Ljudska prava

KORAK NA DUGOM PUTU

Freedom of Information RSS / 03.06.2011. u 10:05

Autor: Rodoljub Šabić

Nikada niko u Srbiji nije kažnjen zbog nezakonite obrade tuđih podataka o ličnosti. Nije slučajno da je ovaj, u međunarodnim okvirima, raritetan podatak poslužio i kao povod za jednu akademsku šalu (prof. Vlada Vodinelić) - „kad je u pitanju zaštita podataka o ličnosti, „statistika" potvrđuje da Srbija, bez konkurencije, stoji najbolje. Jer da je bilo razloga, bar neko bi morao biti kažnjen."


Razloga je naravno bilo, koliko hoćeš, ali kazni ipak nije bilo. I juče je na moju službenu adresu, stigla zanimljiva pošiljka - presuda Prekršajnog suda u Beogradu kojom je „tabu" srušen. Sud je u postupku pokrenutom na zahtev Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti našao da su okrivljeni (jedna privatna medicinska ustanova i njen direktor) krivi što su izvršili prekršaj iz čl. 57 Zakona o zaštiti podataka o ličnosti i kaznio ih, prvog sa 100.000 dinara, drugog sa 20.000 dinara.

Neću ovom prilikom da imenujem odgovorne. Osim što to nije bitno, postoje još dva dobra razloga. Prvi je taj što verujem da su prekršaje učinili zbog neznanja, nemara i neopreznosti a ne zle namere, a drugi je to što mislim da bi bilo i pravičnije i bolje da se sa kažnjavanjem pa i sa eventualnim negativnim publicitetom zbog kršenja prava počelo od nekog organa vlasti, a ne od privatnika.

Da podsetim, reč je o događaju od pre nekih godinu i po. Nakon nesporazuma između pacijentkinje i medicinske ustanove oko odgovarajućeg tretmana, ustanova je da bi „otklonila nesporazum" dostavila medicinske podatke utvrđene pregledom pacijentkinje na elektronske adrese nekoliko njenih koleginica na poslu. Pacijentkinja je zatražila zaštitu od inspekcije Ministarstva zdravlja. Inspekcija je našla da nema nikakve povrede zakona! Pacijentkinja se obratila povereniku i epilog je ova presuda.

Razume se, u savremenim uslovima kada se dnevno produkuju stotine i stotine presuda jedna pojedinačna, pogotovo prekršajna, teško može da zasluži neku širu pažnju. Ali ova kao, u najdoslovnijem smislu, prva takve vrste je zavređuje.

Kinezi lepo kažu da „i najduži put mora da počne prvim korakom". A ova presuda jeste takav korak. Možda mali i nesiguran ali ipak korak na putu koji treba da nas dovede do jednog vrednog cilja. Do situacije u kojoj će odsustvo ili mali broj kazni takođe mnogo govoriti o odnosu vlasti prema pravu građana na privatnost i zaštitu podataka o ličnosti. Samo ne o ignorantskom odnosu, već o odnosu punog poštovanja.



Komentari (24)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Goran Vučković Goran Vučković 10:27 03.06.2011

Keep walking

A ova presuda jeste takav korak.

Što reče ona reklama za onu brlju - "keep walking"

Nadam se da će uključivanje odredbi o privatnosti ličnih podataka potpisnika narodne inicijative biti još jedan od koraka na tom putu.
sahmatbg sahmatbg 10:34 03.06.2011

Re: Keep walking

Nadam se da će uključivanje odredbi o privatnosti ličnih podataka potpisnika narodne inicijative biti još jedan od koraka na tom putu.

I ja,naravno. Uz napomenu da čak i bez toga postoje minimalni standardi zaštite tih podataka utvrđeni u Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti.Standadi koji bi se morali poštovati a na žalost često se ne poštuju.
Krugolina Borup Krugolina Borup 10:38 03.06.2011

Re: Keep walking

Meni je nekako važno znamenje činjenica da se počelo od zdravstva.
Goran Vučković Goran Vučković 10:45 03.06.2011

Re: Keep walking

I ja,naravno. Uz napomenu da čak i bez toga postoje minimalni standardi zaštite tih podataka utvrđeni u Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti.Standadi koji bi se morali poštovati a na žalost često se ne poštuju.

To svakako - ali ono što mi se čini da je možda korisno uraditi je da se definišu uloge nadležne skupštine i inicijativnog odbora, da bi se pojednostavila procedura - npr. ako definišemo da je inicijativni odbor obrađivač podataka a nadležna skupština kontrolor podataka, onda je dovoljno da nadležna skupština svoju kolekciju podataka prijavi jednom - da ne bi svaki inicijativni odbor svaki put popunjavao vašu bazu kolekcija. Plus u evropskom predlogu propisa o građanskoj inicijativi eksplicitno ide odredba o uništavanju podataka kod inicijativnog odbora po završetku inicijative - takođe nešto što može da bude u Zakonu o referendumu i narodnoj inicijativi - i sl.
Goran Vučković Goran Vučković 10:45 03.06.2011

Re: Keep walking

Meni je nekako važno znamenje činjenica da se počelo od zdravstva.

Da, ti podaci su inače i u zakonu obeleženi kao posebno osetljivi.
Freedom of Information Freedom of Information 11:05 03.06.2011

Re: Keep walking

Nadam se da će uključivanje odredbi o privatnosti ličnih podataka potpisnika narodne inicijative biti još jedan od koraka na tom putu.

I ja se nadam i, ako taj zakon bude usvajan,potrudiću se da tako i bude.
čak i bez toga postoje minimalni standardi zaštite tih podataka utvrđeni u Zakonu o zaštiti podataka o ličnosti.Standadi koji bi se morali poštovati a na žalost često se ne poštuju.

Dobra i tačna opservacija.Tipičan primer je slučaj sa građanskom inicijativom s kraja 2007.godine - sa predlozima zakona o klasifikaciji podataka i zakona o izmenama i dopunama zakona o slobodnom pristupu informacijama. Lični podaci više hiljada potpisnika inicijative "šetani" su tamo,vamo, jedno vreme bili i zagubljeni a da svrha i smisao ovakve "obrade" nisu ni najmanje jasni.
sahmatbg sahmatbg 11:13 03.06.2011

Re: Keep walking

ti podaci su inače i u zakonu obeleženi kao posebno osetljivi.

Ali zbog običaja naše Vlade da ne donosi podzakonske propise potrebne za sprovođenje zakona to što su podaci o zdrasvstvenom stanju predviđeni kao naročito osetljivi nema nikakve praktične posledice.
Freedom of Information Freedom of Information 11:23 03.06.2011

Re: Keep walking

Krugolina Borup
Meni je nekako važno znamenje činjenica da se počelo od zdravstva.

Više nego razumljivo Kru !
maca22 maca22 11:42 03.06.2011

Re: Keep walking

Česitam Šabiću!

Kru...vrati se.
maca22 maca22 11:56 03.06.2011

Re: Keep walking

Pacijentkinja je zatražila zaštitu od inspekcije Ministarstva zdravlja. Inspekcija je našla da nema nikakve povrede zakona!


Postoji li mogućnost da snose posledice i ovi?
Freedom of Information Freedom of Information 13:13 03.06.2011

Re: Keep walking

sahmatbg
ti podaci su inače i u zakonu obeleženi kao posebno osetljivi.Ali zbog običaja naše Vlade da ne donosi podzakonske propise potrebne za sprovođenje zakona to što su podaci o zdrasvstvenom stanju predviđeni kao naročito osetljivi nema nikakve praktične posledice.

Da,sa tim u vezi stvari stoje zaista neverovatno! Zakon o zaštiti podatako o ličnosti je stupio na snagu početkom novenbra 2008. Vlada je imala obavezu da u rokui od šest meseci donese Uredbu o posebnim merama zaštite naročito osetljivih podataka.,znači početkom maja 2009. Evo u junu 2011 i pored više upozorenja Poverenika još je nije donela! A bez te uredbe "posebna zaštita" naročito osetljivih podataka je samo prazna proklamacija.
Krugolina Borup Krugolina Borup 14:06 03.06.2011

Re: Keep walking

Kru...vrati se.


A oklen, bona?
Pa tu sam sve vreme.
Krugolina Borup Krugolina Borup 14:11 03.06.2011

Re: Keep walking

Još jedna ohrabrujuća vest iz zdravstva, na današnji dan:

Za smrt porodilje 2,5 godine zatvora

Ovo mora biti Sanja Simić iz Prokuplja, preminula 2007. godine, godine u kojoj je naša statistika SZO statistici prijavila 0 posto maternalne smrtnosti u nas.

Izvinjavam se gosn. Šabiću na trolu.
Ali, ima nekih dodirnih tački: em ohrabrujuće presude, em zdravstvo.

Jukie Jukie 14:17 03.06.2011

Re: Keep walking

Krugolina Borup
Kru...vrati se.A oklen, bona?Pa tu sam sve vreme.

Pa u zdravstvo, Krugolina... zagazila si u vode prosvete

maca22 maca22 16:02 03.06.2011

Re: Keep walking

Krugolina Borup
Za smrt porodilje 2,5 godine zatvora

Jel to samo meni malo, ili treba da budemo zahvalni jer je i uopste donesena presuda? Ne znam kakav stav da zauzmem.
Freedom of Information Freedom of Information 05:21 04.06.2011

Re: Keep walking

maca22
Pacijentkinja je zatražila zaštitu od inspekcije Ministarstva zdravlja. Inspekcija je našla da nema nikakve povrede zakona!

Postoji li mogućnost da snose posledice i ovi?

Pa naravno da bi morala da postoji odgovornost bar za očigledan profesionalni propust ali...
apach92 apach92 08:07 04.06.2011

Re: Keep walking

maca22
Pacijentkinja je zatražila zaštitu od inspekcije Ministarstva zdravlja. Inspekcija je našla da nema nikakve povrede zakona!


Postoji li mogućnost da snose posledice i ovi?


vrlo tesko. Da mogu, inspekcije i vanredne strucne provere kvaliteta iz Ministarstva Zdravlja bi davnih dana snosile mnogo gore posledice od prekrsajnih.
Jelica Greganović Jelica Greganović 12:00 03.06.2011

Samo tako!

Kinezi lepo kažu da „i najduži put mora da počne prvim korakom". A ova presuda jeste takav korak. Možda mali i nesiguran ali ipak korak na putu koji treba da nas dovede do jednog vrednog cilja. Do situacije u kojoj će odsustvo ili mali broj kazni takođe mnogo govoriti o odnosu vlasti prema pravu građana na privatnost i zaštitu podataka o ličnosti. Samo ne o ignorantskom odnosu, već o odnosu punog poštovanja.


Potpisujem!
Freedom of Information Freedom of Information 12:07 03.06.2011

Re: Samo tako!

Jelica Greganović
Kinezi lepo kažu da „i najduži put mora da počne prvim korakom". A ova presuda jeste takav korak. Možda mali i nesiguran ali ipak korak na putu koji treba da nas dovede do jednog vrednog cilja. Do situacije u kojoj će odsustvo ili mali broj kazni takođe mnogo govoriti o odnosu vlasti prema pravu građana na privatnost i zaštitu podataka o ličnosti. Samo ne o ignorantskom odnosu, već o odnosu punog poštovanja.

Potpisujem!

Pa hvala Jelice! Dugo te nije bilo, gde si ti?
sahmatbg sahmatbg 13:02 03.06.2011

Re: Samo tako!

Jelica Greganović
Kinezi lepo kažu da „i najduži put mora da počne prvim korakom". A ova presuda jeste takav korak. Možda mali i nesiguran ali ipak korak na putu koji treba da nas dovede do jednog vrednog cilja. Do situacije u kojoj će odsustvo ili mali broj kazni takođe mnogo govoriti o odnosu vlasti prema pravu građana na privatnost i zaštitu podataka o ličnosti. Samo ne o ignorantskom odnosu, već o odnosu punog poštovanja. Potpisujem!

Jelica Greganović Jelica Greganović 14:12 03.06.2011

Re: Samo tako!

Šunjala sam se po drugim zonama, a imala i svašta još posla i još ga imam...al tu sam ja, svraćam i vraćam se, samo da se odšinem...skomolalo me...hvala što misliš na mene
niko_kao.ja niko_kao.ja 14:13 03.06.2011

Re: Samo tako!

Čestitke za prvi korak koji je obično najteži.
apectator apectator 15:44 03.06.2011

Re: Samo tako!

Čestitke

I ja se pridružujem.
kostresh_harambasha kostresh_harambasha 07:06 04.06.2011

Да ли сам песимиста?

Родољубе,

чини ми се да ће правда за неке остати недостижна. Можда је боље да кажем, да ће казна за неке друге изостати.

Вама одајем признање за истрајност и доследност о овом великом процесу ("посао" ми се чини као слаба реч).

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana