Nauka

Predavanje o fizici visokih energija posle otkrica Higsovog

lidiaz RSS / 07.10.2014. u 09:10

U Beogradu se trenutno odrzava konferencija iz fizike visokih energija o linearnim sudaracima. U okviru konferencije bice odrzano javno predavanje.
Naslov je:
The Physics landscape after the Higgs discovery: Which mysteries remain?
Predavac je Gudrid MOORTGAT-PICK koja je jedna od vodecih teorijskih fizicara o oblasti fizike visoke energije.
Odrzace se u cetvrtak, 9 oktobra 2014 od 7:00 uvece u rektoratu.

 



Komentari (21)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

milojep milojep 20:08 08.10.2014

Higs

Dal' će biti zanimljivo?
nsarski nsarski 20:25 08.10.2014

Re: Higs

milojep
Dal' će biti zanimljivo?

Za one koje zanima - biće zanimljivo.
milojep milojep 20:32 08.10.2014

Re: Higs

nsarski
milojep
Dal' će biti zanimljivo?

Za one koje zanima - biće zanimljivo.


Naravno, ali ima razlike između interaktivne zanimljive prezentacije i suvoparnog iznošenja golih podataka.
alselone alselone 21:06 08.10.2014

Re: Higs

Naravno, ali ima razlike između interaktivne zanimljive prezentacije i suvoparnog iznošenja golih podataka.


Pazi, ovo je konferencija iz fizike visokih energija o linearnim sudaracima i gostuje jedna od vodecih teorijskih fizicara o oblasti fizike visoke energije. Tesko da je TED.
lidiaz lidiaz 22:45 08.10.2014

Re: Higs

Ovo je javno predavanje namenjeno sirokoj javnosti koja ne mora da ima neko predznanje iz fizike.
Tako da bi trebalo da bude zanimljivo.
Trebalo da ima vise opisa koji su dalji pravci razvoja fizike visokih energija, nego sto ce biti nekih rezultata namenjenih za nas fizicare.
adriana adriana 21:45 08.10.2014

Ufur

Ulaz slobodan?
milojep milojep 22:09 08.10.2014

Re: Ufur

adriana
Ulaz slobodan?


Jeste al' te malo propitaju kvantnu fiziku.
lidiaz lidiaz 22:46 08.10.2014

Re: Ufur

adriana
Ulaz slobodan?


Da jeste. Za fiziku se ovo retko naplacuje, osim ako nisu neki "celebrity". Ko ce bre da plati da slusa fizicare :).
Svi su dobrodosli.
blogovatelj blogovatelj 06:51 09.10.2014

Re: Ufur

Ko ce bre da plati da slusa fizicare :).


Mnogi bi cak tražili da im se plati da bi slušali
Ja bih recimo na hokej ili bejzbol utakmicu išao samo kad bi mi platili.
adriana adriana 22:39 10.10.2014

Re: Ufur

Jeste al' te malo propitaju kvantnu fiziku.


Šredingerovu jednačinu u po' bela dana i noći...
milojep milojep 15:21 10.10.2014

Bozon

Jel' bio neko na predavanju?
lidiaz lidiaz 16:07 10.10.2014

Re: Bozon

Da
milojep milojep 20:28 10.10.2014

Re: Bozon

lidiaz
Da


I šta bi? Jel' imo pravo Hoking što nas poplaši Higsom da ćemo svi u crnoj rupi da završimo
adriana adriana 22:44 10.10.2014

Re: Bozon

Jel' imo pravo Hoking što nas poplaši Higsom da ćemo svi u crnoj rupi da završimo


Pa sad priča drugu priču:

[url=http://blogs.discovermagazine.com/d-brief/2014/01/29/stephen-hawking-says-black-holes-dont-exist-sort-of/][/url]
milojep milojep 22:50 10.10.2014

Re: Bozon

adriana
Jel' imo pravo Hoking što nas poplaši Higsom da ćemo svi u crnoj rupi da završimo


Pa sad priča drugu priču:

[url=http://blogs.discovermagazine.com/d-brief/2014/01/29/stephen-hawking-says-black-holes-dont-exist-sort-of/][/url]


Ne, ta priča je stara a skoro je iskazao zabrinutost zbog bozona.Evo prenosim tekst iz jednog članka:

Čuveni fizičar Stiven Hoking smatra da bi takozvana Božja čestica mogla da uništi naš svet.

"Na vrlo visokim nivoima energije Higsov bozon mogao bi da uzrokuje naglu propast prostora i vremena, a mi ne bismo ni primetili da se to događa”, kaže Hoking.

Ova izjava je uznemirila naučnike, iako je verovatnoća katastrofe poprilično mala. I to pre svega zato što još nije napravljen dovoljno veliki akcelerator.

Inače Higsov bozon ili "Božja čestica” daje masu svemu što postoji.

"Higsov bozon ima tu zabrinjavajuću osobinu, mogao bi da postane meganestabilan na energijama iznad 100 milijardi giga-elektron-volta (GeV). Ovo bi moglo da znači da bi svemir mogao da doživi potpuni raspad vakuuma, dok bi se mehur pravog vakuuma kretao brzinom svetlosti. To bi moglo da se desi svakog trenutka, a mi ne bismo ni znali za to."

Ali ne sekirajte se! Evo i zašto

"Akcelerator čestica koji bi mogao da dostigne 100mlrd GeV morao bi da bude veći od Zemlje, a čini mi se da njegovo finansiranje u ovom ekonomskom trenutku nije verovatno”, zaključio je Hoking.


Dodao bih da je ipak neko možda napravio 100GeV, neposredno pre velikog praska

lidiaz lidiaz 07:45 11.10.2014

Re: Bozon

Pomenula je i to, ali ne na taj nacin :).
Rekla je da se ne sekiramo, posto je to tacno samo u slucaju da nema neke nove fizike, odnosno cestica koje se opisuju novom teorijom, do tih novih energija. A "svi" znamo da to nije tacno.
Ovo "svi" je pod navodima, ona je teoreticar, i ona se bavi i teorijskim razmatranjima te nove fizike. Teoreticari su uvek dosta optimisticni.
Mada, mi u principu i znamo da postoji ta nova fizika, samo ne znamko koja je teorija, i na kojoj energiji postaje znacajna.

O metastabilnosti Vasione ima ovde:
Wiki
Clanak
milojep milojep 21:02 11.10.2014

Re: Bozon

Mada, mi u principu i znamo da postoji ta nova fizika, samo ne znamko koja je teorija, i na kojoj energiji postaje znacajna.


Da li to znači da da u determinisanju tih nivoa energije leži put ka 'teoriji svega'?
lidiaz lidiaz 21:28 12.10.2014

Re: Bozon

Pa da na neki nacin.
Mi znamo mnogo, mozemo da rekonstruisemo dosta toga sto se desavalo od nastanka sveta.
Opet, 95% onoga sto popunjava vasionu, ne znamo sta je. Ovo je po zvanicnim teorijama, koje su izvedene iz merenja i opservacija, ima naravno i alternativnih teorija, ali, koliko ja znam, nisu uglavnom nicim potkrepljene.
Od toga sto ne znamo sta je, tamna materija i tamna energija, za tamnu materiju imamo neke teorije, koje mozemo da ispitamo na raznim eksperimentima, tamna energija je predmet spekulacija, ali objasnjava ubrzano sirenje vasione.
Da se vratim na tamnu materiju, u sadasnjoj teoriji, koja je teorija elektroslabih i jakih interakcija, cestice koje mogu da budu tamna materija su neutrini, ali nema ih dovoljno da objasne svu tamnu materiju.
Logican zakljucak je da mora da postoji nesto drugo, objasnjeno nekom drugom teorijom.
Drugi razlog zasto verujemo da ima drugih teorija je nase samo postojanje, odnosno cinjenica da zivimo u svetu materije, a da antimaterije ima samo u tragovima.
Ni to ne moze da se objasni standardnim modelom.

E sad, teorija svega, ono sto mi sada tvrdimo je da je nas standardni model kojim opisujemo ovo sto znamo deo neke vece teorije. Ni sledece sto se objasni ne mora da bude teorija svega, ali ideal je da se napise jedna teorija, iz koje moze da se izvede sve sto znamo, i nas standardni model.
Tako da, da, te nove teorije idu ka teoriji svega. Ali ja nisam sigurna da cemo teoriju svega imati za mog zivota, posto ima stvari za koje nemamo nikakvu teoriju, a ove neke koje samo vode do nje nisu eksperimentalno potvrdjene.
Dalje, mi ne znamo energiju, odnosno skalu, na kojoj se te nove teorije javljaju, a tehnoloski smo limitirani.
Energija, odnosno skala, odgovara masi novih cestica iz te nove teorije (svaka nova teorija predvidja nove cestice).
Mi smo sad na skali TeV. Skala iza koje ne znamo bas nista je 10^(16) TeV (16 redova velicine iznad). Mi na zemlji za mog zivota mozemo da idemo do 100 TeV sa malo unapredjenom sadasnjom tehnologijom. Neke vece energije mozemo indirektno da dostignemo sa vecom preciznoscu nekih eksperimenata, ali to je indirektno.
Ili da se oslonimo na vasionu kao na laboratoriju, alito nam nisu kontrolisani uslovi :).

Ako treba jos, ti pitaj.
Meni je nekako lakse da odgovaram na pitanja, ili da napisem nesto krace, nego da se raspisem o necemo sto nece niko da cita :).
milojep milojep 21:55 12.10.2014

Re: Bozon

Mi znamo mnogo, mozemo da rekonstruisemo dosta toga sto se desavalo od nastanka sveta.
Opet, 95% onoga sto popunjava vasionu, ne znamo sta je


Šta se desilo velikim praskom? Da li je tu energija kompletno prešla u masu ili je praskom i sama energija razastrta po prostoru? (verovatno ću dosta lupetati ali sam laik u ovome pa imaj razumevanja)
Da li je kinetička energija širenja svemira energija iz praska?Kako je tu moguće objasniti održanje energije kada kažu da će se svemir širiti do u beskonačnost?

Mi na zemlji za mog zivota mozemo da idemo do 100 TeV sa malo unapredjenom sadasnjom tehnologijom. Neke vece energije mozemo indirektno da dostignemo sa vecom preciznoscu nekih eksperimenata, ali to je indirektno.


Ovde pričaš o eksperimentisanju ali za teoretisanje nemamo limite?Ili misliš da samo sa matematikom ne možemo biti sigurni u rezultat?


Ako treba jos, ti pitaj.
Meni je nekako lakse da odgovaram na pitanja, ili da napisem nesto krace, nego da se raspisem o necemo sto nece niko da cita :).


Vidi ,zapodenusmo razgovor iz informacije o predavanju o visokim energijama...Zato piši,uvek neko čita!

rade.radumilo rade.radumilo 14:01 13.10.2014

Re: Bozon

Da li je tu energija kompletno prešla u masu ili je praskom i sama energija razastrta po prostoru?


Nisam u fizici, vremenom sam otišao u tehničare, ali po malo još uvek pratim. Najvažnije je da skapiraš jednu stvar kod velikog praska:
- Ništa nije razastrto po prostoru, već se sam prostor počeo širiti. Malo čudno za poimiti, pogotovu kada si "unutra" u tom prostoru.
milojep milojep 16:57 13.10.2014

Re: Bozon

- Ništa nije razastrto po prostoru, već se sam prostor počeo širiti.


Naravno , možda sam se nejasno izrazio. I prostor je razastrt odnosno i dalje se razastire! Nego kad već načesmo tu temu.Prostor se širi i zbog crvenog pomaka 'sve' generalno 'beži' jedno od drugog.Ispada da se sva materija nalazi u jednom 'tankom' pojasu površine sfere vasione? To je ona priča o balonu koji se naduvava i tačkama na njemu koje se svaka od svake udaljavaju! Moje pitanje je da li se onda zna centar svemira kao i postoji li ta ogromna praznina unutar vasione? Naravno, ovo je trodimenzionalno shvatanje ali bi voleo objašnjenje svejedno.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana