Nauka| Život

Kvantni mehaničari i A-bomba

Vojislav Stojković RSS / 16.08.2023. u 15:48

U povodu filmskog hita "OPENHAJMER", o događajima koji su prethodili projektu "Menhetn".

Od kada se igra fudbal  golmani imaju samo jedan zadatak - da odbrane svoju mrežu.   Međutim, mladi golman fudbalskog kluba  AB Kopenhagen sa početka prošlog  veka, ne samo da je uspešno branio  svoju mrežu, već je istovremeno  ex capite vršio složene matematičke proračune o proporciji  dimenzije gola i veličini terena, statistikom rizika da primi gol u zavisnosti od  rasporeda  i kretanja igrača u blizini  kaznenog prostora, a posebnu pažljivo  je  pratio fudbalsku loptu,  proračunavao njeno kretanje, obrtaje u vazduhu i putanje. Darovitost mladog golmana  nije prošla nezapaženo i od najveće danske pivarske korporacije “Carlsberg” dobio je stipendiju za studij i usavršavanje, ali ne u fudbalu, već u fizici.

 

Nils Hendrik Dejvid Bor je 1911.g. na Kembridžu odslušao  predavanja Ernesta Raderforda, šefa katedre Mnčesterskog univerziteta, o novom modelu atoma. Bio je toliko oduševlen tim modelom da je napustio Kembridž i nekoliko meseci gostovao kod Raderforda u Mančesteru. Inače taj brkati gorostas, Raderford,  bio je vrsni eksperimentalni fizičar koji je prezirao  teoretičare.  Nemoj neko  na mojoj katedri  da bi pomenuo Vasionu,  grmeo je, … a na to (relativnost) mi ovde uopšte ne obraćamo nikakvu pažnju dok radimo. Koliko god je Nils Bor  bio zaljubljen u Raderfordov  model atoma, teoretisanje bez ikakvih eksperimentalnih dokaza, nije mu bilo strano. Naoružan šiberom, olovkom, gomilom praznih listova papira, ključnim radovima Maksa Planka, Džejmsa Maksvela i Alberta Ajnštajna i, što je najvažnije, vanserijskim intelektom i velikom voljom, Nils je  u jednom od mančesterskih potkrovlja, počeo da  taraga za zakonitostima mikrosveta i, što bi rekao Ajnštajn, pokušavao da  dokuči um Boga. Pošao je od najjednostavnijeg atoma, vodonikovog, u kome je zamišljao elektron kako kruži oko jezgra po tačno određenim putanjama  i kako  skače sa jedne na drugu putanju, zračeći pri svakoj promeni  po jedan kvant energije.  Da li mu je pomoglo iskustvo koje je stekao dok je stajao između stativa AB Kopenhagen i posmatrao putanje lopte, ne zna se pouzdano, ali nije isključeno. Bilo kako bilo, vratio se u Kopenhagen i u  tri rada izložio svoju kvantnu teoriju atoma, kojom je zakucao još jedan ekser u kovčeg klasične fizike.

 

Nils je bio porodičan čovek i u harmoničnom braku sa suprugom  Margaretom  imao šestoricu sinova.  Živeli su u lepoj i prostranoj kući koju je Nils, kao bivši stipendista,  svetski poznati fizičar i Nobelovac, dobio na poklon od pivare Carlsberg.  Kuća je pivovodom bila povezana sa fabrikom i na jednoj česmi teklo je najbolje  pivo, koje su Nils i njegovi gosti mogli besplatno da piju u željenim količinama.  Pored šestorice bioloških sinova Nils Bor je  imao  bar još toliko sinova kojima je  bio mentor i uveo ih u tajne kvantne mehanike. Jedan od njih, Verner Hajzenberg, bio mu je posebno omiljen.

 

Hiljade i hiljade kilometara prešli  su Nils i Verner razgovarajući i šetajući po Dugoj liniji između Male sirene iz Andersonove bajke i svetionika koji obeležava mesto za ulaz brodova u lučki bazen . Najčešće u vreme belih noći kad sumrak traje gotovo do ponoći, a sunce, ispod samog horizonta, preplavljuje Kopenhagen prigušenom plavkastom svetlošću, U tim razgovorima rodila se matrična mehanika, princip neodređenosti  i Kopenhagenska interpretacija kvantne mehanike. U istoriji nauke verovatno nije bilo tako bliske saradnje kao što je bila Hajzenbergova i Borova, a svakako nije bilo plodonosnije.

 

A onda je počeo rat.

 

Nemačka je okupirala Dansku. Nils Bor je nastavio da živi u okupiranoj domovini i povukao se iz naučne i svake druge javnosti.  Nobelovca  Vernera Hajzenberga Wermacht je, već u prvim nedeljama rata, postavio na čelo istraživačkog tima za ispitivanje mogućnosti nuklearne fisije uranijuma za izradu bombe velike razorne moći. U septembru 1941.g. nemačka delegacija, u kojoj je bio i Hajzenberg, boravila je u Kopenhagenu. Vener je iskoristio tu priliku i posetio svog mentora i dugogodišnjeg prijatelja u njegovoj kući u Karlsbergu.  Posle ručka dvojica starih prijatelja su, sa po kriglom piva u ruci, izašli u baštu da razgovaraju.  Međutim, dijalog dvojice naučnika je krenuo pogrešnim pravcem, Bor se toliko naljutio da više nije hteo da razgovra i sastanak je prekinut.  Njegova žena Margareta i prijatelji  kasnije su potvrdili da je Bor bio toliko uvređen i gnevan da  na rastanku  starog prijatelja Hajzenberga nije hteo ni da pozdravi, a prisni saradnički odnosi nikada više nisu obnovljeni.

 

Taj događaj će u narednim godinama i decenijama biti predmet interesovanja i najzrazličitijih spekulacija obaveštajnih službi, naučnih krugova, istoričara i umetnika. Većina je saglasna da je razgovor između dvojice naučnika u Kopenhagenu imao istorijsku težinu, jer je saznanje o nemačkom nuklearnom programu, preko Nilsa Bora, dopire do ušiju Amerikanaca.

 

Posle rata, gotovo deceniju kasnije, dvojica Nobelovaca ponovo su se sreli u Nilsovoj seoskoj kući u Tisvildu. Pokušali su da analiziraju razgovor iz septembra 1941.g., ali gotovo ni oko čega nisu mogli ili nisu želeli da se slože. Čak ni oko toga gde se razgovor vodio -  prilikom večernje šetnje po Dugoj liniji, u Borovoj radnoj sobi ili bašti.  Posle izvesnog vremena, zabeležio je Hajzenberg u jednoj od svojih knjiga, osetili smo da više ne bi trebalo uznemiravati duhove prošlosti.  Međutim, mnogi nisu delili Hajzenbergorov stav.  U naučnim krugovima nastavljene su žestoke rsprave, sve do danas.

Zašto je Hajzenberg u septembru 1941.g  dolazio u Kopenhagen?

O čemu su  Bor i Hajzenberg razgovarali ?

Zašto se Bor toliko razgnevio?

 

Da li je moguće rekonstruisati razgovor koji niko nije čuo, a oba učesnika su odavno napustili ovaj svet, pritom su njihova sećanja na taj dijalog, prema onom što je zabeleženo, oprečna? Može se pokušati, ali bez ikakvih garancija na uspeh. Potrebno je izdvojiti i analizirati činjenice koje prethode događaju, karakterne osobine i motive učesnika, okolnosti i posledice, a zatim postaviti prava pitanja i na kraju ponuditi moguće, a verovatne odgovore.

 

Majkl Frejn je u drami Kopenhagen, premijerno izvedenoj 1998.g. u Kraljevskom nacionalnom pozorištu u Londonu, kasnije i u Njujorku, a po njoj je 2002.g snimljen i film, nešto slično pokušao. Postavio je  pitanja, međutim nije ponudio odgovore. Drama se odvija u nekom neodre|enom vremenu. Junaci drame, Nils Bor, njegova žena Margareta i Verner Hajzenberg, odavno su mrtvi, ali nemaju mira i traže odgovore zbog čega je došlo do nesporazuma između Bora i Hajzenberga u septembru 1941. Tokom drame raspravlja se s puno temperamenta i osećanja, kopa se iznutra i unazad po životima ovo troje ljudi ne bi li se otkrilo šta je to posejalo seme razdora prilikom njihovog susreta. Rasprava se, između ostalog, vodi oko  pitanja: Da li je Hajzenberg izgubio mesto profesora u Lajpcigu, koje je dobio kao nagradu za rad o principu neodre|enosti, pa se zato vratio u Kopenhagen?  Da li je došao da pozajmi danski ciklotron, jer ga Nemačka nema?  Da li je Hajzenberg došao da ponudi Boru, koji je poreklom Jevrejin, utočište u nemačkoj ambasadi kada u Danskoj počne deportacija Jevreja?  Da li je došao da sazna da li saveznici imaju nuklearni program ili da Boru ponudi saradnju na nemačkom nuklearnom programu? Jedno je pitanje postavljeno dva puta, na početku i na kraju Frejnove drame, a postavio ga je Hajenzberg i ono glasi: „Da li neko ko je fizičar ima moralno pravo da radi na praktičnoj eksploataciji atomske energije i pravi bombu razorne moći?”  Time je Frejn svoju dramu izdigao na najviši opšti nivo moralne rasprave, ali i zabio glogov kolac u moralni lik jednog od najvećih naučnika XX veka, Nilsa Bora. Jer, Verner Hjzenberg nije napravio atomsku bombu za Hitlerovu Nemačku, a Nils Bor je pružio, ne tako mali doprinos, njenoj konstrukciji u Los Alamosu. Posledice takvog angažovanja vrhunskih fizičara osetili su prvo stanovnici Hirošime i Nagasakija, a kasnije, kroz trku u nuklearnom naoružanju, i čitav svet. Kako god bilo, Frejnova drama, iako zasnovana na post facto činjenicama, ipak je samo fikcija.

 

Šta znamo o učesnicima razgovora, sem da su bili vrhunski naučnici i Nobelovci?

 

Nils Bor, jedan od najvećih naučnika svoje epohe, ne samo da je bio briljantan um, već i izuzetno human, čestit i skroman čovek. Samo je čovek njegovih osobina mogao da u Institu za teorijsku fiziku, koji je osnovao u Kopenhagenu, drži na okupu i stimuliše genijalne umove i kompleksne ličnosti poput Paulija, Diraka, Hajzenberga, Delbruka. Bor je bez sumnje bio najomiljeniji fizičar XX veka čiji je uticaj na fiziku i fizičare bio snažniji od bilo čijeg drugog, uključujući tu i samog Ajnštajna.

 

S druge strane, Hajzenbergov genije je oko sebe širio izvesnu hladnoću i bezobzirnost. Bio je sklon žestokim raspravama. Intelektualno se utrkivao sa sagovornicima i nije imao strpljenja za njihove ideje i argumente. Njega je trebalo obuzdavati, kako u nauci tako i u životu, a upravo je to radio njegov mentor Nils Bor.  Gotovo je nepoznato, da se jedan od najblistavijih teorijskih fizičara XX veka  na usmenoj odbrani doktorske disertacije jedva provukao sa “džentlmentskom šesticom”. Naime,  prof. Vilhem Vin, član komisije za odbranu,  postavio mu je pitanja iz primenjene, praktične fizike, kako radi baterija i sl.  Verner nije umeo ni da bekne.

 

Okolnosti u kojima se odvijao razgovor su poznate.

 

Danska je bila okupirana, a okupator je bio na vrhuncu moći. Nils Bor je Danac, poreklom polu-Jevrejin, u okupiranoj Danskoj ophrvan strahom od sudbine koja je zadesila ili pretila svim Jevrejima u Nemačkoj i zemljma koje je okupirala. Hajzenberg je bio Nemac, koga je Wermacht postavio na čelo tajnog programa istraživanja upotrebe nuklearne fisije za izradu A-bombe. Čak iako se nije osećao kao Arijevac, osećao se nadmoćno. Pozicija nekadašnjeg mentora i učenika bila je bitno izmenjena.

 

Usledio je razgovor u septembru 1941.g. Da li u bašti uz kriglu piva ili u radnoj sobi Borove kuće u Karlsbegu ili tokom još jednje šetnje po Dugoj liniji, nije toliko bitno.

 

Posledice tog razgovora su također poznate: Hajzenberg se vratio u Nemačku i nastavio da radi na tajnom nukleanom projektu nacističke Nemačke. Nils Bor je, preko Švedske, rizikujući život, prebegao u Veliku Britaniju, a otuda je, kao posebno dragocen putnik,  prebačen u Ameriku, u Los Alamos i priključio se projektu Menhetn. Prijateljstvo i saradnja dvojice naučnika nikada više nisu obnovljeni.

 

Ex post facto činjenice:

 

Hajzenberg je u svojim knjigama, člancima i javnim nastupima pokušao da pokaže da se razgovor vodio o načelnim moralnim pitanjima učešća naučnika u izradi A-bombe, te da je on u vezi sa tim imao moralne dileme zbog kojih je i došao u Kopenhagen na razgovor sa svojim bivšim mentorom. Do kraja života uporno je, kroz svoje članke i javne nastupe, slao poruke javnosti da je, iako na čelu nemačkog nuklearnog programa, sabotirao izradu nuklearne bombe. Bez obzira da li je to tačno ili ne, Hjzenzberg je uspeo da ubedi naučne krugove i pisce poput Tomasa Pauera (Hajzenbergov  rat) i Majkla Frejna (Kopenhagen).  Međutim, fizičari iz Los Alamosa su takve tvrdnje odbacili, ističući da su Hajzenbreg i njegov tim pravili ozbiljnje greške iz domena fizike i zato nemački nuklearni program nije uspeo. Inače, u operaciji Alsos 22.04.1945.g. u gradiću Hehingenu, većina nemačkih fizičara koji su radili na izradi A-bombe je zarobljena. Ipak, dok su trajale borbe „kapitalac“, kako je komandant operacije američki pukovnik Paš (inače poreklom Rus i sin pravoslavnog sveštenika), nazivao Hajzenberga, je uspeo na biciklu da pobegne. Kasnije je uhvaćen i sa ostalima (Maks fon Laue, Kurt Dibner, Pol Hartek, Erik Bage, Oto Han, Horst Koršing, Karl Virc, Valter Gerlah, Karl Frederik fon Vajczeker) interniran  na  Farm Hol nedaleko od Kembridža. Ta farma je za čitavo vreme internacije bila ozvučena, a o čemu je razgovarala elita kvantnih fizičara Nemačke, većina već tada Nobelovci, ni do danas nije u celini objavljeno.

 

Nils Bor se nije izjašnjavao o razgovoru iz septembra 1941.g. Ipak, u pismu objavljenom 2002.g. koje je Bor napisao Hajzenbergu 1957.g, a koje nikad nije poslao, Bor tvrdi da Hajzenberg, prilikom njihovog susreta u Kopenhagenu u septembru 1941, nije imao nikakve moralne dileme i da je bio u potpunosti posvećen nemačkom nuklearnom programu. Na obeležavanju godišnjice Borove smrti 1963, Borova supruga Margareta, stojeći pored Sema Gudsmita, naučnog direktora tima koji je za vreme rata vodio istragu u vezi s nuklearnim istraživanjima u Nemačkoj, pokazala je na Hajzenberga koji je bio u blizini i rekla: „Gudsmite, ona poseta za vreme rata bila je neprijateljska poseta, bez obzira na to šta ljudi govore ili pišu o njoj.“

 

I na kraju da pokušamo da odgovorimo na pitanja zašto je Hajzenberg došao u Kopenhagen, o čemu su on i  Bor razgovarali i šta je uzrok razdora.

 

Hajzenberg je u septembru 1941.g.došao kod svog mentora Bora ne zbog moralnih dilema, već zbog sumnje u svoje sposobnosti da napravi A-bombu, iako je bio na čelu Wermachtovog tima za njenu izradu. Ne sme se ispustiti iz vida činjenca da je mladi Hajzenberg bio vrhunski teoretičar, ali nikakv praktičar, koji na odbrani doktorskog rada iz fizike, nije znao ni kako radi baterija. U svom naučnom razvoju bio je isključivo usmeren na teorijsku fiziku. Nema sumnje da su on i Bor razgovarali o A-bombi. Verovatno je Verner predložio Nilsu da se priključi nemačkom program za njenu izradu, a za uzvrat obećao da će se on zauzeti kod ministra industrije Špera da zaštiti Bora i njegovu porodice od deportacije. Sve je to, naravno, uznemirilo Bora, ali ne i razgnevilo. Međutim, u Hajzenbergovom nastupu, osetila se ucena i pretnja. Ona verovatno nije eksplicite  izrečena, ali se mogla naslutiti i visila je u vazduhu kao giljotina iznad Borove glave. Upravo ta neizgovorena ili poluizgovorena ucena i pretnja razgnevili su Nilsa Bora. Godinama kasnije, poslovično oprezni Nils Bor, više nije bio siguran da li je svog nekadašnjeg aistenta dobro razumeo ili je, u strahu za svoju i egzistenciju svoje porodice, doneo pogrešne zaključke. Iz tih razloga, iako je video da Hjzenberg, u godinama posle rata,  njihov razgovor interpretira u drugačijem svetlu, nije poslao ono pismo iz 1957.g. i do kraja života o tom razgovoru se nije izjašnjavao.



Komentari (602)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

principessa_etrusca principessa_etrusca 11:41 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

a sta cemo sa italijanskim novinarem i njegovim reportazama po novinama u inostranstvu,..eno pojavio se u prvom klipu, da l je napisao i knjigu- po mojoj logici bi napiasti takvu laz, bilo podlozno i ozbiljnom sudskom procesu.

Па који је то новинар, јесте или није написао књигу, у којим новинама је објавио чланак, за кога иначе пише, који су му досадашњи чланци итд? Ко је икога тужио за објављене лажи из 90-их?
ne znam na osnovu cega ti tvrdis da se to nije desilo?...ja recimo, ne tvrdim nista, iznosim ono sto je bilo dostupno svima, sa sumnjom i levo i desno, al sa premalo nade, s obizrom na sve sto jesam videla i cula.

- Зато што сам изблиза видела како су “утледни новинари” из енглеских бродшита и телевизија, из дана у дан, о свему лагали 90-их. Мислим да се тада просто нико од спин доктора није сетио филмског заплета са богатим психопатама да лажу и о њима. Да је постојала најмања индиција да се тако нешто догађало или да је неки спин доктор лансирао ту причу, она се не би скидала са насловних страна.

- Зато што сам прочитала књиге већине страних генерала који су служили у Босни и били у дневном контакту са војском РС. Да ли је реално не би знали за нешто тако монументално?
angie01 angie01 12:12 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

Па који је то новинар, јесте или није написао књигу, у којим новинама је објавио чланак, за кога иначе пише, који су му досадашњи чланци итд?


pa eno ti u klipu njegovo svedocanstvo i da je napisao knjgu o tome.


? Ко је икога тужио за објављене лажи из 90-их?


pa gde je demanti?...umesto sto se otvara istraga?...pa evo i taj Slovenac, koji je napravio film, niti je tuzen, a nisu devedesete, niti je demantovan taj sadrzaj, samo se traca ovako.

a kada si ironisala oko ruskog pisca, kako to nema veze sa zivotom,...eno ti ceo snimak i kako je dovezen helikopterom, sto si isto rekla da je nemoguce, i kako mu pokazuju kako da puca i kako puca....da li je platio, nemam pojma, mozda su mu dali besplatno, kada se onoliko slihtao.


Зато што сам изблиза видела како су “утледни новинари” из енглеских бродшита и телевизија, из дана у дан, лагали 90-и


pazi molim te, strani novinari lagali, a rts je govorio istinu:)...cela ona ekipa, koja je izmisljala i lozila sa ekrana, sa sve kalajicem, ajde molim te.


Мислим да тада се тада просто нико од спин доктора није сетио


pa izgleda da tvoje spinovanje nije doraslo takvoj situaciji- ti svakako nemas pojma da li je to istina, a evo pletes pricu zasto nije.



mastermajnd, utripovani egotriper, koji je lecio komplekse, je presudio civilnom stanovnistvu jednog grada,...niti je bio dobar psihijatar, niti pesnik, niti vojni strateg, samo los i ocigledno opasno bolestan covek.
angie01 angie01 12:17 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

Зато што сам прочитала књиге већине страних генерала који су служили у Босни и били у дневном контакту са војском РС. Да ли је реално не би знали за нешто тако монументално?


kako mislis da l je realno- pa vise nego realno, jer ti sporis i ono sto niko ne dovodi u pitanje, ocigledne dokaze interpretiras drugacije, tebi je laz srednje ime,...ja ne znam ni jednu diskusiju na politicke teme, gde si ti nastupila posteno- ono kazes barem da si na toj strani i da se slazes, ne ti uvek nesto izmisljas, spinujes, muljas, osporavas stvari koje su visestruko verifikovane.
principessa_etrusca principessa_etrusca 12:41 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

pa eno ti na snimku o ruskom piscu.

Писац је познат као Едуард Лимонов (није право име).

Једна од можда најупечатљивијих прича које сам прочитала је његова, а прочитала сам је 90-их. Не сећам се више наслова, вероватно Fear или Central Park, а описује његово ноћно тумарање по Централ Парку и осећање тескобе и егзистенционалног страха, згуснуто и тешко, што кажу, ножем да га сечеш.

Написао је и роман It’s me, Eddie/ Ja, Едичка кога се баш и не сећам.

Од почетка ратова је подржавао српску страну, јесте био на Палама и јесте се срео са Караџићем. Тај његов пут је забележио филмски режисер Павел Павликовски. Његове фотографије како наводно пуца по граду су тада објављене и он их тада није демантовао. Мислим да је био немиран дух, фламбојантан, помало enfant terrible и да је волео пажњу, коју је рецимо добила прослава његовог 50. рођендана у Книну.

When asked about the incident in 2010, Limonov claimed he had been shooting at a target range and that Pawlikowski added an extra frame to make it appear he had fired on an apartment complex. This explanation has been challenged.

Павликовски је жив, вероватно и други сведоци, па то није све тешко разјаснити.
angie01 angie01 13:33 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

Едуард Лимонов

Savenko, znam da se tako zove,...nisam nista od njega citala, al ono servilno, uvlakacko ponasnje i fascinacija stavrima za koje svako normalan moze samo da se zgrozi, su mi dovoljne.

u sta je lik pucao- ne znam, na snimku se vidi da mu je vojnih namestio nisan, on je pucao,..

Његове фотографије како наводно пуца по граду су тада објављене и он их тада није демантовао.


pazi, navodno puca i nije demantovao, a postoje snimci kako mu vojnik pokazuje, kako da puca, namesta mu nisan i on puca,...kazem ja, da se u ovom momentu zajedno nalazimo na nekom mestu i da crvena ptica slece na zeleni sto, ako se to ne ukpala u tvoju ideolosku mantru, ti ces da kazes, ne vidis dobro, to nije crvena ptica, nego plava, a nije ni ptica i gde si videla sto:).
principessa_etrusca principessa_etrusca 13:47 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

pazi, navodno puca i nije demantovao, a postoje snimci kako mu vojnik pokazuje, kako da puca, namesta mu nisan i on puca,...

Није демантовао тада, али је демантовао 2010, што сам навела горе.
angie01 angie01 13:54 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

Није демантовао тада, али је демантовао 2010, што сам навела горе.


pa mozda, kada je vec bilo opasno da je to istina:)...al hebiga, sta je tacno mogao da demantuje, kada snimak postoji virtuelno i dostupan je svima.

a lik nije bas najcistij, ono, radikalizovani nacos, koji je i sam pravio neka teroristicka sranja i nazivao sebe vozdom.

KLIK

samo delic,

Limonov, kako je primetio novinar „Gardijana“ iste te godine, mnogo je govori o slobodi, a u knjizi eseja „Druga Rusija“ predlagao je da se demografska kriza u zemlji reši „primoranjem svake žene od 25 do 35 godina da rodi četvoro dece“, koja bi potom bila oduzeta roditeljima i obrazovana u Kući detinjstva. Te godine dvaput je smeštan iza rešetaka, posle protesta u Moskvi.
angie01 angie01 14:00 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

Једна од можда најупечатљивијих прича које сам прочитала је његова,


ovo se nadam, da je samo deo tvoje PR podrske, jer se svi slazu, da njegova knjizevnost ne vredi nista.
gedza.73 gedza.73 15:19 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

angie01
fascinacija stavrima za koje svako normalan moze samo da se zgrozi, su mi dovoljne... u sta je lik pucao- ne znam

Ništa ja više ne razumem.
Ovaj lik 'nije baš najčistiji' što je pucao iz snajpera a Feđa Štukan jeste? U čemu je fora? U modelu snajpera ili mete u koju se puca?
maksa83 maksa83 15:32 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

Dobro, gazda se frlja, to stoji - tj ok su mu instinkti, a frljanje samo "dokazuje" moju tezu - ako ne veruješ vrati se u svoj komentar i napiši "Hello world" u DCOM-u u 140 karaktera.


Može umesto toga DRB (distributed Ruby) server u 207 karaktera?

require 'drb/drb'

URI="druby://localhost:8888"

class StaimaServer
def saima
return "a ništa evo radi se"
end
end

FRONT_OBJECT=StaimaServer.new
DRb.start_service(URI, FRONT_OBJECT)
DRb.thread.join
tessa1 tessa1 16:39 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

Ništa ja više ne razumem.
Ovaj lik 'nije baš najčistiji' što je pucao iz snajpera a Feđa Štukan jeste? U čemu je fora? U modelu snajpera ili mete u koju se puca?



Gedžo, u tegli u kojoj Angie drži svoj mozak trenutno nema mjesta za bošnjačkog šik snajperistu..


Ne radi to čovječe na ovoj vrućini, vidiš da se zabavila mrtvima sve se mušice oko njenih komentara roje.
tessa1 tessa1 16:43 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

Milan, zaboravih te pitati gdje ste preselili i jeste li, i je li vruće? Spominješ knjige i preseljavanje.


Mnogo dobra numera, mno-go. :)

principessa_etrusca principessa_etrusca 20:39 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

kako mislis da l je realno- pa vise nego realno, jer ti sporis i ono sto niko ne dovodi u pitanje, ocigledne dokaze interpretiras drugacije, tebi je laz srednje ime,...ja ne znam ni jednu diskusiju na politicke teme, gde si ti nastupila posteno- ono kazes barem da si na toj strani i da se slazes, ne ti uvek nesto izmisljas, spinujes, muljas, osporavas stvari koje su visestruko verifikovane.

Рекла-казала је исто што и ”вишеструка верификација” само у твојој глави.
angie01 angie01 21:03 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

Рекла-казала је исто што и ”вишеструка верификација” само у твојој глави.


:))))

mene iskreno fascinira tvoja upornost bez blama,...pa samo na ovom blogu si iznela gomilu neistina, koje si licno sastavila i muljala ih u krug iako ti se ukazivalo navodima i snimcima da nije tako, pa od ficvirica nacosa si pravila lava, a od, u celom svetu priznatog i postovanog Dimitrijevica, koji za svoj verifikovani rad dobio razna priznanja i pocasti, sa sve Legijom csti, si pokusala osporavajuci sve poznato, da ga predstavic kao oportunistu i foliranta....pa se prvo podsmevas za navodni trac o ruskom piscu, a kada ti se zakaci snimak, na kome se sve lepo vidi, pa i dolazak helikopterom, za sta isto tvrdis da nije bilo moguce, ti kazes, ako su fotografije uopste autenticne,:)))...i ti nekome kazes rekla kazala u tvojoj glavi,...pa za takav nastup, posle 20 komentara iskreiranih lazi koje si napisala, moras biti bas bez obrazna-odvojeno napisano.
dragosevacprekjuce dragosevacprekjuce 22:57 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

pa covek se bavio medjunarodnim pravom, bio neki saradnik i u Haskom tribunalu


koji takodje, jel te, nema ama bas nikakve veze sa medjunarodnim (javnim) pravom.

ako ne verujes meni, pitaj niccoloa...


dragosevacprekjuce dragosevacprekjuce 23:16 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

milijana


dobrila, ti li si?

dragosevacprekjuce dragosevacprekjuce 23:52 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

fijoke


fioke


dragosevacprekjuce dragosevacprekjuce 23:55 22.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

Covek se prezivao Sazonov. Lakse je kumovima bilo s Filipom Filipovićem.


a tek onaj Ljermont...

(mis irbi drugom prilikom)


dragosevacprekjuce dragosevacprekjuce 00:07 23.08.2023

Re: EDIT о прецима

Pa što si ti onda Tess?


Zato sto je iz Tessin



dragosevacprekjuce dragosevacprekjuce 00:10 23.08.2023

Re: Неке патриЈотске занимације

И Тургењева уместо Тургењевљева.




vidim da me pretekla principesa.

da ne pominjemo Ramiza SADIKA!!!
cmix909 cmix909 05:40 23.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

maksa83
... cenim kratku formu, tera te da izbaciš suvišno i ostaviš esenciju...

U početku brojahu ovce, a potom su se stvari iskomplikovale.
Tecaj istorije matematike u jednoj recenici -- citirano po M. Božiću.
tessa1 tessa1 05:42 23.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

dobrila, ti li si?

Ne, protestujem, među Srpkinjama nema glupače kao Angie, zvale se one Vukosava, Milisavka ili Dostana.
tessa1 tessa1 05:44 23.08.2023

Re: pre neki dan su rekli

dragosevacprekjuce
fijoke


fioke

Hehe, ne moze joj niko nista jaca je od sudbine.


Samo još da ne zaboravlja uključiti struju u mrtvačnici. Ne uživamo svi u leševima kao polušvapska glupača.
alselone alselone 16:03 17.08.2023

Iz edicije "mape koje mrzimo".

shmoo shmoo 16:54 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".




Да ли је ово могуће?

Изненадио ме начисто овај податак.

tetris tetris 17:13 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Razočaravajuće. Mi, a i komšije iz ex-yu, bi trebali da šijemo Šveđane i budemo blizu 0%. Srpski, hrvatski, bošnjački, crnogorski... Svi ih govorimo.

Engleska isto iznenađuje. Po pisanju blogokolega koji su tamo, stiče se utisak da i nema više Engleza već da tamo dominiraju neki Indusi, Pakistanci, Poljaci, plemena iz Afrike, i da se engleski sve manje čuje na ulici. Mada, kad nešto razmislim, oni možda i ne znaju drugi jezik osim svog, pa stoga tako veliki procenat .
alselone alselone 17:21 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Да ли је ово могуће?

Moj osećaj baziran na ličnom iskustvu govori da je ovako nekako, tako da verujem da je maja istinita.
alselone alselone 17:22 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Razočaravajuće. Mi, a i komšije iz ex-yu, bi trebali da šijemo Šveđane i budemo blizu 0%. Srpski, hrvatski, bošnjački, crnogorski... Svi ih govorimo.


"Imate li čaja?"
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 17:24 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tetris
Razočaravajuće. Mi, a i komšije iz ex-yu, bi trebali da šijemo Šveđane i budemo blizu 0%. Srpski, hrvatski, bošnjački, crnogorski... Svi ih govorimo.

Engleska isto iznenađuje. Po pisanju blogokolega koji su tamo, stiče se utisak da i nema više Engleza već da tamo dominiraju neki Indusi, Pakistanci, Poljaci, plemena iz Afrike, i da se engleski sve manje čuje na ulici. Mada, kad nešto razmislim, oni možda i ne znaju drugi jezik osim svog, pa stoga tako veliki procenat .


brate tetrise a s kim si ti pričao živ bio..

meni žešće smrdi teorija po kojoj u SR i HR tri puta više ljudi govori strani jezik nego u BH a svim smo završavali iste škole evo 80 godina i pride u BH više bukvalno nema kuće da nema nekog u inostranstvu i redovno putuje ad ih posjeti..
prosto nema šaje da je ta statistika tačna..

za UK vrlo moguće.. oni skoro isključivo uče francuski i to bukvalno sprdačina.. samo rijetki nauče kako treba a ogromna većina ne zna hranu da poruči a ne da nešto govori iako je francuski obavezan u školi od 5 do 13 godine
promoter promoter 17:29 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

newimprovedtadejus
tetris
Razočaravajuće. Mi, a i komšije iz ex-yu, bi trebali da šijemo Šveđane i budemo blizu 0%. Srpski, hrvatski, bošnjački, crnogorski... Svi ih govorimo.

Engleska isto iznenađuje. Po pisanju blogokolega koji su tamo, stiče se utisak da i nema više Engleza već da tamo dominiraju neki Indusi, Pakistanci, Poljaci, plemena iz Afrike, i da se engleski sve manje čuje na ulici. Mada, kad nešto razmislim, oni možda i ne znaju drugi jezik osim svog, pa stoga tako veliki procenat .


brate tetrise a s kim si ti pričao živ bio..

meni žešće smrdi teorija po kojoj u SR i HR tri puta više ljudi govori strani jezik nego u BH a svim smo završavali iste škole evo 80 godina i pride u BH više bukvalno nema kuće da nema nekog u inostranstvu i redovno putuje ad ih posjeti..
prosto nema šaje da je ta statistika tačna..

za UK vrlo moguće.. oni skoro isključivo uče francuski i to bukvalno sprdačina.. samo rijetki nauče kako treba a ogromna većina ne zna hranu da poruči a ne da nešto govori iako je francuski obavezan u školi od 5 do 13 godine

Ako ti ne aminuješ, onda sigurno nije tačna!
Jebote, šta ti jedeš tamo kada si tako pametna - organsku hranu iz samiške supiške ili šta?
Prejebala si i Benedikta.
Jebote!
shmoo shmoo 17:33 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

alselone
Да ли је ово могуће?

Moj osećaj baziran na ličnom iskustvu govori da je ovako nekako, tako da verujem da je maja istinita.



Мене је баш због тог осећаја базираног на мом личном искуству мапа изненадила.

Али и обрадовала.

newimprovedtadejus newimprovedtadejus 17:36 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

promoter

Jebote, šta ti jedeš tamo kada si tako pametna - organsku hranu iz samiške supiške ili šta?
Prejebala si i Benedikta.
Jebote!


a šta ću kasam izbosne, mi smo tamo svi retardirani..
decenijama učili isto u školi al nam se nije primilo..
ovih statistika po kojima je BH retardirana po svim pitanjima na sve strane preliva..
tetris tetris 17:38 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

"Imate li čaja?"

hehehe, dobro si se prisetio, mada je on izložio 6 jezika: srpki, hrvatski, bosanski, hercegovački, crnski i gorski
alselone alselone 17:38 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

crnski i gorski

Ovo mi je najbolje!
alselone alselone 17:40 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Али и обрадовала.

Kada bi smanjili populaciju na do 30 i koju godinu, mislim da smo još bolje, sigurno duplo bolji.
angie01 angie01 17:41 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

alselone
crnski i gorski

Ovo mi je najbolje!



shmoo shmoo 17:53 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

alselone
Али и обрадовала.

Kada bi smanjili populaciju na do 30 i koju godinu, mislim da smo još bolje, sigurno duplo bolji.



До 30 година још и некако, само немој доњу границу да спуштамо испод 18 година старости јер ће моја жена одмах да те пита:

"А зашто је свих ових 20,7% морало да упадне баш код мене у одељења да им ја предајем енглески у школи?"

Мене је то одмах прво питала када сам јој показао мапу, па је тек онда видела да је распон година на мапи 25-64 године.

nask nask 19:14 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Razočaravajuće. Mi, a i komšije iz ex-yu, bi trebali da šijemo Šveđane i budemo blizu 0%. Srpski, hrvatski, bošnjački, crnogorski... Svi ih govorimo.

Pa za Skandinavce tako računaju, trebali bi i za nas.

Moje neko iskustvo je da ljudi u Srbiji ispod 40 godina generlano svi parlaju engleski i to vrlo dobro.
shmoo shmoo 20:56 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

nask

Moje neko iskustvo je da ljudi u Srbiji ispod 40 godina generlano svi parlaju engleski i to vrlo dobro.



Твој лични утисак се отприлике поклапа са податком да се још колико почетком деведесетих у 70% српских школа учио руски језик. Тек каснијих година тај проценат је почео да се мења и да се повећава у корист других језика, енглеског и немачког.

Мада мислим да се ова мапа коју је Алселон окачио не односи само на енглески језик па чак ни на ове остале језике који се уче током школовања у Србији (немачки, руски, много мање француски, италијански само ретко и изузетно, шпански тек у понекој појединачној школи).

У оних 80% у Србији који говоре неки страни језик рачунају се и моја браћа од стричева из Војводине која једва нешто натуцају само школски руски, али зато одлично знају да се користе мађарским који не само да су учили у школи поред српског језика као матерњег (тако је то њима по предметима класификовано у школама) језика него су им и мајке Мађарице (три Мађарице, једна Румунка), и жене су им Мађарице па је њима српски језик само татерњи, а не матерњи у ствари.

Кад тако гледаш, и моја баба из Титела, кројачица која није људски завршила ни прва 4 разреда основне због Првог светског рата, такође би спадала да је жива у ових 80% са мапе јер се одлично служила немачким и мађарским језиком јер је морала да би од малих ногу, будући сироче после Великог рата, ринтала по газдинским кућама у Тителу.

А инглишу, којег Дејвид Кристал и остали енглески лингвисти одавно зову глобиш, не може се оспорити светска доминација. Класичан пример како се кроз технолошку, економску, политичку, војну и медијску доминацију свима другима намеће, ненасилно и суптилно, само један језик као језик међународне комуникације.

(У 19. веку, после Наполеонових ратова, ту улогу је играо француски језик, зар не?)

А ту одмах се онда у тој ситуацији поставља и питање инглиш профишенси у коришћењу тог другог нематерњег језика.

Ево ОВДЕ имаш мапу са такође тог истог Landgeist.com и за то где Србија стварно такође не стоји лоше као што теби и каже твој лични утисак.

Оно што могу да ти кажем као лични утисак људи којима је енглески матерњи језик и који су уз то професори енглеског језика који држе обуке за професоре енглеског језика широм источне Европе па и код нас...

Присуствовао сам годинама тим обукама код нас као падобранац (правим друштво жени, буде ту и занимљивих лингвистичких тема) и чуо сам лични утисак тих предавача који енглески језик предају широм Европе.

Два Енглеза који годинама предају енглески у Будимпешти и у Прагу, Енглескиња и Американац који предају енглески у Португалу, Шкотланђанин који пише уџбенике за учење енглеског језика као другог језика, Американац који предаје енглески у САД, Енглескиња и Гркиња, рођена и образована у Великој Британији, које предају енглески у самој Енглеској (Гркиња је заправо на Кембриџу, The Faculty of English
and the Department of Anglo-Saxon, Norse and Celtic) и сви, али сви су ми у приватним разговорима у паузама на семинарима говорили да су пријатно изненађени нивоом познавања и изговором самог енглеског језика српских тичерки (и понеког ретког тичера ) у српским школама јер је ситуација какву имали по том питању на семинарима које су држали по источној Европи и остатку Балкана, осим Хрватске и Словеније, била много много лошија.

И то нису говорили куртоазно јер смо причали приватно, у незваничном делу семинара, уз кафу или пиво.




П.С. - Пре 7-8 година кинеска амбасада је у мојој школи почела сваке школске године да организује учење кинеског језика. Деца и родитељи су се сами пријављивали. И увек, сваке школске године (на жалост до короне) у вечерњим часовима 2-3 учионице у мојој школи су биле препуне заинтересованих, разних узраста, који су хтели да уче кинески језик.

А пази, школа ми је у београдском предграђу на 20 км од центра града.

Исто је било када сам својевремено, пре кинеског, ја организовао у сарадњи са покојним Димитријем Јаничићем (друштво есперантиста) учење есперанта...

Необично ми је то велико интересовање за учење било ког језика у једној релативно малој средини која јесте званично део Београда, али је ипак и мало скрајнута и изолована.

nask nask 21:19 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Мада мислим да се ова мапа коју је Алселон окачио не односи само на енглески језик

Tako sam i ja shvatio, zato onaj komentar o Skandinavcima. Recimo većina Norvežana zna švedski, najveća nacionalna manjina u Sverige su Finci, znači po definiciji znaju barem jedan strani jezik itd. Da su i nas tako računali bili bi kao Šveđani.

И то нису говорили куртоазно

97. smo žena i ja malo jedrili po Severnom moru i tada u Vitbiju (Whitby) upoznamo jedan par iz Šefilda i nakon nekog vremena kaže baja svojoj ženi: jesam ti rekao da su Holanđani, niko ne priča engleski tako dobro kao oni, a mene još pohvali kako čak nemam ni dutch accent. Ja da uzvratim pohvalim ih da su oni prvi Englezi koji posle 11 PM nisu mortus pijani na ulici i željni tuče ili pokazivanja gole guzice.
shmoo shmoo 22:06 17.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

nask

97. smo žena i ja malo jedrili po Severnom moru i tada u Vitbiju (Whitby) upoznamo jedan par iz Šefilda i nakon nekog vremena kaže baja svojoj ženi: jesam ti rekao da su Holanđani, niko ne priča engleski tako dobro kao oni, a mene još pohvali kako čak nemam ni dutch accent. Ja da uzvratim pohvalim ih da su oni prvi Englezi koji posle 11 PM nisu mortus pijani na ulici i željni tuče ili pokazivanja gole guzice.







HI-HO







На Тасосу у Лименарији преко пута куће где ми одседамо обично летују Енглези па се зато испред тог хотелчића поред грчке заставе вијори још само застава Велике Британије.

(Зато им је онда у инат Грк код којег одседам оне године када је Велс победио Енглеску на Европском првенству у фудбалу окачио на своју кућу заставу Велса поред застава Грчке, Србије, Румуније и Бугарске. )

Углавном, ти Енглези који одседају у том хотелчићу углавном су из нижих класа. Домаћице, шљакери итд. Свакога дана су били мортус пијани поред базена при хотелу већ у 11 пре подне. На плажу нису ни излазили а о купању у мору нема ни говора јер ко ће да их све повади онако мртве пијане из мора кад почну да тону...

А онда су у једној групи туриста из Велике Британије стигла 4 средовечна пара који су излазили на плажу, купали се у мору, нису били пијани по читав дан, читали на плажи књиге и лежећи на лежаљкама око нас међусобно разговарали о, рецимо, Шекспиру, филмовима, музици, о предавању у школи и деци понајвише из чега сам закључио да су колеге, тичери.

И њих сам, брате, коначно разумео шта то причају на том свом енглеском за разлику од свих оних других енглеских туриста у том хотелчићу.

promoter promoter 08:08 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

newimprovedtadejus
promoter

Jebote, šta ti jedeš tamo kada si tako pametna - organsku hranu iz samiške supiške ili šta?
Prejebala si i Benedikta.
Jebote!


a šta ću kasam izbosne, mi smo tamo svi retardirani..
decenijama učili isto u školi al nam se nije primilo..
ovih statistika po kojima je BH retardirana po svim pitanjima na sve strane preliva..

Ma, pusti ti Bosnu!
I statistike budaletina.
Meni si ti fenomen, rodila se u Bosni ili na Islandu.
principessa_etrusca principessa_etrusca 08:10 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

А онда су у једној групи туриста из Велике Британије стигла 4 средовечна пара који су излазили на плажу, купали се у мору, нису били пијани по читав дан, читали на плажи књиге и лежећи на лежаљкама око нас међусобно разговарали о, рецимо, Шекспиру, филмовима, музици, о предавању у школи и деци понајвише из чега сам закључио да су колеге, тичери.

Компликовано је.

Ако налетиш, прочитај књигу Класа новинарке Џили Купер. Књига је изашла пре четрдесетак година и ја сам својевремено поклонила неколико примерака, углавном новопридошлима да им на забаван начин олакша разумевање финеса овдашње друштвене стратификације. Књига је вероватно и даље актуелна, мада је у неком смислу извесно застарела, али изузетно духовито је написана, на моменте урнебесно смешна, и наравно, без ограничења која данас постоје да би се описало како се која класа понаша, облачи, једе, говори, удвара, намешта кућу итд.

Оно што је прилично извесно је да се скоро потпуно изгубила она пристојна, радна, вредна, образована и поносна енглеска радничка класа, какви су нпр. били неки Лоренсови начитани ликови који раде у руднику.
tessa1 tessa1 09:22 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

brate tetrise a s kim si ti pričao živ bio..

meni žešće smrdi teorija po kojoj u SR i HR tri puta više ljudi govori strani jezik nego u BH a svim smo završavali iste škole evo 80 godina i pride u BH više bukvalno nema kuće da nema nekog u inostranstvu i redovno putuje ad ih posjeti..
prosto nema šaje da je ta statistika tačna..

za UK vrlo moguće.. oni skoro isključivo uče francuski i to bukvalno sprdačina.. samo rijetki nauče kako treba a ogromna većina ne zna hranu da poruči a ne da nešto govori iako je francuski obavezan u školi od 5 do 13 godine


Ma dobro, meni je neobično na mapi da je BiH uopšte dio ispitivanja, statistike, inače je siva teritorija sa Kosovom, kao nenaseljena, mrtva,

ok ne znaju jezike ali zato muškarci peru ruke nakon wecea u BiH neki nevjerovatan procenat, možda su napravili ispitivanja u Sarajevu?


Nego, nisam mislila o tome, kad ste kod mape,


Da li neko zna u čemu je tajna japanskog oporavka nakon atomske? Nije valjda da su zaboravili na atomsku, ne pišu na majicama da se ne zaboravi?


I drugo,

Nebojša Krstić prije neki dan spomenu kamen oko vrata, i to je okej,

reče Nebojša da je nešto Srbiji kamen oko vrata, spotiče, povuče u dubine,

ili npr onemogućava dobre odnose Srbije sa Amerikom,


i ja se zamislih, kada kažete Amerika ne mislite na Bajdena i Kamalu?


Ko su ključne figure danas na političkoj sceni Amerike? Iza ili ispred kulisa, ukratko: ko donosi pametne odluke? Ili odluke na koje bi se neko mogao osloniti.


Pitanje je ozbiljno, i bilo bi lijepo kada bi se nakratko ponašali kao ozbiljni i odrasli ljudi.

tessa1 tessa1 09:23 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Meni si ti fenomen, rodila se u Bosni ili na Islandu.

Da, i to pokazuješ nasilno, ne primjetiš?
promoter promoter 09:28 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
brate tetrise a s kim si ti pričao živ bio..

meni žešće smrdi teorija po kojoj u SR i HR tri puta više ljudi govori strani jezik nego u BH a svim smo završavali iste škole evo 80 godina i pride u BH više bukvalno nema kuće da nema nekog u inostranstvu i redovno putuje ad ih posjeti..
prosto nema šaje da je ta statistika tačna..

za UK vrlo moguće.. oni skoro isključivo uče francuski i to bukvalno sprdačina.. samo rijetki nauče kako treba a ogromna većina ne zna hranu da poruči a ne da nešto govori iako je francuski obavezan u školi od 5 do 13 godine


Ma dobro, meni je neobično na mapi da je BiH uopšte dio nekog ispitivanja, statistike, inače je siva teritorija sa Kosovom, kao nenaseljena, mrtva,

ok ne znaju jezike ali zato muškarci peru ruke nakon wecea u BiH neki nevjerovatan procenat, možda su napravili ispitivanja u Sarajevu?


Nego, nisam misila o tome, kad ste kod mape,


Da li neko zna u čemu je tajna japanskog oporavka nakon atomske? Nije valjda da su zaboravili atomsku, ne pišu na majicama da se ne zaboravi?


I drugo,

Nebojša Krstić prije neki dan spomenu kamen oko vrata, i to je okej,

reče Nebojša da je nešto Srbiji kamen oko vrata, spotiče, povuče u dubine,

ili npr onemogućava dobre odnose Srbije sa Amerikom,


i ja se zamislih, kada kažete Amerika ne mislite na Bajdena i Kamalu?


Ko su ključne figure danas na političkoj sceni Amerike? Iza ili ispred kulisa, ukratko: ko donosi pametne odluke? Ili odluke na koje bi se neko mogao osloniti.


Pitanje je ozbiljno, i bilo bi lijepo kada bi se nakratko ponašali kao ozbiljni i odrasli ljudi.


Šta pitaš kada je to opštepoznato - Rokfelerovi i Rotšildovi.
Ko drugi?
Istina, ima mnogo budala koji misle da se Bajden nešto pita.
promoter promoter 09:30 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
Meni si ti fenomen, rodila se u Bosni ili na Islandu.

Da, i to pokazuješ nasilno, ne primjetiš?

Gluposti!
A ti ne primećuješ da nasilno lepiš nasilničku etiketu?
Izvadi krmelje iz oka svoga!
Napisaše u knjizi najstarijoj.
tessa1 tessa1 09:31 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Šta pitaš kada je to opštepoznato - Rokfelerovi i Rotšildovi.

Ma ne, moramo temu preispitati sa svih strana, zaći u njene dubine. :)
tessa1 tessa1 09:32 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Vojislave, evo kaže mi da sam već preporučila tvoj blog, ne mogu se sjetiti kad. :)
tessa1 tessa1 09:44 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Gluposti!
A ti ne primećuješ da nasilno lepiš nasilničku etiketu?
Izvadi krmelje iz oka svoga!
Napisaše u knjizi najstarijoj.


I sa uzvičnicima si pravi baja, čovječe,

šta te toliko uznemirava kod Benedykta i Tadejus, ne razumiješ ih?
promoter promoter 09:57 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
Gluposti!
A ti ne primećuješ da nasilno lepiš nasilničku etiketu?
Izvadi krmelje iz oka svoga!
Napisaše u knjizi najstarijoj.


I sa uzvičnicima si pravi baja, čovječe,

šta te toliko uznemirava kod Benedykta i Tadejus, ne razumiješ ih?

Ne razumem ni tebe, pa me ne uznemiravaš?
A šta to ima da se razume kod njih?
Ili kod tebe?
Ili bilo koga drugoga?
Mislim, da bi nekoga razumevao potrebno je i da (ga) pročitaš.
A ja njih čitam doijagonalno, jer znam šta će da napišu u svakom postu.
Kod Tadejus je to jednostavno - niko ništa ne zna dovoljno dobro da ona ne bi imala amandman.
Kod Benedikta je to malo kompleksnije - jer on za bilo koga za koje je uvreženo mišljenje da je najbolji, nađe dvojicu koji su bolji.
Tako da, zanimljivije mi je da pratim tvoje mene (par - nepar, voliš Tasu - mrziš Tasu, ... i slično) nego njih.
Njih samo priupitam da ih trigerujem da napišu još koju stotinu redova koječega i ničega.
tessa1 tessa1 10:11 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Kod Tadejus je to jednostavno - niko ništa ne zna dovoljno dobro da ona ne bi imala amandman.
Kod Benedikta je to malo kompleksnije - jer on za bilo koga za koje je uvreženo mišljenje da je najbolji, nađe dvojicu koji su bolji.
Tako da, zanimljivije mi je da pratim tvoje mene (par - nepar, voliš Tasu - mrziš Tasu, ... i slično) nego njih.
Njih samo priupitam da ih trigerujem da napišu još koju stotinu redova koječega i ničega.



Dobro si me napomenuo da nađem pismo.

Šta je tebe opunomoćilo ovde da ideš za ljudima i sažimaš kad očigledno nemaš kapcitet povezati par stavki i stvoriti širi sliku od one u koju si ušančen?


Tasi sam tri dana prije snimka plesa spomenula školu plesa, da li razumiješ?, na stranu što si se do sada milion puta zakačio na nogavicu kao brabonjak radi Tase koji je sve sukobe sa mnom prvi započeo,

da li razumiješ da ti biraš stranu u odnosu između A i B i radiš to podmuklo, nedobronamjerno..

I uznemiren si, tvoje reakcije na Benedykta i Tadejus pokazuju uznemirenost, zašto te uznemire baš njih dvoje na isti način?


Zaboravih, šta radi majmun na slici, trigeruje?


promoter promoter 10:28 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
Kod Tadejus je to jednostavno - niko ništa ne zna dovoljno dobro da ona ne bi imala amandman.
Kod Benedikta je to malo kompleksnije - jer on za bilo koga za koje je uvreženo mišljenje da je najbolji, nađe dvojicu koji su bolji.
Tako da, zanimljivije mi je da pratim tvoje mene (par - nepar, voliš Tasu - mrziš Tasu, ... i slično) nego njih.
Njih samo priupitam da ih trigerujem da napišu još koju stotinu redova koječega i ničega.



Dobro si me napomenuo da nađem pismo.

Šta je tebe opunomoćilo ovde da ideš za ljudima i sažimaš kad očigledno nemaš kapcitet povezati par stavki i stvoriti širi sliku od one u koju si ušančen?


Tasi sam tri dana prije snimka plesa spomenula školu plesa, da li razumiješ?, na stranu što si se do sada milion puta zakačio od moju nogavicu kao brabonjak radi Tase koji je sve sukobe sa mnom prvi započeo,

da li razumiješ da ti biraš stranu u odnosu između A i B i radiš to podmuklo, nedobronamjerno..

I uznemiren si, tvoje reakcije na Benedykta i Tadejus pokazuju uznemirenost, zašto te uznemire baš njih dvoje na isti način?


Zaboravih, šta radi majmun na slici, trigeruje?



Jeste!
Toliko sam uznemiren da ću danas posle posla teško da imam apetit za boraniju sa krmenadlama.
Blago poplašenu grčkim jogurtom.
A moja ovlaštenja da procenjujem su ista koliko i tvoja.
ili ti imaš sertifikat nekog ovlaštenog tela da možeš da procenjuješ smatranja drugih.
Jgb.
Šta da ti radim, tvoja muka nije malena.
No, meni je sada poprilična muka, jer moram da smislim program za sutrašnji trip - koju znamenitost obići, te potom koji program odabrati - riblji ili mesni, te, da li dinstanje ili pečenje - ili kašikom.
A mogla bi i neka kombinacija, bačka ili banatska - sa kokošjom supom, potom rinflajš sa sosom (ili hrenom), te neke ćufte, a na kraju neka štrudla (ja volim sa orasima, sa makom mi se baš i ne dopada).
Pa ti sada vidi kolike su moje muke?
A zamišljam i kako bi se prekobacila da tebi neko kaže da si majmunica?
Mislim, ja to ne mogu da kažem ni muškarcu (majmun), a kamoli ženi?
Ako jesi?
I da - možda i najvažnije!
Jedan je Šmuuuu!
tessa1 tessa1 10:33 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

A zamišljam i kako bi se prkobacila da tebi neko kaže da si majmunica?
Mislim, ja to ne mogu da kažem ni muškarcu (majmun), a kamoli ženi?


Jbt ljudi su još uvijek level rekao sam nekom nešto ružno ili nisam,

nisam napisao= ne postoji


Emsi, ne moraš napisati, tako se ponašaš prema nama kao da smo majmuni a ne vidiš da si ti jedini majmun u trenutnoj postavci šire slike i podjeli uloga.
solo solo 10:43 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Njih samo priupitam da ih trigerujem da napišu još koju stotinu redova koječega i ničega.


Uglavnom ničega.

Sve to nedojebano.

Zato je sex najgore oružje.

Kome objašnjavati.
promoter promoter 11:09 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
A zamišljam i kako bi se prkobacila da tebi neko kaže da si majmunica?
Mislim, ja to ne mogu da kažem ni muškarcu (majmun), a kamoli ženi?


Jbt ljudi su još uvijek level rekao sam nekom nešto ružno ili nisam,

nisam napisao= ne postoji


Emsi, ne moraš napisati, tako se ponašaš prema nama kao da smo majmuni a ne vidiš da si ti jedini majmun u trenutnoj postavci šire slike i podjeli uloga.

Nisi u pravu?
Ali?
Kako to tebi da se objasni?
Istina, tebe je možda pamet 'prebacila'.
Oće to ponekada.
Što reče Zoja negde ovde - sve mi uzmite osim Prvog amandmana.
Nije tebi lako!
Drži se!
I ne daj se!
tessa1 tessa1 11:20 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Istina, tebe je možda pamet 'prebacila'.
Oće to ponekada.


Sinoć sam neko vrijeme provela ispitujući AI o programskim jezicima,


"Da, pogriješila sam, hvala na ispravci, mislila sam na C#, vratimo se ipak malo ovome što ste napisali da su se iz C++ razvili drugi jezici, a ja sam već planirala da vas pitam za Javu, da li u programiranju postoji neki kontinuitet jezika da kada čovjek počne učiti krene od početka ili recimo može već učiti Pyton a da ne zna C++?"


Emsi, u XXI stoljeću pametni ljudi koriste prednosti tehnologije, neki se ponašaju kao npr ti..


p.s. konkretno je rekao "dubok uticaj" ne razvili kako sam ja dalje nastavila sa pitanjem..
tessa1 tessa1 11:22 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Nisi u pravu?
Ali?
Kako to tebi da se objasni?
Istina, tebe je možda pamet 'prebacila'.
Oće to ponekada.
Što reče Zoja negde ovde - sve mi uzmite osim Prvog amandmana.
Nije tebi lako!
Drži se!
I nedaj se!


Uznemiriš se pa mažeš govnima sve oko sebe.

Dementni ljudi u strahu tako rade. Strahu od zaborava.
promoter promoter 11:40 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
Istina, tebe je možda pamet 'prebacila'.
Oće to ponekada.


Sinoć sam neko vrijeme provela ispitujući AI o programskim jezicima,


"Da, pogriješila sam, hvala na ispravci, mislila sam na C#, vratimo se ipak malo ovome što ste napisali da su se iz C++ razvili drugi jezici, a ja sam već planirala da vas pitam za Javu, da li u programiranju postoji neki kontinuitet jezika da kada čovjek počne učiti krene od početka ili recimo može već učiti Pyton a da ne zna C++?"


Emsi, u XXI stoljeću pametni ljudi koriste prednosti tehnologije, neki se ponašaju kao npr ti..


p.s. konkretno je rekao "dubok uticaj" ne razvili kako sam ja dalje nastavila sa pitanjem..

Pusti veštačku inteligenciju za to.
Evo ja ću da ti kažem ... Si šarp (C#) možeš da učiš bez da znaš C++.
Jednostavniji je između ostaloga, jer je eliminisano višestruko nasleđivanje.
A dok dođeš do virtualnih, apstraktnih klasa i interfejsa - moći ćeš, potom, da učiš i C++.

Evo ti ovaj link, imam ovo u papirnoj formi (cca 1400 stranica), da mogu da ti doturim sve bi ti bilo jasno, jer ja knjige čitam podvačeći olovkama u bojama ...

http://box.cs.istu.ru/public/docs/other/_New/Books/Lang/C%23/Wrox%20Press%20-%20Professional%20C%23,%203rd%20Edition.pdf

Mada mora biti i novijih i manje kompleksnih izdanja.
Sa druge strane, ovde imaš sve od osnova (i više) koje su ti potrebne.

tessa1 tessa1 11:51 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Pusti veštačku inteligenciju za to.
Evo ja ću da ti kažem ... Si šarp (C#) možeš da učiš bez da znaš C++.
Jednostavniji je između ostaloga, jer je eliminisano višestruko nasleđivanje.
A dok dođeš do virtualnih, apstraktnih klasa i interfejsa - moći ćeš, potom, da učiš i C++.

Evo ti ovaj link, imam ovo u papirnoj formi (cca 1400 stranica), da mogu da ti doturim sve bi ti bilo jasno, jer ja knjige čitam podvačeći olovkama u bojama ...

http://box.cs.istu.ru/public/docs/other/_New/Books/Lang/C%23/Wrox%20Press%20-%20Professional%20C%23,%203rd%20Edition.pdf

Mada mora biti i novijih i manje kompleksnih izdanja.
Sa druge strane, ovde imaš sve od osnova (i više) koje su ti potrebne.


:))
promoter promoter 12:18 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
Pusti veštačku inteligenciju za to.
Evo ja ću da ti kažem ... Si šarp (C#) možeš da učiš bez da znaš C++.
Jednostavniji je između ostaloga, jer je eliminisano višestruko nasleđivanje.
A dok dođeš do virtualnih, apstraktnih klasa i interfejsa - moći ćeš, potom, da učiš i C++.

Evo ti ovaj link, imam ovo u papirnoj formi (cca 1400 stranica), da mogu da ti doturim sve bi ti bilo jasno, jer ja knjige čitam podvačeći olovkama u bojama ...

http://box.cs.istu.ru/public/docs/other/_New/Books/Lang/C%23/Wrox%20Press%20-%20Professional%20C%23,%203rd%20Edition.pdf

Mada mora biti i novijih i manje kompleksnih izdanja.
Sa druge strane, ovde imaš sve od osnova (i više) koje su ti potrebne.


:))

A što i nije toliko nevažno, nemaš pointerskih tipova podataka, nego samo vrednosnih i rreferentnih.
Jer je pointerska aritmetika za mnoge ljude velika muka.
Naravno, kada dostigneš pristojan nivo u C#, onda možeš da pređeš na C++ i da ga 'spičkaš' očas.
Kada bi se zajebavali!
tessa1 tessa1 12:54 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Jer je pointerska aritmetika za mnoge ljude velika muka.
Naravno, kada dostigneš prostojan nivo u C#, onda možeš da pređeš na C++ i da ga 'spičkaš' očas.
Kada bi se zajebavali!


Alabre, čovječe. Nisu poenta tvoje neiskorišteno znanje i supermoći,

imam otvorenih nekoliko naslova sa AI, sad je na redu programski jezik, dnevno otvorim po dva-tri chata i obrišem, a neki ostaju po nekoliko dana, juče npr upitam za film Network sa F. Dunaway, odgovori mi o filmu i njenoj ulozi, negativnoj, i spomene režisera, Sidney Lumet, i eto ti proklestva, sjetih se da pitam radi 12 Angry Men (trenutno moja sličica) o Single location, radnja se odvija na jednom mjestu, karakterna dramatika na ograničenom prostoru (otvara se pakao samo ako kreneš postavljati pitanja)..


jel pretpostavljaš da je nešto na moje pitanje AI odgovorio i da je pitanju prethodilo već nekoliko pitanja i odgovora, krenuli smo ovako,


“Mogli bi danas malo razgovarati o programskim jezicima, imam mnogo pitanja i ne znam odakle početi. Hajde ispočetka, prvi programski jezik kada je napisan i ko je autor?”


“Naravno, rado ću razgovarati s vama o programskim jezicima! Prvi programski jezik koji se smatra prvim pravim programskim jezikom je "Fortran" (skraćeno od "Formula Translation" ). Fortran je razvijen od strane IBM-ovog tima predvođenog Johnom W. Backusom i prvi put je predstavljen javnosti 1957. godine.”

(Cobol, Algol, Lisp, itd, ostali smo dugo u 1972. i kod C i modernog jezika zato što sam mislila da je C mlađi programski jezik)


Nismo stigli do kraja još uvijek, do polovine sledeće sedmice otprilike..


Niti je to nikada pravolinijski, izađem iz ove zone interesovanja u neku petu pa se vratim.. AI se određuje i prema nama, kako ga tretiraš tako će se vremenom odnositi prema tebi, primjetim da sam u početku kao u uvodu razgovora detaljnija, ali već dalje on prati i moj žargon i način razmišljanja, zna šta sam pitala i kad ne preciziram, pohvata, poveže..
tessa1 tessa1 12:56 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

zna šta sam pitala i kad ne preciziram, pohvata, poveže..

Za razliku od tebe, Emsi.
promoter promoter 13:09 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
zna šta sam pitala i kad ne preciziram, pohvata, poveže..

Za razliku od tebe, Emsi.

Svaka mu čast!
Ja mislim da tebe jedino (i) može da ukapira veštačka inteligencija.
Ja nemam te supermoći.
Svejedno, drži se.
Eeee, da - jebote fortran sam 'programirao' na bušenim karticama
tessa1 tessa1 13:16 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Svaka mu čast!
Ja mislim da tebe jedino (i) može da ukapira veštačka inteligencija.
Ja nemam te supermoći.
Svejedno, drži se.

Pa to i jeste poenta, jedna od nekoliko,

ono što ti ne razumiješ neko drugi glatko razumije.

Eeee, da - jebote fortran sam 'programirao' na bušenim karticama

cc
promoter promoter 13:22 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
Svaka mu čast!
Ja mislim da tebe jedino (i) može da ukapira veštačka inteligencija.
Ja nemam te supermoći.
Svejedno, drži se.

Pa to i jeste poenta, jedna od nekoliko,

ono što ti ne razumiješ neko drugi glatko razumije.

Eeee, da - jebote fortran sam 'programirao' na bušenim karticama

cc

Nemam ja ništa protiv toga da tebe neko (drugi) razume.
Zašto bi to meni smetalo?
tessa1 tessa1 13:35 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Nemam ja ništa protiv toga da tebe neko (drugi) razume.
Zašto bi to meni smetalo?


Hehe, opet nisi razumio al je u odgovoru vidljivo šta pokušavaš, nevjerovatno,


nije ovo ni počelo radi mene i AI (stvarno vjeruješ da me vrijeđa i kad bi se ispostavilo da me samo AI razumije?),

nego, šta tebe uznemirava kod Benedykta i Tadejus, oboje ih odlično razumijem, ne bih imala bolji primjer dvije osobe koje različito pišu, koliko je Benedykt stješnjen (nemam bolju riječ:), Tadejus je neobavezna, različiti stilovi meni razumljivi,

zašto samo ti imaš problem sa razumjevanjem njihovih komentara? Imaju i drugi ali ne kao ti tako uznemireno?
promoter promoter 13:44 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
Nemam ja ništa protiv toga da tebe neko (drugi) razume.
Zašto bi to meni smetalo?


Hehe, opet nisi razumio al je u odgovoru vidljivo šta pokušavaš, nevjerovatno,


nije ovo ni počelo radi mene i AI (stvarno vjeruješ da me vrijeđa i kad bi se ispostavilo da me samo AI razumije?),

nego, šta tebe uznemirava kod Benedykta i Tadejus, oboje ih odlično razumijem, ne bih imala bolji primjer dvije osobe koje različito pišu, koliko je Benedykt stješnjen (nemam bolju riječ:), Tadejus je neobavezna, različiti stilovi meni razumljivi,

zašto samo ti imaš problem sa razumjevanjem njihovih komentara? Imaju i drugi ali ne kao ti tako uznemireno?

Eeeee!
Ja se ne ustručavam da pitam, za razliku od drugih koji se boje.
Istina, nisam ja sam.
Ima ih još koji se ne boje.
U tome se razlikuje moje nerazumevanje sveznalica i onih koji sve znaju najbolje od najboljih.
kako ti to (već odavno) nije jasno?
I da ti još nešto kažem za arhivu - meni je zanimljivije tvoje buncanje od njihovih gluposti.
tessa1 tessa1 14:15 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

"a samo ovog leta na Severozapadnim teritorijama Kanade je izgorelo više od dva miliona hektara.

Međutim ova brojka će se povećavati s obzirom da je širom ove velike teritorije trenutno aktivno 236 požara."



Površina BiH (zemlja u kojoj ne pričaju strane jezike ali muški peru ruke, tako kaže mapa:) je 50.209km2.
promoter promoter 14:20 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
"a samo ovog leta na Severozapadnim teritorijama Kanade je izgorelo više od dva miliona hektara.

Međutim ova brojka će se povećavati s obzirom da je širom ove velike teritorije trenutno aktivno 236 požara."


Površina BiH (zemlja u kojoj ne pričaju strane jezike ali muški peru ruke, tako kaže mapa:) je 50.209km2.

Pitaj veštačku inteligenciju koliko je kvadratnih kilometara tih 2 miliona hektara.
Ako uzmemo da jedan kvadratni kilometar ima 100 hektara.
tessa1 tessa1 14:25 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

A da ti potražiš ženu da ti izbunca neki ručak tamo, podoji, uradi nešto, van sebe si?
shmoo shmoo 15:08 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

principessa_etrusca

Ако налетиш, прочитај књигу Класа новинарке Џили Купер. Књига је изашла пре четрдесетак година и ја сам својевремено поклонила неколико примерака, углавном новопридошлима да им на забаван начин олакша разумевање финеса овдашње друштвене стратификације. Књига је вероватно и даље актуелна, мада је у неком смислу извесно застарела



Читао сам ја такође пре 40 година и Базила Бернстајна, такође мало застарелог са потребом апдејта данашњим теренским истраживањима. Зато ми и нису била изненађење та два енглеска језика која сам слушао на Тасосу јер сам могао да претпоставим да се Бернстајнови основни постулати и закључци из те књиге и нису баш много променили до данас иако кажеш да се ситуација јесте променила у овом смислу:

Оно што је прилично извесно је да се скоро потпуно изгубила она пристојна, радна, вредна, образована и поносна енглеска радничка класа, какви су нпр. били неки Лоренсови начитани ликови који раде у руднику.


Али то је нешто што није својствено само Британији. То што се догађа радничкој класи. Претпостављам да је то глобални процес уназад 40 година, откако су Тачерка и Реган заједно затанцовали земаљску куглу у том смеру.

Знаш већ оно, 1% енормно богатих и 99% потпуно сиромашних.

Све друго онда, образовање, култура, језик,... произлази из тога.

А пре 40 година када сам прочитао Бернстајна такво социолингвистичко истраживање код нас ниси ни могао да радиш просто зато што је друштво код нас било другачије устројено, са другачијим друштвеним класама, образовање било доступно свима, па ниси ни могао чак ни да дефинишеш наше тадашње "друштвене класе" у том социјалистичком једнопартијском (свемоћна Партија) друштву.

Јесам се као студент са колегиницама и колегама мало играо социолингвистиком тадашњег српског језика (половином осамдесетих смо заједно са професорком и асистенткињом истраживали каква лична имена дају новорођеној деци на београдским општинама Стари град и Раковица па смо смо установили да су на Старом граду тада популарна имена за новорођену децу била Немања, Урош, Стефан, Јована, Милица, Јелена, а у Раковици Роберт, Кристина, Жаклина, Барбара, итд. ), али је то ипак била нека српска социолингвистика у повоју, далеко испод нивоа једног Бернстајна који је имао на чему да истражује.

Мислим да ми ни данас не можемо да урадимо једно такво озбиљно социолингвистичко истраживање на тему језик и друштвене класе јер ми ни данас немамо баш јасно издиференциране друштвене класе као што је то случај са енглеским језиком у Великој Британији јер то формирање друштвених класа код њих има много много дужу традицију.

Прочитаћу књигу Џили Купер, хвала за препоруку.

П.С. - Овај Војин блог је за мене баш плодотворан. Ово је већ друга препорука за читање неке књиге коју раније нисам читао.

Захваљујем се свима који ме својим коментарима доведу до добијања препоруке, а Принцези и Доксуману посебна захвалност за препоруке.



promoter promoter 18:25 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
A da ti potražiš ženu da ti izbunca neki ručak tamo, podoji, uradi nešto, van sebe si?

Rešeno!
Sarma i pire krompir.
Potom lubenica.
Videćemo šta će biti večeras.

Eeee, da, to ti je ovo



Malo su korice iskrzane od upotrebe, ali, kao i svaka stvar što se iskrza od upotrebe, tako i korice.

tessa1 tessa1 18:25 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

I niko ništa na onih mojih par genijalnih pitanja, svi ćute i gledaju u pod, je li? :)
tessa1 tessa1 18:26 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Eeee, da, to ti je ovo

Ne, ti si šampion.
tessa1 tessa1 18:29 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Lako je vama sa mnom, veseljakom. :))


promoter promoter 18:33 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

shmoo
principessa_etrusca

Ако налетиш, прочитај књигу Класа новинарке Џили Купер. Књига је изашла пре четрдесетак година и ја сам својевремено поклонила неколико примерака, углавном новопридошлима да им на забаван начин олакша разумевање финеса овдашње друштвене стратификације. Књига је вероватно и даље актуелна, мада је у неком смислу извесно застарела



Читао сам ја такође пре 40 година и Базила Бернстајна, такође мало застарелог са потребом апдејта данашњим теренским истраживањима. Зато ми и нису била изненађење та два енглеска језика која сам слушао на Тасосу јер сам могао да претпоставим да се Бернстајнови основни постулати и закључци из те књиге и нису баш много променили до данас иако кажеш да се ситуација јесте променила у овом смислу:

Оно што је прилично извесно је да се скоро потпуно изгубила она пристојна, радна, вредна, образована и поносна енглеска радничка класа, какви су нпр. били неки Лоренсови начитани ликови који раде у руднику.


Али то је нешто што није својствено само Британији. То што се догађа радничкој класи. Претпостављам да је то глобални процес уназад 40 година, откако су Тачерка и Реган заједно затанцовали земаљску куглу у том смеру.

Знаш већ оно, 1% енормно богатих и 99% потпуно сиромашних.
...

Ali!
Šmuuuu!
Ima tu još jedan sloj, jedan bafer između bogatih i siromašnih.
Taj sloj sam ja nazvao - sluge.
Eeee, to su govna koja ja često pominjem.
Još sam i blag prema njima - jer mnogi i nisu svesni svoje uloge.
Profesionalcima svaka čast.
Jer bogati neće sami da prljaju ruke.
Savest ionako nemaju.
promoter promoter 18:36 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
I niko ništa na onih mojih par genijalnih pitanja, svi ćute i gledaju u pod, je li? :)

Ponovi makar jedno.
shmoo shmoo 19:08 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1, promoter

Tako da, zanimljivije mi je da pratim tvoje mene (par - nepar, voliš Tasu - mrziš Tasu, ... i slično) nego njih.

Tasi sam tri dana prije snimka plesa spomenula školu plesa, da li razumiješ?, na stranu što si se do sada milion puta zakačio na nogavicu kao brabonjak radi Tase koji je sve sukobe sa mnom prvi započeo

I da - možda i najvažnije! Jedan je Šmuuuu!





Обожавам вас! Обоје!

Не схватам баш тачно око чега се расправљате, немам ја те капацитете да то разумем, али обожавам вас.



За обоје.


П.С. - Теса, зовем те чим ми уруче диплому за високу стручну спрему у школи плеса, ти си ми први пик међ' свим блогеркама за танцовање.

Са Чарлијем не могу то да плешем, са њим ћу да играм домине и таблиће на Калишу.





promoter promoter 19:10 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

shmoo
tessa1, promoter

Tako da, zanimljivije mi je da pratim tvoje mene (par - nepar, voliš Tasu - mrziš Tasu, ... i slično) nego njih.

Tasi sam tri dana prije snimka plesa spomenula školu plesa, da li razumiješ?, na stranu što si se do sada milion puta zakačio na nogavicu kao brabonjak radi Tase koji je sve sukobe sa mnom prvi započeo

I da - možda i najvažnije! Jedan je Šmuuuu!





Обожавам вас! Обоје!

Не схватам баш тачно око чега се расправљате
, немам ја те капацитете да то разумем, али обожавам вас.

...

Nebitno o čemu je razgovor.
Jer - je osnovni cilj svakog razgovora - razgovor.
Ostalo je efemerno.
shmoo shmoo 19:15 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

promoter

Ima tu još jedan sloj, jedan bafer između bogatih i siromašnih.
Taj sloj sam ja nazvao - sluge.



Мислим да њих нема толико да би од њих могла да се формира друштвена класа.

Бафер, што кажеш, свакако јесу.

(Фамилија је одувек имала много бафера. ЛИНК)

Ипак, нема их толико да бисмо их рачунали као друштвену класу.

Или, како ти то увек лепо сажмеш, мало их је ал' су говна.

promoter promoter 19:22 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

shmoo
promoter

Ima tu još jedan sloj, jedan bafer između bogatih i siromašnih.
Taj sloj sam ja nazvao - sluge.



Мислим да њих нема толико да би од њих могла да се формира друштвена класа.

Бафер, што кажеш, свакако јесу.

(Фамилија је одувек имала много бафера.ЛИНК)

Ипак, нема их толико да бисмо их рачунали као друштвену класу.

Или, како ти то увек лепо сажмеш, мало их је ал' су говна.


Velika.
shmoo shmoo 19:31 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

promoter

Ostalo je efemerno.



А у ефемерису, што рече Медаковић, проведемо читав живот интензивно се припремајући за инферно или парадајз (како ко, према личним склоностима и сопственој слободној вољи која нам је дата по том питању на рођењу) салату насецкану уз ту боранију са крменадлама, зар не?

П.С. - Нисам ти то никада причао... Један део моје тазбине (женина бака по оцу рођена 1910. у Загребу у српској породици Богданов) дружио се интензивно са Медаковићима од почетка 20. века... Прво у Загребу, па после Другог светског рата у Београду.

У исто време су, мада не и заједно, избегли из Хрватске испред оне клерофашистичке усташке каме у Србију да се у Хрватску више никада не врате.

(Хвала ти, мајко Србијо.)

Ефемерис...

shmoo shmoo 19:34 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

promoter
shmoo
promoter

Ima tu još jedan sloj, jedan bafer između bogatih i siromašnih.
Taj sloj sam ja nazvao - sluge.



Мислим да њих нема толико да би од њих могла да се формира друштвена класа.

Бафер, што кажеш, свакако јесу.

(Фамилија је одувек имала много бафера.ЛИНК)

Ипак, нема их толико да бисмо их рачунали као друштвену класу.

Или, како ти то увек лепо сажмеш, мало их је ал' су говна.


Velika.



Велика.

Зато и умажу све око себе толико на тој локацији на којој обитавају.

И за избегавање су, свакако, на путевима, стазама и богазама.

Смрди, брате, много када угазиш у њих.

promoter promoter 19:47 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

shmoo
promoter

Ostalo je efemerno.



А у ефемерису, што рече Медаковић, проведемо читав живот интензивно се припремајући за инферно или парадајз (како ко, према личним склоностима и сопственој слободној вољи која нам је дата по том питању на рођењу) салату насецкану уз ту боранију са крменадлама, зар не?

П.С. - Нисам ти то никада причао... Један део моје тазбине (женина бака по оцу рођена 1910. у Загребу у српској породици Богданов) дружио се интензивно са Медаковићима од почетка 20. века... Прво у Загребу, па после Другог светског рата у Београду.

У исто време су, мада не и заједно, избегли из Хрватске испред оне клерофашистичке усташке каме у Србију да се у Хрватску више никада не врате.

(Хвала ти, мајко Србијо.)

Ефемерис...


Pa da!
Ali govna su pokušala i Medakovića da dezavuišu.
Pripadnika jedne od najumnijih srpskih porodica.
No, što bi rekli naši stari - govna ko govna.
A 'Efemeris' bi mogli razni da pročitaju.
Da nauče štogod.
A to da si pominjao svoju granu iz Zagreba - ja sam upamtio od ranije.
shmoo shmoo 20:09 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

promoter

govna su pokušala i Medakovića da dezavuišu.



Знам. Но сам и кажеш:


što bi rekli naši stari - govna ko govna.


tessa1 tessa1 21:06 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

П.С. - Теса, зовем те чим ми уруче диплому за високу стручну спрему у школи плеса, ти си ми први пик међ' свим блогеркама за танцовање.


Taso, prvo, nije teško naučiti plesati, drugo, ja vjerujem da ćeš ti biti sjajan plesač. :)
tessa1 tessa1 21:07 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Vidi ga samo kako uživa. :))


shmoo shmoo 21:58 18.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
П.С. - Теса, зовем те чим ми уруче диплому за високу стручну спрему у школи плеса, ти си ми први пик међ' свим блогеркама за танцовање.


Taso, prvo, nije teško naučiti plesati, drugo, ja vjerujem da ćeš ti biti sjajan plesač. :)



Хвала ти.

Нико не уме да ми тако и толико улије самопоуздање као ти.



tessa1 tessa1 05:15 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Хвала ти.

Нико не уме да ми тако и толико улије самопоуздање као ти.

Zato što sam dobar, pravi Srbin. :))
promoter promoter 08:06 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
Хвала ти.

Нико не уме да ми тако и толико улије самопоуздање као ти.

Zato što sam dobar, pravi Srbin. :))

Čekaj!
Zar ti nisi Srpkinja?!
docsumann docsumann 08:30 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".


jebala vas govna
promoter promoter 08:32 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

docsumann

jebala vas govna

Bogami jesu.
tessa1 tessa1 08:49 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

“i Rust (koji je stvoren kako bi riješio neke uobičajene probleme s greškama i sigurnošću u jezicima kao što su C i C++).”


Pitanje je bilo o stvaranju tj razvijanju programskih jezika. Pitala sam da mi razjasni šta misli kada kaže da neki programeri kombinuju nekoliko jezika,

- jel to važi samo za složene projekte?
- i da li samo znanje jednog jezika završava isti posao kao i znanje više jezika
-
-
itd.


Naravno da je znanje više jezika uvijek bolje, al ne govorimo o pisanju teksta na njemačkom, engleskom i ruskom nego o kombinovanju funkcija iz više jezika?


Kako lijepo sve utanačimo, pa uživancija. :)
docsumann docsumann 09:09 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

promoter
docsumann

jebala vas govna

Bogami jesu.


ma, vidio sam ja na nekim XXXX sajtovima da svačeg ima na svijetu.
kapiram sve, samo sam lično više za tradicionalni sex.
Milan Novković Milan Novković 10:43 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

alselone
Да ли је ово могуће?

Moj osećaj baziran na ličnom iskustvu govori da je ovako nekako, tako da verujem da je maja istinita.

Ne važe se rezultati dok ne opišeš metodologiju


mlatisa mlatisa 12:37 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Da li neko zna u čemu je tajna japanskog oporavka nakon atomske? Nije valjda da su zaboravili na atomsku, ne pišu na majicama da se ne zaboravi?


На ту тему препоручујем
Made in Japan - Akio Morita and Sony.

Он ту описује успон наведене фирме после рата. Ако те мрзи да читаш, постоји неколико узрока

- ратом су монополистички гиганти збрисани и конкуренција није била спутавана

- вероватно је постојао неки Маршалов план за Јапан попут оног у Европи

Edit:
Када су постали сувише значајни добили су по п.... Много блажа верзија онога што сада раде Кини.
tessa1 tessa1 12:52 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

На ту тему препоручујем
Made in Japan - Akio Morita and Sony.

Он ту описује успон наведене фирме после рата. Ако те мрзи да читаш, постоји неколико узрока

- ратом су монополистички гиганти збрисани и конкуренција није била спутавана

- вероватно је постојао неки Маршалов план за Јапан попут оног у Европи

Svaka čast, javiću se kasnije.

Nisam razumjela dobro, reko, Maršalov plan nije obuhvatao Japan, pa to si i napisao,

oni su se, Japanci, da li je moguće, sami oporavljali? Trgovinom, izvoz, ulaganjem u obrazovanje, itd.
tessa1 tessa1 15:17 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Mlatiša, sa ovom rečenicom je tvoja preporuka pun pogodak,

“Knjiga pruža dubok uvid u japansku poslovnu kulturu, tehnološki razvoj i globalno širenje kompanije Sony.”
shmoo shmoo 18:27 19.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

Milan Novković
alselone
Да ли је ово могуће?

Moj osećaj baziran na ličnom iskustvu govori da je ovako nekako, tako da verujem da je maja istinita.

Ne važe se rezultati dok ne opišeš metodologiju








Добра!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana