GOVOR O RASI: BARAK OBAMA

ceda_urosevic RSS / 26.03.2008. u 06:22

sjajan prevod ovog govora, mnogo bolji od mog, od danas možete naći i na sledećem linku, peščanik.net

intro:

Pre nedelju dana, Barak Obama je održao, po mnogima istorijski, govor u vezi sa optužbama kojima su ga danima pre toga zasipali politički portivnici kroz američke medije, a sve u vezi sa govorom Obaminog bivšeg pastora, prečasnog Wright – a.

PH2007080101279.jpg

Ovaj sveštenik, odnedavno u penziji, izjavio je, između ostalog, da su septembarski napadi na Svetski trgovački centar kazna za način vođenja američke inostrane politike, potom je prozvao vladu izvorom AIDS-a i izrazio bes nad rasističkom Amerikom. Sve ovo imalo je velikog uticaja na aktuelnu kamapnju za izbor demokratskog kandidata za nominaciju na predsedničkim izborima u SAD, 4. novembra ove godine.

Gledajući Obamino obraćanje i kasnije čitajući njegov govor, došao sam do zaključka da je to najupečatljiviji govor koji sam ikada čuo. U našim medijima nisam čuo gotovo ništa o tome.

O eventualnoj verziji na srpski jezik i da ne govorim.

Nije me mrzelo, preveo sam ceo govor.

Ukoliko imate primedbi na prevod, budite slobodni da sugerišete, pa da promenim. Ovaj govor je, po mom shvatanju, jako važan za dalji tok izbora u Americi, mislim da će imati ogromnog uticaja na dalji tok kampanje, ali i na diskusije u vezi sa rasizmom u Americi. Neki ga već imenuju kao najuspešniji govor o rasizmu u Americi. Mišljenja sam takođe da nas ovaj govor može mnogo čemu naučiti.

Dakle, evo budućeg udžbeničkog primera za sjajan politički govor.

 

Dame i gospodo, Barack Obama.

18. mart 2008. godine

Constitution Center, Philadelphia

Barack Obama's speech on race

 

 

„Mi, narod, u nameri da stvorimo savršeniju zajednicu“

Pre 221 godinu, u zgradi koja i danas stoji u ulici prekoputa, grupa ljudi okupila se i ovim prostim rečima, otpočela neverovatni američki demokratski eksperiment. Farmeri i učenici, državnici i patriote koji su putovali preko okeana kako bi izbegli progon i tiraniju, konačno su ostvarili svoju deklaraciju o nezavisnosti na konvenciji u Filadelfiji, koja je trajala od proleća 1787. godine.

Dokument koji su stvorili bio je potpisan, ali nedovršen. Bio je ukaljan prvobitnim grehom nacije – ropstvom, pitanjem koje je podelilo kolonije i dovelo konvenciju u pat poziciju, sve dok osnivači države nisu izabrali da dozvole trgovinu robljem bar narednih dvadeset godina, i da time ostave budućim generacijama zadatak da stvore konačnu verziju rezolucije.

Naravno, odgovor na pitanje ropstva već je bio ugrađen u naš Ustav koji je u samoj svojoj srži imao ideal jednakosti građana pred zakonom, Ustav koji je obećao ljudima slobodu, pravdu, ali i zajednicu koja može i koja će biti usavršavana kroz dolazeće godine.

Ali ipak, reči na pergamentu nisu bile dovoljne da potlačene oslobode ropstva ili da ženama i muškarcima svih boja kože i veroispovesti omoguće njihova puna prava i obaveze kao građana SAD. Šta je bilo potrebno za ostvarenje ovih ideala jesu upravo uzastopne generacije Amerikanaca koje su bile voljne da odrade svoj deo posla – kroz proteste i borbe, na ulicama i sudovima, kroz građanski rat i građansku neposlušnost i uvek uz veliki rizik – da smanje jaz između ideala obećanja i realnosti njihovog vremena.

Ovo je bio jedan od zadataka koje smo postavili pred sebe na početku ove kampanje – da nastavimo dugački marš onih koji su došli pre nas, marš za više pravde, veću jednakost, veću slobodu, marš za brižniju i prosperitetniju Ameriku.

Odabrao sam baš ovaj trenutak u američkoj istoriji da se kandidujem za Predsednika zato što duboko verujem da mi ne možemo rešiti ove izazove našeg vremena ukoliko ih ne rešavamo zajedno – ukoliko ne napravimo našu naciju boljom kroz razumevanje činjenice da možemo imati različite životne priče, ali da delimo zajedničke nade; da možemo različito izgledati ili da možemo dolaziti sa različitih mesta, ali da se moramo kretati u istom pravcu – napred, u bolju budućnost za našu decu i unuke.

Ovo uverenje dolazi iz moje nepopustljive vere u pristojnost i velikodušnost američkog naroda. Ali takođe dolazi iz moje sopstvene američke priče.

Ja sam sin crnca iz Kenije i belkinje iz Kanzasa. Odrastao sam uz pomoć dede belca, koji je preživeo Depresiju i koji je služio u Patonovoj jedinici za vreme II svetskog rata i bake belkinje, koja je radila u Fort Levenvortu. Pohađao sam neke od najboljih škola u Americi i živeo u jednoj od najsiromašnijih svetskih nacija. Oženjen sam crnkinjom, Amerikankom, koja u sebi nosi krv robova i robovlasnika – nasleđe koje prenosimo na naše dve dragocene kćeri. Imam braću, sestre, nećake, sestriće, ujake i rođake, raznih rasa i boja, rasejane na tri kontinenta, i dok god živim, nikada neću zaboraviti da je jedino u ovoj državi na svetu, moja priča uopšte moguća.

Moja priča ne čini me najuobičajenijim kandidatom za predsedničku nominaciju. Ali je ta priča utkala u moj genetski kod ideju da je ova nacija više od zbira svojih delova – da kroz nas mnoge, mi smo zapravo jedno.

Kroz prvu godinu ove kampanje, uprkos svim predviđanjima, videli smo koliko su Amerikanci gladni ove poruke o jedinstvu. Uprkos iskušenjima da moja kandidatura bude viđena kroz čiste rasne objektive, uspeli smo da ostvarujemo pobede u državama sa pretežno belim stanovništvom. U Južnoj Karolini, gde se zastava Konfederacije i dalje viori, napravili smo snažnu koaliciju afričkih Amerikanaca i belih Amerikanaca.

Ovo ne govori da pitanje rase nije do sada bilo tema u ovoj kampanji. U različitim fazama kampanje, neki komentatori su me smatrali ili „previše crncem“ ili „nedovoljno crncem“. Prisustvovali smo rasnim tenzijama nedelju dana pre izbora u Južnoj Karolini. Mediji su studiozno ispitivali svaku anketu izlaznosti među biračima, kako bi pronašli poslednji dokaz o rasnoj polarizaciji građana, i to ne samo u odnosu crnci – belci, već čak i crnci – polucrnci.

Ali ipak, tek je u poslednjim nedeljama ove kampanje diskusija o rasi poprimila razdoran obrt.

Na jednoj strani spektruma, čuli smo da je moja kandidatura nekakva vežba u afirmitivnoj akciji; da je moja kandidatura bazirana jedino na želji onih liberala koji su želeli da ostvare jeftino rasno izmirenje. Na drugoj strani, čuli smo mog bivšeg pastora, Prečasnog Džeremaju Rajta, kako se koristi zapaljivim rečnikom u izražavanju onih pogleda koji imaju potencijal ne samo da prošire rasnu podeljenost, već i da ocrne dostojanstvo i dobrotu naše nacije; pogleda koji, s pravom, vređaju crnce i belce jednako.

Ja sam već na nedvosmislen način osudio izjave Prečasnog Rajta koji su proizveli ovu kontroverznost. Neki, ipak, nastavljaju sa zakerajućim pitanjima. Da li sam znao da je on povremeno žestoko kritikovao američku unutrašnju i spoljnu politiku? Naravno da jesam. Da li sam ga ikada, sedeći u njegovoj crkvi, čuo kako iznosi kontroverzne primedbe i opažanja? Da, čuo sam ga. Da li sam iskazao svoje odlučno nesalganje sa mnogim njegovim političkim izjavama? Apsolutno – kao što sam siguran da se mnogi od vas nisu složili sa izjavama vaših pastora, sveštenika ili rabina.

Međutim, primedbe koje su proizvele ovu otvorenu paljbu nisu prosto kontroverzne. One nisu napor verskog vođe da govori protiv uočene nepravde. Umesto toga, one su izrazile potpuno deformisano viđenje ove zemlje – viđenje koje smatra beli rasizam endemičnim, koje uzdiže ono što je pogrešno iznad onoga što svi znamo da je ispravno u Americi; viđenje koje shvata konflikte na Bliskom Istoku kao ukorenjene u akcije naših odlučnih saveznika kao što je to Izrael, umesto shvatanja da ti konflikti proizilaze iz izopačenih i mrziteljskih ideologija radikalnog Islama.

Kao takvi, komentari Prečasnog Rajta nisu samo pogrešni i razjedinjujući, razjedinjujući u trenutku kada nam treba jedinstvo; rasno obojeni u vremenu kada se moramo okupiti da rešimo skup ogromnih problema – dva rata, pretnju od terorizma, propadanje ekonomije, hroničnu krizu zdravstvene zaštite i potencijano razarajuće promene klime; probleme koji nisu ni crni ni beli ili Latino ili problemi Azijata, već problemi koji se suprotstavljaju svima nama.

Uz moju prošlost, moj politički program, moje iskazane ideale i uverenja, ipak će, bez sumnje, biti onih za koje moje osude ovakvih izjava neće biti zadovoljavajuće. Zašto se onda povezivati sa Prečasnim Rajtom na prvom mestu, možda će pitati? Zašto se ne pridružiti nekoj drugoj Crkvi? I priznajem da, ako bi sve što bih znao o Prečasnom Rajtu bili samo delovi tih beseda koje su se u nedogled prikazivali na televiziji i YouTube-u, ako bi se Crkva Svetog Trojstva povinovala karikaturama nekih komentatora, nema sumnje da bih odreagovao na isti način.

Ali istina je da to nije jedino što ja znam o ovom čoveku. Čovek koga sam upoznao pre dvadeset godina je čovek koji me je uveo u hrišćansku veru, čovek koji mi je govorio o našoj obavezi da volimo jedni druge; da brinemo o bolesnima i podržimo siromašne. On je čovek koji je služio svojoj otadžbini kao marinac; koji je studirao i predavao na najprestižnijim univerzitetima u zemlji, čovek koji je preko trideset godina vodio Crkvu koja je služila svojoj zajednici radeći Božiji posao na Zemlji – udomnjavajući beskućnike, pomažući siromašnima, pružajući usluge dnevne nege bolesnima, školarine i zatvorske službe, kao i pružajući pomoć obolelima od HIV-a i AIDS-a.

U svojoj prvoj knjizi „Snovi mog oca“, opisao sam svoje prvo iskustvo u Crkvi Sv. Trojstva:

„ Ljudi su počeli da viču, da ustaju sa svojih mesta, tapšu i plaču, snažan vetar nosio je glas propovednika sve do krovnih greda Crkve... I u toj jedinoj poruci – nada! – čuo sam nešto drugačije; u podnožju tog krsta, unutar jedne od hiljadu crkvi u gradu, zamišljao sam priče običnih crnaca kako se spajaju sa pričama o Davidu i Golijatu, Mojsiju i Faraonu, hrišćanima u lavljoj jazbini, Ezekilovom proročanstvu. Ove priče o opstanku i slobodi, o nadi – postale su naše priče, moja priča; prosuta krv bila je naša krv, prolivene suze – naše suze; ova crnačka crkva, u ovom svetlom danu, činila mi se više jedrenjakom koji nosi priču ljudi budućim generacijama u većem svetu. Naša iskušenja i pobede smesta su postale univerzalne i jedinstvene, crnačke i više od crnačkih; u određivanju našeg putovanja, priče i pesme dale su nam razloge da potvrdimo sećanja u vezi sa kojima se nismo imali čega stideti... sećanja koja svi ljudi mogu deliti – i od kojih možemo započeti obnovu.“

Takvo je bilo moje iskustvo u Crkvi. Kao i sve druge dominatno crnačke crkve širom zemlje, Crkva Sv. Trojstva, okupljala je u sebe crnačku zajednicu u potpunosti – doktora i domaćicu, studenta i bivšeg izgrednika. Kao i druge crnačke crkve, i propovedi u ovoj pune su promuklog smeha i kadkad skaradnog humora. Pune su igranja, tapšanja, vrištanja i uzvikivanja koji mogu zvučati neskladno neuvežbanom uhu. Crkva sadrži u potpunosti dobrotu i okrutnost, svirepu inteligenciju i šokantno neznanje, teškoće i uspehe, ljubav i da, gorčinu i predrasude, koji su sastavni deo američkog crnačkog iskustva.

Ovo možda može da pomogne u razumevanju mog odnosa sa Prečasnim Rajtom. Nesavršen kakav jeste, bio mi je kao deo porodice. Ojačao je moju veru, venčao me sa suprugom, krstio moju decu. Niti jednom ga u našim razgovorima nisam čuo da o bilo kojoj etničkoj grupi govori na ovakav način, ili da tretira belce drugačije do sa učtivošću i poštovanjem.

Ne mogu ga se više odreći nego što se mogu odreći crnačke zajednice. Ne mogu ga se više odreći nego što se mogu odreći svoje bake belkinje – žene koja je pomogla mom odgajanju, žene koja se toliko puta žrtvovala za mene, žene koja me voli onoliko koliko voli sve na ovom svetu, ali žene koja je takođe priznala svoj strah od crnca pored koga je na ulici prošla, i koja je više no jednom izustila rasne ili etničke stereotipe koji su me zaprepastili.

Ti ljudi su deo mene. Oni su takođe deo Amerike, ove zemlje koju volim.

Neki će ovo shvatiti kao moj pokušaj da opravdam ove komentare koji su nedopustivi. Uveravam vas da to nije istina. Pretpostavljam da bi politički najsigurniji potez bio da nastavim napred u kampanju, neobazirući se na ovu epizodu, jedino se nadajući da će ona ubrzo izbledeti. Možemo odbaciti Prečasnog Rajta kao osobenjaka ili demagoga, baš kako su neki odbacili Džeraldin Feraro i njene skorašnje izjave koje su štitile neke dubokoukorenjene rasne predrasude.

Rasa je, međutim, pitanje ove nacije, za koje ja ne verujem da se sada može ignorisati. Napravili bismo istu grešku kakvu je napravio Prečasni Rajt u njegovim uvredljivim propovedima o Americi – pojednostavili bismo i proširili ove negativne stereotipe do tačke kada bi oni izobličili realnost.

Činjenica je da date izjave i pitanja koja su isplivala na površinu u prethodnih nekoliko nedelja odražavaju složenost pitanja u vezi sa rasom koja mi zapravo nikada nismo stvarno rešili u ovoj zemlji – deo naše zajednice koju tek moramo usavršiti. Ako sada odustanemo, ako se jednostavno pred ovim povučemo, nikada nećemo moći da se ujedinimo i suočimo sa izazovima poput zdravstvene zaštite ili obrazovanja, ili potrebe za pronalaženjem dobrog radnog mesta za svakog građanina SAD.

Razumevanje naše realnosti zahteva podsećanje na to kako smo uopšte stigli do ove tačke. Kao što je Vilijam Folkner pisao „Prošlost nije mrtva i sahranjena. U suštini, ona nije ni prošlost.“ Nije nam potrebno da ovde deklamujemo istoriju rasne nepravde u ovoj zemlji. Ali se moramo podsetiti da brojne raznolikosti koje danas postoje u afričko-američkoj zajednici mogu biti direktno povezane sa nejednakostima nasleđenih od ranijih generacija koje su patile pod brutalnom zaostavštinom ropstva i Džima Kroua.

Škole u kojima važi princip segregacije, bile su i ostale neravnopravne škole; još uvek ih nismo sredili, pedeset godina nakon slučaja Braun, uspostavljeni neravnospravni sistem obrazovanja, tada i danas, pomaže u objašnjenju prožimajućeg jaza između današnjih crnih i belih studenata.

Legalizovana diskriminacija – gde su crnci osujećeni, često kroz nasilje, od posedovanja imovine ili gde su afričkim-amerikancima biznismenima onemogućeni zajmovi, ili pristup FHA hipotekama, gde su crnci isključeni iz radničkih unija, iz policijskih snaga ili vatrogasnih brigada – mnjenje koje obeležava crnačke porodice kao one koje nisu u stanju da zarade bogatstvo i zaveštaju ga budućim generacijama. Ova istorija pomaže u objašnjenju jaza između bogatstva i visine prihoda crnaca i belaca, i koncentrisanju siromaštva koje opstaje u tako mnogo današnjih urbanih i ruralnih zajednica.

Manjak ekonomskih mogućnosti među crncima, kao i stid i frustracija koji dolaze iz činjenice da ne možete nahraniti svoju porodicu, povezane sa erozijom crnačkih porodica – problemi su koje je godinama pogoršavala politika socijalne zaštite. Manjak osnovnih usluga u mnogim urbanim crnačkim naseljima – parkovi za decu ili redovno skupljanje smeća, zatim policijska batinanja – doprineli su stvaranju kruga nasilja, razdoru i zapostavljanju koje nastavlja da nas progoni.

U ovoj i ovakvoj realnosti, odrastao je Prečasni Rajt i pripadnici njegove generacije. Došli su iz perioda kasnih pedesetih i ranih šezdesetih, iz vremena kada je segregacija još uvek bila zakon, a mogućnosti sistematski sužene. Ono što je vredno pažnje nije to što su mnogi izgubili bitku sa diskriminacijom, već koliko ju je žena i muškaraca nadvladalo; koliko njih je bilo u stanju da prokrči put za one, poput mene, koji će doći posle njih.

Među svima onima koji su puzeći grebali put ka ostvarenju svog Američkog sna, postoje i mnogi koji nisu u tome uspeli – oni koji su pobeđeni, na ovaj ili onaj način, preko diskriminacije. Zaostavština tog poraza prosleđena je narednim generacijama – onim mladim muškarcima i rastućem broju žena koje vidimo kako stoje na uglovima ulica ili kako venu u našim zatvorima, bez nade ili izgleda za budućnost. Čak i za one crnce koji su uspeli u ovim nastojanjima, pitanja rase i rasizma, nastavljaju da definišu njihov pogled na svet. Za žene i muškarce iz generacije Prečasnog Rajta, ponižavajuća sećanja, sumnje i strahovi nisu nestali; kao ni bes ni gorčina tih godina. Ta ljutnja možda neće biti saopštena javno pred kolegama belcima na poslu ili pred prijateljima belcima. Ali ta ljutnja pronalazi svoj glas u berbernicama ili za kuhinjskim stolom. Povremeno, ta ljutnja je eksploatisana od strane političara, koji njome osvajaju glasove po rasnoj osnovi.

Povremeno, ta ljutnja pronađe svoj glas u Crkvi u nedeljno jutro, za crkvenom govornicom ili u crkvenoj klupi. Činjenica da je tako mnogo ljudi iznenađeno što čuje taj bes u nekim od propovedi Prečasnog Rajta jednostavno nas podseća na staru izreku da se najsegregisaniji sat u Američkom životu javlja nedeljom ujutro. Ta ljutnja nije uvek produktivna, najčešće ona odvraća pažnju od rešavanja pravih problema; ta nas ljutnja udaljava od polovičnog suočavanja sa sopstvenim položajem i sprečava afričko-američku zajednicu od stvaranja neophodnih saveza kako bi se ostvarila realna promena. Ljutnja je stvarna, ona je moćna; jednostavna želja za njenim nestankom, njeno osuđivanje bez razumevanja njenih uzroka služi jedino širenju ponora u razumevanju koje postoji između dve rase.

U suštini, slična ljutnja postoji i u delovima belačke zajednice. Najradniji i srednji sloj belih Amerikanaca ne oseća se posebno privilegovanim zbog svoje rase. Njihovo iskustvo je iskustvo imigranta – niko im ništa nije poklonio, sve što imaju stvorili su od nule. Oni su takođe zabrinuti za svoju budućnost, oni takođe osećaju kako im snovi propadaju; u eri smanjivanja nadnica i globalne konkurencije, mogućnost je shvaćena kao zero-sum igra. Pa tako kada im je rečeno da svoju decu šalju autobusom u školu kroz grad; kada čuju da je neki afrički Amerikanac u prednosti pri nalaženju posla ili mesta na dobrom koledžu zbog nepravdi koje oni sami nikada nisu načinili; kada im je rečeno da njihova strahovanja od kriminala u urbanim krajevima su nekako više predrasuda nego stvarnost, njihova ozlojeđenost naraste s vremenom.

Kao i ljutnja unutar crnačke zajednice, ove ozlojeđenosti se uvek izražavaju na pristojan način. One su, međutim pomogle u stvaranju političkog okruženja za najmanje jednu generaciju. Ozlojeđenost u vezi sa socijalnom pomoći i afirmitivna akcija koja je usledila, skovale su Reganovu koaliciju. Političari su najčešće iskorišćavali ove strahove za svoje elektorske potrebe tokom izbora. Televizijske emisije i konzervativni komentatori napravili su čitave karijere demaskirajući prividne rasističke tvrdnje odbacujući pritom, legitimne rasprave rasne nepravde i nejednakosti kao puku političku korektnost.

Kao što je crnačka ljutnja često bila kontraproduktivna tako su i ove belačke ozlojeđenosti odvraćale pažnju sa pravih vinovnika krize srednje klase – korporativne kulture obilne unutrašnjim dilovima, sumnjivom praksom i pohlepom; Vašingtona kome dominiraju lobističke grupe i specijalni interesi; ekonomske politike koja favorizuje manjinu nasuprot većini.

Ovo su okolnosti u kojima smo sada. Zaglavljeni smo u rasnoj pat poziciji već godinama. Nasuprot nekim uverenjima mojih kritičara, crnaca i belaca, nikada nisam bio toliko naivan da verujem da se možemo postaviti iznad ovih rasnih podela u jednom jedninom izbornom ciklusu, ili u jednoj jedinoj kandidaturi – posebno tako nesavršenoj kandidaturi, kakva je moja.

Ali sam isticao svoje nepokolebljivo ubeđenje – ubeđenje zasnovano na mojoj veri u Boga i na mojoj veri u američki narod – da se radeći zajedno, možemo izdići iznad starih rasnih rana i da u suštini nemamo drugog izbora no da nastavimo put ka usavršavanju naše zajednice.

Za afričke Amerikance, ovaj put znači prihvatanje bremena prošlosti bez postanka žrtvom te prošlosti. Znači dalje insistiranje na punoj meri pravde u svakom aspektu američkog načina života. To takođe znači da moramo povezati naše posebne zahteve – za boljom zdravstvenom zaštitom, boljim školama, boljim radnim mestima – u mnogo veće težnje za sve Amerikance . To znači da preuzmemo odgovornost za sopstveni život – zahtevajući više od svojih očeva, provodeći više vremena sa svojom decom, učeći ih kako bi mogli sami da se suoče sa izazovima i diskriminacijom u njihovim životima, učeći ih da nikada ne smeju podleći očajanju ili cinizmu; da moraju uvek verovati da mogu stvoriti sopstvenu sudbinu.

Ironično, ovaj najtipičniji Amerikanac – i da, konzervativac – misao o samopomoći često nalazi u propovedima Prečasnog Rajta. Ali ono što moj bivši propovednik prečesto neuspeva da razume je da ukrcavanje na program samopomoći najčešće zahteva veru u promenu društva.

Ključna greška propovedi Prečasnog Rajta nije u tome što je govorio o rasizmu u našem društvu. Greška je u tome što je on govorio o našem društvu kao statičnom društvu; kao da se progres nije dogodio; kao da ova zemlja – nije zemlja u kojoj je moguće da upravo jedan od njenih pripadnika bude taj koji trči za najviši položaj u zemlji praveći koaliciju belaca i crnaca; pripadnika Latino manjine i Azijata, bogatih i siromašnih, starih i mladih – već da je neraskidivo vezana za svoju tragičnu prošlost.

Ali mi znamo, ono što smo videli – Amerika se može promeniti. Ovo je prava genijalnost naše nacije. Ono što smo već postigli daje nam nadu – odvažnost da se nadamo za ono što možemo i moramo ostvariti sutra.

U delu belačke zajednice, put ka savršenijoj zajednici znači razumevanje da ono što muči afričko-američki deo zajednice ne postoji samo u glavama crnaca; da zaostavština diskriminacije, ali i aktuelni diskriminativni incidenti, iako manje uočivi nego u prošlosti – jesu stvarnost i da moraju biti rešeni. Ne samo rečima, već i delima – investiranjem u naše škole i zajednice; učvršćivanju građanskih prava i obezbeđivanju pravičnosti u načem sudskom sistemu; opremanju ove generacije merdevinama ka mogućnostima koje su bile nedostupne prethodnim generacijama.

Potrebno je da svi Amerikanci shvate da njihovi snovi ne smeju koštati moj san; da će investiranje u zdravstvo, socijalne programe i obrazovanje crne i bele dece na kraju dovesti do napredne Amerike.

Na kraju, ono što se zahteva je ni više ni manje do onoga što sve velike svetske religije propovedaju – ne radi ono što ne želiš da drugi tebi rade. Kako nam poručuje i Sv. Pismo: budimo zaštitnik svog brata. Budimo zaštitnik svoje sestre. Nađimo zajednički ulog koji svi imamo jedni u drugima i dozvolimo našoj politici da odražava taj duh.

U ovoj zemlji, mi imamo izbor. Možemo prihvatiti politiku koja umnožava podele, konflikte i cinizam među nama. Možemo učestvovati u trci kao posmatrači – kao što smo uradili u suđenju OJ Simpsonu – ili se možemo probuditi u tragediji, kako se i dogodilo posle Katrine. Možemo emitovati propoved Prečasnog Rajta na svakom kanalu, svakog dana i govoriti jedino o tome do samih izbora, možemo stvoriti jedno jedino pitanje u ovoj kampanji: da li građani Amerike misle da ja verujem ili se slažem sa ovim najuvredljivijim rečima. Možemo se ustremiti na neki pogrešan korak Hilarininog simpatizera kao na dokaz da ona sada igra na kartu rase, ili možemo spekulisati o tome hoće li se belci sada okupiti oko Džona MekKejna.

Možemo to da učinimo.

Ali ako se odlučimo za to, kažem vam da ćemo se na sledećim izborima baviti nekim drugim odvraćanjem. Onda nekim sledećim. Pa sledećim. I ništa se neće promeniti.

To je jedna mogućnost. Ili se, ovog trenutka, na ovim izborima, možemo okupiti i reći:

„Ne ovog puta.“

Ovog puta želimo da govorimo o raspadnutim školama koje kradu budućnost crnačke dece i belačke dece i azijatske dece i hispano dece. Ovog puta želimo da odbacimo cinizam koji nam poručuje da ova deca ne mogu učiti; da su ova deca, koja ne liče na nas, problem nekog drugog. Deca Amerike nisu ta deca, to su naša deca, i nećemo dozvoliti da zaostanu u ekonomiji 21. veka.

Ne ovog puta.

Ovog puta, želimo da pričamo o tome kako to da one redove u urgentnim centrima čine belci i crnci i hispanci kojima nije omogućena zdravstvena zaštita; koji nemaju dovoljno moći da sami savladaju posebne interese Vašingtona, ali da ih možemo savladati zajedno.

Ovog puta, želimo da razgovaramo o zatvorenim fabrikama koje su nekada omogućavale pristojan život muškarcima i ženama svih rasa, o domovima na prodaju koji su jednom pripadali Amerikancima svih religija, iz svih regija, svakog načina života. Ovoga puta, želimo da pričamo o činjenici da stvarni problem nije u tome što neko ko ne izgleda kao vi možda dobije vaš posao; već da je problem u tome što će korporacija za koju radite vaš posao raditi preko okeana ni zbog čega drugog do zbog svog profita.

Ovog puta, želimo da pričamo o muškarcima i ženama svih boja i veroispovesti koji su služili svojoj otadžbini zajedno, borili se zajedno, krvarili zajedno ispod iste ponosne zastave. Želimo da pričamo o tome kako da njih vratimo kući iz rata koji nikada nije trebalo da bude odobren i vojevan, i želimo da pričamo o tome da ćemo iskazati svoj patriotizam tako što ćemo se brinuti o njima i njihovim porodicama, što ćemo im dati olakšice koje su zaslužili.

Ja se ne bih kandidovao za Predsednika da nisam iskreno verovao da ovo želi ogromna većina Amerikanaca. Ova zajednica možda nikada neće biti savršena, ali generacija za generacijom je pokazala da se uvek može još više usavršiti. Ono što meni uliva najveću nadu je sledeća generacija – mladi ljudi čiji stavovi i uverenja, čija otvorenost za promene – već jesu učinili ove izbore istorijskim.

Postoji jedna priča koju bi da danas podelim sa vama – priča za koju mi je rečeno kada sam imao tu veliku čast da govorim na rođendanu Dr Martina Lutera Kinga u njegovoj rodnoj crkvi u Atlanti.

Postoji mlada, 23 godine stara belkinja koja se zove Ešli Baia, koja je organizovala našu kampanju u Južnoj Karolini. Ona je radila na organizovanju pretežno afričko-američke zajednice od početka ove kampanje, i jednog se dana našla na organizovanom okruglom stolu gde se vodio razgovor o tome zašto je svako od prisutnih uzeo učešća u kampanji.

Ešli je rekla da joj je majka obolela od raka, kada je ona imala 9 godina. Iz tog razloga njena majka morala je da propusti mnoge dane na poslu, što je dovelo do toga da bude otpuštena i da joj bude ukinuta zdravstvena zaštita. Bankrotirale su i tada je Ešli odlučila da uradi nešto kako bi pomogla svojoj majci.

Znala je da im najviše novca odlazi na hranu, pa je Ešli ubedila majku da je jedino što ona voli i želi da jede senf i začinjeni sendviči. To je uradila iz razloga jer je to najjeftinije.

Živela je tako godinu dana dok njenoj majci nije bilo bolje, te je svima za stolom rekla da je razlog što se priključila kampanji da bi mogla da pomogne milionima dece u ovoj zemlji koji žele da, na isti način, pomognu svojim roditeljima.

Ešli je mogla da napravi drugačiji izbor. Možda joj je neko rekao da su izvor problema njene majke crnci koji koriste socijalnu pomoć, previše lenji da bi radili ili da su to Hispanci koji ilegalno ulaze u SAD. Ali nije napravila taj izbor.

Ona je posegla za saveznicima u njenoj borbi protiv nepravde.

Završila je svoju priču tako što je šetala kroz prostoriju i pitala sve druge prisutne zašto su se priključili kampanji. Svi su imali različite razloge i priče. Mnogi od njih izneli su konkretan razlog. Na kraju je došla do starijeg crnca koji je u tišini sedeo sve vreme. Upitala ga je zašto je tu. On nije izneo konkretan razlog. Nije rekao kao razlog – zdravstvena zaštita ili ekonomija. Nije rekao obrazovanje ili rat. Nije rekao ni da je tu zbog Baraka Obame. Jednostavno je kazao svima u prostoriji:

„Ovde sam zbog Ešli.“

„Ovde sam zbog Ešli.“. Ali sam za sebe, taj trenutak prepoznavanja između mlade belkinje i starijeg crnca nije dovoljan. Nije dovoljno omogućiti zdravstvenu zaštitu bolesnima, posao nezaposlenima, ili obrazovanje našoj deci.

Ali jeste mesto odakle krećemo. Jeste mesto odakle naša zajednica biva jača. I ako što više generacija bude uvereno u uspostavljeni pravac od pre 221 godinu kada je grupa patriota potpisala taj dokument u Filadelfiji, tu počinje usavršavanje naše zajednice.

***

 



Komentari (66)

Bloger je isključio mogućnost postavljanja komentara za ovaj tekst

Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 07:31 26.03.2008

Obama

Ja sam govor prvo gledao uzivo i toliko me je impresionirao da sam ubrzo otisao da vidim i transkript. Tekst je stvarno odlicno napisan ali ono sto ga cini istorijom je nacin na koji ga je Obama izgovorio.

Obratite paznju koliko je rasno pitanje nezgodno u Americi i koliko je situacija bila teska i nezahvalno za Obamu. E onda je prosto neverovatno da je neko mogao da ucini ovako kompleksan i suptilan govor pun tanusnih linija razdvajanja izmedju onoga sto je dobro i sto nije dobro, sta je Obama i sta nije Obama, odnosno koje su to vrednosti koje ovaj zastupa kao gradjanin i politicar, tako kristalno cistim i uverljivim.

Ne mogu da zamislim da ce se u dogledno vreme kod nas neki politicar pozabaviti nekim teskim pitanjem ovako in-depth i kada ce iskren i suptilan nastup zameniti uobicajeno pljuvanje i forma-bez-sadrzaja dijaloge medju nasom elitom.

Samo mu "Ashley Story" nije trebala jer je pravi ljigavi miks estetike komercijalne reklame i odvratnog holivudkog happy-end mentaliteta.
ceda_urosevic ceda_urosevic 07:33 26.03.2008

Re: Obama

Dragan Pavlicevic
Samo mu "Ashley Story" nije trebala jer je pravi ljigavi miks estetike komercijalne reklame i odvratnog holivudkog happy-end mentaliteta.

U potpunosti se slažem. Meni se taj deo jedino nije dopao baš iz razloga koje ste naveli.

Dragan Pavlicevic
Ne mogu da zamislim da ce se u dogledno vreme kod nas neki politicar pozabaviti nekim teskim pitanjem ovako in-depth i kada ce iskren i suptilan nastup zameniti uobicajeno pljuvanje i forma-bez-sadrzaja dijaloge medju nasom elitom.

Delimično se slažem. Treba, naravno, imati u vidu teme kojima se bave političke elite u Srbiji i one kojima se bave u SAD. Rekao sam mnogo puta do sada, ovo je najbolji politički govor u našoj skorijoj istoriji, a u vezi sa jasno određenim problemom i sa jasnom porukom.
goricki goricki 09:26 26.03.2008

Re: Obama

Ne mogu da zamislim da ce se u dogledno vreme kod nas neki politicar pozabaviti nekim teskim pitanjem ovako in-depth i kada ce iskren i suptilan nastup zameniti uobicajeno pljuvanje i forma-bez-sadrzaja dijaloge medju nasom elitom


Upravo ovo mi je palo na pamet dok sam citala tekst! Gledala jos nisam. Evo idem!

Cedo hvala za prevod!
:)
antioksidant antioksidant 09:33 26.03.2008

Re: Obama

Koliko god taj deo govora odskakao, on je ipak neophodan jer na "prizemnom nivou" salje poruku " o trenutku prepoznavanja mlade belkinje i starijeg crnca". Poruku koja na taj nacin moze dopreti do sireg glasackog tela.

Ja ipak izdvajam:
Ključna greška propovedi Prečasnog Vrajta nije u tome što je govorio o rasizmu u našem društvu. Greška je u tome što je on govorio o našem društvu kao statičnom društvu; kao da se progres nije dogodio


Pozdrav Cedo, hvala ti sto si mi skrenuo paznju na ovo.A Dragan je u pravu, nacin na koji Obama izgovara svoje poruke im daje posebnu tezinu.
Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 09:46 26.03.2008

Re: Obama

Totalno!

Ja ipak izdvajam: Ključna greška propovedi Prečasnog Vrajta nije u tome što je govorio o rasizmu u našem društvu. Greška je u tome što je on govorio o našem društvu kao statičnom društvu; kao da se progres nije dogodio


..i da ga i dalje nece biti...

Taj optimizam i vera da stvari zaista mogu da krenu na bolje je mnogo mnogo zarazan....
nemanjag nemanjag 09:49 26.03.2008

Re: Obama

ashley je bitna... mislim, jednostavno ne treba zaboraviti da je ovo politicki govor, u kampanji, i zna se njegov osnovni cilj... to sto je obama toliko dobar govornik, sto ima sposobnost da pise neverovatno dobre istorijske govore, to je drugo...
cedo, svaka cast za prevod, verovatno ti je trebalo puno vremena...
Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 10:10 26.03.2008

Re: Obama

mozda...ali ono zasto ga ljudi slede je zato sto veruju da nije demogog vec da ce promeniti Ameriku i svet za bolje... I on je do sada uspevao da ubedi ljude da je drugaciji od establismenta i da je njegov angazman iz ubedjenja a ne iz vlastoljublja i da se nosi idejama a ne pragmatizmom (nasuprot H. Klinton)

Ako nastavi sa ociglednom demagogijom kao sto je ashley prica, izgubice ono po cemu je poseban pa onda i svoje birace.

ceda_urosevic ceda_urosevic 15:45 26.03.2008

Re: Obama

nemanjag
ashley je bitna... mislim, jednostavno ne treba zaboraviti da je ovo politicki govor, u kampanji, i zna se njegov osnovni cilj... to sto je obama toliko dobar govornik, sto ima sposobnost da pise neverovatno dobre istorijske govore, to je drugo...

Jasno je meni šta je poenta, ali više ta pozivanja na samohrane majke, bolesne starce i slično... Iz obe kampanje svi se govori tako završe...
nemanjag
cedo, svaka cast za prevod, verovatno ti je trebalo puno vremena...

Hvala, čudno mi je bilo što ovog govora nema nigde, sem nekih kratkih delova, pa sam mislio da će zanimati blogere...
ceda_urosevic ceda_urosevic 15:49 26.03.2008

Re: Obama

antioksidant
Pozdrav Cedo, hvala ti sto si mi skrenuo paznju na ovo. A Dragan je u pravu, nacin na koji Obama izgovara svoje poruke im daje posebnu tezinu.

Naravno da je način na koji je ovo saopšteno od posebne važnosti (kao i kod svakog drugog govora) , zato sam i nalepio klip, pa ko nije video neka odgleda, a ko nije razumeo neka prati tekst dok sluša... Zdravpo i od mene...
nemanjag nemanjag 09:46 26.03.2008

promene...yes we can...

mene najvise fascinira taj aspekt promena, o kojem on prica u svakom svom govoru... dakle sve to sto jedna zajednica moze da uradi, ako zeli, ako se dogovori, ako smatra da treba... i generalno je jako zanimljivo kako su se svi glasaci demokratske partije okupili oko ideje promena, kako se to jednostavno zahteva od svojih kandidata... kao, ovo je lista stvari koja mora da se promeni... eh, kad bi i mi to mogli
nsarski nsarski 14:10 26.03.2008

Re: promene...yes we can...

nemanjag
mene najvise fascinira taj aspekt promena, o kojem on prica u svakom svom govoru... dakle sve to sto jedna zajednica moze da uradi, ako zeli, ako se dogovori, ako smatra da treba... i generalno je jako zanimljivo kako su se svi glasaci demokratske partije okupili oko ideje promena, kako se to jednostavno zahteva od svojih kandidata... kao, ovo je lista stvari koja mora da se promeni... eh, kad bi i mi to mogli

Obamin govor je bila njegova labudova pesma. Govor je profesionalno napisam (sa svim elementima popularnog kica i sentimenta), i dobro odrzan. Obame je poznat po govornistvu (pre nekoliko godina, kao mlad i talentovan politicar je drzao kljucni govor na konvenciji demokrata). Medjutim, on je ovaj govor odrzao u iznudici.
Naime, kad su poceli na sva zvona da prikazuju Rajta i njegove zapaljive govore, Obamin brod je poceo da tone i on je na sva pitanja novinara odgovarao sa :"Saslusajte moj govor koji spremam za sutra, dotle neci nista da komentarisem".
I bi govor.
I NY Times mu odrzi hvalospeve, i poredise ga sa Linkolnom i slicno.
I odmah su spin doktori uzeli stvar u svoje ruke. Damage control u petu brzinu. Te, ne valja mu sto je govor citao - ako je spontano, treba to iz glave. Te, nije se jasno odrekao Rajta i njegovih ekstremno liberalnih ideja i mrznje prema belcima. Te, ju ju ju i crnci mogu da budu rasisti! Poooojma nismo imali!? I am shocked, shocked!
Desetak dana posle tog govora, Obama je danas politicki zombi. Klipovi sa Rajtovim "God damn America!" se vrte na svim kanalim. Hilari kaze da se "nije dovoljno distancirao" od ekstremnih pogleda.
Ostali "analiticari" i mudraci se pitaju kako to da se on ne slaze sa Rajtom a 20 godina ide u tu crkvu. I sve fino, i sve demokratski. NY Times je poznata "ekstremno liberalna" novina, zato ga hvale. Uopste, spin bez premca.
Amerika je, kao sto vidimo, demokratska zemlja, rasizma nema, ali njen predsednik nema sanse da se zove Barak Husein Obama.
Ђак Ђак 15:39 26.03.2008

Re: promene...yes we can...

nsarski
...njen predsednik nema sanse da se zove Barak Husein Obama.


па макар му саветник био главом и брадом један и једини Збигњев Б.
nsarski nsarski 15:52 26.03.2008

Re: promene...yes we can...

па макар му саветник био главом и брадом један и једини Збигњев Б.

Svi oni imaju savetnike sa najcrnje ratoborne desnice. Recimo, Djuliani je imao Normana Podhoreca (ista neocon kuhinja kao ostali, zver od coveka). To je samo da pokazu kako nece odstupiti od usa spoljne politike.
To je u ovom izbornom cirkusu deo obaveznog programa - disciplina uvlakanja (velikoj lovi, istinskim mocnicima). Posle dodje umetnicki dojam i tehnicka izvedba.
Ђак Ђак 15:54 26.03.2008

Re: promene...yes we can...

nsarski
To je samo da pokazu kako nece odstupiti od usa spoljne politike.

Ivan Marović Ivan Marović 17:04 26.03.2008

Re: promene...yes we can...

nsarski
Obamin govor je bila njegova labudova pesma.
Plašim se da si u pravu. Moji drugari koji rade kod njega u kampanji, svi nešto poslednjih dana u fazonu "super mu je bio govor, nego ja moram da se posvetim karijeri, ne mogu više da učestvujem u kampanji." Pogodi koje su boje.
Jelena Pavlović Jelena Pavlović 17:14 26.03.2008

Re: promene...yes we can...

E, Nenade, nadam se da ce njen prvi, moram da upotrebim rasnu diferencijaciju, crni predsednik, biti Barak Obama. Prvi put u zivotu da glasam za nekog sa cijom se politikom apsolutno slazem. Naravno, spoljna politika se nece mnogo promeniti jer zastupa interese vladajucih interesnih grupa, ali ono sto je vazno:

kada nam treba jedinstvo; rasno obojeni u vremenu kada se moramo okupiti da rešimo skup ogromnih problema – dva rata, pretnju od terorizma, PROPADANJE EKONOMIJE, hroničnu KRIZU ZDRAVSTVENE ZASTITE potencijano razarajuće promene klime; PROBLEMI KOJI NISU NI CRNI NI BELI ili LATINOili problemi AZIJATA, već PROBLEMI KOJI SE SUPROTSTAVLJAJU SVIMA NAMA.


Savrsen govor!
Cedo, odlican prevod!
gavroche gavroche 23:31 26.03.2008

Re: promene...yes we can...


Ivan Marović
nsarski
Obamin govor je bila njegova labudova pesma.
Plašim se da si u pravu. Moji drugari koji rade kod njega u kampanji, svi nešto poslednjih dana u fazonu "super mu je bio govor, nego ja moram da se posvetim karijeri, ne mogu više da učestvujem u kampanji." Pogodi koje su boje.



Vrlo cinicno!

Filip2412 Filip2412 21:48 01.04.2008

Re: promene...yes we can...

Amerika je, kao sto vidimo, demokratska zemlja, rasizma nema, ali njen predsednik nema sanse da se zove Barak Husein Obama.


Da li je logicno da se predsednik zemlje koja ima 76% belaca zove Obama i bude crnac?

Mislim, OK i ja sam za demokratiju al ajde nek bude u Srbiji predsednik neko ko nije Srbin, evo recimo blago obojeni Rom (Ciganin kako sebe zovu)? Crnogorci moze, oni su veci Srbi cak i kad nisu Srbi...
ili u Hrvatskoj nek bude neko ko nije Hrvat?

Kada ce Arapin iz Pariza da postane predsednik Francuske?

Budimo realni i pored svih medjurasnih problema mnogo je manje rasizma u USA nego na Balkanu i u Evropi uopste.
Jeremija Jeremija 09:54 26.03.2008

Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

Ni jednom kandidatu za predsednika SAD, države koja svake godine svojim raketama spali neku drugu zemlju, a koja je hiljadama kilometara daleko i pri tom pobije na hiljade nedužnih, ne treba verovati, koliko god lepo govorio.

A što se tiče estetske strane, govor je i suviše sladunjav. U filmu "Velika debata" D.Vašingtona, ima mnogo boljih i ubedljivijih govora.
goricki goricki 10:13 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

Ja se pitam da imamo MI te rakete koje imaju SAD, da li bi jos bilo planete?
Vračarac Vračarac 10:26 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

Ja se pitam da imamo MI te rakete koje imaju SAD, da li bi jos bilo planete?

Šta bi bilo kad bi bilo. I da imamo te rakete siguran sam da se ne bi trudili da zavodimo naše viđenje "demokratije" po Iraku ili Avganistanu. Doduše verovatno bi smo imali vadikalski odveđene gvanice (Kavlovac - Ogulin - Vivovitica) i mirnu situaciju na Kosovu. I to nam niko ne bi zamerao, ne zato što smo dobri i fini već zato što im ne bi bilo svejedno. Opasne su to igračke.
antioksidant antioksidant 10:30 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

i mirnu situaciju na Kosovu

mogu misliti na sta bi licio taj mir
Vračarac Vračarac 10:33 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

mogu misliti na sta bi licio taj mir

Nešto slično kao mir u Iraku. Valjda.
antioksidant antioksidant 10:39 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

Vračarac
mogu misliti na sta bi licio taj mirNešto slično kao mir u Iraku. Valjda.

Znaci bilo bi veoma bucno. Ovo Iraku tesko da se moze nazvati mirom.
bindu bindu 10:42 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore

da da i da :)
ko zna, na kraju covek mozda ipak i postane prdsednik.pogotovo ako je istina i ovo
to bi mu dalo legitimet i nasledno pravo da postane predsednik kroz svoje masonske veze.case closed.
e sad da li ce stvari stvarno da se promene u tom slucaju onako kako bi zeleli neki od nas, to je veliko pitanje.
Dragan Pavlicevic Dragan Pavlicevic 10:47 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

jeste, ali americka manjina u Iraku nema obezbedjene fakultete na engleskom i ne ucestvuje u izvrsnoj vlasti, tako da je njihova slobodarska borba protiv iracke dominacije razumljiva. Mi bismo to resili kao i ranije i Albancima bi kod nas bilo mnogo mnogo bolje.
Vračarac Vračarac 10:47 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

Znaci bilo bi veoma bucno. Ovo Iraku tesko da se moze nazvati mirom.

Da
goricki goricki 10:51 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

Prostite!
Al nisu rakete TEMA!
Mozda je daleko vaznije sto "Danajci" makar lepo zbore, ne trude se da na svaki nacin ponize intelekt svojih biraca a to ipak nesto govori i o biracima.
Do pojave "lepozborecih" i kod nas, uzivajte u "I Ecropa i Kosovo", "Kosovo je Srbija", "Posteno Steceno"...
Onog Jednog sto je lepo zborio, namerno ne pominjem jer niko nema pravo da autorizuje njegove reci nakon njega. On je vise "INCIDENT" , a njegove ideje su bile prevelik zalogaj za nase mrsave stomacice!
antioksidant antioksidant 11:02 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

Do pojave "lepozborecih"

Do pojave "lepozborecih" mi imamo "lepoizgledajuce"
Jeremija Jeremija 13:06 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

Na američkim koledžima govorništvu se tradicionalno poklanja velika pažnja. Finalna takmičenja se sprovode tako da se tema debate zadaje 48 sati pre početka. Mislim da je Harvard najuspešniji.
Od američkih predsednika Nikson i džonson su imali problema sa svojim javnim nastupima, naime nisu završili skupe privatne koledže, već državne, Nikson pravni, a Džonson učiteljski.
Hilari i Obama, očito nemaju taj problem. doduše, kao što biva ponekad se malo zanesu. Tako npr. Hilari se u jednom svom govoru malo zanela glede snajperske pucnjave kad je onomad bila u sarajevu, a Obama je suviše poklonio pažnje narečenoj Ešli.
Mislim da ne treba biti fasciniran njihovim nastupima.
Jelena Pavlović Jelena Pavlović 17:17 26.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore

Ja se pitam da imamo MI te rakete koje imaju SAD, da li bi jos bilo planete?



Sigurna sam da bi ih prvo upotrebili na otklanjanje neistomisljenika i politicki neodgovarajucih.
jankovicf jankovicf 14:37 29.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore.

Vračarac
mogu misliti na sta bi licio taj mirNešto slično kao mir u Iraku. Valjda.


bas tako. sila boga ne moli
jankovicf jankovicf 14:52 29.03.2008

Re: Ne veruj Danajcima ni kada lepo govore

Sigurna sam da bi ih prvo upotrebili na otklanjanje neistomisljenika i politicki neodgovarajucih


bas kao sto to rade amerikanci sada
Tyler Durden Tyler Durden 11:17 26.03.2008

mala sugestija

Mislim da na srpskom treba Rajt a ne Vrajt.

A što se tiče govora, ja bih voleo kada konačno neki bitan političar u svetu ne bi bio religiozan.
A Obami je ovaj Rajt bio "duhovni savetnik", za Blera se saznalo skoro da je odluku oko Iraka doneo pod velikim uticajem religije itd.
goricki goricki 11:48 26.03.2008

Re: mala sugestija

Tyler Durden
Mislim da na srpskom treba Rajt a ne Vrajt. A što se tiče govora, ja bih voleo kada konačno neki bitan političar u svetu ne bi bio religiozan. A Obami je ovaj Rajt bio "duhovni savetnik", za Blera se saznalo skoro da je odluku oko Iraka doneo pod velikim uticajem religije itd.


Bio mu je "duhovni savetnik" a ne politicki! Sa njegovim politickim idejama se Obama ne slaze.
Da li se vasa zelja odnosi i na domace "duhovno-politicke mentore"?

Kazezoze Kazezoze 13:44 26.03.2008

Re: mala sugestija


Bio mu je "duhovni savetnik" a ne politicki! Sa njegovim politickim idejama se Obama ne slaze.

ne smije da se slazhe jer istina ne sme da bude dostupna americhkim birachima.
kada bi vodio politiku wrighta da je napad 9/11 bilo organizovano od strane bushove vlade, a ne od nekih imaginarnih protivnika koji su oni nazvali teroristi, ne bi imao nikakve shanse kod biracha kojima je mozak vec ispran medijskim lazhima.
govor je upravo takav i dobar je onoliko koliko lazh mozhe biti dobra.
bez obzira ko pobedi u americi nishta se nece promeniti na spoljno politichkim imperijalnim ambicijam.
ceda_urosevic ceda_urosevic 15:52 26.03.2008

Re: mala sugestija

Tyler Durden
Mislim da na srpskom treba Rajt a ne Vrajt.

Hvala Tyler, ispravljeno...
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 15:30 26.03.2008

e pa,

zna se ko je svima njima TATA!
Ђак Ђак 15:41 26.03.2008

Re: e pa,

и тата и мама и отац и мајка
без овог старца нема ударца
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 15:44 26.03.2008

Re: e pa,

без овог старца нема ударца

bojim se da nema:
Brzezinski is one of Senator Barack Obama's foreign policy advisers for the presidential campaign of 2008.
Ђак Ђак 15:50 26.03.2008

Re: e pa,

а знајући какве идеје дека Збигњев има када је спољна политика у питању и шта је све написао у својој "The Grand Chessboard", видимо да нам се Обама у лепо коло ухватио...
Dušan Maljković Dušan Maljković 17:39 26.03.2008

Bravo!

Za napor uložen u prevod važnih političkih govora... To je veoma dobar doprinos blogu i analizi rasizma (u Americi).
ceda_urosevic ceda_urosevic 20:49 26.03.2008

Re: Bravo!

Dušan Maljković
To je veoma dobar doprinos blogu i analizi rasizma

To nešto kao 4+?
Dušan Maljković Dušan Maljković 02:43 27.03.2008

Re: Bravo!

Nema tu vrlodobar, odličan... Vidiš Čedice da koristim opisne ocene...:)
ceda_urosevic ceda_urosevic 03:00 27.03.2008

Re: Bravo!

Dušane, već sam te jednom zamolio da mi ne tepaš.
Dušan Maljković Dušan Maljković 12:25 27.03.2008

Re: Bravo!

Dobro, Čedo, neću više, al' šta da radim kad si mi sav kao neka bebica...:)
die hard die hard 00:03 28.03.2008

Re: Bravo!

Dobro, Čedo, neću više, al' šta da radim kad si mi sav kao neka bebica...:)
*novo

Ti si covece dosadan ko ALO,ALO u dvajesprvom veku.
sentinel26 sentinel26 22:02 26.03.2008

Čestitke za prevod !

Ako je nešto vrijedelo truda, na ovom blogu, onda je ovaj vaš prevod.

Moguće da bi za čovječanstvo bilo dobro da Obama postane predsjednik ali ja mislim da od toga nema ništa.

NSarski je u pravu.
Čini mi se da je on ispucao sve adute i da sada ide silazna putanja. On je načet i od sada pa do konačnog izbora kandidata DS biće permanentno napadan sa izvlačenjem namjerno ostavljenih anegdota i epizoda koje kvare idilu.

Moje ubedjenje je da su multinacionalne kompanije koje se bave proizvodnjom i prodajom oružja bile uvijek najjači pomoćnici u kampanjama, naravno ispod scene.

Što se tiče njihove spoljne politike prema Balkanu, tu se zaista neće ništa suštinski promijeniti bez obzira ko će da bude izabran.
Njihovi odabrani izaslanici za Balkan su čini mi se Džo Bajden (Obama) i Ričard Holbruk (Hillari ) - ni jedan ni drugi nam nijesu naklonjeni.
ceda_urosevic ceda_urosevic 22:10 26.03.2008

Re: Čestitke za prevod !

Hvala sentinel26, bez persiranja molim te.
Ne bih ja Obamu tek tako odbacio, obyirom na komplikovan proces izbora DN za predsedničkog kandidata, uz 30 njegovih pobeda nasuprot 14 Hilarinih... Pensilvanija primaries 22.04...
Vanja Montenegro Ljujic Vanja Montenegro Ljujic 22:40 26.03.2008

Barak Obama

Spoj Martni Luther Kinga & Kenedija! Potpuno fenomenalan tip!
Aleksandar T Aleksandar T 12:58 27.03.2008

On vjeruje...

u ovo što govori, to je njegova prednost. Većina lidera na Balkanu ne bi znala ni pročitati kako treba ovaj govor.
Kod nas je diskurs takav da ako u svom političkom izrazu pokažeš slabost prema "drugom" nepovratno gubis.
Preporuka ko kuća a posebno pohvale za prevod, gledao sam govor dan posle i poslao sam na par adresa ne bi li ga ko preveo, u BiH bi stosta mogli nauciti iz njega.
Nadam se da neces imati problem ako ga postavim na www.6yka.com

Pozdrav
ceda_urosevic ceda_urosevic 16:36 27.03.2008

Re: On vjeruje...

Aleksandar T
Nadam se da neces imati problem ako ga postavim na www.6yka.com


Naravno da nema nikavih problema, Aleksandre. :) širi dalje...
drago71 drago71 13:17 27.03.2008

MISLIM

BORING!!!
Andii Andii 15:33 27.03.2008

yes he (still) can

Listovi su se, barem koliko ja pratim, podelili u oceni govora. Neki ga hvale, neki kazu da je istorijski, neki pak da je ogromna greska. Ono sto je sigurno jeste da je Obama pre oko nedelju dana zaista bio politicki zombi. Nakon tog govora, koji je po istrazivanjima uglavnom dobro primljen, on daleko bolje stoji. Osim toga, kao kec na deset dosla je i podrska guvernera Novog Meksika Bila Ricardsona (mozda i njegovog VPa), a inace dugogodisnjeg prijatelja Klintonovih i sluzbenika u Klintonovoj administraciji. On uziva veliki ugled kod latino populacije, u kojoj je Obama uvek zaostajao za Hilari. Osim toga, pre dva ili tri dana poceo je tezak period za Hilari. Otprilike ujedno sa podrskom Ricardsona, Nensi Pelosi, koja je medju najuticajnijim pripadnicima demokrata rekla je da superdelegati ne treba da preglasaju narod, odnosno obavezane delegate, te da ko god bude imao vecu podrsku drugih, treba da dobije podrsku prvih. Po internim analizama, vecina superdelegata naginje ovakvom stanovistu i utoliko je Hilari u opasnosti jer zbog sistema procentualne raspodele delegata, ona ne moze da prestigne Obamu, te je nade polagala u ubedjivanje superdelegata da je ona „elektabilnija“, tj da ima vise sanse protiv MeKejna (sto istrazivanja za sad demantuju).
Povrh svega toga, najnovija istrazivanja pokazuju da je Obama poceo da stize Hilari u Pensilvaniji (u roku od nedelju dana je smanjio prednost sa 26 na 10 poena (%)), a napravio je ogromnu prednost u Severnoj Karolini (sa 1 na 24), drugoj kljucnoj drzavi. Pored toga, on se stabilizovao u istrazivanjima, te je opet u nacionalnom istrazivanju u prednosti u odnosu na Mekejna, kao i da je uglavnom u prednosti u odnosu na Hilari, koja medjutim zaostaje za republinkacem. Da stvari budu jos gore, u malo drugacijem istrazivanju, njen pozitivni rejting je pao na 37 poena, sto je zaista dramaticno, a sve se desilo nakon sto su je uhvatili u lazi kada je pricala o svojoj poseti Tuzli, a sve sa zeljom da ilustruje svoje iskustvo u vodjenju spoljne politike (sto je, po njoj, to iskustvo, najveci adut)...
Moglo bi o ovome jos toga da se kaze, ali cini se da se optimizam u pogledu Obame ponovo vraca, i on i dalje ima daleko vece sanse od nje. Samo je pitanje u kojoj je meri Hilari spremna da upropasti sanse svoje stranke, ko god da je kandidat, da pobedi republikance na izborima. Za sad se cini da je sprena da uradi sta god je neophodno. Nazalost moze se ispostaviti da to nije dovoljno za nju, ali da ce time i Obami smanjiti sanse.
Za kraj preporucujem sajt www.realclearpolitics.com, a evo i par linkova sa informacijama koje sam pominjao http://news.yahoo.com/s/nm/20080327/ts_nm/usa_politics_pelosi_dc_2;_ylt=ArX9_yiZm0nR5B7W8GaMbjitOrgF,
http://online.wsj.com/article/SB120657171729866843.html?mod=hpp_us_whats_news, http://news.yahoo.com/s/nm/20080327/ts_nm/usa_politics_poll_dc;_ylt=Avq8gFlZjRUBHOfYn33_fp9g.3QA.
I napokon evo sjajnog videa koji ilustruje Hilarinu „herojsku“ pricu o poseti Tuzli:

http://www.youtube.com/watch?v=It6JN7ALF7Y
Vasa S Tajcic Vasa S Tajcic 03:23 28.03.2008

Sta je precasni???

Interesuje me sta znaci "precasni" i odakle je to u prevodu. Na engleskom ga zovu Pastor Wright (CNN). Nisam upucen u Protestanstvo, ali nikada nisam cuo na engleskom rec "precasni" kada se govori o pastorima. To vise prilici katolicima i pravoslavcima. Mozda je ovo srpska verzija Protestantizma. Znaci kako se kaze precasni na engleskom.?? Hvala.
Inace podrzavam Obamu. Obican covek ne bira svoje crkvene lidere vec to radi crkva. Tako je svuda i tako je kod nas. NIje Tadic odgovoran za ono sto kaze Amfilohije, niti je Obama odgovoran za reci pastora Wrighta.

Za razliku od porodice Klinton, Obama je stvarno nesto novo i dobro u Americi. Priznaje da je amreicki pohod na Irak fasistciki i stetan za ameriku. Pokazuje da navodna borba protiv terorizma sluzi kao izgovor za gusenje sloboda u Americi. Medjutim, ne verujem da je Amerika spremna za revoluciju. Americki nacional patriotizam je isuvise jak.

Sto se govora tice, Obama uvek vrti jedan te isti govor. Menja nesto u zavisnosti od situacije. . Pogledajte na Youtub-u sve njegove govore posle izbornih pobeda. U svakom slucaju, mnogo je bolji od Hilary, koja se sve vise i vise provaljuje. zadnja provala je kisa metaka na aerodromu u Tuzli u ratnom zarostu Bosne. I to sve 1996. godinu dana posle deytona. Provala je bila haos. ispala je stvarno glupa i na kraju priznala gresku.
ceda_urosevic ceda_urosevic 03:44 28.03.2008

Re: Sta je precasni???

Kako biste drugačije preveli Reverend Wright kako ga je Obama oslovljavao u govoru?
bobo bobo 06:14 28.03.2008

Re: Sta je precasni???

Vasa S Tajcic


Medjutim, ne verujem da je Amerika spremna za revoluciju. Americki nacional patriotizam je isuvise jak.


Slazem se, mada mislim da je Obama svoju ideju pametno upakovao i sada su ljudi poceli da se loze na "nov vid ispoljavanja patriotizma". Ipak mislim da ce ga nominovati.

Priznaje da je amreicki pohod na Irak fasistciki i stetan za ameriku. Pokazuje da navodna borba protiv terorizma sluzi kao izgovor za gusenje sloboda u Americi.


Dodala bih jos- hoce da odvoji crkvu od drzave. To ce teze ici. Meni se on dopada, jer mi se cini da zeli da zavrsi sa politikom neokonzervativizma. Ne znam da li je to u USA izvodljivo.

Inace svo to mesanje pastora, Boga i vere u izbore je cisto lupetanje. Ja mislim da ni on, ni Hilari nisu nikakvi vernici, ali eto, tako se na zalost dolazi do glasova ovde.

Ko je ono bese rekao Toni Bleru dok je govori u parlamentu i pricao "Bog nas vidi", neko od poslanika mu je rekao "Mr. Blair, we don't do God in this country".

bobo bobo 06:15 28.03.2008

Re: Sta je precasni???

ceda_urosevic
Kako biste drugačije preveli Reverend Wright kako ga je Obama oslovljavao u govoru?

Mislim da je tvoj prevod tacan.
ceda_urosevic ceda_urosevic 09:22 28.03.2008

Re: Sta je precasni???

Vasa S Tajcic
Interesuje me sta znaci "precasni" i odakle je to u prevodu. Na engleskom ga zovu Pastor Wright (CNN). Nisam upucen u Protestanstvo, ali nikada nisam cuo na engleskom rec "precasni" kada se govori o pastorima.

evo šta wiki kaže:

"Protestant Churches

In some countries, such as the United States, the term "Pastor" (such as "Pastor Smith" in more formal address or "Pastor John" in less formal) is often used rather than "the Reverend". "The Reverend", however, is still often used in more formal or official written communication."
Vasa S Tajcic Vasa S Tajcic 11:30 28.03.2008

Re: Sta je precasni???

Izvinjacam se Cedo. U pravu si. Reverend znaci precastivi. Mislim da me je zbunilo koriscenje reci reverend i pastor u istoj recenici. Isto se izvinjavam sto sam skrenu sa teme, koja je uzged budi receno interesantna.
ceda_urosevic ceda_urosevic 16:06 28.03.2008

Re: Sta je precasni???

Ma taman posla, pa rekao sam da se sugeriše ako je nešto sumnjivo...
Vera Johnson Vera Johnson 23:26 28.03.2008

Re: Sta je precasni???

Vasa S Tajcic
Izvinjacam se Cedo. U pravu si. Reverend znaci precastivi. Mislim da me je zbunilo koriscenje reci reverend i pastor u istoj recenici. Isto se izvinjavam sto sam skrenu sa teme, koja je uzged budi receno interesantna.


precastivi kao necastivi :) oprostite vaso na moloj sali. mislim da ta rec (precastivi) u srpskom jeziku ne postoji. reverend se na hrvatski prevodi kao velechasni. cini mi se da je precastivi jos jedna od novokomponovanih reci o kojima je (onomad) pisano na blogu milutina .
ceda_urosevic ceda_urosevic 23:30 28.03.2008

Re: Sta je precasni???

Molim vas, ja sam rekao Prečasni, ne Prečastivi - mis'im, šta je to "Prečastivi"? :)
Filip2412 Filip2412 21:42 01.04.2008

Re: Sta je precasni???

Cedo ne kapiram bas ljude koji se odusevljavaju sad govorom Obame.

Posteje 2 cinjenice u vezi ovoga:
1. Taj pastor drzi ili je drzao RASISTICKE govore.
2. Taj pastor je duhovni savetnik Obame.

Kako i kakvim sad to govorom Obama moz da se opravda ajde molim te???
Drugo, sam Obame kaze "moja baka je imala rasisticke komentare, znate ona tako, kao tipicna bela zena umela je da prokomentarise kada vidi crnca da prilazi na ulici..."

Pa dobro jel si ti Cedo svestan da ovde ako belac upotrebi izraz tipicni crnac ima momentalno da ga proglase za rasistu?

Loncici su pobrkani, Obama je definitivno izgubio otkrivanjem svoje prisne veze sa ovim rasistickim svestenikom. Sada CNN kao i neki drugi drzavni mediji maksimalno favorizuju Obamu (to je vec vic i motiv koji se povlaci po comedy talks...) samo zato da bi na kraju pobedio republikanski kandidat.


ceda_urosevic ceda_urosevic 22:12 01.04.2008

Re: Sta je precasni???

Filipe,
Obama nije ni njegova baba ni njegov pastor. Čovek priča u svoje ime. Govor mi je jako dopao jer mislim da nosi novu-staru poruku, potpuno drugačije i iskreno formulisanu. Možda negde i isforsirano iskrenu. S druge strane, rasizam u SAD kao tabu tema je ovim govorom opet, po mom utisku, uvedena kao velika i važna na velika vrata.
Ja verujem da se on distancirao od izjava svog pastora i svoje babe. Mislim da je jasno da su ti ljudi (kojih se on ipak ne odriče iz drugih razloga) opijeni nekim predrasudama koje vladaju američkim društvom.
Filip2412 Filip2412 01:47 02.04.2008

Re: Sta je precasni???

Cedo pa ne moze on da ide 20 godina u tu crkvu a sad pred izbore da se distancira u tome je problem.
Nije uverljivo.
Sto se tice njegove babe, ja nisam kritikovao nju (ona je bela zena inace, majka njegove majke) nego Obamu koji je za svoju babu rekao tipicna bela zena opisujuci njen rasizam. Zamisli da belac neku negativnu osobinu komentarise na taj nacin, npr. vidi ovog neradnika - tipican crnac, to je naravno nepojmljivo.

Inace, dosta je nezdravog u americi po tom pitanju, u smslu da crnci podrzavaju nekog samo zato sto je crnac a belci smatraju da su crncima sva prava ostvarena i da sada crnacki rasizam buja jer je njima svasta dozvoljeno da urade i kazu zato jer su manjina koja je nekada bila ugnjetavana.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana