Astronomija

Unos novog teksta

antioksidant RSS / 15.10.2020. u 19:06

U poslednje vreme je u medijima koje pratim (vrlo izolovan i verovatno neinformativan prostor) relativno zastupljeno pitanje izmene izbornog sistema. Možda i najuverljiviji zastupnik "skupljanja stotina hiljada potpisa (čime se) stvara ... mobilizacija građana i njihovo organizaciono ujedinjavanje oko konkretnog cilja: raspisivanja referenduma o izbornom sistemu" je Mladen Mrdalj, na čiji tekst "Sedam zabluda o uvođenju većinskog izbornog sistema" pokušavam da odgovorim. Kažem "pokušavam" jer se neću direktno osvrtati na njegove komentare "zabluda", sem vrlo kratko na kraju ovog teksta, već ću pokušati da skrenem tok razgovora ne neka druga pitanja, koja su relativno zanemarena u dosadašnjoj raspravi (bar koliko sam ja ispratio, već sam rekao da je moj "informativni mehur" vrlo subjektivan i verovatno neinformativan).

fkcz_logo.png



Suštinski, predlog koji se zastupa nije usmeren samo na izmenu izbornog sistema (sa proporcionalnog na većinski) već i na način (mobilizacija građana). Nekoliko pitanja su veoma važna u svemu tome, ali su 2 ključna: da li je predlog smislen i da li on ima smisla? Pa da krenemo redom.

Da li je predlog smislen?

Insistiranje na tome da bi većinski sistem magično razrešio sve probleme naše demokratije (našeg demokratskog zamorčeta) je... pa naivno, baš kao i svaki univerzalni lek za sve. Drugim rečima, pitanje koji je izborni sistem bolji je u suštini retoričko, obojeno emocijama i bez jedinstvenog racionalnog odgovora. Svaki izborni sistem ima i svojih prednosti i mana i naivno je (neću reći nezrelo) zanemariti da postoje uspešne demokrtaije koje funkcionišu i sa većinskim i sa proporcionalnim sistemom, u bilo kojoj kombinaciji ili na bilo kom nivou. Poznavati svog predstavnika u parlamentu, imati kontakt sa njim, imati uticaj na njega je svakako idealistički lepo ali zanemaruje se da: 1) svi smo različiti sa različitim očekivanjima od svojih predstavnika i 2) sklonost (sposobnost, slabost?) velikog broja ljudi da bude manipulisan. Jutka je u Brusu godinama sve i svja i to formalno kao pripadnik različitih partija ili organizacija. On uspeva da na ulicu izvuče ljude koji su spremni javno da demonstriraju protiv žrtava seksualnog nasilja. Na drugom mestu neki ljudi izlaze na ulicu da napadnu porodicu (oca, majku i sestru) poginulog u fabrici oružja samo zbog toga što oni od pravosudnog sistema očekuju odgovor na pitanje šta se desilo njihovom sinu i bratu. Ne bi neka nova centralna vlast nametnula svoje Jutke i Palme već bi svaka vlast zavisila od njih (kao što zavisi i sad) i njihovih političkih mašina koja mobiliše hiljade ili desetine hiljada glasača. To na koji način se biraju poslanici je skoro pa nebitno u bilo kom sistemu. Mi smo u parlamentarnom životu imali i Marjana Rističevića i Vojislava Šešelja i Janka Veselinovića i mnogo drugih koji bi svojom harizmom zaslužili i u većinskom sistemu mesto u parlamentu. Mi ne živimo u svetu u kom bilo ko može okrenuti telefon svog poslanika i obaviti razgovor s njim posle kog će se on postideti sebe i prestati da krade. Njega na "stid" može naterati sistem koji funkcioniše, dovoljan broj nezavisnih i sposobnih agencija, efikasno pravosuđe, pa čak i nevladine organizacije, (ali ne one koje žive od knjiženja kateringa).

Ono što većinski sistem donosi, a što se nekako zanemaruje u dosadašnjoj argumentaciji na javnoj sceni, je zanemarivanje nijansi političkih stavova. Srbija je društvo sklono isključivosti i neophodno je pažljivo negovati uslove u kojima različitost ne nestaje i ne biva izgažena prostim postojanjem većine. Fokusiranost na male izborne jedinice u kojima pobednik odnosi sve prekriće sve što iskače, desilo bi se "veliko gletovanje" stavova, ideja, rizik nestajanja sa političke scene bio bi prevelik za svako originalno mišljenje. Istovremeno, isključuju se ljudi iz osećaja da mogu učestvovati u temama koje prevazilaze lokalnu zajednicu.

Ostalo je još mnogo pitanja, gde odgovor na svako značajno menja celu priču: da li je većinski sistem dvokružni, koliko kandidata ide u drugi krug, kome ćemo dopustiti da se bavi džerimenderingom? Bilo kakvi efekti ovakvog sistema direktno zavise od raspodele izbornih jedinica. Ukoliko bi ostao sadašnji broj poslanika to bi značilo i 6 Zemunaca u parlamentu a nisam siguran da je iko od nas spreman za tako nešto, mada bi svakako dobra strana svakako bila što bi najzad saznali ko stvarno predstavlja mitski Krug dvojke.



Da li predlog ima smisla?

Izađeš i pobediš. U tuči se ne pita za pravila a pravila se ne menjaju i dogovaraju pred svaku utakmicu. Protivnik je jači, uigraniji, nesklon poštovanju pravila, sa vezama i u sistemu i van sistema, ali protivnik je tu i jedini način da se skloni je da se pobedi po njegovim pravilima. Sedeti sa strane u pesku i čekajući da se pojave stariji i pravedno raspodele igračke ne deluje kao opcija za odrasle (mada je veliki broj odraslih upravo to pokušao tzv Bojkotom, što je drugi naziva za najgluplju ideju u političkom životu Srbije ikada, na čemu su posebno zahvalni pokretači ideje pokretanja narodnog ustanka zarad raspisivanja referenduma za promenu izbornog sistema jer ma šta uradili šteta će biti daleko manja).

Mnogo ljudi trenutno gleda preko plota na to kako je u Crnoj Gori došlo do pobede opozicije, ali iako sam zagovornik učenja od drugih, ne treba slepo kopirati tuđe postupke očekujući iste rezultate. Ipak neke stvari bi koristile i kod nas: npr - izaći na izbore, pokriti što više opcija, napraviti takve izborne uslove da se ne rasipaju glasovi negativnošću (drugim rečima, napraviti takve liste u kojima bi bilo za svakog po nešto). Većinski sistem to nema, on se u nekom trenutku, na svakom izbornom mestu pretvara u referendum, a ja ne bih bio u koži ljudi na izbornim mestima gde je na listiću... Janko Veselinović. U Crnoj Gori jeste bilo važno što opozicija ide u 3 kolone, ali je poenta prvenstveno kako su i čime te kolone "popunjavane". Ljude je pokretala želja da zaštite svetinje ili gađenje zbog korupcije podjednako uspešno kao i racionalne stvari.

Na kutije se u velikim brojevima izlazi zbog emocija, ne zbog razuma. Na tom principu svoje glasače skuplja i Tramp, skupljalo se i za 24. septembar (najlepši dan srpske demokratije), a kad dođe vreme skupljaće se opet. Sve će nas pokrenuti neka emocija: strah od usamljenosti jer deca odlaze u inostranstvo, strah od bolesti jer lekara nema, strah od nepokretnosti jer se GSP raspada, ljubav za Kosovo ili Partizan koji guše zbog Državne Ljubimice ili za Crvenu Zvezdu koju su oteli i pretvaraju u Partizan... Da li je u pitanju strah ili ljubav, na kraju se svede na isto. Koliko god delovalo racionalno da se glasa racionalno, to u velikoj meri nije tako.

A kad već igramo na emocije treba odgovoriti na 2 pitanja: 1) da li je pitanje izbornog sistema baš toliko emotivno da je neko spreman zaplakati zbog njega i 2) da li vredi pokrenuti stotine hiljade ljudi da možda i izađu na ulice, višenedeljnim štrajkovima pritisnu ovu poludelu državu sklonu nasilju da bi oteli... mogućnost da pošalju viber poruku Marjanu Rističeviću? Ukoliko bi se tako nešto i ostvarilo (ogromna politička mobilizacija koja bi dovela do koncentracije političkih zahteva koje se SNS ne bi usudio da ne ispuni) zašto u takvoj situaciju ne zatražiti smenu, nestanak tih Satrapa, nezavisno tužilaštvo ili bar zakonsku obavezu javnog servisa da prenosi utakmice reprezentacije i baleta Narodnog pozorišta? Nema nikakvog smisla utrošiti takav momentum (ako bi nastao) na nešto tako besmisleno kao što je šminkanje jedne tačke potpuno otete države.

Problem ovog društva je u pravnoj odgovornosti i u pravoj demokratičnosti, koja ne postoji ni u stranačkom životu. Stranke su strogo hijerarhijski ustrojene organizacije i njih neće promeniti promena izbornog sistema. Ono što nedostaje ovom proporcionalnom sistemu, a što bi nedostajalo i većinskom, je kvalitetan stranački život: efikasne stranačke organizacije koje su u stanju da obezbede okvir za debatu o alternativama i izbor optimalnog rešenja. To nemamo i posledica jeste ovo oko nas.


I na kraju, kratak osvrt na neke od teza u tekstu o zabludama (samo na prve 2, jesam pročitao sve, ali mislim da je nepotrebno da se uvlačimo u komentarisanje svakog zareza, a na bar još 2 je odgovoreno ranije u tekstu).

Bilo bi isto kao 1990. kada je SPS-ovih 46% glasova donelo 78% mandata - Ovaj deo se završava sa "Milošević je duže vladao u proporcionalnom nego u većinskom sistemu. Uzgred, fašisti i nacisti su na vlast došli u suštinski proporcionalnim izbornim sistemima." Kad ne znaš šta bi, ti pomeni naciste. Ali suštinski ovaj komentar se svodi na to da proporcionalni sistem nije idealan, što niko nije ni rekao.

Jedan Pekić je izgubio od Šešelja - Odgovor je potpuno izbegavanje veoma važne kritike većinskog sistema a to je da cirkuzanti imaju veću "prođu" od intelektualaca. Ljudi često biraju ono što vide i što ih emotivno pokrene (zabavi ili naljuti, uplaši ili rastuži) a većina ljudi gleda Zadrugu ili Parove (ne samo u Srbiji) i toga su svesni svi iz svih vrsta marketinga pa i političkog.

 



Komentari (28)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

antioksidant antioksidant 19:07 15.10.2020

negativni taster

charlie__09 charlie__09 19:20 15.10.2020

Ma!

To je jako zajebana tema koju nisu rešile ni neke mnogo političnije nacije.
antioksidant antioksidant 19:57 15.10.2020

Re: Ma!

pa da, poenta je da se ne isplati mučiti oko toga a kamoli skupiti 100 000 ljudi sa dignutim čašama
angie01 angie01 20:28 15.10.2020

nevezano....

zanimljivo otkaceni spomenik Rasi Popovu koji je izradio umetnik Boris Deheljan od srafova, eksera, matica..., postavljen je u kraju u kome je ziveo u ulici 27.marta,...imam zamerku na postament, al da ne sitnicarimo,...konacno nesto kreativno odgovarajuce...osvezi mi dan.

antioksidant antioksidant 20:55 15.10.2020

Re: nevezano....

ovaj farbani beton izgleda malo tugaljivo, tu j trebala druga podloga. a spomenik je odličan (meni je postament ok, da ne izdiže rašu iznad ljudi, ne bi se prijatno osećao)
st.jepan st.jepan 21:13 15.10.2020

Re: nevezano....

ovaj farbani beton izgleda malo tugaljivo, tu j trebala druga podloga.. a spomenik je odličan (meni je postament ok, da ne izdiže rašu iznad ljudi, ne bi se prijatno osećao)


Valjalo bi da postament bude poklopac šahta.

angie01 angie01 21:37 15.10.2020

Re: nevezano....

(meni je postament ok, da ne izdiže rašu iznad ljudi, ne bi se prijatno osećao)


nije problem sto je nizak, to je ok, nego sto je izlivena bezlicna povrsina, koja vec na prvi pogled deluje nekako ofrlje zavrsnica inace odlicnog rada,.... po meni bi tu trebalo da ima neke inventivnosti i simbolike i zbog Rase, kakav je neobican bio i zbog zanimljivosti samog spomenika, prosto odudara,...Rasa svakako nije koraco po bezlicnosti.

...evo, stjepan je dao jedno kreativno resenje,...
antioksidant antioksidant 21:44 15.10.2020

Re: nevezano....

da, da, kapiram, slažem se
zilikaka zilikaka 22:05 15.10.2020

Re: nevezano....

,...imam zamerku na postament

Ja na statiku. Brine me taj kišobran, ogromna površina koja pod naletom ozbiljnog vetra u najmanju ruku može da se odvali i poleti.
Iskreno se nadam da je autor to sagledao.
bene_geserit bene_geserit 21:23 15.10.2020

Možda da uvedete americki sistem ?

Glasanje bez bilo kakvog dokumenta sa slikom (bez lične karte u vašem slučaju).
Glasanje poštom.
Vote harvesting (da aktivisti stranaka idu okolo i skupljaju glasove i donese u kesama na birališta).
A možete i da uvedete Elektorske glasove.
antioksidant antioksidant 21:35 15.10.2020

Re: Možda da uvedete americki sistem ?

možemo i vajber grupu da osnujemo, ali kako god bude, po takvim uslovima se ovaj mora oterati

(a vidim da imaš stav oko obaranja glasanja poštom, srećom pojačaće se vrhovni sud s još jednom vernicom, crvene kape imaju šansu da izbrišu 20 miliona glasova)
bene_geserit bene_geserit 21:46 15.10.2020

Re: Možda da uvedete americki sistem ?

a vidim da imaš stav oko obaranja glasanja poštom, srećom pojačaće se vrhovni sud s još jednom vernicom, crvene kape imaju šansu da izbrišu 20 miliona glasova

Srećom pojačaće se Vrhovni Sud sa još jednim sudijom koji sudi po Ustavu i zakonima a ne bavi se vođenjem politike sa sudijskog mesta.

A glasovi poštom će da budu prihvaćeni ako su u skladu po izbornim pravilima u svakom state-u. To uključuje rok do koga moraju da stignu, potpis koji mora da mečuje i sl.
Na prethodnim izborima obično 15-20% glasanja poštom nije zadovoljavalo ova pravila i moralo je da ne bude prihvaćeno, vidim da ste se spremili da kukate ako to to opet bude slučaj.
Ja bih svakako promenio zakone da dozvoljavaju glasanje poštom samo kad stvarno ima razloga, ali kad su već zakoni takvi kakvi su onda moraju da se poštuju.
antioksidant antioksidant 21:50 15.10.2020

Re: Možda da uvedete americki sistem ?

Srećom pojačaće se Vrhovni Sud sa još jednim sudijom koji sudi po Ustavu i zakonima a ne bavi se vođenjem politike sa sudijskog mesta.

što i jeste razlog da je tramp predloži :)
bene_geserit bene_geserit 21:58 15.10.2020

Re: Možda da uvedete americki sistem ?

što i jeste razlog da je tramp predloži

Naravno Tramp je predložio troje sjajnih sudija za Vrhovni sud, uskoro će i treći predlog da bude prihvaćen.
Vidim da to žulja ove što priznaju samo sud svoje partije, pa bi da napakuju Sud ako može. Istorija se stvarno rimuje.
bene_geserit bene_geserit 03:27 16.10.2020

Re: Možda da uvedete americki sistem ?

s još jednom vernicom

Ovo si napisao kao neku "uvredu", pomislio bi čovek da imaš neki bias protiv vernika.
antioksidant antioksidant 07:58 16.10.2020

Re: Možda da uvedete americki sistem ?

bene_geserit
s još jednom vernicom

Ovo si napisao kao neku "uvredu", pomislio bi čovek da imaš neki bias protiv vernika.

daleko od uvrede, samo konstatacija (a nikakav bias, sve zbog zapitanosti kojem će se prikloniti zakonu, ljudskom ili "božijem", da li će joj crkvena pravila prevladati dok tumači pravila po kojima će živeti svi, pa i oni koji nisu vernici).
kažeš troje? kavano je baš divan u odnosu na imigraciju i smrtnu kaznu

zaharaga zaharaga 15:45 18.10.2020

Re: Možda da uvedete americki sistem ?

bene_geserit
Glasanje bez bilo kakvog dokumenta sa slikom (bez lične karte u vašem slučaju).
Glasanje poštom.
Vote harvesting (da aktivisti stranaka idu okolo i skupljaju glasove i donese u kesama na birališta).
A možete i da uvedete Elektorske glasove.


Glasanje bez dokumenata, to imamo. Glasase oni cigani sa Uba, pa se Radule zalio.

Glasanje postom nema. Doduse, ako ne glasas ti, glasace neko umesto tebe, bez brige.

Zetva glasova i te kako postoji. Ima komisije koje obilaze slabe i nepokretne. Pojave se na adresi, ako moze uzmu i potpis. Ali svakako donesu glasove.

Elektorski glasovi, to bese delegatski sistem? Pa tako je jos gAvnoj radio.

Eto, jos malo pa ko Amerika.



Черевићан Черевићан 21:42 15.10.2020

Problem ovog društva,

ili ,ljudi često biraju ono što što ih emotivno trenutno pokrene

до изборног усагласја ........тешко се долази
разлог је у томе ....јер се не зна шта хоћемо,
(рогови у џаку .....кратак опис таквог стања)
те по истој схеми кружној вазда се крећемо
shmoo shmoo 08:35 16.10.2020

Само Слога Србина Спасава

Nekoliko pitanja su veoma važna u svemu tome, ali su 2 ključna: da li je predlog smislen i da li on ima smisla?









PARTIZAN I ZVEZDA SLOŽNI: Ne skidamo petokraku s grba!













Него, ко ће добије Дерби прекосутра?

Не б' ја ту прогнозирао победника, играо бих 0-2. За све паре.

А што се тиче емоција, у праву си. Питај мистер Лоудера о чему смо баш недавно он и ја причали.

"Како можеш да не гласаш за Вучића? Па види како је леп! А нама је дао и пензију!"

(моја комшика Мира, 72 године; много добра жена, ал' ето... 'Бем ти медије у Србији! Кад од доброг човека направе то што направе... )

antioksidant antioksidant 09:13 16.10.2020

Re: Само Слога Србина Спасава

Него, ко ће добије Дерби прекосутра?

kanga nam se razboleo :) To nam je pola od magičnih blizanaca
g.radicevic g.radicevic 09:53 16.10.2020

Re: Само Слога Србина Спасава

kanga nam se razboleo :) To nam je pola od magičnih blizanaca

Ivanić, Kanga,
....Gavrić

a da odigramo mi sa kadetima, kako ne bi upropastili prvenstvo već sad' ???
mis'im nismo mi ovi bezdušni četnici iz Čačka i Milanovca da kvarimo rođendane i prigode


shmoo shmoo 09:57 16.10.2020

Re: Само Слога Србина Спасава

antioksidant

kanga nam se razboleo :)



Видео сам.

Кажем ти, 0-2. Сигурица.

П.С. - 'Оћу, брате, да мрем што не могу да гледам Чукарички на стадиону. Разумем забрану присустве публике на Дербију, али на Чукиним утакмицама на којима нас се скупи таман толико да на стадиону можемо без икаквих проблема да седимо на 50м један од другог...

"Прописи су прописи!"

shmoo shmoo 10:00 16.10.2020

Re: Само Слога Србина Спасава

g.radicevic
kanga nam se razboleo :) To nam je pola od magičnih blizanaca

Ivanić, Kanga,
....Gavrić

a da odigramo mi sa kadetima, kako ne bi upropastili prvenstvo već sad' ???
mis'im nismo mi ovi bezdušni četnici iz Čačka i Milanovca da kvarimo rođendane i prigode








Јес, стварно, рођа им био пре две недеље.

Требало је да сачекају још три дана, па да славе рођендан заједно са Путином.


mlatisa mlatisa 10:17 16.10.2020

Изборни систем је небитан

Insistiranje na tome da bi većinski sistem magično razrešio sve probleme naše demokratije (našeg demokratskog zamorčeta) je... pa naivno, baš kao i svaki univerzalni lek za sve. Drugim rečima, pitanje koji je izborni sistem bolji je u suštini retoričko, obojeno emocijama i bez jedinstvenog racionalnog odgovora. Svaki izborni sistem ima i svojih prednosti i mana i naivno je (neću reći nezrelo) zanemariti da postoje uspešne demokrtaije koje funkcionišu i sa većinskim i sa proporcionalnim sistemom, u bilo kojoj kombinaciji ili na bilo kom nivou.


Суштина је у свим осталим елементима, тј. да држава функционише по правилима (тј. по уставу и законима) а не по вољи једног или више појединаца. То подразумава да полиција ради свој посао, као и судство, медији и саме странке. Ако интервентна бригада МУПа приводи опозицију који лепе плакате, као недавно у Новом Саду, онда је потпуно бесмислена прича о изборном систему. Ако у Србији постоји суштински само један медиј кога контролише знамо ко, онда је опет све ово бесмислено.

Ако систем функционише овако како функционише онда ће овај да влада и као председник месне заједнице.
antioksidant antioksidant 10:33 16.10.2020

Re: Изборни систем је небитан

Ако систем функционише овако како функционише онда ће овај да влада и као председник месне заједнице.

suštinski jeste tačno da on vlada kao predsednik stranke, ali ta se njegova pozicija n bi promenila ni sa većinskim izbornim sistemom. dok god neko zloupotrebljava sve ostale elemente sistema (od medija do pravosuđa) niko nema fer pravila pred sobom. ali to nam je što nam je. rodilo se, ljuljali ga, sad je vreme da ga sklanjamo.
charlie__09 charlie__09 10:36 16.10.2020

Re: Изборни систем је небитан

antioksidant
Ако систем функционише овако како функционише онда ће овај да влада и као председник месне заједнице.

suštinski jeste tačno da on vlada kao predsednik stranke, ali ta se njegova pozicija n bi promenila ni sa većinskim izbornim sistemom. dok god neko zloupotrebljava sve ostale elemente sistema (od medija do pravosuđa) niko nema fer pravila pred sobom. ali to nam je što nam je. rodilo se, ljuljali ga, sad je vreme da ga sklanjamo.

Ja bih to sve razjebao - nema druge!
zaharaga zaharaga 16:01 18.10.2020

sistemi

Prvo, ja ne znam zasto su se ljudi uhvatili tog vecinskog, kao da su jedine mogucnosti proporcionalni ili vecinski. Izbornih sistema sustinski razlicitih ima bar desetak, a s detaljima i preko 50.

Moja dva predloga:

1. Sistem gde se glasovi broje samo na licu mesta, i javno, pred publikom (postoji, mislim, u Australiji). Izborna komusija samo sabira, i nista ne broji, niti dobrojava.

2. Glasacki listic je prazan, sem mozda naslova. Ima samo jedna linija da se upise za koga se glasa. Broje se samo listici s pravilno upisanim imenom.

I trece, da se uvede dvodomna skupstina s domovima izabranim po razlicitim sistemima. Ovo postoji u vecini nama milih demokratskih europskih drzava.
antioksidant antioksidant 08:01 19.10.2020

Re: sistemi

Prvo, ja ne znam zasto su se ljudi uhvatili tog vecinskog, kao da su jedine mogucnosti proporcionalni ili vecinski.


ja prvenstveno ne znam zašto su se ljudi uopšte uhvatili izbornog sistema? u moru nefunkcionalnosti u srbiji on je vrlo nisko na listi prioriteta ako želiš da spaseš ovo drušvo od nestajanja

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana