Istorija

Мојковачка битка

lidiaz RSS / 06.01.2016. u 22:08
Данас је 100 година од славне Мојковачке битке, када је црногорска војска, њих 6500, зауставила надмоћну швапску омогућивши повлачење српској. Мојковачка битка била је кулминација одбране фронта од Вишеграда до Мојковца. Битка је добијена упркос малобројности и слабијем наоружању, а победа је извојевана храброшћу јунака који су грудима пробијали жичане ограде које је непријатељ постављао. Борбом прса-у-прса непријатељ је побеђен и заустављен. 
 
Више овде
 
 
Из сведочења Василије Вукотић, ћерке сердара Јанка Вукотића 
 
- Нека буде борба непрестана, нека буде што бити не може, крст и топуз нека се сударе - Његошеве стихове говори мој рођак Ђуро Вукотић, наздрављајући осталим официрима. - Важно је да је братска српска војска измакла, ако ми изгинемо имаће ко да нас освети и сатре швапску силу... 
 
А Мојковац и данас живи у памћењу потомака. Да није било оног крвавог Божића на Мојковцу, не би било ни Васкрса на Кајмакчалану. Да црногорски орлови, они млади људи, који у трену презреше смрт, својим грудима не затворише мојковачка врата и тако не дозволише непријатељу да се јави српској војсци у бок и позадину, можда би судбина српства била заувек запечаћена... 


Komentari (187)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:44 06.01.2016

Чудесно

Ето, прошло је ни 100 година, и ти смо где смо: са две стране границе, ми и Црногорци. Данас два народа. Мој отац, рођен 1923. године, причао ми је да је у његово доба Црногорац било регионална ознака, као данас Шумадинац, Војвођанин. А у мом селу Јеленку, крај Даниловграда, нико се није писао као Црногорац све до... Мила. А не сећам се које то године, Мила из којег године. Јер није ни он био исти.

lidiaz lidiaz 23:51 06.01.2016

Re: Чудесно

Па није био исти, а и сину је наденуо име Блажо по славном деди.
Мада, и то колико су сада државотворни Црногорци, а колико је то дневнополитички је велико питање. Језик којим говоре, кад их питају, и даље је српски, зато им се латиница и намеће.

Мене више брину ови наши што постају Регионци, као нека нова нација која је заменила полупокојно југословенство. И који нам личним примером покушавају доказати како су дешавања од пре сто година била погрешна, како смо лепо требали да дозволимо окупацију.
Ових година је стогодишњица великих битака иѕ великог рата. Мала Србија била је велики победник тог рата. Још мања Црна Гора однела је једну од највећих победа.
А данас, Мојковачка битка може да се изгугла, али нема је на насловним странама, или на вестима, бар не на почетку. Да не причамо о неком обележавању...
blogovatelj blogovatelj 02:37 07.01.2016

Re: Чудесно

Мене више брину ови наши што постају Регионци, као нека нова нација која је заменила полупокојно југословенство


Skidam kapu za komentar. Divna rec koja ih opisuje - Regionci.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 05:57 07.01.2016

Podzemlje

Predrag Brajovic
нико се није писао као Црногорац све до... Мила. А не сећам се које то године, Мила из којег године. Јер није ни он био исти.





verovatno 1995. nego ovo sa pisanjem je meni komično, baš mi Danilovgrađani pričali nedavno, to je u CG kako vetar duva, ako procene da im je bolje da se dodvore Mitropolitu, onda se izjasne kao Srbi, a ako procene da su Milovi interesi kvalitetniji, onda su - Crnogorci. i to često ide do banalnosti da će jedan brat ili sestra ići na liturgiju dok će drugi ići kod Mila u partiju. srećom te su obojica Voždova stali malo na loptu i prestali su da šire mržnju ne bi li štitili domene svojih uticaja, konačno, jer su uvideli da to nikuda ne vodi. a i Narod se iskulirao jer su videli da od velikih nacionalnih priča nema previše hleba. meni se čini da smo ušli u jednu novu epohu, epohu realizma.

super su partijci izneli tu pricu, od jugoslovenstva, preko mafijaškog nacionalizma, do nacion-vesternizma, sve po potrebi i duhu vremena. jedno je samo konstanta - vlast. Crna Gora je, pre svega, kao i Srbija, policijska država, tačnije - država Policaj(a)ca, i tamo-ovde se tako rešava sve, čiji pistolero je jači, na njegovoj strani pravda.




ps. interesantan je Mitropolitov pogled ovde, onako Ave Justina, miran, prodoran, blag, svetogorski. na slici je, verovatno, neka 1990. ili 1991. danas je tog pogleda ostalo tek u naznakama. godine borbe za prevlast i poziciju u društvu su ostavile svoj trag.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 06:11 07.01.2016

Re: Чудесно

blogovatelj
Мене више брину ови наши што постају Регионци, као нека нова нација која је заменила полупокојно југословенство


Skidam kapu za komentar. Divna rec koja ih opisuje - Regionci.


interesantno je ovo, i opet je kod Srba (i/ili crnogorskih Srba) to najizraženije. ja ne znam ikoga u regionu da razmišlja tako romantično kao Srbi - na prvom mestu interesi Regiona umesto sopstveni državni interesi? ali dobro, ne možeš se rešiti tripa Jugoslovenstva preko noći, ipak smo mi bili ti koji su forsirali priču 85 godina, i taj identitet ne može izbledeti preko noći, još posebno s tim da se forsira to utapanje u masu sa strane. sve je okej dok ljudi to ne rade iz podlačkih razloga, sa zadnjim namerama.
emsiemsi emsiemsi 10:19 07.01.2016

Re: Чудесно

lidiaz
Па није био исти, а и сину је наденуо име Блажо по славном деди.
Мада, и то колико су сада државотворни Црногорци, а колико је то дневнополитички је велико питање. Језик којим говоре, кад их питају, и даље је српски, зато им се латиница и намеће.

Мене више брину ови наши што постају Регионци, као нека нова нација која је заменила полупокојно југословенство. И који нам личним примером покушавају доказати како су дешавања од пре сто година била погрешна, како смо лепо требали да дозволимо окупацију.
Ових година је стогодишњица великих битака иѕ великог рата. Мала Србија била је велики победник тог рата. Још мања Црна Гора однела је једну од највећих победа.
А данас, Мојковачка битка може да се изгугла, али нема је на насловним странама, или на вестима, бар не на почетку. Да не причамо о неком обележавању...

Сагласан !
Лајк !
lidiaz lidiaz 11:21 07.01.2016

Re: Podzemlje

Митрополит Амфилохије изузетна је личност у сваком погледу. Био је у Чикагу кад смо живели тамо, да се прецизније изразим, био је у Новој Грачаници. Без њега, српство у Црној Гори би нестало.
docsumann docsumann 11:58 07.01.2016

Re: Podzemlje

lidiaz
Митрополит Амфилохије изузетна је личност у сваком погледу. Био је у Чикагу кад смо живели тамо, да се прецизније изразим, био је у Новој Грачаници. Без њега, српство у Црној Гори би нестало.


uh, ne bih se složio, ni u tragovima.

Amfilohije je tipičan predstavnik retrogradnog srpstva u crnogoraca. odgovoran za politizaciju vjere, za raspirivanje međubratske mržnje korišćenjem ostrašćenog, osvetničkog, mrziteljskog govora. ničeg hrišćanskog u tome nema. previše agresije u stavovima, koje je često imao poterbu naknadno da ublažava i pojašnjava kad bi primjetio da je otišao predaleko.
više političar nego duhovno lice. odlično mu je išla saradnja sa jedinstvenim DPS-om. pa čak je i sa Milom konvertitom, u par navrata, znao da pronađe zajednički jezik i interes, iako je dobro znao ko je ovaj i čime se sve bavi.
ima sreću što mu je oponent po crkvenim pitanjima jedna smješna klovnovska figura kao što je Miraš takozvani Dedeić.

to što je protiv EU i NATO, nije po meni nikakav problem. mada ne znam da li je u redu da se otvoreno bavi agitacijom po tom pitanju.

no, njegova homofobičnost čini mi se da nema premca među crkvenim velikodostojnicima u regionu. toliko mržnje i zlih (poganih) riječi upućenih LGBT zajednici čine ga liderom u borbi protiv njihovih prava.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 12:03 07.01.2016

Re: Podzemlje

Хвала, Докс.
Пуковник Амфилохије... Штеточина пар екселанс. Уосталом, СПЦ је кадровски прилично тужна институција. А о њиховим ставовима и срамовима -- ЛБГТ, педофилија, среброљубље... -- боље да не говорим. Но, да станем ја, ја сам неверник. Од мене је и оволико на данашњи дан превише.
emsiemsi emsiemsi 12:25 07.01.2016

Re: Podzemlje

Predrag Brajovic
Хвала, Докс.
Пуковник Амфилохије... Штеточина пар екселанс. Уосталом, СПЦ је кадровски прилично тужна институција. А о њиховим ставовима и срамовима -- ЛБГТ, педофилија, среброљубље... -- боље да не говорим. Но, да станем ја, ја сам неверник. Од мене је и оволико на данашњи дан превише.

Глупости !
emsiemsi emsiemsi 12:25 07.01.2016

Re: Podzemlje

lidiaz
Митрополит Амфилохије изузетна је личност у сваком погледу. Био је у Чикагу кад смо живели тамо, да се прецизније изразим, био је у Новој Грачаници. Без њега, српство у Црној Гори би нестало.

Сагласан !
milisav68 milisav68 12:27 07.01.2016

Re: Podzemlje

docsumann
ima sreću što mu je oponent po crkvenim pitanjima jedna smješna klovnovska figura

Nema sreća sa tim nikakve veze.

To su samo dve frakcije jedne iste službe.
omega68 omega68 12:37 07.01.2016

Re: Podzemlje

onako Ave Justina, miran, prodoran, blag, svetogorski.

Свети Архимандрит СПЦ др Благоје-Јустин Поповић (6.4.1894 - 7.4.1979.г) никада није могао да постане Епископ иако један од најпаметнијих и најобразованијих Срба уоште, а свештеника сасвим сигурно - јер је изневерио чување СРБСКЕ ТАЈНЕ - писао о Историји Хришћанства онако како би то требало радити - он је преподобни, нема га у календару СПЦ као свеца, док је масон Николај Велимировић доживео невиђене посмртне фараонске почасти - његови другови масони му саградили храм у Лелићу!
Одредили му дан када се он слави и остало што се чини када се неко ко се држао заклетве, посмртно жели истаћи за пример онима који чувају Тајну! Да је не открију.

Др Јустину Поповићу је замерано што се сматрао и теозофом - а теозоф је секташ који је најомраженији у СПЦ!
Они сваког теозофа подводе под секташа и сврставају га у организацију Хелене Блавацке која је теозофију изучавала на одређен начин и која се сматра утемељивачем теозофије - а теозофију нико никада, није и не може утемељити.

Не постоји школа за теозофе, не може се неко произвести у теозофа, као што СПЦ или Војска производе свештенике, потпоручнике и воднике - али је ТЕОЗОФ онај који је Спознају Бога искусио на личном примеру - ма он био најобичнији занатлија!

Па зар Исус Христ није и столар и утемељивач Теозофије, зар Он у новијој историји ове Цивилизације није тај који је лично спознао Бога!?
П.С.На велики притисак верника и Јустин Поповић је напокон проглашен светим
freehand freehand 12:55 07.01.2016

Re: Чудесно

Мене више брину ови наши што постају Регионци, као нека нова нација која је заменила полупокојно југословенство. И који нам личним примером покушавају доказати како су дешавања од пре сто година била погрешна, како смо лепо требали да дозволимо окупацију.

Regionci su samo faza u stalnoj metamorfozi specifičnog stanja duha i pogleda na svet. I počesto su u stanju da pozdrave a bogami i baštine slobodarske i herojske pokrete i postupke naroda i države i 1389, i 1804, i 1914, i 1941, Ali nikako otpor NATO, a ne daj Bpže da bi se neko danas suprotstavio diktatu i direktnoj pretnji. Sa Zapada. Istoku bi se zdušno, parolama i pokličima ali tuđom guzicom junački isprečili.
Uvek spremni da svoj narod i državu denacifikuju, do poslednjeg, Da se asimiluju, globalizuju, odreknu čega je god potrebno iz sopstvene istorije, tradicije, porekla.
Što se pak nacija tiče svako je ono što prihvati i za sebe kaže da jeste, ali se soipstveno poreklo teško - ako ikako - guši i zaboravlja. Politike se menjaju, sa njima i mode pripadništva. Ali se uvek neka ravnoteža uspostavi. Današnje crnogorstvo potpuno je legitimna stvar, za poštovanje i pozdrav. Dok god ne počiva na nasilju i prisili.
Slava mojkovačkim junacima,
freehand freehand 12:56 07.01.2016

Re: Podzemlje

milisav68
docsumann
ima sreću što mu je oponent po crkvenim pitanjima jedna smješna klovnovska figura

Nema sreća sa tim nikakve veze.

To su samo dve frakcije jedne iste službe.

Ma kakvi. Ali kakva crkva takav joj i glavar.
vcucko vcucko 12:56 07.01.2016

Re: Чудесно

Srđan Fuchs
blogovatelj
Мене више брину ови наши што постају Регионци, као нека нова нација која је заменила полупокојно југословенство


Skidam kapu za komentar. Divna rec koja ih opisuje - Regionci.


interesantno je ovo, i opet je kod Srba (i/ili crnogorskih Srba) to najizraženije. ja ne znam ikoga u regionu da razmišlja tako romantično kao Srbi - na prvom mestu interesi Regiona umesto sopstveni državni interesi? ali dobro, ne možeš se rešiti tripa Jugoslovenstva preko noći, ipak smo mi bili ti koji su forsirali priču 85 godina, i taj identitet ne može izbledeti preko noći, još posebno s tim da se forsira to utapanje u masu sa strane. sve je okej dok ljudi to ne rade iz podlačkih razloga, sa zadnjim namerama.


Pri tome je jugoslovenstvo kao takvo izvorno hrvatska ideja - videti "Jugoslavenski odbor", Trumbić, Supilo i kompanija. U svoje vreme odlično se uklapalo u hrvatski nacionalni interes, oslobođenje od habzburške vlasti itd. Srbi su reagovali na dva pretežna načina: dvor i vlast su po difoltu videli priliku da se nešto mazne na širem prostoru, a prost pravoslavni narod je očekivano zablenuo u neka nova šarena vrata i izloge, nespreman i nedorastao novoj situaciji. Očekivano, ali nije očekivano ni normalno da ni dan danji dobar (veći?) deo Srba nije odmakao ni metra dalje. To je već bruka.
freehand freehand 13:07 07.01.2016

Re: Чудесно

Pri tome je jugoslovenstvo kao takvo izvorno hrvatska ideja - videti "Jugoslavenski odbor", Trumbić, Supilo i kompanija.

Plitko ti je ovo. Kakav Trumbić, kakav Supilo, jugoslovenstvo je ideja starija od njih kudikamo. Gavrilo Princip i Mladobosanci se svakako nisu na idejama Jugoslovenskog odbora napajali.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 13:41 07.01.2016

Re: Чудесно

freehand
Pri tome je jugoslovenstvo kao takvo izvorno hrvatska ideja - videti "Jugoslavenski odbor", Trumbić, Supilo i kompanija.

Plitko ti je ovo. Kakav Trumbić, kakav Supilo, jugoslovenstvo je ideja starija od njih kudikamo. Gavrilo Princip i Mladobosanci se svakako nisu na idejama Jugoslovenskog odbora napajali.

Или, још старије, Бранко Радичевић (који, у ствари, записује актуелни тренд), Његош, Вук... То југословенство имало је две струје, српску и хрватску, но суштински је одражавало жељу овдашњих народа да се реше разних протектората.
vcucko vcucko 14:28 07.01.2016

Re: Чудесно

Predrag Brajovic
freehand
Pri tome je jugoslovenstvo kao takvo izvorno hrvatska ideja - videti "Jugoslavenski odbor", Trumbić, Supilo i kompanija.

Plitko ti je ovo. Kakav Trumbić, kakav Supilo, jugoslovenstvo je ideja starija od njih kudikamo. Gavrilo Princip i Mladobosanci se svakako nisu na idejama Jugoslovenskog odbora napajali.

Или, још старије, Бранко Радичевић (који, у ствари, записује актуелни тренд), Његош, Вук... То југословенство имало је две струје, српску и хрватску, но суштински је одражавало жељу овдашњих народа да се реше разних протектората.

Naravno da su razne ideje pa i jugoslovenska postojale na obe strane, i mnogo ranije i na raznim nivoima. Svaka čast "Brankovom kolu", ali činjenica je da je "Jugoslavenski odbor" direktno i na stalnoj vezi sa dvorom, Pašićem, Antantom i ko zna kim učestvovao u realizaciji Jugoslavije. To je najkonkretniji mogući vid delovanja i nikako ga ne treba minimizirati, naravno ne i preuveličavati. Ali i to je manje važno.
Važnije je ovo drugo: da Srbi, tri i po decenije od Titove smrti, većinski ne znaju ni šta hoće ni gde su krenuli, sebi i dalje traže novog Tita koji će za njih da misli, odlučuje i naređuje, "snalazi se" za plate u državnoj službi (što se jedino računa, to da su van toga uslovi iz "Čiča Tomine kolibe" svi znaju ali niko ne pominje). Pa su tako našli Slobu, pa 5/oktobarce, sad Vučića (i obećanu zemlju EU gde će da bidne kao kod druga Tite...). Ne vidim bolju reč nego "bruka".
freehand freehand 15:43 07.01.2016

Re: Чудесно

Ali i to je manje važno.

Ideja jugoslovenstva imala je dvojaku funkciju: kod ostalih naroda ta je ideja garantovala oslobađanje od okupatora i života pod tuđinom. Kod Srba bila je u funkciji onog "svi Srbi u jednoj državi".
Pa su tako našli Slobu, pa 5/oktobarce, sad Vučića (i obećanu zemlju EU gde će da bidne kao kod druga Tite...). Ne vidim bolju reč nego "bruka".

To znači da su isprobali sve što je bilo na raspolaganju. Pa kad sami budu bolji Englezi i kraljice-majke i Gledstoni će im biti bolji.
A što se petooktobaraca tiče - čitav taj konglomerat bio je sve suprotno od onoga što pišeš. Sastavljen kao Fankeštajn i podložan svakakvim kvalifikacijama ali nikako toj o autoritarnoj pameti koja će zameniti svaku drugu i na sebe preuzeti svedržiteljsku ulogu.
hoochie coochie man hoochie coochie man 16:30 07.01.2016

Re: Чудесно


Naravno da su razne ideje pa i jugoslovenska postojale na obe strane, i mnogo ranije i na raznim nivoima.


Na obe strane, na raznim nivoima, ali uvek marginalna, ideja koju su zastupale tek neke male grupice.

Ideja jugoslvenstva kod naroda nije ni postojala, niti je to nekoga bilo briga, niti je narod ko kad pitao.

Da su se narodi pitali Jugoslavije nikad ne bi bilo.
Al tako je to kad diktatori nešto odluče.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:49 07.01.2016

Re: Чудесно

Da su se narodi pitali Jugoslavije nikad ne bi bilo

:)))))))))))))
А иначе се народ пита, па су изабрали Тита.
hoochie coochie man hoochie coochie man 18:17 07.01.2016

Re: Чудесно

А иначе се народ пита, па су изабрали Тита.


Ni njega ne bi bilo da je neko pitao Srbe, a boga mi i Hrvate, teba li im neka Jugoslavija i da li da je prave.
A pošto su je napravili donela je sve što je donela (da nabrajam?)

Naravno, malo je država koje su nastale posle nekog referenduma, za čiji nastanak je narod bukvalno pitan, ali ona manjina koja pravi države, koja odlučuje kakva će država nastati, ima dve mogućnosti, da potrefi šta bi narod želeo, ili da potrefi ono što ne bi želeo.

U prvom slučaju nastaje država koja ima šanse, u drugom ona koja nema.
Evo lepih primera od skora.

Hrvatska i Srbija imaju šanse iako nije bilo nikavih referenduma, niko nije direktno pitao narod, ali njih želi narod koji tu živi.
Bosna nema, ne žele je njeni građani.


omega68 omega68 18:30 07.01.2016

Re: Podzemlje

onako Ave Justina, miran, prodoran, blag, svetogorski.

Извињавам се на тролу, само још једно појашњење:
Ава Јустин Поповић је био духовни отац Артемију, Амфилохију, Атанасију и Иринеју Буловићу.
јер је изневерио чување СРБСКЕ ТАЈНЕ - писао о Историји Хришћанства онако како би то требало радити

У Еванђељу по Матеју, глава десет, описано је Христово упуство својим ученицима како да иду међу народ и проповедају хришћанство. Они су морали ићи боси, без постола. Постолом су стари Срби називали обућу, а постолар је још у средњем веку називан обућар. Апостол је човек без обуће, онај који је ишао бос да проповеда веру Христову.
Први од апостола, први од њих 12, који је кренуо међу народ да проповеда хришћанство био је свети Јаков Забедејев, брат Јована Богослова. Кренуо је из Палестине за Панонију. (Фарлати, I ст. 251.) Свети Јаков је допловио лађом од Палестине до Епидауруса (данас Цавтат) главне римске луке на источној обали Јадрана, а одатле римским путем до Сербиума, данас Сремска Митровица. Римски пут је водио од Епидауруса до града Сербиума (Сирмиума), важног стратегијског центра на реци Сави. Тај пут је водио преко Требиња, Билеће, Автовца, Фоче и Лознице коју су тада називали Аб Дринум, то јест На Дрини. У свим овим местима су постојале мезулане, прихватне станице за путнике. У свим тим местима Свети Јаков је оставио проповеднике, а у Сербиуму подигао је цркву и поставио Св. Андроника за епископа 34. године. (Фарлати, I ст.252.) Св. Андроник је био његов ученик кога је довео из Палестине. То је била прва хришћанска црква и први епископ у васељени. Зато је примогена хришћанска црква србска, односно словенска.
Свети Јаков се вратио истим путем у Јерусалим где га је посекао мачем краљ Ирод Агрипа I 45. год. Био је први од апостола који је погубљен за рад Христа.
Други апостол који је дошао у Србију (под Србијом се овде подразумева у то време цело Балканско полуострво осим Грчке, то јест предео од Олимпа до мора.) био је Св. Петар 42. године.(Фарлати I ст.238.) Св. Петар је дошао истим путем којим је дошао Св. Јаков. Проповедао је и организовао Цркву на пределу римске Далмације у току 42. године. Следеће 43. године Св. Петар је отишао у Рим да и тамо организује хришћанску цркву. Поставио је свог ученика Лина да га замењује на челу римске цркве. Када је цар Клаудије протерао из Рима хришћане и Јевреје, сматрајући их за тајне организације, Св. Петар је избегао у Равену и одатле прешао у Србију. Није ишао у Далмацију него у Панонију.
Св. Петар организује цркву у Панонији и поставља Св. Епенета за поглавара Цркве за префектуру Илирик 49. године. (Др Јустин Поповић, Житија Светих, Јун, ст. 653.) (Фарлати, I ст. 240.) Св. Епенето је имао положај архиепископа Илирика. Од тога времена постоји архиепископија за Илирик, односно Србију, у Сербиуму (Сремска Митровица). Архиепископија за Илирик је остала у Сербиуму до времена Атилиних ратова, када је, под изговором опасности, премештена у Солун на територију Ромејског царства. Због тога је 530. године успостављена нова архиепископија за Илирик (Србију) у Солину. Тада је епископ Онорије III подигнут у чин архиепископа. То је био један од главних разлога што је цар Јустиниан повео рат против Србије 535. године и тада је преместио архиепископију за Илирик из Солуна у Јустиниану Приму.
angie01 angie01 18:37 07.01.2016

sramni manipulativni bogohulni govor,

Митрополит Амфилохије изузетна је личност у сваком погледу.



vcucko vcucko 19:46 07.01.2016

Re: Чудесно

hoochie coochie man
А иначе се народ пита, па су изабрали Тита.


Ni njega ne bi bilo da je neko pitao Srbe, a boga mi i Hrvate, teba li im neka Jugoslavija i da li da je prave.
A pošto su je napravili donela je sve što je donela (da nabrajam?)

Naravno, malo je država koje su nastale posle nekog referenduma, za čiji nastanak je narod bukvalno pitan, ali ona manjina koja pravi države, koja odlučuje kakva će država nastati, ima dve mogućnosti, da potrefi šta bi narod želeo, ili da potrefi ono što ne bi želeo.

U prvom slučaju nastaje država koja ima šanse, u drugom ona koja nema.
Evo lepih primera od skora.

Hrvatska i Srbija imaju šanse iako nije bilo nikavih referenduma, niko nije direktno pitao narod, ali njih želi narod koji tu živi.
Bosna nema, ne žele je njeni građani.


Stoji za sve sem za Srbe. Mi se po tom osnovu izdvajamo, plebiscitarno. Svi drugi su sklepali kakve takve svoje države (ako već nisu mogli, umeli ili smeli da ih i urede do kraja po svojoj želji). Srbi su u svim tim procesima stvaranja država ostajali na drugoj strani, preglasani u želji da se te države ne stvore, uvereni da bi im bilo bolje da su ostali zajedno ma sa kim, spremni za kompromise do poniženja u vremena i u okruženju gde se spremnost na kompromis tumači isključivo kao slabost. Povremeni maksimalistički ispadi malih voždova pojedinih delova srpskog naroda ugušeni su i kažnjeni bez oklevanja i milosti, ni nalik na postupanje sa maksimalistima iz drugih naroda. Srbija je konačno 2006. postala država(?) isključivo zato što su se svi drugi odvojili od nje i to odvajanje proslavili okrećući volove na ražnju i kličući razne stvari, uglavnom gadosti protiv Srba. A i dan danas, u desetoj godini otada, samozvane "pametnice" među Srbima, oni što se ubiše vičući da su nekakva avangarda i brana retrogradnim snagama, dobiju ospe kad se pomene "s" od srpske državnosti ili ne daj Bože srpske duhovnosti.

Bruka, ljudi.
hoochie coochie man hoochie coochie man 20:30 07.01.2016

Re: Чудесно

Srbi su u svim tim procesima stvaranja država ostajali na drugoj strani, preglasani u želji da se te države ne stvore, uvereni da bi im bilo bolje da su ostali zajedno ma sa kim,


Kad se hronološki poređaju suvoparni fakti to stvarno tako izgleda, a u isto vreme imamo optužbe da smo mi hteli ne samo da imamo svoju državu, nego i druge da okupiramo, da napravimo neku veliku Srbiju.

Interesantan fenomen, nije nezanimnjivo pretpostavljati šta je u njegovoj osnovi.
Verovatno činjenica da su Srbi, značajan deo korpusa srpske nacije, van Srbije a na prostorima tih država.
Na jednoj strani imamo potrebu za svojom nacionalnom državom, a na drugoj potrebu da zaštitimo svoje sunardnike. Obe potrebe razumnjive, a jedna drugu, u datom trenutku, u značajnom meri isključuju.

Da nije bilo Jugoslavije situacija po Srbe bi bilo značajno bolja.
Ili bi se, a postojala je neka šansa za to, Srbija, država, prostirala na teritoriji koja bi pokrivala mnogo veći prostor na kome žive Srbi, ili bi kao samostalna država postojala kroz ceo dvadeseti vek, pa samim tim bila u boljoj poziciji da zaštiti svoje sunarodnike u drugim državama.

Jugoslavija i njen raspad je Srbe dovela u situaciju da i isto vreme mora da vodi dva prilično kontradiktorna procesa, da obnavlja svoju državnost i da štiti Srbe van Srbije.
Drugi to nisu morali, Slovenija nije imala taj problem, Hrvati su prilično lako pažnju usredsredili isključivo na hrvatsku državu jer tako su u velikoj meri poklapali i hrvatsku naciju.
Nama se zalomilo kako se zaomilo, a daleko od toga da smo vukli najbolje moguće poteze, naprotiv.

Jugoslavija nam je zakuvala čorbu, a ovi što su nas vodili su je žestoko zapaprili.
I najebasmo.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 20:40 07.01.2016

Re: Чудесно

Bruka, ljudi


дедер, не буди на крај срца, нисте напунили ни миленијум самосвојне историје државности, лакапо. проћи ће и овај земан.

Ава Јустин Поповић је био духовни отац Артемију, Амфилохију, Атанасију и Иринеју Буловићу.


да, а од ових један је ражалован, други је фију-фију-кроз-шарену-капију, а последњи су у хладном рату између себе (напомињем да редослед није подударан овом како си их ти навео).

што се теософа тиче, мени је интригантнији Рудолф Штајнер био од Јелене Блавацке. али, такође езотерија.




Predrag Brajovic
Хвала, Докс.
Пуковник Амфилохије... Штеточина пар екселанс. Уосталом, СПЦ је кадровски прилично тужна институција. А о њиховим ставовима и срамовима -- ЛБГТ, педофилија, среброљубље... -- боље да не говорим. Но, да станем ја, ја сам неверник. Од мене је и оволико на данашњи дан превише.


да, Докс, ех да је само то мана што ти набрајаш, лако би било.

а, чега Пуковник, то стално читам у нападима Регионаца , а нисам сигуран да сам игде прочитао и у којој формацији је у чину?
pupan pupan 20:48 07.01.2016

Re: Чудесно

Kad se hronološki poređaju suvoparni fakti to stvarno tako izgleda, a u isto vreme imamo optužbe da smo mi hteli ne samo da imamo svoju državu, nego i druge da okupiramo, da napravimo neku veliku Srbiju.

Dovoljno je baciti pogled oko sebe, i primjetiti da su Srbiji pored sest-sedam
okolnih drzava, najbolje komsije Rusija i Kina.
Srecna ti Nova 2016 i Srecan Bozic.
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:07 07.01.2016

Re: Чудесно

Dovoljno je baciti pogled oko sebe, i primjetiti da su Srbiji pored sest-sedam
okolnih drzava, najbolje komsije Rusija i Kina.
Srecna ti Nova 2016 i Srecan Bozic


Pa eto kakve su nam komšije, al šta da se radi, tu smo gde smo, i takvi su kakvi su.
Dobro je što su mali i slabi, ne daj bože da su neke sile.

Ali ipak, valja biti oprezan, nije prijatno kad ti se neko mota oko nogu, treba biti spreman da to šutneš na vreme.

E, hvala ti, srećni praznici i tebi.
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:28 07.01.2016

Re: Чудесно

а, чега Пуковник, то стално читам у нападима Регионаца , а нисам сигуран да сам игде прочитао и у којој формацији је у чину?


Ma navodno je bio pukovnik u UDBI.
To je, mislim, Čeda Jovanović "otkrio".
alselone alselone 21:31 07.01.2016

Re: Чудесно

To je, mislim, Čeda Jovanović "otkrio".


Je l' to otkrio pre krstenja ili posle?
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:33 07.01.2016

Re: Чудесно

Je l' to otkrio pre krstenja ili posle?


Možda baš na krštenju.
On ga je krstio, možda mu tad došapnuo :)
alselone alselone 21:34 07.01.2016

Re: Чудесно

Obrnuta ispovest.
hoochie coochie man hoochie coochie man 21:37 07.01.2016

Re: Чудесно


Možda se zato krštenje i nije primilo.
Naopako ga uradili
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:50 07.01.2016

Re: Чудесно

hoochie coochie man

Možda se zato krštenje i nije primilo.
Naopako ga uradili

hahah

ma jok, sto kaze Free, buranija je on za njih. mogao bi eventualno da ima pochasni, titularni chin u vojsci za breakthrough u odnosima 1997-98. inache je neupotrebljiv za nekakvu terensku ozbiljniju operaciju.
gedza.73 gedza.73 22:25 07.01.2016

Re: Чудесно

pupan
Dovoljno je baciti pogled oko sebe, i primjetiti da su Srbiji pored sest-sedam
okolnih drzava, najbolje komsije Rusija i Kina.

U Kragujevcu postoji groblje Slovacima i Česima koji su streljani zbog odbijanja naređenja austrougarskih oficira.
U prvom svetskom ratu komšije su ratovale protiv Srbije na strani Austrougarske čineći neviđene zločine po Srbiji.
Arčibald Rajs je u Mačvi obišao poprišta zločina i razgovarao sa preživelim meštanima, sa austrougarskim ratnim zarobljenicima, sa srpskim vojnicima, oficirima i sistematski popisao broj žrtava, starost i način na koji su bile ubijene.

Zabeležio je da su ljudi ubijani na najsurovije načine: bili su razpeti konjima, izbodeni bajonetima, spaljivani u školama, pečeni na ražnju... Rajs je zabeležio i slučaj da je tromesečna beba bačena izgladnelim svinjama.

"Došao je do podatka da su tada ubijena 1.253 lica, a među njima 288 žena, 77 dece od jedne godine do deset godina, 62 dece uzrasta od deset do petnaest godina"


Za II svetski rat, komšijske ustaške i handžar divizije, postoje tone i tone dokaza o zločinima koji prevazilaze nacistička iživljavanja nad ženama i decom.

U Velikom ratu Srbija nije trebala da se meša u pitanja italijanske okupacije ili oslobođenja svojih teritorija po Dalmaciji i Istri. To je učinila na sopstvenu štetu.
Jelica je imala blog o slanju sprpskih vojnika kao pomoć Sloveniji u završnim borbama sa Austrougarima.
Još jedna velika i bespotrebna greška.
Greška što je komšijama oprošteno za zločine koji su počinili ratujući na strani nemačkih fašista (i opet je trebalo, bez mešanja, dopustiti Italijanima da preuzmu teritorije na Jadranu celom dužinom jugoslovenske strane)

I onda se devedesetih sve ponovilo.
Dobar komšiluk. Koga se treba čuvati.

Srecna ti Nova 2016 i Srecan Bozic.

I tebi, Pupane.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 11:48 09.01.2016

Re: Чудесно

freehand
Današnje crnogorstvo potpuno je legitimna stvar, za poštovanje i pozdrav. Dok god ne počiva na nasilju i prisili.


Problem i jeste u tome sto ono bas počiva na nasilju i prisili - drzavnoj i politickoj prisili. Kako inace objasniti da se u drzavi u kojoj se velika vecina stanovnistva izjasni da joj je maternji jezik srpski, taj isti jezik ukine u skolama i uvede/izmisli "crnogorski"? Razlog za to je vise nego ocigledan: jedino tako mozes (pokusati) da utuvis u glavu deci da nisu Srbi...
Ili (kako procitah negde) oni koji se javno izjasnjavaju kao Srbi (skoro da) nemaju sanse na zaposljavanje u drzavnim institucijama. O brisanju i falsifikovanju istorije da i ne govorim.
Ne vidim da je veci stepen nasilja i prisile moguc u nekoj drzavi u mirnodopsko vreme ... cak i u jednoj takvoj kvazi-demokratskoj kakava je danasnja Crna Gora.
freehand freehand 11:57 09.01.2016

Re: Чудесно

Virtuelni Vasilije
freehand
Današnje crnogorstvo potpuno je legitimna stvar, za poštovanje i pozdrav. Dok god ne počiva na nasilju i prisili.


Problem i jeste u tome sto ono bas počiva na nasilju i prisili - drzavnoj i politickoj prisili. Kako inace objasniti da se u drzavi u kojoj se velika vecina stanovnistva izjasni da joj je maternji jezik srpski, taj isti jezik ukine u skolama i uvede/izmisli "crnogorski"? Razlog za to je vise nego ocigledan: jedino tako mozes (pokusati) da utuvis u glavu deci da nisu Srbi...
Ili (kako procitah negde) oni koji se javno izjasnjavaju kao Srbi (skoro da) nemaju sanse na zaposljavanje u drzavnim institucijama. O brisanju i falsifikovanju istorije da i ne govorim.
Ne vidim da je veci stepen nasilja i prisile moguc u nekoj drzavi u mirnodopsko vreme ... cak i u jednoj takvoj kvazi-demokratskoj kakava je danasnja Crna Gora.

Govorim o pravu ljudi da se izjašnjavaju po sopstvenom izboru. A takvih koji se izjašnjavaju kao Crnogorci, rekao bih, ima skoro pa onoliko koliko statistika pokazuje. Pri tome ovom prilikom ne ulazim u razloge za njihovu odluku i opredeljenje, propaganduvi razne oblike motivisanja , No mi ovi u Vrbasu i Lovćencu ne izgledaju kao da su na to prisiljeni.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 13:16 09.01.2016

Re: Чудесно

freehand
No mi ovi u Vrbasu i Lovćencu ne izgledaju kao da su na to prisiljeni.


Osim naseg nekadasnjeg kolege Sentija ne poznajem nikog drugog (a i ovog sam znao samo ovako virutelno) tako da ne znam koliko ovih zaludjenika ima. I ne mogu da procenim koliko njih su zaista ubedjeni u to sto zastupaju a koliko su samo Milovo "istureno odelenje" i/ili imaju neku dodatnu "motivaciju". Ne sporim ni da postoji jedan procenat onih koji su tradicionalno na tom stanovistu jos od 1918. Ali licno mislim da je taj procenat nuporedivo manji i da je najveci deo ovih "novokomponovanih" posledica pomenute prisile/motivacije/propagande.

A pravo na spostveni izbor je nesporno. Svako ima pravo da se izjasnjava/oseca napr. kao Marsovac. Problemi nastaju kad pocne da da tvrdi da su mu to bili i roditelji za koje znam da to nisu bili(i za to postoje pisani dokazi). Ili pak kad pocne da mi ni mom sopstvenom jeziku tvrdi da on ustvari govori marsovskim. Mislim ne branim/sporim mu cak ni to, ali ne mogu a da ga ne smatram budalom i lazovom ... ili da sumnjam da on mozda ima neke druge razloge/namere.

A takvih koji ce otvoreno/posteno da kazu: roditelji su mi bili Srbi/Hrvati/Madjari a ja sam Marsovac nema ... ili, i ako ih ima, onda su izuzetno retki.
docsumann docsumann 16:12 09.01.2016

Re: Чудесно

nesporno je da je veći dio bratoubilačkih nepočinstava u Crnoj Gori rađeno od strane samih Crnogoraca (u čemu su prednjačili bjelaši (evo, to na osnovu pouzdanih saznanja tvrdim ja potomak eminentne bjelaške porodice)), ali su nemali doprinos davali i pojedinci i jedinice "uvezene" iz Srbije.

štaviše pojedini ljudi iz Srbije, a na zadatku (general Dragutin Milutinović kao administrativni izvršitelj, dok je na terenu glavnu riječ vodio oficir Milan Kalabić) u CG, vješto su manipulisali, raspirivali i kanlisali bjes i mržnju koja se stvorila među braćom.

zločini koji su tada činjeni nad komitima i njihovim porodicama, po svojoj brutalnosti, svireposti i grozomornosti ne zaostaju za onim koje su srpskom narodu činili njegovi najljući neprijatelji (čitaj ustaše).
recimo porodica Petra Zvicera je živa spaljena u rodnoj kući pošto nije htjela da otkrije položaj njega i njegove jedinice.
(njegov istoimeni potomak je godinama radio samnom u brodogradilištu, tako da za ovu priču znam i iz njihovog porodičnog predanja)

čest je slučaj bio i iživljavanje nad leševima u borbi (božićna pobuna) poginulih komita.

„Njihova mrtva tijela ubice su kasapili, vadili su im oči, lomili ruke i noge, parali lica i druge dijelove tijela bajonetima, lomili im i izbijali zube. Tako ubijene i izmasakrirane, crnogorske komite i rodoljibe Iliju Lakićevića, Blagoja Vučića i Marka Miljanića ostavili su da se smrznu i ukoče. Poslije izvjesnog vremena vezali su ih mrtve lancima, pa su ih onda privezali za improvizovane drvene stolice, koje su pribili i prikovali uz zid jedne građevine. To su učinjeli da bi ih slikali i da bi se tako hvalili svojim plijenom. Postoji sačuvana fotografija, na kojoj se jasno vide unakašena tijela Lakićevića, Miljanića i Blagoja Vučića. Ubice su na njihovim mrtvim glavama stavili šandarmske kape, da bi tako, na simboličan nacin, pokazali svoj sadistički trijumf. Preko iskasapljenog tijela Ilije Lakićevića, od pojasa do brade, stavili su bijelu krpu da bi na taj način sakrili, tj. da ne bi forografisali njegovu izvađenu utrobu. Mrtvom Lakićeviću otkinuli su polni organ i stavili ga između ruku. Sve to se vidi i na slici njihovih mrtvih tijela"


svi ovi slučajevi su zabilježeni i dokumentovani u knjizi Nekoliko stranica iz krvavog albuma Karađorđevića : Dokumenta o zločinima Srbijanaca u Crnoj Gori - LINK



kao što spomenuh, jedan od mojih predaka iz direktne porodične loze je bio u samom vrhu bjelaškog pokreta. iskreno zanesen idejom o konačnom ujedinjenju svih Srba nije prezao od brutalnih metoda progona zelenaša.
jednom prilikom kad je u Bajicama došao na sastanak sa Krstom Zrnovim obratio mu se sa - Pomoz Bog nebraćo!. ipak, nakon okončanih borbi, povlači se iz poolitike, jer nije htio da učestvuje u odmazdama i zločinima. smatrao je da je odbranom Cetinja nnjjegov zadatak završen.

velik kao što je bio i na Mojkovačkoj bitci u tim događajima bio je serdar Janko Vukotić, koji je pokušavao na sve načine, pa i po cijenu podjele Cetinja, da spriječi prolivanje bratske krvi.

bilo je to turbulentno vrijeme, prepuno dramatičnih epizoda, ličnih i porodičnih tragedija, junaštva, ali i najcrnjih zločina kojim smo pokazali (slično kao i u potonjim ratovima) da nismo puno različiti od onih čijih se nedjela grozimo.
ista smo govna, pa ma koliko nam ona tuđa više smrđela.
docsumann docsumann 16:37 09.01.2016

svjedočenje

generala Radomira Vešovića, ministra vojnog, o razgovoru na dvoru između serdar Janka i kralja Nikole, nakon što je Janko saznao da kralj namjerava da bježi iz zemlje:


Ko mahnit, pocrnio u licu, neobrijan, izgužvan, upade serdar Janko Vukotić bez ikakve najave. Za njim utrča perjanik i ukoči se na vratima. Očito nije imao vremena ni da ga zaustavi, ni da ga bilo šta pita. Janko osjeti da su se vrata za njim otvorila, pa se okrenu, a perjanik nestade ko da je samog đavola vidio.

Trže se i gospodar. Čini mi se da sam tada jedini put na njemu vidio strah. Uplaši se moj gospodar Janka Vukotića. A ko i ne bi? Krvave oči, ko u vuka samotnjaka. I mene podiđe jeza. Nije šala, Janko je sila, gotovo ko sam kralj. Tog trena bijaše i od njega silniji.

- Koja je nevolja, Janko? - nesigurnim glasom pita ga gospodar.
- Zvao si me, gospodaru.
- Sjedi, sinko.

Janko sjeda ćuteći, pošto je kralj sjeo. Svi ćutimo.

- Janko.
- Zapovjedaj, gospodaru.
- Ja idem.
- Kuda gospodaru?
- U Skadar.

Janko skoči, iskolači oči, pa viknu:
- E, čuj me, gospodaru! Služio sam te trideset godina! Čuvo te i dvorio bolje no što te služila tvoja žena Milena, bolje od đece koju si rodio. Bolje, jer sam više razumio od njih. Ali, kad nas tako ostavljaš, sve ću da ti rečem!
- Janko! - viknu gospodar, ali ga on ne čuje.
- Oću da ti kažem da si sad posluša sinove, a sinovi tvoji nijesu služili ni tebi ni otadžbini...

U tom trenutku utrčaše princ Petar i knez Mirko. Janko se i ne okrenu na njih no nastavi.

- ... niti su čuvali i branili čast ni tvoju, ni čast Crne Gore. A kad je tako, ajde, izdaj je i ti!
- Janko! Smiri se! Janko! - viče gospodar i ustaje. Princ Petar krenu prema Janku.
- Slušaj ti, serdare Vukotiću, znaš li s kim govoriš? Janko ni je ni primjetio da je princ Petar ušo, niti ga
je čuo, pa nastavi:
- I da ti rečem i ovo: što gođ je nevaljalstva i poganluka u sve su ugazili i sad oće i tebe da uvale!
- Vukotiću, ovo ćeš skupo platiti! - viknu Petar, dohvati jednu sablju sa zida i krenu prema Janku.

On ga tek tada primjeti.

- Sjedi tamo! Sjedi, kad velim, e će druga biti!

Petar uplašeno sjede i ostavi sablju. Sjede i Mirko bez riječi.

- Ne možeš ti više ništa! Niko od vas više ništa ne može! Prokleće vas vladika Danilo i sramotni će trag za vama ostati!
- Janko! Janko, čoče, stani! - drma ga gospodar za rame.
- A tebe, gospodaru, sad vidim, da smo uzalud branili i čuvali. Uzalud su tolike žrtve zbog tebe padale. Zar kuća Petrovića da ovo dočeka!
- Janko! Janko, čoče, aladumi, za ime božje! - viče gospodar iz glasa.

Serdar zastade, a gospodar ugrabi priliku da kaže:
- Slušaj, Janko! Zakleo sam se svojoj familiji na život svetog Petra da ću noćas biti u Skadru. Ali, evo tebi dajem riječ: ne bio ja čoek, no džupu obuka, ako se sjutra ne vratim ovamo!
- Pa što mi odmah ne kažeš tako, zaboga?
- A ne daš mi, čoče, da prozborim.
- Oprosti, gospodaru. Pogodilo me sve ovo u srce.
- Ništa, Janko, ništa. Razumijem te ja.

Otišo sam iz vile na Kruševcu sa osjećanjem mučnine u stomaku. Moj gospodar, moj bog, bezočno je lago Janka gledajući ga u oči.

Lago sam ga i ja, sinko. Ja, seljače iz Bukove Poljane, lago sam serdara Janka, čoeka kojega su gusle opjevale. Lago sam ga, jer sam zna šta gospodar smjera.

Ja, ministar vojni, lago sam načelnika Štaba Vrhovne komande i vojsku crnogorsku.
docsumann docsumann 17:49 09.01.2016

Re: svjedočenje


moje mišljenje je da se kralj, već duže vrijeme, bio otuđio od naroda crnogorskog, baš kao i Milo u današnjem istorijskom trenutku.
ko je posjetio dvorac kralja Nikole i bio u nekoj od kuća u kojoj su u to vrijeme živjeli obični crnogorci jasno će mu biti o čemu pričam.
možda je tadašnja disproporcija u standardu i luksuzu čak i naglašenija od ove između Mila i njegovih podanika.

inače, naum serdara Janka je bio da se austrougarska vojska dočeka negdje između Grahova i Cetinja, da kralj Nikola bude na čelu crnogorsake vojske i da ispune svetu zakletvu koja je glasila:
"Zaklinjem se svemogućim Bogom da ću do potonje kapi krvi braniti i čuvati naš mili i sveti barjak crnogosrki. Kako se ja pravo kleo tako meni Bog pomogao. Amin"


milisav68 milisav68 18:33 09.01.2016

Re: svjedočenje

docsumann
moje mišljenje je da se kralj, već duže vrijeme, bio otuđio od naroda crnogorskog,

Ma da, to se videlo na izborima, gde je na prvim pobedio Andrija Radović, pa su onda menjani zakoni, pa je Andrija bojkotovao izbore, a Kralj Nikola osnovao svoju stranku, i usput iscenirao "Bombaški proces", i Andriju oterao u zatvor, da bi ga posle par godina oslobodio, pa je Andrija na sledećim izborima oduvao "kraljevu partiju".

Na osnovu toga je Pašić prihvatio Andrijin potpis na konferenciji u Parizu (jer se Andrija zalagao za ujedinjenje) kao merodavan.

I tu nastaju problemi sa nespretnom reakcijom srpske države, slanjem vojske i nepotrebnim divljanjem delova te vojske i delova bjelaša.
blogovatelj blogovatelj 22:01 09.01.2016

Re: Чудесно

A pravo na spostveni izbor je nesporno.


ne znam koliko ovih zaludjenika ima


Ako je pravo izbora nesporno, zašto ih nazivaš zaluđenicima?
Vi prvosrbijanci ste uspeli da iz srpskog korpusa isterate sve katolike, sve muslimane, a sada to veoma uspešno radite i sa Crnogorcima. Morate prvo da naučite da se učtivo ophodite prema različitostima, posle sve bude lakše. Inače ćete ostati kao Radovan Treći, sami protiv mrskih Vilotića.
pupan pupan 22:05 09.01.2016

Re: Чудесно

Morate prvo da naučite da se učtivo ophodite prema različitostima, posle sve bude lakše

Ma sta uradi ta Kanada otebe, crni moj blogi?
Reci mi da ne vjerujem svojim ocima.
vrabac_u_steni vrabac_u_steni 00:37 10.01.2016

Re: Чудесно

E Docs, htedoh da napišem poduži komentar ali me nešto smara u ove sitne ste, nego samo da te pitam nešto.

Da li misliš da bi zelenaši bili malo manje brutalni da su imali prilike?

U ostalom, rekoh šta mi je odgovorio ortak Crnogorac koji eto u familiji ima i bjelaše i zelenaše. A kao što rekoh čovek je ozbiljan istoričar i trudi se bude objektivan, ali na primer za onu knjigu koju si linkovao bi ti rekao da je najobičnije propagandno smeće.
Da ne bude da sam izmislio čoveka, eto na primer naš blogokolega Pajić ga poznaje. Dakle istoričar i penjač/alpinista. I još jedan hint, ovaj mu dođe neki predak:

Mitar Laković

Mala je Crna Gora, lako ćeš iskopati o kome se radi, pa se vas dvojica raspravite po tom pitanju.

Što se mene tiče, moja "srbijanska" familija od te "okupacije Crne Gore" neke vajde nije videla, uglavnom svi izginuše što na Ceru, što na Kolubari. U stvari lažem, ne baš svi, Svetin brat se vratio "sa Soluna" ali bez jedne noge. Ali nešto sumnjam da su i preživeli da bi neko zlo želeli tom narodu tamo dole. U ostalom i sami smo ovamo došli iz "Krša Jankovića" (između Cetinja i Rijeke Crnojevića) to se i danas pamti, a pretpostavljam da su tada uspomene i veze bile kud i kamo svežije.
A da bi klali političke neistomišljenike dal su oko Cetinja ili Kosjerića, siguran sam da bi.

"Znam ja nas, jebo ti nas".
blogovatelj blogovatelj 03:03 10.01.2016

Re: Чудесно

Ma sta uradi ta Kanada otebe, crni moj blogi?
Reci mi da ne vjerujem svojim ocima.


Oduvek sam takav, samo su tvoji kognitivni potencijali ograničenog kapaciteta da bi tako nešto razumeo. Kako vi poštujete različitosti u Bosni? Imal Srba u Sarajevu? Nema. U Torontu su.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 09:49 10.01.2016

Re: Чудесно

blogovatelj


Ako je pravo izbora nesporno, zašto ih nazivaš zaluđenicima?



Da si pazljivije procitao ono sto sam napisao onda bi ti se samo kazalo. To sto neko ima pravo na izbor ne znaci ne znaci automatski da nije zaludjenik. Recimo zbog nacina na koji to radi, lazi i besmislenih opravdanja/objasnjenja tog svog izbora, etc.

Ako neko iskreno veruje da je novoizmisljeni crnogorski jezik neki poseban jezik onda je on za mene zaludjenik. I to je najuctivija kvalifikacija koja mi pada na pamet. Oni koji i sami znaju da je to besmislica a to ipak tvrde/zastupaju, nisu zaludjenici. Oni su nesto drugo.

blogovatelj


Vi prvosrbijanci ste uspeli da iz srpskog korpusa isterate sve katolike, sve muslimane, a sada to veoma uspešno radite i sa Crnogorcima. Morate prvo da naučite da se učtivo ophodite prema različitostima, posle sve bude lakše. Inače ćete ostati kao Radovan Treći, sami protiv mrskih Vilotića.


Niti mislim da neko ne pripada srpskom narodu samo zato sto je neke druge vere(bilo koje), niti sam to ikad igde tvrdio. Tako da je ova tvoja tvrdnja obicna besmislica.
Ja sam se ovde negativno izrazio o nekima koji i sami tvrde da ne pripadaju srpskom korpusu. I to ne o svima pausalno, nego o jednom njihovom delu(vec sam objasnio gore, da se ne ponavljam). Pa je tvoja tvrdnja da ja(ili bilo ko drugi) time izbacujem iz srpskog korpusa nekoga ko je i pre te moje kritike tvrdio da nije u njemu je jos jedan dokaz da pricas besmislice. Razmisljanje o onom sta pricas ti izgleda ne ide bas najbolje u zadnje vreme...
docsumann docsumann 12:41 10.01.2016

Re: Чудесно

Da li misliš da bi zelenaši bili malo manje brutalni da su imali prilike?


ne volim te hipotetičke sfere, ali ono što znam je da im se u tim događajima ni jedana zločion ne pripisuje. a bilo ih je dosta pod oružjem.


EDIT: mala Crna Gora puna istoričara. svak vuče na svoju stranu. srećom imam jednog u porodici (brat) koji samoinicijativno izučava sve te stvari, pa imam koga da pitam kad me nešto zainteresuje k'o npr. ovaj blog
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 12:57 10.01.2016

Re: Чудесно

Иначе, мој рођак по жениној страни био је командант српских војних јединица у Црној Гори после 1918. Читали смо његове дневнике и записе.
freehand freehand 12:59 10.01.2016

Re: Чудесно

Predrag Brajovic
Иначе, мој рођак по жениној страни био је командант српских војних јединица у Црној Гори после 1918. Читали смо његове дневнике и записе.

Šta je to "rođak po ženinoj strani"?
alselone alselone 13:07 10.01.2016

Re: Чудесно

Šta je to "rođak po ženinoj strani"?

evo ga lektor i korektor koji ne zna da pise redne brojeve. a i malo "tezi" termini mu bas ne idu od ruke. a ni geografija. uf.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 13:48 10.01.2016

Re: Чудесно

alselone
Šta je to "rođak po ženinoj strani"?

evo ga lektor i korektor koji ne zna da pise redne brojeve. a i malo "tezi" termini mu bas ne idu od ruke. a ni geografija. uf.

Пази који паћеник мораш да будеш да се укључиш у расправу таквим коментаром -- ништа друго немаш да кажеш.

Иначе, реч је о пуковнику Милутиновићу, брату тетка моје жене:

Srpski oficir za vezu pri Vrhovnoj komandi savezničkih vojski Marinković izvještava Glavnog komandanta savezničkih armija da je za komandanta skadarskih trupa imenovan pukovnik Milutinović i da su u sastavu ovih jedinica II jugoslovenski puk, tri brdske baterije, ljudi pod komandom Koste Pećanca, kasnije Ohridski detašman, a poslat je i dovoljan broj oficira, činovnika i crnogorskih vojnika.

Prof. dr Gavro PERAZIĆ:
OKUPACIJA CRNE GORE NAKON PODGORIČKE SKUPŠTINE (1918-1919. GODINE) SA STANOVIŠTA MEĐUNARODNOG PRAVA
docsumann docsumann 13:55 10.01.2016

Re: Чудесно

Što se mene tiče, moja "srbijanska" familija od te "okupacije Crne Gore" neke vajde nije videla,


ma, naravno. jasna stvar. kao i obično kroz istoriju, običan narod nit se što pitao nit se imao čemu nadati.
po meni nije sporno da bi se Srbija i Crna Gora našle pod jednim krovom, to je bilo toliko snažno prisutno u željama naroda s obje strane granice. i bijelaši i zelenaši su bili za ujedinjenje, samo su jedni bili unitaristi, drugi federalistri.
pitanje je samo zašto je do ujedinjenja moralo doći na taj način, s toliko krvi i zla nanesenog.

a da ne bude da sam stalno kontraš, i redovno protiv crkve, evo jednog stvarno pametnog čovjeka iz te branše. jest da je moj novljanin, ali čovjek pre svijega normalan, pametan, mogao bih reći čak i mudar ...



alselone alselone 13:59 10.01.2016

Re: Чудесно


Пази који паћеник мораш да будеш да се укључиш у расправу таквим коментаром -- ништа друго немаш да кажеш.


Evo ti jedna slika za takve prilike.

freehand freehand 14:08 10.01.2016

Re: Чудесно

Пази који паћеник мораш да будеш да се укључиш у расправу таквим коментаром -- ништа друго немаш да кажеш.

Brajoviću, lepo sam te pitao ono što mi nije jasno. Nisam do sada čuo za "srodstvo po ženinoj strani".
Ono u šta sam siguran, međutim, jeste da samo paćenik na normalno pitanje odgovara uvredom, to čak i ti znaš.
gedza.73 gedza.73 15:35 10.01.2016

Re: Чудесно

Ne verujem da su se naši baš držali po strani u tom sukobu.

Ta politička priča (i sukob) nema veze sa ovim momcima. Oni su ušli čista srca u borbu. Junački.

E, sad, da ne bude Gedža tikva bez korena (šira familija) babin brat je došao u sukob sa nadređenim oficirom koji je bio Crnogorac.
Došlo je do teških reči a na 'bem ti majku srbijansku' deda vadi pištolj, tu priskaču drugi oficiri.
Epilog
Deda degradiran (bio je pomenut i zatvor), ali kao lični prijatelj kralja Petra (pored zasluga iz balkanskih ratova) stvar se izgladila i završila samo na vojnoj degradaciji.
Tako glasi porodična priča.

pupan pupan 16:27 10.01.2016

Re: Чудесно

Oduvek sam takav, samo su tvoji kognitivni potencijali ograničenog kapaciteta da bi tako nešto razumeo.

Heh, jesi naopak co'jk. Tebe bi bilo najbolje ne ignorisati.

Imal Srba u Sarajevu? Nema.

Srba u Sarajvu ima, i uvjek ce ih biti. Onog cega nema su cetnici, i fala dragom alahu, otkako ih nema mi smo rahat.
alselone alselone 16:42 10.01.2016

Re: Чудесно

Srba u Sarajvu ima, i uvjek ce ih biti.

Muslimanske veroispovesti?
blogovatelj blogovatelj 19:30 10.01.2016

Re: Чудесно

Srba u Sarajvu ima, i uvjek ce ih biti. Onog cega nema su cetnici, i fala dragom alahu, otkako ih nema mi smo rahat.


Balkanski tolerantno. Ko god 'vakav stav ima, smatram ga govedom. Nacija i vera ne igraju nikakvu ulogu u tome, samo nastup svojstven govedima.
Kako te nije sramota da ovako nešto i pomisliš, a ne da izgovoriš? Od nekih stopedeset hiljada samo hiljadu nisu četnici? Zdravko Čolić ti je četnik?
Ne uviđaš da je takav tvoj stav početak nekog novog pokolja u Bratuncu i Srebrenici? Naravno da ne uviđaš, već sam ti rekao šta mislim o tvojim kognitivnim potencijalima.
tyson tyson 19:39 10.01.2016

Re: Чудесно

i da su u sastavu ovih jedinica II jugoslovenski puk, tri brdske baterije, ljudi pod komandom Koste Pećanca, kasnije Ohridski detašman,

Hm, pa onda nije ni čudo što je dolazilo do zločina. Način ratovanja neregularne vojske, gde pre svega spadaju ljudi pod komandom Koste Pećanca, u to vreme skoro da je podrazumevao naglašene brutalnosti, uključujući one prema civilima i mrtvom protivniku, sa ciljem zastrašivanja protivnika i njegovih pristalica. Takav način ratovanja nije nepoznat van granica ovih naših prostora; takoreći istu stvar danas čini ISIS, a bio je rasprostranjen recimo u boljševičkoj revoluciji pa je i izučavan i predavan na sovjetskim školama za strane revolucionare, agente i gerilu. Sličan pristup jedno vreme imale su razne vojske u antigerilskom ratovanju.


blogovatelj blogovatelj 19:41 10.01.2016

Re: Чудесно

Ako neko iskreno veruje da je novoizmisljeni crnogorski jezik neki poseban jezik onda je on za mene zaludjenik.


Ako neko misli da treba ispravljati ljude koji svoj jezik zovu kako im je volja, za mene je takav čovek netolerantan.
Kako bre ne primetite da ste isti? Prvo i drugosrbijanci i svi ostali balkanski ekstremi. Šta bi ti rekao kad bi te Hrvati konstantno ispravljali da ti se jezik zove hrvatski, a ne srpski? I da još na primer njih ima duplo više nego Srba?
Osnovni problemi Balkana su netolerancija i korupcija. Skoro svi ostali problemi su proizašli iz ova dva.
omega68 omega68 19:51 10.01.2016

Re: Чудесно

bio Crnogorac.
Došlo je do teških reči a na 'bem ti majku srbijansku

Ма тај је био Србенда.
ЦрнОгорци јебу оца.
У вр' гузице
freehand freehand 19:54 10.01.2016

Re: Чудесно

tyson
i da su u sastavu ovih jedinica II jugoslovenski puk, tri brdske baterije, ljudi pod komandom Koste Pećanca, kasnije Ohridski detašman,

Hm, pa onda nije ni čudo što je dolazilo do zločina. Način ratovanja neregularne vojske, gde pre svega spadaju ljudi pod komandom Koste Pećanca, u to vreme skoro da je podrazumevao naglašene brutalnosti, uključujući one prema civilima i mrtvom protivniku, sa ciljem zastrašivanja protivnika i njegovih pristalica. Takav način ratovanja nije nepoznat van granica ovih naših prostora; takoreći istu stvar danas čini ISIS, a bio je rasprostranjen recimo u boljševičkoj revoluciji pa je i izučavan i predavan na sovjetskim školama za strane revolucionare, agente i gerilu. Sličan pristup jedno vreme imale su razne vojske u antigerilskom ratovanju.




Taktika i metodi koji se pominju hiljadama su godina striji i od boljševika i od četnika, a ko je već nmoderno doba u pitanju - ja bih pre gledao cionistički pokret i Šarona, da ne pominjem onu organizaciju što joj je Black ops drugo (pravo) ime.
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 00:31 11.01.2016

Re: Чудесно

blogovatelj
Ako neko iskreno veruje da je novoizmisljeni crnogorski jezik neki poseban jezik onda je on za mene zaludjenik.


Ako neko misli da treba ispravljati ljude koji svoj jezik zovu kako im je volja, za mene je takav čovek netolerantan.


A za mene je covek koji citira jednu kratku recenicu pa je vec u sledecoj svojoj izvrne, ili pijan ili mu je potrebna neka druga vrsta pomoci. Ja ne govorim/ispravljam/odredjujem nekome kako ce on svoj jezik da zove nego govorim o onima koji misle/tvrde/veruju da se radi o posebnom jeziku. I to sam u onoj gorecitiranoj recenici lepo napisao...

Inace i ja koristim dva razlicita imena za svoj maternji jezik. Kad me neko ovde u Nemackoj pita koji mi je maternji jezik ja obicno kazem: srpsko-hrvatski - inace u svakodnevnom govoru koristim naziv: srpski.

I prestani da mi se obracas u mnozini i da me svrstavas u neke “prvosrbijance“ - ne pripadam nikakvim grupama/partijama i ovde iznosim svoje sopstveno misljenje. Ne znam ni sta ti ta budalastina znaci, jel to neka tvoja izmisljotina? Ja znam samo za cesto korisceni izraz “drugosrbijanci“ koji se odnosi na odredjenu grupu ljudi koji zastupaju odredjene ideje i ponekad i sami sebe definisu kao “druga Srbija“.
blogovatelj blogovatelj 02:03 11.01.2016

Re: Чудесно

nego govorim o onima koji misle/tvrde/veruju da se radi o posebnom jeziku.


To niko normalan ne tvrdi. To znači da u svom komentaru pričaš o nenormalnim osobama?!

I prestani da mi se obracas u mnozini i da me svrstavas u neke “prvosrbijance“


Ne svrstavam te ja, svrstavaš se sam, kao i svi ostali ljudi na svetu, svojim stavovima. Sam politićki stav te svrstava negde. To što iznosiš svoje mišljenje je dobro, problem je što i pripadnici ekstremne srpske desnice imaju slično mišljenje. Možda ti to ne bi voleo, možda čak i nisi svestan da je to tako kako jeste, ali to ne menja činjenicu da je to istina.

Ne znam ni sta ti ta budalastina znaci, jel to neka tvoja izmisljotina?


Ja sam mislio da ti nisi prostak. Ako možeš pričaj normalno, ako ne, onda ću i ja nenormalno kao i ti.
Kako majke ti misliš da mogu da postoje drugosrbijanci a da prvosrbijanaca nema?!
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 09:47 11.01.2016

Re: Чудесно

blogovatelj
To niko normalan ne tvrdi. To znači da u svom komentaru pričaš o nenormalnim osobama?!


Ocigledno da diskutujes o stvarima o kojima si potpuno neinformisan. Pogledaj recimo: U Vrbasu crnogorski da bude službeni jezik. U Malom Idjosu je jos pre 5 godina uveden crnogorski jezik kao sluzbeni koji je ravnopravan sa srpskim i madjarskim. Sto znaci da imaju pravo i na prevodioca. Da li je i u kolikoj meri to pravo tamo vec (zlo)upotrebljeno, ne znam ali njihove kolege politicki zaludjenici, manipulatori i ostali politicki ekstremisti u Sandzaku su vise puta uradili (trazili sudskog prevodioca za prevod sa srpskog na bosnjacki) - i o tome je brujala nasa stampa... Ne pratim tvoje pisanje na blogu pa ne znam da li i u drugim slucajevima nastupas ovako sa pozicija neprikosnovenog arbitra u stvarima u kojima si ocigledno potpuno neinformisan.

Inace je meni mnogo prikladniji naziv (politicki) zaludjenici za te ljude. To sto ti ljude sa kojima se politicki ne slazes nazivas nenormalnim mi zvuci nepristojno i netolerantno. Nazalost mnogi na Balkanu rade isto sto i ti - verovatno je to jedan od razloga sto cesto izbijaju sukobi...

blogovatelj
Ne svrstavam te ja, svrstavaš se sam, kao i svi ostali ljudi na svetu, svojim stavovima. Sam politićki stav te svrstava negde. To što iznosiš svoje mišljenje je dobro, problem je što i pripadnici ekstremne srpske desnice imaju slično mišljenje. Možda ti to ne bi voleo, možda čak i nisi svestan da je to tako kako jeste, ali to ne menja činjenicu da je to istina.


Hm, ne verujem da bilo koji ekstremni desnicar u Srbiji svoj jezik zove srpsko-hrvatski. Niti da iko moze naci/citirati neki moj stav na ovom blogu za koji se moze nedvosmisleno dokazati da je ekstremno-desnicarski...

Ali ti ocigledno nisi svestan da se sud o necijim politickim stavovima ne moze tako jednostavno izreci u formi izricite tvrdnje/nepobitne cinjenice - nije to neka jednostavna cinjenica kao kad malo dete pogleda kroz prozor i konstatuje: pada kisa.

Za to su potrebni i odredjeni intelektualni kapaciteti koje nema svako. Evo na primer ti, na ovom blogu u prvom postu upucenom meni nisi bio u stanju da procitas i razumes nekoliko mojih recenica nego si izvadio iz konteksta nekoliko reci da bi postavio besmisleno pitanje. Pa si u drugom postu citirao (i komentarisao) jednu moju jasno napisanu prosto-prosirenu recenicu a da je nisi razumeo - tek u drugom pokusaju i uz dodatno objasnjenje ti je to uspelo...

blogodavitelj

Ja sam mislio da ti nisi prostak. Ako možeš pričaj normalno, ako ne, onda ću i ja nenormalno kao i ti.
Kako majke ti misliš da mogu da postoje drugosrbijanci a da prvosrbijanaca nema?!


Ja sam mislio da si ti (bar) prosecno inteligentan. Posle onog tvog nerazumevanja moje jasno napisane prosto-prosirene recenice poceo sam u to da sumnjam. Posle tvog gorecitiranog pitanja sve je jasno.

Ljudi o kojim pricamo su izraz "druga Srbija" upotrebili u znacenju drugačija Srbija a nisu brojali razne Srbije (ako takve uopste postoje) pa dosli do rednog broja dva...

Ako ne znas da jedna rec moze imati vise znacenja nemoj mi se obracati za objasnjenje - potrazi ga negde drugde...

A ako si pomislio da posto postoji drugačija Srbija mora postojati i prvačija Srbija takodje mi se nemoj ni obracati - na tvoj nivo inteligencije ne mogu da se spustim. Nisam za to ni dovoljno strucan
NNN NNN 00:32 12.01.2016

Re: svjedočenje

docsumann
serdar Janko Vukotić

Je l' ti neki rod?
(može i na PP da se ne lože drugari )
petargli petargli 23:45 06.01.2016

Bilo bi lepo da tako ostane ...

Ove godine je obim podsecanja na Mojkovacku bitku mnogostruko veci nego li u predhodnih 10?!
blogovatelj blogovatelj 02:38 07.01.2016

Re: Bilo bi lepo da tako ostane ...

Ove godine je obim podsecanja na Mojkovacku bitku mnogostruko veci nego li u predhodnih 10?!


Ove godine je stogodisnjica, ne?
petargli petargli 03:31 07.01.2016

Re: Bilo bi lepo da tako ostane ...

blogovatelj
Ove godine je obim podsecanja na Mojkovacku bitku mnogostruko veci nego li u predhodnih 10?!


Ove godine je stogodisnjica, ne?

Da, svakako, jasno je to ... Ono sto bih voleo je da se svake godine u istom obimu spomenu sve te znacajne bitke iz Prvog svetskog rata (Cerska, Kolubarska, Mojkovacka, probijanje Solunskog fronta itd), nekako, da budu izuzete iz tog dnevno-politickog, sibicarskog konteksta, jednostavno, tj treba da budu deo tradicije podsecanja za sve nadolazece narastaje u istom intenzitetu bez obzira da li je 100-ta ili 110-a godisnjica.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:03 07.01.2016

Re: Bilo bi lepo da tako ostane ...

Peter, jesi li ti osvojio tu vlast već? Stalno se nešto žališ, te ti Vatikan nije dao klopu, te se bitke ne pominju?!
petargli petargli 13:21 07.01.2016

Re: Bilo bi lepo da tako ostane ...

Srđan Fuchs
Peter, jesi li ti osvojio tu vlast već? Stalno se nešto žališ, te ti Vatikan nije dao klopu, te se bitke ne pominju?!

Pogresno si me razumeo, nikad se nisam zalio, vec ukazivao sta bih voleo/zeleo/hteo. :)
Ivana Knežević Ivana Knežević 23:56 06.01.2016

Slava im

Postovanje i naklon.
not2old2rock not2old2rock 00:12 07.01.2016

slava mojkovačkim junacima

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 07:50 07.01.2016

Re: slava mojkovačkim junacima

danas bi Milo rekao Švabamа,

хало, Хер Бинг, како брат?!
цијена Срба и пролаза кроз Мојковачка врата?
Хер Бинг, стари друже, цијена је права ситница, нећемо се препирати ту око којег милиона мање...кахм, више за мене, није зар?!


inače,

Дарко Николић
Yesterday at 00:03·



На овај дан пре 100 година почела је Мојковачка битка. Ових 10 ствари треба знати о њој:

1. Најневероватнији пример жртвовања себе за другог у нашој новијој историји представља ова битка, која се у свом својем сјају, али и ужасу, одржала на православни Бадњи дан и Божић 1916. године.

2. У Мојковачкој бици учествовали су са једне стране црногорска војска, њена 1. санџачка дивизија бригадира Петра Мартиновића, а понајвише колашинска бригада од око 4.000 људи коју је водио командант Милош Меденица, а са друге стране аустроугарске снаге, које су на главном правцу удара имале нешто преко 14.000 војника.

3. Ако замислите Термопиле и чувених „300 Леонидиних Спартанаца“ који су више хиљада Персијанаца задржавали надчовечанским напорима, јунаштво оних који су 1916. спречавали продор непријатеља кроз Мојковачка врата надмашује га вишеструко, и по условима, и по значају борби

4. Србија је тада била на коленима. Нападнута од две силе истовремено, Аустроугарске и Немачке, добила је и нож у леђа који дан касније, када се у Први светски рат укључила Бугарска. Славна али и војска измучена што губицима у борбама, што тифусом који је харао 1915. године, била је присиљена да се повлачи. Жељу да се повлачење ка савезницима који су се прикупљали код Солуна изведе вардарском долином спречили су својим нападима Бугари, па се одлучило за пролазак ка мору преко Косова, а потом ка Црној Гори или албанским планинским беспућима.

5. Зашто су Црногорци помагали Србима? Неко ће одговор на то пронаћи у државном уџбенику, Земљопису (географији) Књажевине Црне Горе за ученике 3. разреда основне школе из 1899. године, у коме пише да „У Црној Гори живе све сами чисти и прави Срби, који говоре српским језиком, а има их око 300.000 становника. Већином су православне вјере, а има нешто мало римокатоличке и мухамеданске вјере, али треба знати да смо сви српскога поријекла и српске народности”. Пише у уџбенику и ово: „Осим Црне Горе има још српских земаља, у којима живе наша браћа Срби. Неки су, као ми слободни, а неки нијесу, него су под туђином. Сваки Србин у Црној Гори дужан је познати и љубити своју цјелокупну домовину - све српске земље, у којима живе наша ослобођена и неослобођена браћа Срби. Ниједан Србин и Српкиња, ма које вјере били, не смију пожалити ни живот за општу српску слободу, добро и благостање. Треба да је брат мио, које вјере био, јер тешко брату без брата“.

6. Добро, али зашто су помогли када је било извесно да је слом неминован? Можда зато што се црногорска краљевска влада 11./24. јула 1914. пред почетак Великог рата обавестила уцењену српску владу следеће: ”Тешко је ријешити какав одговор да се дадне Аустрији. Наше би мишљење било да се послушају савјети Русије. У сваком случају кажите господину Пашићу, да нам је зло и добро заједно са Србијом. Њена судбина је и наша судбина... Србија може рачунати на братску и неограничену помоћ Црне Горе, како у овом судбоносном часу, тако и у сваком другом...”. Или, што рече краљ Никола у својој објави рата, "Црногорци! Крв се већ лије на Дунаву, Сави и Дрини; лије се на границама наше моћне заштитнице Русије и њене савезнице Француске, па сад – ко је јунак, на оружје, ко је јунак нек слиједи корацима два стара српска краља: да гинемо и крв проливамо за јединство и слободу златну. На нашој су страни Бог и правда. Ми смо хтјели мир, наметнут нам је рат. Примите га као и увијек, примите га српски и јуначки, а благослов вашег старог краља пратиће ве у свим нашим подвизима. Живјели моји мили Црногорци! Живјело наше мило Српство!"

7. И, шта је онда сад тај Мојковац и што је важна Мојковачка битка? Па, када су Срби, војска и народ, кренули да се повлаче пред три силе које су нагрнуле, а све у нади да ће их на Јадрану одмах дочекати савезничке снаге и пребацити у неко место опоравка (што се не само да није одмах десило, него се после ужаса по албанским планинама пешачило и додатних двестотинак километара по мочварим приобалним пределима), у једном тренутку Срби су умало били опкољени. Одозго „стис'о Шваба“, с леђа ударио Бугарин (тај део фронта према Бугарима држао је Гвоздени пук и о његовим јунаштвима више има и биће у мом роману који нараста и доступан је овде - https://goo.gl/6kOYfV). Ипак, највећу претњу представљале су оне аустроугарске јединице којима је остало само да се пробију кроз Мојковачка врата и, правцем према Колашину и Подгорици, престигну Србе и пресеку одступницу српској војсци. Црногорска војска је то спречавала од 22. октобра 1915, што се и сматра почетком Мојковачке операције. Прве језиве борбе водиле су се од тог дана до 2. новембра око Вишеграда, друге од 8. до 16. на Јавору, али су та јунаштва малобројнијих - добила кулминацију на Бадњи дан и Божић 1916.

8. Тада су 62. пешадијска дивизија и бригада „Шварц“ из 53. дивизије добиле наређење да се крене у пробој. Ипак, ударну снагу чинило је, по неким проценама, око 20.000 војника под командом генерала Вилхелма фон Рајнара, који су уз немолисрдно коришћење далеко веће муниције, а и бројчану надмоћ, у уводној фази дводневних мојковачких окршаја заузели неке од кључних тачака одбране, попут Бојине њиве. Не и Развршје, најважнији положај на том правцу. Снег је био до колена, јуришало се, борило прса у прса, а малобројније црногорске снаге потпуно су спречиле први план непријатеља – да се силовитим налетом све брзо реши. И, док су храбре, пожртвоване жене по снегу доносиле храну војницима који и по неколико дана нису ништа друго јели до парче хлеба, а те исте жене са бојишта односиле рањенике јер није имао ко други, сердар Јанко Вукотић, који је био надлежан за тај део бранилаца, дошао је током ноћи на положаје, схвативши да ће се сутрадан, на Божић решавати битка.

9. А онда, док су се Срби повлачили јединим преосталим стазама, сердар Јанко Вукотић изненађује све своје старешине и наређује да се у зору, на Божић, против јачег, спремнијег и одморнијег непријатеља, положаји не бране. Наређује и да се војска не повлачи. Наређује – јуриш.

10. Нема песме која би веродостојно описала полазак тих храбрих јунака у смрт. Нема тих стихова који би описали те призоре, мада гуслари чувају сећање, уз речи „Ми гинемо Христос да се роди... Црногорци на Голготу пошли“. Гинули су један по један, десетина по десетина. А ишали напред. „Снег се вас искрварио“, што рече један од ретких преживелих. Али, јуриши нису престајали. Бранећи браћу од смрти, давали су своје животе један за другим. И заузели шта им је дан раније отето. Одбранили част за сва времена. И оставили нама у аманет да то никада не заборавимо.
Уместо "хвала", које никада неће бити довољно, борба против заборава биће највећи дар на олтару мојковачких јунака, који су страшни, најузвишенији завет испунили. Што рече владика Николај, „да не беше смрти на Мојковцу, не би било васкрса на Кајмакчалану“. Нека је слава и хвала свима који су по буковим шумама, снегом прекривеним косама Бојине њиве и Развршја, свима њима који су баш ту где се магла спуштала са врхова Бјеласице - својом крвљу оставили потврду оних речи из оног Земљописа „Тешко брату без брата“. Јер, најтежа је мука не када се мре, већ када се у маглама испразности животари а на братство заборави. Е, па, не заборављамо. Ево, овог часа смо се договорили да никада не
заборавимо.


emsiemsi emsiemsi 10:18 07.01.2016

Re: slava mojkovačkim junacima

Srđan Fuchs
danas bi Milo rekao Švabamа,

хало, Хер Бинг, како брат?!
цијена Срба и пролаза кроз Мојковачка врата?
Хер Бинг, стари друже, цијена је права ситница, нећемо се препирати ту око којег милиона мање...кахм, више за мене, није зар?!


inače,

Дарко Николић
Yesterday at 00:03·



На овај дан пре 100 година почела је Мојковачка битка. Ових 10 ствари треба знати о њој:

1. Најневероватнији пример жртвовања себе за другог у нашој новијој историји представља ова битка, која се у свом својем сјају, али и ужасу, одржала на православни Бадњи дан и Божић 1916. године.

2. У Мојковачкој бици учествовали су са једне стране црногорска војска, њена 1. санџачка дивизија бригадира Петра Мартиновића, а понајвише колашинска бригада од око 4.000 људи коју је водио командант Милош Меденица, а са друге стране аустроугарске снаге, које су на главном правцу удара имале нешто преко 14.000 војника.

3. Ако замислите Термопиле и чувених „300 Леонидиних Спартанаца“ који су више хиљада Персијанаца задржавали надчовечанским напорима, јунаштво оних који су 1916. спречавали продор непријатеља кроз Мојковачка врата надмашује га вишеструко, и по условима, и по значају борби

4. Србија је тада била на коленима. Нападнута од две силе истовремено, Аустроугарске и Немачке, добила је и нож у леђа који дан касније, када се у Први светски рат укључила Бугарска. Славна али и војска измучена што губицима у борбама, што тифусом који је харао 1915. године, била је присиљена да се повлачи. Жељу да се повлачење ка савезницима који су се прикупљали код Солуна изведе вардарском долином спречили су својим нападима Бугари, па се одлучило за пролазак ка мору преко Косова, а потом ка Црној Гори или албанским планинским беспућима.

5. Зашто су Црногорци помагали Србима? Неко ће одговор на то пронаћи у државном уџбенику, Земљопису (географији) Књажевине Црне Горе за ученике 3. разреда основне школе из 1899. године, у коме пише да „У Црној Гори живе све сами чисти и прави Срби, који говоре српским језиком, а има их око 300.000 становника. Већином су православне вјере, а има нешто мало римокатоличке и мухамеданске вјере, али треба знати да смо сви српскога поријекла и српске народности”. Пише у уџбенику и ово: „Осим Црне Горе има још српских земаља, у којима живе наша браћа Срби. Неки су, као ми слободни, а неки нијесу, него су под туђином. Сваки Србин у Црној Гори дужан је познати и љубити своју цјелокупну домовину - све српске земље, у којима живе наша ослобођена и неослобођена браћа Срби. Ниједан Србин и Српкиња, ма које вјере били, не смију пожалити ни живот за општу српску слободу, добро и благостање. Треба да је брат мио, које вјере био, јер тешко брату без брата“.

6. Добро, али зашто су помогли када је било извесно да је слом неминован? Можда зато што се црногорска краљевска влада 11./24. јула 1914. пред почетак Великог рата обавестила уцењену српску владу следеће: ”Тешко је ријешити какав одговор да се дадне Аустрији. Наше би мишљење било да се послушају савјети Русије. У сваком случају кажите господину Пашићу, да нам је зло и добро заједно са Србијом. Њена судбина је и наша судбина... Србија може рачунати на братску и неограничену помоћ Црне Горе, како у овом судбоносном часу, тако и у сваком другом...”. Или, што рече краљ Никола у својој објави рата, "Црногорци! Крв се већ лије на Дунаву, Сави и Дрини; лије се на границама наше моћне заштитнице Русије и њене савезнице Француске, па сад – ко је јунак, на оружје, ко је јунак нек слиједи корацима два стара српска краља: да гинемо и крв проливамо за јединство и слободу златну. На нашој су страни Бог и правда. Ми смо хтјели мир, наметнут нам је рат. Примите га као и увијек, примите га српски и јуначки, а благослов вашег старог краља пратиће ве у свим нашим подвизима. Живјели моји мили Црногорци! Живјело наше мило Српство!"

7. И, шта је онда сад тај Мојковац и што је важна Мојковачка битка? Па, када су Срби, војска и народ, кренули да се повлаче пред три силе које су нагрнуле, а све у нади да ће их на Јадрану одмах дочекати савезничке снаге и пребацити у неко место опоравка (што се не само да није одмах десило, него се после ужаса по албанским планинама пешачило и додатних двестотинак километара по мочварим приобалним пределима), у једном тренутку Срби су умало били опкољени. Одозго „стис'о Шваба“, с леђа ударио Бугарин (тај део фронта према Бугарима држао је Гвоздени пук и о његовим јунаштвима више има и биће у мом роману који нараста и доступан је овде - https://goo.gl/6kOYfV). Ипак, највећу претњу представљале су оне аустроугарске јединице којима је остало само да се пробију кроз Мојковачка врата и, правцем према Колашину и Подгорици, престигну Србе и пресеку одступницу српској војсци. Црногорска војска је то спречавала од 22. октобра 1915, што се и сматра почетком Мојковачке операције. Прве језиве борбе водиле су се од тог дана до 2. новембра око Вишеграда, друге од 8. до 16. на Јавору, али су та јунаштва малобројнијих - добила кулминацију на Бадњи дан и Божић 1916.

8. Тада су 62. пешадијска дивизија и бригада „Шварц“ из 53. дивизије добиле наређење да се крене у пробој. Ипак, ударну снагу чинило је, по неким проценама, око 20.000 војника под командом генерала Вилхелма фон Рајнара, који су уз немолисрдно коришћење далеко веће муниције, а и бројчану надмоћ, у уводној фази дводневних мојковачких окршаја заузели неке од кључних тачака одбране, попут Бојине њиве. Не и Развршје, најважнији положај на том правцу. Снег је био до колена, јуришало се, борило прса у прса, а малобројније црногорске снаге потпуно су спречиле први план непријатеља – да се силовитим налетом све брзо реши. И, док су храбре, пожртвоване жене по снегу доносиле храну војницима који и по неколико дана нису ништа друго јели до парче хлеба, а те исте жене са бојишта односиле рањенике јер није имао ко други, сердар Јанко Вукотић, који је био надлежан за тај део бранилаца, дошао је током ноћи на положаје, схвативши да ће се сутрадан, на Божић решавати битка.

9. А онда, док су се Срби повлачили јединим преосталим стазама, сердар Јанко Вукотић изненађује све своје старешине и наређује да се у зору, на Божић, против јачег, спремнијег и одморнијег непријатеља, положаји не бране. Наређује и да се војска не повлачи. Наређује – јуриш.

10. Нема песме која би веродостојно описала полазак тих храбрих јунака у смрт. Нема тих стихова који би описали те призоре, мада гуслари чувају сећање, уз речи „Ми гинемо Христос да се роди... Црногорци на Голготу пошли“. Гинули су један по један, десетина по десетина. А ишали напред. „Снег се вас искрварио“, што рече један од ретких преживелих. Али, јуриши нису престајали. Бранећи браћу од смрти, давали су своје животе један за другим. И заузели шта им је дан раније отето. Одбранили част за сва времена. И оставили нама у аманет да то никада не заборавимо.
Уместо "хвала", које никада неће бити довољно, борба против заборава биће највећи дар на олтару мојковачких јунака, који су страшни, најузвишенији завет испунили. Што рече владика Николај, „да не беше смрти на Мојковцу, не би било васкрса на Кајмакчалану“. Нека је слава и хвала свима који су по буковим шумама, снегом прекривеним косама Бојине њиве и Развршја, свима њима који су баш ту где се магла спуштала са врхова Бјеласице - својом крвљу оставили потврду оних речи из оног Земљописа „Тешко брату без брата“. Јер, најтежа је мука не када се мре, већ када се у маглама испразности животари а на братство заборави. Е, па, не заборављамо. Ево, овог часа смо се договорили да никада не
заборавимо.



Лајк !
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:29 07.01.2016

Re: slava mojkovačkim junacima

Slava im i hvala.

Tebi Lidija svaka cast za ovaj i mnoge druge blogove kojima podsecas na znacajne datume. I Srdjanu za ovaj prilog.

Svaki put kad vidim Engleze kako revnosno obelezavaju i ne zaboravljaju svoje zrtve iz Velikog rata stavljajuci onaj crveni makov cvet, bude mi beskrajno zao sto mi svoje cojstvo i junastvo ne cenimo dovoljno.

Svima koji slave, srecan Bozic Hristos se rodi.
omega68 omega68 12:39 07.01.2016

Re: slava mojkovačkim junacima

Srđan Fuchs

emsiemsi emsiemsi 16:23 07.01.2016

Re: slava mojkovačkim junacima

apacherosepeacock
Slava im i hvala.

Tebi Lidija svaka cast za ovaj i mnoge druge blogove kojima podsecas na znacajne datume. I Srdjanu za ovaj prilog.

Svaki put kad vidim Engleze kako revnosno obelezavaju i ne zaboravljaju svoje zrtve iz Velikog rata stavljajuci onaj crveni makov cvet, bude mi beskrajno zao sto mi svoje cojstvo i junastvo ne cenimo dovoljno.

Svima koji slave, srecan Bozic Hristos se rodi.

Ваистину се роди !
Додатни лајк за Лидију ! Срећа што се увек неко нађе ко зна за ред.
kick68 kick68 03:08 08.01.2016

Re: slava mojkovačkim junacima

Svima koji slave, srecan Bozic Hristos se rodi.

Voistinu.

Slava im i hvala.

Tebi Lidija svaka cast za ovaj i mnoge druge blogove kojima podsecas na znacajne datume. I Srdjanu za ovaj prilog.

Saglasna:)

Sve najbolje u Novoj (a ko ih jos broji) godini!
alselone alselone 06:46 08.01.2016

Re: slava mojkovačkim junacima

Svima koji slave

emsiemsi emsiemsi 06:52 08.01.2016

Re: slava mojkovačkim junacima

alselone
Svima koji slave


Бугари не славе, јер су они већ прославили 25. децембра.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:06 08.01.2016

Re: slava mojkovačkim junacima

alselone
Svima koji slave





vaistinu Stoichkov, izvini, Alse, sto ovi novopeceni Hriscani ne znaju za red!

nego, navezbava moj Filip juce da cestita Bozic dedi, i vezba celim putem od nas do Limana, Hristos se rodio... Hristos se rodio... Hristos vask... se rodio, ulazimo mi kod seniora - Здраво, деда, Христос се... (пауза, заборав) ... борио!

тако, свим нашим драгим пријатељима и пријатељицама борцима и борилицaма захваљујем на поздравима и желим у име своје фамилије срећан Празник, са поздравом, ваистину Стоичков, ваистину се борио!
alselone alselone 09:14 08.01.2016

Re: slava mojkovačkim junacima

Здраво, деда, Христос се... (пауза, заборав) ... борио!

тако, свим нашим драгим пријатељима и пријатељицама борцима и борилицaма захваљујем на поздравима и желим у име своје фамилије срећан Празник, са поздравом, ваистину Стоичков, ваистину се борио!

I tebi dragi druze, srecan Bozic za taj deo krvnih zrnaca koja imas sa srpske strane.
docsumann docsumann 12:08 07.01.2016

slava junacima!


istorija bilježi i da je tada u Mojkovcu temperatura pala na -20 stepeni Celzijusovih.
gedza.73 gedza.73 15:41 07.01.2016

Re: slava junacima!

Десно од Ровачког батаљона борили су се Први и Трећи регрутски батаљони, састављени од младића од 18-21 године.

, па им је и поверено да поврате Бојину њиву која је била добро брањена са 3 реда бодљикаве жице и митраљезима у рововима.

Први јуриш није успео.

Почињу и други силовити јуриш, овог пута не марећи за кишу метака које су Аустроугари слали на њих. Не бринући за жице и гранате које су бесомучно падале. И тај други јуриш није донео резултата

Батаљон је у 11:30 отпочео напад и успео да заузме први ред ровова, али не и други, па су се вратили на полазне положаје. После кратког предаха и припреме, све три чете поравнавају се у једну линију, и после кратке паљбе сви заједно крећу у силовити јуриш.

Непријатељ, изненађен, није се могао одупрети брзом продору Дробњака који су улетали у ровове и борбом изблиза, на нож и бајонет, заузимали један по један.


Loše smo se odužili svim tim ljudima koji su, tih prvih desetina godina dvadesetog veka, ginuli u ratu za ratom za nas, njihovu decu.
Sve se svelo na sitan ćar, vajdicu.

Posle očajničke borbe, turska vojska je konačno razbila ustanike i prisilila ih da se, u velikom neredu, povuku iz šanca. Po pričanju Živana Simića, savremenika boja na Ravnju, "ko nije utekao u Nemačku i u adu, i ko nije preplivao Zasavicu, svi su (do 3.000) pali od Turaka, ili podavili se..." Videći stradanje svoje braće, Zeka sa svojim golaćima načini poslednji lanac odbrane. Po cenu svojih života čuvali su odstupnicu ustanicima koji su uzmicali. Uveren da se gasi "sveća srpske slobode", Zeka i njegovi goli sinovi nisu mislili o sopstveno izbavljenju. Dok je bilo baruta, zaustavljali su Turke puškama "iza nekih fatova", a onda, "pomenuv Boga i svoj narod, juriše s golim noževima u Turke, i tu, sekući, budu isečeni svi do jednog"...
docsumann docsumann 18:13 07.01.2016

Re: slava junacima!

Loše smo se odužili svim tim ljudima koji su, tih prvih desetina godina dvadesetog veka, ginuli u ratu za ratom za nas, njihovu decu.


slažem se. pogotovo se Pašić sramno ponio prema Crnoj Gori, i 1918. praktično naredio okupaciju crnogorske teritorije.
ono što je poslije uslijedilo: Podgorička Skupština, Božićna pobuna zelenaša, bijeli teror, krvoproliće, odmazde, zločini, sramna je slika iu istorije jedninog naroda sa dvije države na Balkanu.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:43 07.01.2016

Re: slava junacima!

E, moj Dokse. Ne zna se to niti priznaje ovde. Srbija je, kad se odavde gleda, sasvim i u svemu nevina.
freehand freehand 19:01 07.01.2016

Re: slava junacima!

docsumann
Loše smo se odužili svim tim ljudima koji su, tih prvih desetina godina dvadesetog veka, ginuli u ratu za ratom za nas, njihovu decu.


slažem se. pogotovo se Pašić sramno ponio prema Crnoj Gori, i 1918. praktično naredio okupaciju crnogorske teritorije.
ono što je poslije uslijedilo: Podgorička Skupština, Božićna pobuna zelenaša, bijeli teror, krvoproliće, odmazde, zločini, sramna je slika iu istorije jedninog naroda sa dvije države na Balkanu.

Mislim - mada nije moje da tumačim Gedžu - da nije mislio samo na Crnogorce i crnogorsku vojsku, nego na sve koji su tada ginuli i ostavljali udove i zdravlje na mnogobrojnim ratištima i stratištima. Sveti Gerogije ubiva aždahu dobro je štivo, za gledanje i čitanje, na tu temu. O tome kako su prolazili vazda pa i danas, patrioti i heroji.
Kad rat prođe obećanja i krupne reči se namah zaborave a nastupi vreme šićara i drugih vrednosti. Hrabrost i herojstvo postaju kategortije za porugu i podsmeh a pečenje jareće stupa na scenu.
hoochie coochie man hoochie coochie man 19:17 07.01.2016

Re: slava junacima!

sramna je slika iu istorije jedninog naroda sa dvije države na Balkanu.


Koji je, posle pobede, ostao bez obe.
Zove li se to pobeda?

A zanimnjiv je taj period crnogorske istorije i njene uloge u prvom ratu.
Vojska kapitulirala, raspuštena nedugo posle herojstva na Mojkovcu, diplomatije skoro da nema, na mirovnoj konferenciji je nema.... a uz sve to Karađorđevićima treba velika država, Crna Gora im smeta a lako ju je bilo eliminisati.

Ali i da sve to nije bilo tako, koji je to scenario, ko je trebao da povuče potez, i kakav, da bi Crna Gora posle prvog svetskog rata nasatvila da postoji kao država?
vilovuk vilovuk 21:49 07.01.2016

Re: slava junacima!

docsumann
Loše smo se odužili svim tim ljudima koji su, tih prvih desetina godina dvadesetog veka, ginuli u ratu za ratom za nas, njihovu decu.


slažem se. pogotovo se Pašić sramno ponio prema Crnoj Gori, i 1918. praktično naredio okupaciju crnogorske teritorije.
ono što je poslije uslijedilo: Podgorička Skupština, Božićna pobuna zelenaša, bijeli teror, krvoproliće, odmazde, zločini, sramna je slika iu istorije jedninog naroda sa dvije države na Balkanu.


Srbija je sunce Balkana.
Sunce se poštuje i - voli.
Ova nezahvalna boranija okolo, ne zaslužuje da ima nas za komšije.
Pa i ti Crnogorci: šaka jada.

P.S.
Možda je preciznije reći Srbi su nego Srbija je, ali nisam hteo da rizikujem da me neko optuži za narcisoidnost.
gedza.73 gedza.73 22:04 07.01.2016

Re: slava junacima!

docsumann
pogotovo se Pašić sramno ponio prema Crnoj Gori, i 1918. praktično naredio okupaciju crnogorske teritorije.
ono što je poslije uslijedilo: Podgorička Skupština, Božićna pobuna zelenaša, bijeli teror, krvoproliće, odmazde, zločini, sramna je slika iu istorije jedninog naroda sa dvije države na Balkanu.

Da. Gluvi barut. Ginu ljudi iz jedne familije na dve suprostavljene strane.

Predrag Brajovic
Ne zna se to niti priznaje ovde. Srbija je, kad se odavde gleda, sasvim i u svemu nevina.

Kako može da se ne zna? Može da se pegla ali to je katastrofalna greška jugoslovenske ideje. Svi bi da budu vođe, velike dinastije, velike nacije (svaki narod na ovom prostoru ima projekat svoje Velike države).


freehand
Mislim - mada nije moje da tumačim Gedžu - da nije mislio samo na Crnogorce i crnogorsku vojsku, nego na sve koji su tada ginuli i ostavljali udove i zdravlje na mnogobrojnim ratištima i stratištima.

Dobro si pojasnio.
milisav68 milisav68 22:37 07.01.2016

Re: slava junacima!

docsumann
slažem se. pogotovo se Pašić sramno ponio prema Crnoj Gori, i 1918. praktično naredio okupaciju crnogorske teritorije.

Pa sad, nije se to desilo iz vedra neba, pošto je već postojala podeljenost u samoj Crnoj Gori - za Kralja Nikolu, i za ujedinjenje, koje je predvodio Andrija Radović, legitimni premijer, i to u dva navrata (inače zet Kralja Nikole).

Pre može da se kaže da je Pašić (Srbija) bila uvučena u taj sukob, i koji nije trebala tako da rešava, već da dozvoli regularan referendum.
ono što je poslije uslijedilo: Podgorička Skupština, Božićna pobuna zelenaša, bijeli teror, krvoproliće, odmazde, zločini, sramna je slika iu istorije jedninog naroda sa dvije države na Balkanu.

Da, a to se posle nastavilo i u WW2, kao sukob komunista i četnika.


vrabac_u_steni vrabac_u_steni 10:39 08.01.2016

Re: slava junacima!

milisav68
docsumann
slažem se. pogotovo se Pašić sramno ponio prema Crnoj Gori, i 1918. praktično naredio okupaciju crnogorske teritorije.

Pa sad, nije se to desilo iz vedra neba, pošto je već postojala podeljenost u samoj Crnoj Gori - za Kralja Nikolu, i za ujedinjenje, koje je predvodio Andrija Radović, legitimni premijer, i to u dva navrata (inače zet Kralja Nikole).
Pre može da se kaže da je Pašić (Srbija) bila uvučena u taj sukob, i koji nije trebala tako da rešava, već da dozvoli regularan referendum.
ono što je poslije uslijedilo: Podgorička Skupština, Božićna pobuna zelenaša, bijeli teror, krvoproliće, odmazde, zločini, sramna je slika iu istorije jedninog naroda sa dvije države na Balkanu.

Da, a to se posle nastavilo i u WW2, kao sukob komunista i četnika.


Да, то је занимљиво.
Када сам својевремено, нешто попут овог што је Докс написао, рекао свом другару из Подгорице (све у намери да објективно сагледам те догађаје) он ми је рекао:
"Ма глупости, то је било много више међу нама, Србији се ту више може замерити неспретност него нека агресивност".
Иначе, човек је историчар, па има и неке аргументе за такав став.

У сваком случају, срећан свима Божић.

Христос се роди!

vlad_aleksh vlad_aleksh 11:10 08.01.2016

Re: slava junacima!

docsumann
Loše smo se odužili svim tim ljudima koji su, tih prvih desetina godina dvadesetog veka, ginuli u ratu za ratom za nas, njihovu decu.


slažem se. pogotovo se Pašić sramno ponio prema Crnoj Gori, i 1918. praktično naredio okupaciju crnogorske teritorije.
ono što je poslije uslijedilo: Podgorička Skupština, Božićna pobuna zelenaša, bijeli teror, krvoproliće, odmazde, zločini, sramna je slika iu istorije jedninog naroda sa dvije države na Balkanu.


Na čelu Srbije u tim godinama bila su dva Cincarina i jedan Crnogorac. A sve su zakuvale judeomasonske lože. Premalo je vremena i prostora da bi se sve to ovde i sada objasnilo.
vlad_aleksh vlad_aleksh 11:15 08.01.2016

Re: slava junacima!

milisav68
docsumann
slažem se. pogotovo se Pašić sramno ponio prema Crnoj Gori, i 1918. praktično naredio okupaciju crnogorske teritorije.

Pa sad, nije se to desilo iz vedra neba, pošto je već postojala podeljenost u samoj Crnoj Gori - za Kralja Nikolu, i za ujedinjenje, koje je predvodio Andrija Radović, legitimni premijer, i to u dva navrata (inače zet Kralja Nikole).

Pre može da se kaže da je Pašić (Srbija) bila uvučena u taj sukob, i koji nije trebala tako da rešava, već da dozvoli regularan referendum.
ono što je poslije uslijedilo: Podgorička Skupština, Božićna pobuna zelenaša, bijeli teror, krvoproliće, odmazde, zločini, sramna je slika iu istorije jedninog naroda sa dvije države na Balkanu.

Da, a to se posle nastavilo i u WW2, kao sukob komunista i četnika.




Zar nisu postojale tri zaraćene strane u građanskom ratu na tim prostorima?
milisav68 milisav68 12:10 08.01.2016

Re: slava junacima!

vlad_aleksh
Zar nisu postojale tri zaraćene strane u građanskom ratu na tim prostorima?

Pa postojalo je više vojski - muslimanska milicija, ustaške legije (SS Hndžar divizija), SS Skenderbeg, komunisti, četnici, i Italijani kao okupatori, a moj fokus je bio na "unutrašnji" srpsko-crnogorski sukob.


vlad_aleksh vlad_aleksh 13:23 08.01.2016

Re: slava junacima!

milisav68
vlad_aleksh
Zar nisu postojale tri zaraćene strane u građanskom ratu na tim prostorima?

Pa postojalo je više vojski - muslimanska milicija, ustaške legije (SS Hndžar divizija), SS Skenderbeg, komunisti, četnici, i Italijani kao okupatori, a moj fokus je bio na "unutrašnji" srpsko-crnogorski sukob.




I ja sam fokusiran na "unutrašnji" srpsko-crnogorski sukob.
Staroj dihotomiji bjelaši-zelenaši, priključili su se i crvenaši. Djilas i ekipa.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana