Život

glasine, ogovaranja, tračevi...

gordanac RSS / 26.11.2010. u 11:32

imgSizer.aspx?img=70979&w=300&h=0

Htela sam da piskaram o "istoriji glasina", o tračevima, ogovaranju, "prenošenju glasina", o neutaživoj ljudskoj potrebi da se "prepriča, komentariše, oceni, sudi, prosudi, kvalifikuje, vrednuje, omalovaži, opljuje, slaže, izmisli, štovišeširi kakva priča "o nekome ili nečemu", o našim navikama i ritualima kojima "uživamo u spletkarenjima", "sočnim detaljima", "pouzdanim informacijama" i o nadasve našoj izrazitoj sklonosti da uživamo u "negativnim definicijama drugih", odnosno da kroz glasine, intrige i spletke o drugima kažemo sve najgore, e da bi smo, samim tim, mi sami ispadali mnogo bolji.
 
I - trebalo mi je sinonima koje nemam na pameti, da bih svo to piskaranje izgledalo kako sam ga samo zamislila, onako bez svih reči, samo kad pročitam da znam da nisam izostavila razne i bezbrojne reči koje u našem (ili bilo kom drugom jeziku) postoje da bi se što bolje, podrobnije i slikovitije opisao proces prenošenja glasina, sadržaja tračeva, okvira spletkarenja i sve dimenzije intriga.

O ogovaranu postoje sjajni citati kojima ništa ne treba ni dodati ni oduzeti:

  • Antoine de Rivarol
    • "Od deset osoba koje govore o nama devet nas ogovara, a često ona jedina koja nas hvali - čini to loše."
  • Blaise Pascal
    • "Kad bi svi ljudi znali što jedni o drugima govore, na svijetu ne bi bilo ni četvorice prijatelja."
  • Gotthold Ephraim Lessing
    • "Ogovaraš li me iza leđa? Tome se baš neću žalostiti. Hvališ li me u lice? To ti neću zaboraviti."
  • Horacije
    • "Ko kleveće odsutnog prijatelja, zloban je."
  • Oscar Wilde
    • "Samo je jedna stvar gora od ogovaranja - ne biti ogovaran."

Tračevi su, kokanda, nezaobilazan deo ljudske komunikacije, bez njih se ne može i teško je aarumors-gossip-truth.gifreći kad su i kako nastali, verovatno neodvojivo od nastanka ljudskog govora kaotakvog.

Zašto tračarimo, ogovaramo, širimo glasine, spletkarimo, učestvujemo u intrigama, a uporno se pravimo da "kobajagi" to uopšte ne činimo?

Zašto taj naš ritual komunikacije može proizvesti mnogo nevolja nekom ljudskom biću, ali se mi sami  ne smatramo odgovornim za "širenje" glasina o nekome?

Zašto smatramo da će žrtve tračeva, glasina, ogovaranja, uvek biti neko drugi, a nikad i nikako mi sami, nesvesni da meta i žrtva ogovaranja može biti baš svako, učestvovao u "tračarenju" ili ne?

Zašto neke oblike "glasina" smatramo bezazlenim i sasvim "nevinim", neke opasnim i ozbiljnim, a neke toliko strašnim da umeju da izazovu masovnu paniku i histeriju ogromnog broja ljudi, pri čemu mnogi (usput) zaborave - zašto i otkud sva ta panika, kako je sve počelo?

Zašto ogovaramo na poslu, neprestano, i kako se odbraniti ako postanemo predmet "živahnog ogovaranja i spletkarenja" na poslu, možemo li to uopšte, odbraniti se?

Čini se da je "svaka priča koja krene da kruži" ustvari reakcija, odgovor na neki događaj, na neki problem, mada po sopstvenom sadržaju ne mora (nužno) da odslikava jasno na KOJI problem je trač, glasina, ogovaranje ustvari - reakcija. Možda bi zato bilo razumno, kad god čujemo trač, kad god dobijemo poziv na ogovaranje ili širenje glasina, da probamo da taj "poziv" odmotavamo unazad, da probamo da sagledamo postoji li neki događaj koji je trač i širenje glasina - pokrenuo. Da li će nam to pomoći, ako smo žrtve glasina? Teško i malo verovatno, ali bar će dati delimičan odgovor na pitanje "zašto?" ako ne umemo da razumemo otkuda malicioznosti, zlobe, pakosti, zajedljivosti, svojevrsnog "verbalnog nasilja" u nekom od tračeva ili ogovaranja koje čujemo.

aagossip1.jpgKakva je razlika trača ili ogovaranja u odnosu na spletke ili intrige?

 Kod ovih prvih, glavna odlika je - spontanost. Glasina se samo širi, na neodoljivo pitanje "jeste čuli....?" retko ko kaže "ne zanima me", sadržaj  trača se spontano prepričava, sadržaju se po volji dodaje i kao da ima neki svoj sopstveni život kojim "virtuelno" postoji nezavisno od realnih i živućih "objekata" ili "žrtava" trača. Ta spontana glasina koja se o nekome širi ume da nas zabavi bilo kao anegdota o nečemu što se nekome desilo, bilo kao "pouzdane informacije" o nečijem životu koje inače nikako ne bi smele dospeti do šireg kruga ljudi.

Kod intriga i spletki stvar je unekoliko drugačija - one se pokreću smišljeno, imaju cilj, često su potpuna izmišljotina i takozvana "bela, ćelava laž" jer se ima "namera i pakleni plan" da se neko ocrni, da se nekome naudi, da se nekome nanese patnja (do nezamislivih granica). Intrige i spletke mogu imati (nažalost) i krajnje tragične ishode po žrtve kojima su namenjene, a u nekim svojim oblicima su skoro pa legalno sredstvo za ostvarivanje sopstvenih ciljeva.Intrige i spletke često karakteriše i manji broj direktnih učesnika, širenje glasina ima "kontrolisanu spontanost" i često poprima oblike klasičnih "kampanja" u kojima se inače zagovaraju stvari koje su ZA nešto, a ne PROTIV nekoga ili nečega.

Ali i jedno (tračevi i ogovaranja) i drugo (spletke i intrige) su - širenje glasina. U koje ljudi s lakoćom poveruju i samo retko odreaguju sa "ma, da li je moguće?!", a čak i u tom slučaju glasina se ipak - pronosi dalje, sa ili bez sopstvene iskazane neverice.

Rečenica "proneo se glas..." ima neverovatnu snagu prave, istinite vesti i izaziva i reakcije kao da se radi o - pravoj, istinitoj vesti.Ponekad u takvom glasu (glasini) ima istine, ponekad - ne, ali to ne utiče na "brzinu prOnošenja glasina", skoro nikako.

 Hans-Joahim  Nojbauer u svojoj knjizi "FAMA - istorija glasina" govori upravo o uzrocima i posledicama širenja glasina::

"Glasine su uvek bile deo svakodnevne komunikacije, stvarale su paniku i pogrome i uticale na naše poimanje istine, a time i na naše ponašanje. Knjiga Fama Hansa Joahima Nojbauera istorijski je pregled glasina koji obuhvata široki raspon od „božanskog glasa“ koji je 375. godine pre Hrista učinio atinskog političara Timarha žrtvom seksualnog skandala, pa sve do glasina u vezi sa aferom koju je američki predsednik imao s Monikom Levinski. Autor ističe da onaj ko hoće da tumači glasine mora da poznaje njihov istorijski kontekst. Nemoguće ih je razumeti ako se ignoriše činjenica da su one uglavnom nevidljiva literatura koja neprestano menja svoj oblik. Fama govori o slikama koje su različite epohe i kulture stvorile o ovom fenomenu, o načinima na koje ih je društvo zaustavljalo, suzbijalo, istraživalo ili stvaralo. Ono što svi pričaju još uvek nije glasina, već je glasina ono za šta se kaže da svi pričaju. Glasine su citati ili varijacije citata, s tim što ostaje neodređeno koga citiraju."

Knjiga je izuzetno zanimljiva, ali kao i bilo koje drugo štivo "o glasinama" može pomoći samo razumevanju ove svakodnevne ljudske pojave, navike i rituala, ali SNAGA naših sklonosti ka "šienju glasina" čini se da će zanemariti sve pročitano i naučeno - prvog trenutka kad - čujemo kakvu novu glasinu, kakav zanimljiv trač, kakvo sočno ogovaranje...I tako glasine nastavljaju svoje nezaustavljive i nikad prekidane krugove i spirale, i biće ih dokle god je i  nas ljudi, pa ma gde god se nalazili i ko god bili...

aa220px-Rumors.jpg 

 

 

 

GLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

Trgovina krvlju dece obešene u šumi

world-trade-center-.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 1
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

 

„Dobro obavešteni” tragično završe

fama-2.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 2
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

 

Blebetanje teške kategorije

fama-3.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 3
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

Gestapo hapsi i zbog višeglavih zmajeva

adolf-hitler.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 5
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

Revoluciju ruše ulične intrige

Fama-6.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU (6)
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

 

 

Zavedena pa ostavljena udovica

Fama-7.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 7
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

 

 

Rimski brbljivci preteče novinarstva

fama-8.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 8
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

 

Ubi ga dobar glas

fama-9.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 9
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

 

 

I piromani imaju pravo na slavu

fama-10.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 10
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

 

Najlepše laži na geografskim kartama

fama-11.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 11
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

 

Kad dođu ratovi ode pamet

fama-12.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE MENJALE ISTORIJU 12

Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 


Bakalin unapređen u pritajenog špijuna

frama-13.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 13

Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

Najjezivije priče najduže traju

fama-14.thumbnail.jpgGLASINE KOJE SU STVARALE I MENjALE ISTORIJU 14
Piše: Hans-Joahim Nojbauer

 

 

Лепе и по Немце фаталне Белгијанке

fama-15.thumbnail.jpgГЛАСИНЕ КОЈЕ СУ СТВАРАЛЕ И МЕЊАЛЕ ИСТОРИЈУ 15
Пише: Ханс-Јоахим Нојбауер

 

 

Кувари су главни на пијаци ратних трачева
fama-16.thumbnail.jpgГЛАСИНЕ КОЈЕ СУ СТВАРАЛЕ И МЕЊАЛЕ ИСТОРИЈУ 16
Пише: Ханс-Јоахим Нојбауер
 
 
 
 

Марсовци уништили Њујорк

felj_4.thumbnail.jpgГЛАСИНЕ КОЈЕ СУ СТВАРАЛЕ И МЕЊАЛЕ ИСТОРИЈУ 17
Пише: Ханс-Јоахим Нојбауер

 
 
 
 
 

Статуе Богородице само једно лето плачу

fama-18.thumbnail.jpgГЛАСИНЕ КОЈЕ СУ СТВАРАЛЕ И МЕЊАЛЕ ИСТОРИЈУ 18
Пише: Ханс-Јоахим Нојбауер

 

 

 

Проба брусхалтера у тамници

fama-19.thumbnail.jpgГЛАСИНЕ КОЈЕ СУ СТВАРАЛЕ И МЕЊАЛЕ ИСТОРИЈУ 19
Пише: Ханс-Јоахим Нојбауер

 

 

 

Пре жетве мора да падне крв

fama-20.thumbnail.jpgГЛАСИНЕ КОЈЕ СУ СТВАРАЛЕ И МЕЊАЛЕ ИСТОРИЈУ 20
Пише: Ханс-Јоахим Нојбауер

 

 

 

„Дубоко грло” се не да ућуткати

fama21.thumbnail.jpgГЛАСИНЕ КОЈЕ СУ СТВАРАЛЕ И МЕЊАЛЕ ИСТОРИЈУ 21
Пише: Ханс-Јоахим Нојбауер

 

 

 

 

Бостонски гостионичари и без бакшиша лове трачеве

fama-22.thumbnail.jpgГЛАСИНЕ КОЈЕ СУ СТВАРАЛЕ И МЕЊАЛЕ ИСТОРИЈУ 22
Пише: Ханс-Јоахим Нојбауер

 

 

 

Слобода наклапања

fama-23.thumbnail.jpgГЛАСИНЕ КОЈЕ СУ СТВАРАЛЕ И МЕЊАЛЕ ИСТОРИЈУ 23
Пише: Ханс-Јоахим Нојбауер

 

 

 

 EDIT 23.06.2012.

Iz nekih razloga linkovi dati u tekstu koji bi trebalo da omoguće čitanje feljtona "Fama" - glasine koje su stvarale i menjale istoriju ne daju tu stranicu, pa evo ispravke:

FELJTON::: Hans-Joahim Nojbauer::: FAMA; glasine koje su stvarale i menjale istoriju

 

 

 

 


Komentari (164)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gordanac gordanac 22:51 26.11.2010

: : Svašta ću još čuti...

biskanje?
Kao - biskati, bištiti, trebiti?

Eh, meni odmah pala na pamet - biska i Istra...šta se uz nju i u njoj sve može ispričati...

myredneckself myredneckself 22:52 26.11.2010

Re: : Svašta ću još čuti...

Jelica Greganović
timarenje

Timarenje nije prava reč za tu radnju, to se zove biskanje. Primati bištu jedan drugog, ne timare se, jer za to treba instrument zvani četka. Konje timarimo.

Bravo, hvala Jelice, biskanje! za timarenje treba četka, ili sl.
Na brzinu sam prevodila s engleskog za one što ne otvaraju linkove
myredneckself myredneckself 22:56 26.11.2010

Re: : : Svašta ću još čuti...

biska i Istra...šta se uz nju i u njoj sve može ispričati...

Bože, ove slavljenice ni od korova, ni čaše da postavi

evo ove domaćinske...


Edit: nije da ogovaram Vlastu, a jelte kako sam dobra i vredna?
Jelica Greganović Jelica Greganović 23:14 26.11.2010

Re: : : Svašta ću još čuti...

Biskanje. Biskati.

ja bištem
ti bišteš
on/a/o bište

mi bištemo
vi bištete
oni bištu

Trebljenje je blizu, ali nije isto što i biskanje, jer može da se trebi i pasulj (ne međusobno :)
Inače, ne bištu se samo majmuni, to biskanje je i kod ljudi običaj. Doduše ko voli da mu neko čaprlja po kosi, što sa mnom nije slučaj...

Lepo ti palo na pamet, taman za ovo prebožićno, imelističko vreme.

Jelica Greganović Jelica Greganović 23:16 26.11.2010

myredneckself

aleksanadar aleksanadar 08:29 27.11.2010

Re: : Svašta ću još čuti...

Kad se puštaju buve...


Буве се лако множе и брзо расту... Сишу крв!

gordanac gordanac 09:30 27.11.2010

: : Svašta ću još čuti...

...:))
jeste, zaboravila sam na taj izraz - "puštanje buva" (dobro se povezuje sa idejom o "biskanju" (međusobnom).

I - troll (setile me ove buvice na slici):

Sjajni snimci elektronskim mikroskopom sveta koji je na nama, u nama i svuda oko nas (nevidljiv našim očima, naravno, do otkrića elektronskog samo su se širile glasine da takvo šta stvarno postoji ::)

ČUDESNE SLIKE NAMA NEVIDLJIVOG SVETA
Milan Novković Milan Novković 10:57 27.11.2010

Čudesna priča....

I - troll (setile me ove buvice na slici):

Sjajni snimci elektronskim mikroskopom sveta koji je na nama, u nama i svuda oko nas (nevidljiv našim očima, naravno, do otkrića elektronskog samo su se širile glasine da takvo šta stvarno postoji ::)

ČUDESNE SLIKE NAMA NEVIDLJIVOG SVETA

...ubrazanog umrežavanja se nastavlja.

Fascinantno !!!

Trolovi, makro fotografija, "glasine, ogovaranja, tračevi" - sve se uvezuje. Ne samo na tivijalan način kako mi, bez razmišljanja, mislimo da razumemo
gordanac gordanac 11:08 27.11.2010

: Čudesna priča....

...jeste, sasvim čudesna.
Evo još jedne (ili nastavka):

Bića o kojima su postojale samo glasine.

Bića za koja smo mislili i da ne postoje, osim u imaginaciji :))
Hansel Hansel 13:15 27.11.2010

Re: : Čudesna priča....

Eh, mišljenje mi je bilo (i sada je ) sasvim blisko pomenutom istraživaču (hvala myredneckself!), ne bih da davim svojim još nekim zaključcima, samo da naglasim nešto što je možda, po meni, najvažnije, možda i za samu autorku bloga, koja je, btw, stavila više fenomena u isti blog - ogovara se osoba na koju se ne može drugačije uticati, tj. kada je taj uticaj blokiran (mada ima više vrsta ogovoaranja, govorim o jednoj od njih) - da li zbog puritanskog vaspitanja da se ne može sve svakom u lice reći, da li zbog preosetljivosti ili netrplejivosti osobe kojoj bi nešto trebalo reći u lice - možda ona to kažnjava na neki način, možda se ljuti... pa se oda ogovaranjem razrađuje situacija, možda i dođe do nekog rešenja - s trećom osobom... Nemoć uticaja na datu osobu frustrira, pa ljudi žele da se isprazne - a ogromna većina ima problem po sebi da zadrži bilo šta u svojoj glavi - to vam je kao u onoj narodnoj o caru Trajanu i kozjim ušima... koja ima dodatno naravoučenije, a da ne zaboravimo sve dodatne karakteristike narodne usmene književnosti...

Da poentiram na malom konfliktu autorke i novog člana Bloga - imao ili nemao pravo, njegova komunikacija sa autorkom je blokirana (iako ovo nije Skupština nego Blog, "gde trol ne postoji" ), on će se možda oglasiti još koji put ovde, neće ostvariti komunikaciju (omiljena teme autorke ) i, ako ga je to isfrustriralo - ogovaraće je. Kada nismo zadovoljni vlašću i kada ona neće da nas čuje i uvaži, počinjemo da je "ogovaramo", valjda do one tačke ćutanja, koju je (po priči) definisao još Miloš Obrenović.

Ali, ni vlast nije naivna! Ona nema s kime da nas ogovara, pa nam lansira poneku aferu, glasinu... po n-ti put priča o fantomskim zakonima (npr. onom o restituciji) i tako dalje i bliže... ovo bi zasluživalo, sasvim sigurno, poseban blog, ali teško da bismo i onda saznali da li je to naša pronicljivost ili - paranoja... S tim što je ova druga - opasnija!
dolybell92 dolybell92 04:10 27.11.2010

usput...

aleksanadar aleksanadar 08:05 27.11.2010

Ненадана појава невидљиве силе


Мој колега и пријатељ хоће нешто "важно" да ми саопшти. И каже: "Припази се, ОНИ нису задовољни твојим радом..." Ја питам: "Ко су ОНИ? Када је и ко то рекао? И чиме, заправо, нису задовољни у мом раду?" На ова питања мој добронамерни колега нема одговор, само зна, поуздано, да незадовољство - дакле, опасност - постоји!

А опасност је у томе да будем најурен, отпуштен, да останем на улици, без иђе икога свога...

Добро, кажем ја, како је колега то сазнао? Из поузданог извора, од добронамерне колегинице Д. Јасно нам је да колегиница Д. не би лагала о тако нечему. Али, откуда то колегиници Д.? Е, она је то сазнала од наше драге колегинице Б., која, уз то, има приступ извесним поверљивим подацима...

Кажем: "Ништа ми није јасно. Не знам ко то о мени говори, не знам шта говори, осим да говори да је незадовољан са мном... Најзад, зашто ми Б. то није рекла у очи, него је рекла Д., а Д. је рекла теби? Чудан начин да се помогне колеги!"

Колега ме уверава у своје добре намере. И не сумња у добронамерност Д. и Б.

Заправо, Б. је "новост" саопштила Д. молећи је да ми то никако не каже, а Д. није издржала, па је, ипак, рекла мом колеги. И замолила га да ми ништа на говори.

Мој добронамерни колега, ипак, налази, да је добро да ми каже "све", без обзира колико је непријатно.

Е, тако је када те људи воле и брину о теби!

Те ноћи нисам спавао.

Испоставило се, касније, да је неко, негде, у пролазу, рекао да сам нерадник. На томе је и остало.

gordanac gordanac 09:16 27.11.2010

: Ненадана појава невидљиве силе

Himera glasina.

I - hvala za primer.
Odlična ilustracija za to kako se u poslovnom okruženju - šire glasine (bezazlene ili ne, svejedno, sistem je isti, samo se težina posledica razlikuje).
yugaya yugaya 10:16 27.11.2010

Cujem...

...da je ovde nekome rodjendan,




...da domacica voli dobre linkove,

link


...i da je jutros pao sneg.




gordanac gordanac 10:32 27.11.2010

:))

Hvala za link!
Odličan - glasine i mitovi, a sve o istoriji.

I - hvala za Peštu, lepa slika...

evo, da probam da uzvratim jednom lepom, snežnom takođe:



Ima raznih glasina o tom prvom snegu, koji popada po nama, kažu ljudi da je magičan, da je važno objaviti kad se pojavio, itakoto.
yugaya yugaya 11:01 27.11.2010

Re: :))

Ima raznih glasina o tom prvom snegu, koji popada po nama, kažu ljudi da je magičan, da je važno objaviti kad se pojavio, itakoto.


Sneg je najbolji... izgovor da se kupe jos jedne cizme

Evo i pogled kroz prozor da ne bude da sirim glasine:






thug_b thug_b 14:57 27.11.2010

Re: :))

to ti je pogled sa prozora?
pih, i nije nesto.

ja sam sebi izmislila lepsi... da imam kad dodjem jednom u budimpestu:))))

(blago tebi )
thug_b thug_b 14:57 27.11.2010

Re: :))

aaaaaaaaaaaaaaaaaa!
samo sam jednom pritisla....
thug_b thug_b 14:57 27.11.2010

Re: :))

majke mi!
gordanac gordanac 17:26 27.11.2010

Re: :))


aaaaaaaaaaaaaaaaaa!
samo sam jednom pritisla....

majke mi!

:))
verujem
ne frecera internet, dešava se
petar_p petar_p 14:46 27.11.2010

Srbi

sve znaju o glasinama, tracevima, i intrigama, ko ih siri i sa kojim ciljem. Zato i ne veruju svojoj politickoj eliti, skoro pa ama bas nista. Ali nema veze, jer ionako nemaju moc izbora, pa im uvek i iznova izadje na isto.
Kraja Kraja 16:47 27.11.2010

...kad smo kod glasina...

....10.000 bekerela....cekao sam strpljivo (moze li se poreci) godinu dana da ispunis obecanje...


U utorak, 27.10. će pitanje biti postavljeno u toku plenarnog zasedanja, kao zahtev za informacijom upućen ministarstvu poljoprivrede, ministarstvu planiranja i zaštite životne sredine, ministarstvu finansija (carina je u tom sektoru), a biće (u najavi) obavešten i poverenik za informacije, jer se radi o informacijama od javnog značaja.
Sadržina zahteva je dostava informacija o eventalnom uvozu mineralnog đubriva (fosfatnog, sa nedozvoljenim izmerenim nivoima radioaktivnosti na uzetom uzorku na granici, u pomenutom vremenu) i provera istinitosti navoda da je bilo slučajeva prvobitnog odbijanja zahteva za uvozom i stavljanjem u promet, pa zatim - prihvatanja. Provera se traži za sve vrste graničnih prelaza, naravno, kao i dokumentacija akreditovane laboratorije na osnovu koje je (eventualno) bilo moguće uvesti takvo đubrivo.
Rok za odgovore je sedam, odnosno petnaest dana, sa obavezom obaveštavanja u slučaju da informacija "kasni" (jer se postavljaju i pitanja za koje ponekad treba duže vreme za prikupljanje i dostavljanje potpune informacije).


....posto imam neki osecaj da odgovora nece biti, ili ce biti neko mlataranje rukama i uobicajeno prebacivanje s jednog ministarstva na drugo uz obaveznu upotrebu Rasima Ljajica, jel' ok da pitamo tebe za pojasnjenja (eto, sad persiram samom sebi, ako je to ok ;-).


Naravno da je OK!
Situacija sa odgovorom je takva da ga - mora biti.
Zgodna koencidencija je da je u četvrtak, 29.10. "Q&A" za Vladu, od 16.00 do 19.00, i na tom delu sednice ("Poslanička pitanja", svakog poslednjeg četvrtka u mesecu) Vlada mora da bude prisutna i da ODMAH da odgovor poslanicima koji pitanja postavljaju, usmenim putem. Poslanici koji nisu zadovoljni datim odgovorom imaju prava na dodatno pitanje.
A kažu ljudi da ja umem da budem prilično uporna (neki kažu i - ubedljiva) u bavljenju svojim poslom...sad, možda ti ljudi nisu u pravu, možda jesu, ne znaaaaaaam da ti kažem...




...kažu ljudi da ja umem da budem prilično uporan...ne znam...
gordanac gordanac 17:30 27.11.2010

razlika postoji...

...između informacija i - glasina.
Svoj deo posla, sa zahtevom za informacije - obavila.
Sad traje jedan drugi proces, kojem su deo i te informacije.
Kad i čim bude okončan taj proces - biće razmene informacija.
Glasina neče biti, ili tačnije - ja u širenju glasina, a bez činjenica, neću učestvovati.
Kraja Kraja 18:02 27.11.2010

razlika postoji...

...nadam se da ces biti ovako hladnokrvna kada za 10 godina budemo konacno citali rezultate tog procesa i njegove posledice...

...sto bi jednom jedan rek'o, u zdravlje...
Hansel Hansel 21:00 27.11.2010

Re: razlika postoji...

... i "Živeli!"...
gordanac gordanac 19:18 28.11.2010

glasine? ili - ne?

Poslednjih 24 sata odvija se svojevrsna trka između US Gov. i - Wikileaks, a radi se o najavljenom obajvljivanju ogromnog broja strana materijala koji US još uvek "drži" da nikako - nije za objavljivanje (istovremeno "drži" i da deo materijala niej verodostojan).
Danas (u poslednjih par sati) desilo se sledeće:
- Wikileaks je objavio da imaju "cyber" napade na svojoj internet stranici
- Spigel je objavio da je u posedu svoh materijala kao i wikileaks i da će zato biti objavljen ranije
- medijske kuće sve zajedno emituju pod "breaking news"

Glasine? Ili - nisu?
Go figure.

LINK A CNN

LINK 1 - Spiegel(via gawker)

LINK 2 BoingBoing

LINK 3 BOingBoing Wikileaks will go down
gordanac gordanac 19:26 28.11.2010

: glasine? ili - ne?

Izašao još jedan:

Guardian

I Wikileaks na Twitter:

Wikileaks
nsarski nsarski 21:23 28.11.2010

Re: : glasine? ili - ne?

gordanac
Izašao još jedan:

Guardian

I Wikileaks na Twitter:

Wikileaks

Ima i na New York Timesu Cables Obtained by WikiLeaks Shine Light Into Secret Diplomatic Channels
Milan Novković Milan Novković 21:51 28.11.2010

Re: : glasine? ili - ne?

Ima i na New York Timesu Cables Obtained by WikiLeaks Shine Light Into Secret Diplomatic Channels

Moj "IT hunch" ili neartikulisana strast ka conspiracy teorijama, šta god da je "jače", tj "kvalitetnije":

- Čitam na Guardijan sajtu. Ok, poruke mogu lako da budu autentične.

- Ali ne vidim da drugima govore bilo šta što nisu znali

- Tako, ja bih sigurno razmislio i o tome kakvu korist US mogu da imaju od WikiLeaks ovom prilikom. Tj nema potrebe da sumnjam u WikiLeaks, nego u neplanirani gubitak dokumenata od strane US.

Najbolji primer što najbanalnija prodecura može da uradi sa dokumentima: Ovde u UK postoji zakon po kom ako nešto enkriptujemo i dođe nam država sa zahtevom moramo da im damo encrypcioni ključ.

Nedavno ovde posumnjali u jednog mladog (ne sećam se tačno, mislim da je jako mlad) čoveka da je downloadovao materijal na temu dečje pornografije.
Nije hteo da im da ključ i nikako da mu provale u materijal na zaplenjenom disku.

Dobro zaštiti podatke enkripcijom stvarno nije problem ni za amatere.

Tako, ostaju procedure - da se jedan 22-godišnjak tek tako provuče kroz nezapušene rupe u procedurama nije lako poverovati.

Ovde postoji bar 10 blogera koji bi mogli procese definisali dovoljno dobro da bi se i vladine agencije, celi timovi, mučili da ih provale.

Ok, ostaje ljudski factor ali, IMHO, i on je "precenjen".

Hadje da vidimo šta će to narednih dana stvarno žestoko nauditi US, šta to širi audience nije znao, a o diplomatskom da i ne pričamo.

gordanac gordanac 22:07 28.11.2010

: : glasine? ili - ne?

nsarski
gordanac
Izašao još jedan:

Guardian

I Wikileaks na Twitter:

Wikileaks

Ima i na New York Timesu Cables Obtained by WikiLeaks Shine Light Into Secret Diplomatic Channels

Da li su sada svi oni (Guardian, El Pais, Spiegel, New York Times,...ko sve još nema materijal bogsvetinekazna...), dakleM, da li su to "offline" (klasični) ili online mediji, ha?
Znam da će se što-šta naći u "papirnim" izdanjima, ali - WikiLeaks je danas učino (čini mi se) jednako važnu stvar kao što je ovaj CABLEGATE per se, odnosno - učinio je da granica umreženih medija postane potpuno nevidiljiva, tako ja mislim.
Ako se glasinama smatralo ono što se "relativno neprovereno" širi "od usta do usta" ili bilo gde po internetu, sad je "uskočeno" u (verovatnu) - kredibilnost koju inače imaju samo - offline mediji.
Skroz interesantna stvar, čini mi se.
gordanac gordanac 22:13 28.11.2010

: : glasine? ili - ne?

Evo ga i:

Washington Post
nsarski nsarski 22:15 28.11.2010

Re: : : glasine? ili - ne?

Skroz interesantna stvar, čini mi se.

Ili kako kaze Alisa: ovo postaje curiouser and curiouser!

gordanac gordanac 22:22 28.11.2010

: : : glasine? ili - ne?

nsarski
Skroz interesantna stvar, čini mi se.

Ili kako kaze Alisa: ovo postaje curiouser and curiouser!


:))))
sad sam mirelirado odgovarala o - nerođendanima :))

Ništa lepše nego kad je "curiouser and curiouser", tako ja mislim.
(idem da nađem sliku mačke u štrafte, mora ostati ovde da "kompletiram ugođaj" :))

EDIT:
voila!

mirelarado mirelarado 22:28 28.11.2010

Re: : : : glasine? ili - ne?

gordanac
Ništa lepše nego kad je "curiouser and curiouser", tako ja mislim.
(idem da nađem sliku mačke u štrafte, mora ostati ovde da "kompletiram ugođaj" :))


Покушаћу да не закасним, овај пут. :))))

ЕДИТ: Бар сам пронашла видео:


nsarski nsarski 22:38 28.11.2010

Re: : : : glasine? ili - ne?

gordanac
nsarski
Skroz interesantna stvar, čini mi se.

Ili kako kaze Alisa: ovo postaje curiouser and curiouser!


:))))
sad sam mirelirado odgovarala o - nerođendanima :))

Ništa lepše nego kad je "curiouser and curiouser", tako ja mislim.
(idem da nađem sliku mačke u štrafte, mora ostati ovde da "kompletiram ugođaj" :))

EDIT:
voila!



Aha, Cheshire cat! On je kao neuhvatljivi Assange, Robin Hud cyber sveta (uzima od informisanih i daje neinformisanima) - samo se izgubi a za njim ostane kiseli osmeh. Mislim da su ovog puta Ameri pissed off, big time.

P.S. Jos ozbiljnije. Kao sto znamo "rukopisi ne gore", ali sada smo saznali da ni digitalne zapise nije moguce unistiti. Rekao bih da smo usli u doba hipermnezije (suprotno od amnezije, gde se sve zaboravlja) kada je svako znanje dostupno svima koji za njim tragaju.
O tome je na svoj nacin davno pisao onaj prorok Borhes kad je sastavio Funes, the memorious.
gordanac gordanac 23:00 28.11.2010

Re: : : : glasine? ili - ne?

nsarski
gordanac
nsarski
Skroz interesantna stvar, čini mi se.

Ili kako kaze Alisa: ovo postaje curiouser and curiouser!


:))))
sad sam mirelirado odgovarala o - nerođendanima :))

Ništa lepše nego kad je "curiouser and curiouser", tako ja mislim.
(idem da nađem sliku mačke u štrafte, mora ostati ovde da "kompletiram ugođaj" :))

EDIT:
voila!



Aha, Cheshire cat! On je kao neuhvatljivi Assange, Robin Hud cyber sveta (uzima od informisanih i daje neinformisanima) - samo se izgubi a za njim ostane kiseli osmeh. Mislim da su ovog puta Ameri pissed off, big time.

P.S. Jos ozbiljnije. Kao sto znamo "rukopisi ne gore", ali sada smo saznali da ni digitalne zapise nije moguce unistiti. Rekao bih da smo usli u doba hipermnezije (suprotno od amnezije, gde se sve zaboravlja) kada je svako znanje dostupno svima koji za njim tragaju.
O tome je na svoj nacin davno pisao onaj prorok Borhes kad je sastavio Funes, the memorious.


Yep.
Do sada smo za rukopise znali pouzdano, a samo smo slutili za "bajtove" (kokanda stvarno grizu! :))

A i na srpskom već ima reakcija:

"Vašington osudio objavljivanje dokumenata

Bela kuća najoštrije je večeras osudila objavljivanje poverljivih dokumenata SAD nazvavši ga "neodgovornim i opasnim", i ponovila da taj potez Vikiliksa može da ugrozi živote pojedinih ljudi, prenele su agencije.

"Neka bude jasno, otkrivanje tih dokumenata može da izazove rizik za naše diplomate, pripadnike obaveštajnih službi i ljude čitavog sveta koji očekuju od SAD pomoć u promovisanju demokratije i transparentne vladavine", rekao je portparol predsednika SAD Baraka Obame, Robert Gibs.

Pentagon je takođe osudio objavljivanje tajnih američkih dokumenata koje je Vikiliks "nezakonito pribavio", navodeći da je preduzeo mere kako bi se izbeglo da se to ponovi u budućnosti.

-----

Fratini: Vikiliks poguban za svetsku diplomatiju

Zbog objavljivanja poverljivih dokumenata SAD do kojih je došao Vikiliks, ne negoduju samo u Vašingtonu.

Zabrinut je italijanski ministar spoljnih poslova Franko Fratini koji ocenjuje da bi objavljivanje osetljive diplomatske prepiske bio "11. septembar svetske diplomatije".

On je rekao da ne zna sadržaj dokumenata, ali je upozorio da bi to moglo da naruši odnose poverenja između država.

"To će biti 11. septembar svetske diplomatije", preneo je Rojters izjavu Fratinija, koji je pozvao italijanske tužioce da istraže Vikiliks.

Italijanska vlada premijera Silvija Berluskonija saopštila je u petak da je očekivano objavljivanje dokumenata deo strategije sa ciljem da ugrozi međunarodnu sliku Italije i njene ekonomske interese. "

p.s.
Funes?
Eh, da, recuerdos...
Goran Vučković Goran Vučković 23:28 28.11.2010

Re: : : : glasine? ili - ne?

"Neka bude jasno, otkrivanje tih dokumenata može da izazove rizik za naše diplomate, pripadnike obaveštajnih službi i ljude čitavog sveta koji očekuju od SAD pomoć u promovisanju demokratije i transparentne vladavine", rekao je portparol predsednika SAD Baraka Obame, Robert Gibs.

Ništa gore za transparentnu vladavinu od transparancije
gordanac gordanac 00:45 29.11.2010

: : : : glasine? ili - ne?

Goran Vučković
"Neka bude jasno, otkrivanje tih dokumenata može da izazove rizik za naše diplomate, pripadnike obaveštajnih službi i ljude čitavog sveta koji očekuju od SAD pomoć u promovisanju demokratije i transparentne vladavine", rekao je portparol predsednika SAD Baraka Obame, Robert Gibs.

Ništa gore za transparentnu vladavinu od transparancije

Grab a mice and think twice, Čubaka, think twice...
Šta će kroz CABLEGATE ustvari postati - sasvim transparentno?
Kakvi veoma važni podaci, ha?
Ili - ...

p.s.
na ovom bih ti mestu preporučila i tekst na kojem se nalazimo, kaotakav
Dragan Pleskonjic Dragan Pleskonjic 11:40 29.11.2010

Re: glasine? ili - ne?

Juče je WikiLeaks na svom Twitter nalogu objavio: "We are currently under a mass distributed denial of service attack."

Baš me zanima da li se zaista radi o pravom DDoS napadu ili je gomila ljudi iz celog sveta pohrlila da vidi šta sve može da se nađe na njihovim serverima, pa time dovela sistem do granice performansi za odgovore na zahteve.
jaksa scekic jaksa scekic 19:25 28.11.2010

Wikileaks i balkan

sad mi javilo da postoji velika sansa da budu objavljeni brzojavi US ambasada sa ovih prostora, i da se prate reakcije.
Bice zanimljivo
gordanac gordanac 19:28 28.11.2010

: Wikileaks i balkan

Guardian je počeo:

Cable Leak Diplomacy Crisis
Unfuckable Unfuckable 19:35 28.11.2010

Re: : Wikileaks i balkan

nema Srbije na mapi, ili ja nešto ne radim kako treba?
gordanac gordanac 19:41 28.11.2010

: : Wikileaks i balkan

Unfuckable
nema Srbije na mapi, ili ja nešto ne radim kako treba?

Nema, kokanda.
Proveri za neko vreme.
"Miš" je osetljiv na svetleću tačkicu i odmah ti daje i ime države.
Unfuckable Unfuckable 19:43 28.11.2010

Re: : : Wikileaks i balkan

da, to sam usvojio: ima nešto malo Makedonije, Bosne i Hrvacke.
Mi smo izgleda nedodirljivi čak i za Vikiliks
gordanac gordanac 20:02 28.11.2010

: : : Wikileaks i balkan

Unfuckable
da, to sam usvojio: ima nešto malo Makedonije, Bosne i Hrvacke.
Mi smo izgleda nedodirljivi čak i za Vikiliks

:))
Kokanda imamo svi jedan "CABLEGATE" u nastajanju i izgradnji - teško je ovog trenutka proceniti domete, posledice i efekte, ali - jedno je (mislim) sigurno - ovakvo šta se nikada do sada nije desilo.

Ostaje da se vidi kako će reagovati offline mediji i - zvaničnici, ako nešto od materijala bude posebno zanimljivo.
ivana23 ivana23 20:02 28.11.2010

Re: : : Wikileaks

jaksa scekic jaksa scekic 20:03 28.11.2010

Re: : : Wikileaks i balkan

Ima nas u jednom brzojavu,

KOSOVO AND SERBIA

-----------------------------------------

4. (C) Levitte noted that the EULEX mission is having diplomatic problems with the Kosovar government and public

PARIS 00001254 002 OF 004

after signing two technical protocols with Serbia. They are hoping to ensure continued calm as Kosovo heads into municipal elections. A/S Gordon stated that the Kosovars will have to accept the protocols but that it should be clearly explained that these are technical agreements that have no impact on Kosovo's independent status. Levitte also criticized Serbian FM Jeremic, saying that he is doing nothing to encourage Serb return or participation in Kosovo's government. Levitte noted that Jeremic "makes big promises" every time he comes to France, but doesn't follow through. Levitte no longer meets with him and does not consider him to be the "modern face of Belgrade" that he purports to be.
ivana23 ivana23 20:05 28.11.2010

Re: : : Wikileaks i balkan

Sutrasnja naslovnica

Milan Novković Milan Novković 20:16 28.11.2010

Ti....

ili ja nešto ne radim kako treba

....pre svega troluješ

Tema bloga je "glasine, ogovaranja, tračevi"
mirelarado mirelarado 20:10 28.11.2010

Доцкан?

У великој сам журби, зато касним с рођенданском честитком Власти. Касним и са опаском да људи највише воле да проносе гласине о ближњима и даљима и често нису свесни да тиме много више казују о себи, него о онима које олајавају.

П.С. Ако вам неко каже како ништа не стижем и стално касним, знајте да су то клевете, пука људска злоба...

gordanac gordanac 22:18 28.11.2010

: Доцкан? - Никако! :))

mirelarado
У великој сам журби, зато касним с рођенданском честитком Власти. Касним и са опаском да људи највише воле да проносе гласине о ближњима и даљима и често нису свесни да тиме много више казују о себи, него о онима које олајавају.

П.С. Ако вам неко каже како ништа не стижем и стално касним, знајте да су то клевете, пука људска злоба...


"...кад год дошла - добродошла..."

Na nerođendan se i inače - ne može zakasniti.
Tome se i ja nadam i sigurna sam da je - tako.
jaksa scekic jaksa scekic 21:26 28.11.2010

Slovenija brzojav :)))

Bargaining to empty the Guantánamo Bay prison: When American diplomats pressed other countries to resettle detainees, they became reluctant players in a State Department version of “Let’s Make a Deal.” Slovenia was told to take a prisoner if it wanted to meet with President Obama, while the island nation of Kiribati was offered incentives worth millions of dollars to take in Chinese Muslim detainees, cables from diplomats recounted. The Americans, meanwhile, suggested that accepting more prisoners would be “a low-cost way for Belgium to attain prominence in Europe.”
gordanac gordanac 23:15 28.11.2010

i ...

...WikiLeaks themselves:

C A B L E G A T E
gordanac gordanac 00:37 29.11.2010

: i ...

...još, by WikiLeaks theselves:

Cablegate: What's coming up as the weeks go by...
gordanac gordanac 00:39 29.11.2010

Re: : i ...

gordanac gordanac 07:05 29.11.2010

a evo šta se...

...o celoj stvari misli "The Economist", na blogovski način (u rubrici "About Democracy in America" In this blog, our correspondents share their thoughts and opinions on America's kinetic brand of politics and the policy it produces) :

WikiLeaks degenerates into gossip


gordanac gordanac 08:38 29.11.2010

i - reakcija....

...zvaničme Australije:

Doorstop on leaking of US classified documents by Wikileaks

Attorney-General for Australia
Robert McClelland MP

EDIT:
I istovremeno - "live & timeline WikiLeaks" koji daje Guardian na svom blogu, evo linka:

Guardian Blog WikiLeaks Live Updates
gordanac gordanac 10:03 29.11.2010

i - očekivani...

...(sl zato ne manje zanimljivo) - "otkriva se" gde je hosting WikiLeaks, odnos gde je server koji je - host.
Evo ovde:

WikiLeaks server host BAHNHOF, Švedska

Preporučuje se "ceo ekran" za razgledanje ovog, nekada antiniklearnog skloništa (kažu), 30 metara ispod zemlje.
(a gde bi drugde i bio serve za wikileaks?! :))
mlekac mlekac 11:52 29.11.2010

Re: i - očekivani...

gordanac
...(sl zato ne manje zanimljivo) - "otkriva se" gde je hosting WikiLeaks, odnos gde je server koji je - host.
Evo ovde:

WikiLeaks server host BAHNHOF, Švedska

Preporučuje se "ceo ekran" za razgledanje ovog, nekada antiniklearnog skloništa (kažu), 30 metara ispod zemlje.
(a gde bi drugde i bio serve za wikileaks?! :))

A prve komsije im ovi iz PirateBay-a? Pa onda, nasabajle, zajedno pijuckaju kafu i ogovaraju Amere...
Goran Vučković Goran Vučković 00:34 01.12.2010

To destroy this invisible government

In this sense, most of the media commentary on the latest round of leaks has totally missed the point. After all, why are diplomatic cables being leaked? These leaks are not specifically about the war(s) at all, and most seem to simply be a broad swath of the everyday normal secrets that a security state keeps from all but its most trusted hundreds of thousands of people who have the right clearance. Which is the point: Assange is completely right that our government has conspiratorial functions. What else would you call the fact that a small percentage of our governing class governs and acts in our name according to information which is freely shared amongst them but which cannot be shared amongst their constituency? And we all probably knew that this was more or less the case; anyone who was surprised that our embassies are doing dirty, secretive, and disingenuous political work as a matter of course is naïve. But Assange is not trying to produce a journalistic scandal which will then provoke red-faced government reforms or something, precisely because no one is all that scandalized by such things any more. Instead, he is trying to strangle the links that make the conspiracy possible, to expose the necessary porousness of the American state’s conspiratorial network in hopes that the security state will then try to shrink its computational network in response, thereby making itself dumber and slower and smaller.

Early responses seem to indicate that Wikileaks is well on its way to accomplishing some of its goals. As Simon Jenkins put it (in a great piece in its own right) “The leaks have blown a hole in the framework by which states guard their secrets.” And if the diplomats quoted by Le Monde are right that, “we will never again be able to practice diplomacy like before,” this is exactly what Wikileaks was trying to do. It’s sort of pathetic hearing diplomats and government shills lament that the normal work of “diplomacy” will now be impossible, like complaining that that the guy boxing you out is making it hard to get rebounds. Poor dears. If Assange is right to point out that his organization has accomplished more state scrutiny than the entire rest of the journalistic apparatus combined, he’s right but he’s also deflecting the issue: if Wikileaks does some of the things that journalists do, it also does some very different things. Assange, as his introductory remarks indicate quite clearly, is in the business of “radically shift[ing] regime behavior.”


zunguzungu: Julian Assange and the Computer Conspiracy; “To destroy this invisible government”

gordanac gordanac 05:53 01.12.2010

: To destroy this invisible government...

...using invisible organization :))
Paradoksalna ideja, ali - očigledan proces.
Videla sam taj blog juče (WikiLieaks Twetter)
Čini ni se da se možda samo jedna činjenica zanemaruje - promene koje (eventualno) mogu biti proizvedene su samo jednog profila - nove regulacije (propisi) čijim odredbama će se (opet verovatno) ići u sasvim suprotnom smeru od onoga, koji je po stavovima teksta iz bloga želeo biti prozveden.
Goran Vučković Goran Vučković 10:37 01.12.2010

Re: : To destroy this invisible government...

gordanac
...using invisible organization :))
Paradoksalna ideja, ali - očigledan proces.
Videla sam taj blog juče (WikiLieaks Twetter)
Čini ni se da se možda samo jedna činjenica zanemaruje - promene koje (eventualno) mogu biti proizvedene su samo jednog profila - nove regulacije (propisi) čijim odredbama će se (opet verovatno) ići u sasvim suprotnom smeru od onoga, koji je po stavovima teksta iz bloga želeo biti prozveden.

Ne samo to, nego ima i interesantan "sporedni" efekat da se liberali kače sa liberalima (ili je "progresivac" bolja reč)?
ivana23 ivana23 10:47 03.12.2010

***

Novi sajt WikiLeaks

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana