Quo vadis Srbijo?

Nikola Knežević RSS / 25.05.2008. u 20:49

CyberBullyREX_468x366.jpgKuda ideš Srbijo? Pitanje koje se nameće nakon serije nasilja među mladima u Srbiji i gotovo svakodnevnih vesti koje pune novinske hronike i potresaju naše škole. Postavlja se pitanje, koji je uzrok ovakvom talasu nasilja među mladim generacijama i koji to faktori utiču na ovako devijantno ponašanje među omladinom? Nedavni tragičan epilog u Subotici i incidenti u Pirotu, Užicu i Novom Sadu pokazuju da se ovde ne radi o nekom pukom sociopsihološkom epifenomenu već o simptomima krajnje ozbiljnog stanja u kome se nalazi naše društvo i koje se tako neizbežno reflektuje na mladim naraštajima.

Dr Jelena Srna sa Filozofskog fakulteta u Beogradu naglašava vezu između porodičnog i emotivnog nasilja kao najšireg oblika nasilja nad decom čija refleksija uzrokuje i nasilje koje sve prisutnije u školama. Nasilje u školi je prisutno u različitim oblicima (fizičko, verbalno, seksualno), kako između nastavnika i učenika, među samim učenicima, tako i između učenika i drugog osoblja škole. Dešava se među decom oba pola, među nastavnicima oba pola, javlja se i u odnosu roditelj - nastavnik. Nasilje se javlja u različitim sredinama, u vaspitno-obrazovnim ustanovama svih nivoa (od vrtića do fakulteta). Nasilje je univerzalna pojava, a istraživanja pokazuju da se njegovi različiti oblici uvećavaju.[1]

«Istraživanje pokrenuto u 4 pilot škole u Srbiji pokazalo je da je nasilje široko rasprostranjeno u našim školama. Skoro jedna trećina učenika osnovnih škola je bar jednom doživela neku vrstu nasilja, bilo da je u pitanju fizičko ili verbalno nasilje. U isto vreme, ta ista deca su priznala da su i oni omalovažavali ili fizički napadali svoje vršnjake. Ovo jasno pokazuje da je nemoguće podeliti decu na onu koja se nasilno ponašaju i na onu koja su žrtve nasilja. Mnoga deca spadaju u obe grupe, što pokazuje da postoji jedan komplikovani lanac obostranog nasilja.»[2] Bullying[3] je uvek bio rasprostranjen vid nasilja. U Srbiji je 65% učenika bar jednom bila žrtva nasilja, a 24% učenika je nasilje pretrpelo više puta. Verbalno nasilje, vređanje i ponižavanje, je najčešće, dok je fizičko nešto manje zastupljeno. Stanko Matić, predsednik aktiva direktora novosadskih srednjih škola, smatra da nasilja danas ima više nego pre, da je brutalnije i unapred planirano. "Njih, recimo, četvorica se dogovore, presretnu drugara na putu do škole, trojica ga brutalno tuku i ponižavaju, dok četvrti snima. Nakon toga snimak postavljaju na sajt Youtube, a organizovano je i glasanje za najbrutalniji i bezobzirniji snimak"[4] U istraživanju koje je prošle godine sprovela koalicija dece i mladih, okupljena pri Centru za prava deteta mogu se između ostalog videti i sledeći podaci: „Kada je reč o toleranciji i agresivnosti kod mladih, iako je veći procenat srednjoškolaca opredeljen za mirno rešavanje problema, broj onih koji misle drugačije nije zanemarljiv. Na pitanje na koje su metode spremni kada im je neko bitno pravo ugroženo, najviše momaka izabralo bi obaveštavanje medija, pregovore i bojkot nastave, dok su devojke u najvećem broju za pregovore, pisanje peticije i sudske tužbe. Ipak, zabrinjavajuće je da kolektivnu odmazdu odobrava svaki četvrti srednjoškolac u Srbiji, kao i 12 odsto devojaka. Najmanje mladih bi se opredelilo za pretnje i štrajk glađu. Posebno pitanje u istraživanju odnosilo se na stav srednjoškolaca prema nemirima u Srbiji, u martu 2004. godine, kada su u znak odmazde posle paljenja srpskih crkava na Kosovu i Metohiji, zapaljene džamije u Beogradu i Nišu. Negativan stav prema iskaljivanju besa na džamijama imalo je oko 40 odsto devojaka i svega 24 odsto dečaka. Sa druge strane, čak oko 35 odsto momaka i 19 odsto devojaka nije imalo nikakav moralni problem u vezi sa paljenjem džamija.“[5]

Dr. Veronika Ištanović smatra da se uzroci agresivnosti u adolescenciji nalaze u zanemarivanju i zlostavljanju u detinjstvu. Svetske studije, naime, pokazuju, a i naša iskustva potvrđuju, da su deca zlostavljana u detinjstvu pod drastičnim rizikom da se kasnije razviju u nasilnike, što govori o „prenosivosti obrasca nasilja.[6] Porast nasilja u porodici eskalirao je u toku devedesetih godina prošloga veka. Posle 2000-te godine uočen je blagi pad i stagnacija, ali se poslednjih godina ponovo beleži rast. Budući da je uzrok koji stoji iza nasilja u školama jednim delom u spoljnim pojavama, svaka akcija, naročito preventivna, treba da zbliži ne samo različite elemente u obrazovnom sistemu, već i aktere iz lokalne zajednice. Jedan od razloga leži i u nepoznavanju psihofizičkih karakteristika učenika, nepostojanju odgovornosti za činjenje kod profesora, ali i kod roditelja i učenika. Prevencija nasilja je ključni zadatak vaspitanja za demokratsko građanstvo (tolerancija i međukulturni dijalog, ravnopravnost polova, ljudska prava, miroljubivo razrešavanje konflikata, ljudsko dostojanstvo, nenasilje).[7]

Problem je multisistemski, pa i reševanje mora biti takvo. Mladi ljudi su akteri i ključni partneri u svim aktivnostima iz ove oblasti jer potrebno je da postoje mehanizmi za preduzimanje akcije pre nego što dođe do nasilja. Podizanjem svesti među svim uključenim stranama i kroz preventivni rad brzi i adekvatni mehanizmi reakcije biće na raspolaganju svuda gde bude dolazilo do ovakvih pojava. Sve strane moraju da prepoznaju potrebu za delovanjem i treba da povećaju svoju aktivnu ulogu. Razmena i dijalog treba da budu razvijeni na svim nivoima unutar zajednica, ali takođe i između njih. Šta konkretno treba da uradi vaspitno-obrazovna ustanova kada je o nasilju reč? Dr Jelena Srna preporučuje: Da budemo spremni kada nam se deca, učenici ili studenti i profesori povere. Da i sami prepoznamo žrtvu nekog oblika nasilja. Da znamo kako i kome da prijavimo zlostavljanje, kako da pratimo zlostavljano dete dok je na terapiji i da se bavimo edukacijom i prevencijom nasiqa, što je i prirodni cilj našeg rada.[8]

Po ugledu na različite programe koji su imali za cilj sprečavanje nasilja a koji su bili primenjeni u mnogim Evropskim i drugim zemljama, UNICEF je 2005. godine zajedno sa mnogobrojnim partnerima u Srbiji započeo realizaciju programa „Škola bez nasilja – ka sigurnom i podsticajnom okruženju za decu“. Program „Škola bez nasilja“ je započet zbog zabrinutosti građana. U partnerstvu sa ministarstvima i drugim institucijama, UNICEF trenutno realizuje ovaj program u 126 škola u Srbiji. Ovaj program se u Srbiji finansira isključivo od donacija pojedinaca, porodica i preduzeća. I pored svih do sada prikupljenih sredstava, potrebno je još mnogo više da bi se u program uključilo još više škola a i kako bi program postao sastavni deo našeg obrazovnog sistema.[9]

U ovom kontekstu interesantno je spomenuti i slučaj koji se svojevremeno vodio u Americi u kojem je država protiv oca čije je dete bilo u sukobu sa zakonom podigla tužbu zbog neadekvatnog vaspitanja deteta. Iako kod nas postoje zakoni koji bi trebalo da sankcionišu ovakve pojave, još uvek se nedovoljno radi na njihovoj prevenciji. Dokle god se više radi na saniranju posledica a ne na sprečavanju uzroka, može se očekivati dalji porast nasilja među mladima, naročito među adolescentima. Pitanje je samo dokle će ići starosna granica, jer je indikativno da je ona iz godine u godinu sve niža. Sa druge strane, ovde se radi o svojevrsno cikličnom, uzročno-posledičnom krugu, jer deca obrazac nasilja preuzimaju od roditelja i kasnije svesno ili nesvesno projektuju taj isti obrazac na svoju decu.

Na kraju, može sa razlogom postaviti pitanje kuda to Srbija ide imajući u vidu činjenicu da njenu budućnost predstavljaju isti ovi mladi ljudi među kojima je nasilje konstantna pojava, ali isto tako gde je Srbija danas, budući da se primitivizam i nasilje može videti upravo kod onih ljudi koji vode ovo društvo i koji ga kvalifikuju kao legitimno izražavanje protesta... I zaista quo vadis Srbijo?

[1] Časopis: «Prosvetni pregled“, 2. Jun 2005, „Deca i mladi, žrtve i počinioci“

[2] Program „Škola bez nasilja“

[3] Bullying predstavlja čin zlostavljanja druge osobe fizičkim, verbalnim putem ili manipulacijom.

[4] Radio 021.

[5] Danijela Vukosavljević, Trećina mladih ne osuđuje nasilje, http://www.politika.co.yu/rubrike/Hronika/Trecina-mladih-ne-osudjuje-nasilje.lt.html

[6] Časopis: «Prosvetni pregled“, 2. Jun 2005, „Deca i mladi, žrtve i počinioci“

[7] Tribina: "Nasilje u našim obrazovnim institucijama"

[8] Časopis: «Prosvetni pregled“, 2. Jun 2005, „Deca i mladi, žrtve i počinioci“

[9] Program „Škola bez nasilja“, http://www.unicef.org/serbia/support_3041.html



Komentari (34)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Unfuckable Unfuckable 20:55 25.05.2008

moram da kažem, mada ne objašnjava pojavu

- da je serija emisija o ovoj temi išla po Cro kanalima, uglavnom HRT 1 - još jesenas. Komšije su notirale veliki porast nasilja među školarcima.
Jasno je bilo da će se "preliti" i kod nas. Ipak nismo TOLIKO izolovani.

u Americi u kojem je država protiv oca čije je dete bilo u sukobu sa zakonom podigla tužbu zbog neadekvatnog vaspitanja deteta.


ovo mi se mnogo dopalo.
znači li to da imaju opis "adekvatnog" vaspitavanja ?
ivana23 ivana23 23:55 25.05.2008

Re: moram da kažem, mada ne objašnjava pojavu

Unfuckable
Jasno je bilo da će se "preliti" i kod nas. Ipak nismo TOLIKO izolovani.


18-GODIŠNJI Robert Knox, mladi Britanac koji će se pojaviti u novom nastavku filmskog serijala o Harryju Potteru, ubijen je u noći s petka na subotu nakon što je pokušao zaštiti svojeg mlađeg brata Jamiea, javlja britanski The Telegraph.
.............................
Knoxovo ubojstvo u Velikoj Britaniji je ponovno pokrenulo raspravu oko žučne teme tinejdžerskih ubojstava u toj zemlji. Mladi glumac je naime 28. tinejdžer ubijen samo u ovoj godini u toj zemlji i ujedno je deseta žrtva koja je na području Londona umrla od posljedica napada nožem.

Ceo tekst

nsarski nsarski 01:41 26.05.2008

Re: moram da kažem, mada ne objašnjava poj

Pojava se siri planetom. Na primer:

Eight teenagers in Florida have been arrested after filming the "animalistic" beating of another teen named Victoria Lindsay, 16 years old, and posted it in Youtube and MySpace for worldwide exposure. The eight "suspects" were identified as April Cooper, 14; Mercades Nichols, 17; Brittni Hardcastle, 17; Brittany Mayes, 17; Cara Murphy, 16; Kayla Hassell, 15; Stephen Schumaker, 18; and Zachary Ashley, 17.

One of the girls struck the 16-year-old victim on the head several times and then slammed her head into a wall, knocking her unconscious, according to an arrest report. The 8 teenagers face possible long prison terms for the videotaped beating of another teen girl.


Nikola Knežević Nikola Knežević 08:58 26.05.2008

Re: moram da kažem, mada ne objašnjava poj

Koliko je meni poznato u americi postoje "correction facilities" u kojima maloletni prestupnici koji su prvi ili drugi put prekršili zakon prolaze kroz neku vrstu drill-a, kao one u Αмеričkoj vojsci. Umesto da odsluže recimo, tri godine, pošalju ih na obuku od 6 meseci u jednu od takvih ustanova i dobar deo njih se ne vrati nasilju... Možda bi takvu ustanovu trebalo napraviti i kod nas...
Nikola Knežević Nikola Knežević 09:17 26.05.2008

Re: moram da kažem, mada ne objašnjava poj

ovo mi se mnogo dopalo.
znači li to da imaju opis "adekvatnog" vaspitavanja ?


Verovatno da određeni obrasci vaspitanja postoje ali ono što je bitno da bi se ovo moglo primeniti i kod nas. Mislim da je ipak važnije raditi na prevenciji, odnosno sprečavanju uzroka. Država bi svoje programe trebalo da usmeri na porodicu kao osnovnu ćeliju društva, jer ona predstavlja temelj zdravom društvu...
dragan7557 dragan7557 12:10 26.05.2008

Re: moram da kažem, mada ne objašnjava poj

UNICEF trenutno realizuje ovaj program u 126 škola u Srbiji. Ovaj program se u Srbiji finansira isključivo od donacija pojedinaca, porodica i preduzeća. I pored svih do sada prikupljenih sredstava, potrebno je još mnogo više da bi se u program uključilo još više škola a i kako bi program postao sastavni deo našeg obrazovnog sistema.[9


Naravno angažovanje države na ovom planu je kontraproduktivno dok "visoko profitabilni" poslovi cvetaju dotle o građanima neka se brinu fondacije i ostali donatori od kojih se prosjače sredstva za razne projekte.

"Investicije" visoko profitabinog karaktera poput kupovine opreme za nove lične dokumente oko 100 miliona $ ministra policije (čitaj unutrašnjih poslova) Mihajlovića 2003 ili još proftabilnije umeće kupovine Telekoma Srpske € 200 + gubutka i drugi poslovi od nacionalnog prioriteta pokazuju kako se troše pare građana ove države.
Oko 100 000 000 dolara isplaćenih firmi Motorola za kupovinu gore pomenute opreme za nova lična dokumenta nije samo odnelo milione date na kamate za istu (trulila od 2003 u magacinima) već je "ubrzala" dodatno vreme za čekanje na ista o čemu ste vi Nikola već pisali. Da pri tome niko, ama baš niko ne odgovara za ovo rasipništvo naših resursa sadašnjih i budućih je postalo uobičajeno.

Davanje koncesije na auto put Horgoš Požega varoš koja prema rečima kapitalne ekselencije obezbeđuje 100.000 radnih mesta po ceni od € + 1,5 mld.je takođe primer "domaćinskog" upravljanja kućnim budžetom i primer kako se u ime "svetih" ciljeva troši naša budućnost dok deca i mladi naraštaji uključujući i roditelje a konačno i celo društvo ostaje na brigu donatorima i njihovoj dobroj volji.

Trulost ovakve ideologije trošenja para = društvenog potencijala je vidljiva svuda oko nas, dok se ne bude došlo do plafona zaduživanja a država nađe pred moratorijumom. Verovatno da će tada doći do osvešćenja ali biće kasno.
Zajedništo i zadrugarstvo (porodičnog tipa) koje je Srbiju karakterisalo u prošlim vremenima stroge socijalne samokontrole i saradnje se pretvorilo u rasulo u kuće zaklučanih roditela indoktriniranih suludom TV robom 24 sata svadba Veliki brat i sl.

Proći će mnogo vremena dok se građani u Srbiji sete da država nije kreator para već građani i njihov rad, da vlast nije bogom ovlašćena kategorija građana sa pravom monopola na trošenje našeg rada i budućnosti.
dragan7557
26 maj 2008
avemarija avemarija 22:50 26.05.2008

Re: moram da kažem, mada ne objašnjava poj

Možda bi takvu ustanovu trebalo napraviti i kod nas...
*novo

Moze , of course ! Pa za tri godine dobijes Podmladak Crvenih Beretki .
Soylent Green Soylent Green 21:11 25.05.2008

epidemija i percepcija

U osnovnoj skoli i gimnaziji je bilo i pre nasilja, samo je to bila institucijalizovana komponenta skole i niko se nije mnogo uzbudjivao. Cik neka se neko seti skole, ma kako davno to bilo, u kojoj nije bilo kinjenih i nasilnika.

Razlika je sto sada ucenici i roditelji postaju potrosaci obrazovnog sistema, pa se stvari malo drugacije posmatraju, plus moderne komunikacije sve cine vidljivijim. Mislim da je ovo vrlo slicno sa *ebanjem mladjarije u crkvi - nekad je to bio deo sistema, a sada kada crkva postaje potrosacka stvar i papa mora da se nevoljno ogradjuje od tradicije.

Prema tome nema epidemije, vec dolazi do transformacije institucija u elemente potrosackog drustva. Mora sve da pise na etiketi, i ne moze vise da se pece rakija bez ISO9001 sertifikata. Malo bolno u pocetku.

Unfuckable Unfuckable 21:16 25.05.2008

Re: epidemija i percepcija

slažem se da je oduvek bilo..... svačega po školama.
Ali, ipak mislim da su sada motivacija, kao i oruđa malo ozbiljniji, tj - zlokobniji.
Osim toga - seksualna komponenta cele priče se pomalo zanemaruje.....hoću da kažem da je "veća" vest kada se dečko bori za život jer je popio metak ispred škole, nego ta (koju niko ne istražuje) da klinke u osnovnim školama rade oralni sex - vršnjacima za 200 a debitantima (mlađi) za 100 dindži.
To je još uvek Pandora's box koju niko ne sme da dira. E, toga nije bilo oduvek po školama
Soylent Green Soylent Green 21:47 25.05.2008

Re: epidemija i percepcija

Unfuckable
vršnjacima za 200 a debitantima (mlađi) za 100 dindži.


Pa evo krunskog dokaza dobrobiti potrosackog drustva i slobodnog trzista. Ovo je nekad bilo mnogo, mnogo skuplje a i izbor providera je bio prilicno bedan.
man ray loves me man ray loves me 22:13 25.05.2008

Re: epidemija i percepcija

u incidentu sa ucenicom u pirotu, jedina nova komponenta je bila da su snimali moblinim i rasturali po skoli - sve ostalo je staro. isto tako i sa onim detetom sto su ga terali da jede travu. ovo je sve staromodni bullying, plus dostupnost novih tehnologija malim sadistima. mislim da to nije vezano ni za nase drustvo ni za nasu neposrednu proslost.
ali zato oralni sex za 200din, to me podseca na moleban devojke - kurvinsko-sponzorska emancipacija koju smo toliko gledali devedesetih.
Soylent Green Soylent Green 22:40 25.05.2008

Re: epidemija i percepcija

man ray loves me
ali zato oralni sex za 200din, to me podseca na moleban devojke - kurvinsko-sponzorska emancipacija koju smo toliko gledali devedesetih.


Zanimljivo bi bilo poredjati cenovnik po partijskom opredeljenju:

Narodnjaci: 200din.
SRS: plate 200 din ako zmuris, 1000 ako gledas.
LDP: za dz.., ispljunu
DS: za dz., progutaju
G17+: 2000 din sa rokom otplate 10 god uz kamatu 30%. Nije jasno sta tacno urade na kraju.
SPS: dogovorice se na sledecem sastanku UO.
mariopan mariopan 22:47 25.05.2008

Re: epidemija i percepcija

Lepo ste opisali problem, ali sve vreme koristite izraz "mladi ljudi"...mislim da je adekvatan izraz "deca" jer to rade jako mala deca za nas pojam deteta. deca od 10 godina vec imaju "staz"i neki ugled medju vrsnjacima kao nasilnici, zato mislim da taj problem treba resavati mnogo pre nego sto stignemo do mladih ljudi.Ako dete vec u zabavistu pokaze znake da je kod kuce zlostavljano ili zanemareno zar nije tada vreme da se preduzmu koraci, da se roditelji upute kod psihologa i da se intervenise u korist i tog deteta a i drustva kasnije?Ako se propusti pravo vreme da se intervenise taj problem ce da se samo zacementira.

Ideja da se roditelji salju u zatvor zbog svoje zanemarene dece dopada mi se i sad bi to moglo i da se uradi...tesko zlostavljanje koje smo videli zasluzuje zatvor za te roditelje i tako tesku kaznu.

Deci u skoli oduzeti telefone i zakljucati ih do kraja nastave.

Kazniti istom kaznom vaspitace i nastavnike kojima se dete obratilo za pomoc a oni su ignorisali taj vapaj i odgovarali da im ona uzvrati, sto je licemerno, jer da je mogla ne bi je ni zlostavljali, dakle, nepruzanje pomoci detetu da se kaznjava isto kao i sam zlocin. To je dvostruki zlocin jer se dete obratilo nekome za koga je verovala da ce je zastititi, pa je iznevereno poverenje jos gore za nju.

Promeniti zakone po kojima se deca do nekih godina smatraju maloletnima i samim tim neodgovorna za svoje postupke. Deca sada sazrevaju mnogo brze, ta granica se pomerila nadole, neki od njih su potpuno svesni sta rade i zastita zakona je za njih paravan za zlocine koje ce mozda opet uciniti.

Pripremiti ustanove novog tipa koje bi zaposlile pedagoge, psihologe i psihijatre koji bi takvoj deci, zrtvama i pociniocima zlocina zlostavljanja pomagala strucno, da ih moze vratiti u drustvo kao ozdravljene mlade ljude.Pritom ne mislim na neke nove zgrade, vec na novi koncept rada sa mladim delikventima i sa zrtvama. Posebno rad sa roditeljima da bude obavezujuci za njih, da dolaze na prevaspitavanje sve dok njihovo dete ne pokaze znake da je postalo bolje, bolje ponasanje, bolji uspeh u skoli. Mozda cete reci da ce tada deca samo da uvezbaju kako da prikriju svoje lose ponasanje, mozda, ali onda ce neka druga deca moci malo mirnije da idu u skolu.
Srki Srki 23:14 25.05.2008

Re: epidemija i percepcija

mariopan
Lepo ste opisali problem, ali sve vreme koristite izraz "mladi ljudi"...mislim da je adekvatan izraz "deca" jer to rade jako mala deca za nas pojam deteta. deca od 10 godina vec imaju "staz"i neki ugled medju vrsnjacima kao nasilnici, zato mislim da taj problem treba resavati mnogo pre nego sto stignemo do mladih ljudi.Ako dete vec u zabavistu pokaze znake da je kod kuce zlostavljano ili zanemareno zar nije tada vreme da se preduzmu koraci, da se roditelji upute kod psihologa i da se intervenise u korist i tog deteta a i drustva kasnije?Ako se propusti pravo vreme da se intervenise taj problem ce da se samo zacementira.

Ideja da se roditelji salju u zatvor zbog svoje zanemarene dece dopada mi se i sad bi to moglo i da se uradi...tesko zlostavljanje koje smo videli zasluzuje zatvor za te roditelje i tako tesku kaznu.

Deci u skoli oduzeti telefone i zakljucati ih do kraja nastave.

Kazniti istom kaznom vaspitace i nastavnike kojima se dete obratilo za pomoc a oni su ignorisali taj vapaj i odgovarali da im ona uzvrati, sto je licemerno, jer da je mogla ne bi je ni zlostavljali, dakle, nepruzanje pomoci detetu da se kaznjava isto kao i sam zlocin. To je dvostruki zlocin jer se dete obratilo nekome za koga je verovala da ce je zastititi, pa je iznevereno poverenje jos gore za nju.

Promeniti zakone po kojima se deca do nekih godina smatraju maloletnima i samim tim neodgovorna za svoje postupke. Deca sada sazrevaju mnogo brze, ta granica se pomerila nadole, neki od njih su potpuno svesni sta rade i zastita zakona je za njih paravan za zlocine koje ce mozda opet uciniti.

Pripremiti ustanove novog tipa koje bi zaposlile pedagoge, psihologe i psihijatre koji bi takvoj deci, zrtvama i pociniocima zlocina zlostavljanja pomagala strucno, da ih moze vratiti u drustvo kao ozdravljene mlade ljude.Pritom ne mislim na neke nove zgrade, vec na novi koncept rada sa mladim delikventima i sa zrtvama. Posebno rad sa roditeljima da bude obavezujuci za njih, da dolaze na prevaspitavanje sve dok njihovo dete ne pokaze znake da je postalo bolje, bolje ponasanje, bolji uspeh u skoli. Mozda cete reci da ce tada deca samo da uvezbaju kako da prikriju svoje lose ponasanje, mozda, ali onda ce neka druga deca moci malo mirnije da idu u skolu.


Slazem se sa svim, samo pre toga treba pohvatati i na robiju strpati ratne zlocince i njihove pomagace, pronaci naredbodavce ubistva premijera i preispitati svakog ko direktne ubice predstavlja kao nekakve heroje. Zatim treba rascistiti stvari sa radikalima i socijalistima, dakle lustrirati i oterati na dugu robiju sve koji su bili upetaljani sa Milosevicem. Onda eliminisati crkvu iz skola i drzavnih poslova i staviti je na nivo slobodnog izbora, podjednako sa svim ostalim religijskim grupama i sektama. E, kad se to sve zavrsi, onda moze da se krene u nekakav rad sa decom, roditeljima i nastavnicima.


Nikola Knežević Nikola Knežević 09:00 26.05.2008

Re: epidemija i percepcija



Slazem se sa svim, samo pre toga treba pohvatati i na robiju strpati ratne zlocince i njihove pomagace, pronaci naredbodavce ubistva premijera i preispitati svakog ko direktne ubice predstavlja kao nekakve heroje. Zatim treba rascistiti stvari sa radikalima i socijalistima, dakle lustrirati i oterati na dugu robiju sve koji su bili upetaljani sa Milosevicem.


Slažem se do ovog dela, ali čemu takav stav prema Crkvi?
Nikola Knežević Nikola Knežević 09:05 26.05.2008

Re: epidemija i percepcija

Lepo ste opisali problem, ali sve vreme koristite izraz "mladi ljudi"...mislim da je adekvatan izraz "deca" jer to rade jako mala deca za nas pojam deteta. deca od 10 godina vec imaju "staz"i neki ugled medju vrsnjacima kao nasilnici, zato mislim da taj problem treba resavati mnogo pre nego sto stignemo do mladih ljudi.Ako dete vec u zabavistu pokaze znake da je kod kuce zlostavljano ili zanemareno zar nije tada vreme da se preduzmu koraci, da se roditelji upute kod psihologa i da se intervenise u korist i tog deteta a i drustva kasnije?Ako se propusti pravo vreme da se intervenise taj problem ce da se samo zacementira.


I to je tačno. Doduše, na kraju teksta sam spomenuo da se starosna granica među učensnicima ove vrste nasilja pomera prema dole, što su nesumnjivo deca, u pravom smislu reči.
dragan7557 dragan7557 12:33 26.05.2008

Re: epidemija i percepcija

Onda eliminisati crkvu iz skola i drzavnih poslova i staviti je na nivo slobodnog izbora, podjednako sa svim ostalim religijskim grupama i sektama.

Slažem se do ovog dela, ali čemu takav stav prema Crkvi?


Odgovor je sadržan u gornjem (boldovan) te mi nije jasno šta vi u stvari pitate? Osim ako ne stavljate SPC na pijedestal državne crkve što ona u stvari i jeste kada je njen vrh u pitanju, ostatak (sveštensto) je zauzeto ličnim bogaćenjem a duhovni rad sveden na dernjanje Sv. Savi,Bogu i ostalim svecima sa sve gradnjama "hramova" na svakom ćošku ili granici (državnoj) gde su pojedini "mučenici" gladovali čak i po nekoliko dana a da pri tome postaju još deblji nego što su bili pre gladovanja. Pop Ćira i Spira ponovo međ' Srbijancima i Srbima.

Najverovatnije da će posle krštavanja svega i svačega a posle navale osveštavanja Ultimna uloga crkve biti i miropomazanje budućih po Milosti Božijoj budućih precednika.

dragan7557
26 maj 2008
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:13 27.05.2008

Re: epidemija i percepcija

Srki
Onda eliminisati crkvu iz skola i drzavnih poslova i staviti je na nivo slobodnog izbora, podjednako sa svim ostalim religijskim grupama i sektama.

Kao i Nikola Knezevic, i ja se pitam: Otkud i cemu ovakav stav prema Crkvi?
A pojedinacno, neozbiljan je ovaj drugi deo, da Crkvu treba staviti na isti nivo sa ... sektama. To pokazuje vase osnovno nerazumevanje teme o kojoj se usudjujete da govorite... Ili ne hajete za to da li ce nekome to sto govorite da zasmeta. Ako je tako, onda neka i vama ne smeta ovaj moj komentar, na prostastvo treba odgovoriti sa prostastvom...
Nikola Knežević Nikola Knežević 09:28 27.05.2008

Re: epidemija i percepcija

Odgovor je sadržan u gornjem (boldovan) te mi nije jasno šta vi u stvari pitate?


Kako može SPC da se postavlja u isti koš sa npr. Jehovinim svedocima, Mormonima, TM-om ili destruktivnim sektama poput satanista? Pominjati SPC u ovom kontekstu je vređanje crkve, isto kao što je vređanje nekih protestantskih zajednica kada ih samozvani sektolozi poput kap. Lukovića stavljaju u isti koš sa nehrišćanskim sektama: Mormonima, Jehovistima i ostalima. Oprostite na trolu.
avemarija avemarija 10:08 27.05.2008

Re: epidemija i percepcija

Slažem se do ovog dela, ali čemu takav stav prema Crkvi?

Zasto ??? Pa nemojmo biti Licemeri . Kad' sam bila mala babinom popu sam zalepila zvaku na mantiju i dobila nevidjene batine. Od tada je moj Licni Animozitet prema Crkvi u stalnom ,progresivnom usponu ! Ali ne zbog debelog popa iz detinjstva :SPC je STRANKA ,al perfidno deluje van Parlamenta .I to je jedan od razloga zasto smo svi mi u teskom SUNOVRATU . Moralnom,Duhovnom i Fizickom. Kako onda imati ZDRAVO pokoljenje ?
Kazezoze Kazezoze 10:27 27.05.2008

Re: epidemija i percepcija

Kako može SPC da se postavlja u isti koš sa npr. Jehovinim svedocima, Mormonima, TM-om ili destruktivnim sektama poput satanista?

izvini, ali ja ne vidim nikakvu razliku.
svi su destruktivni. svi propovedaju strah.
sentinel26 sentinel26 11:13 27.05.2008

Re: epidemija i percepcija

Srki
Onda eliminisati crkvu iz skola i drzavnih poslova i staviti je na nivo slobodnog izbora, podjednako sa svim ostalim religijskim grupama i sektama.
U ovom tekstu se pominje crkva a ne SPC.

Kada su u pitanju državne škole i državni poslovi - traži se slobodan izbor.
Ima se ili nema se pravo na slobodan izbor ?

Iz ovoga napisanoga ne proizilazi da je crkva=SPC ili možda se to podrazumijeva ?

Nikola Knežević
Odgovor je sadržan u gornjem (boldovan) te mi nije jasno šta vi u stvari pitate?
Kako može SPC da se postavlja u isti koš sa npr. Jehovinim svedocima, Mormonima, TM-om ili destruktivnim sektama poput satanista? Pominjati SPC u ovom kontekstu je vređanje crkve, isto kao što je vređanje nekih protestantskih zajednica kada ih samozvani sektolozi poput kap. Lukovića stavljaju u isti koš sa nehrišćanskim sektama: Mormonima, Jehovistima i ostalima. Oprostite na trolu.

Ako neko dijete (djak) i njegov roditelj ne žele da ono uči vjeronauku, a pritom nema pravo na slobodan izbor, onda je za njega svejedno da li se radi o nekoj "priznatoj" crkvi ili "priznatoj" sekti (koja nije zabranjena zakonom).

Šta traži crkva u državnim službama u tzv. sekularnoj državi?
Postoji li u ovom slučaju slobodan izbor ili ne ?

Poenta komentara je bila na slobodnom izboru a ne na nečijem omalovažavanju ili ne daj bože izjednačavanju ( vrijedjanju ) crkve ( SPC ) sa vjerskim zajednicama.
---------------------------
P.S.
Vaš tekst gospodine Kneževiću je odličan, samo mislim da nedostaje jedan mali komentar o trenutku kada je škola prestala biti obrazovna i vaspitna ustanova i postala samo obrazovna.
Vaspitna uloga je školi i nastavnicima oduzeta i zakonom i svime i svačime. Škola je potpuno razoružana po pitanju vaspitanja djece.
Mislim da se danas njene mogućnosti precenjuju i da se ona neopravdano optužuje.

Razni novinarčići, željni slave i senzacionalizma upiru prste (i plajvaze) prema školi jer se ne boje nje, ali na roditelje ne smiju.

U sadašnjem trenutku ovoga društva najveći akcenat treba (i može se ) usmeriti na odgovornost roditelja. Izvinite gdje piše da se ne smiju objaviti imena roditelja čija su djeca učestvovala u nasilju nad "svojom" drugaricom ?
Pozz

Soylent Green Soylent Green 23:01 25.05.2008

a sada najozbiljnije,

Radi se jednostavno o suocavanju neispranih sa masinom za indoktrinaciju. Iskreno govoreci, ako pogledam danasnje rezultate masine, polazem vise nade u neisprane. Proci kroz obrazovani sistem i postati uzorni gradjanin, vernik, roditelj, radnik, potrosac - ono sto su trenutne vrednosti takozvane civilizacije - mozda moze da bude ideal onima kojima nista nije ostalo od licnosti osim normi drustva koje ih je s*ebalo, ali ako ima neke persprektive za ljude (a ne male potrosacke mrave kojima su jedino zagarantovani uhranjenost i da niko ne sme da ih bije do sahrane), onda ona dolazi iz okrutnih decijih rituala, a ne iz moralistickog sablaznjavanja ispraznih new ager-a. Jebes drustvo u kome samo drzava sme da bije i kinji.
man ray loves me man ray loves me 23:21 25.05.2008

Re: a sada najozbiljnije,

da, i meni se svideo fight club.
koje civilizacijske vrednosti ce da povrate deca-siledzije?
Soylent Green Soylent Green 23:33 25.05.2008

Re: a sada najozbiljnije,

man ray loves me
koje civilizacijske vrednosti ce da povrate deca-siledzije?


Ne vidim nikakvog boljitka u povratku bilo kojih vrednosti. Povratak je za otpisane ... izabere se proizvoljna tacka u proslosti (vec prema nostalgiji onoga ko bira) kad je kao bilo dobro, pa da se vratimo na to.

Mislim da mali gangsteri (u svojoj gluposti, visku testosterona, ocaju ili cistoj dosadi) jedini danas uspesno osporavaju tzv. zvanican sistem vrednosti. Od njih samih nece biti nista - siledzije obicno zavrsavaju na slabo placenim poslovima ili u zatvoru - ali sama cinjenica njihovog 'ladnog gazenja svih "normi" je od neprocenjivog znacaja za ubudjalo drustvo. Na kraju krajeva, po kom to bogomdanom pravu murija moze da snima i prikazuje spektakularna hapsenja pre presude, a klinci ne smeju? Znam, murija je bolje naoruzana, pa joj se moze. Ali sad i klinci youtube za trku imaju.
man ray loves me man ray loves me 23:41 25.05.2008

Re: a sada najozbiljnije,

prvo, nisam sigurna da se male siledzije bune protiv establishmenta, vise mi izgleda da se bune protiv sopstvene neadekvatnosti.
drugo - kako je to njihovo gazenje normi znacajno kad ne proizvodi nikakvu posledicu i kad i oni sami postaju irelevantni? to me podseca na hipike koji su postali japiji - drustvo je kao rezultat postalo jos licemernije.
i trece, a zrtve?
(Btw, pomislila sam na Clockwork orange kada sam procitala komentar.)
Soylent Green Soylent Green 02:24 26.05.2008

Re: a sada najozbiljnije,

man ray loves me
prvo, nisam sigurna da se male siledzije bune protiv establishmenta, vise mi izgleda da se bune protiv sopstvene neadekvatnosti.


Nije bitno zbog cega se bune, bitno je to sto demonstriraju proizvoljnost normi.

man ray loves me
drugo - kako je to njihovo gazenje normi znacajno kad ne proizvodi nikakvu posledicu i kad i oni sami postaju irelevantni? to me podseca na hipike koji su postali japiji - drustvo je kao rezultat postalo jos licemernije.


Svaki pokret se iskorumpira pre ili kasnije, ali to ne znaci da ne treba ponovo talasati. Bez 60-tih danas ne bi bilo nista od civil liberties u USA niti od socijalne drzave u evropi. O muzici i filmu da ne govorim. Beckett je to najbolje opisao:

"After one fails, one can go on and fail better."[/b]

man ray loves me
i trece, a zrtve?


Porobljavanja i eksploatacije se uvek opravdavaju brigom za neke zrtve. Zivot je smrtonosan. Nema tog mesara, drzavnika ili diktatora koji nije spasavao neke zrtve.
man ray loves me man ray loves me 10:12 26.05.2008

Re: a sada najozbiljnije,

Da, ali to ne znaci da je svaka briga za zrtve delo mesara, drzavnika ili diktatora. Govorimo o detetu koje su terali da jede travu.
Soylent Green Soylent Green 20:24 26.05.2008

Re: a sada najozbiljnije,

man ray loves me
Da, ali to ne znaci da je svaka briga za zrtve delo mesara, drzavnika ili diktatora. Govorimo o detetu koje su terali da jede travu.


Hteo sam da kazem da je cena apsolutne prevencije previsoka. Mislim da nije moguce potpuno spreciti buduca zlostavljanja i istovremeno nemati diktaturu i tiraniju.

Ali je moguce umanjiti stetu kaznjavanjem - da bude jasno, ovde je najveca steta bilo ponizavanje licnosti, i ako pocinioci budu visestruko ponizeni to ce donekle umanjiti ponizenje zrtve. Princip je star i zove se osveta, i funkcionise, i ovde osvetu treba da obavi sistem, ili da roditelji unajme par krupnijih tipova sa bejzbol palicama, mozda da se organizuje prikupljanje dobrovoljnih priloga?

Medjutim, impuls za neke carobne sistemske mere koje ce sve da rese je pogresan i obicno kontraproduktivan, i politicari ga spretno koriste za sopstvene potrebe.
Biljana Beba Knežević Biljana Beba Knežević 23:17 25.05.2008

E

Sad ću da raspalim prvo po porodicama. Nije to ništa novo što se događa ( neko je to već spomenuo ) samo što su "druga" vremena pa se brže pročuje. Elem.
Sistem vrednosti je u porodicama totalno poremećen pa su deca upućena na sebe. Vaspitava ih škola i isfrustrirano osbolje, vaspitava ih ulica, internet (neograničena uptreba ), gledanje televizije u nedogled.
Tu problem počinje a na tom se problemu ne radi. Roditelji su prezauzeti da vole svoje decu. Naravno, i za to postoji objašnjene, ali neću sada o tome.
Ne kaže se džabe da sve dolazi iz kuće. Eto, kako meni nije palo na pamet da te zlostavljam na prvom zvaničnom sastanku koji smo imali???? Nije, zato što sam bila i ostala jedno fino vOspitano čeljade.
Preduboka i preširoka tema. Pitam se ( još samo ovo ) šta rade pedagozi i psiholozi po školama?
Markonio Markonio 23:57 25.05.2008

Re: E

Biljana Beba Knežević
Pitam se ( još samo ovo) šta rade pedagozi i psiholozi po školama?


Strahuju da ih ne nagazi neki "roditelj mocnik ugledni clan drustva i biznismen". Zatajila je zastita od strane institucije/drzave, i svaka akcija psihologa/pedagoga se oslanja na licnu odgovornost i savest koji se brzo potrose u danasnjim vremenima.
Uzmite samo primer Veljka Cobanskog.
Biljana Beba Knežević Biljana Beba Knežević 08:45 26.05.2008

Re: E

[b][/b]Na žalost, stvari u našoj zemlji još uvek tako stoje. Ipak mislim da se tome mora i može stati na put., samo što bi to bio mukotrpan i krvav posao.
carly carly 23:57 25.05.2008

svako

Slicne stvari postoje barem 15 godina pre se ne secam ali je verovatno bilo i tada. Sada su pocinioci poceli da postavljaju po internetu a akcije prevencije i smanjivanja slicnih incidenata se vode isto na netu i tako u krug. Mada bolje i preko neta nego kao nekada nikako
dragan7557 dragan7557 11:15 26.05.2008

Re: svako

carly
Slicne stvari postoje barem 15 godina pre se ne secam ali je verovatno bilo i tada. Sada su pocinioci poceli da postavljaju po internetu a akcije prevencije i smanjivanja slicnih incidenata se vode isto na netu i tako u krug. Mada bolje i preko neta nego kao nekada nikako


Inicijativa opština u dva Nizozemska grada Roterdam i utrech od prošle nedelja.

Koristeći zakonske mogućnosti veća opština ova dva grada su uvele POLICIJSKI ČAS za decu koja "vise" na ulici od
21. 00.
Ovde se radi o preventivi jer problematična deca smetaju građanima pa je u Roterdam-u na ovom poslu angažovana policija dok u Utrecht-u ovao obavljaju aktivisti. Ovo je usledilo posle "napada" na TV ekipu koju su počinila problematična deca koja vise po ulicama dok je ista snimala po terenu. Takođe je moguće pozvati na odgovornost roditelje ove dece a raspravlja se i o drugim mogućnostima angažmana društva na ovom problemu.
dragan7557
26 maj 2008

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana