Fašizam od kristal šećera

Queeria RSS / 08.11.2007. u 00:31

Piše: Boban Stojanović  

(Povodom 9.novembra – Međunarodnog dana protiv fašizma i antisemitizma/ Dan sećanja na Kristalnu noć)

3143322.1383.jpg

Lizalica je tvrdi slatki proizvod, čiju bazu čine šećer, kukuruzni sirup, veštačke boje i arome. Neke lizalice u sebi sadrže žvaku, neku vrstu meke bombone ili karamele. Recept za lizalice kakve danas nalazimo u prodavnicama, uz manje izmene, datira iz 1924.godine.

Jednu takvu lizalicu, htela je, u martu ove godine da kupi jedna devojčica. Romkinja. Imala je novca u džepu da tu istu lizalicu plati. Ali, pre nego što je uspela da to uradi, prodavac je ščepao za ruku, opalio šamar i izrazio sumnju da krade!

Nakon toga, fašizam nam se osladio mnogo više nego ranije...

Postoji priča Hane Arent o odbeglim nemačkim oficirima koji su po malim nemačkim gradovima radili kojekakve uobičajene poslove i skrivali se iza nevinosti svakodnevice. Jedan od njih je bio debeljuškasti proizvođač čokolade. Vrlo, vrlo simpatičan čovek. Imao je iza sebe teret nekoliko hiljada žrtava. Ali, bio je veoma ljubazan.

Nakon šezdeset godina, slika se manje više ponavlja. Kao i recept za lizalicu, uz manje izmene.

Na Sajmu knjiga u Beogradu, ove godine, pojavila se knjiga Ima čuda, nema čuda, pesnika za decu -Radovana Karađžića.

Ilustracije je radio – Momo Kapor.

Kultura nema granica. Kao valjda ni ova, domicijalna demokratija. Kao ni sva ta prava na slobodu izražavanja, pisanja, misli, vero – i drugih – ispovesti!

Uopšte ne želim da prihvatim činjenicu da čovek za koga se sumnja da odgovoran za ubistvo nekoliko hiljada ljudi u Srebrenici, može da bude dečiji pesnik.

I uopšte ne želim da verujem da između sumnje da neko dete želi da ukrade lizalicu i sumnje da je neko počinio masovni zločin, može da se stavi znak jednakosti.

Jer...

Naš čovek je likviridao ljude da bi nas zaštitio, a tamo neka njihova devojčica je htela da ukrade lizalicu našem čoveku!

Jer...

Činjenica su hiljade srebreničkih žrtava, a sumnja u krađu lizalice ostaje.

I, jer...

Gde pravde nema, fašizam uspeva!

Kada se kao u našem slučaju, sretnu narastajući fašizam i nestabilna demokratija, onda se javljaju frontovi, ne samo fašista i antifašista, već i pravih antifašista i salonskih antifašista.

Za ove prve, antifašizam je odnos prema životu, a za ove druge prema sopstvenom dupetu.

Na ivici da ga osude, nađe se svako ko pokuša da kaže nešto o kalkulisanju antifašizmom, ali, ako bih i sada pristao da ćutim onda moja borba ne bi imala smisla, kako je to znala da kaže Sofi Šol.

Da smo antifašisti, setimo se pred izbore ili onda kada je zaista nedopustivo da ne odreagujemo, posebno kada je napad na neku od dovoljno ispolitizovanih nacionalnih ili verskih manjina.

No, često mali ljudi i njihovi fašizmi ostaju po strani.

Tako, pre neki dan, u autobusu, preko puta mene, sedi bela gospođa u poznim pedesetim, koja na svojoj garderobi nema trunčicu prašine, njena je torba tako zift crna. Negde kod Ade, vidi Romkinju kako prosi, sablazni se onako sama za sebe, a onda doda ženi pored nje: Bože, Bože, a da je pozoveš da ti sredi kuću, ona ne bi, više voli ovako da prosi!

Ubeđen sam da ona prva ne bi tu istu Romkinju pustila u svoj stan.

Sa istim prizvukom ljudi se oglušuju da potpišu neku inicijativu protiv nasilja u porodici. Kada sam pre par godina potpisao peticiju da u Knez Mihajlovoj treba da ostanu ulični prodavci, jedan stariji čovek mi je dobacio: Ako, potpisuj, pa da vidiš kada te stave na spisak i sutra ne možeš da nađeš posao!

Ovde, kod nas, romska deca uvek imaju nameru da kradu, a sva ostala deca su poštena. Toliko su poštena i toliko vole naše društvo, našu kulturu i našu zemlju da su u stanju da održe nacistički marš da nam to dokažu.

Ovde, kod nas, netolerancija prema fašizmu naziva se nasilje, nedemokratičnost, mi se stidimo otpora.

Ovdašnjih žrtava fašizma, kako onih od pre pola veka, tako i onih od pre nekoliko godina, setimo se kada ulazimo u predizborne trke ili parafiramo pro-evropske anekse, zakone i ugovore.

Ne mogu da aplaudiram salonskim antifašistima koji izbacuju hiljadama puta rečene fraze i ograđuju se kako Srbija nikada nije bila fašistička!

Nedavno sam saznao poražavajuće podatke o položaju Roma na Kosovu.

Prevedeno, Romi uvek ostaju po strani svih grupa, jednako su prema njima surovi i Srbi i Albanci, prema njima međunarodne organizacije pokazuju najmanje poštovanja.

I zato ću i ove godine ću, krajnje netolerantno, da se svrstam i stanem baš u odbranu Roma.

Kada kažem fašizam prvo pomislim na njih.

Sva ta mnoštva i pluralizam društva, taj nategnuti pluralizam me dovode nekada do ivice nerava.

Što nacionalizam, pa i onaj manjinski zabrlja, to niko ne može da popravi, i dok se sve te nacionalne manjine i većine reže jedne na druge, Romi zaista ostaju po strani, njime se sve obija o glavu.

***

Fintan O’Tul, dramski krtičar iz Irske, govorio je o tome da nema nevinih i da kultura NIJE odbrana od varvarstva, i da je najgore što se dešava je da su kulturna osoba i neuki ubica često bili jedno te isto.

I to je suština celog ovog problema.

I to je razlog zbog čega se ovaj tekst završava sa tri tačke.

...

Boban Stojanović
text and photo collage 

www.queeriacentar.org

Atačmenti



Komentari (216)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

babic babic 16:08 09.11.2007

Re: slazem se sa Hrvatskim advokatom

irvas

u pravu si adame. ovaj mora da je aktivista, dss-a, ds-a, ili cega vec... argument je univerzalan: kosovo za sve, kosovom protiv svih, ne pitaj me ovo-ono dok se resava kosovo...jebalo ih kosovo vise. smaraju neverovatno.
ej babicu, ajmo sad malo istorija, obilic, srpske kosti i to.
ali od svega mi je najbolji babicev "antifasisticki ekstremizam" hehehee,... budibogsnama.

Ja uopšte nisam pominjao status KiM,nego prostu činjenicu da ovde mnogi ispiraju usta Romima i izigravaju neke "antifašiste",kada neka budala,besprizornik i kriminalac opali šamar nekom Romu.
No,s druge strane,uopšte ih ne zanima status najugroženijih među Romima,a to su Romi-prognanici sa KiM.Valjda su oni najugroženiji od svih Roma,jer biti Rom nije uopšte ružičasta sutuacija,ali biti Rom-prognanik kome je i ono malo imovine što je imao oteto,opljačkano,ili uzurpirano je još veća tragedija.
To je nekih 50 000-60 000 ljudi i koji ovde žive sa nama,i odnos vas i vaših istomišljenika prema ovoj ugroženoj grupi se isključivo definiše prema onom ko ih ugrožava.Ako ih ugrožavaju neki Srbi,onda su vam puna usta ljubavi prema njima i osude "srpskog fašizma".Ali je nepoželjno da se govori o Romima-žrtvama albanskih ekstremista,jer to nije politički oportuno za vas i vaše istomišljenike.
Znači uopšte nije ni bitno šta se zaista dešava sa Romima,nego da se potkači onaj za koga se smatra da je to politički oportuno.
To je latentni rasizam i mikrofašizam,jer su za vas Romi zanimljivi samo kao objekat za fašističko etiketiranje Srba i Srbije.
irvas

ali od svega mi je najbolji babicev "antifasisticki ekstremizam" hehehee,... budibogsnama.

Šta je tu čudno?Postoje razni ekstremizmi(desni,levi,verski,ekološki).
Nije reč o "antifašističkom ekstremizmu" nego antisrpskom ekstremizmu.Jedan bedan pokušaj da se Srbi kao kolektivitet satanizuju i dehumanizuju,tako što ih grupa samoproklamovanih "antifašista" etiketira kao fašiste.


adam weisphaut adam weisphaut 17:16 09.11.2007

Re: slazem se sa Hrvatskim advokatom

To je latentni rasizam i mikrofašizam,jer su za vas Romi zanimljivi samo kao objekat za fašističko etiketiranje Srba i Srbije bla bla tru truc.

Babicu kad procitam ovakve paranoicne gluposti stvarno imaju pravo kad kazu da si onaj nesrecni portparol DSS sto je visio po radikalskim tribnama posvecenim Hagu
Evropejac Evropejac 10:00 09.11.2007

pozdrav za Babica

smizibizi : Zasto mislite da 7 miliona Srba u Srbiji mora da placa porez i da se od tog novca finansiraju posebni tretmani za manjine ? Izvinite ljudi, ali nijedan jedini meksikanac ne uci spanski niti francuski u USA, ako i uce to rade iz nekih specijalnih fondova i van skolskih-fakultetskih institucija, na nivou lokalne uprave pa i jos nize. Zasto u grckoj romska deca uglavnom ne idu u skolu ? Zasto Grci koji su kolevka civilizacija, stvoritelji demokratije i moderne evrope nisu "ojacali" prava te nesretne dece ? Zasto vecina Grka nema nameru da uopste saradjuje na bilo kom planu sa Romima ? To pitanje manjina se stalno provlaci kroz medije i od nas pravi stoku a mi nismo stoka. Shvatite ovo je Srbija, u Srbiji se prica Srpski jezik. Pored njega uce se jos dva neobavezna (to vec moze i da se bira u zavisnosti od mesta). Svi legitimni gradjani Srbije moraju uciti srpski jezik kao maternji. Osnovnu skolu ne mozet e da upisete ako niste legalno prijavljeni drzavljanin Srbije. Dosta te price o pravima manjina. Gde su onda prava pojedinca ? Ja eto sam razmazen i zelim da ucim marokanski ? Zasto ta manjina kao grupa ima veca prava od mene kao pojedinca ? Dakle progresivna diskriminacija ?
Prica koju mnogi ovde pricaju a o tome da su svi Srbi stoka, fasisti, nacisti, rasisti, sovinisti, antiglobalisti, antikomunisti, komunisti i ne znam sta jos, takve price su ti isti pricali i `98 kada su OVK upadali u kuce, klali, ubijali, terali, silovali ... pa se od cele te manipulacije desilo bombardovanje. Ako vam je toliko stalo, pisite malo cesce o prognanima sa kosova posle rata, pisite o oluji, pisite o zlocinima pre i posle toga. Nemojte samo da pravite krivce od nas. Jer nisu svi Srbi krivi, kriva je grupa idiota koja je vlast drzala bezakonjem i propagandom. Isto to rade sada albanci u Makedoniji i isto ti albanci ( na najvisem nivou ) osudjuju ubijanje albanskih civila u Makedoniji koja je sva nevaljala i fasisticka uzela da iz cista mira upada u kuce i siluje albansku decu zene i starce. Jes do mojega!!!
Revansizam u civilizovanim zemljama niko ne jebe. To je ne legitiman nacin da se bilo sta postigne. Iz te tacke, kada i ako su Srbi maltretirali Siptare (tako Grci zovu albance-da se neko ne uvredi) trebali su lepo da kontaktiraju zapad, da kazu ovi nas biju, pa lepo zapad da nas kazni sankcijama ili kako vec. A ne da se odmah organizuje shumska patrola OVK pa ko naleti kolji. To je terorizam, i ne daj boze da u USA neka grupa krene u tom pravcu, najebali su. A onda opet se pozivaju na istoriju i ilire i samim tim daju sebi za pravo da traze sta hoce ... jel neko odavde osudjuje tu vrstu ekstremnog nacizma, nacionalizma, sovinizma ?
Valjda ce svet da shvati ko su i sta su i koja sredstva koriste da bi dosli do cilja. A koliko su ovde neki glupi pa gutaju sve sto stigne sa strane. (da se ne zbune ljudi : kostunicu, tadica, nikolica, seselja, vucica, jovanovica, canka, milosevica, vucelica, miskovica i slicne tretiram kao stoku)
gorran gorran 16:01 09.11.2007

Tribina u Novom Sadu



U Skupštini Vojvodine danas u 11 održana je tribina posvećena Danu borbe protiv fašizma i antisemitizma. Govorili su Bojan Kostreš, šef Misije OEBS-a u Srbiji Hans Ola Urstad, istoričar Ranko Končar, Teofil Pančić i dr Tamaš Korhec.
Učestalost ovakvih skupova i napisa u medijima svedoči o tome da se svest o fašističkoj opasnosti ipak polako obnavlja. Ili se samo radi o političkoj korektnosti?
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 16:49 09.11.2007

HOĆUI I JA DA SE IZJASNIM

Smrt fašizmu sloboda narodu!
babic babic 20:33 09.11.2007

Re: HOĆUI I JA DA SE IZJASNIM

KRALJMAJMUNA
Smrt fašizmu sloboda narodu!

Ne kaže se tako.Partizan br.1 kaže "Smrt fašizmu" a partizan br.2 mu odpozdravi "Sloboda narodu".
Ovako ne može niko da ti uzvrati pozdrav,sem da kaže "smrt i tebi".
adam weisphaut adam weisphaut 22:04 09.11.2007

Re: HOĆUI I JA DA SE IZJASNIM

babic
KRALJMAJMUNA
Smrt fašizmu sloboda narodu!

Ne kaže se tako.Partizan br.1 kaže "Smrt fašizmu" a partizan br.2 mu odpozdravi "Sloboda narodu".
Ovako ne može niko da ti uzvrati pozdrav,sem da kaže "smrt i tebi".

Pravi si auntenticni srpski ne-fasista Babicu
doktorka doktorka 22:55 09.11.2007

Re: HOĆUI I JA DA SE IZJASNIM

babic

KRALJMAJMUNASmrt fašizmu sloboda narodu!Ne kaže se tako.Partizan br.1 kaže "Smrt fašizmu" a partizan br.2 mu odpozdravi "Sloboda narodu".Ovako ne može niko da ti uzvrati pozdrav,sem da kaže "smrt i tebi".


mislish tebi ili partizanu?
adam weisphaut adam weisphaut 23:02 09.11.2007

Re: HOĆUI I JA DA SE IZJASNIM

doktorka
babic

KRALJMAJMUNASmrt fašizmu sloboda narodu!Ne kaže se tako.Partizan br.1 kaže "Smrt fašizmu" a partizan br.2 mu odpozdravi "Sloboda narodu".Ovako ne može niko da ti uzvrati pozdrav,sem da kaže "smrt i tebi".


mislish tebi ili partizanu?

Cuj, misli
Evropejac Evropejac 17:55 09.11.2007

Србија у Европи

Смрт фашизму (комунизму). За Краља, Славу и Отаџбину !
pufna pufna 18:45 09.11.2007

Re: Србија у Европи

jel moze ovaj pano bez kralja, tako je demode?!
Evropejac Evropejac 22:39 09.11.2007

srbi

Onda kada svetom hara Dzez, Srbijom hara partizanstina. Kada u Srbiju stigne Dzez, svetom hara Hipi. Kada svetom hara liberalizam, Srbijom hara nacionalizam. Kada svetom hara nacizam, Srbijom hara liberalizam.
Ljudi, prekinite da izmisljate evropsku toplu vodu. Uvedite nesto sami. Samo se pozivate na evropu, evropu i evropu. Zabole 90% ljudi u Srbiji i za Evropu i za Berlinski zid. Ljudi su gladni, ocigledno ne razmisljaju ni o ajfelovom tornju ni o vatikanskim pejzazima. Pricate o pravima pedera, a na zapadu su uvedeni pre 20 godina. Dajte malo dostojanstva i originalnosti pa smislite neka druga prava, recimo prava gladnih ili prava ljudi koji nemaju pare da plate internet svaki mesec. Po svemu sudeci i ti najliberalniji i najEVROPEJCI su ustvari zakasnela i izlizana prica necega sto ce i Evropa da odbaci kao apsolutno ne prihvatljiv sistem za njih same. 70% holandjana do svoje 60. godine otplacuje kredite za stanove i to po periferiji. Tamo nikom ne cvetaju ruze. Za 5 godina ce Nemacka da proteruje emigrante kao glavne krivce za njihov silazni ponor. Omladina ne radi, povladjuje se samo najbogatijima, a ostali se jebu. Nista bolje nego ovde. Batalite se Evrope. Ima ona svoje probleme a vi im se jos trpate ...
Domazet Domazet 03:00 10.11.2007

Kombinacija fotografije na pocetku i...

...recenice
Nakon toga, fašizam nam se osladio mnogo više nego ranije...
cini, po meni, od uvodnog teksta najobicniji politikantsko-pornografski pamflet. Stvarno mi je muka, ali do povracanja, od Thomas Mann wannabes.

A sada nesto drugo. Citam ovdasnje komentare i medjusobna prepucavanja ovih sto misle da su Tito i 'srpski opancari' postavili Valdhajma za GS Ujedinjenih nacija i ovih sto brane Tita i 'srpske opancare' pretvarajuci sve one koji se ne stide svega sto je srpsko u fasiste. I mislim se, neko ovde nije normalan, ja ili oni. Moram vam reci da sam poprilicno siguran da ja mogu mirno na spavanje, bez straha od dijagnoze...
codex_casti codex_casti 17:28 11.11.2007

ma bre..

trubio bih i ja o fasizmu u srbiji da mi placaju par tisuca evrica mesecno.. :))
szabad szabad 22:38 11.11.2007

svim dežurnim ‚‚patriotama‚‚

Od koga ‚‚patriote‚‚ brane Srbiju uopšte!? Nema ništa bedastije nego uzeti i braniti državu od sopstvenih gradjana; pa meni je ta država isto što i vama ‚‚patriotama‚‚ - država u kojoj sam se rodio (nije nužno) i koju, najbitnije, osećam svojom. Pa nismo mi tamo neki stranci pa da nam se kaže: ...gledaj svoja posla, i gledaj sebe pa, tek onda druge..Ovo jesu moja posla! I, ako imate nešto reći, po bilo kom pitanju, onda to iznesete u formi vašeg mišljenja o datoj stvari, suprotno ili isto mome mišljenju - nebitno; a ne kao vi sada nekom delite packe kako se taj neko samo drznuo da kudi državu - tu božansku tvorevinu. I ko je, uopšte, vama ‚‚patriotama‚‚ , dao mandat da izigravate komisiju i odredjujete: ovo je antisrpski - ovo nije; ovaj je izdajica - ovaj nije. IDIOTIZAM !!!
I zaista biste mogli da smislite nešto pametnije od, tipa: ‚‚...satanizacija Srbije...čuće nas drugi (mrski neprijatelji)...
Iz vaših ‚‚patriotskih‚‚ grudi niste u stanju iznedriti ništa pametnije kao kontra argument; nego iz čitavog konteksta izvučete jednu rečenicu i onda kreće: ‚‚..aha!!... šta si pod ovim mislio!!? Znamo mi...ti si od... ONIH... A što ne reaguješ na...ONO!?‚‚
Samo ovlaš prelazite preko onog što ljudi govore - pišu i lovite reči za koje biste mogli prikačiti što više, unapred pripremljienih i razdeljenih, gluposti. Propuštate suštinu, želim verovati da znate šta to znači, onoga o čemu se govori.
Ovaj moj komentar je krajnje dobronameran, u prilog tome i sledeće, od moje malenkosti, vama - prepodobnima: država nije nešto svevišnje što je sišlo sa neba, niti je ‚‚.. živo biće...‚‚( Slobodan Jovanović) sa nekom apstraktnom dušom. Nije država iznedrila gradjane, već, obrnuto, gradjani napravili državu da bi zajedno štitili svoje interese, čime nužno sledi da smo, mi, GRADJANI, duša te zajednice koju smo ( naši preci, nebitno) napravili.
ljubavnica majakovskog ljubavnica majakovskog 05:19 13.11.2007

opet

jao kvirija zasto se pobogu opet hvatate Srebrenice idete mi na neku stvar... ajde daj neki drugi fasisticki primjer ...evo ga paralela: karadzic pise pjesme za malu djecu i krije se kao od haskih pravednika... jos cinicnije da bude, Naser Oric za sve svoje masakre slobodno odleprsha iz Haga i eno ga "biznismen' u Tuzli! Eto super primjera, a vi zapeli Srebrenica pa Srebrenica! J..ite se sa Srebrenicom!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana