Društvo| Film| Umetnost

Pohlepa

kukusigameni RSS / 16.01.2014. u 11:15

Pohlepa je "rupa bez dna" koja iscrpljuje čoveka u beskrajnom pokušaju da zadovolji svoje potrebe, bez konačnog zadovoljstva – Erich From

 

Svedoci smo nedostatka nekog “šrafa” koji ometa savršenstvo naše zajapurene civilizacije, bazirane na skoro neverovatnom tehnološkom napretku i naučnim dostignućima. Preuzimanjem uloge Boga, preteranim isticanjem ljudskih vrlina, često smo u situaciji da zanemarimo svoje ljudske (“čovek, kako to gordo zvuči”) mane. Naša civilizacija je nastala na tim manama, a možda ponajviše na jednoj o kojoj je ovde reč – na pohlepi.

Kažu iskusni kockari, da potpuno zadovoljstvo osete tek onda kad sve izgube. Ogromne količine novca po celom se svetu gube u pokušaju da se dođe do još većeg novca. Zarade postaju neverovatne, a što su neverovatnije po količini i vrednosti, to se javlja veća potreba za još većim zgrtanjem i posedovanjem. I svi unapred znaju da neće stati.

Možda će budućnost uspeti da odredi onu crvenu liniju bezobrazno velikog bogaćenja do koje je pristojno gaziti. Možda bi u takvoj nekoj budućnosti, raspodela u svetu mogla biti ravnopravnija. Do tada ćemo gledati nas jedne, kako zameramo nama drugima koji “smo” u pohlepi bili uspešniji.

Marketing i njegov razvoj je krenuo paralelnim putem bez ishodišta, na kome je moguće da svoju pohlepu zadovolje i oni koji nisu baš preterano uspešni u zgrtanju. Može se izgledati kao uspešan pohlepnik za veoma pristojne pare. Dostupno je.

I to tako ide beskonačno, osim što se izgleda zaboravlja da je život jedan i konačan.

A prave vrednosti ostaju mnogo duže od pohlepe.

Ili nije tako?

Film Pohlepa (Greed), Erich von Stroheim-a, nastao davne 1925. godine i dalje predstavlja masterpiece u ovoj umetnosti. Intimno ću vam priznati da je na mene ovaj film izvršio toliki uticaj, da sam gledajući ga privilegovano na montažnom stolu u Košutnjaku, shvatio koliko želim da barem jednom u životu napravim film. Naravno, nisam gledao originalnu verziju filma, koju je autor „pohlepno“ izmontirao na 42 rolne filma, što je u minutima negde oko sedam sati filma. Tu verziju je po nekim pričama videlo svega 12 ljudi.

A stari dobri Stroheim, naturalista, precrtao je na film roman McTeague, Frank Norris-a, insistirajući na autentičnom trajanju scena, na autentičnim lokacijama (poslednje scene su snimane u pustinji – Death Valley po neverovatnim vrućinama, tako da su neki ljudi iz ekipe morali da napuste snimanje) i na autentičnim osećanjima koje je sam izazivao kod glumaca.

Ovaj film, odbačen zbog svoje dužine usled nemanja vremena da se posveti pravoj Pohlepi, već onoj koja čeka izvan bioskopa u real life-u, odbačen i usled pohlepe producenata, uspeo je da preživi, okupan svom vrednošću, makar u svojoj skraćenoj verziji (oko 4h).

Takvu pohlepu ja razumem. Onu koja štrči iznad materijalnog i eventualno troši materijalno, pretvarajući ga u večnost i vrednost koja se ničim ne može izmeriti.

Pred vama je sam kraj ovog fantastičnog filma, pred vama smo Mi i naša pohlepa.

 



Komentari (61)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

freehand freehand 11:29 16.01.2014

Kapitalizam Vs. Socijalizam

... mu otprilike dođe kao Bejzik instinkts versus Racio.
Valjda je jasno ko je ovu rundu dobio klasičnim nokautom.

kukusigameni kukusigameni 11:34 16.01.2014

Re: Kapitalizam Vs. Socijalizam



angie01 angie01 13:00 16.01.2014

greska u evoluciji




kada pogledas kroz istoriju, ono sto je uvek isto je teznja za bogatstvom i moci, bez biranja nacina da se do njih dodje- zatajila je evolucija u delu, gde je covek humano bice.
stari62 stari62 14:13 16.01.2014

gr. evolucijе?-не,већ негативна селекција

angie01

kada pogledas kroz istoriju, ono sto je uvek isto je teznja za bogatstvom i moci, bez biranja nacina da se do njih dodje- zatajila je evolucija u delu, gde je covek humano bice.

Интересантан поглед и критика капитализма,између много тога (поготовo за поклонике Џојсовог Уликса,а неразумеваоце,ал' ни он га није разумео,Џ.Џојс))
Luj-Ferdinand Selin - Putovanje nakraj noći
Д)
jinks jinks 15:12 16.01.2014

Re: Kapitalizam Vs. Socijalizam

Kapitalizam Vs. Socijalizam

Izgleda da uopšte i ne mora da se ide toliko duboko u ideološke razlike kako bi se uočio uticaj pohlepe na politiku.

Uzmite primer: "Ideali naroda pre 5.10.2000." Vs. "Realnost odabrane ekipe nakon 5.10.2000.".

Tu ideološka matrica uopšte nije bitna ... dok će se tragovi pohlepe ekipe u svakodnevnom životu osećati još dugo godina.
stari62 stari62 15:14 16.01.2014

I, ..

Da,iako vesnici proleća uveliko prisutni (visibaba,ljubičica,jagorčevina,kukurek))
sačekati sa čitanjem,dok životni sokovi
dobrano ne zabruje i naprave otklon
depresivnom toku,naravno (Jaril posebno da obrati pažnju!))
intermezo:
niccolo niccolo 15:35 16.01.2014

Re: Kapitalizam Vs. Socijalizam

Bejzik instinkts

Da, čoveče, bejzik instikts...to je bio odličan film
tyson tyson 17:14 16.01.2014

Re: greska u evoluciji

kada pogledas kroz istoriju, ono sto je uvek isto je teznja za bogatstvom i moci, bez biranja nacina da se do njih dodje- zatajila je evolucija u delu, gde je covek humano bice.

Zanimljivo je baciti pogled na "issued by" crticu u donjem levom uglu crteža


kukusigameni kukusigameni 19:40 16.01.2014

Re: greska u evoluciji

Ne znam da li je greška ili nije. Greška (ako se smatra negativnom pojavom)u evoluciji dovodi do izumiranja te vrste. Nešto baš i ne vidim da izumiremo.

I nisam mišljenja da je pohlepa vezana za bilo koje društveno uređenje. Nekako izgleda da je pohlepa imanentna čoveku bez prevelikog uticaja okoline. Okolina služi samo kao izgovor porivu koji u nekim slučajevima potpuno ovlada čovekovim životom.
Jaril Jaril 22:01 16.01.2014

Re: greska u evoluciji

Ne znam da li je greška ili nije. Greška (ako se smatra negativnom pojavom)u evoluciji dovodi do izumiranja te vrste. Nešto baš i ne vidim da izumiremo.


Похлепа је резултат нагона за опстанком.


ПС:
stari62
otklon depresivnom toku

Још је'н блог и депрешн фаза је готова. Обећајем.
kukusigameni kukusigameni 22:17 16.01.2014

Re: greska u evoluciji

Jaril
Похлепа је резултат нагона за опстанком.

Ovo mi se sviđa. Nisam tako razmišljao.

Kako to objašnjavaš?
AlexDunja AlexDunja 22:48 16.01.2014

Re: greska u evoluciji


Kako to objašnjavaš?

nedostatkom samopouzdanja,
moram da se obezbedim, jer znam da sam slab:)
milisav68 milisav68 23:02 16.01.2014

Re: greska u evoluciji

kukusigameni
Jaril
Похлепа је резултат нагона за опстанком.

Ovo mi se sviđa. Nisam tako razmišljao.

Kako to objašnjavaš?

Kad dobar deo detinjstva provedeš gladan, ceo život gomilaš zalihe hrane.

razmisljam razmisljam 23:07 16.01.2014

Re: greska u evoluciji

milisav68

Kad dobar deo detinjstva provedeš gladan, ceo život gomilaš zalihe hrane.


И трудиш се да по сваку цену и у свакој прилици нахраниш до пуцања све који ти дођу под руку. Знам један такав примерак.
kukusigameni kukusigameni 23:26 16.01.2014

Re: greska u evoluciji

Evo ovako to izgleda.

Jaril Jaril 19:20 17.01.2014

Re: greska u evoluciji

Kako to objašnjavaš?

Биће да и ја то не знам довољно добро, пошто ми фали једноставно објашњење. Има везе са "најслабијом антилопом". Што је човек више у лествици крда, то су мање шансе да ће баш он да буде жртва кад до неке такве ситуације дође. А увек је неко изнад. Кад се похлепа прими, човек ће грабити онолико колико му околности и способности допуштају. Чак и ако је нагон за опстанком неугрожен, он производи похлепу за сваки случај.
kukusigameni kukusigameni 11:44 18.01.2014

Re: greska u evoluciji

Jaril
Kako to objašnjavaš?

Биће да и ја то не знам довољно добро, пошто ми фали једноставно објашњење. Има везе са "најслабијом антилопом". Што је човек више у лествици крда, то су мање шансе да ће баш он да буде жртва кад до неке такве ситуације дође. А увек је неко изнад. Кад се похлепа прими, човек ће грабити онолико колико му околности и способности допуштају. Чак и ако је нагон за опстанком неугрожен, он производи похлепу за сваки случај.


Što je životinja dominantnija, ona se u krdu nalazi na sigurnijem mestu - u sredini. Po obodima krda se često nalaze najslabiji predstavnici krda, oni najranjiviji.
Kod ljudi je drugačije. Iako se potpuno slažem da je Herd mentality (obratiti pažnju na mentality) dominantan modalitet kod čoveka.
hajkula1 hajkula1 14:49 19.01.2014

Re: greska u evoluciji

Jaril
Ne znam da li je greška ili nije. Greška (ako se smatra negativnom pojavom)u evoluciji dovodi do izumiranja te vrste. Nešto baš i ne vidim da izumiremo.


Похлепа је резултат нагона за опстанком.



I udruživanje takođe.
jedi-knight jedi-knight 13:35 16.01.2014

...

Pohlepa i ljubomora; koja je samo ublažena manifestacija pohlepe
Ne može se protiv prirode

kukusigameni kukusigameni 19:45 16.01.2014

Re: ...

jedi-knight
Pohlepa i ljubomora; koja je samo ublažena manifestacija pohlepe
Ne može se protiv prirode


Ne znam za prirodu ali znam da je čovek stvorio neke vrednosti, materijalne naravno, koje niko drugi ne bi želeo u živom svetu sa toliko žara.
mikele9 mikele9 15:04 16.01.2014

Ovaj

šraf možda?

kukusigameni kukusigameni 19:43 16.01.2014

Re: Ovaj

šraf možda?


Dragi Mikele, to je taj šraf.
nim_opet nim_opet 16:03 16.01.2014

Ehm...

Preuzimanjem uloge Boga, preteranim isticanjem ljudskih vrlina, često smo u situaciji da zanemarimo svoje ljudske (“čovek, kako to gordo zvuči”) mane. Naša civilizacija je nastala na tim manama, a možda ponajviše na jednoj o kojoj je ovde reč – na pohlepi.

Gde je to formulisana uloga Boga, kog Boga i ko ju je to preuzeo?
kukusigameni kukusigameni 19:56 16.01.2014

Re: Ehm...

nim_opet
Preuzimanjem uloge Boga, preteranim isticanjem ljudskih vrlina, često smo u situaciji da zanemarimo svoje ljudske (“čovek, kako to gordo zvuči”) mane. Naša civilizacija je nastala na tim manama, a možda ponajviše na jednoj o kojoj je ovde reč – na pohlepi.

Gde je to formulisana uloga Boga, kog Boga i ko ju je to preuzeo?


Formulisana? Ne razumem pitanje. Tebi je važno da bude formulisano nešto što se podrazumevalo tolike hiljade godina?
A pomenuo sam u kontestu toga što je čovek razvojem nauke i tehnologije polako počeo da preuzima ono mesto koje je do tada bilo zazeto i rezervisano za Boga. U jednom trenutku je izgledalo da je čovek svemoguć (pa i danas to mišljenje postoji). Da sve zavisi od čoveka i njegovih proizvoda, pa i volje.
A onda pohlepa, kao nešto što očigledno slabo možemo da kontrolišemo, ubi boga u nama.
G.Cross G.Cross 17:43 16.01.2014

Lepo covek reko



Naravno to je rekao tek nakon sto je otisao u pemziju, na nekom predevanju na kome je za to uzeo pare. Bem li ga takav je zivot.
kukusigameni kukusigameni 19:58 16.01.2014

Re: Lepo covek reko

G.Cross
Bem li ga takav je zivot.

Prekratak, barem što se pohlepe tiče.
fantomatsicna fantomatsicna 04:04 17.01.2014

Re: Lepo covek reko

G.Cross


Naravno to je rekao tek nakon sto je otisao u pemziju, na nekom predevanju na kome je za to uzeo pare. Bem li ga takav je zivot.

Licemer!
antioksidant antioksidant 19:51 16.01.2014

.

pohlepa i strah
emocije koje pokrecu talase na berzi :)
kukusigameni kukusigameni 19:59 16.01.2014

Re: .

antioksidant
pohlepa i strah
emocije koje pokrecu talase na berzi :)

Šta je berza bez pohlepe?!
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:11 16.01.2014

Re: .

pohlepa i strah
emocije koje pokrecu talase na berzi :)

Šta je berza bez pohlepe?!


I šta je religija bez straha?!
mirelarado mirelarado 14:14 17.01.2014

Re: .

kukusigameni
antioksidant
pohlepa i strah
emocije koje pokrecu talase na berzi :)

Šta je berza bez pohlepe?!


Да није људске грамзивости, берза не би ни била створена.
hajkula1 hajkula1 21:58 19.01.2014

Re: .

Jelica Greganović
pohlepa i strah
emocije koje pokrecu talase na berzi :)

Šta je berza bez pohlepe?!


I šta je religija bez straha?!




Sila boga ne moli.
Htedoh da kažem da pohlepni ne veruju u boga.
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:10 16.01.2014

Avaritia

razmisljam razmisljam 23:12 16.01.2014

Стилистика

Реченица:

Do tada ćemo gledati nas jedne, kako zameramo nama drugima koji “smo” u pohlepi bili uspešniji.


би требало да гласи:

До тада ћемо ми једни гледати нас друге како замерамо нама трећима који ,,смо'' у похлепи били успешнији.


да би била логички исправна.
kukusigameni kukusigameni 23:21 16.01.2014

Re: Стилистика

razmisljam


QQ


razmisljam razmisljam 23:32 16.01.2014

Re: Стилистика

QQ



razmisljam



kukusigameni kukusigameni 23:35 16.01.2014

Re: Стилистика

razmisljam


QQ
razmisljam razmisljam 23:50 16.01.2014

Re: Стилистика

QQ


razmisljam


( )

milisav68 milisav68 00:02 17.01.2014

Re: Стилистика

razmisljam
QQ


razmisljam


( )



kukusigameni kukusigameni 00:09 17.01.2014

Re: Стилистика

fantomatsicna fantomatsicna 04:03 17.01.2014

Isto mu dodje

Tj ona izreka U kapitalizmu čovek koristi čoveka a u socijalizmu obrnuto.
A sve nas, zatrovao NOVAC.
kukusigameni kukusigameni 09:39 17.01.2014

Re: Isto mu dodje

NOVAC



vera.nolan vera.nolan 13:14 17.01.2014

Re: Isto mu dodje

Iscitavajuci ponovo Singera ,tokom prosle godine, naletim i na clanak o Florans Noavil,dobitnice nagrade za njegovu biografiju.Poucan u celini clanak http://www.vijesti.me/kultura/bog-je-mudar-ali-bez-milosti-covjek-mu-se-suprostavlja-dobrotom-clanak-131344.... citiram delove :Nije riječ o novcu koji je neophodan za egzistenciju. Radi se o novcu koji ljudi nagomilavaju više nego što im je potrebno...U jednom eseju (Završila sam visoku ekonomsku školu i izvinjavam se zbog toga) Noavil objašnjava da je vrijeme da se reformiše obrazovanje moćnih. Ona se pita da li te visoke škole proizvode ubice, jer u njima jedina filozofija koja vlada jeste „greed is good“ (gramzivost je dobra) ili „napravi što više profita, a za ostalo ne brini“.

Te škole toliko cijenjene, formiraju asove menadžmenta i finansija, ali kojima se nikada nije nametnulo pitanje morala, vrijednosti ili etike. I ona se pita kako da se regulišu problemi finansija kada velike škole po svijetu proizvode „deranžirane“ (razuzdane-nekontrolisane) elite? Njena zasluga je što je pokrenula debatu.
kukusigameni kukusigameni 11:49 18.01.2014

Re: Isto mu dodje

vera.nolan


To sam i mislio kada sam napisao da bi, mada zvuči nekako idealistično, ljudsko društvo moralo težiti da uspostavi "crvenu liniju" preko koje bi se sve smatralo "bezobraznim" bogaćenjem.

Došli smo do cifara koje prevazilaze bilo kakav rezon potrebe. I granice nema. Meni to izgleda uzaludno, pa se nadam da bi u budućnosti baš ograničavanje tog beskrajnog bogatstva moglo da bude makar neko rešenje socijalnih tenzija.
hajkula1 hajkula1 13:45 19.01.2014

Re: Isto mu dodje

kukusigameni
vera.nolan


To sam i mislio kada sam napisao da bi, mada zvuči nekako idealistično, ljudsko društvo moralo težiti da uspostavi "crvenu liniju" preko koje bi se sve smatralo "bezobraznim" bogaćenjem.

Došli smo do cifara koje prevazilaze bilo kakav rezon potrebe. I granice nema. Meni to izgleda uzaludno, pa se nadam da bi u budućnosti baš ograničavanje tog beskrajnog bogatstva moglo da bude makar neko rešenje socijalnih tenzija.



Bezobrazno bogatstvo nije zbog količine stečenog, nego zbog načina sticanja.

Niti se ubrajam u materijalno bogate, niti sam tome težila, niti mi smetaju bogati.

Doduše, ne znam za primer kod nas, nisam čula za bogataša koji je stekao bogatstvo na pošten način. Zato za tajkune nemam milosti, oni su rak našeg društva.



PS
Gledam Stav Srbije... Crnje od najcrnjih slutnji. Ne mislim da je sve istina i da govore otvoreno do kraja ali samo mrvice su grozne, jezive. Sve zbgo pohlepe a mi dozvoljavamo.




kukusigameni kukusigameni 14:02 19.01.2014

Re: Isto mu dodje

hajkula1
Doduše, ne znam za primer kod nas, nisam čula za bogataša koji je stekao bogatstvo na pošten način.

Sportisti?
hajkula1 hajkula1 15:05 19.01.2014

Re: Isto mu dodje

Nije riječ o novcu koji je neophodan za egzistenciju. Radi se o novcu koji ljudi nagomilavaju više nego što im je potrebno...

Noavil objašnjava da je vrijeme da se reformiše obrazovanje moćnih. Ona se pita da li te visoke škole proizvode ubice, jer u njima jedina filozofija koja vlada jeste „greed is good“ (gramzivost je dobra) ili „napravi što više profita, a za ostalo ne brini“.

Te škole toliko cijenjene, formiraju asove menadžmenta i finansija, ali kojima se nikada nije nametnulo pitanje morala, vrijednosti ili etike. I ona se pita kako da se regulišu problemi finansija kada velike škole po svijetu proizvode „deranžirane“ (razuzdane-nekontrolisane) elite? Njena zasluga je što je pokrenula debatu.



Sve je tačno.

Mora da se uspostavi klima da se ne isplati biti lopov, muljator, sebičnjak, pohlepan.

Kako?

Pohlepni vode društvo, da od njih očekujemo da iniciraju pozitivne promene??




hajkula1 hajkula1 19:18 19.01.2014

Re: Isto mu dodje

kukusigameni
hajkula1
Doduše, ne znam za primer kod nas, nisam čula za bogataša koji je stekao bogatstvo na pošten način.

Sportisti?




Koji?

kukusigameni kukusigameni 20:17 19.01.2014

Re: Isto mu dodje

hajkula1
kukusigameni
hajkula1
Doduše, ne znam za primer kod nas, nisam čula za bogataša koji je stekao bogatstvo na pošten način.

Sportisti?




Koji?


Ima gi.

Ja ti tu nisam jak ali ima ovijeh naših iz sportske redakcije.

Poenta je u nikad dosta. Ima toga u sportu koliko hoćeš.
hajkula1 hajkula1 23:01 19.01.2014

Re: Isto mu dodje

kukusigameni
hajkula1
kukusigameni
hajkula1
Doduše, ne znam za primer kod nas, nisam čula za bogataša koji je stekao bogatstvo na pošten način.

Sportisti?




Koji?


Ima gi.

Ja ti tu nisam jak ali ima ovijeh naših iz sportske redakcije.

Poenta je u nikad dosta. Ima toga u sportu koliko hoćeš.



Namerno sam te pitala, koji sportisti. Po malo sam upućena.
Na primer, naših čuvenih 7 zlatnih momaka, košarkaša.
Finansijska propast, nekima je nešto ostalo (daleko od bogatstva), neki su totalno krahirali one godine kada je propala najčuvenija američka investiciona osiguravajuća kuća (afera se pominjala i kod nas ali smo mi bili zauzeti svojim jadima). Za neke znam da se sada vade u domovini...

Njihovo bogatstvo se često svodi na, dok traju - imaju a posle kako ko. Karijera traje kratko. Često žive lagodnije nego mi obični ali ipak daleko od bogatstva. Mnogi završe u bedi. Sportista je sportista, najčešće ne zna da ulaže novac, da proizvodi, da radi nešto. A pare brzo odu, (pojede ih inflacija, stara devizna štednja, pokvarene knjigovođe, menadžeri, loši savetnici, pucaju investicioni fondovi, akcije izgube vrednost...)

Neke stvari pominje i Duci Simonović.

drzura drzura 16:42 17.01.2014

malo je reći

da smo stoka grdna, malo...
kukusigameni kukusigameni 11:50 18.01.2014

Re: malo je reći

drzura
da smo stoka grdna, malo...

Nemo da si pohlepan. Nije malo.
stefan.hauzer stefan.hauzer 17:22 17.01.2014

:)

meni je i dalje
...fascinantno to; da si odgledao film od 4h i da ti nije popustila pažnja

kakva koncentracija!



kukusigameni kukusigameni 10:26 18.01.2014

Re: :)

stefan.hauzer
meni je i dalje
...fascinantno to; da si odgledao film od 4h i da ti nije popustila pažnja

kakva koncentracija!




Film je sjajan i u sebi sadrži toliko toga da ne uspeva da bude dosadan.
Dobro, palila se koja između nameštanja rolni i tako to.
stefan.hauzer stefan.hauzer 16:26 19.01.2014

Re: :)

Dobro, palila se koja između nameštanja rolni i tako to.

a kokice,a kokice?


poslednji put
,kad sam bio u bioskopu, pod moranjem

da gledam hobita,smauga; na pola filma sam zaspao i probudio se
pored cice koja je bila besnija od smauga
(dadada za kaznu sam ga odgledao ilegalno,kod kuće:)


Jaril Jaril 19:24 17.01.2014

Важно

Takvu pohlepu ja razumem. Onu koja štrči iznad materijalnog i eventualno troši materijalno, pretvarajući ga u večnost i vrednost koja se ničim ne može izmeriti.

Ово је важно поцртати и хвала што си то написао. Похлепа је природно стање човека, с тим што се похлепе разликују по свом предмету. Постоји похлепа према новцу, моћи, статусу, а постоји и похлепа према лепим тренуцима у сваком дану, према уметности, према добрим односима међу људима...
kukusigameni kukusigameni 11:54 18.01.2014

Re: Важно

Jaril
Takvu pohlepu ja razumem. Onu koja štrči iznad materijalnog i eventualno troši materijalno, pretvarajući ga u večnost i vrednost koja se ničim ne može izmeriti.

Ово је важно поцртати и хвала што си то написао. Похлепа је природно стање човека, с тим што се похлепе разликују по свом предмету. Постоји похлепа према новцу, моћи, статусу, а постоји и похлепа према лепим тренуцима у сваком дану, према уметности, према добрим односима међу људима...

Pa hajde da se nadovežem.

Po meni, pohlepa je kao talas na koji u njegovom usponu čovek zajaše i surfuje u njegovom podizanju, sve dok se talas potpuno ne istroši i ne smanji (a možda i dok se o neku stenu ne razbije).
Ivana Knežević Ivana Knežević 17:03 18.01.2014

Rezignacija, savremeno drustveno uredjenje

Pokusavam da kazem nesto, ksgm, i ne ide. Mozda zbog opustenog jutra (hvala Gospi za takva jutra).
U stvari nemam sta. Htela sam da izrazim postovanje za temu i film i druge dobre stvari. Sta drugo?
kukusigameni kukusigameni 17:12 18.01.2014

Re: Rezignacija, savremeno drustveno uredjenje

Ivana Knežević
Pokusavam da kazem nesto, ksgm, i ne ide. Mozda zbog opustenog jutra (hvala Gospi za takva jutra).
U stvari nemam sta. Htela sam da izrazim postovanje za temu i film i druge dobre stvari. Sta drugo?

Ne daj da ti bilo šta pokvari opušteno jutro.
Ako te neko dira, viteški ću te braniti.
hajkula1 hajkula1 11:21 19.01.2014

Koren u pohlepi


Dr Kosta Stojanović u mnogo čemu značajna ličnost, o kome uglavnom ne znamo. Čula sam citat o nužnosti moralnog razvoja i vaspitanja, pa sam se zainteresovala.
Pronašla sam zanimljiv tekst o njemu, izvinjavam se što je veći ali vredi da se pročita. U mnogo čemu se razlikuje od onog šta se inače čuje i pročita.
Kritikovao je ponašanje i osobine čiji je koren u pohlepi.



...............................................

Radio-televizija Srbije u ediciji Rare po prvi put izdala iz rukopisne zaostavštine (Arhiv SANU) spise Koste Stojanovića sa naslovom Slom i vaskrs Srbije. Mada i sam radikal, ili upravo zbog toga, ovaj veliki srpski intelektualac je svog lidera podvrgao beskompromisnoj analizi utvrđujući da je odgovoran za sve srpske slomove i da je vaskrs Srbije mogao da se dogodi samo bez Brade na njenom čelu.

Kosta Stojanović, svetski čovek, modernog mišljenja, velikog obrazovanja, pripada društvenom sloju koji u Srbiji do danas nije uspeo da postane mejnstrim. Matematičar, kibernetičar, sociolog, pesnik, ali i vrlo politički i društveno angažovani narodni tribun trudio se u jednoj disciplini koja ovde nije na ceni - smatrao je da pre nego što počnemo da pomeramo granice po regionu, moramo da pomerimo granice u našim mozgovima. Sumnja se da je zbog toga i ubijen.

Kada je pre Balkanskih ratova a pod austrougarskim sankcijama postao ministar narodne privrede, ovaj Leskovčanin je dobio priliku da pokaže šta sve može i zna i svojim poduhvatima na izgrađivanju države stao rame uz rame jednom Milovanu Milovanoviću. U Carinskom ratu Austrougarske protiv Srbije, koji je pretio da privredno potpuno uništi državu, Stojanović je izgradio dugoročnu strategiju privredne politike. Inače se zalagao za ekonomsku emancipaciju od Beča i pronalaženje novih tržišta. Uz pomoć masonskih veza uspeo je da otvori 66 trgovačkih agencija po Evropi, Africi i Aziji.

Njegova ideja je bila zakup solunske luke, otvaranja Mediterana za Srbiju i uspostavljanje profitabilnih odnosa sa Egiptom, Maltom, Napuljem, Marsejom, Londonom. Umesto da bude devastirana, zahvaljujući Stojanoviću, srpska privreda je sjajno napredovala. Za 4 godine je udvostručila izvoz, učetvorostručio se broj industrijskih preduzeća (sa 110 na 438), a broj zaposlenih je porastao sa 5.624 na 16.095. Izdavanje koncesija je ugurao u zakonsku proceduru, stabilizovao je Narodnu banku i sprečio finansijski slom Srbije. Istovremeno objavljuje značajne studije iz ekonomije i matematike. Pred Veliki rat počinje da se udaljava od Nikole Pašića jer se nije slagao sa njim u bitnim nacionalnim pitanjima, tretmanu budžeta i zaduživanjem zemlje sa preko milijardu dinara. Za vreme rata on je u važnim diplomatskim misijama, a na Versajskoj konferenciji briljira i uspeva da izdejstvuje odluku da Nemačka narednih 59 godina Beogradu isplaćuje ratne reparacije (oko 3,6 milijardi rajhs-maraka).

Posle rata postaje ministar poljoprivrede i prelazi u Demokratsku stranku, pomaže osnivanje Poljoprivrednog fakulteta i posebno se zalaže za masovno formiranje poljoprivrednih inženjera. Zatim ulazi u vladu Milenka Vesnića prihvatajući se resora finansija i hvata se u koštac sa inflacijom i hipokrizijom političara koji su korupcijom podrivali novu državu. Po njemu, pre svih podrivačku delatnost je vodio Nikola Pašić. Opisivao ga je kao primitivnog i nekulturnog čoveka. Srbijom su, kako je isticao, vladali atentatori na Aleksandra Obrenovića, Pašić i nekoliko bogatih beogradskih porodica. Deficit u budžetu je postajao hroničan i pokrivao se pozajmicama u zemlji i iz inostranstva.

Deprimiran očiglednim razaranjem zemlje koja se navodno stvarala, ponudio je 1920. ostavku. Balkanski narodi ujedinjavanjem nisu osvojili slobodu, posle Turaka i Austrijanaca okupirali su ih korupcionaši. Ipak, prihvatio je rad u vladinoj komisiji za utvrđivanje razmera korupcije u ratnim godinama. Oni koji su mogli biti obuhvaćeni ovim izveštajem sve su učinili da se nikada ne završi, niti objavi. Objavljeno je samo da je Kosta Stojanović umro u kabinetu (4. januara 1921. godine). Okolnosti njegove smrti u 54. godini nisu utvrđene. Porodica je smatrala da je likvidiran. A umesto istrage nad korupcijom nastupilo je obogotvoravanje Pašića, mitologizovanje vojske, a porazna slika sloma o kojoj je govorio i pisao Stojanović zamenjena je fanfaroidnom ikonom apsolutnog kajmakčalanskog trijumfa.

Detaljišem oko njegove biografije jer je Stojanović ne samo memoarima, nego pre svega samim sobom, svojim životom, kritikovao ponašanje i mentalitet kojima je u Srbiji data prednost. Bio je sve što nisu lažne patriote na vlasti, a oni su u Srbiji uvek na vlasti - odgovoran, radan, disciplinovan, inovativan, pošten, nedemagog, otvoren prema svetu, protivnik mistifikacija. Smatrao je da se u Srbiji može napredovati samo ukoliko se trezveno i iskreno odnosimo prema samima sebi bez poznatih uobraženosti i lenjosti. Zašto ne reći onda da je oslobađanje zemlje od Turaka bilo pokrenuto ekonomskim, a ne nacionalnim interesima?! Tada nacionalni program nije postojao, a kasnije je utemeljivan šturo, primitivno, po meri vojske, policije, megalomanije i korupcije. Stvaranje moderne nacionalne svesti podrazumeva veće zahteve i dublje zahvate u društveno i narodno tkivo. A struktura srpske države se, po njemu, sastojala od lidera, koterija i korupcionaša i na svakom nivou je carovala neodgovornost. Kada Stojanović primeti da Srbija nije ušla u krug modernih država po zaslugama i evolucijom, nego kao ruski mostobran na Balkanu i da je opstajala zahvaljujući ruskim kreditima, mi se neminovno moramo setiti da u nas gotovo nema, bar ne objavljenih, ni memoara, niti studija sa Berlinskog kongresa. Učinak srpske države su konstantne ekonomske i finansijske krize, a ne napredak, i u njoj je vrlo rano morala da se zavede strana finansijska kontrola. Stojanović je kritikovao srpsku okupaciju Makedonije koja je stanovništvo umesto da pridobije, represivnim metodama odbila. Događalo se to u isto vreme kada su Srbi kukali da stenju pod austrougarskom okupacijom Bosne i Hercegovine.

U memoarima primećuje da je ponašanje srpske vlade sa Nikolom Pašićem na čelu u vreme Prvog svetskog rata bilo gotovo izdajničko. Ministri su vodili računa samo o sebi, nisu imali, niti tražili ikakve podatke o izbeglicama i vojsci. Ugnezdili su se na Krfu, razvili sladak i udoban život, isključeni iz aktuelnih dešavanja. Za slom Srbije su optuživali saveznike, a megalomanija je bila toliko velika da su se srpski ambasadori svađali sa francuskim i engleskim ministrima. Saveznicima smo bili smešni: oni su nam bili za sve krivi, a tražili smo stalno novac od njih, ali krili svoj budžet kao tobože "državnu tajnu". Sednice vlade su trajale satima, a na njima se prvo raspravljalo o svetskoj politici, zatim bezbrižno pred geografskim kartama komentarisalo stanje na frontovima i nadobudno se kritikovali saveznički generali (uradili su ovo, a trebalo je ono), pa bi čitali zakasnelu austrijsku štampu i polemisali sa novinarskim tekstovima. Posle tih "kolegijalnih halucinacija" kafanski ručkovi, promenade i razne privatne kombinacije. Imitacija "ozbiljnog života" se konstruisala u Srpskim novinama koje su oni uređivali. Pod arkadama na Krfu "gomile srpskih besposličara su prodavala zjala", brbljale, pa bi onda besciljno lutali po ostrvu ili do Italije i Francuske.

Stojanović tvrdi da se samo zahvaljujući Francuskoj, njenim i engleskim generalima, srpska vojska ponovo ustrojila, inače, da bez te pomoći ne bi više nikada postojala. Za to vreme vlada se zaduživala kod saveznika i niko nije kontrolisao kako se taj novac trošio, a vladalo je veliko raspikućstvo. Stojanović je zaključio da ni sto godina ne može povratiti Srbiju od nesreća, šteta, špekulacija, nesposobnosti onih koji su tada o narodu odlučivali. U ratu je, tvrdi Stojanović, zahvaljujući pre svega Pašićevoj neodgovornosti i amaterizmu, jer je on bio autokrata, izginula najkvalitetnija i najkreativnija muška snaga.

Za Stojanovića Pašić je smušen, konfuzan i svuda je Srbiji svojim ponašanjem zatvorio vrata. Upravo zbog njega se na Srbiju bacala sumnja za rat i megalomaniju. Iako nije bio oduševljen Obrenovićima, Stojanović je ubeđenja da se u Srbiji sa ubistvom Aleksandra, 29. maja 1903, dogodio tektonski poremećaj, kada su u stranu gurnuti inteligentni, stručni, karakterni, principijelni, svetski ljudi, a napravljen je dugoročni ortakluk sa najopskurnijim tipovima. Onda je počela Pašićeva nekompetentna politika (traje do danas) da "nas svi varaju, svi su nam krivi", i da za sve što on ne uspeva nije odgovoran on, nego "oni". Stojanović to naziva "Carigradskom politikom". Razmere srpskog sloma su, piše Stojanović, rezultat Pašićevih nedostataka. Dobar narod je pod ovakvom upravom nazadovao i propao, a u državi se nisu mogli ni izgraditi dobri administratori.

Razvijali su se karakterna niskost, prepričavanje, potkazivanje, landranje, sve psihološke osobine tupavih ljudi. Utemeljila se perverzija časti, tako da se za zaslužne građane proglašavaju barabe i kriminalci. Poželjni su nemoral, brutalnost, varvarsko ponašanje, prevara, pritvorstvo, šeretluk i lukavstvo, oni se stavljaju na pijedestal najviših srpskih vrlina. Patriotizam je postao maska za "najgrublje spekulacije i najodvratnije nasilje", uspostavila se amorfna sredina sa beznačajnim ljudima, a Pašić je "prošvercovani mediokritet na mestu velikog čoveka" koji promoviše, ne poznavajući region niti svet, za međunarodnu zajednicu smešni srpski imperijalizam, ali za srpski narod sa nesagledivim negativnim posledicama. "U slomu kome nema ravnog u istoriji, u kome je Srbija izgubila tekovine od jednog stoleća, piše Stojanović, ubacuje se ludilo trijumfa".


- See more at: http://www.danas.rs/dodaci/nedelja/kosta_stojanovic_kako_je_srbija_slomljena.26.html?news_id=271191#sthash.uHfNa1Qw.dpuf


kukusigameni kukusigameni 13:20 19.01.2014

Re: Koren u pohlepi

hajkula1


Hvala za post.

"Planeta Zemlja pruža dovoljno da se zadovlje sve ljudske potrebe ali ne i sve ljudske pohlepe".
Gandi

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana