Umetnost| Životinjski svet| Životni stil

Bunar

mikele9 RSS / 19.08.2012. u 13:00

Ima među ribolovcima zemunske provenijencije (a možda i nije baš tako, znaće već neko) stara izreka, prvi put sam je čuo sredinom šezdesetih od mojih drugara Žutog i Šljampe, kasnije se proširila, dobila krila a koja glasi: K'o da sam zabacio u bunar! Odnosi se naturalmente na činjenicu da i pored ili usprkos buljenju do očinjeg bola u plovke ili vrhove štapova, riba ne radi! Slikovita je, precizno i jezgrovito, iako kratka, govori o suštini stvari.

Već nekoliko dana sam kod Zdenka na Jami. Iz razloga koje nisam sklon da ovde pominjem, Zdenko ne izlazi na vodu, zato idem s Vladom Čarlijem. Em se odlično slažemo, em je duhovit, siti se nasmejemo, kad treba i odćutimo a obojica uživamo u Jami, svitanju zore, cvrkutu probuđenih ptičica, labudovima, koje Vlada Čarli juče proglasi za dugovrate galebove a ja za endemsku vrstu albino lastavica, uz nabiranje obrva i mrštenje kolega nam u susednim čamcima, sivim dubokoglasnim čapljama, belim čapljičcima, orlovima (retkim!) ribarima, kormoranima koje sa zavišću posmatramo kako izronivši u kljunu nose meleza (babušku) bar od 250 grama. Ja na jednom kraju Čarlijevog odličnog i stabilnog čamca zabacujem u pravcu jugoistočnom a Vlada Čarli ka severozapadu. Prethodnog dana nije se moglo živeti od manjova (cverglana), koji su se toliko razmnožili na Jami da udaraju na bilo koji mamak! Mo'š ti staviti na udicu zelenu, holandsku, kalifornijsku glistu, žito (kuvanu pšenicu), mlad ili star kuvan kukuruz, noklu (Sava skuv'o i umesio na tvrdo da se teže skida), a ja! Manjovi ne biraju, polože plovak, obraduješ se melez! Kad izvučeš, ono manjov jasličar, manji od malog prsta, jedva veći od udice. Ali ni to ne može da pokvari ugođaj u čijem smo središtu. Od šale ih psujemo, nadevamo im gadna imena, pomenemo i direktorku zaštićenog prirodnog dobra, ređe ribočuvara. Na odmoru je izgleda, kaže Vlada Čarli, vi'š kol'ko je čamaca na vodi. Vratimo se prazne čuvarke, dva bandara i dva meleza i ne računamo, Zdenko na obali ispod čamaca traži i nalazi pijavice. A kafa, nas dvojica u glas? Ne podižući glavu: Voda samo što nije provrila, ostavite pribor, presvucite se i kafa će biti poslužena, odgovara Zdenko i dalje odmičući čamce i zavirujući ispod njih.

Jutra su već postala hladnija, ima nešto u onom: Posle Svetog Ilije (inače moj omiljeni lik!), sunce sve milije. Ja diljem svijeta i šire poznata i osvedočena smrzotina, od toplije garderobe poneo samo texas jaknu! Smrz'o sam se prvo jutro, ukočanjio! Ona dva muškarcima vrloveoma bitna komata, došla mi na veličinu graška! Sutra ujutro, Zdenko mi izneo da biram, o'š gornji deo trenerke, volj ti vatirana jakna, prsluk punjen perjem... čitava radnja odevnih predmeta. Opremim se ja k'o Amundsen i krenemo. Prethodno popili kafu, dve šolje polalitrenjače. Još je mrak, zora sanjivo trlja oči i premišlja se: Da l' da svanem ili... Idemo danas u dubinu, na moje mesto, kaže Vlada Čarli. Vesla polako, ravnomerno, s uživanjem. Okružimo pogledom, nekoliko raštrkanih čamaca. Gde je ovaj narod, zapitamo se na glas? Ni kasnije ih nije bilo više, čak su neki oko osmice napuštali teren. Ušticujemo čamac između dva srušena stabla, krošnje im u vodi. Pecamo na holandeza, plus Vlada Čarli zabacio kukuruz, nešto kasnije i Savinu noklu, za šarana. O'ma izvadim kesegicu, lepo, samo da nema onih malih govana, kažem. To mi je bio sav ili ceo ulov do 11 sati! K'o u bunar! Vlada Čarli izvadi prvo dva, tri manjovčića a onda ga krenu. Melez, pa melez, pa melez...sve dobri komadi, onda, a besposlen pogledom pratim i njegov krajnji desni plovak, čup, čup. čup, fiiijuuuuu, šaran! Poče da voza! Koja je to milina za samo gledati a o Vladinom adrenalinu da i ne govorim. Podižem meredov ali ga Vlada Čarli spretno i uspešno ubacuje u čamac. Nije kapitalac, oko kilo i po ali lepotan! I sutradan sam bunario, četiri velika manjova ne računam.

U mom pecaroškom živleniju, više puta mi se dešavalo da: K'o u bunar ali i dijametralno suprotno. Pre oko trideset godina moj drugar Branko i ja na Arkanju. Rano jutro, voda isparavajući stvorila gust magleni pokrivač nad površinom, ni listak se ne pomera. Očas ulovimo kedere, crvenperke, ne mož' biti bolje. Narihtamo ih na trokrake i zabacimo. Veliki plovci se podrazumevaju, bolji su od dubinjaka jer se keder kreće. Štuka poče da radi k'o luda, vučeš jednu a vidiš kako ti drugi i treći plovak tonu i najlon se zateže. Kad se razdanilo a mi u čuvarki osam štuka, ni jedna lakša od dve kile i pet velikih bandara. Joj što volem da jedem bandare! Nije mu smuđ ( iako su rod) ni primaći! Ali o tome neki drugi put. Čujem potmulo buć i vidim nepoznati plovak tik do mog krajnje levog! Pa drugi, pa treći! Ustanem, iz trske i šaša viri glava, na licu izraz nelagodnosti: Jel' ne smeta da zabacim do vas? Tu sam od dva jutros i ni da pipne a vi... Slobodno, kažem i opet sednem. Izvadim ja još dve štuke Branko četiri a komšijini plovci miruju k'o da ih je bacio u bunar! Komšija bac'o do moji plovaka, često udarao u njih, izvinjavao se, dva puta se zamrsili ali jok! Dal' je đavo ili su mađije, nama štuke a komšiji šupalj nos do očiju!

Bilo i ovo davno, Bobo i ja pecamo šarana uzvodno od Starih Banovaca, teren idealan, tiha mirna voda, muljevito dno, nahranili mesto ali ni da pipne! Desetak metara od nas, jedan čika vadi šarančine, pet, tri, sedam kila!!! Do devet sati, već mu je trebala prikolica. Skupi čika pribor, šarane potrpa u veliku vreću za krompir, jedva je odvuče! Premestimo se Bobo i ja na njegovo mesto i zabacimo. Pušimo, gunemo s vremena na vreme Lozu, buljimo u vrhove štapova, zabeutili. Tako sat za satom a štapovi ko da smo ih zabacili u bunar! Ni Š od šarana nismo ulovili!

Umelo je to i znalo da me malčice deprimira kad bejah mlađi. A sad, bunar, nebunar, ravno mi do Republike Kosovo. Predajem se ugođaju. Voda, čamac, svečani doček sinuća zore, oblačići jaganjci, sunce, čaplje i čapljičci, labudovi, galebovi, kormorani, patke, liske, gnjurci, kornjače, žabe, vodarice, belouške, kosovi i slavuji s obale...tek s mene na uštap bacim ovlašan pogled na plovke.

Komentari (44)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

deset_slukom deset_slukom 14:02 19.08.2012

Je li

to Jama (s dugouzlaznim prvim a) kod Begeča? Al' je nekad tu bilo ribe...
mikele9 mikele9 14:25 19.08.2012

Re: Je li

Jeste, Begečka Jama. Kako da nije bilo! Štagar sam se u Jami nahvat'o štuka, šarana i meleza, ihaj! Ima i sada ali je voda opala a mulj je za poslednih nekoliko godina, porastao za skoro 1 metar. Oni koji treba da brinu o ovom rezervatu, brinu samo o svojim položajima i platama.
deset_slukom deset_slukom 14:58 19.08.2012

Negde '70. je bila fantastična godina za štuku, valda se prethodnih godina dobro izmrestila. Površina jezera je bila kao prilikom iskrcavanja u Normandiji. Pričalo se da su se hvatali primerci od 17-18kg. Ja nisam imao čamac, ali se u ribarskim čizmama, na plićoj obali, ujutru i predveče moglo natući štuka na varalicu. Elem, valda ih je bilo k'o sada manića.

Što kažu Flojdovci:

alselone

Mikele, sta su melezi?

Dok se gazda ne vrati...
Melez = babuška, bastard, pastak, ukrštenjak,...

alselone alselone 19:32 19.08.2012

Re: Je li

Sad znam. Kod nas zovu babuska a karas je nesto potpuno drugo, bas kao sto ti kazes. Ja sam voleo pecati babuske, ali samo zato sto su sarani em bili (kum mi kaze da je danas jednako) istrebljeni em je za njih trebalo vise znanja i tehnike i malo bolji pribor.
Ali nekako sam najvise voleo varalicarenje jer se tako najlepse uziva u prirodi.
Jukie Jukie 21:05 19.08.2012

deset_slukom

alseloneMikele, sta su melezi?Dok se gazda ne vrati...Melez = babuška, bastard, pastak, ukrštenjak,...Neki kažu i karaš, mada samo jako liči na nekadašnjeg barskog karaša, koji nije mogao da naraste ni koliko dlan.

Postoje istraživanja po kojima je karaš istisnut od strane babuške i bržim korišćenjem resursa i stvaranjem hibrida
mikele9 mikele9 08:28 20.08.2012

Što kažu Flojdovci:

The grass was greener
The light was brighter
The taste was sweeter

Kao prvo da razjasnim da manjov/cverglan i manić nisu ista vrsta ribe. Cverglan (manjov) lat. Ictalurus nebulosus i manić lat. Lota lota. Neki su i na Jami poslednjih godina manjova počeli da zovu manić. Manjov/cverglan je mnogo manji dok manić može da dostigne težinu i preko deset kilograma i lovi se pretežno zimi.
A propos štuka, ja sam pre dve godine na Jami u novembru/decembru, lovio štuke od dva i po kilograma pa naviše. Najteža (nisam je ja ulovio) je imala sedam kila. Sa obale su varalicom lovljeni primerci do kilo, kilo i po, a uglavnom štukarci od 500, 600 grama.
mikele9 mikele9 08:42 20.08.2012

Dok se gazda ne vrati...
Melez = babuška, bastard, pastak, ukrštenjak,...

U južnoj Srbiji ga zovu Karaš, Nišlije, Leskovčani, Vlasotinčani...pecao sam osamdesetih na Vlasinskom jezeru i sećam se kada sam izvukao veliku babušku, uzvika: Lele kol'ki karaš!:D
mikele9 mikele9 08:46 20.08.2012

Re: Je li

Babuška je sve češća na našim ribolovnim vodama. Prvi put se u nas pojavila početkom osamdesetih i njena populacija raste, obično na štetu karaša sa kojim se može mješati. Prosječna lovna težina babuške kreće se oko 500 grama, ali je moguće naići i na babušku tešku preko 2 kilograma. Ovo je riba dna, sa koga jede dijelove biljaka i životinjice. Ljeti, kada je vrijeme toplije i metabolizam brži, hrani se intenzivnije, a zimi pada u skoro potpuno latentno stanje. U stanju je da preživi u u vodama koje se potpuno lede zahvaljujući kožnoj izlučevini koja se ne mrzne. Također, kao i karas, u toku sušnih mjeseci, u stanju je ukopati se u zemlju i tako ukopana preživi potpuno isušivanje bare ili jezera.
Sa jednog sajta za ribolovce.
deset_slukom deset_slukom 10:09 20.08.2012

mikele9
Neki su i na Jami poslednjih godina manjova počeli da zovu manić.

Mi smo ga, u Zrenjaninu, oduvek zvali - amerikanac. Ali ga, takođe, barem pola veka znam i kao manića. Mislim da su ga, recimo, u Bačkoj Palanci zvali tako. Za zimskog manića sam saznao tek mnogo kasnije, kada su do mene doprle vesti da ga love u decembru, u kamenu, na parče.
Jukie Jukie 11:00 20.08.2012

mikele9

I manić spada u familiju bakalara, kao jedina evropska slatkovodna vrsta, dok cverglan spada u jednu od nekoliko familija somova
mikele9 mikele9 15:05 20.08.2012

Baš tako
deset_slukom deset_slukom 16:07 20.08.2012

Jukie

Tačno. Možda najispravniji naziv za ovu ribu je "patuljasti som". Upravo tako ga zovu Mađari, i nikada nisam čuo da ga zovu nekako drugačije, niti osećaju potrebu da sve nazive skraćuju. Za razliku od njih, mi smo maštoviti, pa nam zato uvek treba vremena da se dogovorimo o čemu pričamo. Čak je u nas jedno od naziva u upotrebi - terpan. Računam da je to izvedeno iz mađarskog naziva koji se izgovara kao "terpe harča".
anamarkana anamarkana 14:50 19.08.2012

i

mora da vam je neko na odlasku poželeo "sa srećom" !?
mikele9 mikele9 08:55 20.08.2012

Re: i

Ne, imali smo komšinicu koja kao da nije spavala, mi se iskradamo kao indijanci s štapovima a ona u dva ujutro otvori vrata i: Gde ste to poranili momci?
Upravo se setih scene iz davne serije Građani sela Luga kad Ivica Vidović lunjajući zorom sretne Burduša na biciklu sa sve štapovima i pita: Gde ste to krenuli? Burduš ljutito okrene bicikl: Idemo da je'mo govna, 'oćeš ti s nama? Smatra se za urok pitati ribolovca s priborom gde ide, gde je krenuo
Ivana Knežević Ivana Knežević 16:18 19.08.2012

Jutra kasnog leta

Ja sam kao klinka mislila da ribolovcima nesto fali. Mislim, kako bez galame?
Kad tamo...
Oni pricaju sa svetom.
mikele9 mikele9 09:01 20.08.2012

Re: Jutra kasnog leta

Ja sam kao klinka mislila da ribolovcima nesto fali. Mislim, kako bez galame?
Kad tamo...
Oni pricaju sa svetom.

Ivana draga, galame i kakofonije je mi je odavno preko glave. U ribolov sam zaljubljen od malih nogu, to se ne može naučiti to moraš imati u sebi. Moj sin i brat smatraju ribolov za najdosadniju stvar na svetu a ti si dobro rekla, mi pričamo sa svetom, prirodom
Черевићан Черевићан 16:24 19.08.2012

кошарање

преко дунава ( између бегеча и футога) одмог Села беше водоплавни forland ( данас је ту повећи рибњак) па кад вода надође ми онда шииљама превесламо међ врбе носећи сасобом плетене корпе без дна па до појаса уводу оп те корачај и поклапај исту том корпом а онда шаком ватај шта се затекне уњој. о асортиману да непричам.улов се бацо у шииљу (чамац) дога не напунимо а ноге притом налепљене пијавицама.е сад тако уловом пуни окачимо се о шииљу и бућкај ногама ка другој обали -нашем Селу. . .
често се дешавало да кад се докопамо поо дунава наиђе брод тегљач са шлеповима па нам таласи запљусну ловину и садржај шииље, уочин . . . удунав се саспе.

има томе.
mikele9 mikele9 09:13 20.08.2012

Re: кошарање

има томе.

Ulepšaste mi dan ovim divnim sećanjem Gospodine Čer!
Milutin Milošević Milutin Milošević 17:59 19.08.2012

Milutin Milošević
Osibisa

Samo za Kaza i veselo društvo - Tedi Osei

dobra fotka, gazda...nego, da nije s njima slučajno i moj amsterdamac kofi ayivor(on im je nekada svirao kongo i bubnjeve). to ti jedan živahan čičica koji je već godinama u amsterdamu, mada ga ja dosta dugo nisam video. čuo sam da je pre par godina snimao u poljskoj neki album sa nekim svojim gana-ejcima.
mislim, kofi je majstor ritma top klase i osim osibise svirao je sa velikim bendovima i zvezdama kao thin lizzy, jimmy cliffom, eddy grantom, angelique kindjo i sl.

u svakom slučaju dobar provod, osibisa zna podići raspoloženje.
na kraju krajeva to je bio prvi afro rok band koji je svirao na zapadu.

mikele9 mikele9 09:16 20.08.2012

... ne gledaš Novaka.

Ja ću posle da utolim tugu u Bojčinskoj šumi - večeras gostuje Nišvil i Osibisa

Ta nije valjda izgubio A ono, mora da jeste čim ideš u Bojčinsku šumu
mikele9 mikele9 09:20 20.08.2012

i novak je danas izgleda bunario

*za tugu :)

Zato su tu Tom Waits i Blue Skies, da nas izvade iz bunara
mikele9 mikele9 09:22 20.08.2012

Samo za Kaza i veselo društvo - Tedi Osei

Nepretenciozno ću se ubaciti veselo društvo
mirelarado mirelarado 17:04 20.08.2012

Re: Blago tebi...

u svakom slučaju dobar provod, osibisa zna podići raspoloženje.
na kraju krajeva to je bio prvi afro rok band koji je svirao na zapadu.

Иде уз пецање и сусрет с природом, Микеле.

mikele9 mikele9 21:49 20.08.2012

Saglasan 100%
Milutin Milošević Milutin Milošević 22:55 20.08.2012

Ne, nije bio u postavi. I standardni set bubnjeva i afričke tarabuke svirali su mladji momci.

Inače, Osibisa je i sa skoro sasvim novom postavom zvučala kao na albumima snimljenim pre 40 godina. Ako gostuju negde blizu, obavezno idite!
Milutin Milošević Milutin Milošević 22:56 20.08.2012

veselo društvo

Pivo je Tedijevo - ja sam nažalost vozio
mikele9 mikele9 08:48 21.08.2012

Re: Blago tebi...

Ja ionako ne pijem ali mi tebe onoooliko žao
politicar politicar 18:02 20.08.2012

Dok je udica u vodi

Dok je udica u vodi nikad se ne zna. Odavno priželjkujem pecanje na Dunavu, valjda ću uspeti da priuštim sebi jedan vikend pecanja, pa makar pecao i u bunaru.
mikele9 mikele9 21:53 20.08.2012

Re: Dok je udica u vodi

To je pravi stav! Bunar, nebunar, uživaćeš pored vode. Kad je mogao Sidarta, možemo i mi. Pusti misli na slobodu, neka lepršaju, neka odlepršaju, očisti um...
mariopan mariopan 22:53 20.08.2012

To je pravi stav! Bunar, nebunar, uživaćeš pored vode.

Mi smo subotu proveli na Tisi, naš šurnajs.
Roštilj, kotlić, ladno vino i pivo, i muzikaaaa ( naravno tiho da ne poplaši ribu).
Neki su se kupali, neki kampovali i kuvali a neki i pecali.

Meni su najslađi biti Tata i ćera ( oko sedam godina).
Imala mala svoje štapove, stolicu i ozbiljnu opremu, sa svoje strane drži svoj ulov i stalno ga zagleda i prebrojava. Bilo nešto karaša i šarančića.
Tata ništa, ko u bunar
Mi se vratili oko 1 noću kući a jedan gost je ostao da čeka zoru za pecanje, i stavio fotke na net, danas sam videla, reka je prelepa u rano jutro pa upeco ili ne, sigurno je uživanje.
Mikele
Milutin Milošević Milutin Milošević 22:58 20.08.2012

Re: Dok je udica u vodi

Ja prvog vikenda sektembra odoh u Bezdan na pecanje (manje), kuvanje paprikaša (još manje) i uživanje u društvu (do daske)
mariopan mariopan 23:59 20.08.2012

Milutin Milošević

Lepo se provedi.

Ja par dana pauziram...

I naš paprikaš je bio "manji" samo jedno šilježe u kotlu za dvadesetoro, ja bila majstorica za krofne i kifle, drugi za roštilj, dame za makrobiotiku i salate, muški za piće i sve opstalo a deca za smeh, igru i maženje.
mikele9 mikele9 08:55 21.08.2012

Re: Dok je udica u vodi

Mi smo subotu proveli na Tisi, naš šurnajs.
Neki su se kupali, neki kampovali i kuvali a neki i pecali.

Meni su najslađi biti Tata i ćera ( oko sedam godina).
Tata ništa, ko u bunar
Mikele

E pa nek' ste se nauživali, baš mi je drago Suv lebac da jedeš pored vode je gušt a kamo li roštilj, kotlić...
mikele9 mikele9 09:00 21.08.2012

Re: Dok je udica u vodi

Svaka ti čast, tebe ima svuda i na svakom mestu, to je energija
Milutin Milošević Milutin Milošević 09:15 21.08.2012

Re: Dok je udica u vodi

tebe ima svuda i na svakom mestu

Šta da ti kažem: juče na dan na Kosovu (tužan povod), danas odoh kod ljubljene tašte na ranč a za vikend na kanal. Nema odmora...
maksa83 maksa83 07:44 21.08.2012

...

mikele9 mikele9 09:02 21.08.2012

Re: ...

Makso, znam čoveka! Bivši pecaroš, posle godina bezuspešnog zabacivanja, latio se pravog posla
49 41 49 41 02:12 23.08.2012

Bunarenje

Na istom mestu sa istim mamcima dva ribolovca,
Jedan ih slaze na niz, drugi pored njega bunari.
-U cemu je tvoja tajna, pita frustrirani ribolovac?

Proveri, na kojoj ti strani stoji ona stvar u gacama, levoj ili desnoj?
Ako ti visi na levoj, prebaci ga na desnu stranu; mozda ces biti bolje srece.

Sta je sa onim ribolovcima, kojima ne stoji ni levo ni desno - nego pravo? - radoznalo ce bunardzija?

E, takvi moj prika ne pecaju. Oni sredjuju nase zene kod kuca, dok mi pecamo.

mikele9 mikele9 11:41 23.08.2012

Re: Bunarenje

Na istom mestu sa istim mamcima dva ribolovca,
Jedan ih slaze na niz, drugi pored njega bunari.
-U cemu je tvoja tajna, pita frustrirani ribolovac?

Proveri, na kojoj ti strani stoji ona stvar u gacama, levoj ili desnoj?
Ako ti visi na levoj, prebaci ga na desnu stranu; mozda ces biti bolje srece.

E, takvi moj prika ne pecaju. Oni sredjuju nase zene kod kuca, dok mi pecamo.

Stari ribolovački vic ali dobar! Pričao sam ga, podsetio Vladu Čarija, pre neki dan u čamcu