Politika

Turska za početnike [2]

Budimac RSS / 22.08.2008. u 03:16

Draga naša,

naravno da uživamo u našem selu od cirka 600 duša. Da komšija Hasan (lonely donkey rider) ne projaše s vremena na vreme imali bi utisak da živimo u totalnoj divljini (iako su nam prve komšije, koje ne vidimo, na 50-tak metara). No, taj mir je nedavno pokušao da ugrozi Serdar.

Ne znam da li se sećaš, mislim da sam ti pričao o mladom komšiji (po vazdušnoj liniji 500m, a putem jedno 2km), koji me zove "abi" (izraz za starijeg brata), a koji me je svojevremeno ubeđivao da su svi narodi u stvari Turci, i Srbi, i Bugari, i Rumuni, i naravno, to svako zna, Mađari, i Arnavuti, i naravno, Kurdi itd. Svi, svi osim Grka! E oni nisu Turci. (vredi li protivrečiti/ubeđivati?)

Elem, biće da je Serdar kupio novi muzički stub, te je kad dođe sa posla (radi kao security u nekoj banci u Bodrumu) oko sedmice uveče, uobičajio da odvrne pop arabeske (ovdašnji pandan turbo-folka) tako da ih čujemo i kad se zatvorimo u kuću. Tortura bi obično trajala negde do desetke. Trpeo sam dva dana, a onda sam trećeg izneo naše zvučnike na terasu. Nisam pri ruci imao ništa žešće od Green Day, ali je bilo više nego dovoljno. Naravno, Fu i ja smo vreme te vaspitne mere proveli s druge strane kuće i slušali/čuli našu muziku na sasvim pristojnom nivou glasnoće.

Poruka je primljena, čini mi se posle treće stvari, ali sam ja preventivno i da se zapamti pustio ceo album (neka od "best of" kompilacija).

Što se tiče Serdarove predstave o nacijama, mislim se nešto, nije on kriv. Šta on ima osnovnu školu i taj nedavno završeni kurs za security personel (na koji mi se žalio da je "teorijski deo" užasno težak, mogu misliti). Mislim, ako te kljukaju tak'im idejama... Evo zimus je izvesni doktor nauka, prof univerziteta u Gaziantepu, "dokazao" da su i Belgijanci zapravo Turci. Ne sećam se čega je narečeni doktor ali znam da nema veze sa heraldikom (mrzi me da tražim te novine a ovu sliku sam slao prijatelju, "našem" Belgijancu da ga malo zabavim, pa je imam u mašini), dakle nije doktor heraldike ali je "dokaz" da su Belgijanci Turci našao u sličnim heraldičkim simbolima koji se pojavljuju na 2 (dva) grba belgijskih gradova. Kaže lumen da su i imena gradova slična sa bogtepita kojim turskim naseljima.

Milliyet08012008str2.jpg
I pazi to nisu novine tipa Qrir. Milijet (Narod) bi trebalo da su ozbiljne novine.

Ama i ta teorija o Belgijancima je relativno skromna u odnosu na ponudu. Npr. čisto da znaš da su i stari Acteki bili Turci, a što se lingvistike tiče, naravno Turski je TAJ prajezik...

Zvuči poznato a?

A meni zvuči zabrinjavajuće. Ova republika je nastala na valu nacionalizma (vrlo sumnjivog porekla, jer je u biti jako teško definisati ovu naciju) pre 80 i kusur godina(!) i to ne da se nije izduvalo nego se još napumpava. Kad će doći do eksplozije? Hmmm, ne bih voleo da budem prisutan...

Kineska kletva "neka ti bude dato da živiš u interesantnim vremenima" je ovde (slično kao na Balkanu) permanentna sudbina, a Fu i ja smo političke životinje pa nam je teško da se distanciramo od dešavanja koja se eufemistički mogu nazvati "interesantnim".

Znam da jako malo toga odavde (usput u velikoj meri iskrivljeno) stiže do Srbistana. Pa evo malo korekcija i detaljnijih informacija.

Naime, verovatno si čula da je amandman na ustav koji bi omogućio devojkama koje pokrivaju glavu da se školuju na univerzitetima anuliran u ustavnom sudu početkom prošlog meseca. Maliciozna a nadasve površna štampa je nazivala taj amandman, "amandman o maramama" (a neki su u svojoj malicioznosti pominjali i "feredže"). Pretpostavljam da bi tebi kao pravniku sve to bilo zanimljivo pa ću probati ukratko da objasnim celu frku.

Pajz sad! Verovala ili ne, u Turskoj nije postojala i ne postoji zabrana koja bi tradicionalnim ženama (onima koje pokrivaju glavu) onemogućavala studiranje na državnim (ili kakvim god) univerzitetima, a da je ista (zabrana) bazirana na ustavu, zakonu i/ili ustavnom amandmanu – dakle bazirana na (uslovno rečeno) odluci naroda (da li kroz referendum kojim je ustav donet) ili zakonu i/ili ustavnom amandmanu koji je prošao kroz parlament.

No, zabrana postoji i direktna je posledica poslednjeg krvavog vojnog puča 1980. nakon koga je vojna hunta 1982. napravila novi ustav. Kako?

I ja sam do nedavno mislio kao i 99% Turaka, i možda veći procenat domaćih i stranih novinara da u tom ustavu ima nešto o maramama. Tako se to uporno plasiralo, ako svi kažu, da je neophodno amendirati ustav da bi se zabrana skinula i ništa pobliže ne objasne, logično je zaključiti da je zabrana u ustavu. E nije!

Pošto se od februara do maja samo o tome raspravljalo ad nauseam, najzad je jasno (mada ne još uvek svima) kako se cela zavrzlama desila.

Elem, tim ustavom je ustanovljeno državno telo čije ime bi se moglo prevesti kao Savet visokog školstva – time su univerziteti izgubili i formalnu nezavisnost. Odluka o zabranama pristupa univerzitetima devojkama koje pokrivaju glavu su došle od tog saveta. Kad su protivnici te odluke pokušali da je ponište na sudovima, kao neustavnu, jer vodi nejednakosti i diskriminaciji, i kad je to došlo do ustavnog suda, ustavni sud je (čini mi se dva puta) potvrdio zabranu gorepomenutog saveta. Tako se zabrana učvrstila. Poslednja ta odluka je doneta 1999.

Amandman na ustav koji je predložila vladajuća partija (u savezu sa jednom od opozicionih partija) nije imao ni "m" od marame nego je govorio o jednakosti građana i neustavnosti diskriminacije po bilo kojoj osnovi. Što je malo čudno jer ustav kao takav to već manje više kaže, no stručnjaci za ustavno pravo su rekli da je jedini način da se zabrana "otključa" amandman i to baš takav. Prošao je parlament sa više od 3/4skom većinom. Onda je druga opoziciona partija (CHP) skupila na neku foru 1/3 potpisa u parlamentu (što znači da su neki koji su glasali "za" istovremeno potpisali peticiju) i predala je ustavnom sudu.

E sad, dolazi najbolje. Ustavni sud, po važećem ustavu i zakonima, NEMA prava da gleda i ocenjuje sadržaj ustavnih amandmana nego samo da ocenjuje proceduru donošenja (to, naravno i logično, važi samo za amandmane, dok ustavnost zakona može da ispituje do milje volje). Međutim, sud prekoračuje svoja ovlašćenja (po sopstvenom priznanju) i anulira amandman. Kako to nazvati ako ne pravosudni puč?

Ovdašnja "sekularna" elita stalno mantra o "strahu" da se ova zemlja ne pretvori u nešto tipa Iran. Pri tome naravno ne primećuju da se ovim pravosudnim pučem upravo pretvorila u nešto slično. Naime, teško mi je da vidim razliku u ulogama, barem kad je zakonodavstvo u pitanju, između iranskog Supreame leader-a i ovdašnjeg ustavnog suda – oba mogu poništiti bilo šta što dolazi od izabranika naroda i.e. parlamenta, bez obrazloženja.

Dobro, preterujem ali ne puno. Kad je o obrazloženjima reč, ustavni sud još nije doneo/objavio obrazloženje o poništavanju izbora predsednika (prošle godine, proleće), što je startovalo političku krizu i vanredne izbore. Obrazloženje za anuliranje amandmana i prekoračenje ovlašćenja, najavili su biće dugačko, a verujem i da ćemo se načekati. Nije ni njima lako. Treba sve to uviti u neki makar kvazi zakonsko-ustavni okvir.

To je samo jedna fasceta ovdašnjih događaja, druga je da je visoki tužilac apelacionog suda, a na osnovu priče o tom amandmanu pokrenuo proces za zabranu vladajuće partije kao "fokalne tačke antisekularistickih snaga". Vidim da su po našoj štampi/medijima baljezgali o tome da je ova vlada i partija radila na uvođenju šarije, što koliko me je nerviralo toliko me je i zabavljalo. Mislim, da je nešto tako pokušato imali bi tenkove na ulicama pre nego što izgovoriš Kušadasi.

Proces je u toku iako je vladajuća partija mogla da pokuša da ga izbegne amendirajući ustav koji je jako lak na zabranama partija – 28 zabranjenih partija od 1960. do danas, od toga 18 posle 1982. Međutim, s obzirom na sudbinu prethodnog amandama i to da se ustavni sud stavio otvoreno iznad parlamenta, to bi samo zakomplikovalo stvari i situaciju koja je ionako zagreajana do usijanja učinilo još i eksplozivnom.

Delovi optužnice koji su procureli u štampu su da se upišaš od smeha. Štampa je krstila proces "slučaj Gugl", jer je tužilac uglavnom "guglovao" tražeći "dokaze" o "antisekularistickom" delovanju. Možeš misliti na šta to liči kad je izjava poput "nama treba sekularizam poput američkog" po optužnici kriminal protiv turskog "sekularizma". Podsećam te, da su ovde svi imami na platnom spisku države.

Da čovek može da ne misli na posledice, pa da se svemu tome samo smeje ali nije zezanje. Posledice eventualne zabrane partije koja je koliko pre 11 meseci osvojila 47% glasova, a sada uživa preko 50% podrške, ne bi bile katastrofalne samo za ovu zemlju, nego mnogo šire – za sve što zovemo islamskim svetom. Bila bi to jaaako loša poruka.

Međutim ta priča može da se ispriča i ovako. Zamisli da je Đinđić započeo akciju "Svedok" pre 12. marta 2003. Zamisli da je počeo da razmotava klupko kojim su povezani svi konspiratori i time preduhitrio one koi su mu radili o glavi. E sad, zamisli (još ovo) da je neki državni tužilac, patri(j)otske orijentacije, imao mogućnost da sve "po slovu zakona" započne proces zabrane Demokratske stranke. Ne bi li je iskoristio?

Slična stvar se dešava ovde i sad. Prošle godine je pokrenuta istraga o jednoj od emanacija onoga što se ovde naziva "duboka država", misli zemunski klan/para-državni kartel (s tom razlikom što ovdašnji praktično vlada državom najmanje, brat bratu, 50 godina, a vrlo moguće od osnivanja).

Početkom godine posle osmomesečne istrage policija je uhapsila 33 člana grupe koja sebe naziva "Ergenekon" pod sumnjom da je radila na pripremama političke atmosfere za puč. Među uhapšenima su bili žandarmerijski general u penziji, advokat poznat po proganjanju nobelovca Orhana Pamuka, spisateljice Elif Safak i ubijenog novinara jermenskog porekla Hrant Dinka zbog "uvrede turkstva", pod famoznim člamom 301 turskog krivičnog zakona, advokat branilac Jasina Hajala, maloletnog ubice Hranta Dinka, i sam pod sumnjom da je podstrekivao klinca na to ubistvo, neki akademici (ah, ti akademici), bivši policajaci i bivša vojna lica.

Zaverenici su uhapšeni zbog veze sa ranije pronađenom stanovitom količinom oružja, eksploziva, detonatora i ručnih bombi. Od papirologije prilikom hapšenja je pronađena lista za koju se veruje da je spisak za odstrel, na kojoj se između ostalih nalazi i Orhan Pamuk.

U sledećem valu hapšenja pali su novinari, penzionisani rektori univerziteta, funkcioneri nekih apsolutno nebitnih političkih partija, a u najsvežijem čak dva visoka generala u penziji (prvi put u istoriji) i neki ugledni tipovi.

Italiajanski javni tužilac Di Pietro poredi celu akciju sa akcijom "Čiste ruke" u Italiji. Big one i isto tako špageti vojske, tajnih službi, birokratije, medija, front organizacija, loža i čega sve ne.

Optužnica još nije obnarodovana. Navodno je 2500 strana, "Word-ov" fajl redovno rušio sistem u ministarstvu pravde ili je to taktika da odlože objavljivanje. Ne znam, nikada nisam imao dve i po 'iljade strana Word fajl.

Štampa se podelila na pro i kontra vlada, više nego ikad. Bez obzira što kontra strana, koja po prirodi stvari bagatelizuje istragu i vrišti faul i kad nije i kad jeste, dakle, bez obzira što su medijski nešto malo jači ne mogu da ubede Turke da je sve, cela istraga, prodaja magle, šatro zbog slučaja zabrane. Kao da tajmline nije jasan, kao da se ne zna šta je prethodilo čemu. Naime, to vređa inteligenciju čak i tipova kao što je Serdar.

Druga strana naravno skače preko, a ne na, konja valjajući vrlo sumnjive informacije. Jedan dnevni list, koji se gradi neutralan ali naginje na pro stranu, je provalio dosta eksluzive naročito o armijskim brljotinama. Vojska naravno istražuje ko bi im mogao biti krtica umesto prozvan oficire. Ako je pola što objavljuju istina, a čini se moguće da je sve, jako je strašno (na primer, optužbe o namernim žrtvovanjima vojnika kad treba da se izvrši pritisak na vladu i slične stvari).

Narodu je verovatno pun kufer. 8000 (osam hiljada) nerešenih političkih ubistava od 1980! Naravno da im je dosta idiotskih "objašnjenja" da su to sve "izolovani slučajevi". E, ako se istraga završi uspešnim procesom to zaista može promeniti lice i feeling Turske.

Optimisti kažu da zemlja prolazi kroz porođajne muke, a iz toga će se roditi čvrsća demokratija sa većim slobodama svih vrsta. Pesimisti (u koje i ja spadam) smatraju da je demokratija ubijena pravosudnim pučem i ne vidim načina da se u bliskoj budućnosti posledice istog anuliraju. Mada ko zna... Ova zemlja ume da iznenadi u oba pravca. Recimo jedan od bajprodukata cele ove krize je da se entuzijazam naroda za EU počeo prilično brzo penjati na veće procente. Fu je naravno optimista.

Eto toliko o političkom haosu u kome smo.

Vrućine su velike. Srećom, da kucnem u drvo, ove godine nemamo problema sa vodom (za sada).

Životinje su OK. Jedan pas nam je oslepeo (on je star preko 12 godina i pati od srca, visokog pritiska, reume, katarakte i čega sve ne), ali samo malo više maženja i paženja rešava stvar, mnogi ljudi ne primećuju da je on slep, neverovatno je kako se brzo adaptirao, te je on i dalje jedna vesela životinja.

Da! Najvažnije je da smo online! Osim kad nismo zbog kvarova. No, u principu ADSL je stigao u ovu našu nedođiju. O našem ratu za ADSL sa TurkTelekom-om ću ti samo reći da je bio oštar, a uključivao je i snjimanje telefonskih razgovora sa nadležnima i pretnjama da će biti pušteni višim instancama.

Prema tome pišemo se.

Puno te ljubimo,

B&F

 

---------------------------------------------------------

Beleška na margini

Đavo je u detaljima, kažu, a i ja mislim tako. Ovo pismo je pisano početkom juna ove godine.

Tagovi



Komentari (4)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Goran Vučković Goran Vučković 19:25 22.08.2008

Mimikrija

Što reče Domazet za Japance i njihovu amerikanizovanu organizaciju posle II svetskog rata - čista mimikrija - liči na američki sistem, ali ispod je stara dobra kultura subordinacije. Tako i u Turskoj - pre 80 godina je postavljena forma sistema, koja liči na zapadni - ali suština ponašanja vuče korene iz osmanlijskog sistema - bar tako ja čitam ovo...

Budimac Budimac 21:13 22.08.2008

Re: Mimikrija

Pa pravo da kažem, po pitanju "kad je to počelo" tu postoje dve teorije podjednako jake i koje se međusobno ne isključuju šta više se mogu kombinovati. Jedna je da je "deep state" u republici poceo od pre republike pod vodjstvom organizacije "Zajednistvo i napredak" (Ittihat ve terakki) od koje je nastala sadasnja Republikanska narodna partija (CHP, btw oni su izuzetno nervozni zbog ove istrage, u štampi se vec počelo šuškati da se Deniz Bajkal može povezati sa uhapšenim i optuženim zaverenicima).

Druga teorija je da je sve to nastalo ulaskom u NATO i sprovođenjem politike napetosti kojom je NATO kontrolisao da "slobodnom svetu" ne padne na pamet da krene u levo. Ako znate Gladio u Italiji i tzv. "stay behind" tajne vojske Evrope. Kao što rekoh jedna teorija ne isključuje drugu, dapače.

Kao što vidiš nijedna ne vuče koren iz imperije. Imperija je ipak malo druga priča, kad su te stvari (tehnika vladanja) u pitanju. Mada su po tamnoći oba vilajeta dosta mračna.

Mene jako zabavlja da se u Zapadnoj percepciji Ataturka, nekako implicira i nekakva demokratija (verovatno zbog orijentacije ka Zapadu) i pored toga što se istorijskim golim okom vidi i zna da je bio, u najmanju ruku despot. U sledećem pismu pominjem ovde novu vrlo zapaljivu knjigu. Koja je bitno pomerila granice "šta se sme šta ne", napisao ju je Seven Nišajan, prof istorije na jednom istanbulskom univerzitetu, turski Jermen. Knjiga se zove: Mistaken Republic. Evo što se Kemala tiče ključnog pasusa:

“I have read all the speeches and interviews Atatürk gave after establishing his power, in those thousands of pages, democracy is mentioned only six times: two are in his statements to foreigners and others are ‘democracy is good, but…’ type of comments.”

Inače, pisao sam na svom blogu o knjizi, doktorskom radu švajcarskog istoričara Danijela Genzera: "NATO's Secret Armies: Operation Gladio & Terrorism in Western Europe"

(inače sam mislio da ga prebacim ovde)
Budimac Budimac 21:28 22.08.2008

Re: Mimikrija

Da, moram dodati, a tiče se razlike između Osmanske imperije i republike. Imperija je bila izuzetno kosmopolitska, a republika je nastala izmišljanjem (turskog) nacionalizma, koristeći nezadovoljstvo pripadnika turskih plemena. Pretpostavljam da će za mnoge biti otkriće da je jedna od dosta grubih uvreda u carstvu bila nekom reći "Turčine". Naime, Osmani ih nisu cenili i njima je bilo teže napredovati po vertikali. To se najbolje vidi kad se pogleda spisak velikih vezira, uglavnom predstavnici drugih naroda u imperiji.

Pisaću jednom o tome ako nekoga zanima.
AlexDunja AlexDunja 21:40 22.08.2008

Re: Mimikrija

Pisaću jednom o tome ako nekoga zanima.

da.
citamo , btw,
ne ostavljas bas mnogo prostora
za komentare, pa (mozda) nemas uvid.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana