Literatura| Zabava| Život

Трагање за измишљеним земљама

mirelarado RSS / 17.01.2014. u 01:11

Могућни свет наратива јесте једини универзум у којем можемо да будемо апсолутно сигурни у нешто, јер нам пружа веома јасну представу о Истини. У овом нашем свету, који врви од погрешака и легенди, од сумњивих историјских података и лажних вести, апсолутно тачно јесте јединo оно што је истинито колико и чињеница да је Супермен Кларк Кент. Све остало може се довести у питање."

luoghi-leggendari1.jpg 

 

 

     Полазећи од идеје да је свет који гради човекова машта у неку руку истинитији од стварности, Умберто Еко у својој новој, раскошно илустрованој књизи Историја имагинарних земаља и места обрађује ову широку тему и води нас у шетњу кроз сва она места, од Недођије Петра Пана, Пинокијеве Дембелије, Алисине Земље чуда, до Атлантиде, Хипербореје, Елдорада, Агарте, Аламута, разноразних острва с благом, и уопште, кроз све оне земље, тврђаве и пределе који су део наше колективне имагинације, било да потичу из литературе, од бајки до Харија Потера, од ишчезлих континената до чувеног стана Шерлока Холмса у Бејкер стриту, било из филмова, или стрипова. 
     Очито је, сматра аутор, да су човеку таква места неопходна, иначе их не би непрестано измишљао и смештао на најчудније тачке ове наше планете, а и изван ње. Посебну пажњу посвећује оним местима за која су људи веровали да одиста постоје, израђивали мапе које тобоже воде до њих, преносили и писали наводна сведочанства о свом боравку у њима. 
     Од свих таквих места које Еко набраја издвојићу Краљевство презвитера Јована, о којем су широм Европе и Блиског истока колале легенде још од 12. века. Сâм аутор искористио је бајку о том краљевству да изгради заплет у свом роману Баудолино.

 

Kраљевство презвитера Јована

      У хришћанској средњовековној Европи владао је велики страх од продора ислама, стога није чудо што је легенда о моћном хришћанском краљевству, негде на Истоку, у Азији или Африци, и о њеном владару, свештенику Јовану, настала у 12. веку, опстала све до 17. века.

 

     Све је почело једним писмом. Лажним, разуме се, наша историја крцата је фалсификатима, владарима који су се лажно представљали, преварама свих облика и боја. Писмо се појавило око 1165. године. Било је, у неку руку циркуларно, упућено тадашњим најмоћнијим владарима: византијском цару Манојлу Првом Комнину, Фридриху Барбароси, цару Светог немачког царства, и разуме се, папи Александру III. Било је написано кићеним, виокопарним стилом, тада у моди, једнако као што и данас политичари воле помпезно празнословље. У писму се краљевство описује као земља из снова, у којој рекама тече мед и млеко, чији житељи никада не лажу (као Крићани), а у њему се налазе и путир који би лако могао бити у оно време толико тражени свети Грал, па онда извор вечне младости, као и цркве изграђене од смарагда, топаза и другог драгог камења. Сви живе у богоугодном благостању, под световном и духовном влашћу свештеника Јована, а имају и непобедиву војску која је страх и трепет за суседне муслиманске земље.
 
Prester_John_map.jpg 

 

     Јасни су и разумљиви политички разлози за настанак оваквог фалсификата. У то доба. Хришћанским владарима била је потребна, макар и измишљена, подршка на Истоку, у војевању против ислама. Али, даљи развој ове легенде кроз векове потврђује да људи обично нису задовољни местом на којем живе и спремни су да измишљају и траже неке нове, боље светове. Тако је португалски краљ Жоао II, у 15. веку, послао морепловца Бартоломеа Дијаса у потрагу за овим краљевством. Дијас није допловио до Краљевства презвитера Јована, али је у повратку пронашао Рт добре наде.
     Легенда се у међувремену ширила и преносила, непрестано су додавани нови и живописни детаљи, необични људи, псећих глава, или једноноги, или са огромним ушима, а није мањкало ни измишљених представника флоре и фауне. О томе је, крајем 13. века, писао још Марко Поло у својој путописној књизи Милион. Колико је ова легенда укорењена на Западу уверила сам се недавно, када сам случајно налетела на ову песму Т. С. Елиота:

Conversation Galante
I observe: "Our sentimental friend the moon!
Or possibly (fantastic, I confess)
It may be Prester John's balloon
Or an old battered lantern hung aloft
To light poor travellers to their distress."
She then: "How you digress!"
And I then: "Some one frames upon the keys
That exquisite nocturne, with which we explain
The night and moonshine; music which we seize
To body forth our vacuity."
She then: "Does this refer to me?"
"Oh no, it is I who am inane."
"You, madam, are the eternal humorist,
The eternal enemy of the absolute,
Giving our vagrant moods the slightest twist!
With your aid indifferent and imperious
At a stroke our mad poetics to confute--"
And--"Are we then so serious?"


     Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини? Ако сте икада причали о таквом месту, или писали о томе, може се десити да неко већ креће у потрагу за њим.



Komentari (113)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

freehand freehand 01:34 17.01.2014

Agarta

... Alamut, Atlantida, Avalon, Arkadija Čitava A-geografija.
Većinu ovih i drugih mitskih mesta prošli su templari u Klatnu, čineći od njih svoje baze.
Mene su kao klinca bacali Karl Maj po Divljem zapadu i Kordiljerima, ser Valter Skot od Švajcarske do Škotske, Herold Foster do Tule i Maglovitih ostrva, Edgar Barouz po centralnoj Africi a sa Vernom su granice putovanja ss pokrivačme preko glave prestale da postoje.

Nekako mislim da bih, da mogu da biram, voleo da se skrasim u Makondu, pre dolaska Kompanije za uzgoj banana. Samo da mi Melkijades češće navraća.

P.S. knjiga prevedena, može da se kupi?

P.P.S. Ne postoje izmišljene zemlje, samo loše mape i loši tragači.
myredneckself myredneckself 02:35 17.01.2014

Slučajnost...

Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини? Ако сте икада причали о таквом месту, или писали о томе

I u detinjstvu, i danas, i pričala, i pisala, na svoj način, onako kako umem, posebno o Hiperboreji, Shangri-La...
Tako je božanstveno otići na izmišljena mesta gde se dešavaju samo dobre stvari, i čuju samo lepe vesti. Kad se vratiš u ovaj realan svet ispunjen ljudskim tugama, zasučeš rukave, i uradiš nešto povodom popravka onoga što možeš, onoga što je u tvojoj moći.
од ишчезлих континената до чувеног стана Шерлока Холмса у Бејкер стриту, било из филмова, или стрипова.


Pre samo nekoliko minuta lutajući kroz muzičke lavirinte, podsetim se jedne pesme i postujem je po socijalnim mrežama, toliko je lepa ta Bejker St. od Džerija Rafertija. Ona govori o nečem drugom, ali takođe o nekom nezadovoljstvu, i tako - uklapa se nekako u temu.
Interesantno mi je da je Bejker strit pomenuta večeras, skoro istovremeno.
stari62 stari62 08:18 17.01.2014

овај бизМис ти је исплативији,биливМи ..

myredneckself
Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини? Ако сте икада причали о таквом месту, или писали о томе

I u detinjstvu, i danas, i pričala, i pisala, na svoj način, onako kako umem, posebno o Hiperboreji, Shangri-La...
Tako je božanstveno otići na izmišljena mesta gde se dešavaju samo dobre stvari, i čuju samo lepe vesti. Kad se vratiš u ovaj realan svet ispunjen ljudskim tugama, zasučeš rukave, i uradiš nešto ..

Marta Rivera dela Kruz - Čovek koji je izmišljao priče

myredneckself myredneckself 10:18 17.01.2014

Re: овај бизМис ти је исплативији,биливМи ..

stari62
Marta Rivera dela Kruz - Čovek koji je izmišljao priče

Hvala.
jedi-knight jedi-knight 10:26 17.01.2014

Re: Agarta

Nekako mislim da bih, da mogu da biram, voleo da se skrasim u Makondu, pre dolaska Kompanije za uzgoj banana. Samo da mi Melkijades češće navraća.


Zar bi menjao "freehand" u "Buendia"?
Dopadaju ti se mesta koja na kraju sravne sa zemljom?

Moj favorit je Lemurija, nekih pedesetak hiljada godina pre potopa
freehand freehand 10:40 17.01.2014

Re: Agarta

Zar bi menjao "freehand" u "Buendia"?

Arkadio mi je kršteno ime, ali to je tajna.
Jednom smo tako našli brod u džungli, ali to je duga priča...
Dopadaju ti se mesta koja na kraju sravne sa zemljom?

Sva mesta neko na kraju sravni sa zemljom.
mirelarado mirelarado 12:59 17.01.2014

Re: Slučajnost...

pisala, na svoj način, onako kako umem, posebno o Hiperboreji, Shangri-La...


Памтимо тај блог, МРНС, .

Pre samo nekoliko minuta lutajući kroz muzičke lavirinte, podsetim se jedne pesme i postujem je po socijalnim mrežama, toliko je lepa ta Bejker St. od Džerija Rafertija. Ona govori o nečem drugom, ali takođe o nekom nezadovoljstvu, i tako - uklapa se nekako u temu.
Interesantno mi je da je Bejker strit pomenuta večeras, skoro istovremeno.


То су те чудне коинциденције подударности, а песма је сјајна. Како је моје место из бајке неко непознато и непронађено рајско острво, мислим да би се на њему слушало овако нешто.

mirelarado mirelarado 13:07 17.01.2014

Re: Agarta

Nekako mislim da bih, da mogu da biram, voleo da se skrasim u Makondu, pre dolaska Kompanije za uzgoj banana. Samo da mi Melkijades češće navraća.


Ко да одоли Маркесу и латиноамеричком магнетизму!


P.S. knjiga prevedena, može da se kupi?


Није још, недавно је изашла. Али, биће ускоро, шушка се о томе. Теби, као врсном познаваоцу Клатна, биће свакако занимљива. :)
hajkula1 hajkula1 18:57 17.01.2014

Re: Agarta

freehand
...

P.P.S. Ne postoje izmišljene zemlje, samo loše mape i loši tragači.



4krofnica 4krofnica 22:58 17.01.2014

Re: Slučajnost...

непознато и непронађено рајско острво


isto. često sam tamo :)

(everlasting sunset)
mirelarado mirelarado 00:00 18.01.2014

Re: Slučajnost...

4krofnica
непознато и непронађено рајско острво


isto. često sam tamo :)

(everlasting sunset)


Чини ми се да се каткад и сретнемо тамо. :)


loader loader 09:00 17.01.2014

Putići i putevi :)

Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини?

Naravno. Bio je tu čitav asortiman
Zato je detinjstvo tako lepo :)
Kad-tad, uvidimo da nema druge, nego da se zlatni grad potraži u sebi samom


vera.nolan vera.nolan 09:43 17.01.2014

Eldorado

Kroz žar i hlad
Taj vitez mlad,
Prepreke silne svlado –
Uz pesme poj,
Jedan sni boj:
On traži Eldorado.

Al’ starost, gle,
Ne njega gre –
Srce, o gde si mlado?
Sve odno vrag,
Nigde ni trag –
Toj zemlji Eldorado!

Očaja plen –
Kad! Srete sen:
- Senko, bratska nado,
Kaži mi ti
Gde li se skri
Ta zemlja Eldorado!

- Prejezdi Um,
meseca Hum,
Pa hvataj drum, o jado –
Ne budi len
- Reče mu sen –
Tražiš li Eldorado.(... kao podsetnik na sanjara AEPoa,ne na gubitak nade,naravno...)

Kad-tad, uvidimo da nema druge, nego da se zlatni grad potraži u sebi samom
Hvala na lepom blogu,ovako izjutra,na lepim komentarima ....i voljenoj pesmi Bejker St....evo slusam ...
vera.nolan vera.nolan 09:59 17.01.2014

Re: Eldorado

... sorry ,pocetnicka tehnicka greska,a i treba podvuci loadera,probam na drugi nacin...
Kad-tad, uvidimo da nema druge, nego da se zlatni grad potraži u sebi samom
mirelarado mirelarado 12:47 17.01.2014

Re: Eldorado

vera.nolan
... sorry ,pocetnicka tehnicka greska,a i treba podvuci loadera,probam na drugi nacin...
Kad-tad, uvidimo da nema druge, nego da se zlatni grad potraži u sebi samom


Хвала, Вера, на лепим речима и лепој песми. :)

Мала техничка помоћ: селектујеш део текста који желиш да подвучеш, па горе лево у овом прозорчету кликнеш на ознаку U.
vera.nolan vera.nolan 13:48 17.01.2014

Re: Eldorado

ao Mirela,bas ti hvala,nisam znala ,a nemam koga da pitam...imam jos problema sa kompom i to ni majstor za odrzavanje kompa ne zna,...ima li medju blogerima neki strucnjak,jer bas imam problem za blogovanje.Kontaktirala blog b92,a oni samo automatski odgovaraju...bojim se da ne izgubim svoju novu lepu blogersku porodicu
mirelarado mirelarado 14:45 17.01.2014

Re: Eldorado

bas imam problem za blogovanje.


Блог пати од хроничних техничких мањкавости и багова. Немој да те то уплаши и обесхрабри. Блогери су жилава сорта, увек се некако изборе с тим недаћама. :)
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:14 19.01.2014

Eldorado: У потрази за измишљеним земљама

Ако сте икада причали о таквом месту, или писали о томе, може се десити да неко већ креће у потрагу за њим.

У потрази за Ел Дорадом је по први пут Амазон испитан и препловљен (немам бољи глагол) целом дужином (Франциско де Орелана).

Трагачима и авантуристима као Франциско је била потребна подршка за експедиције, па су понекад ваљда масно додавали својој причи кад су износили планове краљевима и иним "инвеститорима". Како је лакше добити новац, "идем да хватам зјале мало по Амазону, па шта нађем" или "идем да нађем Ел Дорадо за вас"? А не сумњам ни да су за многе од тих трагача те земље биле веома стварне.
mirelarado mirelarado 21:02 19.01.2014

Re: Eldorado: У потрази за измишљеним земљама

Трагачима и авантуристима као Франциско је била потребна подршка за експедиције, па су понекад ваљда масно додавали својој причи кад су износили планове краљевима и иним "инвеститорима". Како је лакше добити новац, "идем да хватам зјале мало по Амазону, па шта нађем" или "идем да нађем Ел Дорадо за вас"? А не сумњам ни да су за многе од тих трагача те земље биле веома стварне.


И трагачи су морали да имају маркетинг који ради. Инвеститорима су обећавали блага свакојака, рајско воће и хлебно дрвеће, а зарад славе и властитог задовољства китили су причу и о митским бићима, необичним племенима, итд...

Овакви "људи" наводно су настањивали и фамозно Краљевство презвитера Јована:


horheakimov horheakimov 01:43 20.01.2014

Re: Eldorado

Eldorado


kukusigameni kukusigameni 09:51 17.01.2014

istinitije od stvarnosti

U mojoj mašti je bila neka Jugoslavija. Prelepa zemlja.
Delovala je tako stvarno.
cassiopeia cassiopeia 10:51 17.01.2014

Re: istinitije od stvarnosti


istinitije od stvarnosti


Jeste. Isprobala ja na sebi. Za vreme bombardovanja krenem ja, u večernjim satima pred spavanje, da radim vežbu opuštanja gde izmaštaš svoj sigurni kutak i bivstvuješ u njemu sve ponavljajući afirmativne rečenice i zaspiš kao beba.
Takvu plažu i more nikad videla nisam osim tamo :)
mirelarado mirelarado 12:38 17.01.2014

Re: istinitije od stvarnosti

kukusigameni
U mojoj mašti je bila neka Jugoslavija. Prelepa zemlja.
Delovala je tako stvarno.


Too good to be true.
mirelarado mirelarado 12:40 17.01.2014

Re: istinitije od stvarnosti

izmaštaš svoj sigurni kutak i bivstvuješ u njemu sve ponavljajući afirmativne rečenice i zaspiš kao beba.
Takvu plažu i more nikad videla nisam osim tamo :)


Овакав лек ваља увек имати при руци.
nsarski nsarski 10:15 17.01.2014

La-la land of eternal sunshine

Zanimljivo da je Kraljevstvo prezvitera Jovana, prema onoj "mapi" gore, locirano negde oko danasnje Etiopije/Eritreje, a tamo je zaista rajska klima. Večno proleće.
mirelarado mirelarado 12:35 17.01.2014

Re: La-la land of eternal sunshine

nsarski
Zanimljivo da je Kraljevstvo prezvitera Jovana, prema onoj "mapi" gore, locirano negde oko danasnje Etiopije/Eritreje, a tamo je zaista rajska klima. Večno proleće.


То јесте занимљиво, доказује да је и средњовековни човек у Европи чезнуо за пределима са топлијом и блажом климом. Сад, што у Еритреји, уместо меда и млека, тече нека нафта, друга је прича. :)

И још један куриозитет везан за Етиопију и Италијане. Када је фашизам био на врхунцу своје моћи, Мусолини је кренуо у освајање те земље. Сав расистички и шовинистички жар те идеологије капитулирао је пред лепотом Етиoпљанки.


nsarski nsarski 14:15 17.01.2014

Re: La-la land of eternal sunshine

Сав расистички и шовинистички жар те идеологије капитулирао је пред лепотом Етиopљанки.


Pa, kakav bi to bio raj kada u njemu ne bi živele lepe žene?
(OK, i muškarci kome je do njih...)
Biljana 77 Biljana 77 17:46 17.01.2014

Re: La-la land of eternal sunshine

И још један куриозитет везан за Етиопију

Stari Grci su verovali da Zevs odlazi, da se od Olimpa i Here i svog teškog posla, odmori među najlepšim ljudima na svetu - baš u Etiopiju.

mirelarado mirelarado 19:24 17.01.2014

Re: La-la land of eternal sunshine

Biljana 77
И још један куриозитет везан за Етиопију

Stari Grci su verovali da Zevs odlazi, da se od Olimpa i Here i svog teškog posla, odmori među najlepšim ljudima na svetu - baš u Etiopiju.



Дакле, и Зевс је имао своје скровиште, и то у земљи вечног пролећа.
mikele9 mikele9 10:44 17.01.2014

I

Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини?

pre nego sam se susreo s Gogenom, maštao sam (maštam i danas) o nekom ostrvcetu izgubljenom u Mikroneziji, obraslom u raznoliko drveće, s potočićem bistre hladne vode, okruženog divnim peščanim plažama natrkriljenih urminim i kokosovim palmama...Uvek (i sada) sam se čudio Robinsonovoj očajničkoj želji da se vrati u tz civilizaciju!
Hvala ti Mirela
angie01 angie01 11:00 17.01.2014

Re: I

cassiopeia cassiopeia 11:20 17.01.2014

Re: I

Angie


Gde se nalazi ova lepota?
angie01 angie01 11:38 17.01.2014

Re: I

Gde se nalazi ova lepota?


Bad Blumau, Austrija, blizu Graca, arhitektonska fantazija genijalnog Hundertvasera.
cassiopeia cassiopeia 11:56 17.01.2014

Re: I

Bad Blumau, Austrija, blizu Graca, arhitektonska fantazija genijalnog Hundertvasera.


Podsetilo me na serijal emisija na Discovery kanalu o izgradnji eko kuća u UK. Što je tu bilo dobrih ideja.
mirelarado mirelarado 12:16 17.01.2014

Re: I

angie01
Gde se nalazi ova lepota?


Bad Blumau, Austrija, blizu Graca, arhitektonska fantazija genijalnog Hundertvasera.


Геније који је властита места из снова остварио у тродимензионалном простору.
mirelarado mirelarado 12:22 17.01.2014

Re: I

mikele9
Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини?

pre nego sam se susreo s Gogenom, maštao sam (maštam i danas) o nekom ostrvcetu izgubljenom u Mikroneziji, obraslom u raznoliko drveće, s potočićem bistre hladne vode, okruženog divnim peščanim plažama natrkriljenih urminim i kokosovim palmama...Uvek (i sada) sam se čudio Robinsonovoj očajničkoj želji da se vrati u tz civilizaciju!
Hvala ti Mirela


Хвала теби, Микеле. Могла сам и да претпоставим да ће твоје место из бајке бити далеко, издвојено и пуно светлости. Али, јеси ли сигуран да ти, пре или касније, не би досадило? :)
mikele9 mikele9 23:07 18.01.2014

Re: I

Али, јеси ли сигуран да ти, пре или касније, не би досадило? :)

Da sam mlađi, možda ali u ovim mojim godinama, sigurno ne bi
freehand freehand 23:10 18.01.2014

Re: I

mikele9
Али, јеси ли сигуран да ти, пре или касније, не би досадило? :)

Da sam mlađi, možda ali u ovim mojim godinama, sigurno ne bi

Sa luesom se ne došivljavaju te godine.
reanimator reanimator 11:20 17.01.2014

...

Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини?

Segedin!
Nikad video, ali znam ljude
freehand freehand 11:24 17.01.2014

Re: ...

reanimator
Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини?

Segedin!
Nikad video, ali znam ljude


Jebo Segedin.

reanimator reanimator 11:30 17.01.2014

Re: ...

Jebo Segedin.

Je l' su ove dve levo prave ili iz laboratorije?
myredneckself myredneckself 11:36 17.01.2014

Re: ...

freehand
reanimator
Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини?

Segedin!
Nikad video, ali znam ljude


Jebo Segedin.



Taj pomera granice, a šta sve nisu spremni da daju oni što streme ka njegovom liku i delu!
freehand freehand 11:37 17.01.2014

Re: ...

reanimator
Jebo Segedin.

Je l' su ove dve levo prave ili iz laboratorije?

Koga briga i da su ih Kinezi pravili od recikliranih guma traktora sa uranijumskih kopova?

Nego, jel samo mene ovaj malo asocira na mister Deltu?!
blogovatelj blogovatelj 19:08 17.01.2014

Re: ...

Je l' su ove dve levo prave ili iz laboratorije?


Gumene, odma se vidi.
reanimator reanimator 11:51 17.01.2014

welcome to pandora

mirelarado mirelarado 12:12 17.01.2014

Re: welcome to pandora

reanimator




Да, као пандан разним аркадијама и дембелијама, појављују се и светови мрака и хаоса, које много више подсећају на сатирични или алегорични приказ света у којем јесмо.


principessa_etrusca principessa_etrusca 13:20 17.01.2014

Moc zamisljanja

Pre neku godinu sam u WSJ-u naletela na prikaz knige sa naslovom koji me je odmah privukao, "Imagining Mount Athos" (i podnaslovom Visions of a Holy Place, from Homer to WWII). Prostor nije izmisljen, ali sta je zeni ostalo nego da ga zamislja?

Clanak je i poceo recima: Veronica della Dora is a topophiliac, a person in love with a specific place. But like a woman who falls in love with a prisoner, she has lost her heart to somewhere that she is forbidden to visit. An Italian graduate student studying in Los Angeles,..." she found that her life was changed by a spit of land in the north Aegean, 7,000 miles away. The closest she was able to approach was 547 yards offshore, on the deck of a boat, but this rocky Greek peninsula became, for her, "a presence even more alive than the place where I was living."

Veronica della Dora kaze da zena ipak moze da udje u taj prostor posredstvom dopisivanja i pisanih tekstova, potvrdjujuci da je on samo fizicki, ali ne i mentalno izolovan. U svakom slucaju, ona istrazuje pogled na Svetu Goru spolja i prilazi joj iz razlicitih uglova, ne samo onih vezanih za prve asocijacije, a knjigu je herodotovski nazvala "hronografijom".
mirelarado mirelarado 13:38 17.01.2014

Re: Moc zamisljanja

Veronica della Dora kaze da zena ipak moze da udje u taj prostor posredstvom dopisivanja i pisanih tekstova, potvrdjujuci da je on samo fizicki, ali ne i mentalno izolovan. U svakom slucaju, ona istrazuje pogled na Svetu Goru spolja i prilazi joj iz razlicitih uglova, ne samo onih vezanih za prve asocijacije, a knjigu je herodotovski nazvala "hronografijom".


Ово је доиста занимљиво. Готово да се запиташ да ли би Вероника била толико опседнута Светом Гором да јој је доступна... Овако је њена визија слободнија и вероватно надилази реалност.

P.S. Да не начињемо питање колико овакав један табу има смисла у 21. веку... :)
principessa_etrusca principessa_etrusca 16:01 17.01.2014

Re: Moc zamisljanja

Tu ima i dobrog PR-a. Imagining Mount Athos je akademska knjiga, moguce della Dorina prosirena disertacija i verovatno jedna od boljih knjiga na tu temu.

Ostaje da je jedino sa cime je mogla da radi bio materijal koji je poticao od muskaraca - istoricara, monaha, teologa, kartografa, putopisaca, istoricara umetnosti itd.
jinks jinks 14:30 17.01.2014

...

Полазећи од идеје да је свет који гради човекова машта у неку руку истинитији од стварности, Умберто Еко у својој новој, раскошно илустрованој књизи Историја имагинарних земаља и места обрађује ову широку тему и води нас у шетњу кроз сва она места, од Недођије Петра Пана, Пинокијеве Дембелије, Алисине Земље чуда, до Атлантиде, Хипербореје, Елдорада, Агарте, Аламута

A možda istinitost ovih svetova ne nastaje kao naknadni utisak nekoga ko kroz njih prolazi, već su oni upravo i izgrađeni oko neke početne istine, odnosno, prilagođeni nekoj polaznoj istini koju su njihovi autori želeli da istaknu.

I možda se uopšte i ne radi o istinitosti ili istini, već o svrsi.

p.s.

Što bi rekao Agent Smith u Matrix Reloaded od pre neki dan (zahvaljujući B92) :)

Agent Smith:
But, as you well know, appearances can be deceiving, which brings me back to the reason why we're here. We're not here because we're free. We're here because we're not free. There is no escaping reason; no denying purpose. Because as we both know, without purpose, we would not exist.

[Several Agent Smith Clones walk in]

Agent Smith:
We are here because of you, Mr Anderson. We're here to take from you what you tried to take from us.

[Attempts to copy himself into Neo]

Agent Smith:
Purpose.


p.p.s

Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини? Ако сте икада причали о таквом месту, или писали о томе, може се десити да неко већ креће у потрагу за њим.

I šta ako na kraju otrkijete da se ono sve vreme nalazi oko vas :)
mirelarado mirelarado 14:40 17.01.2014

Re: ...

I možda se uopšte i ne radi o istinitosti ili istini, već o svrsi.


Kaда је реч о сврси, истина и лаж једнако јој могу послужити. Зато сам и навела Краљевство презвитера Јована. Никада није постојало, али је средњовековној хришћанској Европи било потребно и, као мит, испунило је своју сврху.
mirelarado mirelarado 16:16 17.01.2014

Re: ...

Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини? Ако сте икада причали о таквом месту, или писали о томе, може се десити да неко већ креће у потрагу за њим.

I šta ako na kraju otrkijete da se ono sve vreme nalazi oko vas :)


Има тренутака, дана, када у то верујемо. :)


Biljana 77 Biljana 77 17:52 17.01.2014

"sećanje"

легенда о моћном хришћанском краљевству, негде на Истоку, у Азији или Африци, и о њеном владару, свештенику Јовану, настала у 12. веку, опстала све до 17. века

Lako može biti sećanje na (ranohrišćansko) Kraljevstvo Aksum koje je zaista bilo na području današnje Etiopije.
mirelarado mirelarado 19:27 17.01.2014

Re: "sećanje"

Biljana 77
легенда о моћном хришћанском краљевству, негде на Истоку, у Азији или Африци, и о њеном владару, свештенику Јовану, настала у 12. веку, опстала све до 17. века

Lako može biti sećanje na (ranohrišćansko) Kraljevstvo Aksum koje je zaista bilo na području današnje Etiopije.


Мислим да је управо постојање Аксума било главни разлог географске селидбе митског краљевства са Далеког истока у источну Африку. Тамо је бар било хришћана.
Jaril Jaril 19:01 17.01.2014

Екотрол

Еково постмодернистичко зезање са историјом ми је потпуно несварљиво. Иначе се на историју ложим само онолико колико ми је потребно за нешто друго, углавном за музику. Зато ми је и Прашко гробље било толико празно за читање. Али сам га прочитао, и то детаљно, само из једног разлога - због превода. Од странице до странице, био сам у неверици да превод једне књиге може да буде толико добар. Окрећем оне листове и неверица! Толико сам био одушевљен тим преводом да сам завршио целу књигу. То је било једно интересантно искуство где, у ствари, уместо да читам роман, ја сам читао превод.

Извин'те на тролу, али сам толико одушевљен да сам, ево, и толико времена после читања морао да испразним своје дивљење према преводу.

А у теми се нисам нашао, пошто се бави прошлим временом.
mirelarado mirelarado 19:35 17.01.2014

Re: Екотрол

Jaril


Хвала, Јариле, оставио си ме без текста.


А у теми се нисам нашао, пошто се бави прошлим временом.


Јеси ли баш сасвим сигуран у то? ;-)
princi princi 20:30 17.01.2014

Re: Екотрол

Од странице до странице, био сам у неверици да превод једне књиге може да буде толико добар.

Mirelinja je čudo od žene, prevodioca, čoveka... Jedini učesnik svih ovih blogova, društenih mreža, čuda koji nikad nije prolupao.
niccolo niccolo 21:07 17.01.2014

Re: Екотрол

Прашко гробље

Što me podseti na onaj fenomenalni pasus na kraju prve glave, kad priča o prepoznavanju nekoga o kome smo već ranije pričali iako je tek početak knjige i ni o kome još nismo pričali…tako nešto


Poznajući Ekova dela, a i s obzirom na temu nove knjige, očekujem da je odlična, a?
mirelarado mirelarado 21:24 17.01.2014

Re: Екотрол

Poznajući Ekova dela, a i s obzirom na temu nove knjige, očekujem da je odlična, a?


Јесте одлична. Питко написана, а илустрације су збиља врхунске.




mirelarado mirelarado 21:32 17.01.2014

Re: Екотрол

Jedini učesnik svih ovih blogova, društenih mreža, čuda koji nikad nije prolupao.


:)))))

Како оно беше: ко овде не пролупа, није нормалан.


Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:03 18.01.2014

Re: Екотрол

princi
Од странице до странице, био сам у неверици да превод једне књиге може да буде толико добар.

Mirelinja je čudo od žene, prevodioca, čoveka...

Апсолутно се слажем!
И једна је благородна нарав!
Она и кад на кафи укори неког због грешке (рецимо, погрешног акцента једне parole bisdrucciole), овај то некако доживи да је заслужено!

mirelarado mirelarado 00:15 18.01.2014

Re: Екотрол

Она и кад на кафи укори неког због грешке (рецимо, акценат једне parole bisdrucciole), овај то некако доживи да је заслужено!


Кад је закуска уз кафу тако изврсна, ред је да и акценат буде правилан. :)
blogovatelj blogovatelj 19:09 17.01.2014

Prva fotografija

Prva fotografija seti me Felinija

Da bi senka umrla, sunce mora da sija iznad glave
mirelarado mirelarado 19:41 17.01.2014

Re: Prva fotografija

blogovatelj
Prva fotografija seti me Felinija

Da bi senka umrla, sunce mora da sija iznad glave



freehand freehand 23:12 17.01.2014

Re: Prva fotografija

mirelarado
blogovatelj
Prva fotografija seti me Felinija

Da bi senka umrla, sunce mora da sija iznad glave




Nećeš verovati, ali meni je na ovo prva asocijacija Veliki momenat Jakopa Belba, na sahrani...
mirelarado mirelarado 23:43 17.01.2014

Re: Prva fotografija

Nećeš verovati, ali meni je na ovo prva asocijacija Veliki momenat Jakopa Belba, na sahrani...


Труба је стремљење ка вечности, ка универзуму...
gordanac gordanac 21:12 17.01.2014

lepo ...

... ti ovo putovanje
Mada mi u stvari izmišljamo svetove koji u stvari već odavno postoje :)



Milky Way Castle
mirelarado mirelarado 21:44 17.01.2014

Re: lepo ...

Mada mi u stvari izmišljamo svetove koji u stvari već odavno postoje :)


То што их измишљамо први је доказ да сигурно већ постоје. :)




Тврђава Аламут, на филму.
nsarski nsarski 23:35 17.01.2014

Re: lepo ...

Тврђава Аламут, на филму.


Opet, ja sam uvek više asocirao izmišljene predele sa muzikom i zvukom. Kao Alhambru što je Tarega. (Recuerdos de la Alhambra, npr. Evo je Ana Vidović)

).





tasadebeli tasadebeli 00:08 18.01.2014

Re: lepo ...

mirelarado
Mada mi u stvari izmišljamo svetove koji u stvari već odavno postoje :)


То што их измишљамо први је доказ да сигурно већ постоје. :)




Тврђава Аламут, на филму.



Или су постојале... Нећу да вас убеђујем за остале, али Аламут сигурно јесте постојао... (1)

И био је врло стваран...(2)

А кажу да последице постојања Аламута осећамо и данас, само се данас опашу експлозивом...(3)

Интересантно је како је овај Словенац још 1938. лепо повезао 11. век са 20. и 21. веком...(4)


И не знам за вас, али за мене ниједна од ових земаља није измишљена... Ни Недођија, ни Лемурија, ни Дембелија, ни Атлантида, ни Елдорадо, ни Хипербореја,...


Све оне постоје или су постојале... Па чак и хришћанско краљевство свештеника Јована...









crossover crossover 11:02 18.01.2014

Re: lepo ...

Па чак и хришћанско краљевство свештеника Јована...


Тасо, мајсторе!

Leaving To Zion
mirelarado mirelarado 20:27 18.01.2014

Re: lepo ...

Тасо, мајсторе!


Придружујем се Кросовом покличу! Не само због музичког бисера, већ и због линкова, а понајвише због овога:


И не знам за вас, али за мене ниједна од ових земаља није измишљена... Ни Недођија, ни Лемурија, ни Дембелија, ни Атлантида, ни Елдорадо, ни Хипербореја,...

mirelarado mirelarado 20:52 18.01.2014

Re: lepo ...

Opet, ja sam uvek više asocirao izmišljene predele sa muzikom i zvukom. Kao Alhambru što je Tarega. (Recuerdos de la Alhambra, npr. Evo je Ana Vidović)


Ова музика може да те одведе у измишљену земљу по избору. :)


Gospodja Klara Gospodja Klara 01:16 19.01.2014

Re: lepo ...


Ова музика може да те одведе у измишљену земљу по избору. :)


Da, ovo kad slušam otputujem direktno u imaginarnu državnu tvorevinu tzv. p...m.... A tamo - i izvor mladosti, i Gral, sve ispunjeno beton mešavinom nekompatibilnih alkoholnih pića. Reke da ne pominjem..:)))
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 01:20 19.01.2014

Re: lepo ...

Da, ovo kad slušam otputujem direktno u imaginarnu državnu tvorevinu tzv. p...m....

Велкам ту д мадрленд :)
freehand freehand 01:27 19.01.2014

Re: lepo ...

Gospodja Klara

Ова музика може да те одведе у измишљену земљу по избору. :)


Da, ovo kad slušam otputujem direktno u imaginarnu državnu tvorevinu tzv. p...m.... A tamo - i izvor mladosti, i Gral, sve ispunjeno beton mešavinom nekompatibilnih alkoholnih pića. Reke da ne pominjem..:)))

Evo ti jedna od mene:



Da vidimo gde te bacilo?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 03:05 19.01.2014

Re: lepo ...

mirelarado mirelarado 11:11 19.01.2014

Re: lepo ...

sve ispunjeno beton mešavinom nekompatibilnih alkoholnih pića.


Ta мешавина кадра је да те одведе некуд тамо иза дуге. У повратку може мало да боли глава, али, ко мари... :)))
freehand freehand 11:21 19.01.2014

Re: lepo ...

mirelarado
sve ispunjeno beton mešavinom nekompatibilnih alkoholnih pića.


Ta мешавина кадра је да те одведе некуд тамо иза дуге. У повратку може мало да боли глава, али, ко мари... :)))

Izdržaće.
Biće muško.
anonimni_autor anonimni_autor 10:48 20.01.2014

Re: lepo ...

A zaboravio si Stigiju, Ofir, Kus, Zamoru, Semidiju, pa i samu Simeriju...
fantomatsicna fantomatsicna 22:12 17.01.2014

Hobiton

Još uvek postoji i kao izmišljen je ..lep

mirelarado mirelarado 22:27 17.01.2014

Re: Hobiton

fantomatsicna
Još uvek postoji i kao izmišljen je ..lep



Хобитон, бар на фотографијама, лепши је него да је измишљен. :)


stari62 stari62 09:39 18.01.2014

~ ~ ~ u snu san ~ ~ ~

javascript:;
buba_truba buba_truba 23:21 17.01.2014

Лепо ти је ово...

... штета што те нема чешће.

Едит: Пребацих се, за ову прилику, на ћирилицу...
mirelarado mirelarado 20:30 18.01.2014

Re: Лепо ти је ово...

buba_truba
... штета што те нема чешће.

Едит: Пребацих се, за ову прилику, на ћирилицу...


За ово прво: крива сам и немам никакво оправдање, а за ћирилицу , зна се, треба ти овај смајли .
blogovatelj blogovatelj 23:32 17.01.2014

Banket

U Blitvi.
Dr M Dr M 00:55 18.01.2014

неко већ креће у потрагу за њим


.

za najboljeg EKOloga na srpskom jeziku.
mirelarado mirelarado 20:35 18.01.2014

Re: неко већ креће у потрагу за њим

Треба нам тај Оз, Др М, па да кренемо путем од жутих цигала...

natasavb natasavb 00:55 18.01.2014

:)

Да ли сте некада, барем у детињству, маштали о неком свом месту из бајке, земљи, граду, дворцу, пећини? Ако сте икада причали о таквом месту, или писали о томе, може се десити да неко већ креће у потрагу за њим.


Pesoa je govorio kako imamo dva života: onaj koji smatramo stvarnim i onaj iz naših snova, kojim bismo voleli da živimo i koji nam je možda prirođeniji.
O tom drugom, kao i o izmaštanom mestu, se ne piše.
Najlepše stvari se čuvaju za i u sebi. :)





mirelarado mirelarado 20:41 18.01.2014

Re: :)

O tom drugom, kao i o izmaštanom mestu, se ne piše.
Najlepše stvari se čuvaju za i u sebi. :)


Оно што нам је у животу најдрагоценије неизрециво је. Све и да хоћемо, не бисмо умели то да искажемо.


dusanovaiivanovamama dusanovaiivanovamama 10:18 18.01.2014

o da


Sanjam, još uvek je to san, ali kad tad

U detinjstvu, jedno mesto iznad kuce, jedna jabuka, taman tolika da me sakrije od svega, da budem sama sa nebom, pticama, nevidljiva drugom, a tako srećna,

Hvala i divan post mirela
mirelarado mirelarado 20:48 18.01.2014

Re: o da

U detinjstvu, jedno mesto iznad kuce, jedna jabuka, taman tolika da me sakrije od svega, da budem sama sa nebom, pticama, nevidljiva drugom, a tako srećna,


Имам неколико таквих скровишта из детињства у која бих се и данас понекад радо завукла, само да могу... :)

ДИИМ,
freehand freehand 20:52 18.01.2014

Sunce mu kalajisano

... kako li smo pored svih ovih sanjanih a nedosanjanih zemalja + Grejslenda i Neverlenda - uspeli da stignemo do Tunguzije, Nedođije, Bestragije i Juhahahe?
mirelarado mirelarado 20:54 18.01.2014

Re: Sunce mu kalajisano

freehand
... kako smo pored i posle svih ovih sanjanih a nedosanjanih zemalja + Grejslenda i neverlenda - uspeli da stignemo do Tunguzije, Nedožije, Bestragije i Juhahahe?


... и до Тандарије.
freehand freehand 20:57 18.01.2014

Re: Sunce mu kalajisano

mirelarado
freehand
... kako smo pored i posle svih ovih sanjanih a nedosanjanih zemalja + Grejslenda i neverlenda - uspeli da stignemo do Tunguzije, Nedožije, Bestragije i Juhahahe?


... и до Тандарије.

A kad rekoh Grejslend...



THIS IS THE REAL KING!
tasadebeli tasadebeli 16:40 19.01.2014

Re: Sunce mu kalajisano

mirelarado
freehand
... kako smo pored i posle svih ovih sanjanih a nedosanjanih zemalja + Grejslenda i neverlenda - uspeli da stignemo do Tunguzije, Nedožije, Bestragije i Juhahahe?


... и до Тандарије.


Како беше оно (отприлике, по сећању):

Опасна је то работа, Фродо, када пређеш праг своје куће и станеш на друм. Ако не пазиш на своје ноге, никада не знаш куда тај друм може да те одведе.

Уосталом, Фри, још у првом коментару сам си рекао:

Ne postoje izmišljene zemlje, samo loše mape i loši tragači.


Утешно је што ипак:






Због тога, драги моји Мирела и Фри, нема сикирације око разноразних Тандарија, Бестрагија и Јухахаха, него:







Ivana Knežević Ivana Knežević 00:03 19.01.2014

Да ли сте некада...?

Da li sam?
Realno bi bilo pitati da li sam ista drugo radila!
Na ovoj planeti, na drugim planetama, pa kad mi je isteklo detinjstvo nastavila i posle detinjstva. Svaka knjiga je bila put u magicno.
Dosla ovde, pa sav ovaj sarenis, idealno. I tako dalje.

Danas?
Retko.
mirelarado mirelarado 00:11 19.01.2014

Re: Да ли сте некада...?

Danas?
Retko.


То је, можда, знак да си пронашла властити магични свет, место, кутак...
freehand freehand 00:13 19.01.2014

Re: Да ли сте некада...?

mirelarado
Danas?
Retko.


То је, можда, знак да си пронашла властити магични свет, место, кутак...

Ja još vidim pitona zmijskog cara koji je pojeo slona.
Al to ne pričam svima.
mirelarado mirelarado 00:17 19.01.2014

Re: Да ли сте некада...?

Ja još vidim pitona zmijskog cara koji je pojeo slona.


А звезду на којој је Мали Принц? :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana