Opsada Sarajeva, iz dnevnika jednog svedoka

Nikola Knežević RSS / 10.04.2008. u 09:09

79845319_62d37c8fa9_m.jpgPre šesnaest godina počeo je krvavi ratni sukob u Bosni i Hercegovini. Tog proleća, 1992. godine, Sarajevo se našlo pod opsadom snaga JNA i Srpskih paravojnih formacija. U sledeće četiri godine u konstantom granatiranju i teroru onih čiji je osnovni cilj bio da uništi dušu ovoga grada u kojeg su utkane sve nacionalnosti koje u njemu žive, život će izgubiti više od 11000 ljudi, od toga 1601. dete. Oni koji su preživeli ovaj užas i posle toliko godina teško govore o svojem iskustvu, nažalost sa strahom i strepnjom da se ovako nešto ne ponovi. Jedna osoba koja je bila svedok stravične Sarajevske svakodnevnice, na moju molbu, odlučila je da podeli svoje svedočanstvo sa čitateljima našeg bloga. Njeno ime je Mirela, njena nacionalnost nije važna, jer kako je i sama rekla, ona je Sarajka.

Kad upoznaš neke nove ljude i kad im kažeš odakle si, prvo što te pitaju je, kako ti je bilo u ratu? Odgovor na to pitanje mijenjao se baš onako kako sam ja starila. Kad su nam na prijemnom u gimnaziju dali temu “Rat i moje djetinjstvo”, ja sam pisala o izgubljenim drugovima, rođacima i mojoj kolekciji metaka i gelera. Sad bih pisala iz druge perspektive, pa bih se osvrnula na ljudsku glupost i mržnju koja i danas lebdi iznad nas, samo mnogo više nego te 1992. godine, kad je sve to počelo.

Bila sam četvrti razred osnovne škole, kad su to jutro javili da se u školu neće ići do daljnjeg. Super! Ko kaže da je rat bezze! I sve tako do samog početka ljeta, kad je rat pokazao svoje pravo lice i kad su moji drugovi iz klupa počeli da ginu. Mi, djeca opkoljenog Sarajeva, nismo igrali igrice kao naši vršnjaci, nama je bio doživljaj stajati u redu za vodu po 12 sati. Voda je bila zanimljiva, svi smo tu na okupu, zajedno. Neko je znao donjeti karte, pa smo na buretu tete Mire igrali remija iz sata u sat, sve do jednom, kad su na nas, jednog hladnog januara, pale tri granate. Sad pokušavam da se sjetim poginulih. Ne mogu. Počele su mi se miješati slike tih ljudi, toliko tih preživjelih masakara u samo četiri godine opsade. Sjetih se sad Markala. Ne ponovilo se. Rekla bih sad, samo bog zna kako smo se izvukli iz toga, al’ u boga ne vjerujem, pa ću prećutati i ostaviti boga malim slovom. Dosta o Markalama. O njima svako zna, neko jednu priču, neko drugu.


Imam 26 godina, završen fakultet i jednu veliku rupu od gelera na debelom staklu našeg zajedničkog hodnika. Imam strah od petardi i bilo kakve lupajuće buke. Nemam lijepa sjećanja na djetinjstvo. Nemam ni prvi dnevnik posvećen simpatiji. Imam prvi dnevnik u koji sam pisala kad je došla struja, kad je nestala struja, koliki je red za vodu bio, kad je humanitarna, jesam li doručkovala ili nisam. Imam kutiju sa gelerima nađenim u mom stanu za vrijeme granatiranja. Imam i smrad podruma urezan u sjećanju za sva vremena. Nemam vremena ni želje da često mislim o tome. Eto, sada pokušavam da pišem o tome, trudim se ali…

Četiri godine opsade, pola godine bez tate, bez ikakvih informacija gdje je, bez drugova, bez hrane, struje i vode, bez znanja za bolje. I sad, iz ove perspective, da me neko pita o mom djetinjstvu u ratu, ne znam šta bih odgovorila. Možda bih pričala o jadu i čemeru, ili bih samo prešla preko toga i rekla: ”Bilo mi je dobro jer za bolje nisam znala.”

Danas, trinaest godina od prestanka rata, ja ne znam naći prave riječi da opišem sve to. Tako je i bolje. Lakše je pričati o tome, nego pisati. Kad pričam o tome, lako mogu skrenuti s teme i dodati neki vic, ovako lupam po tastaturi i tražim prečice do kraja ovoga, jer nekontrolisano osjetim kako mi adrenalin raste i vidim sliku malog Edina kako mu pat, pod mojim prozorom raznosi glavu. Kao da čujem tetu Miru kako trči kroz haustor i vrišti, pa ljudski topot preko stepenica, guraju jedan drugog do podruma jer, počeli su opet. Srušena je moja osnovna škola, naša pošta, bolnica, porodilište, biliblioteke…

Možda ja nisam normalna koliko mislim da jesam? Ko će slegnuti ramenima kao ja sada i pomisliti: ”Bilo pa prošlo?” Možda bih trebala vrištati i danas na sve to, mrziti sve nacije osim moje, al’ ja nemam nacije. Imam spremljen pasoš i 100€ za bježanje jer meni ovo proljeće ne miriše drugačije od onog 1992. Neka ovo bude kraj, ne mogu više. Sad stišćem fige i želim zdravu pamet i čist razum na Balkanu, da se nikom više ne desi onoliko zlo…

 



Srusena su draga
mjesta moja ulica
u dnu svoje hladne sobe
dise ubica

Ovdje zivot malo vrijedi
ovo je ludnica
pobjegli su bolesnici
iz svojih bolnica

Ref.
Raskrsnice Sarajeva
prosao sam ziv
svi pucaju po mom gradu
niko nije kriv

Raskrsnice reci sada
koga ce ubiti
dal' cu nocas svoju dragu
opet ljubiti

Ovdje zivot malo vrijedi
ovo je ludnica
pobjegli su bolesnici
iz svojih bolnica

 



Komentari (35)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Trešnja Trešnja 10:45 10.04.2008

Neponovilo se

[b][/b]
Preteška priča. Žalosno je što i danas neki političari zagovaraju takav teror, netoleranciju i pozivaju na isto. Niko ne razmišlja o posledicama ni danas, kao ni onda.
Mene je duboko dirnula ova priča, a znam ih još mnoge.
Šta nam vredi nacionalost i vera, zvanja i sve ostalo ako nismo bili i ostali ljudi.
zemoon zemoon 19:37 11.04.2008

Re: Neponovilo se

Tresnjo moja, ako ti je pretesko, pa nemoj se kaciti na ozbiljne teme, idi na neki drugi blog.
Sta hoces time da kazes? Dal je u pitanju razmazenost ili bezdusnost?
Trešnja Trešnja 21:57 11.04.2008

Re: Neponovilo se

[b][/b]Zemoon, moj je komentar vrlo jasan, a kačim se na teme koje me zanimaju. Možda moj komentar nije "dubokouman" kako se na ovom elitističkom blogu očekuje, ali avaj! Kao majka pre svega, duboko sam dirnuta ovakovom pričom. Kao prijatelj ljudi koji su preživljavali ovu nesreću takođe....
Oprostite mi molim Vas na slabosti mojoj koju iskazah tom prostom rečju "PRETEŠKO"
Boris Drenca Boris Drenca 11:09 10.04.2008

da

Imam spremljen pasoš i 100€ za bježanje jer meni ovo proljeće ne miriše drugačije od onog 1992. Neka ovo bude kraj, ne mogu više. Sad stišćem fige i želim zdravu pamet i čist razum na Balkanu, da se nikom više ne desi onoliko zlo…
dunjica dunjica 12:26 10.04.2008

Na žalost

pa bih se osvrnula na ljudsku glupost i mržnju koja i danas lebdi iznad nas, samo mnogo više nego te 1992. godine, kad je sve to počelo.
Nikola Knežević Nikola Knežević 12:47 10.04.2008

Utisak

Ono što je kod mene ostavilo najeći utisak jeste strah koji postoji kod autorke teksta od mogućnosti da se ovako nešto ne ponovi, budući da je situacija u Bosni veoma složena. Tragično je što političari u Bosni nakon svih ovih godina još uvek nisu prizvali pameti... Sa druge strane imamo inicijativu istih onih koji su tokom vršili opsadu da na brdo iznad sarajeva postave Krst u čast srpskim žrtvama u Sarajevu. Kakva je ovo samo zloupotreba hrišćanskog simbola pomirenja i provokacija za žrtve bošnjačke i hrvatske nacionalnosti.
dunjica dunjica 13:03 10.04.2008

Re: Utisak

Sa druge strane imamo inicijativu istih onih koji su tokom vršili opsadu da na brdo iznad sarajeva postave Krst u čast srpskim žrtvama u Sarajevu. Kakva je ovo samo zloupotreba hrišćanskog simbola pomirenja i provokacija


Kao i križ iznad Mostara, a kažu i da je tako s krstom nad Skopjem.

ivana23 ivana23 13:06 10.04.2008

Re: Utisak

Kakva je ovo samo zloupotreba hrišćanskog simbola pomirenja i provokacija za žrtve bošnjačke i hrvatske nacionalnosti.

Zasto hrvatske? Pa oni su podigli jedan krst vec u Mostaru...




ovo su samo cinjenice
Nikola Knežević Nikola Knežević 13:25 10.04.2008

Re: Utisak

ivana23
Kakva je ovo samo zloupotreba hrišćanskog simbola pomirenja i provokacija za žrtve bošnjačke i hrvatske nacionalnosti.

Zasto hrvatske? Pa oni su podigli jedan krst vec u Mostaru...




ovo su samo cinjenice


Nisam ni znao za Mostar. Strašno nikako da se prizovemo pameti, i mi i Hrvati imamo velik problem sa sopstvenim nacionalnim egoizmom.
Mirela Mirela 13:26 10.04.2008

Re: Utisak

ivana23
Kakva je ovo samo zloupotreba hrišćanskog simbola pomirenja i provokacija za žrtve bošnjačke i hrvatske nacionalnosti.

Zasto hrvatske? Pa oni su podigli jedan krst vec u Mostaru...




ovo su samo cinjenice





ne znam da li znas da ispod tog kriza stoji ``OVO JE BIH`` napisano bijelim hercegovackim kamenom.

da sa tog mjesta gdje stoji taj kriz nije granatirano civilno stanovnistvo i nisu ubijana djeca na putu do skole, u redu za vodu, humanitarnu, na sahranama...

treba se i taj kriz skloniti iz razloga sto dijeli jedan predivan grad na 2 strane, a nema pobjednika, nema buducnosti
dunjica dunjica 13:37 10.04.2008

Re: Utisak

Nisam ni znao za Mostar.


O tome sam bila postavila jedan post, bilo je zanimljivih komentara. Ne zamjeri samoreklamu.
bamby bamby 21:19 10.04.2008

Re: Utisak

dunjica


Kao i križ iznad Mostara, a kažu i da je tako s krstom nad Skopjem.



Ceo dan razmisljam o ovom postu i ceo dan me trese neka, kao groznica, jer na r od rata, pomraci mi se pamet i dusa. Nedavno sam se vratila iz Mostara, a bila sam i u Sarajevu...
Taj kriz koji pominjete je deo Kriznog puta u Mostaru. Zvonik koji je sagradjen odskace od ambijenta i najvece primedbe su bile u tom smislu, posto su Most i Stari grad pod zastitom UNESCO.
Tamo su me naucili dobri ljudi, da je Mostar jedan i da podele ne sme i ne treba da bude.
U Sarajevu sam srela ljude koji su Sarajlije.
Kad je vec sve to bilo i to tako strasno i uzasno, bolje da podignu spomenik koji ce sve podsecati da je nekim oblicima zivota palo na pamet da ubiju 1601 dete i skoro 10000 odraslih, samo u Sarajevu. Zlocinac je zlocinac, zrtva je zrtva, prvi treba da se imenuju i odgovaraju, drugi da im se zrtva nikada ne zaboravi.
Zaracenim stranama u Mostaru linija razdvajanja bila je Santiceva ulica....

Vece na skolju

Pucina plava
Spava,

Prohladni pada mrak.

Vrh hridi crne
Trne

Zadnji rumeni zrak.

I jeca zvono
Bono,

Po krsu drsce zvuk;

S uzdahom tuge
Duge

Ubogi moli puk.

Klece kosturi
suri

Pred likom boga svog -

Istu. Al' tamo,
Samo

Cuti raspeti bog.

I san sve blize
Stize,

Prohladni pada mrak,

Vrh hridi crne
Trne

Zadnji rumeni zrak.

"Sad stišćem fige i želim zdravu pamet i čist razum na Balkanu, da se nikom više ne desi onoliko zlo…"
Nikola Knežević Nikola Knežević 21:32 10.04.2008

Re: Utisak

Tamo su me naucili dobri ljudi, da je Mostar jedan i da podele ne sme i ne treba da bude.
U Sarajevu sam srela ljude koji su Sarajlije.
Kad je vec sve to bilo i to tako strasno i uzasno, bolje da podignu spomenik koji ce sve podsecati da je nekim oblicima zivota palo na pamet da ubiju 1601 dete i skoro 10000 odraslih, samo u Sarajevu. Zlocinac je zlocinac, zrtva je zrtva, prvi treba da se imenuju i odgovaraju, drugi da im se zrtva nikada ne zaboravi.

Mirela Mirela 13:20 10.04.2008

sarajevo na 3 rijeke grad

sarajevo je multietnicki grad, to je jedini grad gdje se u isto vrijeme i dan danas moze cuti zvono s crkve i ezan iz dzamije. to je grad gdje zive i muslimani i katolici i pravoslavci.
prave sarajlije ne gledaju da li se zoves mujo, slobodan ili josip, oni negoduju postavljanje krsta na mjesto odakle su ubijana njihova, nasa djeca...nisu samo ubijani muslimani i katolici, dosta pravoslavne djece je stradalo sa tog istog polozaja gdje sad zele postaviti krst.

uostalom postavljanje tog krta kosta dosta para a mislim da 99 % stanovnistva ove moje jadne zemlje boli tur i za krst i kriz i dzamije i da se mi pitamo sredstva za izgradnju krst bi potrosili za obnovu golog otoka gdje bi od nasih para svim politicarima uplatili smjestaj na dozivotnu robiju.
ivana23 ivana23 13:26 10.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

uostalom postavljanje tog krta kosta dosta para a mislim da 99 % stanovnistva ove moje jadne zemlje boli tur i za krst i kriz i dzamije i da se mi pitamo sredstva za izgradnju krst bi potrosili za obnovu golog otoka gdje bi od nasih para svim politicarima uplatili smjestaj na dozivotnu robiju.

Mali je to otok za toliku bratiju draga Mirela.
Nikola Knežević Nikola Knežević 13:32 10.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

Dobrodošla Mirela na naš blog.

Potpisujem ono što si rekla. Ti iste velike srpske patriote koje žele postaviti vizantijski krst sramota su za Srpski narod i veru pravoslavnu isto i njihovi idoli Milošević, Karadžić i Mladić koji su u ime "nacionalnih interesa" sejali smrt po Hrvatskim i Bosanskim ratištima. Ah da, da ne zaboravim Tuđmana ni Aliju. Dok su se oni lepo na Karađođevom brdu dogovarali i na salvetama rasparčavali Jugu, običan narod je ginuo.
Snjura2001 Snjura2001 13:48 10.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

nije jedini :) ( ni u BiH)........ne zaboravi tuzlansku atmosferu :)
Mirela Mirela 14:00 10.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

Snjura2001
nije jedini :) ( ni u BiH)........ne zaboravi tuzlansku atmosferu :)




oj dobro si, sorry do mene je:))

ovo je pocelo oko opsade sarajeva a tuzla je ipak imala vecu srecu tokom citavog rata :)))

jedina mana tuzle je sto smrdi na sumpor!:)))) i pomalo tone:)))

ivana23 ivana23 14:34 10.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

Nikola Knežević
Dobrodošla Mirela na naš blog. Potpisujem ono što si rekla. Ti iste velike srpske patriote koje žele postaviti vizantijski krst sramota su za Srpski narod i veru pravoslavnu isto i njihovi idoli Milošević, Karadžić i Mladić koji su u ime "nacionalnih interesa" sejali smrt po Hrvatskim i Bosanskim ratištima. Ah da, da ne zaboravim Tuđmana ni Aliju. Dok su se oni lepo na Karađođevom brdu dogovarali i na salvetama rasparčavali Jugu, običan narod je ginuo.

Nikola, nemoj da se ljutis, ali moram da te ispravim.
Karadjordjevo nije brdo.
Alija nije bio u Karadjordjevu.
Salveta je crtana na večeri u Guildhallu: "Našoj široj javnosti Paddy Asdown postaje poznat 1995. godine i to po jednoj bizarnosti koja je proteklih nekoliko godina punila kako svjetske tako i domaće medije. Prema riječima spomenutog Asdhowna, bivši predsjednik Republike Hrvatske Dr. Franjo Tuđman je njemu osobno "odao" svoju ekspanzionističku i aneksionističku politiku spram Bosni i Hercegovini, kada je na večeri u Guildhallu, 6. svibnja 1995.godine iscrtao famoznu "salvetu" u kojoj su izričito ocrtana njegova imperijalistička prisezanja prema Bosni i Hercegovini.
"Tuđmanova salveta" ući će, zahvaljujući Paddy Ashdownu, u anale europske i svjetske povijesti kao jedna od najbizarnijih epizoda političkog mešetarenja s konca 20. stoljeća."


Izvini jos jednom.
Nikola Knežević Nikola Knežević 16:01 10.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

Nema potrebe da se izvinjavaš, hvala na ispravci, iskreno nisam ni bio siguran da li se radilo o brdu ili samo Karađorđevu... U svakom slučaju dopunila si moj komentar i hvala na tome...
dunjica dunjica 16:30 10.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

da li se radilo o brdu ili samo Karađorđevu...

Ima Brdo kod Kranja, također jedna od mnogobrojnih Tiletovih rezidencija, kao i Karađorđevo, pa ima logike u brdu i Karađorđevu ;-)
ivana23 ivana23 16:47 10.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

dunjica
da li se radilo o brdu ili samo Karađorđevu...Ima Brdo kod Kranja, također jedna od mnogobrojnih Tiletovih rezidencija, kao i Karađorđevo, pa ima logike u brdu i Karađorđevu ;-)

Dunjice,
Kako bi se pobrojana trojka sastala na Brdu kod Kranja?
Mislim da je Nikola zaista mislio na tajne susrete T. i M. (tajne u to vreme) u Karadjordjevu. Tu se jeste pregovaralo o podeli Bosne (ali bez salvete).
dunjica dunjica 19:05 10.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

Ivana, moj komentar nije imao veze s društvom koje se sastajalo, nego samo rekoh da je Brdo kod Kranja u našem sjećanju (znači, radi se o kemijskim procesima u mozgu) povezano uz Titov lik kao i Karađorđevo. Stoga ponekad kažemo stavri koje su asocijativno povezane, iako nemaju direktne veze.

Znači, komentirala sam lapsus lingue (jer mi se učinilo da je "Brdo kod Karađorđeva" upravo to bilo), a ne priču o salvetama i susretima na kojima se razbucavala nekadašnja zajednička država.
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:13 10.04.2008

Draga MIrela,

bilo bi dobro kada bi ti mogla da zaboraviš, ali mi, svi mi, koji taj pakao i sramotu nismo prošli, nikada da ne zaboravimo.

Nikola Knežević Nikola Knežević 09:46 11.04.2008

Re: Draga MIrela,

bilo bi dobro kada bi ti mogla da zaboraviš, ali mi, svi mi, koji taj pakao i sramotu nismo prošli, nikada da ne zaboravimo.

mariopan mariopan 14:23 11.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

Mirela
sarajevo je multietnicki grad, to je jedini grad gdje se u isto vrijeme i dan danas moze cuti zvono s crkve i ezan iz dzamije. to je grad gdje zive i muslimani i katolici i pravoslavci.
prave sarajlije ne gledaju da li se zoves mujo, slobodan ili josip, oni negoduju postavljanje krsta na mjesto odakle su ubijana njihova, nasa djeca...nisu samo ubijani muslimani i katolici, dosta pravoslavne djece je stradalo sa tog istog polozaja gdje sad zele postaviti krst.

uostalom postavljanje tog krta kosta dosta para a mislim da 99 % stanovnistva ove moje jadne zemlje boli tur i za krst i kriz i dzamije i da se mi pitamo sredstva za izgradnju krst bi potrosili za obnovu golog otoka gdje bi od nasih para svim politicarima uplatili smjestaj na dozivotnu robiju.

Preporuka! Zasto se taj mutietnicki narod ne dogovori da se podigne spomenik svima kao opomena i kao secanje ...jer ne dopada mi se sto se toliko godina posle rata ne dolazi do pameti ....a samo nam to treba.
Nikola Knežević Nikola Knežević 18:56 11.04.2008

Re: sarajevo na 3 rijeke grad

Zasto se taj mutietnicki narod ne dogovori da se podigne spomenik svima kao opomena i kao secanje ...jer ne dopada mi se sto se toliko godina posle rata ne dolazi do pameti ....a samo nam to treba.

nikvet pn nikvet pn 11:24 11.04.2008

Karađorđevo brdo

Ajde da doprinesem diskusiji sa par činjenica.
Karađorđevo brdo postoji. U Paraćinu. Tu je pretprošle jeseni odleteo u vazuh onaj magacin od cirka 3 i po Hirošime municije. I dandanas rokaju svakodnevno zaostalu municiju; sumnja građanstvo da dovoze odnekud. Dakle , u Paraćinu sound-effect rata još uvek traje.
Ima još. Pre 200 i neku godinu tu je bila stacionirana Karađorđeva srpska vojska u prvom ustanku. I gledala dole na grad Paraćin prepun turske vojske. Pa pijani Steva pisar izmolio kod tobdžije da rokne jednu ( Sarajlijama zvuči poznato, zar ne ?). To đule topovsko preleti dva kilometra i pogodi kuću gde je bio smešten turski štab i zapovednika Hafis-pašu strefi u nogu. Minhauzenovski neverovatno. Ispostavi se sutra u Nišu - smrtno. Povuku se Turci bez borbe i tako se svrši Ivankovačka bitka o kojoj smo učili u osnovnoj školi, a brdo ostane Karađorđevo brdo.
Svaki Paraćinac zna ovu priču. Nažalost, da upitate - kad je prvi klavir donešen u Srbiju........?
Želeo sam da doprinesem diskusiji, a možda sam doprineo - konfuziji.....
Previše barutnog dima u našim glavama ima......

zemoon zemoon 19:35 11.04.2008

opsada sarajeva

Zao mije,tek sam se danas upoznao sa ovim tekstom. Ono sto me je zaboleoo, jeste samo 26 komentara. To govori o nezainterovanosti, o neticanju. Prosao je 6. april, a Beograd je cutao o pocetku rata u Sarajevu. Zato je "Latinica" na HRT imala izvrsnu emisiju. Problem je u tome sto se niko u Srbiji, pa cak ni takozvana elita, ne bavi temom Sarajeva. Za njih je to proslost. Dok je bilo aktuelno, islo se pricalo se. A sad, koga to zanima? Nije vise kurentno. Beograd lamentira na onih nekoliko NATO bombi po drzavnim zgradama, a cuti na trogodisnje razaranje Sarajeva, na hiljade ubijenih gradjana, dece.
Cak, zvanicna politika podgreva nove sukobe i razbijanje Bosne i Hercergovine. Politika Dodika, podrzana i od Tadica i od Kostunice podstice odvajanje Republike Sumske od Hosne i Hercegovine. U potpunosti se abolira taj sramni nacionalisticki rat. Hapsenje Mladica je potpuno obesmisljeno, jer je politikom Srbije odgajeno hiljade novih mladica (i devojaka) koji lupaju ambasade (i kradu patike).
Sustina se mozda moze prepoznati u sledecim pitanjima upucenim licno DODIKU:
1. DA LI STE IKADA U ZIVOTU BILI U POSETI ZEMALJSKOM MUZEJU U SARAJEVU
2. DA LI MISLITE DA BI DECA IZ BANJALIKE, BIJELJINE, HAN PIJESKA ITD. TREBALA DA IDU U POSETU ZEMLAJSKOM MUZEJU U SARAJEVU?
3.ZASTO BLOKIRATE FINANSIRANJE TE USTANOVE, I ZASTO NE ORGANIZUJETE DJACKE EKSKURZIJE KOJIMA JE TAJ IZUZETNA MUZEJ BLIZI OD BILO KOG DRUGOG...

vipera vipera 21:45 11.04.2008

Re: opsada sarajeva

Pitanja su zaista na mjestu, i ključna su.
Međutim, Dodik samo prijeti odvajanjem. Ne paše njemu odvajanje. To je suptilna igra BiH nacionalističkih političara (HDZ oba, SDA i Dodikova stranka). Naime, niti jedna od strana u političkoj jednadžbi u BiH ne bi mogla opstati bez one druge dvije. Pričajući o odvajanju Dodik zapravo izravno jača podršku HDZ-ovcima i SDA-ovcima, a onda pokazujući na njihovu snagu, jača svoju poziciju među Srbima. Da nema Dodika u BiH HDZ i SDA bi ga izmislili, jer ako ne bi bio prijetnje od strane Srba, morali bi razmiščljati o oni bitnim životnim problemima, poput posla, plaća, mirovina škola i obrazovanja. A o tome nemaju pojma, niti ih je briga. I što je najgore za njih, nekome bi moglo pasti na pamet da ih pripuita od kudim lova i bogatstvo koje imaju. I zato služi Dodik njima, a oni njemu, da generira strah od onih drugih i da ne pitau svašta.
Tako će biti dokle god se budemo dali vuć za nos i bojati se vlastitih susjeda, rođaka i prijatelja, a ne vlastitih političara. Najljući protivnik za HDZ u BiH, u njihovim očima, nije ni Dodik, ni Tihić, ni Silajđić, nego Željko Komšić. On se usudio izvući iz nacionalnog okrilja i razbijati im jednadžbu, zato je opasan i svi su sdušno protiv njega.
To je ono prokletstvo Bosne i Hercegovine. A jedino ga sami Bosanci i Hercegovci mogu razbiti pravilnim odabitrom političara. Za sad im loše ide.
Nikola Knežević Nikola Knežević 22:01 11.04.2008

Re: opsada sarajeva

@zemoon, @vipera
Odlična pitanja i obzervacija. Zaista je poražavajuća činjenica da u vestima 6 aprila nije bilo ni pomena o početku rata u BiH, a kamoli neka emisija posvećena o tome, pogotovo na "javnom" servisu, poput RTS-a, ali ta činjenica ne zađujuje mnogo jer ovaj servis i vode nacionalisti desnoga centra. Što se samog teksta tiče, moram priznati da me je malo iznenadila ova neočekivano mala posećenost i nedostatak želje da se ozbiljnije prokomentariše ova bolna tema.
dunjica dunjica 12:36 12.04.2008

Re: opsada sarajeva

moram priznati da me je malo iznenadila ova neočekivano mala posećenost i nedostatak želje da se ozbiljnije prokomentariše ova bolna tema.

To je pravilo na ovom Blogu. Da si napisao neki dnevno-politički populistički tekst koji se bavi isključivo vlastitim atarom ili teorijama zavjere, ili da si izabrao lako probavljivu temu (koje, po meni, imaju svoju opravdanost i potreban su začin svakom blogu), nagrnulo bi.
Nikola Knežević Nikola Knežević 13:14 12.04.2008

Re: opsada sarajeva

Slažem se sa tobom Duška, mislim da na blogu dominiraju teme koje se bave dnevno političkom svakodnevnicom, što je s obzirom na trenutnu situaciju i opravdano, ali sam primetio da je u poslednje vreme došlo do pada broja posetilaca B92 bloga, to se može videti po broju komentara kod VIP blogera i ne samo broja posetilaca već primećujem da se i sami tekstovi ređe pišu... Što se mojih tema tiče, ja ću i dalje ostati u domenu, politike, antropologije, teologije, sa tom razlikom da ću se truditi da uskoro napišem jednu seriju tekstova o principima hrišćanske demokratije, političke teologije, uloge vere u kreiranju konflikata ali i njihovom rešavanju....
dunjica dunjica 14:55 12.04.2008

Re: opsada sarajeva

uloge vere u kreiranju konflikata ali i njihovom rešavanju....

Jedva čekam!

A i tekstove s područja političke teologije i, naročito, kršćanske demokracije.
teatas teatas 12:32 17.07.2008

oproštenje

Ovo zaista jeste tužna priča. Kao klinci u osnovnim školama, učili smo o II svetskom ratu i čudili se svim tim zločinima i zverstvima. Govorili smo " neće niko na nas u Jugoslaviju, ko će nas da napadne, mi imamo jako naoružanje" a nismo ni bili svesni da će rat krenuti između nas baš u toj jakoj i dobro naoružanoj Jugoslaviji. Šta više, nismo ni sanjali da ćemo na pragu 21-veka biti svedoci neviđenih zverstava. Pre neki dan bila sam na you tube i ukucala Srebrenica( možda ovo nema veze, ali ono što hoću da istaknem je količina mržnje). Ono što me je šokiralo, zaprepastilo... ne postoji reč za to kako sam se osećala dok sam čitala text koji je bio ispred mene. Ta doza mržnje koju sam osetila čitajući poruku ostavljenu na tom sajtu me je jako uznemirio. Rat je bio, nijedna strana nije bila u pravu, ali hoćemo li mi, NOVA generacija čeprkati po tuđim ranama i na taj način iznova i iznova ubijati. I govorimo NE PONOVILO SE ali u stvari širenjem takve mržnje mi to iznova i iznova ponavljamo. Iznova i iznova ubijamo. Pokušala sam razumeti i da je ta osoba izgubila nekog dragog, ali kada su u pitanju deca nemam reči opravdanja za takvu mržnju. Nevini narod je patio u ratu a oni koji su za to odgovorni, pitam se da li će ikada odgovarati za svoja zverstva. Na ovom svetu, ne ali na onom drugom...mislim da da. Pre nekoliko godina sam bila u Sarajevu, DIVAN grad. Živela sam tamo 2,5 meseca i naišla na divne ljude. Zaista divne. Muslimani ovakvi, muslimani onakvi. ZABORAVI. U svakom žitu ima kukolj. Upoznala sam momka koji je tamo studirao a u međuvremenu učio za hodžu, jedno divno iskustvo. Jako lepo smo se družili, iako sam hrišćanka a on musliman, nikakva doza mržnje nije postojala. A ljudi u Sarajevu, pa svi pate. Sve su to veliki jugonostalgičari koji bi voleli da se ovakvo nešto nikad nije desilo. Koliko će vode još poteći Miljackom i Dunavom da bi se porostilo. Hoćemo li ikada moći preći preko onoga što su pojedinci činili a za šta mo nismo krivi? Možemo li oprostiti?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana