Tako mali, a tako nepoverljivi

dracena RSS / 22.08.2007. u 05:30

Dracenine "Mrvice"

Prolazim pre neki dan pored dva dečaka od 10-12 godina i slučajno čujem deo njihovog razgovora. Jedan drži nešto u ruci, rekla bih da je neka igrica ili „mrdalica" i sav ponosan objašnjava drugom gde je šta i kako radi. Ovaj drugi ga moli da mu da da proba, ali dobija odgovor: „'Ajde, al' samo iz moje ruke." Bilo bi interesantno saznati zašto samo iz njegove ruke, ali i bez te informacije nije teško zaključiti da izmedju ova dva mala prijatelja ne vlada veliko poverenje. Tako mali, a tako nepoverljivi!

Poverenje je verovanje u pouzdanost i iskrenost drugog čoveka, drugih ljudi ili neke organizacije. Ono se uči od detinjstva, razvija kroz uopštavanje i pri svakom novom susretu ovo učenje se mora ponavljati.

Poverenje je efikasan mehanizam za redukovanje kompleksnosti društva. U uslovima velike kompleksnosti postoji veliki broj alternativa, odnosno mogućih pravaca razvoja stvari.

Najveći broj njih je neželjen za pojedinca tj. grupu. U grupi u kojoj vlada poverenje smanjuje se broj onih neželjenih alternativa koje zavise od članova grupe (npr. da će neki član zakasniti na dogovoreni sastanak ili izdati zajedničke ciljeve, postupati egoistično), odnosno koje se javljaju zbog slobode koja svakom članu stoji na raspolaganju.

Da bi se dalje smanjivao broj alternativa, potreban je sledeći nivo poverenja, poverenje u sistem. Ovde se ne radi o poverenju u neko lice (pošto malo toga zavisi od pojedinaca zbog velikog broja medjusobnih relacija u okviru sistema), već je ono bezlično. Izgradjeno je na dugotrajnijem iskustvu, pa je stabilnije i, za razliku od poverenja u lica, ne mora da se stalno iznova uči.

Poverenje se ne može etablirati, može se samo očekivati i eventualno zahtevati, ali ono nastaje tek kad se ispune neki preduslovi:

1. Otvorenost i iskrenost

Najvažniji i neophodni preduslov za izgradnju poverenja je otvorena i iskrena komunikacija. Svako uskraćivanje informacija ili, još gore, davanje pogrešnih informacija su seme nepoverenja.

2. Lični kontakt

Poverenje se može steći samo u osobu koju lično poznajemo. Slepo poverenje ne postoji ni u jednoj organizaciji. Uprkos vrlo moćnih modernih komunikacionih medija, lični kontakt je neizostavan ako želimo da u grupi/organizaciji vlada poverenje.

3. Smanjivanje stepena kontrole

Pretpostavljeni mora imati poverenja u svoje podredjene i dati im dovoljno manevarskog prostora za donošenje odluka i delovanje. Medjutim, smanjenje kontrole ne podrazumea i ukidanje sankcija. Pripisivanje odgovornosti, tj. krivice, blamaža, osuda grupe itd. su vrlo oštre, mada neformalne sankcije.

4. Sigurnost

Samo u relativno sigurnom okruženju moguć je razvoj poverenja. Njegov nastanak zahteva visok stepen tolerantnosti prema greškama i priliku za sticanje novih znanja i lični razvoj.

5. Povezanost i voćstvo

U decentralizovanim organizacijama neophodno je da ciljevi pojedinačnih delova budu u skladu sa ciljevima organizacije. Zato organzacije moraju da umesto rukovodilaca imaju lidere koji će umeti da na pravi način predstave ciljeve i vode ka njihovom ostvarenju.

Lider treba da da smisao, pravac i UZOR ostalim članovima grupe/organizacije. On ide medju ljude da bi sa njima razmenio ideje i čuo njihovo mišljenje. Pritom svoju poruku stalno prilagodjava slušaocima i proverava stepen razumeanja ciljeva organizacije. Takvi kvaliteti su potrebni na svim nivoima, ali je njihov efekat sve bolji ukoliko je pozicija viša.

Postoje dve osnovne kategorije poverenja: ono koje je bazirano na ličnim osobinama (dobar karakter, poštenje itd.) i ono koje je bazirano na kompetentnosti, a može se sticati različitim putevima:

1. Na osnovu identiteta - npr. poverenje u lekara kad je zdravlje u pitanju, samo zato što je on lekar

2. na osnovu reciprociteta - ponašanje puno poverenja uz očekivanje da će druga strana odgovoriti na isti način

3. aktivnostima dostojnim poverenja

4. iz moralnih razloga - ponašanje dostojno poverenja, nezavisno kako se ponašaju ostali članovi

 

Efekti poverenja

1. Smanjenje kompleksnosti

Pojedinac koji ima poverenja u druge članove organizacije ili u sistem svesno ili nesvesno isključuje neke od pravaca razvoja situacije, ne razmatra ih i na taj način njegov svet postaje manje kompleksan.

2. Bolja komunikacija

Što više poverenja, bolja komunikacija. Što bolja komunikacija, više poverenja. Ako se uspostavi ovakva spirala, razmenjene informacije će biti kvalitetnije, tačnije, razumljivije i blagovremenije.

3. Bolja atmosfera u grupi

Poverenje izgradjeno kroz zajednička iskustva povećava prag tolerancije, članovi se zbog toga osećaju bolje i komotnije, što rezultira boljom ukupnom atmosferom.

4. Bolja saradnja

Svako od nas je spremniji da saradjuje sa onima u koje ima poverenje, nego sa onima u koje nema. Nije dovoljno da je jedan deo grupe spreman za saradnju, već na nju moraju pristati svi članovi.

5. Veća sposobnost tima za rešavanje problema

Poverenje je znažan motivator za aktere. Ali još je važnija činjenica da u atmosferi poverenja članovi lako, slobodno i otvoreno iznose ideje, brže objašnjavaju problematiku i donose odluke. Ovo povećava jedinstvo grupe.

 

O poverenju može biti reči samo ako u aktivnostima prevladaju očekivanja zasnovana na poverenju. U protivnom radi se samo o nadi. Stoga se kod poverenja uvek radi o alternativi u kojoj šteta u slučaju da poverenje bude iznevereno može biti veća nego korist koja će se izvući ako se ispostavi da je poverenje bilo opravdano. Da li je bilo ispravno ukazati poverenje, uvek se saznaje retroaktivno. Poklonjeno poverenje može biti iznevereno, a onaj kome je ono dato može nestati zajedno sa "investicijom". S druge strane, poverenje može biti i nagradjeno i u tom slučaju onaj ko ga je poklonio dobija uloženu "investiciju" plus "kamatu". Poverenje kao mehanizam za redukovanje kompleksnosti dobija pun značaj tek u organizovanim društvenim strukturama. Da bi se apsorbovale postojeće razlike, ustanovljavaju se različite uloge i radna mesta. Oni se ne kontrolišu standardima, nego rezultatima, tj. uspešnošću. Medjutim koliko je neko bio uspešan, može se utvrditi tek pošto se aktivnost završi. Ovaj problem vremenske razlike izmedju sprovodjenja aktivnosti i ocenjivanja njene uspešnosti premošćuje se poverenjem (npr. postavljanjem nekog na neko radno mesto)

Sigurna sam da neću pogrešiti ako kažem da poverenje u Srbiji praktično ne postoji, osim u vrlo malim grupama. Sitno-prevarantski stil ponašanja je na visokoj ceni i ima dugu tradiciju, a politička elita iz devedesetih godina ga je delom svesno negovala, dalje razvila, a delom žrtvovala poverenje gradjana zbog svojih političkih i finansijskih ciljeva i tako potpuno uništila i poslednje ostatke personalnog poverenja i poverenja u sistem (devizna štednja, piramidalne banke i drugi oblici pljačke gradjana).

Nepoverenje je krupna barijera za sve procese znanja i nepoželjna pojava u razvoju informacionog društva. Za uspostavljanje klime poverenja je i u manje teškim situacijama potrebno jako mnogo vremena, dobrih i odgovornih odluka i poštenih ljudi, a čini mi se da mi u svemu tome oskudevamo.

 

Linkovi

Niklas Luhmann Theory

Trust as a Decision Janne Jalava

Vertrauen in Organisationen sozialen Engagements René John

Atačmenti



Komentari (59)

Bloger je isključio mogućnost postavljanja komentara za ovaj tekst

Mungos Mungos 05:46 22.08.2007

Pocinjes da me lagano...

... odusevljavas svojim zapazanjima i kojecime, uz to.

Mungos, The Odusevljeti

"Tko je (ne)povjerljiv - vrijedi!" (Ja)
dracena dracena 05:49 22.08.2007

Re: Pocinjes da me lagano...

Već ustao? Tako nepoverljiv, a tako vredan!
Mungos Mungos 05:52 22.08.2007

Re: Pocinjes da me lagano...

Jos nisam ni legao!:) A ujutrro imam vazan ispit....

Mungos, The PospaT

"Tko lijezi - vrijedi!"(Alan Ford)

dracena dracena 06:11 22.08.2007

Re: Pocinjes da me lagano...

A ispit težak k'o olovo, jel'da?
Mungos Mungos 06:15 22.08.2007

Re: Pocinjes da me lagano...

No! Ka' - plovak!:)

Mungos, The Zev

"Tko drugome jamu kopa - ne cini proljece!" (Ja)
dracena dracena 08:05 22.08.2007

Re: Pocinjes da me lagano...

Dobra komunikacija para vredi:
duuuvde
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 07:19 22.08.2007

...

(efekti poverenja) Pojedinac koji ima poverenja u druge članove organizacije ili u sistem svesno ili nesvesno isključuje neke od pravaca razvoja situacije, ne razmatra ih i na taj način njegov svet postaje manje kompleksan.


da li je cilj da naš svet postane manje kompleksan?

tj.
Poverenje je efikasan mehanizam za redukovanje kompleksnosti društva. U uslovima velike kompleksnosti postoji veliki broj alternativa, odnosno mogućih pravaca razvoja stvari.
da li je poželjno smanjivati broj alternativa?

i ako može ono voć da predje u vodj



dracena dracena 07:33 22.08.2007

Re: ...

snezana mihajlovic

da li je cilj da naš svet postane manje kompleksan?


Da, utoliko pre što je ovde reč više o subjektivnom smanjenju kompleksnosti, tj. percepcije kompleksnosti. U uslovima enormne kompleksnosti, sa prevelikim brojem alternativa, od kojih je većina nepovoljna, pojedinac i organizacije moraju da primene mehanizme koji će im omogućiti bolji uvid u te alternative i tako olakšati i ubrzati donošenje odluka i smanjiti rizike.

"Voć" može da predje u "vodj", mada ne mora ako neće, pošto su obojica koliko znam dobri momci, a nisu ni važni za našu temu. :)
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 07:28 22.08.2007

Bas mi je tvoj blog legao ko' kec na 10


iskreno da ti kazem tvoji blogovi me nekako smiruju, jer postavljas uvek nekako ljudske teme - mislim one koje se ticu nas samih, a i medjuljudskih odnosa.

Moram da ti priznam, da me su me iznenadila poslednja 2 pasusa, gde si zapravo dala kritiku nasih politicara, koji su svi od reda bukvalno izdali svoje glasace, radi svojih licnih interesa, a i interesa monolitne partijske drzave. Mislim da je glasacko telo narociti razocarano u "demokratski orijentisane" stranke DS, G17 i LDP (delimicno i DSS), koji su trebali biti nosioci demokratskih promena.

Sada je zaista vise nego ikada ocigledno, da u Srbiji postoji jednopartijska drzava, tu zaista vise nema nikakve nedoumice. Meni je to od uvek bilo jasno, ali mislim da je to konacno shvaceno u sirokim slojevima. Imam predosecaj, da ce bas zbog tog izigranog poverenja, uskoro nastati velika apstinencija u birackom telu.
dracena dracena 08:01 22.08.2007

Re: Bas mi je tvoj blog legao ko' kec na 1

Bojan Zdravic

iskreno da ti kazem tvoji blogovi me nekako smiruju, jer postavljas uvek nekako ljudske teme - mislim one koje se ticu nas samih, a i medjuljudskih odnosa.

Samo nemoj da zaspiš čitajući. :)))
Moram da ti priznam, da me su me iznenadila poslednja 2 pasusa, gde si zapravo dala kritiku nasih politicara, koji su svi od reda bukvalno izdali svoje glasace, radi svojih licnih interesa, a i interesa monolitne partijske drzave. Mislim da je glasacko telo narociti razocarano u "demokratski orijentisane" stranke DS, G17 i LDP (delimicno i DSS), koji su trebali biti nosioci demokratskih promena.

Ovo je konstatacija. Prikazala sam situaciju za koju su mnogi odgovorni.
Što te iznenadjuje kritika? Ja uvek kritikujem ono što ne valja, ako znam kako drugačije treba da se radi. Doduše to ima za posledicu da se često osećam kao miš u nevolji, ali takav je život, ne može i jare i pare.
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 13:56 22.08.2007

Re: Bas mi je tvoj blog legao ko' kec na 1

Što te iznenadjuje kritika? Ja uvek kritikujem ono sto ne valja,

Ne, nije me iznenedaila u tom kontekstu sto ti ne kritikujes nikad. Nego je tvoja jedna mirna analiza ove teme u mikro okruzenju, odjednom pretocena u analizu i kritiku makrookruzenja, iz jednog lezernog i mirnog teksta - odjednom mi se dojmila kao eksplozija - BAAM, koja je je najverovatnije i poenta celog teksta, inace vrlo suptilno izneta, tako da je mnogima mozda i prosla neopazeno. Da sumiram, nije me iznenadila kritika, vec taj iznenadni prelaz iz mirne vode u uzburkano more.
dracena dracena 14:13 22.08.2007

Re: Bas mi je tvoj blog legao ko' kec na 1

- odjednom mi se dojmila kao eksplozija - BAAM

Pa moram i ja jednom da poentiram.
Mrcvarim vas ovde već mesecima, pa ste već verovatno počeli da se pitate šta to ova luda biljka radi. :)
Šalim se. Malo si zaboravio da ja umem da kritikujem, zato što nemam vremena da se bavim dnevnom politikom. Ovo što ovde pišem je takodje politika, ali za mene mnogo važnija: predlozi za strateške odluke o razvoju Srbije. Za to moram uvek da nadjem dovoljno vremena i strpljenja. A dnevna politika...za nju uvek ima vremena...
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 16:33 22.08.2007

Re: Bas mi je tvoj blog legao ko' kec na 1

Ovo što ovde pišem je takodje politika, ali za mene mnogo važnija: predlozi za strateške odluke o razvoju Srbije.

Ma Dracena, mi iza sebe imamo period od 17 godina laznog visestranacja i lazne demokratije. Mozemo donositi odluke koliko god hocemo, dok ne uvedemo demokratiju, dok ne promenimo ovaj rezim - nista od tih strateskih odluka necemo moci da sprovedemo u delo.

U stvari - uvodjenje demokratije bi mogao zapravo i biti osnovni predlog za stratesku odluku o razvoju Srbije (ukidanje DB i KOS, otvaranje dosijea i lustracija, kao osnovni preduslovi uvodjenja demokratije). Po usvajanju i ostvarenju ovoga predloga - svi ostali predlozi bili bi moguci i lako izvodljivi.

Sta mislis o mom stavu?
dracena dracena 17:11 22.08.2007

Re: Bas mi je tvoj blog legao ko' kec na 1

Nemam ništa protiv.
Ali podela rada, Bojane.
Ti rasturaš DB, KOS i ostale koliko ih ima, drugi razvlače kablove, grade mostove, a ja iščitavam ove stvari i informišem javnost.
Pošteno?
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 17:29 22.08.2007

Re: Bas mi je tvoj blog legao ko' kec na 1


Posteno i dogovoreno:)
dracena dracena 19:21 22.08.2007

Re: Bas mi je tvoj blog legao ko' kec na 1

A i ne bi bilo u redu da oboje krenemo na njih samo 100.000.
Brojno bismo bili nadmoćniji, a to ne bi bilo fer.
Ipak se mora voditi računa i o ugledu. :)
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 00:33 23.08.2007

Re: Bas mi je tvoj blog legao ko' kec na 1


Ma ne sekiraj se Draco, nas je 5 miliona - a njih samo 100,000 . Samo da se malko organizujemo, i ima da ih ocistimo ki' slana papriku - sto kazu Leskovcani.
margos margos 09:10 22.08.2007

„'Ajde, al' samo iz moje ruke."

„'Ajde, al' samo iz moje ruke."

Dete samo rece ono sto je naucilo od mame, babe, vaspitacice...
Poverenje se uci od onih najbljizih, zar ne?

Kao sto od njih naucimo i da lazemo ("'Ajde javi se na telefon, vidi ko je... reci da nisam tu...'')

Hvala na lepim temama:)))
dracena dracena 09:29 22.08.2007

Re: „'Ajde, al' samo iz moje ruke."

Da, poverenju se deca najbolje uče ako žive u iskrenom i otvorenom okruženju. Zapravo nemaju šta ni da uče, poverenje je prirodno stanje. Nepoverenje, oprez, sumnjičavost se uče kad nas varaju, obmanjuju, uskraćuju informacije itd. Mi sve više sužavamo krug ljudi kojim verujemo i na kraju ne verujemo nikom osim sebi, a ni sa sobom nismo uvek sasvim načisto...
Sitni trikovi koje primenjujemo sigurno su loša škola za decu.

Nema razloga da se zahvaljuješ. Meni je sad, kad se situacija nakon početničkih "nemira" stabilizovala, sve ovo postalo zadovoljstvo.
A možda nekom u nekom trenutku i posluži za nešto.
d j o l e d j o l e 09:26 22.08.2007

Sve sto postoji

zasniva se na nekoj vrsti poverenja. To je aksiom ... neznanje o necemu (sto je i logicno) uvek ce biti - koliko god i organizacija, i komunikacije, nauka, obrazovanje budu napredovali - ko zna koliko puta (da ne kazem bezbroj) vece od privida znaja koje imamo. Poverenje u nekoga koji pokriva onaj deo zivota koji je nama nepoznat temelj je samog tog zivota ... na kraju krajeva, temelj je slobode svakog pojedinca. E sad, ako smo svoje proverenje poklonili pogresnoj osobi ... eto podloska za knjisku licnu tragediju :)

Poverenje je efikasan mehanizam za redukovanje kompleksnosti društva

Pored poverenja, postoji mozda jos jedna rec koja bi ogla da "redukuje kompleksnost" price o poverenju. Mislim da je to postovanje, vise od bilo cega drugog.

Postovanje se zasniva na poverenju, poverenje na postovanju ... tesko je razdvojiti sta prethodi cemu (a mozda, na kraju krajeva nije ni vazno). I postovanje i poverenje nastaju iz neceg treceg, a mozda i to trece izrasta iz postovanja i poverenja
dracena dracena 09:49 22.08.2007

Re: Sve sto postoji

d j o l e
Poverenje u nekoga koji pokriva onaj deo zivota koji je nama nepoznat temelj je samog tog zivota ... na kraju krajeva, temelj je slobode svakog pojedinca.

Poverenje se uvek odnosi na nepoznati segment realnosti, najčešće buduće realnosti. Mi ne znamo kako će se stvari odvijati u budućnosti, ali ako znamo kako će se ljudi oko nas ponašati u budućnosti, onda možemo da je bar malim delom predvidimo.

Postovanje se zasniva na poverenju, poverenje na postovanju ... tesko je razdvojiti sta prethodi cemu (a mozda, na kraju krajeva nije ni vazno). I postovanje i poverenje nastaju iz neceg treceg, a mozda i to trece izrasta iz postovanja i poverenja

Poštovanje mi se čini malo širi pojam. Ono uključuje i ocenu drugih osobina, verovatno i celokupne ličnosti, ali da su povezani, to je sigurno. Ono treće je najinteresantnije, ali verovatno nikad neće biti do kraja dešifrovano i pored toga što je najjednostavnije od svega što na svetu postoji.
d j o l e d j o l e 10:15 22.08.2007

Re: Sve sto postoji

Da, poverenje je uzi pojam. U principu, mozes u nekog imati poverenja (cisto sa profesionalne strane), bez uopste ulazenje u to da li postoji ili ne postoji potreba za postovanjem. Ali to je bas velika vestina ... onaj, koji moze tako savrseno da organizuje posao koji se zasniva iskljucivo na poverenju bez postovanja mora perfektno da poznaje problem i da savrseno zna gde zeli da stigne i kako ce to da postigne. Ali, cim u poduhvatu postoji nesto nedoreceno i nejasno, tu je ipak pored poverenja potrebna i neka truncica postovanja (jer ce nas usred magle na pucini sacekati ne samo uraganska oluja ... provuku se i poneka Scila i Haribda :)
dracena dracena 17:54 22.08.2007

Re: Sve sto postoji

Da, dešavalo mi se da upoznam izvanredne stručnjake, koji su bili jako loši karakteri. Njih nisam ni malo poštovala, ali sam imala poverenja da će doneti pravilne odluke u poslu. Dok god sam ostajala sa njima na vi i govorila samo o poslu, nisam se ni pitala kakvi su. Istina je takodje da sam poštovala i danas poštujem njihovo znanje i stručnost. Ali ne znam ni da li je to uopšte poštovanje... I jeste i nije, jer nisam poštovala LJUDE nego ONO ŠTO ONI ZNAJU. Meni se to nešto razlikuje...Ne znam

PS: Izvini što ti nisam odmah odgovorila. Zavukao si se tu na sred stranice, šćućurio se i ćutiš, pa te nisam videla.
Черевићан Черевићан 09:48 22.08.2007

поверење (или) ние да неће, кад узоће

пријатан ентеријер коцкарнице, за столовима сконцентрисани играчи картама.за једним столом фали четврти па да игра крене.наравски наш ћоек се тамо нашао, туриста докон, а склон коцању. заседе он за астал и све нешто загледа около нигде (обавезног) контролора игре уз сваку групу
- али господине ово је позната коцкарница где се игра на поверење,појашњава му партнер у игри
- 'боте, кад ме кренула карта, фалио се наш касније својем поднапитом друштву откуд му пара да се разбацује на чашћење, а у посети туристичкој
dracena dracena 10:32 22.08.2007

Re: поверење (или) ние да неће, кад узоће

A i karta je važna. I ona nekad nie da neće kad uzoće, a naročito kad joj pomognemo malo. :)))
Ti si, Gusare, pun bisera.
Dilan Dog Dilan Dog 10:08 22.08.2007

Mislim da tu nije u pitanju

nepoverenje,

već svesno pravljenje RAZLIKE, kojom decak koji kaze "samo iz moje ruke"
želi da ukaže na viši status (materijalni) u odnosu na drugog decaka.
dracena dracena 10:11 22.08.2007

Re: Mislim da tu nije u pitanju

Aha? MIsliš da je to u pitanju? Ja sam mislila da se plaši da mu drug ne otme igračku ili ne pokvari, ovo što kažeš mi nije palo na pamet. Moguće je...
Dilan Dog Dilan Dog 10:19 22.08.2007

Re: Mislim da tu nije u pitanju

Moguće je i jedno i drugo...

Da sam ih čuo mogao bih da zaključim na osnovu načina na koji to izgovora...
Ovako ti imaš pouzdaniju ocenu
d j o l e d j o l e 10:42 22.08.2007

Re: Mislim da tu nije u pitanju

već svesno pravljenje RAZLIKE, kojom decak koji kaze "samo iz moje ruke"
želi da ukaže na viši status (materijalni) u odnosu na drugog decaka.


Zato se mozda i prave kaste i klase ... apriori poverenje, apriori nepoverenje. Cuo sam da, naprimer, u GB bogatiji svet iskljucivo ide u "svoje" restorane i kafane, i to ne zato sto je tamo usluga bolja, vec da bi iskljucivo sretali ljude u koje mogu da imaju vise poverenja. Vise veruju onima koji su jednako bogati ili jednako siromasni kao oni ... na kraju krajeva, tamo se tako i skoluju, da ne pricam dalje, zasnivaju neke dugorocnije odnose :)

Mozda ovo moze da deluje pomalo trulo ... ja sam cuo da je tamo jos uvek tako. Da ne pricamo o Indiji, Sri Lanki .... mozda i celom svetu.
dracena dracena 10:43 22.08.2007

Re: Mislim da tu nije u pitanju

Ja sam shvatila da je neko nepoverenje u pitanju. Trebalo je malo da "vezujem pertle" u njihovoj blizini, pa bih bolje razumela. Ali nema se pertli u ovo letnje doba...
Dilan Dog Dilan Dog 11:07 22.08.2007

Re: Mislim da tu nije u pitanju

Društvene razlike su u celom svetu, oduvek i uvek će ih biti.
Jedino se menjaju načini razlikovanja...
blue blue 10:17 22.08.2007

ja se toga "iz moje ruke" secham

al samo iz konteksta lizanja sladoleda..

mozhe jedan liz, al samo iz moje ruke..

pri tom, nemam pojma odakle mi to..
nit ja to rekoh ikada, nit je meni neko reko..

kako se uopshte skladishte ta nasha sechanja, da mi je znati..
dracena dracena 10:28 22.08.2007

Re: ja se toga "iz moje ruke" secham

Ni ja taj izraz "iz moje ruke" nisam sto godina čula. Toliko mi je ta rečenica bila slatka, da mi se dugo motala po glavi, sve dok me na kraju nije naterala promenim raspored tri poslednje teme u ovom mom mini serijalu o kulturi znanja i ovo o poverenju obradim prvo.
Sećanje i pamćenje su užasno velika oblast i čini mi se još uvek velika misterija, iako je kobajagi sve manje-više objašnjeno. Djavo će ga znati kako se nešto aktuelizuje i zašto.
margos margos 10:55 23.08.2007

Re: ja se toga "iz moje ruke" secham

blue
al samo iz konteksta lizanja sladoleda..


e, jeste li gledali davno davno neku skrivenu kameru, jos je bilo crno-belo...
Scena prva:
jedan malisa sedi izmedju dve devojcice i njemu donose sladoled... pa malisa na 'daj liz', daje iz ruke jednoj pa drugoj da liznu, a on ne dolazi na red uopste... dok mu pred kraj (vec se gricka kormet) jedna mala ne uzme sladoled i pojede ostatak... on zabezeknuto gleda...

Scena druga:
jednoj od devojcica donose sladoled... na 'daj liz' ona daje drugoj devojcici... a kad malisa trazi, ona mu kaze 'aaa, pa ne mogu da ti dam, to je moj sladoled'... (sve onako slatko tepajuci...)

secam se, gledala sam to prvi put pre 20 godina i sa kumom prokomentarisala 'vide li ti onu malu kurvu...' uvek se smejem kad se setim:)))
deki_swe deki_swe 11:05 22.08.2007

Kritika...

Prvo, hvala na uvijek prijatnom blogu.

Imam jednu primjedbu na tvoju kritiku Srbije. Mislim da je pogrešno pozivati sve u Srbiji na odgovornost za nedostatak povjerenja. Mozda bi trebali kritiku uputiti ka pravom čovjeku, ka grupi ili na društvo uopšte - Evropu ili svjet (pa samim time i Srbiju). Često se kritika isključivo upučuje ka Srbiji ili srbima pa se pitam da to nije samo nedostatak samopouzdanja? Ukoliko jeste, onda mašiš metu i kritiku usmjeravaš u pogrešnom pravcu.

Povredu zdravog nacionalnog duha u Srbiji su napravili srpski nacionalisti tako što su ponudili "primamljivu" alternativu koja nije kompatibilna sa regionom i svjetom pa čak ni sa samom Srbijom, jer djeli ljude unutar nje. Međutim, to je neka druga tema.
dracena dracena 12:01 22.08.2007

Re: Kritika...

deki_swe

Imam jednu primjedbu na tvoju kritiku Srbije. Mislim da je pogrešno pozivati sve u Srbiji na odgovornost za nedostatak povjerenja. Mozda bi trebali kritiku uputiti ka pravom čovjeku, ka grupi ili na društvo uopšte - Evropu ili svjet (pa samim time i Srbiju). Često se kritika isključivo upučuje ka Srbiji ili srbima pa se pitam da to nije samo nedostatak samopouzdanja? Ukoliko jeste, onda mašiš metu i kritiku usmjeravaš u pogrešnom pravcu.

Nisam htela da zvuči kao da su svi u Srbiji odgovorni za nedostatak poverenja, ali bi neko možda mogao tako da protumači moje reči.
Cilj mi je bio da skrenem pažnju da se i na ovom pitanju mora raditi svesno, sistemski i u širim razmerama. I to ne samo zato što je lepo i prijatno živeti u atmosferi povrenja, nego i zato što takva atmosfera ima mnogo praktičnih, tj. ekonomskih efekata.
Osim toga, to je i doprinos reformama, razvoju informacionog društva i hvatanju koraka sa razvijenim svetom. U uspostavljanju novog sistema vrednosti moraju da učestvuju i gradjani. Vrednosti se uglavnom ne mogu uvesti nekim propisom, nego je njihova izgradnja proces koji podrazumeva visok stepen dobrovoljnosti.
Ne, ne mislim da mi nedostaje samopouzdanje. Istina jeste da često "hvalim svet", ali to su dobri uzori koje mislim da treba da sledimo, a ne vrednosni sud ili posipanje pepelom. Ja ovu zemlju i moj grad volim iako su musavi, nerazvijeni, nekultivisani u svakom pogledu i oni ne umanjuju ništa od mog identiteta. To ne znači da se mirim sa tim negativnim pojavama, ili da se ne iznerviram skoro svaki dan oko nečeg. Sve što je negativno moramo da se potrudimo da promenimo. I promenićemo. I to je za ljude. Samo treba raditi koliko ko može. Ali pre nego što počnemo da radimo moramo da znamo šta ćemo raditi i kako. Ovde pokušavam da iznesem jedan delić onog što treba uraditi u Srbiji i dajem okvire kako se to radi.

Slažem se sa tobom da su srpski nacionalisti napravili opštu havariju u svemu, a najviše u sistemu vrednosti. Ono što su oni nudili bilo je bez rezona i pameti, a služilo je samo za njihovo održanje na vlasti. Ali, kao što ti reče, to je druga i duuuga priča.

Hvala na komplimentu.
jelena arsovic jelena arsovic 11:06 22.08.2007

veliki MALI

5. Veća sposobnost tima za rešavanje problema

Poverenje je znažan motivator za aktere. Ali još je važnija činjenica da u atmosferi poverenja članovi lako, slobodno i otvoreno iznose ideje, brže objašnjavaju problematiku i donose odluke. Ovo povećava jedinstvo grupe.

karakteristike stilova pregovaranja:
1.verujete drugima
2.ne veruje drugima
]3. postupati nezavisno od poverenja

Poruka je kratka, jezgrovita izjava koja se pamti.osobine poruke:jasna, kratka, ]ubedljiva,dosledna..niste me ubedili, moze da se funkcionise nezavisno od poverenja.....
prvo sto coveka ozlovolji prema zivotu je njegova borba za opstanak. covek je rodjen sa izvesnim nepoverenjem i neraspolozenjem...Mladi veruju da je zivot lep i svi dobri...kasnije (na svakih 5-10 god.) menjas sve u zivotu:ideje, vrste zabava, stvari, volis ono sto ranije nisi podnosio, suzavas krug ljudi kojim verujes....i na kraju verujes samo sebi...
Sigurna sam da neću pogrešiti ako kažem da poverenje u Srbiji praktično ne postoji, osim u vrlo malim grupama. Sitno-prevarantski stil ponašanja je na visokoj ceni i ima dugu tradiciju, a politička elita iz devedesetih godina ga je delom svesno negovala, dalje razvila, a delom žrtvovala zbog svojih političkih i finansijskih ciljeva i tako potpuno uništila i poslednje ostatke personalnog poverenja i poverenja u sistem (devizna štednja, piramidalne banke i drugi oblici pljačke gradjana).

mislim da(ne) poverenje nije toliko izrazeno koliko mrznja.mrznja i strah idu uvek zajedno, a kod nas u politici, zivotu u svemu, oni nas vode.Mrznja izopaci i najsiri um, ona nas zaslepljuje, iskvari i najcistije srce, pa zato i ne verujemo nikom...
setite se kako ste na moj osmeh reagovali...."sa nepoverenjem" a niste imali razlog.....a kazete da je preduslov za poverenje otvorena i iskrena komunikacija....
....a meni se samo svidjaju vasi tekstovi.....:))) verujete....
dracena dracena 12:30 22.08.2007

Re: veliki MALI

niste me ubedili, moze da se funkcionise nezavisno od poverenja...

Drago mi je što vas (može na ti?) nisam ubedila, jer ćemo zahvaljujući tome imati mnogo povoda za diskusiju, naročito na sledeće dve teme.

covek je rodjen sa izvesnim nepoverenjem i neraspolozenjem...

Ne bih se složila, ali pošto nemam ni dokaze, ni argumente, nego samo svoj osećaj, neću insistirati na svom mišljenju.

Mladi veruju da je zivot lep i svi dobr

I ja verujem.

mislim da(ne) poverenje nije toliko izrazeno koliko mrznja.mrznja i strah idu uvek zajedno, a kod nas u politici, zivotu u svemu, oni nas vode.Mrznja izopaci i najsiri um, ona nas zaslepljuje, iskvari i najcistije srce, pa zato i ne verujemo nikom..

Mislim da mržnja i nepoverenje grade neku zloćudnu, teško raskidivu povratnu spregu i da formiraju spiralu eskalacije. Medjutim, ta spirala može i da se preusmeri nadole. :)
setite se kako ste na moj osmeh reagovali...."sa nepoverenjem" a niste imali razlog.....a kazete da je preduslov za poverenje otvorena i iskrena komunikacija....

Ova moja reakcija je bila više na nedovoljno poznat nick, nego na osmeh. Šta ćeš... loše iskustvo.
Mislim da sam ipak i pored nekih kratkotrajnih "Izleta" u oprez ili neprijateljstvo manje više otvorena. Trudim se da ljudima ne pripišem loše namere pre nego što me prvi napadnu, ali eto, dešava se i boljima od mene.
Bilo kako bilo, još jednom se izvinjavam zbog svoje oštre reakcije.
Hvala što čitaš moje tekstove i drago mi je što ti se dopadaju.
dracena dracena 18:20 22.08.2007

Saradnja i poverenje


dracena dracena 18:50 22.08.2007

A kakvo je tek ovo poverenje!!!

dunjica dunjica 22:23 22.08.2007

Re: A kakvo je tek ovo poverenje!!!

dracena dracena 01:30 23.08.2007

Re: A kakvo je tek ovo poverenje!!!

Šta li su njih dvojica naumila, da mi je znati? Koja li je njihova izlazna strategija?
Olga Medenica Olga Medenica 21:30 22.08.2007

Ja nemam poverenja

u ljude
koji nemaju poverenja
u druge ljude.
Uvek se pitam, kako li to njihov mozak radi, sta li oni krckaju drugima iza ledja.
dracena dracena 01:55 23.08.2007

Re: Ja nemam poverenja

Rezon ti je nepogrešiv, Olga.

Nego samo da iskoristim priliku da naglasim da čovek nije dužan da ima poverenja u druge. Lepo je kad ga ima, ali glavni posao je steći (osnovano, opravdano, zasluženo) poverenje drugih, a ne imati poverenja u druge. Malo toga možemo da učinimo na svom poverenju prema nekom, pogotovu ako nas je ranije izvneverio. Tu mnogo više može da učini druga strana, nego mi. I to kroz komunikaciju, a nju najčešće prekidamo čim se osetimo iznevereni ili pomislimo da se druga strana oseća izneverenom. Zato je to pomalo "rad protiv gravitacije", ali svašta živ čovek može naučiti, pa i izgradnju/ponovnu izgradnju poverenja.
dunjica dunjica 22:18 22.08.2007

Kultura nepovjerenja vs napredak

Uspostavljanje povjerenja, odn. ucenje povjerenja u druge, ali i u sebe, (sto je jedno drugo, veliko poglavlje i bez cega ovo prvo ne moze) je nezaobilazna stavka u aktivnostima namjenjenim rjesavanju konflikata, poboljsavanju komunikacije u timu i opcenito izgradnji i razvoju timova. Postoje posebne vjezbe koje grupe rade da bi se izgradilo, odrzalo, unaprijedilo uzajamno povjerenje i moje je iskustvo da takve vjezbe i role-plays imaju efekta.

Mislim da generalno gledano, u nasim krajevima prevladava "kultura nepovjerenja". Za to postoje povijesni razlozi, ali i jos nesto sto ne znam reci odakle dolazi. Ljudi su uglavnom nepovjerljivi prema drugome i istovremeno ni ne pokusaju uciniti prvi korak u razbijanju tog vrzinog kola, nego rade i sami sve nekako "s figom u dzepu". Takav nacin medjuljudskog ophodjenja oduzima ogromnu energiju, koju bismo bolje mogli iskoristiti upotrijebivsi je za zajednicko konstruktivno djelovanje, rjesavanje problema, kreativno stvaranje, unaprijedjenje svijeta u kojem zivimo.

Moj je subjektivni utisak da u sredinama i kulturama gdje je povjerenje vrijednost kojoj se tezi i koja se njeguje, da se dalje stiglo i u tehnickom i u duhovnom i u kulturnom i drustvenom razvoju opcenito.

PS Upravo sam negdje procitala da je respekt kljuc povjerenja. Da, lijepo receno.
margos margos 11:19 23.08.2007

Re: Kultura nepovjerenja vs napredak

dunjica
Uspostavljanje povjerenja, odn. ucenje povjerenja u druge, ali i u sebe, (sto je jedno drugo, veliko poglavlje i bez cega ovo prvo ne moze).....
PS Upravo sam negdje procitala da je respekt kljuc povjerenja. Da, lijepo receno.


Da.. krece se od 'respect' - gde je nezobilazno 'self respect'... i mislim da se to uci citav zivot... mislim... i onda mislim da je to ucenje = zivot; ako naucimo = dobar zivot:)

Nego... ovo me isprovociralo na razmisljanje "Nepoverenje = lakovernost" Haos, jel?

Setila sam se kako poverujemo politicarima, njihovim obecanjima.... verujem da bi i "Dafina" i "Jezda" opet imali tonu sledbenika.... Kao da iz iskustva opet nista nismo naucili sem da se plasimo i da mrzimo, ko sto rece Jelena Arsovic. I setih se onih nepoverljivih koji proveravaju, proveravaju - a onda nagrabuse, kao niko...

Definitivno - sustinsko pitanje... Ako i ne resimo nista 'do kraja' makar mislimo, pricamo, razmenjujemo... sto se mene tice - obazrivo, 'with respect'..

...i jos lepo rece Olga Medenica - kako li je onima sto nikome ne veruju???
dracena dracena 15:00 23.08.2007

Re: Kultura nepovjerenja vs napredak

margos
Setila sam se kako poverujemo politicarima, njihovim obecanjima.... verujem da bi i "Dafina" i "Jezda" opet imali tonu sledbenika.... Kao da iz iskustva opet nista nismo naucili sem da se plasimo i da mrzimo, ko sto rece Jelena Arsovic. I setih se onih nepoverljivih koji proveravaju, proveravaju - a onda nagrabuse, kao niko...

Mislim da Dafine i Jezde više nigde na planeti ne bi prošle. Ono je bio takav trenutak, kad je nedovoljno informisanim, decenijama izolovanim gradjanima Istočnog bloka sve izgledalo moguće. U medjuvremenu je došlo do bolnog otrežnjenja svuda, pa i kod nas.

Kad god ne postoji dovoljno informacija odluke se jako teško donose, preispituju se detalno razne mogućnosti, važu se dobre i loše strane. I pored toga, zbog nedostatka informacija uvek ostane suviše visok stepen neizvesnosti da bi se donela odluka. Čak i kad se donese, ona je u takvim uslovima najčešće pogrešna, iz prostog razloga što čoveku uvek na raspolaganju stoji više pogrešnih nego pravilnih odluka, pa je, ako se izbor ne vrši na osnovu pravih informacija, nego "tipovanjem", mala verovatnoća da ćemo pukim slučajem "ubosti" pravo rešenje.
margos margos 16:19 23.08.2007

Re: Kultura nepovjerenja vs napredak

dracena

Mislim da Dafine i Jezde više nigde na planeti ne bi prošle. Ono je bio takav trenutak, kad je nedovoljno informisanim, decenijama izolovanim gradjanima Istočnog bloka sve izgledalo moguće. U medjuvremenu je došlo do bolnog otrežnjenja svuda, pa i kod nas.


Uz svo postovanje, ja nisam takav optimista, ali zelim da verujem u vasu procenu.
Kazezoze Kazezoze 17:05 23.08.2007

Re: Kultura nepovjerenja vs napredak

dracena
Mislim da Dafine i Jezde više nigde na planeti ne bi prošle. Ono je bio takav trenutak, kad je nedovoljno informisanim, decenijama izolovanim gradjanima Istočnog bloka sve izgledalo moguće. U medjuvremenu je došlo do bolnog otrežnjenja svuda, pa i kod nas.

ovi nashi u inostranstvu su bili dobro informisani (ako se o tome uopshte informishe), pa su se opet navukli.
znam jednog koji je uzeo kredit iz holandske banke od 120 000 guldena i sve to lepo ulozhio kod dafine i naravno popushio
eno ga i dan danas otplacuje... shto ti je reci glup chovek))
dracena dracena 17:20 23.08.2007

Re: Kultura nepovjerenja vs napredak

Vidi, Margose, sigurno će uvek biti prevara ili bar pokušaja. Ali svetske monetarne institucije sad ipak vrše neki nadzor. Mi smo u to vreme bili izolovani i van domašaja bilo kakve kontrole, a MIlošević i njegovi divlji i nezasiti.
I sad ti isti ljudi postoje negde u Srbiji, imaju neke firme, banke, i sl. i varaju, ali na sitno, odnosno sa mnogo manjom zaradom, pa se manje vidi. Na nešto krupnije se ne odlučuju, jer znaju da je to vreme prošlo, a bi oni, samo da mogu. Jezda i Dafina + devizna štednja koju takodje nisu planirali da vrate su pljačka veka u Srbiji. Tako nešto se sigurno neće više nikad desiti. Lekcija naučena. Što ne znači da neće nešto drugo, možda manjeg obima i na drugi način.
dracena dracena 17:58 23.08.2007

Re: Kultura nepovjerenja vs napredak

ovi nashi u inostranstvu su bili dobro informisani (ako se o tome uopshte informishe), pa su se opet navukli.

Pitanje je, Kaze, šta pod dobrom informisanošću podrazumevaš. Kao ilustraciju opisaću ti zašto meni na te fore nisu uzeli ni paru. Naravno, i pre i posle tih dogadjaja su oni meni naneli jako mnogo štete, ali ništa obmanom, mogli su samo otimačinom, tj. raznim vrstama nasilja. Elem, čim sam još negde početkom devedesetih čula da je u Meksiku ili nekoj drugoj latinoameričkoj državi blokirana devizna štednja gradjana, odmah sam znala da će se isto to desiti i kod nas, jer sam znala od kakvog je materijala napravljena naša komunistička elita i da oni jednostavno ne mogu da odole zovu tudjeg novca. Istog dana sam otišla u banku i podigla ono malo devizne uštedjevine koju sam tamo čuvala oročeno "za crne dane". Nisam ja bila pametnija od miliona gradjana Srbije, nego samo za nijansu bolje informisana. Ta "nijansa", ta sitna ali tačna informacija o "hemijskoj formuli naših komunista" je bila dovoljna da donesem ispravnu odluku. Mesecima sam ljudima iz svog okurženja govorila da podignu devize iz banke, ali me niko nije slušao, jer nisam uspevala da im objasnim psihološki profil komuniste.
Dafina i Jezda su specijalitet iz iste kuhinje, pa, naravno da nisam nasela ni na to. Ali mnogi su naseli, jer su verovali garancijama države za ove dve banke.
dracena dracena 19:06 23.08.2007

Re: Kultura nepovjerenja vs napredak

dunjica

Mislim da generalno gledano, u nasim krajevima prevladava "kultura nepovjerenja". Za to postoje povijesni razlozi, ali i jos nesto sto ne znam reci odakle dolazi. Ljudi su uglavnom nepovjerljivi prema drugome i istovremeno ni ne pokusaju uciniti prvi korak u razbijanju tog vrzinog kola, nego rade i sami sve nekako "s figom u dzepu". Takav nacin medjuljudskog ophodjenja oduzima ogromnu energiju, koju bismo bolje mogli iskoristiti upotrijebivsi je za zajednicko konstruktivno djelovanje, rjesavanje problema, kreativno stvaranje, unaprijedjenje svijeta u kojem zivimo.

Moj je subjektivni utisak da u sredinama i kulturama gdje je povjerenje vrijednost kojoj se tezi i koja se njeguje, da se dalje stiglo i u tehnickom i u duhovnom i u kulturnom i drustvenom razvoju opcenito.

Kao da si mi pročitala misli, do poslednje zapete. :)
dunjica dunjica 22:21 22.08.2007

Thomas Mann o povjerenju

Dracena, ako se ne varam, ti govoris njemacki. Zato ti poklanjam jedan lijep tekst Thomas Manna o povjerenju:
Mann-POVJERENJE
Kazezoze Kazezoze 23:35 22.08.2007

tako mali a tako nepoverljiv?!?



dracena dracena 01:26 23.08.2007

Re: tako mali a tako nepoverljiv?!?

Mali Papuanci ogladneli?
Preslatki su, Kaz, kako li ih samo nadje?
dracena dracena 01:28 23.08.2007

Re: Thomas Mann o povjerenju

Hvala ti Dunjice.
Prevešću ga što pre i okačiti prevod. Tekst je vrlo lep, a nemački ne zna mnogo ljudi, pa se vredi potruditi.
dracena dracena 14:49 23.08.2007

Re: Thomas Mann o povjerenju

Poverenje (Prevod jednog dela članka)
Autora Thomasa Manna (ne onog, nego jednog drugog)

Fenomen „poverenje“ igrao je važnu ulogu od nastanka prvih ljudskih zajednica pa tokom svih epoha; ali u nauci prihvaćeni pojam „poverenje“, dobio je veći značaj u politikološko-sociološkim debatama zapadnih društava tek tokom poslednjih dvadeset godina, nakon što su tradicionalni teoretski parametri „moć, institucije, birokratija, država“ izgubili sposobnost da dovoljno dobro opišu i analiziraju nastanak i funkcionisanje novih društvenih pokreta.

Sa političkim pokretima u prvoj polovini ’60-ih godina (američki pokreti za gradjanska prava, ženski pokret i studentski pokret 1968.) u zapadnim zemljama urušilo se iznenada – i za društvene nauke neobjašnjivo – „sistemsko mišljenje“ orijentisano na institucije (=lojalnost prema organizacijama, organima vlasti, normama i sl.); otad se partije više ne biraju „jednostavno po tradiciji“. Različiti pokušaji da se objasni kako je ovaj fenomen prouzrokovan „promenom (sistema) vrednosti“ i sl. samo su vodili iz jednog u drugi relativistički model; zahtev naučnih koncepata za društvene reforme nije mogao biti zadovoljen u dovoljnoj meri. Kao privremeni rezultat ovih pokušaja da se ovi modeli objasne, rad Jirgena Habermasa „Nova nepreglednost“ je prosvetljujući.

Političke i naučne analitičke metode koje i dalje insistiraju na kartezijanskom razumevanju sveta (razlaganje socijalnih fenomena na pojedinačne elemente i objašnjavanje socijalnih procesa kao kombinacije ovih pojedinačnih elemenata) imaju mnogo slepih mrlja pri otkrivanju i opisivanju fenomena nemerljivih, neformalnih mehanizama za uspeh ili neuspeh socijalnog sistema.

Pored toga, prilikom odlučivanja u širokom društvenopolitičkom prostoru sve veću ulogu imaju odluke: verodostojnost partnera/partnerki (političara/političarki itd.), stepen spremnosti da se suoči sa greškama iz prošlosti (finansijski debakl, korupcija itd.), gledanje kroz prste nekima, eventualna razlika izmedju realne socijalne životne situacije i raznih projekcija („ovo je ovako...“) i mnoge druge.
Kazezoze Kazezoze 17:10 23.08.2007

Re: tako mali a tako nepoverljiv?!?

eh kako!... a pazi da su najdebljeg stavili u kazan i josh mu rekli da ce da ga pojedu)))))))
dracena dracena 17:13 23.08.2007

Re: tako mali a tako nepoverljiv?!?

Stisla glad, Kaze. :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana