Religije i (zlo)upotreba

Aleksandar T RSS / 22.08.2008. u 13:54

Da bi nacionalno buđenje 90-ih dobilo svoj potpuni zamah, nacionalne partije u BiH su nužno trebale pakt sa religijama.U ostvarenju tog nauma, mučio ih je  jedan,veliki i naizgled neriješivi, problem – većina stanovništva je godinama u velikom luku zaobilazila bogomolje.

Borbeni i veoma agresivni ateizam, kome je pripadala i nova nacionalna politička elita, držao je sveštenstvo po strani javnih i političkih zbivanja u zemlji.

Bogomolje su zjapile prazne ili su se vjernici u njima mogli izbrojati na prste.

Nacionalni lideri, većinom bivši funkcioneri Komunističke partije, bojažljivo su pružili ruku pomirenja liderima vjerskih zajednica koji su sa velikim oduševljenjem i bez uslovljavanja, ispruženu ruku i prihvatile. Ovo je ključni momenat za tumačenje položaja religija u BiH a sve ono što slijedi nakon toga je bezrezervna  ljubav.

Političari i generali su tokom rata, na svaki događaj koji je snimala televizija, vodili sa sobom i sveštenike. Kao svojevrsnu poruku vjernicima da sve što rade ima veze sa Bogom.

Oni su već (tada) bili Bogovi života i smrti na zemlji, prisustvo sveštenih lica bilo je neophodno potrebno da se narodu stavi do znanja da postoji dogovor i sa Bogom na nebu.

Božiji glasnici su međutim nerijetko držali ratnohuškačke govore, vatrenije i od samih političara. Pojedini su za vrijeme rata uzimali oružje u ruke, neki drugi su blagosiljali vojne i paravojne jedinice koje su potom činile ratne zločine. Nigdje u vjerskim knjigama nema opravdanja za takvo ponašanje. Opet, nijedan sveštenik nije zbog toga pozvan na odgovornost.

Rijetki su primjeri kada su vjerski službenici osuđivali ratne zločine koje su počinili pripadnici njihovog “stada”.Većinom su svoje vjernike podsjećali da ne smiju da zaborave šta su im u ratu uradili oni “drugi”.

Apsurdno je, da, što su se religijska lica  manje ponašali po božijim nalozima, novoformirani vjernici su sve više punili bogomolje.

Vjere su nakon rata postale brend sa ogromnim brojem korisnika. Samim tim i zanimanje „vjerski službenik“ je postalo jedno od najunosnijih. Na Zapadu je plata sveštenika izjednačena sa platom profesora u srednjoj školi. Niko ne zna kolike su te plate kod nas, ali po demonstraciji ličnog standarda možemo biti sigurni da su veće od profesorskih. Iako vjernike neprekidno pozivaju na skromnost i žrtvovanje zarad nagrade koja ih čeka u rajskim vrtovima, naši sveštenici većinom biraju da žive u ovozemaljskim replikama raja. Vozni park poglavara vjerskih zajednica, a i nižerangiranih službenika, ne zaostaje za onim u posjedu političara, a dvori u kojma žive ponekad podsjećaju na carske i ponekad su veće i od samih bogomolja.

Iako nigdje ne piše kojoj partiji treba posvetiti pažnju u molitvama, pred početak svake predizborne kampanje,vjerski lideri jasno šalju svojim vjernicima poruku o tome za koga će oni glasati .

Gubitnici na izborima će naglasiti da su izgubili jer je njihovom “programu” izostala podrška religijskih lidera.

Ovo je samo jedan od mnogo primjera koji pokazuju uticaj vjera na život u Bosni i Hercegovini.

Čudno je da svako podsjećanje vjerskih lidera na ponašanje mimo religijskih pravila izaziva revolt i anatemisanje autora takvih, vrlo rijetkih, komentara.

Ako i prihvatimo argument vjerskih zajednica da je njihova javna aktivnost motivisana isključivo interesima njihovih vjernika, mora biti jasno, i javnosti i sveštenim licima, da su sveštenici, onog trenutka, kada su odlučili da budu aktivni u političkom i javnom životu, posebno kroz jasnu podršku pojedinim politikama, izgubili pravo da tu aktivnost brane isključivošću ili nedodirljivom pozicijom ekskluzivnih tumača božijih misli.

Papa Benedikt XVI je poručio da se Crkva ne smije baviti politikom, jer, ako bi se počela pretvarati izravno u politički subjekt, ne bi učinila više za siromašne i za pravdu. Učinila bi manje, jer bi izgubila svoju nezavisnost i moralni autoritet.

Istorija religija poručuje da su Bogovi kojima se mole vjernici nekada bili ovozemaljski ljudi od krvi i mesa, koji su se riječima i mudrošću borili protiv svojih i tuđih tlačitelja.

Da li bi se ikada, (Isus ili Muhamed, svejedno), odlučili da podrže nehumanu i sramotnu politiku, kakva je definitivno politika u BiH, koja već godinama služi za morbidnu manipulaciju ljudima, sve radi najsebičnijih ličnih interesa vlastodržaca i njihove klike?

Treba shvatiti da insistiranje na dogmama, na nerazmišljanju, ili opravdavanjem zločina vjerom u Boga karakteriše ekstremna religijska učenja koja s obzirom na komplikovanu multietničku strukturu Bosne i Hercegovine ne mogu donijeti nikome ništa dobroga.

Mogućnosti (zlo)upotrebe religije u poslijeratnom bosanskohercegovačkom društvu su ogromne. Samim tim velika je i obaveza da se spriječi svaki pokušaj da one budu zloupotrebljene za najprizemnije političke ciljeve.

Vjerski lideri bi trebali, ne samo onda kada ih na to nagovore “stranci” svojim primjerom, demonstrirati toleranciju i prihvatanje različitosti kao činjenice s kojom naša društva žive vijekovima. U velikim religijama koje tumače trebali bi tražiti odgovore koje bi ponudili na ogroman broj otvorenih i bolnih pitanja svojih vjernika.

Umjesto protokolarnih iščitavanja zapisa iz svetih knjiga, religijski službenici moraju svojim praktičnim i ličnim primjerom pokazati vjeru u iste.

To podrazumijeva izlazak iz skuta politikâ, kojima služe isključivo kao paravan, i stvarni povratak čovjekoljublju i svojim istinskim vjernicima, jedinima koji bi religijama trebali dati pravi smisao postojanja.

 



Komentari (40)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

ivana23 ivana23 14:16 22.08.2008

***

drug.clan drug.clan 14:20 22.08.2008

iskoriscavanje

Osamdesetih je nasim politicarima trebao rat, samo blagim osvrtom na istoriju nasi politicari su videli sta je bio uzrok 90% ratova tokom ljudske istorije, onda su pogledali oko sebe i videli pravoslavnu i katolicku crkvu i dzamiju na istom trgu.

Sve je bilo jasno!
Aleksandar T Aleksandar T 14:26 22.08.2008

Re: iskoriscavanje

Odlično primjećeno....čista matematika
audrey92 audrey92 14:41 22.08.2008

odgovornost

Odličan tekst, kao i obično.
Zar nije za očekivati da predstavnici crkava budu upravo najveći protivnici konflikata, rata, mržnje? Zar nije njihova moralna odgovornost najveća, zar ne treba oni da primerom pokazuju svojoj pastvi kako se treba držati? Zar nisu oni oficijalni prestavnici Hrista na zemlji, a njegovu reč imaju u Svetom pismu? Treba li im citirati Sveto pismo, njima? Zar nije njihova krivica zato najveća? Ako neće oni duhovno posvetliti narod, ko će?
A možda sam ja suviše stroga, suviše štreber, i sve su to samo ljudi, sa ljudskim slabostima...
Aleksandar T Aleksandar T 14:47 22.08.2008

Re: odgovornost

Hvala audrey...,

svako pitanje koje postavljas ima u praksi nelogičan i negativan odgovor, i čini mi se da što vrijeme više prolazi to je i dogma sve jača
marco_de.manccini marco_de.manccini 15:02 22.08.2008

Re: odgovornost

s duzhnim poshtovanjem, ne bi h rekao da

svako pitanje koje postavljas ima u praksi nelogičan i negativan odgovor


naime jedno od pitanja je i

Zar nije njihova krivica zato najveća?
angie01 angie01 15:05 22.08.2008

Re: odgovornost

Zar nije za očekivati da predstavnici crkava budu upravo najveći protivnici konflikata, rata, mržnje? Zar nije njihova moralna odgovornost najveća, zar ne treba oni da primerom pokazuju svojoj pastvi kako se treba držati? Zar nisu oni oficijalni prestavnici Hrista na zemlji, a njegovu reč imaju u Svetom pismu? Treba li im citirati Sveto pismo, njima? Zar nije njihova krivica zato najveća? Ako neće oni duhovno posvetliti narod, ko će?


Pa naravno-o tome se i radi!!!

Srbi su narod , koji se zarad druge ideologije, najlakshe svoje vere odrekao, da bi se potom u istu kleo.

do pochetka devedesetih, su se krili oni malobrojni, koji su krstili decu i slavili slave- kakv bre badnjak i Bozic- zar nije socijalistichko slavljenje Nove Godine bilo najveci praznik- uz 1. maj i ridjendan najveceg sina ever & 29. novembar,
a evo sdad onoliko uvredjenih i nespokojnih na provokativne tekstove pripadnika ugrozenih manjina.

Meni je rodjendan na pravoslavno Badnje veche i kada sam se zaposlila, ja donela kojekave djekonije da pochstim kolege i na moje iznenadjenje, natvrdji komunisti, koji su do juche mahali crvenim knjizicama, kao najvecom zakletvom i znakom da su podobniiji od drugih, bez obzira na kvalifikacije i sposobnosti- neshto su redom preskakli mrsna jela, jer su preko noci- kada je zakletva promenjena- samo je cilj ostao isti, postali vernici, pa je l te u tom smislu nije bash zgodno. Sad oblizivali se oni i shirili ochi i verovatno bi poleknuli- s obzirom na jachinu ubedjenja, da se nisu izmedju sebe pazili:)))

I onaj nedopustivi uzas- shto su predstavnici Bozije reci- stali na stranu monstruozne politike, te im uz blgoslov, gde nije bilo druge argumentacije- davali pokrice-u ime Boga.
drug.clan drug.clan 15:51 22.08.2008

Re: odgovornost

audrey92
Odličan tekst, kao i obično. Zar nije za očekivati da predstavnici crkava budu upravo najveći protivnici konflikata, rata, mržnje? Zar nije njihova moralna odgovornost najveća, zar ne treba oni da primerom pokazuju svojoj pastvi kako se treba držati? Zar nisu oni oficijalni prestavnici Hrista na zemlji, a njegovu reč imaju u Svetom pismu? Treba li im citirati Sveto pismo, njima? Zar nije njihova krivica zato najveća? Ako neće oni duhovno posvetliti narod, ko će? A možda sam ja suviše stroga, suviše štreber, i sve su to samo ljudi, sa ljudskim slabostima...



Pa nisu oni sveci da ih ne mozes izmanipulisati! I oni su ljudi kao i mi i iste sile i zakoni vaze za sve nas. Ispiranje mozga medijima jednako utice i na njih.
blackbox92 blackbox92 08:53 25.08.2008

Re: odgovornost

Srbi su narod , koji se zarad druge ideologije, najlakshe svoje vere odrekao, da bi se potom u istu kleo.

To samo govori da nisu bili ubeđeni vernici , kao ni drugi. Teško se iskreni i ubeđeni vernik odriče.Izgleda da je na našim prostora najviše licemerja i farse.
Inače, nije nespojivo slaviti 29.novembar i Novu godinu i svoju krsnu slavu, niti je to kome branjeno.
Inner Party Inner Party 15:48 22.08.2008

LOL

Vjerski lideri bi trebali, ne samo ...



LMAO




PS

Pa, majku mu, gde to ima u svetu da je politika odvojena od religije?!

Drazava da, politika NE!

Toliko se bar mora znati!
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:26 22.08.2008

Re: LOL

Tema je mnogo delikatnija nego sto izgleda.
Pogresno postavljate stvari, brkate pojmove.

Aleksandar T.
To podrazumijeva izlazak iz skuta politikâ, kojima služe isključivo kao paravan, i stvarni povratak čovjekoljublju i svojim istinskim vjernicima, jedinima koji bi religijama trebali dati pravi smisao postojanja.


Ne treba da religije izidju iz skuta politika, vec politike iz skuta religija. To nije isto, zaboga?

Podrzavam Inner Party kada kaze
Pa, majku mu, gde to ima u svetu da je politika odvojena od religije?!

Drazava da, politika NE!

Toliko se bar mora znati!


Ako predstavnici religija uticu na politicare to nije zato sto stu oni WICKED nego zato sto ih politicari traze, da bi ih koristili za svoje svrhe. Religije su odvojene od drzave, ali nisu od naroda. Ne bave se politikom, ali brinu o narodu, na svoj nacin. To znaju politicari pa da bi bolje manipulisali narodom suruju sa predstavnicima religija.

P. S. Steta je ako protivnici religija sada koriste ovaj post da se izivljavaju i pljuju po religijama. Po politicarima se moze pljuvati, po religijskim predstavnicima - NE. Ko to ne shvata, dzaba se...
Aleksandar T Aleksandar T 21:12 22.08.2008

Re: LOL

Mislim da su rijetke moderne drzave u kojima je veza relgijie i politike toliko jaka da se može tretirati kao pravilo, što treba da predpostavi tvoja teza-Pa, majku mu, gde to ima u svetu da je politika odvojena od religije?!
ali nigdje kao u BiH religije nisu do te mjere uključene u stvaranje države da žele, i vrlo su uspješne u tome, da je kreiraju, državu, po svojoj mjeri
blackbox92 blackbox92 09:15 25.08.2008

Re: LOL

Ne treba da religije izidju iz skuta politika, vec politike iz skuta religija.

Upravo tako. Pa naše stranke se utrkuju koja će se prikazati više religioznom, koja će biti bliže Crkvi, osveštavaju se prostorije, političari nam se krste i gde i kad treba i ne kad ne treba. Pa svaka stranka bi komotno mogla uz ime dodati i pravoslavna.
Po politicarima se moze pljuvati, po religijskim predstavnicima - NE.

Valjda se treba zalagati da se pljuvanje izbaci kao disciplina u komunikacijama. Ako ste mislili na to da se političari ponašaju tako što žele da prigrabe za sebe sva uživanja i dobrobiti ovozemaljskog života i na nemoralan način, pa ih zato treba izložiti sudu javnosti, to je OK. Ako ste mislili, ili hteli reći da su religijski predstavnici visoko moralne ličnosti u svakom pogledu, da se ponašaju u skladu sa onim što drugima pričaju i da ih zato ne treba trpati u isti koš sa javnim političkim ličnostima, niste u pravu jer prosto oni nisu takvi.Izgleda da Crkve i njihovi velikodostojnici sve više shvataju religiju kao biznis u kome će dobro zaraditi i NAROD ZARAZITI.Čast izuzecima, ali Većini je draži novac, džip i privatni biznis nego bog. Takvi ne zaslužuju da budu izuzimani.To je generalni problem Crkve, koja mora da rasčisti sa takvima, uključujući i razne Pahomije.
Ne bih se složio ni sa Vašom konstatacijom da se religije ne bave politikom već narodom, tako bi trebalo biti ali nije. Religije se preterano mešaju u politički život a 90-ih godina su se apsolutno svrstale na stranu nacionalističkih snaga i bile u funkciji podstrekavanja ubijanja i zločina,rat je poprimio sve karakteristike verskog i krstaškog istrebljenja, što je suprotno religiji.
dali76 dali76 19:10 22.08.2008

vjera VS. folklor

Prvo da pohvalim zaista dobar tekst ali ne kao zakljucak vec kao model za zdravu raspravu. Mislim I slazem se da je “pljuvanje” po religiji van culture govora I neukusno.
Jas am imao mnogobrojne rasprave s vjernicima koji su mi cak branili “napadati”Crkvu isticuci kako je Crkva duhovna institucija…
Ja bih rekao da od onog trenutka kad vladika stane pred TV kamere I prozbori o politici on za mene postaje politicar I samim tim njegov imunitet kao duhovnika za mene vise ne postoji. Kako ja ne podrzavam bezukusno pljuvanje drugih (Radikali su poznati po tome), bio bi licimer I hipokrata kad ne bih se protivio vredjanjima bilo koje religije sto nazalost ovdje neki danasnji “agresivni ateisti “ I te kako rade.
Sto se tice odgovornosti religija ona nije od jucer I drzava ju je koristila odvajkada.
Iako liberal po svom politickom opredeljenju uvijek sam volio engleskog filozofa Hobbs/a koji je prvi negirao pravo vladara da vladaju je rim je to bogom dato.( divine right).
Kao sto neko rece I svestena lica su ljudi koji zive na istom svijetu kao I mi I spadaju pod iste uticaje , ali ja ne bih rekao d im ovo umanjuje odgovornost.
Religija je nazalost postala deo necijeg nacionalnog identiteta a ne nikako prvatna stvar pojedinca. Umjesto da vjera bude privatna stvar I pravo ona je postala neizbezna komponenta sve tri nacije u Bosni. Ovo jeste bilo “zgodno”politicarima ali oni bez pomoci ljudi iz religija ne bi puno toga mogli uraditi vjerujem gotovo nista.
Kljucna rijec u ovom procesu nacionalizacije vjere po meni jeste “folklore”. Svaka od vjera se udaljavala od svoje sustine I vjere same priblizavajuci se nacionalnim obiljezjima “vlastite” nacije.
Ovaj process nit je novost nit je poceo od jucer. Umjesto da se svijet prilagodjavao ucenju religija , religije su se priblizavale ucenju I potrebama svijeta.
Za moje skromno misljenje folklorna komponenta svake vjere je toliko ojacala da ispada ako nisi pravoslavne vjere nemas se pravo osjecati Srbin. Ovo dakako vrijedi I za ostale dve nnacije u Bosni.
Sokiran sam bio prije par mjeseci inicijativom Islamske zajaednice u Sarajevu predlogom da u vrtice uvede vjeronauk. Radio sam u srednjoj skoli u Americi kao ucitelj istorije I jedna od pravila jesu da ne smijem favorizovati bilo koju religiju. Kad pricam o Mohamedu moram reci “Mohamed ,po vjerovanju muslimana , jeste ….Isus , kako Hristjani vjeruju je bio …
A kod naas se vode rasprave ocemo li djeliti djecu od vrtica po vjeri I to u drzavnnim ustanovama. Sokantno!!
Islamska zajednica ,braneci ovaj predlog , govori kako vjere uce dobrom… Mozda je ovo I istina ali je upravo taj nacionalni folklore koji spomenuh problem…I uciti djecu das u drugcija po vjeri I to od trece godine zaista morbidno…
Izvinjavam se na poduzem komentaru….
Aleksandar T Aleksandar T 21:19 22.08.2008

Re: vjera VS. folklor

Dali, hvala na komentaru...

prije svega dobro si zapazio da je folklor jako bitan, uglavnom i bitniji od same suštine religije tako da nije bitno da li se ponašaš kao istinski vjernik koliko je bitno da informises sve u svom krugu da to jesi, da postis i kako postis, da si krsten ili sta vec a sto bi trebalo da je tako intimno i tvoje gotovo kao šta i kada radiš u kupatilu...i naravno, sveštenik je uvijek u pravu
flipper58 flipper58 22:30 23.08.2008

Re: vjera VS. folklor

sta vec a sto bi trebalo da je tako intimno


Cesto mislimo da je vera iskljucivo intimna stvar, medjutim ona je itekako javna stvar. Pogledajte kako je svaka kultura obelezena religiskim simbolima, zgradama, oblacenjem..... Na zapadu nikad nisu ni ukidali skole koje su zasnivale crkvene i religiozne zajednice, nikad nisu ni ukidali veronauku. Znaci ne radi se o intimi. To je mozda fosil iz komunizma: cuti da neko ne sazna da si se pricestio, ili obrezao ili sta vec.

Ako te neko pozove na veceru neizbezno je da cete morati do objasnjavate svoje vegetarijanstvo, postove, ili, u savremenom svetu, alergije i dijete. Prosla su ona vremena komunizma kada su svi jeli prasetinu sa raznja svaki dan i ljustili radzu.
dali76 dali76 19:25 22.08.2008

digresija

Cisto da ne bude zabune to sto sam se izjasnio kao liberal nema mnogo veze s idejom liberalizma koju promovise LDP u srbiji ali o tome na nekom drugom blogu…
yngwie92 yngwie92 21:11 22.08.2008

preporuka

da se pridruzim audrey92, kao i uvijek dobar text
i naravno preporuka
ipsi ipsi 23:33 22.08.2008

.........

Pedeset godina socijalizma i svega sto je isti donjeo sa sobom sasvim je dovoljno da razuman covjek shvati sve sto se desavalo sa vjerskim liderima, koji su vecinom bili na sluzbenom radu kod sluzbe.

Ona manjina koja nikada nije pristala na ucjene iste sve vise isplivava na povrsinu i stavlja religiju na mjesto koje joj pripada.

Govorim naravno o Republici Srpskoj, jer u Federaciji taj proces ne da nije na vidiku no i ono sto se devedesetih mozda i u daljini vidjelo sada je iscezlo.

Aleksandre, bilo bi lijepo i posteno kada bi u tekstovima koje postirate naveli da pisete o federaciji i svojoj utopistickoj zelji da je BiH jedno dvoriste.

Prvo, jer je zaista tako kako pisete, a drugo, jer zaista nije tako kako zelite.

Pozz.
Aleksandar T Aleksandar T 07:50 23.08.2008

Re: .........

Цане Партибрејкерс, Политика:

..Наиме, тамо где ми идемо нико не иде, бар не од наше врсте. Незгодна историја и географија нас очекују. Овај пут на другом месту прелазимо границу. Путујемо преко Романије. Наша музичка дивизија. Увек се сетим натписа на уласку у Власеницу: „Тешко Богу с нама оваквима какви јесмо”Тај мото требало би да пише на нашим путним исправама и новчаницама. Шта ћеш суштинскије..


avemarija avemarija 10:22 23.08.2008

Re: .........

Цане Партибрејкерс

Vrlo odlican Vas text . Jako dobar. Preporucen. I ovaj Canetov citat je najbolje oslikao esenciju problema. Kad smo vec kod citata , mozda nije na odmet dodati i njegov genijalni odgovor na novinarsko pitanje da li odlaze na koncert u Kulushic u vreme onog najodvratnjeg bratoubilackog rata :" Pa ,razmisljamo , samo ne znam gde ce nam predloziti da spavamo.... U Jasenovcu ...?" Stalno citam ono sto pise u svojoj rubrici i radujem se sto cu Partibrejkers i Caneta slusati i 5. septembra ovde u nasem gradu. Jos da dodam da sam dete srece ,iz braka pravoslavca i katolkinje , a taj status mi je doneo mnogo tuge,svojevremeno u dekadi 90.ih , i to ovde u mom rodnom gradu Beogradu. To sto sam rekla da sam dete srece je istina - da nisam takav mesanac nikada ne bih znala Ko je Tko i Tko ce ako neces Ti , tako da sam , kad se od ratovanja odahnulo, resila da napravim veliko spremanje u glavi , dusi ali i medju svojim prijateljima i da samo na kraju zakljucim da im treba " ....oprostiti jer nisu znali sta govore i cine..." . Postujem svacije versko ubedjenje al ovo moje ateisticko ,za mene , je savrseno...k'o BENETTON- United Colors - udruzena sam ,kroz prijateljstva,sa svim dobronamernim ljudima -ma koje boje ,vere ,nacije bili ..... Sve ostalo se nosi iz kuce.........
Ljahze Ljahze 11:16 23.08.2008

Vjerski sluzbenici

''Umjesto protokolarnih iščitavanja zapisa iz svetih knjiga, religijski službenici moraju svojim praktičnim i ličnim primjerom pokazati vjeru u iste.
To podrazumijeva izlazak iz skuta politikâ, kojima služe isključivo kao paravan, i stvarni povratak čovjekoljublju i svojim istinskim vjernicima, jedinima koji bi religijama trebali dati pravi smisao postojanja.''


Onaj kome je jasno sta se desava u eparhiji zvorničko-tuzlanskoj i na koji nacin ona funkcionise,shvatice da do ovih gore navedenih promjena sigurno nece doci u skorijoj buducnosti!Zao mi je ljudi koji ne mogu da shvate da crkveni sluzbenici nemaju veze sa njihovom vjerom,religijom,Bogom...nego su to obicni smrtnici koji su prepoznali svoju sansu i iskoristili rupu u sistemu zarad svojih licnih interesa.Naravno,jos uvjek vjerujem da ima vise casnih svestenika nego onih drugih,ali oni nemaju uticaj niti snage da vrate crkvu tamo gdje joj je i mjesto.



flipper58 flipper58 15:04 23.08.2008

T

Jedino mi nije jasno u logici stvari kako ovo:

Političari i generali su tokom rata, na svaki događaj koji je snimala televizija, vodili sa sobom i sveštenike. Kao svojevrsnu poruku vjernicima da sve što rade ima veze sa Bogom. Oni su već (tada) bili bogovi života i smrti na zemlji, prisustvo sveštenih lica bilo je neophodno potrebno da se narodu stavi do znanja da postoji dogovor i sa Bogom na nebu.


moze da sledi iz ovoga:

većina stanovništva je godinama u velikom luku zaobilazila bogomolje. Borbeni i veoma agresivni ateizam, kome je pripadala i nova nacionalna politička elita, držao je sveštenstvo po strani javnih i političkih zbivanja u zemlji. Bogomolje su zjapile prazne ili su se vjernici u njima mogli izbrojati na prste.


Ako narod vec nije verovao u bogove, kako su onda odmah poverovali novonastalim partijama da bogovi postoje? Zar su bili potrebni politicari da ih ubede u to? Tj. prema gornjem, politicarima su bili potrebni svestenici da bi ubedili ljude da sve sto rade je halal tj. dobro.

Mislim da nisi dao korektno objasnjenje. Proces nacionalne mobilizacije radi "odbrane" ili "osvajanja" politickog prostora je zahtevao da se mobilizuju svih ljudi i njihovih organizacija radi postizanja ratnih ciljeva. Mislim da su ljudi racionalno prisli svojm crkvama. Ali mislim da niko nije poverovao u bogove jer su partije i vojske to htele.
+++++++++++++

Ali ako govorimo o VERNICIMA ili o RELIGIOZNIMA, mislm da je proces kojim su te individue postajale RELIGIOZNE izazvan vise potrebom za nadom i za razumevanjem strahota i teskog zivota koji je nastao. Veoma je jasno da rat u BIH i SFRJ nije nastao u uslovima teistickog sistema vec ateistickog. Prema tome logicnije je traziti uzroke rata u ateizmu nego teizmu.
+++++++++++++++++++++++++++

Vatikan je prva drzava (koja je istovremeno i Crkva) koja je priznala Hrvatsku. Nisam primetio da je Benedikt 16ti kritikovao ovaj potez koji je ocigledno politicki potez na svetskom nivou sa dubokim reperkusijama na lokalnim nivoima u BiH.
++++++++++++++++++++

Sadasnji lider Konzervativne stranke Britanije kaze za sebe da je " prilicno prosecan "vernik"* Engleske crkve koji je prozet sumljom i skepticizmom". Mislim da je ovo veoma ljudski odnos prema religiji. Taj clan visko prosvecene institucije i zemlje, govori ono sto je istinito za svakog prosecnog coveka - a to je da svoja pitanja o Bogu i veri resava u okviru svoje nacionalne crkve, a sto se samog verovanja tice on je skeptik i sumljicav. Premijer Bler koji je vodio "humanitarne ratove" na tlu SFRJ je uvek bio vernik, ali tek kad je zavrsio svoj mandat ostavio je Englesku crkvu i presao u Katolicku crvku kojoj pripadaju njegova zena i deca.
===========

Zato mislim da je sasvim prirodno i za ocekivati da srpski svestenici, kao prosecni ljudi, podrzavaju svoj nacion u svojstvu privatnih licnosti jer je to sto oni osecaju. U okviru pravila koja su oni prihvatili stupivsi u crkvu stoji da ukoliko svestenik ubije nekog iz nehata ili namerno, da je to smrtni greh. Svestenik u ratu koji cita molitve pred odlazak u boj sigurno ne pita vojnike da li ce pociniti ratni zlocin. Da bi oni bili sposobni da okrivljuju necije zlocine morali bi da budu veoma obavesteni - sto je u ratnim uslovima nemoguce. Princip hriscanstva je ne okrivljavati nikog drugog osim sebe.

+++++++++++++++

Sve prosvecene vojske NATO pakta, ukljucujuci i visokoprosvecenu englesku vojsku, imaju svoje svestenike na terenu i u kasarnama i zna se sta je njihova uloga, van (njihove) pameti bi bilo da ti svestenici imaju moralnu ili bilo kakvu odgovornost za postupke vojske.


*njegovi navodnici, citirano iz Evening Standard 18 Aug. 2008
Aleksandar T Aleksandar T 16:14 23.08.2008

Re: T

fliper,
ja ne govorim o srpskim sveštenicima u ovom tekstu, pisem o mom skromnom vidjenju pozicije vjera u BiH i naravno da ovako kratak materijal ne moze dati odgovor na sva ili bilo koje pitanje, ali se evo pokazuje dobrim za raspravu na ovu temu...ne mislim da se sto se tiče postojanja i vjerovanja u Boga išta promijenilo u odnosu na period prije rata...ljudi se teško , ili nikako, mijenjaju...dakle, ljudi većinom ne vjeruju u Boga ili ako već i vjeruju rade to prema potrebi, ali su našli sebi prihvatljiv i jednostavan, definisan protokol koga se pridržavaju.
Tako postaju prihvaćeni i ravnopravni dio većine što je jednostavnije nego da sami izmišljaju neka drugačija pravila ili pokušavaju da žive na neki svoj način.
Većina lidera nacionalnih partija u BiH je optužena za ratne zloćine.
Teško ćeš od bilo kog sveštenika čuti da se radi o ratnim zločincima, naprotiv, uglavnom ih tretiraju kao heroje. Naravno da većina armija ima sveštenike i u tome ne bi trebao biti problem, problem je ako se sveštenici počinju baviti politikom više nego propovjedima i molitvama, o tome sam uostalom i pisao
flipper58 flipper58 21:38 23.08.2008

Re: T

Treba shvatiti da insistiranje na dogmama, na nerazmišljanju, ili opravdavanjem zločina vjerom u Boga karakteriše ekstremna religijska učenja koja s obzirom na komplikovanu multietničku strukturu Bosne i Hercegovine ne mogu donijeti nikome ništa dobroga.


Religije, kao i svaki ideoloski sistem, su zasnovane na odredenim dogmama ili postavkama. Ako njih nema, onda se odredjena religija takodje menja u neku drugu.

"Nerazmisljanje": tesko je optuziti ikoga da ne razmislja. Mozda imaju razlicite informacije i nacini reagovanja im se razlikuju. Svi razmisljaju. Zato postoji i multikulturno, multikonfesionalno ili krajnje individualisticko drustvo.

"Opravdavanje zlocina"; mislim da trebamo razlikovati planirane zlocine, kao sto su planirani zlocini Nacista i Ustasa, od zlocina koji su izazvani okolnostima. Kao razlika izmedju ubistva iz nehata i ubistva s predumisljajem.

"Ekstremna religijska ucenja"; ovo je tesko definisati. Ateistima zvuci prilicno ekstremno da je Hrist Bogocovek - a to je samo pocetak ucenja.

Tolerancija je kljuc, ali toleranciju unistavaju usiljeni potezi kakvi su bili potezi brace Slovenaca i Hrvata sa svojim ekstremnim zahtevima za nezavisnost ODMA. Uostalom treba ih razumeti, Ustase su cekale svoju nagradu 45 godina.
dusanj92 dusanj92 01:25 16.10.2008

Re: TOLERANCIJA JE PROPAST

Tolerancija je kljuc

Tolerancija je obmana, madjionicarski trik.
jollymarcus jollymarcus 15:22 23.08.2008

Hm

Izgleda da pojedinci smatraju kako religije koje uglavnom srecemo na nasim prostorima imaju nekakav neutralan stav, a da su politicari ti koji ih zloupotrebljavaju kao paravan. Ja se ne bih slozio u potpunosti sa tom tezom jer mislim da iskoriscavanje tece u dvosmernom pravcu. Ne samo da religijske vodje zive u slasti i masti kada su u sprezi sa vlasti, vec im je vlast slatka i iz teoloskih razloga. Pravoslavci, na primer, u Vizantiji vide vrh svoje funkcionalnosti jer su zajedno sa carem mogli da vladaju. Taj tandem - telesna i duhovna vlast - je u pravoslavlju ono sto im je Bog ostavio u amanet da rade. Ne da idu medju pagane i objavljuju svoju veru, vec da vladaju. Zato je u pravoslavlju geografska teritorija od izuzetne vaznosti. Katolici su u jos nezgodnijem polozaju po pitanju svoje teologije - papa je onaj koji deli krune, postavlja i smece vladare, sto ga istovremeno postavlja iznad istih. Dok u pravoslavlju postoji vladarski tandem, car i crkva, u katolicanstvu nema mesta za dvojicu - zna se ko je gazda. Obe teologije vuku svoje korene iz vremena imperijalnog Rima i jako reflektuju principe politickog uredjenja vremena u kom su nastali. Zato sve to u vreme demokratije zvuci toliko disharmonicno i prasnjavo. Anyway, moja poenta je da korene ponasanja verskih poglavara ne treba traziti u mentalitetu, prilikama, pokvarenim politicarima i oportunizmu, vec u teologiji. Toliko za sada.
dali76 dali76 18:09 23.08.2008

igre idejama

Ja mislim da je proslo vreme kako bizantije tako I Rimskog pape a samim tim I vreme uticaja bilo koje od ove dve religije na politicke sisteme. Kome Rim vise moze birati vlast? Moze li nametati Francuskoj bilo sto? Moze li slati Spansku armadu na neposlusnog Engleskog kralja? Ja ne tvrdim da crkva ustvari bolje receno njen stav nemaju svoju tezinu , ali daleko od nekog relevantnog odlucujuceg politickog uticaja. Smatram da politicari I te kako umiju zloupotrebiti religiju I da nekad samo oni imaju “koristi “ od tog.Pratim kampanju John McCain I postalo je toliko ocigledno koliko njegovi savetnici isticu senatorovu religioznost. U svom postu u Washigton postu professor Martin Marty naziva ovo koristenje Boga u politicke svrhe.
Iako u evandjelju po Mateju pise ,Parafriziram”, ne moli se kao fariseji na trgovima I javnim mestima ne bi li te drugi videli …..
Eto u politickim kampanjama upravo rade sto evandjelje po Mateju kaze nemoj .
Mozda savetnici nisu citali evanjelje ko zna. Eto ovo je primer u demokratskoj zemlji koja je koliko toliko uspesno povukla linije izmedju civilne vlasti I crkve.
Htio bi istaci jednu stvar. Ja mislim da religija mora postati privatna stvar ali se ne slazem s ovima koji bi ovu liberalnu ideju rado iskoristili u ideji o Bosancima razlicitih vjera uz naravno negiranje etnickog identiteta.
Vec sam jednom rekao ali reci cu opet ukidanje RS (kako neki sanjaju ) ne vodi niti gradjanskom drustvu nit cjelovitoj Bosni vec samo doprinosi davanju “municije” I prostora nacionalizmu.

Aleksandar T Aleksandar T 18:34 23.08.2008

Re: igre idejama

Ko pominje ukidanje RS dali...?
Ne vidim razlog zašto poentiraš stereotipom koji je jedna od dve najuspješnije političke manipulacije u BiH, jedan je ovaj o ukidanju a drugi je onaj o odvajanju...i jedan i drugi upotrebljen u pravo vrijeme donosi veliki broj glasova i jedino tome sluzi....ne vjerujem da bi neko u BiH mogao pomisliti i povjerovati u neku nadnaciju u kojoj bi dosadašnji identiteti i reliigije bili potisnuti, sama pomisao na to je morbidna...ali da religije odlično služe tome da se podjeljenost društva održi i produbi, to sigurno...
tschumi-8 tschumi-8 18:21 23.08.2008

Religija vs ateizam

Borbeni i veoma agresivni ateizam, kome je pripadala i nova nacionalna politička elita, držao je sveštenstvo po strani javnih i političkih zbivanja u zemlji.

Očigledno da je to bilo daleko bolje no kad mu je, 90tih godina, "pružena ruka pomirenja"

Meni je rodjendan na pravoslavno Badnje veche i kada sam se zaposlila, ja donela kojekave djekonije da pochstim kolege i na moje iznenadjenje, natvrdji komunisti, koji su do juche mahali crvenim knjizicama, kao najvecom zakletvom i znakom da su podobniiji od drugih, bez obzira na kvalifikacije i sposobnosti- neshto su redom preskakli mrsna jela, jer su preko noci- kada je zakletva promenjena- samo je cilj ostao isti, postali vernici, pa je l te u tom smislu nije bash zgodno. Sad oblizivali se oni i shirili ochi i verovatno bi poleknuli- s obzirom na jachinu ubedjenja, da se nisu izmedju sebe pazili:)))

Ti "najtvrdji komunisti" su isto toliko verovali u komunizam (i ateizam) koliko i novopečeni vernici zaista veruju u pravoslavlje, katoličanstvo ili islam... a često su to iste kameleonske ličnosti. Društveni pritisak (diktiran od strane nacionalnih elita) je sada i veći (u suprotnom smeru) od onoga koji je vršio "borbeni i veoma agresivni" ateizam. U Srbiji je tako usvojena himna koja se direktno obraća Bogu, političari koriste svaku priliku da se prekrste a na TV sam nedavno video da se neki lokalni odbornici (čini mi i se u Nišu) zvanično zaklinju u Boga prilikom izbora na funkciju. U Bosni i Hercegovini ovaj pritisak je dodatno pojačan etničkim rivalitetom zbog koga je religija postala bitan elemenat nacionalne identifikacije.

Realno, rekao bih da veoma mali broj naših ljudi (ispod 2-3%) ima zaista čvrsta ideološka i religiozna ubeđenja. Ono što ih vodi na jednu ili drugu stranu je pragmatizam i konformizam. "Kud svi Turci tu i mali Mujo.." Kad bi razum i logika bili presudni za opredeljivanje, onda bi veoma mali broj ljudi verovao u bajke iz Biblije, Kurana i drugih "svetih knjiga". Kao što dva tela ne mogu istovremeno zauzimati isti prostor, besmisleno je istovremeno verovati u Darvina/evoluciju koja je trajala par milijardi godina i Boga koji je pre 5-6000 godina stvorio svet (i čoveka). Ali, izgleda da se većina ljudi drži principa Credo quia absurdum...
dali76 dali76 19:48 23.08.2008

Re: Religija vs ateizam

Eto izgleda da se diskusija o ulozi religije pretvorila u ateisticko dokazivanje o nepostojanju boga?
Necu se uvlaciti u ovakove teme I objasnjavati kako Darvin I religija nisu nikakvi antagonisti.
Neukusno je da pricate o tome kako zdrav razum (koga dakako vi ateisti imate ) govori jedno a drugi svi su u apsolutnoj zabludi.
To nije stvar religije vec mozda vaspitanja I dobrog ukusa?
naroz naroz 11:37 24.08.2008

Re: Religija vs ateizam

To nije stvar religije vec mozda vaspitanja I dobrog ukusa?



dali76 dali76 19:36 23.08.2008

minimum minimuma

Ovo sto sam napisao bilo je u svezi manipulacije o liberalnoj ideji o vjeri koju ja imam a sto sam izgovorio o RS ima I te kakve veze s tim.
Koliko ja zapazih neko vam je ostavio I ovaj komentar:” Aleksandre, bilo bi lijepo i posteno kada bi u tekstovima koje postirate naveli da pisete o federaciji i svojoj utopistickoj zelji da je BiH jedno dvoriste.”
Ja vi smo vec pisali o ovim temama I mislio sam slozili se o manipulativnim radnjama.
ako pazljivo citate moj post vidjecete da ja upravo razmisljam o tkzv “utopistickim idejama” o jednom dvoristu ne slazuci se s tim I samim tim to gledam kao izbijanje argumenata iz ruku nacionalista bilo koje strane.
Vjerujem da RS ima pravo na gradjansku buducnost kao I BiH. Volio bih kad bi se oko ovog minimuma slozili ?

Prvo, jer je zaista tako kako pisete, a drugo, jer zaista nije tako kako zelite.
Aleksandar T Aleksandar T 19:53 23.08.2008

Re: minimum minimuma

Način na koji sam replicirao na taj komentar govori sta o njemu mislim,
naravno da se ne slazem s iznesenim i ne znam toliko šta se dešava u Federaciji koliko dobro znam, nažalost, šta se dešava u RS...u jednom komentaru sam rekao i da se ljudi ne mijenjaju, ja ne očekujem da ću nekog promijeniti bilo čim što radim ali ako pokrenem neki proces razmišljanja, pa evo i Vaš, to je sasvim dovoljno...a što se tiče toga šta želim, otkriću vam tajnu da se ne mučite sa nagađanjem o meni kao nerazumnom BiH fanatiku, što je naravno najblaže rečeno smiješno jer postoji gomila mojih tekstova u kojim govorim šta mislim o ovoj zemlji a što je suprotno ovom što pišete, potpisano je kao i ovaj blog mojim imenom i prezimenom, vi vjerovatno znate što kod vas to nije slučaj...dakle, ja želim da živim, dosta mi je preživljavanja u ovoj vukojebini od 1992 pa sve do danas i ma kako se u budućnosti odvijala priča BiH ako ne budem mogao da živim ja odoh...to je tako...i ne znam da li smo "zemljaci" jer primjetim predstavljanje entiteta u kom živim kao sjajnog mijesta za život, ako zaista mislite tako onda spadate u onaj jednocifreni procenat populacije koji to može reći, i u Federraciji i u Republici Srpskoj, par postotaka ljudi živi dobro-ostali preživljavaju, sveštenici spadaju u taj mali procenat onih koji žive i te kako dobro...to je tako a vi vidite šta ćete s tim
jollymarcus jollymarcus 23:19 23.08.2008

Re: minimum minimuma

Huh, evo citam nastavak ove diskusije i izgleda mi da sam totalno fulao sa svojim odgovorom od ranije. Ocigledno da je pozadina teksta bila iskljucivo politicka, a ja sam pokusao da ponudim fundamentalan odgovor koji se tice teologije kojoj je politicka moc itekako dobrodosla. Mea culpa. Ali posto smo vec tu, da li moze neko da mi objasni kakve veze ima dobar zivot svestenstva sa opstankom RS? Hvala.

PS. @dali76: Kazete da pratite McCain-ovu kampanju. Verovatno ste onda culi i izjave Bush-a o papi, njegovo dodvoravanje, prijem i sve ostalo sto ide uz to kada je Benedict xvi nedavno posetio US. Tako se ne docekuje neko ko nema relevantan politicki uticaj. Takodje, njihovi svestenici uglavnom ne odgovaraju za pedofiliju, osim u slucajevima kada zrtve odrastu pa se masivnije organizuju. Ovde ne govorimo o Hrvatskoj, vec o US. Ko jos moze da bude toliko iznad zakona ako nije relevantan na politickoj sceni? Postoji snimak koji se vrteo ovde na televiziji u UK na kome Ratzinger, dok je jos bio kardinal, lupa packe (bukvalno) nekom mladom politicaru. Otprilike, 'pazi mali sta pricas' i pljas po nadlanici. Da pomenem i to da je rimski nadbiskup odigrao kljucnu ulogu u rusenju komunizma i padu berlinskog zida - nesto sto su Amerikanci pokusavali da urade decenijama tokom hladnog rata. Nisu relevantni?

Takodje, to sto McCain radi sa americkim evangelikalcima uopste nije jednosmerno iskoriscavanje. Treba samo da vidite kako izgleda kada ti kandidati pobede pa im se nakace uticajni pastori na vrat sa raznoraznim zahtevima za ovakvim i onakvim zakonima. Postaju njihovi najblizi i najuticajniji savetnici. Stvar tu postaje prilicno jeziva jer imamo prvog coveka najnaoruzanije zemlje na svetu (koji btw i nije nesto mnogo inteligentan) i koji je pod uticajem teologa pred kojim Bush ima podredjen stav. Da bi ovo bilo ko shvatio potrebno je da malo bolje poznaje Ameriku i istoriju njenog nastanka. Jedino u Americi teolog moze da postane super zvezda. To nije bez razloga.
dali76 dali76 00:35 24.08.2008

Re: minimum minimuma

Mi se ovdje zalazemo za ravnopravnost I jednakost drugcijeg , kao napr. vjera ili ethnicke pripadnosti a vi velite” potpisano je kao i ovaj blog mojim imenom i prezimenom, vi vjerovatno znate što kod vas to nije slučaj...” I implicirate da je vas podpis nesto vredniji od mog? Odista apsurdno gospodine Aleksandar T.!!!
Nadalje ne bavim se nikakvim nagadjanjima I zao mi je sto ste to zakljucili iz mojih postova a vjerovatno da ste pazljivije citali moje komentare u vasim predhodnim blogovima nit biste me pitali jesam li vam zemljak nit bi ste zakljucili da ja mislim da ljudi u RS zive bolje !!
Svako dobro gospodine aleksandar T.
Aleksandar T Aleksandar T 12:45 24.08.2008

Re: minimum minimuma

dali, vi implicirate , ja ne, neću se pravdati ali ako pažljivo pročitate moj post vidjećete da samo konstatujem moj izbor da pisem pod imenom i prezimenom a da vi vjerovatno znate sto to kod vas nije slučaj...mnogo je lakše iznositi svoje mišljenje pod pseudonimom i mislim da se oko toga ne bi trebali raspravljati, ali naravno da to nije razlog da vi u ovom virtuelnom prostoru nemate ista prava kao ja ili bilo ko drugi...ja sam izabrao ovaj javni način iznošenja stavova i zbog toga često imam vrlo ozbiljnih problema...opet pažljivo pročitajte do koji vas je ocigledno iznervirao, prije svega oprostite mi ali ja i dalje ne znam gdje vi živite, ovdje se bavim vasim komentarom a ne vama kao osobom za razliku od vas koji se pretenciozno predstavljate tumačem mojih želja
Vanja Montenegro Ljujic Vanja Montenegro Ljujic 03:06 24.08.2008

licemerje

Apsurdno je, da, što su se religijska lica manje ponašali po božijim nalozima, novoformirani vjernici su sve više punili bogomolje.


mislim da je kljuc u sintagmi "novoformirani vjernici". to spiritualno pomodarstvo se u okolnostima politicke krize jedino moglo razviti u verski dogmatizam i ludastvo. sumnjam da je vecina tih vatrenih bogomoljaca temeljno citala verske knjige (koje ruku na srce, bez izuzetka, promovisu ljubav, prastanje i ostale antiratne vrednosti).
Aleksandar T Aleksandar T 13:33 24.08.2008

Šta je ovo ?

Episkop Artemije tvrdi da su on i članovi njegove delagacije napadnuti kada su došli u manastir Dečane da uruče odluku o smeni episkopu Teodosiju.

Jednog od članova njegove delegacije, monasi su fizički napali i slomili mu nogu, dok je on razgovarao sa episkopima Teodosijem i Savom Janjićem, tvrdi on.

http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2008&mm=08&dd=24&nav_id=315121
blackbox92 blackbox92 08:31 25.08.2008

Re: Šta je ovo ?

Pop Ćira i pop Spira.
Samo da još ne otkrijemo da postoji i Crkvena mafija, a priča se.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana