Vampir

Srđan Mitrović RSS / 10.01.2008. u 23:03

vampyr.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gde se na jednom mestu može videti dugo putovanje mrtvačkog kovčega iz vizure mrtvog čoveka u njemu, ples strašnih senki u štali, vampirica koja izražava požudu prema svojoj krhkoj sestri i tajanstvena smrt zlog doktora koji se guši u mlinu?

Pa naravno, u filmu "Vampir", koji je režirao jedan od najboljih reditelja svih vremena - Karl Teodor Drejer. Njegova karijera se proteže od početka pa sve do šezdestih godina prošlog veka. Iako nije snimio mnogo filmova, njegov stil je bio i ostao jedinstven.

Imam veliko zadovoljstvo da vam prikažem dva velika filma ovog velikog reditelja, i to cela: "Vampir" i "Stradanje Jovanke Orleanke".


Karl Teodor Drejer je danski reditelj rođen 3. februara 1889. godine i vrlo brzo je ostao siroče. Usvojitelji su bili luterani, i njihovo učenje je veoma uticalo na njegov rad.

Kao veoma mlad, počinje da radi kao novinar da bi ubrzo počeo da piše i telope za neme filmove a potom i scenarije. Njegovi prvi pokušaji režije nisu baš najbolje prošli, pa napušta Dansku i odlazi u Francusku.
I tamo, već 1928. godine režira prvo remek delo: "Stradanje Jovanke Orleanke". Ovaj film je nastao na osnovu transkripta sa suđenja.


Ubrzo upoznaje pravog ljubitelja filmske umetnosti Barona Nikolasa de Ginzburga koji pristaje da finansira sledeći film jer je danska filmska industrija bila u veoma teškom položaju.

I tada Karl Teodor Drajer snima veliki film "Vampir". Film je sniman 1930. godine ali se u bioskopima pojavio tek 1932. Sam Baron glumi glavnu ulogu pod pseudonimom Džulijan Vest.
U ovom filmu, Drejer na jedan potpuno nov način koristi svetlost i senke. Preko objektiva stavlja filtere ne bi li dobio u kadru jedinsstenu atmosferu snolikosti.

U filmu uglavnom glume amateri, jer reditelju je bilo mnogo bitnije stvaranje atmosfere od same glume. Govorio je svom snimatelju: "Zamisli da sedimo u jednoj običnoj sobi i neko nam iznenada kaže da se iza vrata nalazi leš. I u trenutku, u sobi u kojoj sedimo, sve se menja. Sve u njoj je podignuto na jedan novi nivo: svetlo se promenilo, atmosfera se promenila, iako fizički je sve ostalo isto. To je zato što smo se MI promenili. Ovo je efekat koji želim da postignem."


I snimio je genijalan film koji je promenio je istoriju filma. Radikalno je promenio narativnu formu, a u jednu vampirsku temu uneo je seksualnost i erotičnost. Drejer se ne obazire na konvencije za određivanje tačke gledišta i kontinuiteta već izmišlja svoj narativni jezik.

"Vampir" je slobodna adaptacija kratke priče Šeridana le Fanua "Karmila" iz zbirke priča "Kroz ogledalo nejasno".

Sniman je kao nemi film, ali su dijalozi dodati naknadno, zbog instistiranja distributera. Oni su takođe i zahtevali skraćenje filma. To mu je jako teško palo, i završio je u ozbiljnoj depresiji.

Nažalost u to vreme, oba filma nisu bila prepoznata kao velika, te su propala u bioskopima. To je sprečilo Drejera da snimi svoj sledeći film.

dreyer1-sized.jpg

Morao je da čeka sve do 1943. Vrlo nezgodne godine, jer je tada Danska bila pod okupacijom nacističke Nemačke. On snima film "Dani gneva". Film se bavi hipokrizijom onih koji predvode lov na veštice. Ovim filmom postavlja kamen temeljac stilu njegovih zvučnih filmova. veoma brižljivo odabrane kompozicije kadra, crno-bela fotografija, i veoma dugi kadrovi.

Čekao je čitavih deset godina da bi snimio nov film. U međuvremenu je snimio i dva dokumentrana filma.

Po komadu Kaja Munka "Reč", 1955. godine snima svoj sledeći film.

Drejerov poslednji film je "Gertruda" iz 1964. godine. Ovaj film nekako odlično zatvara Drejerov opus. Film govori o ženi koja bez obzira na sve uspone i padove u životu, nikad se nije pokajala zbog svojih izbora.

 

 

Veliki i nikad realizovani Drejerov projekat je bio film o Isusu. Bez obzira na već napisani scenario koji je i objavljen 1968. godine, mnoge stvari su sprečile realizovanje ovog filma. zato je njegov scenario "Medeja"iskoristio reditelj Lars von Trir 1988. godine snimio istoimeni film.





Komentari (67)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nsarski nsarski 00:13 11.01.2008

E, super!

Izgleda da cu biti prvi da postavim komentar i da pitam.
Zadrzacu se na "Vampiru".
Dok sam bio student, na jednom TV kanalu su svake veceri (kasno) imali "Creature Feature" film. Tu su prikazivali uglavnom stare horror filmove i ja sam ih se nagledao za ceo zivot. I Drakula, i Frankenstajn, i Vukodlak, i kombinacije - u jednom cak ima sva trojica da se pojavljuju. Pa onda meksicke verzije gde se svi ujedaju i vampirisu. Ma, fenomenalno!
Pa, pojavi se Bela Lugosi u onoj odori, nasminkanih ociju, smesan ko sam vrag, i kaze "My precious baroness...." - odmah znas da ce da je ujede. Posebno ako je mlada i bleda:) Nagledao sam se, rekoh, za ceo zivot. Ali, nikad mi nije bilo jasno sta to ljude toliko privlaci u ovakvim filmovima. To je moje pitanje.
Naime, nikada mi nije bilo jasno da li se ovakvi filmovi prave iz zezanja i zarad humora (sto ne bih rekao), ili imaju neku "jacu" poruku. Dobro, znam sve o erotskim konotacijama (na krevetu dve tri kapi krvi...), ali to ubrzo dosadi. Mislim, koliko mozes da izazoves smeha jednim istim fazonom?
A rimejkova koliko hoces - Frankenstajn, Drakula se svakih nekoliko godina ozive - cak je i kod nas bio "Davitelj protiv davitelja", ili nesto tako.
Dakle, da se razumemo: ja obozavam takve filmove i iskidam se od smeha gledajuci ih. Isto kao i Dzems Bonda kad gledam. Ali, imam neku slutnju da su oni pravljeni sa nekom dubljom, i mracnijom, porukom, ali nikako da provalim: Sta je ta poruka?
Tipovi koji su takve filmove pravili sigurno se nisu zezali, hocu da kazem.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 00:21 11.01.2008

Re: E, super!

pitanje je veoma zanimljivo i kompleksno. bojim se da bi mi trebalo malo više vremena da dam neki zadovoljavajući odgovor.
ja lično obožavam horore od malena. danas ih malo drugačije gledam. čak sam i učestvovao u pravljenu jednog.
e sad, zašto ljudi prave i gledaju horore?
ima nečeg u tom adrenalinu, strahu. a ima i terapeutsku ulogu.
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:22 11.01.2008

Poruka

Strah je izvor moći.
A poruka? Da zlo nikada ne umire. Tako sam ja to uvek shvatala. Naročito u Balu vampira.
Ja mnogo volim horore.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 00:25 11.01.2008

Re: Poruka

čini mi se da horori, za razliku od akcionih filmova, ne propagiraju nasilje.
teško da se u hororima navija za ubistva kao što se to radi dok se gledaju npr. filmovi brusa vilisa
nsarski nsarski 00:25 11.01.2008

Re: E, super!

e sad, zašto ljudi prave i gledaju horore?
ima nečeg u tom adrenalinu, strahu. a ima i terapeutsku ulogu.

Pa, znam, slicno se desava kad ljudi plate kartu da udju na tobogan, pa onda vriste od straha. To mi je jasno.
Ali, otkud tolika fascinacija krvlju? I uopste, violation of innocence. Oduzeta nevinost nekoj pitomoj dusi i to. Kad pogledas kako takva onda postane krvozedna - kao da je poruka da je u nju usao djavo.
Frankenstajjn mi je malo laksi. Prvo on trapavo hoda, kao dete, znaci neko sa velikom snagom ali malo pameti. Mada i njega "ukroti" muzika violine nekog straca u kolibi, i ume da se igra sa decom.
Drakula (vampir) je humorless - on sebe i druge shvata smrtno ozbiljnio.
nsarski nsarski 00:27 11.01.2008

Re: Poruka

Srđan Mitrović
čini mi se da horori, za razliku od akcionih filmova, ne propagiraju nasilje.
teško da se u hororima navija za ubistva kao što se to radi dok se gledaju npr. filmovi brusa vilisa

Da, to je izvanredno zapazeno! Ali, nemoguce da je to cela prica.
AlexDunja AlexDunja 00:27 11.01.2008

Re: E, super!

Pa, pojavi se Bela Lugosi u onoj odori, nasminkanih ociju, smesan ko sam vrag, i kaze "My precious baroness...." - odmah znas da ce da je ujede. Posebno ako je mlada i bleda:)

ne igraj se sa majstorom nsarski, nastradaces :))

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 00:29 11.01.2008

Re: E, super!

ja npr. drakulu shvatam veoma pozitivno. jedna veoma tragična figura koja se odrekla vere zbog ljubavi. čista melodrama.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 00:31 11.01.2008

Re: Poruka

Da, to je izvanredno zapazeno! Ali, nemoguce da je to cela prica.


pa ima i u uzbuđenja u onome što nam je nepoznato, nedostižno, strano.
projekcija nekih naših želja.

nsarski nsarski 00:33 11.01.2008

Re: E, super!

Melodrama, naravno. Negde sam citao ozbiljnu studiju gde se Drakula vise identifikuje sa falusnim simbolom. Ali, to je vec stvar interpretacije. Mozda je on na onoj ivici ljubav ili seks. Pohota ili andjeoska romansa - znas one dileme 19. veka.
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:34 11.01.2008

Re: Poruka

Nisam mislila na takvo propagiranje nasilja, nego prosto strah, kao takav, je izvor moći.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 00:39 11.01.2008

Re: E, super!

Negde sam citao ozbiljnu studiju gde se Drakula vise identifikuje sa falusnim simbolom.

drakula može da bude mnogo toga. Može da bude i izgubljeni deo nas. neki potiskivani deo. buntovnik.
gordanac gordanac 00:42 11.01.2008

:))

drakula može da bude mnogo toga. Može da bude i izgubljeni deo nas. neki potiskivani deo. buntovnik.


...ili anđeo iz sna :))

nsarski nsarski 00:51 11.01.2008

Re: Poruka

projekcija nekih naših želja.

Da li je neko pravio paralelu u tom smislu izmedju, npr., de Sada i Drakule?
Znam onu Barthes-ovu studiju "Sade, Fourier, Loyola", tu je prica da Sad mora da se desava u zamku (kao Drakula), daleko od ociju drugih, tajne aktivnosti, i sve. Pa jedu posebna jela, pa je namestaj odgovarajuci, klimatski uslovi losi - nema sanse da se neko pojavi i to. Izlozen oku javnosti (ili suncu, kao Drakula) ceo konstrukt propada. Itd.

P.S. Zasto se ne vidi moja preoruka:)??
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 00:54 11.01.2008

Re: Poruka

bila bi zanimljiva ta paralena de sad - drakula.
hvala za preporuku. one se ne pojavljuju odmah, nego treba da prođe neko vreme

angie angie 01:18 11.01.2008

Re: E, super!

drakula može da bude mnogo toga. Može da bude i izgubljeni deo nas. neki potiskivani deo. buntovnik.


meni delije da je obajshnjenje mnogo jednostavnije-

prvo drakula je vrhovni- znachi apsolutno najglavniji

ima mistichne mochi koje mogu skoro sve-znachi apsolutna moc

kada nekog ujede za vrat, nema povratka- znachi apsolutna pokornost

sve izabranice su prelepe devojke raskoshnih dekoltea-apsolunti san svakog mushkarca

zivi u zamku i bogatstvu- znachi ekskluziva

markantan je i skockan-opasna privlachnost

josh se sav zivi svet najvishe plashi njega- the master of the universe

pa ko to ne bi voleo,
e sad poshto je sve tako dramatichno, mora i ona tamna strana, kao protivteza.

Radojicic Radojicic 02:32 11.01.2008

Re: E, super!

Dobro, znam sve o erotskim konotacijama (na krevetu dve tri kapi krvi...)


hahahaaaaaaaa
jo bre Nsarski
mesim lebac ne skenjo sam kibord
jinks jinks 08:53 11.01.2008

Re: E, super!

Ali, imam neku slutnju da su oni pravljeni sa nekom dubljom, i mracnijom, porukom, ali nikako da provalim: Sta je ta poruka? Tipovi koji su takve filmove pravili sigurno se nisu zezali, hocu da kazem.
Da ... kako je uopste nastao ovaj mit (odnosno, tipovi koji su smislili ovaj mit sigurno se nisu zezali :), sigurno postoji neka dublja potka koja je u njega urezana kao i u drugim mitovima.

Mozda mit o vecnom zivotu ... da to i nije toliko srecna varijanta, zbog cene koju i vi i drugi oko vas moraju da plate.
Onda podvarijanta mita o vecnoj mladosti i vecnoj lepoti (u vezi sa ovim potonjim, postoje ozbiljni slucajevi slucajevi bas u tom kontekstu ... kroz davnasnje mitove u razlicitim kulturama kako se tudja mladost ili hrabrost ili zdravlje moze preuzeti na nacin dosta slican onome koji provejava kroz horor filmove. Toga ima i u africkim kulturama, bilo je i u Juznoj Americi, ma izgleda da to na neki nacin provejava kroz sve kulture, samo sto je u nekima to potisnuto u hibernaciju). Interesantno bi bilo i antorpoloski videti na koje je sve nacine taj kanibalisticki koncept ugradjen u razne kulture i kako je to evoluiralo kroz vreme.

Mnogi savremeni odnosi mogu se posmatrati i kroz tu prizmu ... nekada je to kanibalizam u metafori, ali je sve jedno to sto jeste. Osim toga, koliko puta moze da se cuje da se neko hrani tudjom pozitivnom energijom, i da zrtve ostavlja u poludepresivnom i poludevastiranom stanju. Svega toga izgleda da ima, nije da nema.
apatrid apatrid 11:53 11.01.2008

Re: Poruka

Da, to je izvanredno zapazeno! Ali, nemoguce da je to cela prica.


smrt.
tnosugar tnosugar 00:30 12.01.2008

Re: E, super!

mozda bi sa jungovskog stanovista mogli da kazemo da su (dobri) horori precica do onog drugog u nama. ne nuzno zlog, samo potpuno drugacijeg, pa ga kao nesto strasno i dozivljavamo. narocito me dalekoistocni horori ostavljaju u tom stanju, kao da su me provkli kroz sopstvenu unutrasnjost. ali njihova filozofija je dosta ranije i pocela da se bavi ljudskom psihom.
ivana23 ivana23 00:42 11.01.2008

Vampirica

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 00:43 11.01.2008

Re: Vampirica

fantastična fotografija!
Jelica Greganović Jelica Greganović 00:53 11.01.2008

Re: Vampirica

Odletela, ja ne vidim tu sliku...opet neke misterije...
AlexDunja AlexDunja 00:55 11.01.2008

Re: Vampirica

Jelica Greganović
Odletela, ja ne vidim tu sliku...opet neke misterije...

ni ja:(
AlexDunja AlexDunja 00:55 11.01.2008

Re: Vampirica

Jelica Greganović
Odletela, ja ne vidim tu sliku...opet neke misterije...

ni ja:(
nsarski nsarski 00:55 11.01.2008

Re: Vampirica

Zasto ja ne vidim fotografiju? Nista, nada, zilch, nichevo:((
ivana23 ivana23 00:58 11.01.2008

Re: Vampirica

nsarski
Zasto ja ne vidim fotografiju? Nista, nada, zilch, nichevo:((

E, pa to moze samo vampirica. Neko vidi, neko ne vidi.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 00:59 11.01.2008

Re: Vampirica

evo, onda te misteriozne slike:



ivana23 ivana23 01:00 11.01.2008

Re: Vampirica

ivana23
E, pa to moze samo vampirica. Neko vidi, neko ne vidi.


link za sliku
gordanac gordanac 01:01 11.01.2008

Re: Vampirica

kako se ona vidi u ogledalu?
ili su dve?
Jelica Greganović Jelica Greganović 01:05 11.01.2008

A ja mislila

odletela...
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 01:06 11.01.2008

Re: Vampirica

kako se ona vidi u ogledalu?

možda su sijamske bliznakinje
nsarski nsarski 01:06 11.01.2008

Re: Vampirica

Hvala! Evo je u celini i celosti:




rotirana for your convenience:))
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 01:11 11.01.2008

svi o drakuli i vampirima

a niko da spomene i jovanku orleanku

AlexDunja AlexDunja 01:17 11.01.2008

Re: svi o drakuli i vampirima

Srđan Mitrović
a niko da spomene i jovanku orleanku


ael moze ova joan of arc ?
ivana23 ivana23 01:17 11.01.2008

Ivana Orleanska

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 01:23 11.01.2008

Re: Ivana Orleanska

kako sam mrzeo verziju filma lika besona sa milom jovovic.
a ja mnogo volim milu jovovic. pogotovo u resident evil. opet horor

a tek ingrid bergman kao jovanka orleanka u oklopu. nema cenu

gordanac gordanac 02:01 11.01.2008

Re: Ivana Orleanska

a tek ingrid bergman kao jovanka orleanka u oklopu. nema cenu

..i kako sad da ja opet ne napravim "Casablanca" troll? :))))

Inače, meni je to (igrom slučaja) bio prvi film u kojem sam je gledala.
Posle je naravno, došla "Casablanca" ...
nsarski nsarski 02:06 11.01.2008

Re: Ivana Orleanska

Ma, ima i ona klasicna slika Jovanke na lomaci - razgolicena, seksi...pobozna, nesto kao Boticelijeva Venera. Eksplozivna kombinacija i susta suprotnost onoj gore mucenici! Samo, ne mogu da se setim slikara ili naslova:((((
AlexDunja AlexDunja 02:08 11.01.2008

Re: Ivana Orleanska

paul delaroche
joan d'arc being interrogated
bindu bindu 02:51 11.01.2008

Re: svi o drakuli i vampirima

Srđan Mitrović
a niko da spomene i jovanku orleanku

bas si me preso Srdjane za veceras sam imala druge planove tako da malo odgledam pa onda nesto drugo radim.ovi ovamo verovatno ne govore francuski pa ih mrze da gledaju nemi film.evo ja ga jos uvek gledam.gluma nevidjena za nemi film. mislim da je veoma autentican s obzirom da je radjen po orginalnoj prepisci sa sudjenja.cini mi se da mu je to bila glavna motivacija za film, sto je fascinantno zato sto je skoro kao documentarac. historiski dokumenat.
gledam ovo i zamisljam kako bi se osecala medju ovim facama.kako ih je pogodio u karakteru nevidjeno.
mislim ta namestaljka kako je to dobro uradjeno.bravo za izbor.ovo verovatno najbolji film o Jovanki Orleanki.
gledam ono kako joj jadnoj ispustaju krv iz vene pa me to podsetilo na vampire.
jedan moj prijatelj kaze da su vampiri druga ljudska priroda koja nije probudjena. uglavnom su u velikom konfliktu sa hriscanskom crkvom koja zna kako sa njima sto mi cudno, jedino ako i oni nisu vampiri.
taj moj drug kaze da ima tu oko mozda hiljadu pravih vampira .neki od njih se deklarisu kao vampiri mislim da cak mogu da se pronadju na internetu. ja sumnjam da su oni pravi vampiri.ako ih ima ovi se veoma dobro kriju sto je veoma razumljivo.
bindu bindu 03:51 11.01.2008

Re:

Srdjane evo odgledah film o Jovanki Orleanki.stvarno nevidjeno dobar film. scena po scena umetnicka fotografija. koje emocije, koja gluma. jasno mi je zasto si stavio ovaj film.u pitanju je umetnicko nadahnuce.
mogla bi ti ja ovako scenu po scenu al da sam student filmske akademije.film cu svakako da gledam ponovo
sutra gledam film o vampirima.
jinks jinks 09:31 11.01.2008

Re: Ivana Orleanska

In a Glade

A traditional Ukrainian folk song. Sung by Milla Jovovich from her Divine Comedy album. Contains lyrics and translation of song.


ivana23 ivana23 09:36 11.01.2008

Ivana Orleanska

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 11:58 11.01.2008

Re:

evo odgledah film o Jovanki Orleanki


sutra gledam film o vampirima.


hvala ti što si našla vremena da pogledaš film. ljudi su malo izgubili strpljenje za crno bele filmove, pogotovo neme.
mene su u filmu o jovanki uvek fascinirali krupni planovi. gledao sam ga nekoliko puta u kinoteci, i zaista oduzima dah.
Spiridon Spiridon 09:29 11.01.2008

Dragisa Drakula

Doctor Wu Doctor Wu 10:39 11.01.2008

Protestantska linija

interesantan je taj biografski podatak da je odrastao u luteranskoj (dakle, protestantskoj) porodici. I, imajući u vidu tu opsesiju vampirima, dakle smrću i seksom, setih se Paul Schradera koji je pominjao uticaj strogog protestantskog odgoja na razvoj njegovih filimskih nazora (uh, što volim hrvaštinu). I Lars von Triera. I Paul Verhoevena...
nsarski nsarski 11:45 11.01.2008

Re: Protestantska linija

opsesiju vampirima, dakle smrću i seksom

Da, mozda je to prava interpretacija - smrt i seks! Psihoanaliticka prica o Erosu i Tanatosu:))
Doctor Wu Doctor Wu 11:53 11.01.2008

Re: Protestantska linija

Da, sad, posle svega, lepo bi bilo napisati (i pročitati lepo napisan) ogled o paralelnom usponu i padu psihoanalitičke "teorije" i filmske "umetnosti".
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 11:59 11.01.2008

Re: Protestantska linija

smrt i seks!

na kraju se ceo život i svodi samo na to
ako oš uspemo malo da budemo i kreativni u međuvremenu., onda je sve ok

Re: Protestantska linija

samo da znate da vas posmatram...
nsarski nsarski 14:45 11.01.2008

Re: Protestantska linija

samo da znate da vas posmatram...

Haha, "hiljadu ociju doktora Mabuzea"! :))

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 15:12 11.01.2008

Re: Protestantska linija

samo da znate da vas posmatram...


ivana23 ivana23 15:28 11.01.2008

Re: Protestantska linija


samo da znate da vas posmatram...


ivana23 ivana23 15:29 11.01.2008

Re: Protestantska linija

samo da znate da vas posmatram...



ivana23 ivana23 15:40 11.01.2008

Re: Protestantska linija

samo da znate da vas posmatram...


tako me zamisljate?

Rado bih se zabavila pisanjem na predlozenu temu, ali moram u ambulantu. Trenutno sam potrebnija onima kojima je Tanatos blizi
nsarski nsarski 15:45 11.01.2008

Re: tako me zamisljate?

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
Rado bih se zabavila pisanjem na predlozenu temu, ali moram u ambulantu. Trenutno sam potrebnija onima kojima je Tanatos blizi

Da, a i zadnji dan na poslu pred skijanje!
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 15:48 11.01.2008

Re: tako me zamisljate?

Trenutno sam potrebnija onima kojima je Tanatos blizi

kome tanatos nije bliži, život mu je mnooooogo dosadan.
ivana23 ivana23 15:54 11.01.2008

Re: tako me zamisljate?

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron


Taman posla. Srdjan me je "isprovocirao" slikom, a ja ne umem da se zaustavim... Sorry.

Re: tako me zamisljate?

ma nema veze... pozdravljam vas prikladnom pesmom
ivana23 ivana23 19:59 11.01.2008

Re: tako me zamisljate?

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
ma nema veze... pozdravljam vas prikladnom pesmom

Hvala Ana.
Nesto slike nece da se prime (vampiri su to...), pa evo linka
Doctor Wu Doctor Wu 21:02 11.01.2008

Re: Protestantska linija

Spiridon Spiridon 10:54 11.01.2008

Veliki ro

Veliki ro spada u kategoriju mitskih nemani (po VA) i mnogi je opasniji od vampira

Ro je neman sa glavom lava i telom lava, ali ne jednog istog lava. Poznat je po tome sto spava hiljadu godina, a onda se iznenada probudi u plamenu, pogotovu ako je pusio pre nego sto je zadremao.
Kazu da je Odisej probudio roa nakon 6 stotina godina, ali je ovaj bio trom i dzangrizav i molio je da ga puste da spava jos 200 godina.
Pojavljivanje roa se uglavnom smatra nesrecom i obicno predhodi nekoj polnoj bolesti ili pozivu na promociju stranke.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 16:06 11.01.2008

Economists Say Movie Violence Might Temper

NEW ORLEANS — Are movies like “Hannibal” and the remake of “Halloween,” which serve up murder and mutilation as routine fare, actually making the nation safer?

A paper presented by two researchers over the weekend to the annual meeting of the American Economic Association here challenges the conventional wisdom, concluding that violent films prevent violent crime by attracting would-be assailants and keeping them cloistered in darkened, alcohol-free environs.

Instead of fueling up at bars and then roaming around looking for trouble, potential criminals pass the prime hours for mayhem eating popcorn and watching celluloid villains slay in their stead.

“You’re taking a lot of violent people off the streets and putting them inside movie theaters,” said one of the authors of the study, Gordon Dahl, an economist at the University of California, San Diego. “In the short run, if you take away violent movies, you’re going to increase violent crime.”

Professor Dahl and the paper’s other author, Stefano DellaVigna, an economist at the University of California, Berkeley, attach precise numbers to their argument: Over the last decade, they say, the showing of violent films in the United States has decreased assaults by an average of about 1,000 a weekend, or 52,000 a year.

Crime is not merely delayed until after the credits run, they say. On the Monday and Tuesday after packed weekend showings of violent films, no spike in violent crime emerges to compensate for the peaceful hours at the movies. Even a few weeks later, there is no evidence of a compensating resurgence, they say.

The findings in their paper are part of a recent wave of economic research in what might be called the “freakonomics era.” Practitioners of the dismal science are transcending traditional subjects like labor and markets, and are now crunching numbers to evaluate matters like cheating among sumo wrestlers or the effects of a crackdown on cocaine.

In this case, the authors have waded into a long-simmering debate about media violence, with their findings likely to attract controversy: Their conclusion seems to collide with the research of psychologists, which has fed concerns by parents and policy makers that brutal imagery in films, video games and other media sows aggression in American life by rendering viewers insensitive to horrific acts.

“There are hundreds of studies done by numerous research groups around the world that show that media violence exposure increases aggressive behavior,” said Craig A. Anderson, a psychologist and director of the Center for the Study of Violence at Iowa State University. “People learn from every experience in life, and that learning occurs at a very basic level of brain function.”

The study’s authors acknowledge that their research does not refute and in fact lends credence to the findings of laboratory studies. Neither does it address the long-term effects of exposure to violent media, an influence they view as pernicious.

Rather, the research uses a decade of national crime reports, cinema ratings and movie audience data to examine what has happened to rates of violent crime during and immediately after violent films are shown.

Though such films may indeed stimulate a greater tendency toward aggression in audiences, Professor Dahl offers a rejoinder much favored by economists: Compared to what?

Young men are the most likely to commit violent crimes. In opting to see a movie — even one featuring, say, gang rape or chain-saw amputation — they forgo activities that have a greater tendency to encourage mayhem, like drinking and drug use.

“Economics is about choice,” Professor Dahl said. “What would these people have done if they had not chosen to go and see a movie? Whatever they would have done would have had a greater tendency to involve alcohol. If you can incapacitate a large group of potentially violent people, that’s a good thing.”

Professor DellaVigna added, “It’s not as if these people watching violent movies would otherwise be home reading a book.”

But critics of violent media worry that the study, with its focus on immediate effects, could distract policy makers from troubling signs of long-term harm to society and leave parents thinking that violent films may be the least bad way for their adolescent children to occupy leisure hours.

“The study’s premise strikes me as somewhat goofy,” said Melissa Henson, senior director of programs at the Parents Television Council, a media watchdog based in Los Angeles. “I’d hate for people to walk away with the message that, ‘Oh, I ought to send my son to watch violent movies so they won’t go out and drink or do drugs and commit violent crime.’ What about going to the Y.M.C.A. and playing basketball, or after-school activities?”

Professor Dahl seems an unlikely advocate for the crime-snuffing potential of sadistic cinema. A Mormon, he forbids his four children from watching violent films. He recently purchased a DVD player that strips out brutal or sexual images. He eschews violent films himself, professing discomfort even with “Schindler’s List,” the epic portrayal of the Holocaust.

“I don’t like how I feel when I watch them,” he said.

Yet his rejection of violent media was, in a sense, the spark for his inquiry.

In 2005, he and his wife, Katherine, concerned about their children’s viewing, consulted a Web site, kids-in-mind.com, that rates films for violence, sexual content and profanity. Professor Dahl was then working on another project employing a national database of crime reports. He wondered: Could one combine the movie ratings with the crime data and the numbers of people seeing films to explore how crime rates change with exposure to violent movies?

Analyzing the data, the authors found that “on days with a high audience for violent movies, violent crime is lower.”

From 6 p.m. to midnight on weekends — when the largest numbers of people are in theaters — violent crimes decreased 1.3 percent for every million people watching a strongly violent movie, the study found. Violent crimes dropped 1.1 percent for every million seeing a mildly violent film.

In the hours after theaters close — from midnight to 6 a.m. the next day — violent crimes dropped 1.9 percent for every million people at a strongly violent movie, and by 2.1 percent for every million at mildly violent film. Strikingly, the data shows that crimes also drop, though not by as much, when large audiences see nonviolent films that young men find appealing.

In other words, Professor Dahl suggested, Hollywood could help cut crime in more palatable fashion by cutting out the gore while making movies that still attract male teenagers and 20-somethings.

“We need more Adam Sandler movies,” he said. “Even though I’m not a big fan of Adam Sandler, that’s the implication.”

nsarski nsarski 11:30 12.01.2008

Re: Economists Say Movie Violence Might Te

Nedavno sam citao u nekom strucnom caspisu da vizualizacija mucenja i patnji nekog koga ne volimo (zamisljanje takvih stvari ili zamisljanje osvete, na primer) ima smirujuci efekat na ljude. Stvar neurohemije.
jasnaz jasnaz 11:04 12.01.2008

raz.gledati pre upotrebe



posle : nema reklamacija .

& čuveni očnjaci

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana