Kultura

Kad zatvore vrata

njanja_de.manccini RSS / 12.01.2012. u 18:28

 

locked+door.jpeg

Bila jednom jedna biblioteka u gradu Sarajevu, ali nakon neplacenih racuna za grejanje zatvorili su joj vrata. Nikako nisu mogli odgovorni politicari da se dogovore ko treba da plati racune, ko treba da obezbedjuje novac biblioteci jer let's face it nakon rata imali su prece probleme. Nisu se setili ni da kreiraju ministarstvo za kulturu na nivou drzave! Zauzeti ljudi...

 Radi se o Bosanskoj Nacionalnoj Biblioteci! Institucija koja cuva nacionalno blago svih entiteta bice zatvorena ne samo zbog nedostatka novca, vec prvenstveno zbog toga sto nema volje medju etnickim zajednicama da se dogovore. Ne razumeju ljudi da nacionalno blago treba da se cuva. Posto ne postoji ministarstvo za kulturu na nivou drzave, nakon rata biblioteka, kao i muzej i jos neke druge kulturne institucije su se finansirale preko nekih drugih ministarstava.  Nacionalni muzej u Sarajevu koji u svojoj kolekciji ima 600 godina stari manuscript "Sarajevo Haggadah" je takodje zatvoren, kao i Umjetnicka galerija BIH. Sve ove institucije  dobijajale su samo ostake budzeta, ko kad psu bacis koske.

Vest je do mene dosla preko jednog profesora iz Wisconsina, a onda i preko jednog profesora sa Harwarda (link). Mene zanima  da li ce ova vest  doci do odgovornih politicara iz te napacene zemlje.

 

 

 



Komentari (66)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

myredneckself myredneckself 18:38 12.01.2012

...

Suviše izazova
A sad na čitanje, njanjo
myredneckself myredneckself 19:11 12.01.2012

Re: ...

Nažalost to je ovih dana sudbina više kulturnih institucija tamo. Malo sam čitala - zatvorena im je Umjetnička galerija, Nacionalna biblioteka BiH, Historijski muzej, a evo sada i ovo o čemu pišeš.
Sve zbog neplaćenih računa za struju, grejanje itd. Eh, kulturo, svugde ti je to isto.
U budžetu uvek najmanje para za nju.
Posto ne postoji ministarstvo za kulturu na nivou drzave...




Edit:
kakav avatar!
jes to ti, njanjo?
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:21 12.01.2012

Re: ...

da, to sam i napisala, da je sudbina svih tih institucija ista. sve su zatvorene. biblioteka doduse nije bila pre dva dana, mozda su je dosad zatvorili. mislim da su apeli iz inostranstva ostalai neusliseni. ako neko ima najnoviji info neka podeli, ali to je to ne vidim zasto bi se predomislili. zamisli pokrivaju knjige carsafima u nekoliko sloja da ih zastite. ljudi dolaze na posao i rade u kaputima, sa rukavicama, kapama, salovima... to je taj entuzijazam, al dzaba kad nikoga nije briga.
natasavb natasavb 19:28 12.01.2012

Re: ...

da, to sam i napisala, da je sudbina svih tih institucija ista. sve su zatvorene.

Zemaljski muzej su i pre nesto bili zatvarali, pa otvarali, ali ono sto je najzalosnije od svega je to sto i kad je otvoren retko ko dolazi.
Nas su nekada vodili sa skolom i stvarno je imalo sta da se vidi. Cula sam da sad skolama takve stvari ne padaju na pamet.:(
Nacionalni muzej u Sarajevu koji u svojoj kolekciji ima 600 godina stari manuscript "Sarajevo Haggadah"


Hagadu videla.:) Sredio profesor istorije pisma da nam je pokazu. Bas sam se pitala da li je jos uvek tamo.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:37 12.01.2012

Re: ...

Bas sam se pitala da li je jos uvek tamo.

jeste tamo je, ali mislim da joj vise nije mesto tamo. treba je dati u ruke neke institucije koja ce znati kako da ocuva to blago jer ne moze taj stari manuscript da ostane u dobrom stanju pod uslovima gde temeraturu nije moguce regulisati. takvi manuskripti zahtevaju specijalne uslove. nemoj da me neko pogresno razume, ali ozbiljno treba da se vodi racuna o prezervaciji ovog dela. ne moze da ostane tamo vise.
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 18:58 12.01.2012

Jopet

vec prvenstveno zbog toga sto nema volje medju etnickim zajednicama da se dogovore.

Čeka se međunarodna intervencija
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:04 12.01.2012

Re: Jopet

Čeka se međunarodna intervencija


izgleda. sramota, eto to imam da kazem. nikad nije bilo bitno odvajati novac za ocuvanje nacionalnog bogatstva. verujem da je svuda u regionu ista prica. koliko muzeja rade normalno po Srbiji recimo?
mirelarado mirelarado 19:14 12.01.2012

Re: Култура - тринаесто прасе

koliko muzeja rade normalno po Srbiji recimo?


Два, могло би се рећи најзначајнија, Народни и МСУ, не раде већ годинама. Изгледа да су установе културе право огледало балканске тужне збиље.
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:19 12.01.2012

Re: Jopet

Čeka se međunarodna intervencija

Visoki Predstavnik rekao da mu se ne dopadaju skorašnja strujanja i oni odmah, cap, prekinu struju muzeju, galeriji i biblioteci. U izveštaju stoji "Druže Visoki, presrećni smo da vas obavestimo da smo onemogućili sva strujanja u nekoliko nacionalnih institucija".
natasavb natasavb 19:20 12.01.2012

Re: Jopet

izgleda. sramota, eto to imam da kazem. nikad nije bilo bitno odvajati novac za ocuvanje nacionalnog bogatstva. verujem da je svuda u regionu ista prica.


Nije. Makedonci eno dadose silne pare za ocuvanje nacionalnog bogatstva.
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 19:23 12.01.2012

Re: Jopet

Marco
Visoki Predstavnik rekao da mu se ne dopadaju skorašnja strujanja i oni odmah, cap, prekinu struju muzeju, galeriji i biblioteci. U izveštaju stoji "Druže Visoki, presrećni smo da vas obavestimo da smo onemogućili sva strujanja u nekoliko nacionalnih institucija".

Nemoj tako, još uvek imaju vazduh!
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:25 12.01.2012

Re: Jopet

Nije. Makedonci eno dadose silne pare za kulturu

makedonci peru pare, boli njih za kulturu, to je tamo pravi kič, to nije kultura
natasavb natasavb 19:31 12.01.2012

Re: Jopet

njanja_de.manccini
Nije. Makedonci eno dadose silne pare za kulturu

makedonci peru pare, boli njih za kulturu, to je tamo pravi kič, to nije kultura

Ma sve znam. Zato na kraju stoji onaj smajli sto koluta ocima.
Ne znam jesi skoro li bila tamo. Ja sam isla jesenas i ono izgleda jos strasnije nego na fotkama.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:34 12.01.2012

Re: Jopet

Ne znam jesi skoro li bila tamo. Ja sam isla jesenas i ono izgleda jos strasnije nego na fotkama

kad sam bila proslog leta, namerno nisam isla na trg, da me ne zabole oci i glava, ako me razumes : )
mirelarado mirelarado 19:37 12.01.2012

Re: Jopet

dobrosavljevic_m
Marco
Visoki Predstavnik rekao da mu se ne dopadaju skorašnja strujanja i oni odmah, cap, prekinu struju muzeju, galeriji i biblioteci. U izveštaju stoji "Druže Visoki, presrećni smo da vas obavestimo da smo onemogućili sva strujanja u nekoliko nacionalnih institucija".

Nemoj tako, još uvek imaju vazduh!


Чула сам да су чак и струјања ваздуха одобрена са Највишег Места.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:46 12.01.2012

Re: Култура - тринаесто прасе

Mirela
Два, могло би се рећи најзначајнија, Народни и МСУ, не раде већ годинама


eto, isti slucaj, sta dalje da se kaze. gde su oni tajkuni kad su najpotrebniji (na skijanju verovatno) pa da doniraju neku lovu, kako bi se te institucije odrzavale u zivotu. majkumustaru pa zar nije sramota sto ne rade ta dva muzeja?
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 19:51 12.01.2012

Re: Jopet

Чула сам да су чак и струјања ваздуха одобрена са Највишег Места.

Ma to je ostavljeno samo zbog mogućnosti zastrašivanja stanovništva promajom u slučaju da im padne na pamet da se ponašaju.
antioksidant antioksidant 20:12 12.01.2012

Re: Култура - тринаесто прасе

gde su oni tajkuni kad su najpotrebniji (na skijanju verovatno) pa da doniraju neku lovu, kako bi se te institucije odrzavale u zivotu. majkumustaru pa zar nije sramota sto ne rade ta dva muzeja?

nema to veze (direktne) sa tajkunima
novca ima
ali izgleda i zelje da se ugradi i neznanja da se rekonstrukcija zavrsi
i tako...
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:21 12.01.2012

Re: Култура - тринаесто прасе

nema to veze (direktne) sa tajkunima

ma naravno, nego ja volim da ih prozivam : )
antioksidant antioksidant 20:27 12.01.2012

Re: Култура - тринаесто прасе

njanja_de.manccini
nema to veze (direktne) sa tajkunima

ma naravno, nego ja volim da ih prozivam : )

nije da nisu zasluzili
a miskovic je inace vec krenuo sa "zaduzbinarstvom"
uz uobicajeno pilece pamcenje za 30 godina bice najcenjeniji covek ovog vremena (dzaba tadicu orden)
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:36 12.01.2012

Re: Култура - тринаесто прасе

ajde mi daj primere gde je to Misko otvorio kofer zlata?
ozbiljno pitam
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:40 12.01.2012

Re: Култура - тринаесто прасе

U nekoliko kiparskih banaka, na kratko, pre deponovanja.
antioksidant antioksidant 22:59 12.01.2012

Re: Култура - тринаесто прасе

njanja_de.manccini
ajde mi daj primere gde je to Misko otvorio kofer zlata?
ozbiljno pitam

klik na link
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 01:00 13.01.2012

Re: Култура - тринаесто прасе

pa dobro, to je lep primer. htela bih da vidim još takvih primera.
antioksidant antioksidant 01:04 13.01.2012

Re: Култура - тринаесто прасе

njanja_de.manccini
pa dobro, to je lep primer. htela bih da vidim još takvih primera.
pa si od mene našla da ih tražiš?

Jukie Jukie 01:15 13.01.2012

Re: Jopet

.
krkar krkar 06:50 13.01.2012

Re: Jopet

Ma to je ostavljeno samo zbog mogućnosti zastrašivanja stanovništva promajom u slučaju da im padne na pamet da se ponašaju.


A promaja je na Balkanu, kao što je poznato, najstrašnija kazna i bolest, posebno surov način istrebljenja naroda i narodnosti.
reanimator reanimator 18:59 12.01.2012

...

Opa, VIP! Čestitam!
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:05 12.01.2012

Re: ...

hvala, hvala
antioksidant antioksidant 19:17 12.01.2012

Re: ...

reanimator
Opa, VIP! Čestitam!

? od kad si postao majkl gubiš poziciju najbržeg...
slava te zavela
poradi na sebi dečače
reanimator reanimator 19:36 12.01.2012

Re: ...

? od kad si postao majkl gubiš poziciju najbržeg...
slava te zavela

Al' mi je zato ruka brža od zvuka...
cassiopeia cassiopeia 19:00 12.01.2012

Rat se završio davno

Rat se jeste davno završio ali se u glavama ljudi koji kreiraju život na prostorima bivše BIH nije okončao.

Mene njihovo ponašanje asocira na lik iz nekog filma ili knjige (ne mogu da se setim tačno) za koga kažu da je antiprotivan. E tako i oni. Važno je da se nekom suprotstavljaju i da brane nešto svoje a zapravo ne znaju šta brane, pa se ne mogu ni o ko čega dogovoriti.

Žalosne sudbine stoje i ne mrdaju.

p.s. Njanja drago mi je da si opet ovde.

njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:08 12.01.2012

Re: Rat se završio davno

Žalosne sudbine stoje i ne mrdaju


nazalost tako je.

p.s. Njanja drago mi je da si opet ovde.


hvala, i meni je drago, bila sam strasno zauzeta. nikako da postignem, FB, G+ ...
blogovatelj blogovatelj 01:32 13.01.2012

Re: Rat se završio davno

Rat se jeste davno završio ali se u glavama ljudi koji kreiraju život na prostorima bivše BIH nije okončao.


Ne samo njih.
Idi na bilo koji sajt dnevnih novina iz BIH i gledaj komentare citalaca.
Uvek im je neko drugi kriv, nikad oni sami. Uvek je njihovo pleme, koje god to pleme bilo, savrseno, docim je pleme sa druge strane brda olicenje zla.
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:15 12.01.2012

.....

Ovo je ipak posledica neceg mnogo dubljeg.
Zalosno jeste, ali ocekivati da kultura funkcionise u drzavi koja ni sama ne funkcionise na nanjelementarnijem nivou je nerealno.
elis elis 19:30 12.01.2012

Re: .....

hoochie coochie man
Ovo je ipak posledica neceg mnogo dubljeg.
Zalosno jeste, ali ocekivati da kultura funkcionise u drzavi koja ni sama ne funkcionise na nanjelementarnijem nivou je nerealno.


Ne dubljeg, već nečeg mnogo monstruoznijeg. No, pre toga da kažem da je u najmanju ruku neozbiljno dovoditi u izravnu vezu funkcionisanje kulture sa funkcionisanjem države. Kada bi stvari tako stajale, kultura bi se razvijala samo u funkcionalnim državama. Dovoljan je samo ovlašan pogled preko ramena u povest, pa da se uverimo da to nije tačno, štaviše, da su se mnoge kulture začinjale i cvetale u nefunkcionalnim državama, baš kao što ćemo lako, ne samo u povesti već i u današnjici, pronaći izuzetno funkcionalne države u kojima je kultura svedena na - lizalo za malog Pericu. Tako da dovođenje funkcionalnosti ove dve kategorije u izravnu vezu tukne na - kulturfašizam.

Da se vratimo monstruoznosti - monstruozna je činjenica da je u ovoj zemlji zaživeo i do kraja ostvaren koncept koji kaže da je kultura moguća jedino kao monolit, naravno, nacionalni. To ne samo da je gnusna laž, koju ni pas s maslom ne bi pojeo (mada, to stanovnike ove zemlje ne preči da je u slast progutaju), jer je kultura uvek i nužno raznovrsnost, razmena i upućenost na drugoga, već je i svojevrstan antropološko-sociološki horor u okviru kojeg smo prinuđeni gledati beskrvne aveti kako se smucaju kulturnom pozornicom, prodajući nam uvoštene priče o prošlosti kao nešto što bi, eto, imalo da se nazove kulturom.

No, da ne dužim - imajući u vidu istinske potrebe stanovnika ove zemlje i njihovu zadivljujuću sklonost da popuše svaku laž koja im se urola i pod nos gurne, ne vidim ništa supstancijalno tragično u činjenici ukidanja ove biblioteke. Još manje u nepostojanju ministarstva kulture na državnom nivou. Zemlja sa takvim konzumentima kulture ne potrebuje ni biblioteke, niti ministarstva za kulturu, već, folklorna društva i, u najboljem slučaju, muzeje voštanih figura.
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:38 12.01.2012

Re: .....

No, pre toga da kažem da je u najmanju ruku neozbiljno dovoditi u izravnu vezu funkcionisanje kulture sa funkcionisanjem države

Ok ok, moja greska.
Umesto kultura trebalo je da stoji drzavne institucije, a muzeji i biblioteke jesu drzavne institucije bar utoliko koliko je njihov rad uslovljen funkcionalnom drzavom.
Ali ako to nema veze jedno sa drugim, ako biblioteka moze da funkcionise u drzavi koja ne funkcionise ja sam srecan.
Samo, bojim se da to nece ici.
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:40 12.01.2012

Re: .....

Dovoljan je samo ovlašan pogled preko ramena u povest, pa da se uverimo da to nije tačno, štaviše, da su se mnoge kulture začinjale i cvetale u nefunkcionalnim državama, baš kao što ćemo lako, ne samo u povesti već i u današnjici, pronaći izuzetno funkcionalne države u kojima je kultura svedena na - lizalo za malog Pericu. Tako da dovođenje funkcionalnosti ove dve kategorije tukne na - kulturfašizam.

...

Zemlja sa takvim konzumentima kulture ne potrebuje ni biblioteke, niti ministarstva za kulturu, već, folklorna društva i, u najboljem slučaju, muzeje voštanih figura.


Тако је. Конзументи, стоко, одјеби, јер сте култур ... култур ... јој како беше она велика реч ... ааа, културфашисти.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:41 12.01.2012

Re: .....

sve se slazem, ali sa poslednjim pasusem ne.

svakome su potrebne biblioteke. vrlo jednostavno. ne znam da li ima potrebe da obrazlazem ovo.
elis elis 19:43 12.01.2012

Re: .....

hoochie coochie man
No, pre toga da kažem da je u najmanju ruku neozbiljno dovoditi u izravnu vezu funkcionisanje kulture sa funkcionisanjem države

Ok ok, moja greska.
Umesto kultura trebalo je da stoji drzavne institucije, a muzeji i biblioteke jesu drzavne institucije bar utoliko koliko je njihov rad uslovljen funkcionalnom drzavom.
Ali ako to nema veze jedno sa drugim, ako biblioteka moze da funkcionise u drzavi koja ne funkcionise ja sam srecan.
Samo, bojim se da to nece ici.


Sad već ovo drugačije zvuči. Jer odista postoji suštastvena razlika između kulture i onoga što vlast želi da utrpa u sadržaj tog pojma.
Što se tiče bojazni, bojim se i ja.
Ali ipak treba sačekati. Mada sam duboko uronjen u povesno-antropološki pesimizam, ipak znam da se tu i tamo može desiti da hajvanluk poklekne i izgubi trku.
Ne znam, videćemo...
antioksidant antioksidant 19:44 12.01.2012

Re: .....

svakome su potrebne biblioteke. vrlo jednostavno. ne znam da li ima potrebe da obrazlazem ovo.

ko je video kalendar, moze samo da potvrdi
elis elis 19:45 12.01.2012

Re: .....

njanja_de.manccini
svakome su potrebne biblioteke. vrlo jednostavno. ne znam da li ima potrebe da obrazlazem ovo.


Ma naravno da su potrebne, zaboga. Samo sam gorak i rezigniran. I zgađen nad sadržajem stvarnosti koju smo prinuđeni da živimo.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:53 12.01.2012

Re: .....

ko je video kalendar, moze samo da potvrdi


kalendar imam i moja mentorka je na njemu!
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:47 12.01.2012

Re: .....

hmmm, a ja nikako da budem upoznat sa njom.
freehand freehand 21:50 12.01.2012

Re: .....

marco_de.manccini
hmmm, a ja nikako da budem upoznat sa njom.

Pored avatara man'se kalendara.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:56 12.01.2012

Re: .....

hmmm, a ja nikako da budem upoznat sa njom


postoji razlog za to. evo ti hint: sexy librarian



ed_novipazar ed_novipazar 09:21 13.01.2012

Re: .....

elis

Da se vratimo monstruoznosti - monstruozna je činjenica da je u ovoj zemlji zaživeo i do kraja ostvaren koncept koji kaže da je kultura moguća jedino kao monolit, naravno, nacionalni. To ne samo da je gnusna laž, koju ni pas s maslom ne bi pojeo (mada, to stanovnike ove zemlje ne preči da je u slast progutaju), jer je kultura uvek i nužno raznovrsnost, razmena i upućenost na drugoga, već je i svojevrstan antropološko-sociološki horor u okviru kojeg smo prinuđeni gledati beskrvne aveti kako se smucaju kulturnom pozornicom, prodajući nam uvoštene priče o prošlosti kao nešto što bi, eto, imalo da se nazove kulturom.



Zazivio jeste a da li je ostvaren do kraja, jos cemo da vidimo. Nada posljednja umire.
freehand freehand 19:59 12.01.2012

Kad pročitam "Bosna"

samo gledam da preskočim sadržaj koji sledi.
Nekad se prevarim te pročitam, pa mi opet bude muka.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:01 12.01.2012

Re: Kad pročitam "Bosna"

zao mi je sto ti je pala muka od mog bloga, evo ti cvetje
freehand freehand 20:07 12.01.2012

Re: Kad pročitam "Bosna"

njanja_de.manccini
zao mi je sto ti je pala muka od mog bloga, evo ti cvetje

Ma znaš ti šta ja mislim...
Uplašim se od te neke već proživljene budućnosti, usuda, sudbine - koja li je već kletva ovaploćena u toj prokletinji koja se tako prelepo zove - Bosna, a u sebi toliki čemer nosi.

Tebi cvetje, too.

Edit: i čestitka za VIP. Prvo sam napisao, pa mi se učinilo da sam pogrešio. Pa sam proverio. Valjda nisam pogrešio?!

njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:19 12.01.2012

Re: Kad pročitam "Bosna"

naravno da znam, ali i dalje mi je zao sto je i meni i tebi pala muka od ovakve vesti.

ovo me podseti na ono kad sam se izvinjavala kolegi sto nije mogao da spava tokom moje prezentacije jer je bila jako zanimljiva, a on se jadan nadao da ce da odspava sat vremena : ))
Unfuckable Unfuckable 06:22 13.01.2012

Re:najzad

i čestitka za VIP

slažem se
stefan.hauzer stefan.hauzer 20:21 12.01.2012

.

maler.

inace skoro sam bio u mom selu. negde u vojvodini . zatvorena biblioteka - knjige bacene u podrumu da se taljagaju.

ovaj sta sam hteo napisati ,dok mi poenta ne izmakne ...

rek'o kad vec nece niko da pokrene staru biblioteku ,te sam morao par naslova skloniti od raspadanja i odneti kod mene doma.
a nije to.

da ovo sam hteo napisati.
radim ovih dana da se te knjige premeste u skolsku biblioteku,cisto da se ocuvaju kad je vec stara biblioteka postala dom penzionera.

pinky's dream =)
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:28 12.01.2012

Re: .

helou jel to Domazet?

inace bravo za inicijativu, bolje u skolsku biblioteku nego da trunu u nekom pordumu.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:32 12.01.2012

Re: .

I ja sam se zbunio pa ponovo pogledao avatar kad sam stigao do
ovaj sta sam hteo napisati ,dok mi poenta ne izmakne ...

pa još dvostruki aksl
da ovo sam hteo napisati.

Stefane, duguješ rojaltis Domazetu.
stefan.hauzer stefan.hauzer 20:39 12.01.2012

Re: .

jos jedan maler.
lete mi misli ovid dana, nikako da nakanem sta zelim napisati.

trademark
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:35 12.01.2012

Re: .

radim ovih dana da se te knjige premeste u skolsku biblioteku,cisto da se ocuvaju kad je vec stara biblioteka postala dom penzionera.

bravo!
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:32 12.01.2012

minut do 12

blau.punkt blau.punkt 20:52 12.01.2012

big bang teskobe




bilo jednom jedno drvo.





zapravo, dva drveta s jednim korenom.



past tense.




futur je pod znakom ?

njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:38 12.01.2012

Re: big bang teskobe

ove fotke su me rasplakale : (
kakapo kakapo 21:13 12.01.2012

Zemaljski muzej

Taman sam pisao blog/post o zatvaranju Zemaljskog muzeja u Sarajevu, ali sam, eto preduhitren, doduše tekstom o biblioteci. Da se ne bi duplirale ove žalosne teme, evo, skraćeno, mog nesuđenog bloga:
Austrougarske vlasti su 1888. godine osnovale Zemaljski muzej (Landesmuseum) u Sarajevu s velikim naučnim, ali i ideološkim, političkim, pa čak i privrednim ambicijama. Inicijator osnivanja Muzeja bio je Benjamin Kalaj (Béni Kállay de Nagy-Kálló or Benjamin von Kállay, 1839 – 1903) zajednički (austrougarski) ministar finansija, vrhovni upravnik i “nekrunisani kralj Bosne”, više od dvadeset godina (1882-1903). Stvoren po ugledu na Bečke i budimpeštanske muzeje, a naročito na Naturhsitorisches Museum u Beču, Zemaljski muzej je objedinjavao sve naučne i kulturne delatnosti u Bosni i Hercegovini. Obuhvatao više naučnih disciplina (arheologiju, istoriju, geografiju, etnologiju, istoriju umetnosti, biologiju, mineralogiju i geologiju) i ubrzo je izrastao u kompleksnu i važnu naučno-istraživačku, muzejsku i arhivsku ustanovu. Muzej je i kasnije, tokom čitavog XX veka, bio izuzetno značajno naučno i kulturno središte, ne samo Bosne i Hercegovine već i šireg regiona, kao i važna referentna ustanova u evropskim i svetskim okvirima.
Časopis Glasnik Zemaljskog Muzeja u Sarajevu (GZM) jedan je od najznačajnijih naučnih časopisa u jugoistočnoj Evropi. U periodu od 1889. do 1918. izašlo je 30 godišta glasnika (uglavnom po četiri sveske godišnje) kao i 13 tomova Naučnih saopštenja na nemačkom. GZM je objavljivao radove iz svih oblasti delatnosti Muzeja (arheologija, biologija, mineralogija, istorija, etnologija itd.). Časopis je izlazio redovno, do današnjih dana, s prekidom u devedesetim godinama XX veka, u vreme rata u Bosni. Muzej je isprva radio u zgradi Penzionog fonda u Sarajevu, a nova zgrada, projektovana je upravo za potrebe te institucije (uz mnogobrojne konsultacije s tadašnjim evropskim muzeološkim stručnjacima) otvorena je 1914. godine. U vreme rata u Bosni, tokom devedesetih, dugo se nalazio na brisanom prostoru ničije zemlje, zbog čega je prilično stradao, ali su potom - upravo u njemu - bile organizovane različite mirovne konferencije. Sada je zatvoren. Paradoksalno je da je BiH posle 124 godine zatvorila muzej koji je 1888. otvoren upravo da bi dokazivao istorijsku zasnovanost i mogućnost postojanja te države.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:31 12.01.2012

Re: Zemaljski muzej

hvala ti. odlican dodatak blogu. zao mi je sto sam te preduhitrila.

inace casopis Glasnik Zemaljskog Muzeja je menjao title nekoliko puta kako bi se prilagodio neprestanom menjanju naziva drzave koja ga izdaje. bio je i Glasnik Zemaljskog Muzeja, Glasnik Zemaljskog muzeja Nezavisne Države Hrvatske u Bosni i Hercegovini, Glasnik Hrvatskih Zemaljskih Muzeja u Sarajevu, Glasnik Hrvatskog državnog muzeja u Sarajevu, Glasnik Državnog muzeja u Sarajevu i tako dalje ...
tuzna sudbina
mlekac mlekac 21:22 12.01.2012

Znas cega sam se setila...

Price kolege iz Sarajeva kako je njegov komsija, tokom rata, procenjivao kulturu bivsih stanara zgrade...

"A oni tamo, sto su bili na petom - to ti, bolan, sve nekulturno. Nisu jednog tvrdog poveza u stanu imali, sve neki stripovi i ljubici. Nisi mog'o ni jaje na tom isprzit!"

Izgleda da za knjige rat jos nije zavrsen.

Cestitke za VIP!
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:35 12.01.2012

Re: Znas cega sam se setila...

Izgleda da za knjige rat jos nije zavrsen.


nije. kad se setim koliko mi novca ovde trosimo kako bi uradili pravilnu prezervaciju knjiga u off site storage facilities, gde ih niko vise nece videti jer je sve to i digitalizovano, a eto tamo na nasim prostorima nema se love ni u postojecim zgradama da se ocuvaju knjige.

btw, ja sam VIP odavno, to me reanimator zeza : ))
niccolo niccolo 21:45 12.01.2012

Re: Znas cega sam se setila...

btw, ja sam VIP odavno, to me reanimator zeza : ))

Al' su se ostali lepo primili

pozz, nj

p.s. O temi...šta da ti kažem...
NNN NNN 20:18 15.01.2012

Baš

lep avatar

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana