Android

Emir Halilovic RSS / 15.11.2007. u 12:11

Za one koji nisu čuli, ili jesu ali im nije jasno: Google je početkom novembra na velika vrata ušao na tržište mobilnih operativnih sistema produktom nazvanim Android. Sad, kao analitičaru, prvo što mi je palo u oči bila je činjenica da je Android besplatan. Štaviše, Google je najavio objavljivanje SDK (software developer kit) (opet besplatno) što znači da je Android otvoren za svakoga ko hoće da se bavi razvijanjem aplikacija za njega kao i za svakog proizvođača koji hoće sistem da koristi u svojim telefonima. Uostalom, evo šta jedan od osnivača Google-a Sergey Brin kaže:

 

Ono što je iz videa jasno je da Android nije neki nedočinjeni abortirani sistem koji je Google izbacio kao besplatan jer nema pojma šta će s njim--platforma je veoma napredna, rekao bih naprednija i od iPhone-a jer, na primer, koristi 3G što iPhone još ne ume. Imajući u vidu punu otvorenost i onih deset miliona dolara za one koji naprave najbolje aplikacije za Android čini mi se da će i aplikacija biti sasvim dovoljno. 

Mislim da ovaj potez Google-a ima velike šanse da uzdrma poziciju tradicionalnih proizvođača mobilnih telefona sa fleksibilnim operativnim sistemom na tržištu. Razlozi za uspeh su očigledni, najveći rizik je to što dosta velikih kompanija (Nokia i SE na prvom mestu, koji zauzimaju oko polovine globalnog trzista mobilnih telefona) koriste isključivo ili skoro isključivo Symbian. Google-ov sistem je, međutim, otvoren za sve i ima šansu da poveća kompetitivnost na tržištu mobilnih telefona, na isti način na koji je Microsoft DOS-om otvorio vrata jeftinim klonovima nekada standardnog IBM PC-ja.

Na kraju, treba reći da ni Android nije siroče tek tako izbačeno na tržište--osim Google-a, projekat podržavaju HTC, LG, Motorola i Samsung, kao i gomila drugih igrača na tržištu. 



Komentari (37)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Milan Novković Milan Novković 12:33 15.11.2007

Disruptive move

Sa 3G je potez jos znacajniji, pa sa novim memory devices.
Racetrack Memories, ako promrdaju sa kapacitetima 100 puta vecim od sadašnjih iPodova, gde nedelju dana programa na 120 TV kanala može da se ugura u veličinu današnjeg iPODa, imaćemo novu revoluciju.

Imaćemo revoluciju i sa mnogo manje memorije, IBM vredno rade, 3G i sveprisutnošću novih mobilnih.

Srđan Kusovac Srđan Kusovac 12:40 15.11.2007

iPhone vs Android

Emire super si ovo napisao ko poručeno. Inače hteo da kupim iPhone. Reci ti sad meni šta kupiti - Androida ili iPhone ili čekati. Ako čekati - koliko otprilike?
Brooklyn Brooklyn 13:31 15.11.2007

Re: iPhone vs Android

koji operater u srbiji podrzava iphone?
Covek u belom Covek u belom 14:00 15.11.2007

Re: iPhone vs Android

Brooklyn
koji operater u srbiji podrzava iphone?
Cudno pitanje. Ako si mislila ko prodaje eksluzivno (ko AT&T u USofA) to kod nas nema, prodaju rodjaci preko bare. Ako si mislila koja mreza podrzava, pa svaka, GSM telefon, ko GSM telefon. Ako si mislila ko dekodira, dosta njih, a i u USofA mozes da ga kupis nekodiran. Ono sto je strasno je da zbog kanala kojima iPhone stize i nacina na koji se prodaje, cena u BGu je 600evra, tek da se zna, samo 2x cena u odnosu na onu u USofA.
Brooklyn Brooklyn 14:32 15.11.2007

Re: iPhone vs Android

da, mislila sam s kim je apple sklopio ugovor, kao sa ATT u USA ili o2 u UK. jel nije malo kretenski da se foliras kao baja sa iphonom za koga svi znaju da je prosveran iz amerike :))))))))))

ali, respekt malim privrednicima koji su nasli profitabilan posao. kad se pokvari i za upgrade ga verovatno nosis kod nekog majstora na pijacu :)))))))))))
Covek u belom Covek u belom 15:04 15.11.2007

Re: iPhone vs Android

Vidi se Brook da bas nemas predstave kakvo je stanje u Srbiji.
1) Sto se provajdera tice, ni u vecini zemalja EU niko od provajdera nema ugovor, pa po tom pitanju Srbija uopste ne kaska za svetom.
2) U Srbiji je apsolutno nebitno odakle ti nesto (kuca, pare, kola (dzip ), polozaj, radno mesto), bitno je samo da imas sto komsija nema, pa makar to bilo i govno. A to sto je telefon prosvercovan iz Amerike, pa za to si jos veci baja, znaci imas rodjake u Americi )).
3) U Srbiji ne postoji servis u garantnom roku. Niko to ne nudi, ni mali privrednici, ni oni krupniji, ni veliki provajderi, to jednostavno u Srbiji ne postoji, ni za kakav proizvod. Al su zato majstori u servisu jeftini, a i ti sa pijace su sto se tice mobilnih telefona bar 10x efikasniji od Appleove servisne sluzbe, garantovano .
Emir Halilovic Emir Halilovic 22:35 15.11.2007

Re: iPhone vs Android

Hm, pa ovako--iPhone je dostupan sada (pod uslovima kako objasnise ljudi pre mene) a prvi Android telefoni nisu ni najavljeni--prica se da ce se prvi Android telefoni pojaviti u drugoj polovini 2008. iPhone--imam podeljeno misljenje. Jeste lep, ima dobre funkcije, ali ne volim Apple-ov odnos prema korisnicima, previse su brutalni, a pogotovu ne volim davanje ekskluzivnosti jednom operateru u zemlji i slicne stvari. Medjutim, ako ti to ne smeta a biras izmedju Google-ovog i iPhone, onda iPhone, za sada, a sledece godine na Android, naravno :).

Licno, sam bih u ovom trenutku kupio N95 ili E90, medjutim posto moj poslodavac podrzava samo BlackBerry, onda... mada ni BlackBerry nije los, daleko od toga.
Srđan Kusovac Srđan Kusovac 01:14 16.11.2007

Re: iPhone vs Android

Fala. N95 mi je nekako ružan, a E90 nemam pojma nisam gledao. Ako mi se svidi odlučeno, ako ne čekam tog Androida ili šta već bude. iPhone mi se svideo kad sam ga video kod prijatelja, a glavni razlog protiv i kod mene je Appleov odnos prema korisnicima. 5-6 godina koristio Mac i digao ruke zbog tog bezobrazluka. Sad kad isti stav stiže od stručnog lica izgleda da je to odlučeno. Javljam ti se za 10-15 dana kad svrnem do Praga da to rastabirimo a i još neke stvari.
Emir Halilovic Emir Halilovic 10:23 16.11.2007

Re: iPhone vs Android

Gledao sam juce, u Nemackoj iPhone prodaje T-Mobile za 399 eura. Medjutim, poznajuci i ruzicastu bandu i Apple, otkljucavanje tog aparata bice prilicno grbava rabota. Verujem medjutim da se da izvesti, sta na kraju od svega toga ispadne--ne znam (da li gubis garanciju, da li mozes da upgradujes software itd.). Javi se kad dodjes pa cemo da popricamo.
oort oort 12:24 16.11.2007

Re: Apple vs Korisnici

pošto po prirodi posla gledam u windows 10 sati dnevno pojma nemam šta rade druge kompanije. Može par detalja o odnosu applea prema korisnicima?
Emir Halilovic Emir Halilovic 17:54 16.11.2007

Re: Apple vs Korisnici

Pa odnos je sledeci--vi ste glupi i ima da radite sa kompjuterom/iPodom,/telefonom samo ono sto vam tata Steve (Jobs) kaze. Na primer, sa iPoda preko iTunes ne mozete da prebacite pesme na drugi kompjuter, za to morate da izvodite kojekakve software akrobacije. Onda, iPod neke formate svira, neke ne svira, sve onako kako se gospodi iz Cupertina digne. Da ne pricamo o guljenju koze sa cenama koje su 20-30% vise od cena uporedivih proizvoda na trzistu. Uspeh Apple-a sa iPodom je u stvari trijumf njihovog nacina misljenja--ogroman broj korisnika i jesu toliko glupi/lenji da ce platiti premiju samo ako ne moraju uopste da razmisljaju kako nesto radi, ili ne daj boze nesto sami da porade oko uredjaja kojim se sluze.

Mac je, sve do kraja devedesetih, bio takav gubitak vremena da je to bilo fantasticno. Dovoljno je samo pomenuti miseve sa jednim dugmetom itd--evo pa pogledati:

Srđan Kusovac Srđan Kusovac 08:23 17.11.2007

Re: Apple vs Korisnici

Uz sve što je Emir napisao još: izbace softver verzija xy i jednostavno otpišu sve prethodne tj prestanu da rade podršku za prethodne verzije. A novi softver zahteva njihovu novu mašinu. To je osnovni razlog zbog kojeg sam ih batalio.
Srđan Kusovac Srđan Kusovac 08:24 17.11.2007

Re: iPhone vs Android

ali, respekt malim privrednicima koji su nasli profitabilan posao. kad se pokvari i za upgrade ga verovatno nosis kod nekog majstora na pijacu :)))))))))))

http://www.brzakupovina.com/mobilni-telefoni/model.php?proiz=Apple&model=iPhone%208GB

Pijacu dakle ostavljamo piljaricama.
Doctor Wu Doctor Wu 12:40 15.11.2007

:))))

nedočinjeni

E, Emire, alal vera na izrazu! Ne mogu da prestanem da se smejem! Preporuka.
jinks jinks 12:58 15.11.2007

Koje procesorske

platforme podrzava Android?
Emir Halilovic Emir Halilovic 22:45 15.11.2007

Re: Koje procesorske

jinks
platforme podrzava Android?


U OHA alijansi su Intel, Broadcom, Motorola, TI i Qualcomm, prema tome pretpostavljam da ce raditi na ARM-u, OMAP-u, Xscale-u itd... mada, licno mislim da ce clanice alijanse probati da se dogovore na nekom standardu u koji nece biti umesan ARM, zbog cene licenci za ARM.

jinks jinks 12:46 16.11.2007

Re: Koje procesorske

Da li su x86 procesori usli u hardver mobilnih telefona (naprimer, postoji jedna izraelska firma koja pravi embedded pc platformu, kompletan pentium III sa periferijama i operativnim sistemom .. Win CE, ili WIN XP Emb ... u formi kartice dimenzija malo deblje kredinte karte. Cini mi se da su pomenuli i mob. telefone kao jedne od korisnika)
Emir Halilovic Emir Halilovic 16:17 16.11.2007

Re: Koje procesorske

Ne bas, ali imate UMPC aparate koji se od mobilnih telefona sustinski mnogo ne razlikuju. Na primer ovo je sada lokalni hit u Ceskoj:



Mislim da x86 platforma za mobilne telefone uskoro nece biti problem.
jinks jinks 17:51 16.11.2007

Re: Koje procesorske

Ne znam da li ste videli ove aplikacije:

- embedded PC, sa eternetom, 4xUSB i VGA izlazom u kucistu uticnice na zidu



- kompletna desktop varijanta dosta jakog pentiuma od iste firme, dimenzija futrole za naocare



Emir Halilovic Emir Halilovic 18:01 16.11.2007

Re: Koje procesorske

Naravno da sam video, ali treba u tu istu kutijicu staviti tastaturu, ekran, radio cipove itd... kao sto sam rekao, minijaturizacija nije problem, veci problem je proizvodnja cipova sa malom potrosnjom i toplotnom disipacijom. Koliko saznajem, Intel radi na tome, a kao sto ste videli i oni su clanovi OHA.
jinks jinks 18:12 16.11.2007

Re: Koje procesorske

Mene je ona prva varijanta JackPc odusevila ... super ideja
oort oort 15:14 15.11.2007

volem džaba stvari

ali im ne verujem - linux me nervira jer ne mogu da instaliram bilo šta sa 2 klika. mada znajući google, instalacija softvera se neće izvoditi kroz make i ostala čuda. forza google!
jablan jablan 22:48 15.11.2007

Re: volem džaba stvari

oort
ali im ne verujem - linux me nervira jer ne mogu da instaliram bilo šta sa 2 klika.

Ja na Linuxu sve instaliram sa 2 klika. Ne znam da li pričamo o istom.
oort oort 08:02 16.11.2007

Re: volem džaba stvari

možda i ne pričamo o istom. ali tri različite distribucije iz 2007 godine mi nisu prepoznale adsl modem a na disku imam drajvere gde u readme piše tako to make i koješta.
a na netu čoveče kad kreneš da čitaš, oni krenu od kulina bana te filozofija os, te kako koristi memoriju, te kernel... daj bre uputstvo za instaliranje drajvera, šta me briga kako radi os....
jablan jablan 09:54 16.11.2007

Re: volem džaba stvari

Mešaš instalaciju softvera i podršku za određeni hardver. Kao i svaki drugi operativni sistem, Linuks neki hardver podržava bolje, neki gore, a neki uopšte. Umesto što si se trudio da poteraš kineski no-name USB ADSL modem, možda je trebalo da uzmeš neki ADSL router (npr. Sezampro nudi ruter - aparat na koji možete priključiti 4 računara koja mogu da koriste internet - umesto običnog modema, za 20€ doplate).

Standardna procedura instalacije softvera (dakle, uslužnih programa) na većini modernih Linuksa svodi se na par klikova, znatno jednostavnije nego na Vindousu. Evo na primeru:

Emir Halilovic Emir Halilovic 09:57 16.11.2007

Re: volem džaba stvari

A da, i android je na bazi Linuxa, tek da se zna :).
oort oort 10:38 16.11.2007

Re: volem džaba stvari

jablan
Mešaš instalaciju softvera i podršku za određeni hardver. Kao i svaki drugi operativni sistem, Linuks neki hardver podržava bolje, neki gore, a neki uopšte.

moram da priznam da mi nije jasno šta znači izraz "podrška za određeni hardver" izuzev ako to nije komplikovana zamena za izraz "drajver". ja na disku imam linux drajvere. valjda može neki readme, tutorijal, štagod da mi objasni kako se instalira, kad već nije na klik-klik, nego moram u konzolu.
uopšte mi izgleda da veliki broj ljudi koji hvali linux jesu samo ljudi koji su imali sreće kad su kupovali hardver...

jablan
Umesto što si se trudio da poteraš kineski no-name USB ADSL modem...

ma ni eksterni us robotiksov modem mi nije prepoznao...

jablan
Standardna procedura instalacije softvera (dakle, uslužnih programa) na većini modernih Linuksa svodi se na par klikova, znatno jednostavnije nego na Vindousu

Nemam ovde dovoljno brz net da vidim video, ali mi je zaista teško da poverujem da ima išta prostije od next,next,next iz windowsa. ali dobro, možda i jeste prostije. videću kući, da ne sudim sad.
jablan jablan 11:31 16.11.2007

Re: volem džaba stvari

Uz rizik da smorim čitaoce, odgovoriću... Neka autor bloga briše ako misli da je priča daleko od teme...
ja na disku imam linux drajvere. valjda može neki readme, tutorijal, štagod da mi objasni kako se instalira, kad već nije na klik-klik, nego moram u konzolu.

Za većinu hardvera, drajveri dolaze sa linuksom, to jest nema potrebe da se instaliraju posebni. Za određeni hardver drajveri ne postoje uopšte, i takav hardver treba izbegavati ako planirate da koristite Linuks. Za neki hardver, proizvođači su se potrudili da isporuče Linuks drajvere, ali za razliku od Vindousa, koji nove verzije izbacuje na par godina, Linuks postoji u stotinama varijanti (distribucija), i kernel (jezgro) se mnogo češće menja. Zato nije moguće da ti imaš klik-klik.

Treba imati u vidu da Linuks ima dosta manju zastupljenost od Vindousa i proizvođači hardvera često nemaju finansijskog interesa da pišu i održavaju Linuks drajvere. Ali uvek će biti hardvera koji će biti podržan i samo malo treba obratiti pažnju pri kupovini.
uopšte mi izgleda da veliki broj ljudi koji hvali linux jesu samo ljudi koji su imali sreće kad su kupovali hardver...

Nije u pitanju samo sreća, ima nešto i u pameti... :) Kad biram hardver, obično se prvo raspitam kako je podržan od strane operativnog sistema koji planiram da na njemu koristim, isto kao što se prvo raspitam da li se hardverske komponente među sobom slažu, i, na primer, da li procesor koji nameravam da kupim uopšte može da se nabudži u ploču koju kupujem.
ali mi je zaista teško da poverujem da ima išta prostije od next,next,next iz windowsa. ali dobro, možda i jeste prostije.

Prepričaću, za gledaoce sa jeftinijim ulaznicama...

Da biste na Vindousu instalirali parče softvera, nije dovoljno samo Next, Next, kako kažeš, već je potrebno prvo taj softver nekako dobaviti, što uključuje pretraživanje interneta i skidanje paketa sa interneta (sa sajta koji je možda lažni i nudi vam verziju sa trojancem ili virusom). Tek onda kreće klik-klik.

Na Linuks distribucijama postoje centralni i kredibilni repozitorijumi (skladišta softvera), odakle se aplikacije dovlače, i program koji se koristi za pretragu paketa, ali se i stara o tome da se, pored programa koji skidate, instaliraju i sve potrebne biblioteke neophodne za rad dotičnog programa.

Na kraju krajeva, što se Androida tiče, neće biti potrebno da se instaliraju ikakvi drajveri, telefoni bi trebalo da dolaze sa preinstaliranim operativnim sistemom. Instaliranje aplikacija je, kao što sam već rekao, potpuno druga priča i nema razloga da ne bude klik-klik.
oort oort 11:47 16.11.2007

Re: volem džaba stvari

da, valjda je sve pitanje navike... i u korišćenju računara, a i šire. jedino nisam srećan sa idejom "kupujem komponente u skladu sa os koji planiram da instaliram". šta da radimo sa ljudima koji nisu planirali da instaliraju linux kada su kupovali hardver? oni dakle moraju da zbog instalacije os (koji se bori na tržištu sa korporativnom nemani) da dokupljuju hardver. dakle, moja sugestija je sledeća: linux zajednica bi trebalo da iz sebe iznedri dobre pisače tutorijala koji će na pristupačan način da objasne složenije procedure (kakva je bildovanje sorsa), a i linuxi bi trebalo da po defaultu u sebi sadrže baš sve biblioteke potrebne za bildovanje. takva uputstva na netu ja prosto nisam našao, ali ostavljam prostor da nisam dovoljno tražio, pa ako ima negde, dajte adresu...
a što se tiče androida, mislim da bi njegova puna snaga i bila u mogućnosti njegove instalacije na postojeće telefone, recimo moj n70. posebno sam zainteresovan jer (prihvatajući sugestije linux zajednice o otpornosti linux sistema na viruse i pored sumnji da virusa za linux nema jer ih niko ne piše) nema ništa gore od telefona sa virusom.
jablan jablan 13:24 16.11.2007

Re: volem džaba stvari

oni dakle moraju da zbog instalacije os (koji se bori na tržištu sa korporativnom nemani) da dokupljuju hardver.

Hehe, pa šta misliš koliko će ljudi morati da dokupi memoriju / procesor / matičnu ploču / grafičku kartu da bi koristili Vindous Vistu? Sa druge strane, linuks nekompatibilni hardver ograničava se uglavnom na periferijske uređaje: modeme, USB uređaje itd, koji su po običaju jeftiniji i lakše zamenljivi od osnovnih računarskih komponenti.

Druga stvar: niko od prosečnih korisnika zaista ne želi da se bavi kompajliranjem i bildovanjem operativnog sistema. Linuks, kao i Vindous, treba da olakšaju korišćenje i instalaciju programa što je moguće više. Štaviše, mislim da čak i instalacija operativnog sistema i, da tako kažem, uparivanje sa hardverom, treba da bude obavljena od strane prodavca hardvera. Tako npr. Dell nudi i računare sa preinstaliranim Vindousom i sa Linuksom, bez potrebe da korisnik instalira bilo kakve drajvere da bi pokrenuo svoj računar.

Inače, duboko sumnjam da će Android biti moguće instalirati na postojeće telefone.
oort oort 14:20 16.11.2007

Re: volem džaba stvari

sve je to ok, samo što poskupljuje konačni proizvod. budimo realni, narod ovde nema para. skrpiš neku bedu, izmuzeš se za komp od 300 evra i to ti je. tvoje tumačenje udaljuje linux od takvih korisnika, a njima bi upravo bio najkorisniji, zbog stabilnosti i bezbednosti. a vista ko sve microsoftovo, biće stabilna i ozbiljna tek za godinu dve kad se obrne generacija pečeva, drajvera i uređaja, a tada će za kompovi ionako standardno da vuku 2 gb rama...
razumeš pravac sumnje? ako ja koji buljim u komp 10 sati dnevno imam problem sa linuxom (a bogznakako se snalazim na webu, u komandnoj liniji i kopanju po fajl sistemu), zamisli malog korisnika koji treba da povuče krivulju korišćenja os-a nagore i njegovu zbunjenost?
jablan jablan 14:50 16.11.2007

Re: volem džaba stvari

300€ je sasvim dovoljno za računar koji može da vozi Linuks, samo treba malo obratiti pažnju na izbor komponenti pri kupovini, i po mogućnosti, instalaciju prepustiti stručnom licu, makar to bio komšijin mali. Jednom kad se sve podesi, i Linuks i Vindous su sasvim upotrebljivi operativni sistemi i uopšte nema potrebe da se ulazi u komandnu liniju.

Da se razumemo, većina korisnika već koristi Vindous i nema razloga da ga menja, a sve zato što većina korisnika koristi piratski softver. Ja imam problem sa korišćenjem piratskog softvera (između ostalog jer me kao pripadnika IT industrije takva vrsta krađe posredno pogađa), tako da imam razloga da štedim na softveru - sav softver koji koristim na svom ličnom računaru je besplatan, a većinom i slobodan.
oort oort 15:10 16.11.2007

Re: volem džaba stvari

znaš kako to izgleda u praksi?
"a hoće li ovaj modem da radi pod linuxom?"
"naravno, na cd ima drajver"
odem kući, svučem najnoviji ubuntu, instaliram ga, ubacim cd, procitam readme, restartujem komp, ubijem particiju i zaboravim celu stvar.

tako da je najbolje da i ti i ja zaboravimo celu stvar jer se sve vreme i radi o tome da bih voleo da mi komp radi kao TV (kupiš uključiš radi), ali od ta posla nema ništa. mora da se debelo pazi kad se kupuje. pa sledeći put bude više pameti valjda...
Spiridon Spiridon 16:59 15.11.2007

moja preporuka je Nokia N95

sa torrenta sam skinuo tonu softvera za njega (nju) =]

internet wireless, navigacija, divx player, office (word, excel, ppt), real player, adobe reader,
oort oort 08:03 16.11.2007

Re: moja preporuka je Nokia N95

spiridone, spiridone, jel ti to piratišeš? ))
wk wk 12:22 16.11.2007

Android vs. Openmoko

Postoji jos jedan jako interesantan projekat - Openmoko.

Ovaj projekat je potencijalno bolji od Google-ovog, jer daje jos vecu slobodu korisnicima. Ne samo da su napravili opensource platformu, nego postoji i potpuno open-source kompatibilan telefon (fic 1973). Open-source kompatibilan telefon znaci da za sav njegov hardver postoje open-source drajveri, tako da su na taj isti telefon vec portovani i drugi operativni sistemi, ne samo Openmoko. Verovatno ce u jednom trenutku biti portovan i Android.

Telefon bi trebalo da se pojavi u prodaji pocetkom sledece godine.
Emir Halilovic Emir Halilovic 16:34 16.11.2007

Re: Android vs. Openmoko

"Neka cveta hiljadu cvetova" sto rek'o drug Deng Xiaoping, ali treba imati u vidu ko stoji iza jednog a ko iza drugog projekta. FIC poznajem vrlo dobro (od vremena kad su otvorili par fabrika ovde) a i Openmoko je opet na bazi Linuxa. E sad, koliko je telefon open source (i sta to uopste znaci) je drugo pitanje....

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana