Nauka| Život

Kvantni mehaničari i A-bomba

Vojislav Stojković RSS / 16.08.2023. u 15:48

U povodu filmskog hita "OPENHAJMER", o događajima koji su prethodili projektu "Menhetn".

Od kada se igra fudbal  golmani imaju samo jedan zadatak - da odbrane svoju mrežu.   Međutim, mladi golman fudbalskog kluba  AB Kopenhagen sa početka prošlog  veka, ne samo da je uspešno branio  svoju mrežu, već je istovremeno  ex capite vršio složene matematičke proračune o proporciji  dimenzije gola i veličini terena, statistikom rizika da primi gol u zavisnosti od  rasporeda  i kretanja igrača u blizini  kaznenog prostora, a posebnu pažljivo  je  pratio fudbalsku loptu,  proračunavao njeno kretanje, obrtaje u vazduhu i putanje. Darovitost mladog golmana  nije prošla nezapaženo i od najveće danske pivarske korporacije “Carlsberg” dobio je stipendiju za studij i usavršavanje, ali ne u fudbalu, već u fizici.

 

Nils Hendrik Dejvid Bor je 1911.g. na Kembridžu odslušao  predavanja Ernesta Raderforda, šefa katedre Mnčesterskog univerziteta, o novom modelu atoma. Bio je toliko oduševlen tim modelom da je napustio Kembridž i nekoliko meseci gostovao kod Raderforda u Mančesteru. Inače taj brkati gorostas, Raderford,  bio je vrsni eksperimentalni fizičar koji je prezirao  teoretičare.  Nemoj neko  na mojoj katedri  da bi pomenuo Vasionu,  grmeo je, … a na to (relativnost) mi ovde uopšte ne obraćamo nikakvu pažnju dok radimo. Koliko god je Nils Bor  bio zaljubljen u Raderfordov  model atoma, teoretisanje bez ikakvih eksperimentalnih dokaza, nije mu bilo strano. Naoružan šiberom, olovkom, gomilom praznih listova papira, ključnim radovima Maksa Planka, Džejmsa Maksvela i Alberta Ajnštajna i, što je najvažnije, vanserijskim intelektom i velikom voljom, Nils je  u jednom od mančesterskih potkrovlja, počeo da  taraga za zakonitostima mikrosveta i, što bi rekao Ajnštajn, pokušavao da  dokuči um Boga. Pošao je od najjednostavnijeg atoma, vodonikovog, u kome je zamišljao elektron kako kruži oko jezgra po tačno određenim putanjama  i kako  skače sa jedne na drugu putanju, zračeći pri svakoj promeni  po jedan kvant energije.  Da li mu je pomoglo iskustvo koje je stekao dok je stajao između stativa AB Kopenhagen i posmatrao putanje lopte, ne zna se pouzdano, ali nije isključeno. Bilo kako bilo, vratio se u Kopenhagen i u  tri rada izložio svoju kvantnu teoriju atoma, kojom je zakucao još jedan ekser u kovčeg klasične fizike.

 

Nils je bio porodičan čovek i u harmoničnom braku sa suprugom  Margaretom  imao šestoricu sinova.  Živeli su u lepoj i prostranoj kući koju je Nils, kao bivši stipendista,  svetski poznati fizičar i Nobelovac, dobio na poklon od pivare Carlsberg.  Kuća je pivovodom bila povezana sa fabrikom i na jednoj česmi teklo je najbolje  pivo, koje su Nils i njegovi gosti mogli besplatno da piju u željenim količinama.  Pored šestorice bioloških sinova Nils Bor je  imao  bar još toliko sinova kojima je  bio mentor i uveo ih u tajne kvantne mehanike. Jedan od njih, Verner Hajzenberg, bio mu je posebno omiljen.

 

Hiljade i hiljade kilometara prešli  su Nils i Verner razgovarajući i šetajući po Dugoj liniji između Male sirene iz Andersonove bajke i svetionika koji obeležava mesto za ulaz brodova u lučki bazen . Najčešće u vreme belih noći kad sumrak traje gotovo do ponoći, a sunce, ispod samog horizonta, preplavljuje Kopenhagen prigušenom plavkastom svetlošću, U tim razgovorima rodila se matrična mehanika, princip neodređenosti  i Kopenhagenska interpretacija kvantne mehanike. U istoriji nauke verovatno nije bilo tako bliske saradnje kao što je bila Hajzenbergova i Borova, a svakako nije bilo plodonosnije.

 

A onda je počeo rat.

 

Nemačka je okupirala Dansku. Nils Bor je nastavio da živi u okupiranoj domovini i povukao se iz naučne i svake druge javnosti.  Nobelovca  Vernera Hajzenberga Wermacht je, već u prvim nedeljama rata, postavio na čelo istraživačkog tima za ispitivanje mogućnosti nuklearne fisije uranijuma za izradu bombe velike razorne moći. U septembru 1941.g. nemačka delegacija, u kojoj je bio i Hajzenberg, boravila je u Kopenhagenu. Vener je iskoristio tu priliku i posetio svog mentora i dugogodišnjeg prijatelja u njegovoj kući u Karlsbergu.  Posle ručka dvojica starih prijatelja su, sa po kriglom piva u ruci, izašli u baštu da razgovaraju.  Međutim, dijalog dvojice naučnika je krenuo pogrešnim pravcem, Bor se toliko naljutio da više nije hteo da razgovra i sastanak je prekinut.  Njegova žena Margareta i prijatelji  kasnije su potvrdili da je Bor bio toliko uvređen i gnevan da  na rastanku  starog prijatelja Hajzenberga nije hteo ni da pozdravi, a prisni saradnički odnosi nikada više nisu obnovljeni.

 

Taj događaj će u narednim godinama i decenijama biti predmet interesovanja i najzrazličitijih spekulacija obaveštajnih službi, naučnih krugova, istoričara i umetnika. Većina je saglasna da je razgovor između dvojice naučnika u Kopenhagenu imao istorijsku težinu, jer je saznanje o nemačkom nuklearnom programu, preko Nilsa Bora, dopire do ušiju Amerikanaca.

 

Posle rata, gotovo deceniju kasnije, dvojica Nobelovaca ponovo su se sreli u Nilsovoj seoskoj kući u Tisvildu. Pokušali su da analiziraju razgovor iz septembra 1941.g., ali gotovo ni oko čega nisu mogli ili nisu želeli da se slože. Čak ni oko toga gde se razgovor vodio -  prilikom večernje šetnje po Dugoj liniji, u Borovoj radnoj sobi ili bašti.  Posle izvesnog vremena, zabeležio je Hajzenberg u jednoj od svojih knjiga, osetili smo da više ne bi trebalo uznemiravati duhove prošlosti.  Međutim, mnogi nisu delili Hajzenbergorov stav.  U naučnim krugovima nastavljene su žestoke rsprave, sve do danas.

Zašto je Hajzenberg u septembru 1941.g  dolazio u Kopenhagen?

O čemu su  Bor i Hajzenberg razgovarali ?

Zašto se Bor toliko razgnevio?

 

Da li je moguće rekonstruisati razgovor koji niko nije čuo, a oba učesnika su odavno napustili ovaj svet, pritom su njihova sećanja na taj dijalog, prema onom što je zabeleženo, oprečna? Može se pokušati, ali bez ikakvih garancija na uspeh. Potrebno je izdvojiti i analizirati činjenice koje prethode događaju, karakterne osobine i motive učesnika, okolnosti i posledice, a zatim postaviti prava pitanja i na kraju ponuditi moguće, a verovatne odgovore.

 

Majkl Frejn je u drami Kopenhagen, premijerno izvedenoj 1998.g. u Kraljevskom nacionalnom pozorištu u Londonu, kasnije i u Njujorku, a po njoj je 2002.g snimljen i film, nešto slično pokušao. Postavio je  pitanja, međutim nije ponudio odgovore. Drama se odvija u nekom neodre|enom vremenu. Junaci drame, Nils Bor, njegova žena Margareta i Verner Hajzenberg, odavno su mrtvi, ali nemaju mira i traže odgovore zbog čega je došlo do nesporazuma između Bora i Hajzenberga u septembru 1941. Tokom drame raspravlja se s puno temperamenta i osećanja, kopa se iznutra i unazad po životima ovo troje ljudi ne bi li se otkrilo šta je to posejalo seme razdora prilikom njihovog susreta. Rasprava se, između ostalog, vodi oko  pitanja: Da li je Hajzenberg izgubio mesto profesora u Lajpcigu, koje je dobio kao nagradu za rad o principu neodre|enosti, pa se zato vratio u Kopenhagen?  Da li je došao da pozajmi danski ciklotron, jer ga Nemačka nema?  Da li je Hajzenberg došao da ponudi Boru, koji je poreklom Jevrejin, utočište u nemačkoj ambasadi kada u Danskoj počne deportacija Jevreja?  Da li je došao da sazna da li saveznici imaju nuklearni program ili da Boru ponudi saradnju na nemačkom nuklearnom programu? Jedno je pitanje postavljeno dva puta, na početku i na kraju Frejnove drame, a postavio ga je Hajenzberg i ono glasi: „Da li neko ko je fizičar ima moralno pravo da radi na praktičnoj eksploataciji atomske energije i pravi bombu razorne moći?”  Time je Frejn svoju dramu izdigao na najviši opšti nivo moralne rasprave, ali i zabio glogov kolac u moralni lik jednog od najvećih naučnika XX veka, Nilsa Bora. Jer, Verner Hjzenberg nije napravio atomsku bombu za Hitlerovu Nemačku, a Nils Bor je pružio, ne tako mali doprinos, njenoj konstrukciji u Los Alamosu. Posledice takvog angažovanja vrhunskih fizičara osetili su prvo stanovnici Hirošime i Nagasakija, a kasnije, kroz trku u nuklearnom naoružanju, i čitav svet. Kako god bilo, Frejnova drama, iako zasnovana na post facto činjenicama, ipak je samo fikcija.

 

Šta znamo o učesnicima razgovora, sem da su bili vrhunski naučnici i Nobelovci?

 

Nils Bor, jedan od najvećih naučnika svoje epohe, ne samo da je bio briljantan um, već i izuzetno human, čestit i skroman čovek. Samo je čovek njegovih osobina mogao da u Institu za teorijsku fiziku, koji je osnovao u Kopenhagenu, drži na okupu i stimuliše genijalne umove i kompleksne ličnosti poput Paulija, Diraka, Hajzenberga, Delbruka. Bor je bez sumnje bio najomiljeniji fizičar XX veka čiji je uticaj na fiziku i fizičare bio snažniji od bilo čijeg drugog, uključujući tu i samog Ajnštajna.

 

S druge strane, Hajzenbergov genije je oko sebe širio izvesnu hladnoću i bezobzirnost. Bio je sklon žestokim raspravama. Intelektualno se utrkivao sa sagovornicima i nije imao strpljenja za njihove ideje i argumente. Njega je trebalo obuzdavati, kako u nauci tako i u životu, a upravo je to radio njegov mentor Nils Bor.  Gotovo je nepoznato, da se jedan od najblistavijih teorijskih fizičara XX veka  na usmenoj odbrani doktorske disertacije jedva provukao sa “džentlmentskom šesticom”. Naime,  prof. Vilhem Vin, član komisije za odbranu,  postavio mu je pitanja iz primenjene, praktične fizike, kako radi baterija i sl.  Verner nije umeo ni da bekne.

 

Okolnosti u kojima se odvijao razgovor su poznate.

 

Danska je bila okupirana, a okupator je bio na vrhuncu moći. Nils Bor je Danac, poreklom polu-Jevrejin, u okupiranoj Danskoj ophrvan strahom od sudbine koja je zadesila ili pretila svim Jevrejima u Nemačkoj i zemljma koje je okupirala. Hajzenberg je bio Nemac, koga je Wermacht postavio na čelo tajnog programa istraživanja upotrebe nuklearne fisije za izradu A-bombe. Čak iako se nije osećao kao Arijevac, osećao se nadmoćno. Pozicija nekadašnjeg mentora i učenika bila je bitno izmenjena.

 

Usledio je razgovor u septembru 1941.g. Da li u bašti uz kriglu piva ili u radnoj sobi Borove kuće u Karlsbegu ili tokom još jednje šetnje po Dugoj liniji, nije toliko bitno.

 

Posledice tog razgovora su također poznate: Hajzenberg se vratio u Nemačku i nastavio da radi na tajnom nukleanom projektu nacističke Nemačke. Nils Bor je, preko Švedske, rizikujući život, prebegao u Veliku Britaniju, a otuda je, kao posebno dragocen putnik,  prebačen u Ameriku, u Los Alamos i priključio se projektu Menhetn. Prijateljstvo i saradnja dvojice naučnika nikada više nisu obnovljeni.

 

Ex post facto činjenice:

 

Hajzenberg je u svojim knjigama, člancima i javnim nastupima pokušao da pokaže da se razgovor vodio o načelnim moralnim pitanjima učešća naučnika u izradi A-bombe, te da je on u vezi sa tim imao moralne dileme zbog kojih je i došao u Kopenhagen na razgovor sa svojim bivšim mentorom. Do kraja života uporno je, kroz svoje članke i javne nastupe, slao poruke javnosti da je, iako na čelu nemačkog nuklearnog programa, sabotirao izradu nuklearne bombe. Bez obzira da li je to tačno ili ne, Hjzenzberg je uspeo da ubedi naučne krugove i pisce poput Tomasa Pauera (Hajzenbergov  rat) i Majkla Frejna (Kopenhagen).  Međutim, fizičari iz Los Alamosa su takve tvrdnje odbacili, ističući da su Hajzenbreg i njegov tim pravili ozbiljnje greške iz domena fizike i zato nemački nuklearni program nije uspeo. Inače, u operaciji Alsos 22.04.1945.g. u gradiću Hehingenu, većina nemačkih fizičara koji su radili na izradi A-bombe je zarobljena. Ipak, dok su trajale borbe „kapitalac“, kako je komandant operacije američki pukovnik Paš (inače poreklom Rus i sin pravoslavnog sveštenika), nazivao Hajzenberga, je uspeo na biciklu da pobegne. Kasnije je uhvaćen i sa ostalima (Maks fon Laue, Kurt Dibner, Pol Hartek, Erik Bage, Oto Han, Horst Koršing, Karl Virc, Valter Gerlah, Karl Frederik fon Vajczeker) interniran  na  Farm Hol nedaleko od Kembridža. Ta farma je za čitavo vreme internacije bila ozvučena, a o čemu je razgovarala elita kvantnih fizičara Nemačke, većina već tada Nobelovci, ni do danas nije u celini objavljeno.

 

Nils Bor se nije izjašnjavao o razgovoru iz septembra 1941.g. Ipak, u pismu objavljenom 2002.g. koje je Bor napisao Hajzenbergu 1957.g, a koje nikad nije poslao, Bor tvrdi da Hajzenberg, prilikom njihovog susreta u Kopenhagenu u septembru 1941, nije imao nikakve moralne dileme i da je bio u potpunosti posvećen nemačkom nuklearnom programu. Na obeležavanju godišnjice Borove smrti 1963, Borova supruga Margareta, stojeći pored Sema Gudsmita, naučnog direktora tima koji je za vreme rata vodio istragu u vezi s nuklearnim istraživanjima u Nemačkoj, pokazala je na Hajzenberga koji je bio u blizini i rekla: „Gudsmite, ona poseta za vreme rata bila je neprijateljska poseta, bez obzira na to šta ljudi govore ili pišu o njoj.“

 

I na kraju da pokušamo da odgovorimo na pitanja zašto je Hajzenberg došao u Kopenhagen, o čemu su on i  Bor razgovarali i šta je uzrok razdora.

 

Hajzenberg je u septembru 1941.g.došao kod svog mentora Bora ne zbog moralnih dilema, već zbog sumnje u svoje sposobnosti da napravi A-bombu, iako je bio na čelu Wermachtovog tima za njenu izradu. Ne sme se ispustiti iz vida činjenca da je mladi Hajzenberg bio vrhunski teoretičar, ali nikakv praktičar, koji na odbrani doktorskog rada iz fizike, nije znao ni kako radi baterija. U svom naučnom razvoju bio je isključivo usmeren na teorijsku fiziku. Nema sumnje da su on i Bor razgovarali o A-bombi. Verovatno je Verner predložio Nilsu da se priključi nemačkom program za njenu izradu, a za uzvrat obećao da će se on zauzeti kod ministra industrije Špera da zaštiti Bora i njegovu porodice od deportacije. Sve je to, naravno, uznemirilo Bora, ali ne i razgnevilo. Međutim, u Hajzenbergovom nastupu, osetila se ucena i pretnja. Ona verovatno nije eksplicite  izrečena, ali se mogla naslutiti i visila je u vazduhu kao giljotina iznad Borove glave. Upravo ta neizgovorena ili poluizgovorena ucena i pretnja razgnevili su Nilsa Bora. Godinama kasnije, poslovično oprezni Nils Bor, više nije bio siguran da li je svog nekadašnjeg aistenta dobro razumeo ili je, u strahu za svoju i egzistenciju svoje porodice, doneo pogrešne zaključke. Iz tih razloga, iako je video da Hjzenberg, u godinama posle rata,  njihov razgovor interpretira u drugačijem svetlu, nije poslao ono pismo iz 1957.g. i do kraja života o tom razgovoru se nije izjašnjavao.



Komentari (602)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

solo solo 14:01 21.08.2023

Re:

На ту тему препоручујем
Made in Japan



promoter promoter 20:07 21.08.2023

Re: Iz edicije "mape koje mrzimo".

tessa1
Mlatiša, sa ovom rečenicom je tvoja preporuka pun pogodak,

“Knjiga pruža dubok uvid u japansku poslovnu kulturu, tehnološki razvoj i globalno širenje kompanije Sony.”

Jedan je Mlatiša!
nask nask 22:01 17.08.2023

Na temu

Uz rizik da ispadnem patetičan ipak da kažem da mi sada na ovu temu fali Nenad. Mislim da bila baš dobra rasprava da on učestvuje. No jebiga.

Spoznajom o nekom zakonu prirode otvara se poslovična Pandorina kutija iliti utekne duh iz boce. I nema nazad. I sve što prirodne nauke otkriju pre ili kasnije će biti primenjeno kako bi se ostvarila, između ostalog, i vojna nadmoć u odnosu na druge. I gde je tu moral? Pa nigde, jer su svi svesni prethodno rečenog, a što mogu ja mogu i drugi. I krene trka.

Najveći doprinos razvoju američke A-bombe je svakako dao gosn. A. Hitler zabranom rada jevrejskih naučnika u Nemačkoj 1933. Većina njih koji su uspeli da izvuku živu glavu je otišlo za UK ili USA. Nemci doduše nisu imali sem pameti ni resurse da je naprave u tako kratkom roku kao Ameri.

Ajd sad neko drugi.

shmoo shmoo 22:12 17.08.2023

Re: Na temu

nask

Uz rizik da ispadnem patetičan ipak da kažem da mi sada na ovu temu fali Nenad. Mislim da bila baš dobra rasprava da on učestvuje.




Често помислим на њега и то не само када сам на Блогу.

Он ми, између подоста тога, и открио оно Talking gibberish и AEON уопште.

Једини међу нама који је заслужено и са пуним правом носио надимак Профа.

maksa83 maksa83 22:44 17.08.2023

Re: Na temu

Najveći doprinos razvoju američke A-bombe je svakako dao gosn. A. Hitler zabranom rada jevrejskih naučnika u Nemačkoj 1933. Većina njih koji su uspeli da izvuku živu glavu je otišlo za UK ili USA. Nemci doduše nisu imali sem pameti ni resurse da je naprave u tako kratkom roku kao Ameri.

Mimo toga, on je gajio visceralni otpor prema nuklearnoj fizici. Zvao je "ona jevrejska nauka".
nask nask 23:37 17.08.2023

Re: Na temu

Mimo toga, on je gajio visceralni otpor prema nuklearnoj fizici. Zvao je "ona jevrejska nauka".

Molim dokaz.

Iz nekih njegovih priča znam da je bacanje bombi na Hirošimu i na Nagasaki smatrao neoprostivim.
bene_geserit bene_geserit 23:47 17.08.2023

Re: Na temu

nask
Mimo toga, on je gajio visceralni otpor prema nuklearnoj fizici. Zvao je "ona jevrejska nauka".

Molim dokaz.

Iz nekih njegovih priča znam da je bacanje bombi na Hirošimu i na Nagasaki smatrao neoprostivim.

Jel se to Hitler teleportovao u budućnost ili je izrazio neslaganje sa onog sveta, pošto je pandrknuo u aprilu 45. a bombe bačene u avgustu.
maksa83 maksa83 06:20 18.08.2023

Re: Na temu

Molim dokaz.

Nemam dokaz to je iz neke emisije/feljtona sad je l bila televizija ili novina ne sećam se, ali sam zapamtio to sa "ona jevrejska nauka".

Iz nekih njegovih priča znam da je bacanje bombi na Hirošimu i na Nagasaki smatrao neoprostivim.

To je onda bio fini trik.

Naknadno shvatam da ti misliš na pok. nsarskog a ja pričam o Hitleru.
nask nask 09:26 18.08.2023

Re: Na temu

Jel se to Hitler teleportovao u budućnost ili je izrazio neslaganje sa onog sveta, pošto je pandrknuo u aprilu 45. a bombe bačene u avgustu.


Naknadno shvatam da ti misliš na pok. nsarskog a ja pričam o Hitleru.


Izvinjavam se, verovatno malo nespretno napisano, pa zato nesporazum.

promoter promoter 20:09 21.08.2023

Re: Na temu

bene_geserit
nask
Mimo toga, on je gajio visceralni otpor prema nuklearnoj fizici. Zvao je "ona jevrejska nauka".

Molim dokaz.

Iz nekih njegovih priča znam da je bacanje bombi na Hirošimu i na Nagasaki smatrao neoprostivim.

Jel se to Hitler teleportovao u budućnost ili je izrazio neslaganje sa onog sveta, pošto je pandrknuo u aprilu 45. a bombe bačene u avgustu.

Eee, da!
Pusti to.
Pročitaj na onom linku šta je sekundarna funkcija ter paira - bio ispod crepa ili ne.
Nemoj da budeš tipični inženjer da čitaš menjual na kraju.
solo solo 08:31 18.08.2023

.


Vremne je za ukrcavanje.

bene_geserit bene_geserit 08:51 18.08.2023

Re: .

Da znaš, evo kod nas stiže neki uragan, prvi put od 1939.
Uz to su ga nazvali Hilari. To nije slučajno.
nask nask 09:27 18.08.2023

Re: .

Uz to su ga nazvali Hitlari.


zoja444 zoja444 09:40 18.08.2023

Re: .

bene, juce su prikazivali neki grad u usa, gde ljudi izgledaju kao zombiji. dobijaju neku drogu za 10$ sto su 3 doze dnevno. jel ti poznato to? kazu da ce to doci u srbiju za 5-10 g.
docsumann docsumann 09:45 18.08.2023

Re: .

Vremne je za ukrcavanje.



nask nask 09:57 18.08.2023

Re: .

kazu da ce to doci u srbiju za 5-10 g.

To bre odavno stiglo u Srbiju. Posledice se vide i na samom blogu.
zoja444 zoja444 10:17 18.08.2023

Re: .

nask, ne smem ni rec o blogu. to je taboo tema. odmah krece napad ustavobranitelja bloga. kakvo slobodno misljenje za sve? to mozda u nekoj paralelnoj realnosti i drugom zivotu.
nask nask 10:23 18.08.2023

Re: .

nask, ne smem ni rec o blogu. to je taboo tema. odmah krece napad ustavobranitelja bloga. kakvo slobodno misljenje za sve? to mozda u nekoj paralelnoj realnosti i drugom zivotu.

Pa dobro de, zar ovaj tvoj komentar ne dokazuje upravo suprotno. Samo opušteno, Život je lep.
zoja444 zoja444 10:33 18.08.2023

Re: .

ja sam juce otisla u banku po neke pare iz ostavine. ima nas 12 naslednika. kazu da nema para na racunu i da se obratim pravnoj sluzbi. nista ne mogu elegantno da zavrsim.
tessa1 tessa1 10:36 18.08.2023

Re: .

ja sam juce otisla u banku po neke pare iz ostavine. ima nas 12 naslednika.

Napisla bih nešto ali je extremno crni humor,


dobar i gadan. :)
solo solo 10:46 18.08.2023

Re: .

ja sam juce otisla u banku po neke pare iz ostavine. ima nas 12 naslednika. kazu da nema para na racunu i da se obratim pravnoj sluzbi. nista ne mogu elegantno da zavrsim.


Možda nisu pare u ostavini. Možda su knjige?

One o lepoti življenja.

A ovih 11 razvlače sa čitanjem.

Nije fer.
gedza.73 gedza.73 10:53 18.08.2023

Re: .

zoja444
juce su prikazivali neki grad u usa, gde ljudi izgledaju kao zombiji. dobijaju neku drogu za 10$ sto su 3 doze dnevno. jel ti poznato to?

Da nije Detroit?

zoja444 zoja444 11:12 18.08.2023

Re: .

ti se gedzo sprdas sa svim. poslednja im je faza presavijenost gornjeg dela tela. ako koza laze, slika ne laze.
maksa83 maksa83 11:19 18.08.2023

Re: .

Da nije Detroit?

Najverovatnije Portland, Oregon. Tamo je baš sve ošloukurac.
gedza.73 gedza.73 11:23 18.08.2023

Re: .


zoja444
ti se gedzo sprdas sa svim. poslednja im je faza presavijenost gornjeg dela tela. ako koza laze, slika ne laze.

'de se sprdam. Samo da ne dođe za pešes godina ta 'presavijenost gornjeg tela' kod nas. Mi za sada lepo živimo jer klinci mogu u kućnoj radinosti da smućkaju šta im treba za sopstvene potrebe. A nađe se i viška za robno-novčanu razmenu pa od tog viška umre maloletna devojčica. Ili tako nakljukani kvalitetnom robom iz bratske nam nesvrstane Kolumbije gaze prolaznike automobilima i bodu se noževima.
gedza.73 gedza.73 11:28 18.08.2023

Re: .

maksa83
Da nije Detroit?

Najverovatnije Portland, Oregon. Tamo je baš sve ošloukurac.

O narkomanima generalno imam loše mišljenje. Svako bira svoj put i ono 'nežna dušica u surovom svetu' me ni malo ne dotiče.
Kako kaže Vranjanac 'bate svi smo u ista govna, nema beganje'
docsumann docsumann 15:43 18.08.2023

Re: .

O narkomanima generalno imam loše mišljenje. Svako bira svoj put i ono 'nežna dušica u surovom svetu' me ni malo ne dotiče.


pa i nije baš tako.
neke osobe imaju veću predisponiranost za isklizavanje u alkohol i droge od drugih, i to je definisano na genetskom nivou.
jednostavno neće svi na stres, probleme vezane za disfunkcionalnu porodicu, traume iz djetinjstav i nevolje aolescencije odreagovati jednako.

jeste da to na kraju ispadne (zaliči na) lični izbor, al ono čime si birao nije lični izbor


gedza.73 gedza.73 16:36 18.08.2023

Re: .

docsumann
jednostavno neće svi na stres, probleme vezane za disfunkcionalnu porodicu, traume iz djetinjstav i nevolje aolescencije odreagovati jednako.

Možda treba ući u tuđe cipele pa pogledati... Šta ga znam...
Sinoć krenem možda od pola da gledam


i nekako me uvuče u radnju. Jeste film al' u sceni na keju priča kako ga otac ostavio a majka se ubila dok je bio tinejdžer i narednih deset godina je bio u 'praznini'. Baš mučan film. Prošlo mi kroz glavu koliko li ima takvih ljudi sa strašnim sudbinama.

neke osobe imaju veću predisponiranost za isklizavanje u alkohol i droge od drugih, i to je definisano na genetskom nivou.

Raspravljao sam se sa majkom po sličnoj temi. Ona inače uvek ima opravdanje što neko nešto radi. I kaže ona 'sudbina'. Ako je sudbina onda znači nemamo izbor nego je sve zacrtano? Ili izbore sami pravimo?
Na stranu što zavisnici unište sve ljude oko sebe. Da li je slabost ili egoizam ne bih znao reći.
docsumann docsumann 18:23 18.08.2023

Re: .

Na stranu što zavisnici unište sve ljude oko sebe. Da li je slabost ili egoizam ne bih znao reći.


simptom bolesti u završnoj fazi.
heroin pogasi, vremenom u čovjeku, gomilu centara za etiku, ljudskost, druge...ostane samo droga i put do nje
zoja444 zoja444 21:40 18.08.2023

Re: .

tesa, sve je to crni humor, ako si pesimista ili marfi, ako si optimista.
zoja444 zoja444 21:45 18.08.2023

Re: .

ljudi nije fer, covek zivi kao ker... solo, koji to behu?
zoja444 zoja444 21:55 18.08.2023

Re: .

kazu da je najteze skidanje sa kokaina, da je tu najveca psiholoska zavisnost. i da je zaljubljenost stanje najslicnije uzimanju kokaina. nisam proveravala.
solo solo 22:37 18.08.2023

Re: .

judi nije fer, covek zivi kao ker... solo, koji to behu?


Probaj da živiš sa psom, biće ti lakše.
Ker je nekako pežorativno.
Znam da znaš da je Smak ali iz nekog razloga kao pitaš.

Kako god.



p.s.

kad bi ljudi živeli kao moj psić ova zemlja bi bila ugodno i sretno mesto.
shmoo shmoo 23:15 18.08.2023

Re: .

solo

kad bi ljudi živeli kao moj psić ova zemlja bi bila ugodno i sretno mesto.



Да би људи у овој земљи могли да живе као твој псић, требало би онда и да имају газду попут тебе, зар не?

А овако...





(Извини, морао сам да окачим ову верзију, а не ону са Гораном Милошевићем јер је Џока Давид Николич ипак мој као неки другар из одељења из гимназије. Па ко ће коме ако не свој своме...)


А то са псима, исто ти је као и са људима... Неки се роди под сретном звездом, неки не.

Твог псића је баш усрало, што'но се каже.

solo solo 23:25 18.08.2023

Re: .

Твог псића је баш усрало, што'но се каже


Obostrano nas usrećilo.

Nisam verovao da može toliko da se veže za životinju, to je neka čudna priča.

Očigledno nije za blog interesantna, tako da....

Hu kerz

Ovaj nije moj ali je isti, ne umem da postavim privatne slike ali bi rado.

Mali Morki

shmoo shmoo 23:47 18.08.2023

Re: .

solo
Твог псића је баш усрало, што'но се каже


Obostrano nas usrećilo.




То је увек обострано. И у мом животу је увек била љубав на први поглед, а био сам са псима читавог живота. Чак и у ЈНА иако ми то нису доделили али сам ја тражио и мољакао...

Ван ЈНА су то били искључиво неки мешанци, луталице... Па љубав на први поглед као у филму Случајни сусрет.

Nisam verovao da može toliko da se veže za životinju, to je neka čudna priča.

Očigledno nije za blog interesantna, tako da....



Свака таква чудна прича је посебна и другачија прича.

А зависи шта сматраш под том речју "блог". Широк је то појам. Некоме није то интересантна тема, некоме јесте...

Јеси ти читао Тургењевљеву приповетку Муму? (ЛИНК)

(Не могу да нађем превод на српски.)

Снимљено је и више филмова по тој приповеци али је мени ипак најдража она најстарија филмска верзија.

(Ваљда зато што сам је прву и гледао још као клинац почетком седамдесетих и плакао као киша данима после гледања филма кад год бих помислио на Муму. Рана и магловита спознаја значења речи судбина, усамљеност, љубав,... )





zoja444 zoja444 06:53 19.08.2023

Re: .

solo, ja volim pse vise nego ljude, osim onih agresivnih koje bih zabranila. edit: psi imaju dusu, emocije, inteligenciju, licnost i karakter. naucnici pojma nemaju.
zoja444 zoja444 10:15 19.08.2023

Re: .

svaka droga dovodi do devastiranja licnosti, porodice, kriminalnog ponasanja.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:13 19.08.2023

Re: .

solo
Nisam verovao da može toliko da se veže za životinju, to je neka čudna priča.Očigledno nije za blog interesantna, tako da....


Možda i mogu biti interesantne. KLIK
solo solo 17:42 19.08.2023

Re: .

Možda i mogu biti interesantne. KLIK


Sjajno!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:10 19.08.2023

Re: .

Hvala.
zoja444 zoja444 23:56 19.08.2023

Re: .

uz rizik da sam pricu pogresno shvatila, meni vuce na neku perverziju. pedofiliju ili zoofiliju.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:37 20.08.2023

Re: .

zoja444
uz rizik da sam pricu pogresno shvatila, meni vuce na neku perverziju. pedofiliju ili zoofiliju.

Ako misliš na moju priču SECRETOS DEL CORAZON , (u prevodu Tajne srca), zaista si sve pogrešno shvatila. Reč je o ljubavi mog psa Ilije (koji je u priči narator), a koju sam pokušao da ispričam kao da je on zaljubljeni mladić na početku priče, a starac na samrti na kraju priče, koji razmišlja i govori našim, a ne svojim psećim jezikom..

Što se tiče početka to nije toliko čudno jer je većina čitalaca u početku mislila da je zaista reč o zaljubljenom mladiću Iliji, ali na kraju bila iznenađena poslednjom rečenicom da je reč o psu mešancu pod tim imenom, što jeste i bila ideja i cilj autora.

Tu nikakve perverzije, a pogotovo pedofilije i zoofilje nema. Reč je o iskrenoj ljubavi psa mešanca i prelepe rasne koker španijelke.

Uzgred, povod je istinit, jer kada je vlasnik koker španijelke istrčao iz stana, obratio se svojoj ljubimici rečima: e jesi našla s kim ćeš, aludirajući da joj izabranik nije njene visoke čistokrvne rase. Svi psi pomenuti u priči su stvarne ličnosti navedeni pod punim imenom.

Naravno, priča je ispričana uz veliku dozu kreativne slobode autora, jer drugačije i ne bi mogla biti ispričana.
alselone alselone 16:30 18.08.2023

Đe Benedikt i Bene

Vid, nikovi im isto počinju.

Uglavnom, javno da se zahvalim Maksimilijanu i Benediktu što su mi preporučili serije. Izbindžovao sam crvenijeh očiju 1883 i zaista sam se oduževio. Ocena na IMDB od 8,7 je po meni realna dok je lično za mene bila i više od devet jer mi je jako prijala. Radi se o borbi za porodicu i porodičnim vrednostima, snimana u stvarnim prelepim američkim pejzažima, sa stvarnim jahanjem konja i zaprežnim kolima, i to onako polako, sporih kadrova za uživanje.

Serija - štogod. Sad idem dalje na 1923.

Nego, Bene kao američki patriota se nije izjašnjavao o seriji neki dan kad smo pričali a voleo bih da kao ljubitelj serija kaže šta misli.
tessa1 tessa1 18:26 18.08.2023

Re: Đe Benedikt i Bene

Izbindžovao sam crvenijeh očiju

:))
bene_geserit bene_geserit 22:41 18.08.2023

Re: Đe Benedikt i Bene

Nego, Bene kao američki patriota se nije izjašnjavao o seriji neki dan kad smo pričali a voleo bih da kao ljubitelj serija kaže šta misli.

Volim skoro sve vesterne i neo-vesterne. 1883 još nisam stigao da pogledam, ali ne sumnjam da će da mi se svidi.

Btw. puštao sam ti Justified prvu epizodu kad si bio kod mene pa ti se nešto nije svidelo. Mislim da te odbilo ono kad Boyd Crowder diže neku marihuana crkvu u vazduh sa bazukom a u prvom planu neke nacističke tetovaže po njemu, ali serija je super, pogledaj je.
maksa83 maksa83 22:48 18.08.2023

Re: Đe Benedikt i Bene

Btw. puštao sam ti Justified prvu epizodu kad si bio kod mene pa ti se nešto nije svidelo. Mislim da te odbilo ono kad Boyd Crowder diže neku marihuana crkvu u vazduh sa bazukom a u prvom planu neke nacističke tetovaže po njemu, ali serija je super, pogledaj je.

Još jedan glas za Justified, mene je baš ta serija uvukla u ovaj "kaubojski kanon" mada sama nije kaubojska.
alselone alselone 05:50 19.08.2023

Re: Đe Benedikt i Bene

Btw. puštao sam ti Justified prvu epizodu kad si bio kod mene pa ti se nešto nije svidelo. Mislim da te odbilo ono kad Boyd Crowder diže neku marihuana crkvu u vazduh sa bazukom a u prvom planu neke nacističke tetovaže po njemu, ali serija je super, pogledaj je.


Aj baš ću joj dati šansu kad prođem ovaj niz.
tessa1 tessa1 11:31 19.08.2023

Re: Đe Benedikt i Bene

Btw. puštao sam ti Justified prvu epizodu kad si bio kod mene pa ti se nešto nije svidelo. Mislim da te odbilo ono kad Boyd Crowder diže neku marihuana crkvu u vazduh sa bazukom a u prvom planu neke nacističke tetovaže po njemu, ali serija je super, pogledaj je.


Možda bih gledala seriju kada bi glavnog lika tj šerifa ubili u prvih pet-deset minuta, iritantno antipatičan i izvještačen, loša gluma, neko ga nabedio da izgleda dobro, propast.
docsumann docsumann 12:07 19.08.2023

Re: Đe Benedikt i Bene

izgleda da bi uskoro moglo da počne snimanje WH40K serijala

alselone alselone 21:42 19.08.2023

Re: Đe Benedikt i Bene

1923 ni prineti prethodnoj. NI PRINETI!

Kad sam ga vido kao glavnog lika kako go do pasa, sa nabildovanim grudima ko Docsuman na žurKi, krvav pošto je upravo ubio leoparda, tako go pije viski i puši cigaru a ženske ga spopadaju a on kulira, smorio sam se ko rezervni točak. To je nivo da glumi Vin Dizel ili tako neki šalabajzer ali ne nivo "ozbiljne" serije.

Uglavnom, pogledao prve tri epizode i digo ruke. Ocena od 8.4 na IMDB neosnovana. Može 7.9 i to samo zbog vrhunske produkcije ali ništa preko toga. Realno 7.5.
alselone alselone 21:52 19.08.2023

Re: Đe Benedikt i Bene

A, da, bio je i momenat iz stripova kada jedan lik uhvati drugog i obesi ga da ga ubije ali ne sačeka da vidi da je ovaj mrtav nego ode, a onda se ovaj iskobelja nekako i osveti se onom prvom.

Nači facepalm.
solo solo 23:13 18.08.2023

.

Muškarci se lepe za punije žene, ali to neće da priznaju – do ovog trenutka...

Muškarce u razdoblju teške finansijske krize i stresa više privlače žene s naglašenim oblinama, tvrde naučnici britanskog Univerziteta Westminster.




U temi smo zar ne?

Prže ove Švabe a ko bi drugi.



p.s.

Docsu bi ovo možda bilo interesantno.
Bubnjar osim što peva udara bubnjeve zvečkama.

Kraut rock.
docsumann docsumann 09:02 19.08.2023

Re: .

Docsu bi ovo možda bilo interesantno.



apostata apostata 13:59 19.08.2023

Re: .

Docsu bi ovo možda bilo interesantno.
Bubnjar osim što peva udara bubnjeve zvečkama.

Kraut rock
Pa što mu brate solo ne dade onda ovo, đe se sve fino vidi?


solo solo 17:47 19.08.2023

Re: Apostata

Pa što mu brate solo ne dade onda ovo, đe se sve fino vidi?


Da, a može i ovaj,tu lupa zvečkama.

Drago mi je što si postavio komentar Apostata. Stara garda.




NNN NNN 23:41 18.08.2023

Pohvala za blog

Relacije između Bora i Hajzenberga posle '41. su bile pune neodređenosti

Mnogo nedostaje Šarski

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 08:34 19.08.2023

Re: Pohvala za blog

Naravno, uvek nam nedostoje.
zoja444 zoja444 08:37 19.08.2023

vest

putin i lavrov su izjavili da postoji mogucnost direktnog sukoba rusije i usa i nato.
solo solo 09:14 19.08.2023

Re: vest

putin i lavrov su izjavili da postoji mogucnost direktnog sukoba rusije i usa i nato.


Ajde više pa čiji je veći.
solo solo 09:16 19.08.2023

jel znate


Da je počo wikend.

Opet.
shmoo shmoo 09:23 20.08.2023

Re: jel znate

solo

Da je počo wikend.

Opet.


И ево, већ ће да се заврши.

Кад пре...





solo solo 13:58 20.08.2023

.

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:12 20.08.2023

Re: .

solo

Slučajno poznajem i režisera filma Vizantijsko plavo, s kojim često pijem kafu. U filmu, u jednoj sceni, je i moj sin, tada golobradi mladić, kao glumac naturščik. (Iskreno: u ovom komentaru se hvalim).
solo solo 20:29 20.08.2023

Re: .

U filmu, u jednoj sceni, je i moj sin, tada golobradi mladić, kao glumac naturščik. (Iskreno: u ovom komentaru se hvalim).


Ako i treba.
shmoo shmoo 14:59 20.08.2023

Negotiating values

Да ипак закључимо овај блог са моралним дилемама данас јер бомба одавно постоји па самим тим и немамо баш неке вајде од моралних дилема њених твораца или идејних зачетника.

А Човек је у суштини остао исти. Какав је био пре бомбе, такав је исти и откако бомба постоји.





solo solo 15:10 20.08.2023

Re: Negotiating values

јер бомба одавно постоји па самим тим и немамо баш неке вајде од моралних дилема њених твораца или идејних зачетника.


Bombice buš pukla?

Bum!

Kad tad.
kamilo_emericki kamilo_emericki 18:05 20.08.2023

Re: Negotiating values

shmoo


А Човек је у суштини остао исти. Какав је био пре бомбе, такав је исти и откако бомба постоји.


To piše i Krleža u Areteju.
Dobro, napisao je Aretej prije Bombe, početkom tridesetih, i utvrdio da se od Rima nije ništa promjenilo u odnosu čovjeka prema čovjeku. Samo su sredstva prisile, pljačke, ubijanja usavršena. Postojanje lokomotive i elektrike nije iskorijenilo ratove, samo ih je napravilo smrtonosnijim.
Ako odeš u vrijeme 4-5 stotina godina prije Marijinog bezgrešnog začeća, pa zaviriš u današnji geografski prostor Grčke, naći ćeš Ligu Delos, koju i danas imamo, ali se drugačije zove.
Takođe vidjećeš i Dialog Melien koji postoji takođe ali u dobro razblaženom obliku. Srećom. Ali postoji.

shmoo shmoo 19:24 20.08.2023

Re: Negotiating values

solo
јер бомба одавно постоји па самим тим и немамо баш неке вајде од моралних дилема њених твораца или идејних зачетника.


Bombice buš pukla?

Bum!

Kad tad.



Као код Чехова.

Зашто пушка виси окачена о ексер на зиду у првом чину драме?

Па да би опалила у трећем чину.

shmoo shmoo 19:54 20.08.2023

Дромологија

kamilo_emericki
shmoo


А Човек је у суштини остао исти. Какав је био пре бомбе, такав је исти и откако бомба постоји.


To piše i Krleža u Areteju.




Паметан неки момак био тај Крлежа.

Види се и по томе што је таман на време почео да се дружи са Титом.




Dobro, napisao je Aretej prije Bombe, početkom tridesetih, i utvrdio da se od Rima nije ništa promjenilo u odnosu čovjeka prema čovjeku. Samo su sredstva prisile, pljačke, ubijanja usavršena. Postojanje lokomotive i elektrike nije iskorijenilo ratove, samo ih je napravilo smrtonosnijim.
Ako odeš u vrijeme 4-5 stotina godina prije Marijinog bezgrešnog začeća, pa zaviriš u današnji geografski prostor Grčke, naći ćeš Ligu Delos, koju i danas imamo, ali se drugačije zove.
Takođe vidjećeš i Dialog Melien koji postoji takođe ali u dobro razblaženom obliku. Srećom. Ali postoji.



Имамо. Постоји.

Имали смо ми и Pax Romana и Pax Americana, али џабе када не знаш да ли ће те задесити иста судбина као и становнике Милоса/Мелоса пре 2500 година.

Чак и док траје тај мир.

(А чаробни напитак немамо.)









Камило, да ли си ти можда читао Пола Вирилиоа?

Ако ниси, ево ти за почетак као увод ОВО.

(Кажем, можда си и читао... Ипак за сваки случај напомена да на оба ова линка имаш наведене Вирилиоове радове.)







П.С. -





kamilo_emericki kamilo_emericki 08:00 21.08.2023

Korporacije i njihovo vlasništvo

@ Nikvet kaže:
Јавне, пажљиво дозиране јасно стоје на страни корпорацијског свињогојства а против народног и - природног. У англофононом и ЕУ делу света задатак је већином обављем; простао је дивљи исток

Zbog "brige" za racionalno krištenje poljoprivrednih resursa i njihovog prilagođavanja klimatskim promjenama, a u sjenci koju pravi ukrajinski rat, a i godišnji odmori, EU predlaže pravila i zakone u oblasti sjemenja i novih tehnologija proizvodnje hrane.
Link na tekst koji nisam čitao, ali oni koji jesu nisu nimalo sretni.

Kažu:
S druge strane, glavna motivacija biotehnoloških korporacija i dijela znanstvene zajednice koji guraju ove tehnologije je činjenica da je NGT proizvode, za razliku od konvencionalnih kultura, moguće patentirati i tako ostvarivati značajnu dobit na račun patentnih prava. Predložena deregulacija ubrzat će stavljanje takvog patentiranog sjemena na tržište te doprinijeti daljnjoj koncentraciji moći u sektoru poljoprivrede i proizvodnje hrane u rukama nekoliko velikih biotehnoloških korporacija koje putem patenata kontroliraju ovu tehnologiju.


kamilo_emericki kamilo_emericki 08:17 21.08.2023

Recite,

da ne ronim,kroz komentare u kojima se nekoliko blogerki i blogera nadjebava oko Kalajića i Dimitrijevića, da li ste se dotakli mogućnosti naučnika i pronalazača da zaštiti svoj rad od zloupotrebe i da se njihov pronalazak i otkriće, pored dobrobiti za čovječanstvo, koristi i za destrukciju.
Da li bi Japan potpisao kapitulaciju, jer je već bio pobjeđen, i bez atomske bombe?
shmoo shmoo 13:14 21.08.2023

Re: Recite,

kamilo_emericki

Da li bi Japan potpisao kapitulaciju, jer je već bio pobjeđen, i bez atomske bombe?



Учили су нас 70 година да Јапан никада не би капитулирао да атомске бомбе нису бачене на Хирошиму и Нагасаки 1945. године.

У последње време се чују неки гласови који тврде да је потписивање Јапана на папиру којим се потврђује капитулација било већ увелико припремљено, да су дати јасни сигнали за то и Сједињеним Америчким Државама...

Али да је неко одлучио да бомбе ипак буду бачене да би се испробало то ново оружје, а и да би се читавом свету предочило како то изгледа, све у склопу припрема за вишедеценијски Хладни рат са СССР после Другог светског рата који се увелико наслућивао.





docsumann docsumann 13:43 21.08.2023

Re: Recite,

da li ste se dotakli mogućnosti naučnika i pronalazača da zaštiti svoj rad od zloupotrebe i da se njihov pronalazak i otkriće, pored dobrobiti za čovječanstvo, koristi i za destrukciju.


mislim da je problem što su veliki naučni projekti uvijek sponzorisana od strane nekog univerziteta, države, instituta, pa čisto sumnjam da vodeći naučnik u projektu ima pravo na komercijalnu/upotrebnu zaštitu svog otkrića.
ptripašće ga bonus honorar, naučna slava i to je to.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:04 21.08.2023

Re: Recite,

Velika naučna otkrića, a u njih spadaju i ona koja su omogućila izradu A-bombe, ne mogu se zaštiti patentima, ugovorim etc. Jer, jednom kada su otkrivena, vlasništvo su aktuelne civilizacije u kojoj su nastala. Kako će ih ta civilizacija koristiti zavisi od njene elite, pre svega one koja ima moć, političku, ekonomsku i drugu.
nask nask 14:05 21.08.2023

Re: Recite,

da li ste se dotakli mogućnosti naučnika i pronalazača da zaštiti svoj rad od zloupotrebe i da se njihov pronalazak i otkriće, pored dobrobiti za čovječanstvo, koristi i za destrukciju.

Napomenuo sam u par komentara da je tako nešto gotovo nemoguće. Jednom kada se provali kako nešto radi i princip na kome je to nešto bazirano nema nazad. Eventualno možemo da se zamajavamo sa međunarodnim sporazumima i konvencijama kojih se na kraju niko ne drži kad dođe stani-pani.

Da li bi Japan potpisao kapitulaciju, jer je već bio pobjeđen, i bez atomske bombe?

Ne bi.
gedza.73 gedza.73 14:16 21.08.2023

Re: Recite,

Vojislav Stojković
vlasništvo su aktuelne civilizacije u kojoj su nastala. Kako će ih ta civilizacija koristiti zavisi od njene elite, pre svega one koja ima moć, političku, ekonomsku i drugu.

Fric Haber je bio nemački hemičar. Dobitnik je Nobelove nagrade za hemiju 1918. za sintezu amonijaka, što je bilo značajno za veštačka đubriva i eksplozive. Smatra se "ocem hemijskog rata", jer je razvio hlor i druge bojne otrove tokom Prvog svetskog rata. Iako je pomogao nemačkoj ratnoj mašineriji, zbog jevrejskog porekla je bio prisiljen da 1933. emigrira iz Nemačke. Mnogi njegovi rođaci su stradali u nemačkim koncentracionim logorima. Deo njih i od njegovog izuma ciklona B.

Nils Bohlin, inženjer u Volvu, izumeo je sigurnosni pojas sa tri tačke 1959. godine.
Razlog zbog kojeg je sigurnosni pojas u tri tačke bio toliko prihvaćen je taj što je Volvo otvorio patent kako bi svaki proizvođač automobila mogao da ga koristi u svom dizajnu. Odlučili su da je izum toliko značajan i da ima veću vrednost kao besplatan alat za spašavanje života nego nešto od čega se može profitirati.

P.S.
Fricova supruga Klara Imervar se oštro i javno protivila načinu na koji on koristi naučna otkrića. Neposredno posle prvog uspešnog korišćenja bojnog otrova u drugoj bitki kod Ipre 1915. godine i proslave u čast uspeha njenog muža, Klara je izvršila samoubistvo.


Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:18 21.08.2023

Re: Recite,

shmoo

Учили су нас 70 година да Јапан никада не би капитулирао да атомске бомбе нису бачене на Хирошиму и Нагасаки 1945. године.

У последње време се чују неки гласови који тврде да је потписивање Јапана на папиру којим се потврђује капитулација било већ увелико припремљено, да су дати јасни сигнали за то и Сједињеним Америчким Државама...

Али да је неко одлучио да бомбе ипак буду бачене да би се испробало то ново оружје, а и да би се читавом свету предочило како то изгледа, све у склопу припрема за вишедеценијски Хладни рат са СССР после Другог светског рата који се увелико наслућивао


Koliko se sećam, a nemam vremena da guglam, spor oko kapitulacije Japana bio je uslov da njihov car abdicira. Japanci to nisu mogli prihvatiti, sve ostale uslove su prihvatili.

Kad je reč o razaranju eksplozijom A-bombe, političari možda i nisu bili svesni njene moći. Međutim, fizičari koji su je kinstruisali, itekako jesu.

Kada je 16. jula 1945., u Alamogordu, u Novom Meksiku, posle kapitulacije Nemačke, isprobana prva atomska eksplozija, sa šifrovanim nazivom "Trinity", snage ekvivalentne 18.000 tona TNT eksploziva, Openhajmer je pričao:" Neki su se smejali, neki su plakali, dok je većina ćutala. Kroz glavu su mi prolazili stihovi iz "Bhagavad–Gite" u kojima Krišna pokušava da uveri Princa da treba samo da vrši svoju dužnost, a ovaj kaže: 'Ja sam postao smrt: rušilac svetova'."


solo solo 19:40 21.08.2023

Hare,hare

Krišna pokušava da uveri Princa da treba samo da vrši svoju dužnost, a ovaj kaže: 'Ja sam postao smrt: rušilac svetova'."


shmoo shmoo 20:21 21.08.2023

Re: Recite,

Vojislav Stojković

Koliko se sećam, a nemam vremena da guglam, spor oko kapitulacije Japana bio je uslov da njihov car abdicira. Japanci to nisu mogli prihvatiti, sve ostale uslove su prihvatili.



Да, тако су нас учили у школама, тако су нам говорили 70 година...

А опет, Хирохито остаде на престолу и после предаје. Симболично, али остаде.

After Japan's surrender, Hirohito was not prosecuted for war crimes, for General Douglas MacArthur thought that an ostensibly cooperative emperor would help establish a peaceful Allied occupation and would help the U.S. achieve its postwar objectives. On 1 January 1946, under pressure from the Allies, the Emperor formally renounced his divinity. The Constitution of Japan of 1947 declared the Emperor to be a mere "symbol of the State ... deriving his position from the will of the people in whom resides sovereign power." (ЛИНК)


Дакле, захваљујући истом том Дагласу Макартуру који је и потписао са Јапанцима њихову капитулацију.

Чему Хирошима, чему Нагасаки онда?

Јапан је и данас монархија.

А нама 70 година понављали, и ми за њима као папагаји, да су бомбе бачене због абдикације Хирохита.

Кажем, релативно недавно су до нас допрли неки гласови који тврде да то није било баш тако како су нама говорили, а ми то папагајски понављали као добро научену лекцију.

Али само то питање је одавно покренуто, али стидљиво.

Не знам зашто тек недавно покренуто мало бучније и дрчније, а не раније.

Можда, само нагађам, због оних ознака за поверљива документа која постају доступна јавности после 50-100 година или никад.


The oldest and most prominent critics of the traditionalist school have been the “revisionist school,” starting with Gar Alperovitz in the 1960s. The revisionists argue that Japan was already ready to surrender before the atomic bombs. They say the decision to use the bombs anyway indicates ulterior motives on the part of the US government. Japan was attempting to use the Soviet Union to mediate a negotiated peace in 1945 (a doomed effort, since the Soviets were already planning on breaking off their non-aggression pact and invading). Revisionists argue that this shows the bombings were unnecessary.


With the shakiness of the evidence available, it is impossible to say for certain what caused the Japanese surrender. It is also impossible to prove counterfactuals about what would have happened if events had transpired otherwise. The schools of thought outlined here have coalesced around certain, oppositional interpretations of events. But the truth may lie somewhere in the middle. A new school, sometimes referred to as the “consensus school,” has sought to reconcile parts of the traditionalist and revisionist perspectives, both about the motivation behind the bombing and the reasons for surrender. Even Hasegawa, a fervent opponent of the traditional narrative, has admitted that the Soviet invasion did not deliver a “knockout punch” that lead to immediate surrender. It seems like there is no easy answer to the questions surrounding surrender, and historians will continue to debate the issue.




ЛИНК

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:09 21.08.2023

Re: Recite,

„Puška koja se pojavi u prvom činu pozorišne drame, u poslednjem činu će sigurno da opali“ (Čehov, naravno).
Prevedeno na A-bombu - kada smo je već napravili i uložili tolike novce, a zakasnili da je bacimo na Berlin, može onda i Hirošima i Nagasaki, a usput da pokažemo ko jedino može da seje smrt i ruši svetove.
shmoo shmoo 21:34 21.08.2023

Re: Recite,

Vojislav Stojković
„Puška koja se pojavi u prvom činu pozorišne drame, u poslednjem činu će sigurno da opali“ (Čehov, naravno).
Prevedeno na A-bombu - kada smo je već napravili i uložili tolike novce, a zakasnili da je bacimo na Berlin, može onda i Hirošima i Nagasaki, a usput da pokažemo ko jedino može da seje smrt i ruši svetove.



То ти кажем...

Али!

Кад је већ ситуација са свим подацима о томе таква каква јесте, предлажем да, док се не сазна мало више о томе, будемо као Баја Пашић:

"Хммм... Овај... Можда..."
kamilo_emericki kamilo_emericki 09:08 22.08.2023

Re: Recite,

Vojislav Stojković
„Puška koja se pojavi u prvom činu pozorišne drame, u poslednjem činu će sigurno da opali“ (Čehov, naravno).
Prevedeno na A-bombu - kada smo je već napravili i uložili tolike novce, a zakasnili da je bacimo na Berlin, može onda i Hirošima i Nagasaki, a usput da pokažemo ko jedino može da seje smrt i ruši svetove.

Žan Lopez (Jean Lopez), francuski istoričar i publicista, kaže da bacanju tih bombi ima traženja opravdanja za uloženi novac ali u kapitulaciji Japana ima jako puno i sovjetskog uticaja.
Sovjeti su, kao su i obećali, 90 dana po kapitulaciji Njemačke ušli u rat sa Japanom.
Za 7 (sedam) dana su prešli 2000 km pregazili japansku vojsku u Mandžuriji i Koreji i bili pred inavazijom na Japan. U tih 7 dana su japanski gubici bili oko 700 000 ljudi. Poginuli, ranjeni, zarobljeni.
Žan Lopez je jedan od autora i urednik knjige grupe istoričara
Sjajna knjiga koja se čita u dahu i otvara mnoga pitanja.
O atomskoj bombi i kapitulaciji Japana Lopez priča na početku ovog videa. Interesantna je i mini reportaža, u uvodu, o današnjem odnosu Amerikanaca prema bacanju tih bombi

kamilo_emericki kamilo_emericki 09:16 22.08.2023

Re: Recite,

nask
Jednom kada se provali kako nešto radi i princip na kome je to nešto bazirano nema nazad. Eventualno možemo da se zamajavamo sa međunarodnim sporazumima i konvencijama kojih se na kraju niko ne drži kad dođe stani-pani.



Mislim da je ovo potpuno tčano. Korisnici pronalaska su odgovorni za njegovu primjenu.
Nije kriv Tesla ako ja nekom, dok se kupa, ubacim u kadu uključen fen.
Ne bi.

Bi. Itekako.
Jedino nije sigurno da li bi cijeli Japan bio zemlja proleterska ili bi to bio do neke paralele.
shmoo shmoo 15:55 22.08.2023

Re: Recite,

kamilo_emericki



Ниси ми одговорио на питање.

Читао си Вирилиоа?

Да или не?








solo solo 17:17 22.08.2023

Re: Recite,

Чему Хирошима, чему Нагасаки онда?

Јапан је и данас монархија.

А нама 70 година понављали, и ми за њима као папагаји, да су бомбе бачене због абдикације Хирохита.



Kakva slučajnost kao i bombardovanje Srbije da nas oslobode Miloševića.

Da stvarno,što nisu roknuli atomsku na Beograd nego se akali onoliko?

A tolko smo vežbali.

zoja444 zoja444 17:39 22.08.2023

Re: Recite,

kako sam ja shvatiia, poenta je da uvek bude neki rat, da bi radila vojna industrija, potrosilo se staro i isprobalo novo oruzje. uvek se nadje neki povod.
nask nask 20:49 22.08.2023

Re: Recite,

Bi. Itekako.
Jedino nije sigurno da li bi cijeli Japan bio zemlja proleterska ili bi to bio do neke paralele.

Jedna je stvar pregaziti Japance u Mandžuriji i Koreji, a sasvim druga invazija ostrva. Predali bi se posle jedno desetak miliona gubitaka i totalno sravnjene zemlje, tako da ih je na neki način A-bomba spasila od masovne i nepotrebne pogibije, a takođe i koju stotinu hiljada Amera, Rusa, Britanaca i drugih.
nask nask 21:10 22.08.2023

Re: Recite,

Дакле, захваљујући истом том Дагласу Макартуру који је и потписао са Јапанцима њихову капитулацију.

Pa Makartur je trebeao da organizuje i vodi vojno-civilnu upravu Japana tako da se on, i ne samo on, postavio vrlo pragmatično.

А нама 70 година понављали, и ми за њима као папагаји, да су бомбе бачене због абдикације Хирохита.

Dobro de kolega nije baš da smo morali da recitujemo na tu temu. I u naše vreme se uveliko raspravljalo na tu temu. Dok sam išao u Grafičku imali smo predmet poznavanje Marksiszma, ili tako nekako, a naš profa tek diplomirani filozof počeo o starim Grcima, logici i etici. Sećam se da smo na jednom času, između ostalog, raspravljali baš o pomenutim bombama gde sam ja zastupao tezu da su A-bombe bačene na Japan sačuvale više života nego uništile. Znam da na prvu loptu moj stav zvuči bizarno ali se nije promenio.
nask nask 21:13 22.08.2023

Re: Recite,

kako sam ja shvatiia, poenta je da uvek bude neki rat, da bi radila vojna industrija, potrosilo se staro i isprobalo novo oruzje. uvek se nadje neki povod.

Interesi vojno-industrijskog kompleksa sigurno igraju veliku ulogu po pitanju rata ali tek posle drugog svetskog rata. Šta da radimo sa svim ratovima pre toga?
shmoo shmoo 22:16 22.08.2023

Труманова јаја

nask

Pa Makartur je trebeao da organizuje i vodi vojno-civilnu upravu Japana tako da se on, i ne samo on, postavio vrlo pragmatično.



Али су Бомбу ипак прво бацили.

За сваки случај.

И такви, са таквим својим моралним наслеђем, још су се онда самоизабрали да 45 година касније буду глобални лидери и "светионик демократије" после пада Берлинског зида.

Хммм...


Dobro de kolega nije baš da smo morali da recitujemo na tu temu. I u naše vreme se uveliko raspravljalo na tu temu. Dok sam išao u Grafičku imali smo predmet poznavanje Marksiszma, ili tako nekako, a naš profa tek diplomirani filozof počeo o starim Grcima, logici i etici. Sećam se da smo na jednom času, između ostalog, raspravljali baš o pomenutim bombama gde sam ja zastupao tezu da su A-bombe bačene na Japan sačuvale više života nego uništile. Znam da na prvu loptu moj stav zvuči bizarno ali se nije promenio.



Није то било под присилом него смо ми сами својевољно понављали то као папагаји.

И ја сам.

То је била званична јавна жвака за америчку Бомбу, то јест Хирошиму и Нагасаки.

И увек је аргумент био исти као и овај твој за који кажеш да је бизаран али сви смо га понављали.

Можда на часовима филозофије и марксизма и не би добио јединицу да у некој од професора испровоцираној дебати на часу тврдиш супротно од те званичне жваке о капитулацији Јапана јер је то и потребно када се клинци уче шта је то расправа и сучељавање ставова. Али из историје или ОНО и ДСЗ ( ) би у то време фасовао гарантовано бандеру да си тврдио супротно од те званичне приче о капитулацији Јапана 1945. године.

Него...

Оно много важније од те приче...

После тога, после Хирошиме и Нагасакија, свет више никада није био исти.

То је суштина.

Иако Бомба тако и на тај начин као за Хирошиму и Нагасаки (масовно убијање цивила) није хвала богу до данас никада поновљена (осим у холивудским филмовима катастрофе попут оног Дан после и сличних), онај наш стварни свет око нас нам ипак више није био исти.

Отворено је ново поглавље 1945.

То је суштина.

А да ли је све могло да прође и без Хирошиме и Нагасакија, односно да ли су те две Бомбе бачене да би се показали мишићи за предстојећи период од скоро пола века Хладног рата, не знам нити смем да тврдим јер немамо податке о томе.

Зато и рекох Воји... Ја бих и даље, док не дођемо до неких релевантних архивских извора до сада непознатих свету, по том питању говорио као Баја Пашић:

"Хммм... Овај... Можда..."

Можемо само да нагађамо извлачећи можда и неке погрешне закључке на основу неких нелогичности у званичној верзији попут тога да је Бомба бачена због јединог одбијања при капитулацији да цар Јапана абдицира, а да је цар после Хирошиме и Нагасакија ипак остао на престолу и још неких сличних нелогичних ствари које нам се појављују пред очима из до сада непомињаних нам извора.

П.С. - Да ли си гледао Опенхајмера? Филм?

Добра је сцена када Опенхајмер после бацања Бомбе са својим моралним недоумицама и дилемама и грижом савести ( "Мени су руке сада крваве." ) иде на разговор код Трумана (сјајни Гари Олдман), па Труман после тог разговора каже својим саветницима отприлике:

Крв на његовим рукама... Шта ја да кажем? Немојте више никада да ми доводите овог кучкиног сина и плачипичку (мој слободни превод) овде да га гледам и слушам.

Према записима са тог састанка, стварно је тако било.







kamilo_emericki kamilo_emericki 22:40 22.08.2023

Re: Recite,

shmoo

Ниси ми одговорио на питање.

Читао си Вирилиоа?

Да или не?

Ne.
Nisam se sjetio ni ko je on dok nisam bacio oči na Youtube.
Gledao sam ga, par godina prije njegove smrti, na TV i nije me zainteresovao da čitam njegove knjige. Bez obzira što cijenim ono što je radio za beskućnike i što se družio sa Režis Debreom (Régis Debray).
shmoo shmoo 22:58 22.08.2023

Re: Recite,

kamilo_emericki
shmoo

Ниси ми одговорио на питање.

Читао си Вирилиоа?

Да или не?

Ne.
Nisam se sjetio ni ko je on dok nisam bacio oči na Youtube.
Gledao sam ga, par godina prije njegove smrti, na TV i nije me zainteresovao da čitam njegove knjige. Bez obzira što cijenim ono što je radio za beskućnike i što se družio sa Režis Debreom (Régis Debray).



Можда да прочиташ ипак његову Дромологију.

War and Cinema и Информатичка бомба су такође интересантни.

Ја то због ових коментара које си овде качио.


П.С. -


ин меморијам - линк


ako su neka javnost (i realnost) (za svoje dobro) morale znati za Virilia i pomno čitati njegove spise, onda su to bile naša javnost i realnost u kojima su se, kao na nekom oglednom dobru, ostvarila najmračnija Viriliova predviđanja. U prethodnoj rečenici za našu javnost i realnost napisah da su „bile“, zato što je, saglasno Viriliu, u zemljama trećeg informatičkog sveta – treba li reći da je Srbija i tu lider, samo to ne zna, pa se ne puva – ništa nije sada, nego je sve „bilo“, uključujući i ono što će sutra biti.

Šta bi to mogle biti zemlje drugog informatičkog sveta? To su, ukratko, zemlje u kojima se još uvek vode beskrajni sporovi oko zemljišnih poseda, zemlje u kojima se život gasi, ali se i dalje biju bitke za lebensraumu, zemlje, nadalje, kojima je – zaostalim i za drugom tehnološkom revolucijom – promaklo da je posle Treće, informatičke revolucije, geopolitika zamenjena hronopolitikom i da je u toku kolonizacija vremena.


nask nask 23:21 22.08.2023

Re: Труманова јаја

П.С. - Да ли си гледао Опенхајмера? Филм?

Da. I mislim da je dobar. Znam relativno puno na tu temu tako da mi je bilo lako da pratim film. Moja žena nije toliko upućena u celu priču pa joj je komentar bio u stilu: nisam baš mogla da ispratim sva ta imena ali odličan film.

A što se Harija tiče, US i generalno toga šta znači voditi jednu zemlju (super silu) pa to je ono što zovu burden of leadership. Jbg treba imati stomak za to. Bez ironije.

Donošenje same odluke da se bace bombe? Možda ne bi bilo lepo ali definitivno mnogo lakše kada bi svet funkcionisao po principu crno/belo, dobri/loši momci ... Mislim da je najbolji opis upravo
"Хммм... Овај... Можда..."

shmoo shmoo 23:29 22.08.2023

Re: Труманова јаја

nask

Moja žena nije toliko upućena u celu priču pa joj je komentar bio u stilu: nisam baš mogla da ispratim sva ta imena ali odličan film.



Добар, добар филм.

Иста прича код мене. С тим што ја мојој жени нисам могао да помогнем јер ни ја нисам бог зна како упућен у причу. Само неке основне ствари...


burden of ledership. Jbg treba imati stomak za to. Bez ironije.



То знамо још од дон Вита Корлеонеа и наследника му Микелеа.

Кад носиш одговорност и за друге људе а не само за себе.

mnogo lakše kada bi svet funkcionisao po principu crno/belo, dobri/loši momci ... Mislim da je najbolji opis upravo

"Хммм... Овај... Можда..."



То ти кажем.

И остајем при томе.

bene_geserit bene_geserit 05:58 23.08.2023

Re: Recite,

gde sam ja zastupao tezu da su A-bombe bačene na Japan sačuvale više života nego uništile

odlična ti je to fora, da se frljaš tezama preko koju stotinu hiljada mrtvih ljudi

nego kad bi Rusi frljnuli par nuklearnih bombi npr. tamo po Galiciji, šta bi o tome rekao?
kako ovaj rat ide i to bi možda spasilo više ljudi nego što bi ubilo
kamilo_emericki kamilo_emericki 07:13 23.08.2023

Re: Recite,

nask
Bi. Itekako.
Jedino nije sigurno da li bi cijeli Japan bio zemlja proleterska ili bi to bio do neke paralele.

Jedna je stvar pregaziti Japance u Mandžuriji i Koreji, a sasvim druga invazija ostrva. Predali bi se posle jedno desetak miliona gubitaka i totalno sravnjene zemlje, tako da ih je na neki način A-bomba spasila od masovne i nepotrebne pogibije, a takođe i koju stotinu hiljada Amera, Rusa, Britanaca i drugih.

Možemo to gledati i tako.
Možda možemo reći i da su Hirošima i Nagasaki pokazali strahote atomskog udara, pa ga se svijet, opravdano, boji. Možda su te bombe i zbog tog straha spasile milione života u nekom ratu koji bi se desio bez postojanja tih bombi.
promoter promoter 07:35 23.08.2023

Re: Труманова јаја

shmoo
nask

Moja žena nije toliko upućena u celu priču pa joj je komentar bio u stilu: nisam baš mogla da ispratim sva ta imena ali odličan film.



Добар, добар филм.
...


Šmuuuuu!
Moj običaj je da ne gledam 'bestseler' filmove.
Nisam gledao ni 'Ajkulu', a kamoli nešto drugo.
Stoga, molim siže u jedno 2 do 3 rečenice ... sa subjektom, predikatom i objektom.
promoter promoter 07:36 23.08.2023

Re: Recite,

bene_geserit
gde sam ja zastupao tezu da su A-bombe bačene na Japan sačuvale više života nego uništile

odlična ti je to fora, da se frljaš tezama preko koju stotinu hiljada mrtvih ljudi

nego kad bi Rusi frljnuli par nuklearnih bombi npr. tamo po Galiciji, šta bi o tome rekao?
kako ovaj rat ide i to bi možda spasilo više ljudi nego što bi ubilo

Da!
Što bi rekli naši stari - lako je tiuđim kurcem mlatiti gloginje.
solo solo 18:34 22.08.2023

Poenta je da nema poente


Malo smo brljali po dobrom blogu.

Ko zna zašto je to dobro.

Pozdrav g Stojkoviću.

Potražiću vaše knjige.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana