Društvo| IT| Obrazovanje| Tehnologija| Život

Kartica, PIN

Dragan Pleskonjic RSS / 27.09.2019. u 15:27

Kada ste dobili svoju kreditnu/debitnu ili neku drugu karticu od banke, sigurno su Vam skrenuli pažnju na to kako da je čuvate, kako da brinete o svom PIN-u i kako da je koristite na bankomatima, prodajnim mestima i slično. Ispod su neki od uobičajenh saveta, radi podsećanja (skupljeno sa nekoliko mesta na Internetu, neće škoditi). Slobodno podelite svoja saznanja, iskustva, pa i greške.

Tema bloga je šta mislite o pristupu zaštiti PIN-a od strane gospodina/gospođe sa slike? 

Napomena: Razmislite dvaput. ;-)

Usput, nudimo posao! Pozicija: Application Security Engineer / Information Security Architect. Pogledajte oglas i prijavite se, ako ste zainteresovani.

A sada mere opreza i zaštite u radu sa karticama i PIN-ovima:

• Svoju karticu čuvajte na sigurnom mestu van domašaja drugog lica
• Karticu čuvajte odvojeno od PIN-a
• Koristite uslugu SMS notifikacije - obaveštenja o autorizaciji platne kartice koja ima za cilj blagovremeno uočavanje sporne potrošnje
• Nemojte nikome davati svoju karticu na korišćenje, čak ni članovima svoje porodice
• Koristite usluge elektronske banke ili mobilne bankarske aplikacije i redovno proveravajte stanja po računima

PIN

• PIN je isključivo Vaš identifikacioni broj
• Kada dobijete PIN od banke, zapamtite ga, a koverat sa PIN-om uništite
• Dodeljeni PIN moguće je promeniti na bankomatima nekih banaka
• Ne koristiti lične podatke ili jednostavne kombinacije za izbor PIN-a
• PIN nikada ne zapisujte (pogotovo ne na papire i dokumenta koja nosite sa sobom)
• Ukoliko sumnjate da neko zna Vaš PIN, obratite se banci kako bi Vam obezbedila novi ili sami izvršite promenu PIN-a na bankomatima banke

Korišćenje na bankomatima

Prilikom korišćenja bankomata neophodno je da obratite pažnju na okolinu i ljude oko sebe: 

• Kada koristite bankomat, zaštitite Vašim telom ekran dok birate opcije sa ekrana, a prilikom unošenja brojeva (PIN) rukom zaštitite tastaturu na bankomatu
• Ukoliko se neko pored Vas sumnjivo ili nedolično ponaša, gura Vas ili posmatra transakciju preko Vašeg ramena ili slično - odustanite od transakcije
• Ukoliko uočite bilo šta sumnjivo na bankomatu (npr. dodatno instaliranu opremu, oštećenja) - odustanite od transakcije i odmah o tome obavestite najbližu poslovnicu banke
• Ne prihvatajte pomoć ni od koga. Ukoliko niste sigurni kako se koristi bankomat, obratite se banci i mi ćemo Vam obezbediti sve neophodne informacije i uputstva
• Po završetku transakcije, pre nego što se udaljite od bankomata proverite da li ste uzeli svoju karticu i novac i iste odložite u novčanik ili torbu
• U slučaju da Vam je kartica zadržana u bankomatu odmah prijavite banci

Korišćenje na prodajnim mestima

• Karticu uvek držite na vidiku prilikom obavljanja transakcije
• Ukoliko je POS terminal udaljen, insistirajte kod prodavca da transakciju obavi isključivo u Vašem prisustvu
• Obratite pažnju na način postupanja trgovca sa Vašom karticom i ne dozvolite da karticu provlači kroz dodatne uređaje bez obzira na potencijalno objašnjenje zaposlenog na prodajnom mestu.
• U slučaju bilo kakve sumnje u način postupanja Vašom platnom karticom, pozovite kontakt centar banke kako biste se posavetovali o eventualnoj blokadi i zameni kartice.

 

Atačmenti



Komentari (121)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

srdjan.pajic srdjan.pajic 16:38 27.09.2019

čekovi (da proširimo)

Pleki, jesi znao da se ovi bankarski čekovi sad lako štampaju u kućnoj radinosti da prosečan službenik u banci ne može da prepozna da li se radi o originalu ili falisifikatu? Zvuči neverovatno.

Nama je neko maznuo ček od firme kojim smo plaćali bukvalno jednu transakciju, kiriju. I tako je nabavio broj računa, jer piše na čeku, a moj potpis vešto falsifikovao. I 1. januara ove godine nas je "udarila" gomila lažnih čekova koji su prošli banku gde su deponovani, i pojavili se kao pending transakcije na našem računu. Srećom da je neko zvao telefonom prvog radnog dana nove godine da pita da li je moja firma kupila motocikl te i te marke u njihovoj online radnji i platio čekom koji izgleda kao pravi. Pa smo mi onda brže bolje blokirali račun.

Posle se ispostavilo da je to bila ona neka šema u kojoj je žrtva bila ne moja firma (jer je sve te transakcije bilo lako poništiti, mada je ukupna suma bila par stotina hiljada dolara), mi smo bili samo, što se kaže, vehicle, nego ti prodavci koječega preko intetrneta, malo je duža priča kako to radi, meni je to objasnio lokalni FBI agent koij je radio na tom slučaju, a ima i tvist u njoj, no, da ne davim.







niccolo niccolo 17:22 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Davi, davi, zanima nas
zilikaka zilikaka 17:47 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Dabome, davi nas, šta radimo inače?!
A možda nešto i naučimo.
Nego, ja opasno ne volem ove lartice sa "tač" opcijom plaćanja.
Ono, kao mali iznosi, al tako lepo na brzinu može štetu da ti napravi...
Al evo za koji dan mi ističe ova normalna i moram da pređem na tu takvu. Niko te ne pita da li hočeš.
maksa83 maksa83 17:52 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Nego, ja opasno ne volem ove lartice sa "tač" opcijom plaćanja.

Ja ih opasno volim, i jako me nervira što jedna od kartica koje koristim to nema.

Inače, te kartice jesu dodatni problem, aj' što ti neko mazne, nego što neko u prolazu (ako npr. držiš novčanik u zadnjem džepu) može da te očeše onim čitačem i ćao pare, to se zove RFID skimming. Zato su sad u modi RFID sejf novčanici, torbe, card holderi.
G.Cross G.Cross 17:53 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

maksa83
Nego, ja opasno ne volem ove lartice sa "tač" opcijom plaćanja.

Ja ih opasno volim, i jako me nervira što jedna od kartica koje koristim to nema.

Inače, te kartice jesu dodatni problem, aj' što ti neko mazne, nego što neko u prolazu (ako npr. držiš novčanik u zadnjem džepu) može da te očeše onim čitačem i ćao pare, to se zove RFID skimming. Zato su sad u modi RFID sejf novčanici, torbe, card holderi.


Placaj telefonom
alselone alselone 17:58 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

i jako me nervira što jedna od kartica koje koristim to nema.


Payoneer?
maksa83 maksa83 18:00 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

alselone
i jako me nervira što jedna od kartica koje koristim to nema.


Payoneer?

Inteza Viza El. Biznis.

Ja sam čovek preduzetnik.
alselone alselone 18:04 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Ja sam čovek preduzetnik.


Saće Vučić te opali po džepu. Sauronovo oko se okrenulo i na ovu stranu.
Mada, ništa te ne sprečava ni sa Skrilom ili Payoneerom da budeš preduzetnik, samo nekako proziran.
highshalfbooze highshalfbooze 18:06 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Skrill = banda pohlepna.
zilikaka zilikaka 18:32 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Placaj telefonom

A, ne stara škola, telefon se prvo krade. Zato u neću da tamo instaliram ebank. Držim da osrednji haker rutinski pristupa računu sa takvog telefona.
Ili grešim?
maksa83 maksa83 18:46 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Saće Vučić te opali po džepu.


A ostaće valjda za bolju salamu ... i poneki ćevap.

Inače, i treba - od čega da se sipa u Zvezdu i Partizan i Nacionalni Stadion, ne padaju pare s neba.


Mada, ništa te ne sprečava ni sa Skrilom ili Payoneerom da budeš preduzetnik, samo nekako proziran.

To je za decu i web developere, a koliko sam čuo ti Skrilovi i Pejoniri već duže vreme ne rade.
alselone alselone 18:58 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Inače, i treba - od čega da se sipa u Zvezdu i Partizan i Nacionalni Stadion, ne padaju pare s neba.


Ja sam čuo iz prve ruke da je Deloit radio predlog poreske politike za IT i da su dobili nalog od vrha da to urade na moderan način kako bi napravili balans i pospešili razvoj. Ne znam šta je novi predlog, nisam još uvek ispratio, ali ako je glup, kao što verovatno jeste, nije do konsultanta nego do, naravno, vlade.


niccolo niccolo 19:12 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Ne znam šta je novi predlog, nisam još uvek ispratio

Imaš 9 kriterijuma i ako ispunjavaš barem 5 od 9, smatra se da nisi samostalan tj. da ne može da te oporezuju paušalno. Ali se neće smatrati da si onda zaposleni, pa da se obračunava porez na zaradu - već porez na ostale prihode (kao da imaš ugovor o delu recimo). A ta razlika može nekome da bude bitna jer je na veće naknade (preko cca. 350.000 mesečno) veće i opterećenje ako ti računaju kao porez na ostale prihode. Doduše, ti ljudi mogu da traže tokom godine da prestanu da plaćaju doprinose, kad ukupan iznos onoga što su platili pređe neki iznos x, ali to je u najmanju ruku dodatno smaranje.

p.s. Nisam video sam tekst izmene zakona kojom bi to uveli, ali to ti je ovako na prvu loptu na osnovu onoga što je pisalo u medijima
maksa83 maksa83 19:16 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Ne znam šta je novi predlog, nisam još uvek ispratio, ali ako je glup, kao što verovatno jeste, nije do konsultanta nego do, naravno, vlade.

Glup je ko noć, naravno, ni nalik ijednoj zemlji okolo koja hoće da bude IT sila, pravljen po meri i narudžbi domaćih firmi u onoj Digitalnoj Srbiji (od kojih bi poželeo da radiš samo u dve, ostale su božemesačuvaj).

Prema svemu što sam čuo od ljudi upućenih u sve to mene lično to ne bi trebalo da potkači, ali opet svašta je moguće.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 19:27 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

alselone
nije do konsultanta


Vidim da gajiš veliko poverenje u konsultante.
alselone alselone 19:29 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Vidim da gajiš veliko poverenje u konsultante.


Imao sam priliku da vidim i jedne i druge. Moram priznati da su mahom bili kao iz poznatog Dilbert stripa ali bilo je i svetlih primera.

maksa83 maksa83 19:30 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Okačili smo isti strip u isto vreme tako da sam mislio da mi je dupliralo poruku pa sam je obrisao.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:45 27.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Zato u neću da tamo instaliram ebank.


Kako možeš da odoliš?
Ono, neka sitnija kinta na tom računu recimo, za sitnija plaćanja, računi, voda struja, telefoni...
Baš koristi.
srdjan.pajic srdjan.pajic 03:35 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

niccolo
Davi, davi, zanima nas


Dobro, znaš da meni malo treba da se razblebećem.

Dakle, štos ide ovako. Prevarant preko interneta kupi, eto, recimo motocikl. I pošalje ček poštom. Prodavac primi ček, ode u banku, i deponuje ga, pošto službenik ne prepozna odoka da se radi o fejku - u banci samo provere da li je broj računa na čeku od firme čije ime je navedeno, zato prevarantima treba pravi broj računa. Kad prodavac to uradi, deponuje ček, njemu se na računu pojavi suma, i on ne sluteći ništa krene da pakuje motockl. Ali sutradan ga prevarant zove telefonom i kaže mu, jao, izvini, brate, umrla mi keva, treba mi za sahranu, da li mogu da dobijem svoje pare nazad? Prodavac se tu obično sažali, pogotovu što nije još poslao robu, i napiše mu svoj ček i pošalje na datu adresu. I sad prevarant ima pravi ček, njemu napisan, od strane pravog davaoca čeka. Sve što treba da uradi je da ode u banku, unovči ček, i izgubi se u vidu lastinog repa. I sad, kad se posle nekoliko dana koliko treba da ček prođe kroz sistem i da moja banka odobri transakciju, ustanovi se da je ček lažan. I onda se cela ta transakcija poništi, tako što nesrećnom kupcu banka automacki skine pare sa računa. Te je on, tako, odran. Elem, vic je u tome da je, po zakonu, onaj koji deponuje ček odgovoran za to da li je ček pravi ili lažni. On posle toga naravno može da zove policiju, da prijavi slučaj, i tako dalje, ali je bez para ostao i to mu niko ne vraća.

E sad, ima i fora kako smuvaju to sa adresama, jer prodavac ima adresu kupca, naravno lažnu, na koju je trebalo da pošalje motocikl, a na koju je kasnije, ne sluteći ništa, poslao svoj validni ček. To je tek zanimljivo - većina tih koji kupuju stvari i hendluju te lažne a posle prave čekove ni ne znaju da su i sami deo šeme. To su one ponude poslova tipa, radite od kuće na internetu sat dva dnevno, plata par hiljada dolara. I onda njih nekad uhvate, nekad ne, ali je obično kasno.

I to je sve bilo jako dobro organizovano, cela šema je uspostavljena negde iz inostranstva, kako sam razumeo, i puno ljudi je tako palo. Tu su glavne žrtve bili prodavci na Craigslisti (to je mesto gde se kupoporodaje sve živo) pa se i šema zove tako.

Ah, da, tvist. Znači, posle nekoliko dana u svoj toj gunguli i donekle frci, jer gledaš kako ti se na banknovnom računu množe transakcije koje čekaju da budu odobrene od banke i ovaj se brzo prazni, zvoni telefon, caller ID je upravo moja banka, Wells Fargo. Javi se kulturan čovek, predstavi se uredno, kaže da je iz njihovog centra za istraživanje prevara, i da znaju da nam je provaljen bankovni račun, i da oni obrađuju taj slučaj. Ništa sumnjivo, do trenutka kad me čovek pita, da bi tobože potvrdio da razgovara sa pravom žrtvom, da mu kažem svoje lične podatke, social security broj, itd. Na to se spušta slušalica, i ovo prijavljuje banci i policiji. Jer nijedna banka nikad neće zvati nekog i onda ga pitati za poverljive podatke u cilju identfikacije. Pitaće te kad ti zoveš njih, ali kontra nikad. Tako da je to bila još jedna šema, veovatno povezani sa ovima koji su lansirali glavnu šemu, srećom da sam ovo znao pa se nisam upecao da ljubaznom gospodinu istrtljam svoj SSN, pošto kad to ima može veliko sranje da mi napravi (dobro, ako nemam onaj credit monitoring instaliran, ili čak kompletnu blokadu kod kreditnih agencija.).








zilikaka zilikaka 07:23 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

I bre, Pajke, i ti ga zakomplikova.
Ti nije bilo lakše da negde mazneš motociki, ako ti već treba.
nikvet pn nikvet pn 07:45 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)


Инжењерци, имам задатак за вас, ај будите мало и корисни за спас планете. И човечанства наравно.

Замислимо телефонску говорницу без телефона а одозго солар панел. По средини попреко подељена и ту се налазе две назубљене осовине, шредер, које глођу одозго убачене пластичне флаше. Доле пада млевена пластика. Макина дању ради ноћу спава. Налази се било где, поред контејнера, у школском дворишту... Има ли од панела довољно енергије да пластикоједац ради а леба не тражи?
alselone alselone 07:51 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Има ли од панела довољно енергије да пластикоједац ради а леба не тражи?


Teško. Na 1 kvadratni metar od panela možeš dobiti 100 do 200 kilovata i to kada najviše sija sunce, nema oblaka i nije jako toplo napolju, što je isuviše malo za šreder.

nikvet pn nikvet pn 08:29 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

100 do 200 kilovata


Вати, вероватније. А шредер немој онај што изеде ауто за минут, него неки минималац?
munjara munjara 08:33 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

nikvet pn
100 do 200 kilovata


Вати, вероватније. А шредер немој онај што изеде ауто за минут, него неки минималац?

da negde cca 200w/m2 su dobre, omano čovjek ,energetičar njima su kW mikrojedinice
alselone alselone 08:35 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Vati, pardon.

E, sad, ja bih rekao da je to malo za takvu mašinu, ali nemam previše iskustva u pogonima, možda neki mašinac da da mišljenje.
alselone alselone 08:38 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

omano čovjek ,energetičar njima su kW mikrojedinice

E, jeste bogumi, sve u kilovatima pišem bez da razmišljam. Godinama ranije mi čak i MW bila osnovna jedinica .
docsumann docsumann 08:40 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

nikvet pn
100 do 200 kilovata


Вати, вероватније. А шредер немој онај што изеде ауто за минут, него неки минималац?


predstavi sebi silu koja je potrebna za sječenje/mrvljenje plastike.
najlakše je tako što možeš da zamisliš uređaj (vratilo) sa sječivom u obliku navoja (spirale) nakačeno na njega, koje bi se okretalo ručno. kao čekrk.

oštrina zubaca, naravno, pomaže u savlađivanju otpora materijala.

ako bi se ubacivala flaša po flaša, bez mogućnosti sabijanja materijala i zaglavljivanja, već imaš osjećaj da bi se to moglo lako obavljati ručno.
dodaj manji reduktor za povećanje ulaznog momenta (ok, time se smanjuje radna brzina) ako je potrebno

kolika je snaga ovih blendera što su sad mega popularni (nisam kod kuće pa ne mogu da provjerim )?
alselone alselone 08:41 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

kolika je snaga ovih blendera što su sad mega popularni (nisam kod kuće pa ne mogu da provjerim )?


Nutribulet je u kućnoj varijanti 600 vati, za kafiće i restorane 900 vati.
nikvet pn nikvet pn 08:47 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)


Већ видим Тасу како дели распоред: понедељак флаше доноси пето-један, уторак пето-два...
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 09:06 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

srdjan.pajic
meni je to objasnio lokalni FBI agent koij je radio na tom slučaju, a ima i tvist u njoj, no, da ne davim.


Upoznavanje sa poznatim šemama:

Common Fraud Schemes
docsumann docsumann 09:23 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

alselone
kolika je snaga ovih blendera što su sad mega popularni (nisam kod kuće pa ne mogu da provjerim )?


Nutribulet je u kućnoj varijanti 600 vati, za kafiće i restorane 900 vati.


oni su superbrzi.
računam da nam ne treba tolika brzina.

opet, plastika je dosta žilavija od sveg voća, povrća i zrnevlja. trebaće veći moment.

sve u svemu, vjerovatno je to red veličina snage - oko 1kW.


EDIT:
ali ako bi se malo snage odvojilo za kuvanje (omekšavanje) plastike, onda bi nam trebala manja mehanička snaga. i to bi trebalo izoiptimizirati.
highshalfbooze highshalfbooze 09:28 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

... Има ли од панела довољно енергије...


Kalkulator


Инжењерци, имам задатак за вас, ај будите мало и корисни за спас планете. И човечанства наравно.


Pogledaj ovog inženjera kako spašava planetu:



Postoje ljudi koji rade i žive od toga. Svi gledaju kako da im otmu posao, a niko ne razmišlja na način da ih uvede u sistem.
zilikaka zilikaka 13:04 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Има ли од панела довољно енергије...

Nema, garant, ni blizu. Mehanička energija je zajebana. Puno je treba da bj bilo šta vidljivo uradio. Zagrevanje usto ne može jer je toplita TEK zajebana.

Tu bi trebalo imati i noževe i presu koja rešava količinu otpada.
Sa 100-200 vati to ne može a sve veće je veliko i preskupo.

Pre treba napraviti neku ručnu presu, nož sa polugom, da nečto bude interesantno ali i korisno. Možda da tak koji ubaci treba da korača po nekoj podlozi il nešto nogana da okreće. Recimo, na solarno mu svira muzika i prikaže mu se panorama nekog grada, (u krug Italija, Ftancuska, Brazil...) i on kao uz prigodnu muziku pedala minut-dva dok ne samelje šta treba.
...jedino treba rešiti kako da ne ukradu, al to ti je inače problem.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 13:13 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

zilikaka
Pre treba napraviti neku ručnu presu, nož sa polugom, da nečto bude interesantno ali i korisno. Možda da tak koji ubaci treba da korača po nekoj podlozi il nešto nogana da okreće. Recimo, na solarno mu svira muzika i prikaže mu se panorama nekog grada, (u krug Italija, Ftancuska, Brazil...) i on kao uz prigodnu muziku pedala minut-dva dok ne samelje šta treba.
...jedino treba rešiti kako da ne ukradu, al to ti je inače problem.


Ovaj fazon:


nikvet pn nikvet pn 14:11 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

zilikaka

Има ли од панела довољно енергије...

Nema, garant, ni blizu.


Добро, разумем, али опет како може онај мали електромотор од ауто-брисача гоњен мањим панелом да обрће ражањ?

Па тако и шредер(чић) нека полако гњави-сецка 5-10-15 флаша на сат, ихај; није ствар у сили него у упорности.
zilikaka zilikaka 15:56 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Добро, разумем, али опет како може онај мали електромотор од ауто-брисача гоњен мањим панелом да обрће ражањ?

Па тако и шредер(чић) нека полако гњави-сецка 5-10-15 флаша на сат, ихај; није ствар у сили него у упорности.

Kod obrtanja tog ražnja imaš otpore u ležištima, što se namesti da bude vrlo malo, i ostaje ti otpor vazduha. Obrtanje je u horizontalnoj ravni, tu ima malo zezanja ali su ukupni gubici na koje se troši energija vrrrlo mali.

Kod sečenja imaš plastičnu deformaciju flaše za koju treba uložiti energiju, pri čemu ti se ništa, al ništa u procesu ne vraća, kao kod obrtanja praseta, nego sve ide nepovratno.

Ne treba tu biti mnogo pametan. Prase i sam, ako stane motor, možeš da lagano okrećeš sa dva prsta, dobro, na neku ručkicu, al može.
Plastičnu flašu nikad nećeš razoriti (iseći ili zgužvati sa dva prsta), ma koliko polako to radio.

...a šta fali da teraju bicikli?
To može da bude čak atrakcija.
Samo osmisliti šta se dešava kad počneš da pedalaš.
A i ne mora uvek isto. Nekad može i neki džingl da se javi, il kako već, pa da ljudi vole to da rade zbog zajebancije iz kutije.
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:05 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Има ли од панела довољно енергије да пластикоједац ради а леба не тражи?


Pa to zavisi od toga kolika ti je baterija, ne? Nema toliko veze što su paneli samo 100W/m2, ako ih teraš par dana i pre posla napuniš poveću bateriju, snagu ćeš lako da izvučeš koliku god hoćeš, to jest onoliku koliku te baterije mogu da daju. A sa električnim motorom (čarli, zaobiđi me, i idi tvituj nešto), ako je dovoljno veliki, ne treba ti ni prenosnik jer kod njih obrtni momenat (dakle, sila) ne zavisi od broja obrtaja, kao što je slučaj kod SUS motora. Onda sve zavisi samo od toga koliko dugo moraš da melješ tu plastiku, da ti se ne istroši baterija pre završenog posla. A to nisi definisao u postavci problema. Dodatan praktičan problem koji moraš da ukalkulišeš je koliko će dana ta sprava da radi pre nego što neko dođe i ukrade motor, bateriju i panel. I tu polusamlevenu plastiku.


Inače, da pomenem jednu stvar koju sam nedavno saznao - sva plastika ikad proizvedena će na kraju da završi u zemlji/moru. To je zato što plastika, kao i svi drugi reciklabiilni materijali, mogu da se recikliraju konačan (i dosta mali) broj puta. Mislim da je za običnu plastiku to nekih 7-8 puta, posle toga više nije recklabilna, možeš samo da je frkneš. Papir je još gori, može samo 4-5 puta da se reciklira. Recikliranje smanjuje potražnju za novom plastikom, što jeste dobro, ali nije rešenje problema. Jedno rešenje je da se skroz prestane sa proizvodnjom nove plastike, i da se, dok je reciklaža moguća, smisli neka alternativa. A za to je potrebna mala Greta i revolucija, evolucija slabo i sporo ide.


macak.tosa031 macak.tosa031 19:10 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

nikvet pn
zilikaka

Има ли од панела довољно енергије...

Nema, garant, ni blizu.


Добро, разумем, али опет како може онај мали електромотор од ауто-брисача гоњен мањим панелом да обрће ражањ?

Па тако и шредер(чић) нека полако гњави-сецка 5-10-15 флаша на сат, ихај; није ствар у сили него у упорности.

Doksuman ti je odgovorio.
Snaga je potencijal da se 'proizvode' obrtni moment.
Ono što je zanimljivo, teoretski, beskonačno mala snaga može da proizvede beskonačno veliki moment - ali samo ako imaš odgovrajući prenosnik.
Međutim - druga stvar je ono što omogućuje praktičnu primenu - a to je brzina (kod rotacije, radi se o kružnoj frekvenciji . koja je direktno proporcionalna broju obrtaja.
Dakle, da bi ovo gore što sam napisao bilo moguće - na izlazno vratilo malog motora (u našem slučaju iznad se krenulo od 100 Wati), spoji se ulaz reduktora jako velikog prenosnog odnosa - i na izlazu reduktora dobiješ koliko god hoćeš veliki moment (teoretski - a veliki praktično).
To će ti, u tvom slučaju okretati i slona, a ne samo prase - ali će broj obrtaja biti mizeran. Paralela sa prasetom koje se pri pečenju okrene jedan puta za npr minut, slon bi se okrenuo pri pečenju npr. jedanput na sat ... nagađam.
Dakle, kao što je Arhimed rekao onomad ... dajte mi dovoljno dugu polugu i dobar oslonac, podiću zemlju - ili tako nekako.
Da sažmem --- ako želiš da imaš određeni moment i određeni broj obrtaja, pritom - moraš da imaš dovoljnu snagu (određenu proizvodom momenta i ugaone frekvencije).
macak.tosa031 macak.tosa031 19:17 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

srdjan.pajic
Има ли од панела довољно енергије да пластикоједац ради а леба не тражи?


Pa to zavisi od toga kolika ti je baterija, ne? Nema toliko veze što su paneli samo 100W/m2, ako ih teraš par dana i pre posla napuniš poveću bateriju, snagu ćeš lako da izvučeš koliku god hoćeš, to jest onoliku koliku te baterije mogu da daju. A sa električnim motorom, ako je dovoljno veliki, ne treba ti ni prenosnik jer kod njih obrtni momenat (dakle, sila) ne zavisi od broja obrtaja, kao što je slučaj kod SUS motora. Onda sve zavisi samo od toga koliko dugo moraš da melješ tu plastiku, da ti se ne istroši baterija pre završenog posla. A to nisi definisao u postavci problema. Dodatan praktičan problem koji moraš da ukalkulišeš je koliko će dana ta sprava da radi pre nego što neko dođe i ukrade motor, bateriju i panel. I tu polusamlevenu plastiku.


Inače, da pomenem jednu stvar koju sam nedavno saznao - sva plastika ikad proizvedena će na kraju da završi u zemlji/moru. To je zato što plastika, kao i svi drugi reciklabiilni materijali, mogu da se recikliraju konačan (i dosta mali) broj puta. Mislim da je za običnu plastiku to nekih 7-8 puta, posle toga više nije recklabilna, možeš samo da je frkneš. Papir je još gori, može samo 4-5 puta da se reciklira. Recikliranje smanjuje potražnju za novom plastikom, što jeste dobro, ali nije rešenje problema. Jedno rešenje je da se skroz prestane sa proizvodnjom nove plastike, i da se, dok je reciklaža moguća, smisli neka alternativa. A za to je potrebna mala Greta i revolucija, evolucija slabo i sporo ide.



Ovo sa elektromotorom malo koriguj.

Nema govora o smanjenju proizvodnje plastike - to nije u skladu sa osnovnim principom koji sam odavno definisao - a to je ... da je ljudska vrsta gamad i gola govna.
Rešenje će biti u sledećem --- napraviće se ogromni svemirski brodovi u koje će se tovariti plastika i sav otpad - i takvi brodovi - kontejneri će se slati u svemir - jer, kao što znamo, svemir je beskrajan i kao takav, dakle, nezagadljiv.
srdjan.pajic srdjan.pajic 19:20 28.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

Ovo sa elektromotorom malo koriguj.


Korigovao.
Jukie Jukie 16:38 29.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

nikvet pn

Инжењерци, имам задатак за вас, ај будите мало и корисни за спас планете. И човечанства наравно.

Замислимо телефонску говорницу без телефона а одозго солар панел. По средини попреко подељена и ту се налазе две назубљене осовине, шредер, које глођу одозго убачене пластичне флаше. Доле пада млевена пластика. Макина дању ради ноћу спава. Налази се било где, поред контејнера, у школском дворишту... Има ли од панела довољно енергије да пластикоједац ради а леба не тражи?


Uzmeš nekoliko dece koja su se rugala drugoj deci da nose šoder odeću i nateraš ih da rukom vrte i melju za kaznu
munjara munjara 17:40 29.09.2019

Re: čekovi (da proširimo)

nije to neki problem ovako na prvu , stane gore 3 panela , staviš nešto akumulatora, po mogućnosti litijumion ( kisele jebe previše . vrućina -smrzavanje ) koristiš bezćetkični motor od aku bušilice ( principijelno moćeš koristit neku Makitu heavy duty (DDF481RFE3) tu imaš pristojnih komada preko 100Nm momenta što je dosta ) dake imaš kontinutet u punjenju aku i "PWN "( nemojte ovo svatit doslovno) trošnje baterija
G.Cross G.Cross 17:45 27.09.2019

Majstori, Majstori

Dragane,
Juce dobijem poruku na Linkedinu od poslovnog prijatelja kojeg nisam video duze vreme. Predlaze mi projekt od firme sa kojom radi i
koji je u attachmentu njegove poruke. Moj zastitni software mi kaze da je attachmet phishing.
Ja znam coveka godinama i posaljem mu poruku na Linkedinu pitajuci da li mi je poslao poruku i da li da otvorim attachment.

Naravno, "on" mi odgovori, odlicna poslovna prilika.

Ja ne budi lenj nazovem ga telefonom.
On mi kaze " drago mi je da si se javio ali pojma nemam o cemu govoris"

Hakovali su mu Linkedin nalog, vrlo sofisticiran rad, makar iz moje amaterske perspektive.

Promenio sam sve pasvorde tek da mi je mirna savest.
apostata apostata 17:50 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

alselone alselone 18:05 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

Ni to nije tako jednostavno. Na kraju krajeva:

1. Pare idu elektronski negde, dakle mogu da se isprate i vrat
2. Postoji limit na kartici koliko može da se skine beskontaktno. Možete uvek smanjiti na 0 ili nešto prihvatljivo, 500 dinara da na trafici ne kucaš pin
maksa83 maksa83 18:49 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

500 dinara da na trafici ne kucaš pin

Ne znam trafiku u Beogradu koja prima kartice, ne reci da u NS primaju?
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 19:18 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

G.Cross
Dragane,
Juce dobijem poruku na Linkedinu od poslovnog prijatelja kojeg nisam video duze vreme. Predlaze mi projekt od firme sa kojom radi i
koji je u attachmentu njegove poruke. Moj zastitni software mi kaze da je attachmet phishing.
Ja znam coveka godinama i posaljem mu poruku na Linkedinu pitajuci da li mi je poslao poruku i da li da otvorim attachment.

Naravno, "on" mi odgovori, odlicna poslovna prilika.

Ja ne budi lenj nazovem ga telefonom.
On mi kaze " drago mi je da si se javio ali pojma nemam o cemu govoris"

Hakovali su mu Linkedin nalog, vrlo sofisticiran rad, makar iz moje amaterske perspektive.

Promenio sam sve pasvorde tek da mi je mirna savest.


Možda je bio deo ovog LinkedIn breach-a:

"On May 5, 2012, LinkedIn was breached. Once the breach was discovered and verified, it was added to our database on May 21, 2016."

Sada se to prodaje na crnom tržištu i svašta još, na žalost.

A možda je bio još neki za koji se još ne zna (javno).
alselone alselone 19:26 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

Ne znam trafiku u Beogradu koja prima kartice, ne reci da u NS primaju?


Primaju trafike koje nisu budice već prodavničice-trafikice, ima i pult unutra ali ima i šalter.
maksa83 maksa83 19:28 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

Primaju trafike koje nisu budice već prodavničice-trafikice, ima i pult unutra ali ima i šalter.

A to ok, te primaju i ovde, ali one "kućice" - nijedna.
alselone alselone 19:31 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

A to ok, te primaju i ovde, ali one "kućice" - nijedna.


"Budice", ne "kućice", kako ćeš sa "kućica" pred dedu jednog dana.
maksa83 maksa83 19:32 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

Hakovali su mu Linkedin nalog, vrlo sofisticiran rad, makar iz moje amaterske perspektive.


Dešava se i u boljim kućama - Twitter CEO Jack Dorsey was hacked Friday.
alselone alselone 19:33 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

Twitter CEO Jack Dorsey


Verovatno mu pozlilo od gladi pa mu se mantalo pred očima.
macak.tosa031 macak.tosa031 19:34 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

maksa83
Primaju trafike koje nisu budice već prodavničice-trafikice, ima i pult unutra ali ima i šalter.

A to ok, te primaju i ovde, ali one "kućice" - nijedna.

Znaš šta je meni smešno - kupuje flašicu vode i daje karticu.
Ili, kupuje kiflu i jogurt - i daje karticu.
maksa83 maksa83 19:49 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

Znaš šta je meni smešno - kupuje flašicu vode i daje karticu.
Ili, kupuje kiflu i jogurt - i daje karticu.

Meni je to smešno ako mora da se kuca, ali ako samo prisloniš a ono kaže PIP to je mnogo bolje od "a je l' nemate sitno?" sa sve zavirivanjem u novčanik preko pulta.
macak.tosa031 macak.tosa031 19:57 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

maksa83
Znaš šta je meni smešno - kupuje flašicu vode i daje karticu.
Ili, kupuje kiflu i jogurt - i daje karticu.

Meni je to smešno ako mora da se kuca, ali ako samo prisloniš a ono kaže PIP to je mnogo bolje od "a je l' nemate sitno?" sa sve zavirivanjem u novčanik preko pulta.

Ja volim da plaćam te stvari kešom - i uvek zaokružim na veći iznos ... jer su ta deca što rade na takvim mestima robovi.
I služe samo da gazde tih prčvarnica zarade i trećeg ili četvrtog džipa.
mirelarado mirelarado 20:38 27.09.2019

Re: Majstori, Majstori

alselone
A to ok, te primaju i ovde, ali one "kućice" - nijedna.


"Budice", ne "kućice", kako ćeš sa "kućica" pred dedu jednog dana.


Stvarno, zašto su kiosci izuzeti iz plaćanja karticom?

Treba voditi računa i prilikom online kupovine, postoji mnoštvo lopovskih sajtova, dočepaju se podataka na kartici i krene pljačka...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 08:26 29.09.2019

Re: Majstori, Majstori

mirelarado
Stvarno, zašto su kiosci izuzeti iz plaćanja karticom?

Нису изузети, него су банкарске провизије на картичним трансакцијама често већа од разлике у цени коју киосци имају на својим најфреквентнијим производима: допуне за телефон, допуне за јавни превоз, цигарете. Зато киосци не примају картице. Колико се сећам, ипак на неким постоји могућност плаћања картицом, ако а) не купујеш споменуте производе; б) власник-предузеће испреговара повољну банкарску тарифу за коришћење банкарског терминала. (Мислим да велики киоск-и-слични-системи то могу, њима терминалске транскације буду и по 4-5 пута јефтиније него маалом кориснику-киоску.)

Не постоји обавеза држања картичног терминала, Устав је јачи од Динкића и екипе.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 08:47 29.09.2019

Re: Majstori, Majstori

Izdržimo još malo sa ovim sistemima plaćanja, dok sve ne pređe na blockchain i kriptovalute.
mirelarado mirelarado 10:21 29.09.2019

Re: Majstori, Majstori

Predrag Brajovic
mirelarado
Stvarno, zašto su kiosci izuzeti iz plaćanja karticom?

Нису изузети, него су банкарске провизије на картичним трансакцијама често већа од разлике у цени коју киосци имају на својим најфреквентнијим производима: допуне за телефон, допуне за јавни превоз, цигарете. Зато киосци не примају картице. Колико се сећам, ипак на неким постоји могућност плаћања картицом, ако а) не купујеш споменуте производе; б) власник-предузеће испреговара повољну банкарску тарифу за коришћење банкарског терминала. (Мислим да велики киоск-и-слични-системи то могу, њима терминалске транскације буду и по 4-5 пута јефтиније него маалом кориснику-киоску.)

Не постоји обавеза држања картичног терминала, Устав је јачи од Динкића и екипе.


OK, mada verujem da im to značajno smanjuje promet. Cigarete, žvake i novine mogu se kupiti u svakoj samoposluzi, a karticom se plaća i u pekari, taksiju...
alselone alselone 10:22 29.09.2019

Re: Majstori, Majstori

To je isti razlog zašto recimo pekare ne primaju kartice (osim onih skupih, koje su svakako uračunale tu proviziju u cenu).
mirelarado mirelarado 10:34 29.09.2019

Re: Majstori, Majstori

alselone
To je isti razlog zašto recimo pekare ne primaju kartice (osim onih skupih, koje su svakako uračunale tu proviziju u cenu).


Ne znam, ovde kod mene sve pekare primaju kartice, jeftinih nema. :) Gotovinsko plaćanje neizbežno je još jedino na pijačnim tezgama... i na kioscima. Dobro, tu su i ulični sladoledi i kokice...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 14:10 29.09.2019

Re: Majstori, Majstori

Cigarete, žvake i novine mogu se kupiti u svakoj samoposluzi, a karticom se plaća i u pekari, taksiju...

Зависи којој самопослузи.

Ако је реч о Максију или Идеи, ту се банке утркују која ће дати мању провизију, ако је уопште има. Значи, провизија је или 0% или 0.2-0.4% за један такав велики систем, јер дневни прилив новца из 1000 радњи банкама обезбеђује ликвидност.

Код неког самосталног киоскара или самопослуге банкарске провизије за коришћење терминала иду чак до 2.5%. То је више него што је зарада на неким цигаретама или допунама.

Ствари често нису онако као што изгледају.
Нису ти власници грамзиви или овакви-онакви, него их економска рачуница тера на неке потезе.

Зарада неког киоска ван великог система износи износи две пристојне плате за власника и његову жену и још једног запосленог, тешко још два запослена. У великом систему разлика у цени је и до 5% обрта већа.

Мали нестају.

OK, mada verujem da im to značajno smanjuje promet

Да има рачунице, они се тог промета не би одрекли.
Нису луди.
Черевићан Черевићан 19:01 27.09.2019

без зверања наоколо

Slobodno podelite svoja iskustva,

шта картице ...(и остале трице)
новци - шлајпик (стари познаник),
упрсте пљунеш из њега одвадиш
те исплатиш мувки то је браник

п.с.
(јесте малко ово анахроно
ал' је све на дохват шака
те јок ту ..............грешака)
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 19:20 27.09.2019

PIN na kartici

Nego niko ne komentariše zašto je onaj čovek napisao PIN na kartici:

A) Zato što je naivan i nesmotren
B) Zato što je mudar i dovitljiv

A ili B?
maksa83 maksa83 19:21 27.09.2019

Re: PIN na kartici

A) Zato što je naivan i nesmotren
B) Zato što je mudar i dovitljiv

A ili B?

Ako je napisao pravi broj onda je glup, ako je napisao pogrešan onda je dovitljiv.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 19:24 27.09.2019

Re: PIN na kartici

maksa83
Ako je napisao pravi broj onda je glup, ako je napisao pogrešan onda je dovitljiv.


I tako se lopov zaleti, ukuca taj PIN 3 puta i blokira karticu. U najmanju ruku, smanji broj pokušaja.
macak.tosa031 macak.tosa031 19:30 27.09.2019

Re: PIN na kartici

Dragan Pleskonjic
Nego niko ne komentariše zašto je onaj čovek napisao PIN na kartici:

A) Zato što je naivan i nesmotren
B) Zato što je mudar i dovitljiv

A ili B?

Ni A ni B - nego C.
To jest - zato što je zaboravan.
Istina, pomislilo bi se i na A.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 20:08 27.09.2019

Re: PIN na kartici

macak.tosa031

Ni A ni B - nego C.
To jest - zato što je zaboravan.
Istina, pomislilo bi se i na A.


Zaključili smo da je B.
docsumann docsumann 20:26 27.09.2019

Re: PIN na kartici

Dragan Pleskonjic
maksa83
Ako je napisao pravi broj onda je glup, ako je napisao pogrešan onda je dovitljiv.


I tako se lopov zaleti, ukuca taj PIN 3 puta i blokira karticu. U najmanju ruku, smanji broj pokušaja.


onda je trebao da poboljša metod, tako što jednu ili dvije cifre napiše dvosmisleno. recimo liči na 1 a, može biti i da je 7
sa dva takva zbuna, kradljivac garant ispucava tri pokušaja
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 20:31 27.09.2019

Re: PIN na kartici

docsumann
onda je trebao da poboljša metod, tako što jednu ili dvije cifre napiše dvosmisleno. recimo liči na 1 a, može biti i da je 7
sa dva takva zbuna, kradljivac garant ispucava tri pokušaja


Da, unapređena metoda.
aureus aureus 20:37 27.09.2019

Re: PIN na kartici

docsumann
Dragan Pleskonjic
maksa83
Ako je napisao pravi broj onda je glup, ako je napisao pogrešan onda je dovitljiv.


I tako se lopov zaleti, ukuca taj PIN 3 puta i blokira karticu. U najmanju ruku, smanji broj pokušaja.


onda je trebao da poboljša metod, tako što jednu ili dvije cifre napiše dvosmisleno. recimo liči na 1 a, može biti i da je 7
sa dva takva zbuna, kradljivac garant ispucava tri pokušaja

Ili napiše rimskim brojevima i onda kradljivac posle svake greške lupa sebe po glavi jer nije vrijedno učio u školi rimske brojeve.
bene_geserit bene_geserit 23:04 27.09.2019

Re: PIN na kartici

Ja imam napisan broj koji kad na njega dodam rođendan mog brata i onda napišem cifre po šatrovačkoj metodi (prebacim poslednja dva broja napred) dobijem šifru.
Šta ću kad sam zaboravan.
Mada mi ponekad deluje da bi lakše zapamtio šifru nego što pamtim šta moram da radim da dođem do nje (ali sam i tu dodao clue-ove, ne piše pin već nadimak mog brata i šatro).
A i onako tu debitnu karticu skoro nikad ne koristim, žena uvek diže keš sa bankomata.
docsumann docsumann 20:53 27.09.2019

bongard


ovo je pravo mjesto da ponovim svoj bongard problem.
do sad ga još niko nije rješio, a rješenja nema na internetu


aureus aureus 21:19 27.09.2019

Re: bongard

docsumann

ovo je pravo mjesto da ponovim svoj bongard problem.

Zašto misliš da ovdje postoji problem?
Ja bih to ostavio kako jeste, a ideju preuzeo za otisak na keramičkim pločicama.
mesan mesan 21:24 27.09.2019

Re: bongard

docsumann

ovo je pravo mjesto da ponovim svoj bongard problem.
do sad ga još niko nije rješio, a rješenja nema na internetu

Hej DOKS, jel možeš da ponoviš postavku za ovu sliku, npr., da li se "levi" i "desni" skup sastoje svaki od po šest elemenata (okvira), a svaki pojedinačni element (tj. okvir), čije se skrivene karakteristike određuju, je po definiciji skup četiri tetris lika?

marco_de.manccini marco_de.manccini 23:10 27.09.2019

Re: bongard

Имам реч од седам слова.
docsumann docsumann 05:32 28.09.2019

Re: bongard

mesan
docsumann

ovo je pravo mjesto da ponovim svoj bongard problem.
do sad ga još niko nije rješio, a rješenja nema na internetu

Hej DOKS, jel možeš da ponoviš postavku za ovu sliku, npr., da li se "levi" i "desni" skup sastoje svaki od po šest elemenata (okvira), a svaki pojedinačni element (tj. okvir), čije se skrivene karakteristike određuju, je po definiciji skup četiri tetris lika?




za desnih 6 sličica važi jedno pravilo, a za 6 lijevih važi drugo, koje može biti suprotnost (negacija) desnog, ili pak podrazumjeva drugo rješenje iste jednačine...
docsumann docsumann 05:34 28.09.2019

Re: bongard

marco_de.manccini
Имам реч од седам слова.



mančini rješio!

svaka čast.



EDIT: baš me interesuje kako bi ga ocjenio, po inventnosti, i po težini
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:25 28.09.2019

Re: bongard

marco_de.manccini
Имам реч од седам слова.


A ja nađoh 8 slova. Hm... možda grešim negde.
docsumann docsumann 11:55 28.09.2019

Re: bongard

Dragan Pleskonjic
marco_de.manccini
Имам реч од седам слова.


A ja nađoh 8 slova. Hm... možda grešim negde.



Dragane, pošalji rješenje na provjeru, pp-om
docsumann docsumann 14:40 28.09.2019

Re: bongard


ajd' da ubacim još jedan Bongard, ovaj put pokupljen sa neta.



nisam siguran da l' imam rješenje, mnogo mi je uvrnuto...al kad bolje razmislim šta drugo



EDIT: pronašao rješenje na internetu, i - pogodio! ali mi se sad rješenje ne dopada. mislim da na jednoj sličici ispada.

preciznije - treća slika na lijevom skupu nije tačna



pomoć prijatelja - probajte u Paint-u
marco_de.manccini marco_de.manccini 16:10 28.09.2019

Re: bongard

EDIT: baš me interesuje kako bi ga ocjenio, po inventnosti, i po težini

Тежину је тешко оценити, мени је био релативно лак, трећа ствар коју сам проверио је радила (дуже је трајала провера идеје него доћи до ње), али да сам погледао у неком другом тренутку и расположењу, можда не бих имао појма.

На пример, онај други који си ми послао мејлом збуњује ме скроз -- можда не умем кад је нешто с кривим линијама. Имао сам двојку ликовно.

Код твог проблема ми се допада што је решење, кад га једном видиш, логично, очигледно, једино разумно, нема шансе да се не сложиш да је право -- имаш одмах аха! Другим речима, не допада ми се кад је нешто закукуљено и извештачено, неприродно, дизајнирано да би те збунило, кад је решење нешто из малог мозга. У твом проблему све је под конац.
docsumann docsumann 16:29 28.09.2019

Re: bongard

На пример, онај други који си ми послао мејлом збуњује ме скроз -- можда не умем кад је нешто с кривим линијама. Имао сам двојку ликовно.


neka te ne zbunjuje šareniš oblika i linija.
to je čest trik u bongardima, da ti skrene pažnju od jednostavnog rješenja.

skoncentriši se na crne i bijele krugove, ili još bolje na šta te asocira crna i bijelA...
docsumann docsumann 16:30 28.09.2019

Re: bongard

Код твог проблема ми се допада што је решење, кад га једном видиш, логично, очигледно, једино разумно, нема шансе да се не сложиш да је право -- имаш одмах аха! Другим речима, не допада ми се кад је нешто закукуљено и извештачено, неприродно, дизајнирано да би те збунило, кад је решење нешто из малог мозга. У твом проблему све је под конац


hvala.

a boldovano je ključ svake prave mozgalice


EDIT: za ovaj drugi problem što sam okačio, likovno obrazovanje (osnovna škola) je ključ
marco_de.manccini marco_de.manccini 16:36 28.09.2019

Re: bongard

skoncentriši se na crne i bijele krugove, ili još bolje na šta te asocira crna i bijelA...

Nije fer, taman sam hteo da počnem da zanemarujem štošta, jedno pa drugo, ...

Sad znam šta je rešenje. Opet imam reč od sedam slova. : )
docsumann docsumann 16:38 28.09.2019

Re: bongard

Sad znam šta je rešenje. Opet imam reč za sedam slova. : )


da


da ne bude zabune kod ostalih blogera.
poslao sam mančiniju na pp jedan moj stari bongard. vrlo nezgodan



dakle ostao ti je još ovaj skinut sa neta...
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:58 28.09.2019

Re: bongard

Hvala ti za Bongarda, nikad čuo. Evo jedan originalan Bongardov, zaboravio sam svoj PIN kad sam ga video.

docsumann docsumann 19:02 28.09.2019

Re: bongard

marco_de.manccini
Hvala ti za Bongarda, nikad čuo. Evo jedan originalan Bongardov, zaboravio sam svoj PIN kad sam ga video.




ovaj je baš lagan
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:05 28.09.2019

Re: bongard

Da, sve je glatko.
docsumann docsumann 19:07 28.09.2019

Re: bongard


ovdje imate zbirke bongardovih problema od raznih autora

LINK

svi Bongardovi originali, pa od Daglasa Hofštetera, i mnogih drugih...



meni ovaj što sam ga naknadno okačio dosad najteži (koji sam uspio da rješim), šteta što su zajebali postavku na toj trećoj slici (lijevi skup) - jedna tanka linija je viška
docsumann docsumann 19:09 28.09.2019

Re: bongard

marco_de.manccini
Da, sve je glatko.


samo jedne sise izgledaju normalno
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 19:20 28.09.2019

Re: bongard

Dobar ovaj Bongard, baš dobra zanimacija.

Kada smo kod ruskih naučnika, da podsetim na ovu priču:

U sovjetskoj Rusiji u vreme Staljinovih čistki, čuvenom matematičaru dođe prijatelj i kaže mu da će ga sutra tajna služba uhapsiti i osuditi – streljanje ili Sibir – još se ne zna. Pita on šta da radi… Prijatelj mu kaže da pobegne što dublje u unutrašnjost, da se prijavi u neku zadrugu kao nepismeni radnik, da ore i kopa jedno dve godine, pa da se prijavi u večernju školu – to komunisti vole. Na kraju će završiti kao nastavnik u nekoj školi i niko ga neće primetiti.

On tako i uradi. Posle dve godine dođu i pitaju ko hoće u večernju školu. On digne svoju žuljevitu ruku i pozovu ga. Ko bude dobar u školi – može i u partiju ući!!!

Krene on u školu. Jezik, prvo vuku kose crte dva sata, pa uspravne dva sata…sve on to preživi, ali dođe matematika.

Prvi sat brojevi od jedan do deset. Negde peti sat… Nastavnica napiše na tabli, posle objašnjenja od pola sata o sabiranju, 1+1=? i pita tko će ovo rešiti.

On poludi i javi se. Krene s integralima, diferencijalima, vektorima, vektorskim poljima… Na kraju dobije rezultat 1+1=3. Zapanjen stane i pita – gde sam ja to pogrešio?

Iz zadnjeg reda se stidljivo digne ruka jednog drvoseče koji tiho kaže:
“Kod Cauchyjevog kriterija konvergencije nizova!”
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:28 28.09.2019

Re: bongard

Uf, ovaj vic znam u drugoj varijanti, realnijoj : )

Naime učiteljica zapazi da ovaj uopšte ne pazi na času pa ga prozove da joj kaže formulu za površinu kruga, a ovaj zbunjen u trenutku, ne seća se, pa uzme da integriše i računa, računa, pa dobije -r^2*pi. I sad gleda u rezultat, poznat mu je, jeste, ali otkud taj minus? A svi u učionici graknu -- okrenute su ti granice intergala!
docsumann docsumann 19:31 28.09.2019

Re: bongard

Dobar ovaj Bongard, baš dobra zanimacija.


najbolja stvar kod njih je što možeš sam smišljati postavke problema.

pa to sam još samo doživo sa Heroes of Might and Magic 3 .



U sovjetskoj Rusiji u vreme Staljinovih čistki


najs one
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:35 28.09.2019

Re: bongard

samo jedne sise izgledaju normalno

Rešenje je: levo je Renoar, dosno Pikaso.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 22:34 28.09.2019

Re: bongard

marco_de.manccini
Hvala ti za Bongarda


I ja se zahvaljujem. Sada sam se malo više udubio i baš je zanimljivo.

Podelio sam po mrežama (FB, LIn) da se narod malo zabavi i tamo.
docsumann docsumann 05:57 29.09.2019

Re: bongard


domaćin, takođe rješio.



docsumann docsumann 07:16 29.09.2019

Re: bongard

da sam znao za pravila Bongarda, na koja mi je mančini skrenuo pažnju, ne bih rješio ovaj bongard s neta...očigledno da ih ni autor istog nije znao.

pravila

neznanje ponekad pomaže
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 08:44 29.09.2019

Re: bongard

docsumann

domaćin, takođe rješio.


Odlična zanimacija i gimnastika za mozak. Hvala što si postavio.
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 20:19 29.09.2019

Re: bongard

marco_de.manccini
Hvala ti za Bongarda, nikad čuo. Evo jedan originalan Bongardov, zaboravio sam svoj PIN kad sam ga video.




Ovaj mi deluje jednostavnije nego docsumann-ov.

Dve na jednoj (istoj) (pod)liniji desno ili po jedna po (pod)liniji levo.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana