Eksperimenti u blogovanju| Nauka

Eh, da je samo Etore ovde...

Vojislav Stojković RSS / 02.10.2017. u 11:56

Talenat je nalik strelcu koji pogađa metu za druge nedostižnu, genije je nalik strelcu koji pogađa metu za druge nevidljivu. (Artur Šopenhauer, filozof) 

Postoji nekoliko kategorija naučnika na svetu; oni drugog ili trećeg ranga, koji daju sve od sebe, ali nikad ne stignu predaleko. Postoje oni prvog ranga, koji dolaze do otkrića, fundamentalnih za naučni napredak. Ali onda, postoje oni koji su geniji kao Galileo ili Njutn, Etore je bio jedan od njih...  Bio je suviše inteligentan. Ako je odlučio da nestane, niko ga neće pronaći. Ni u ovom vremenu, niti u bilo kom drugom. ( Enriko Fermi, fizičar)


Tog 25. marta 1938. godine,  Etore se  uputio  u luku u Palermu kako bi se ukrcao na brod za Napulj. Prethodno je svratio  u banku i podigao sav novac sa svog računa. Stajao je na doku zamišljen, pogledao na sat, a zatim se ubrzanim korakom vratio u obližnju poštu. Napisao je kratko pismo Antoniju Koreliju, potpisao ga i predao postarijoj službenici na šalteru. Zatim se vratio  u luku. Od prtljaga nosio je samo omanji crni kofer. Brod za Napulj je pristigao.

Etore se ukrcao… i nije se ukrcao.

Posle toga italijanski kvantni fizičara Etore Majorana je nestao, a njegov nestanak, sve do danas je ostao tajna, poznata pod nazivom “Enigma Majorana”. 

Narednog dana na adresu Antonija Korelija, direktora Instituta za fiziku u Napulju, stiglo je pismo i telegram upućeni sa iste pošte i u isto vreme.

Pismo:

„Dragi Koreli,

doneo sam odluku koja je postala neizbežna. Nema ni trunke sebičnosti u njoj, ali ja shvatam koje probleme moj iznenadni nestanak može uzrokovati Vama i vašim studentima. Zbog toga, ja molim za vaš oproštaj, a posebno zbog izdaje vašeg poverenja, iskrenog prijateljstva i pažnje koje ste mi posvetili poslednjih meseci. Želeo bih da podsetite sve one koje sam upoznao i cenio na Vašem institutu. Pamtiću ih do najmanje 11 sati večeras, a najverovatnije i kasnije. “(E.  Majoran) 

Telegram:

„Dragi Koreli,

nadam se da ste dobili moje pismo i moj telegram u isto vreme. More me je odbilo i ja ću se vratiti u Hotel Bolonju. Međutim, imam nameru da odustanem od predavanja. Nemojte da me pogrešno shvatite, na vašoj sam usluzi i dalje.. (E. Majorana ) 

U jednoj od novijih interpretacija kvantne mehanike H. Everet  iznosi  teorijski model „mnogih svetova“ koji nastaju u zavisnosti od toga koliko kvant ima opcija na raspolaganju. 

Ostalo je i zabeleženo da je u jednom od kriznih trenutaka tokom "Projekta Menhetn" Enriko Fermi uzdahnuo i rekao: ”Eh, da je samo Etore ovde…“

 Da je taj uzdah, u jednom od onih bezbroj paralelnih kvantnih svetova, Etore čuo, samo bi sebi u bradu promrljao: “E, moj, profesore, baš zbog toga sam izabrao drugi svet.” 

 

 



Komentari (70)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nsarski nsarski 12:26 02.10.2017

sad jeste sad nije

Priča o nestanku Majorane je pravi triler o kome bi neko mogao da napiše koju reč. Pominjalo se, na primer, da je Etore vidjen nekoliko godina kasnije u Buenos Airesu, ali to nije potvrđeno. Ima i špekulacija da se ubio, itd. Na primer, pre ukrcavanja na taj brod za Napulj, Etore je sav novac sa svog bankovnog računa skinuo. U svakom slučaju, misterija je još nerešena i sve do pre nekoliko godina se priča o njegovom nestanku pojavljivala po novinama.

Po Majorani se zovu i tzv (još neotkriveni) Majorana fermioni - to su fermionske čestice (kao što je neutrino, na primer) - koji su sami sebi i antičestice. (Prema nekim interpretacijama, Majorana neutrini se mogu uzeti kao osnova za formiranje tamne materije. U fizici čvrstog stanja se mogu generisati Majorana fermioni kao virtuelne čestice.) Sa bozonima to nije problem: foton (koji je bozon) je sam sebi antičestica. Postoje indikacije da su nedavno otkriveni Majorana fermioni, ali definitivne potvrde još nema, i sve ostaje u domenu špekulacija.

I, najzad, još jedan čuveni fizičar iz te grupe mladih genijalaca okupljene oko E. Fermija je u jednom trenutku misteriozno nestao. On se, medjutim, kasnije pojavio u Sovjetskom Savezu jer je bio ubeđeni i osuđeni komunista. Radi se, naravno, o čoveku koji se zove Bruno Pontecorvo. On je do kraja života radio u SSSR-u, a kad je umro, polovina njegovog pepela je ostala u Rusiji, a druga polovina se nalazi u Italiji. Znači, Džeremaja, Bruno Pontekorvo je moja preporuka za dalja istraživanja.

I naj-najzad, danas je dodeljena Nobelova nagrada za medicinu ljudima koji su otkrili mehanizam funkcionisanja "dnevnog sata" kod živih bića. Čestitke!
Sutra se dodeljuje za fiziku, a ja tipujem na LIGO kolaboraciju koja je prvi put detektovala gravitacione talase. Pre neki dan je četvrta takva detekcija izvršena, ovaj put u kolaboraciji sa italijanskom grupom Virgo koja se nalazi blizu grada Pize. Ali, i prošle godine sam bio iznenadjen (dodeljena je za topološke faze) i veoma obradovan jer sam u jednom kratkom vremenu poznavao Majkla Kosterlica.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:44 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

nsarski
Priča o nestanku Majorane je pravi triler o kome bi neko mogao da napiše koju reč.

Pa, ima ih:
ETTORE MAJORANA:GENIUS AND MYSTERY, Antonino Zichichi
The mysterious disappearance of Ettore Majorana, Barry R. Holstein, Department of Physics-LGRT, University of Massachusetts, Amherst, MA 01003
The last paper by Ettore Majorana: An analysis, Carlo Artemi
The Mysterious Disappearance ofEttore Majorana, Barry R. Holstein – Umass
nsarski
Znači, Džeremaja, Bruno Pontekorvo je moja preporuka za dalja istraživanja.

Stara ću se, profesore!

nsarski nsarski 12:47 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Vojislav Stojković
nsarski
Priča o nestanku Majorane je pravi triler o kome bi neko mogao da napiše koju reč.

Pa, ima ih:
ETTORE MAJORANA:GENIUS AND MYSTERY, Antonino Zichichi
The mysterious disappearance of Ettore Majorana, Barry R. Holstein, Department of Physics-LGRT, University of Massachusetts, Amherst, MA 01003
The last paper by Ettore Majorana: An analysis, Carlo Artemi
The Mysterious Disappearance ofEttore Majorana, Barry R. Holstein – Umass
nsarski
Znači, Džeremaja, Bruno Pontekorvo je moja preporuka za dalja istraživanja.

Stara ću se, profesore!



Naravno da ima knjiga i knjiga, ali mislio sam na nekoga na blogu B92.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:54 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Pravo da ti kažem, nadao sam se da ćeš to biti ti. Verujem da bi tvoja koja reč mnogo bolje razjasnila enigmu.
Ali, hebiga, pošto sve ove godine to nisi učinio, morao sam ja. A, je eto, o tom nestanku ništa nisam razjasnio, samo sam dodatno zamutio i odveo Majoranu iza granice fizike u metafizičke prostore.
nsarski nsarski 12:59 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Pravod da ti kažem, nadao sam se da ćeš o biti ti. verujem da bi tvoja koja reč mnogo bolje razjasnila enigmu.


Pa, ja bih se možda usudio da pišem o njegovoj fizici, ali o trileru njegovog nestanka znam koliko i svi drugi koji su zainteresovani. Nemam nikakve insajderske informacije.

Ah, da, dugujem ti referencu za Bruna. Ovo je napisao Freeman Dyson u New York Review of Books:

Scientist, Spy, Genius: Who Was Bruno Pontecorvo?

Samo jedan citat: Hoću da umrem kao veliki naučnik, a ne kao jebeni špijun (B. Pontecorvo).
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 13:05 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

nsarski
o trileru njegovog nestanka znam koliko i svi drugi koji su zainteresovani. Nemam nikakve insajderske informacije.

Kvaka je u tome što niko ne zna ništa, a to je pravi izazov.
mirelarado mirelarado 14:08 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Vojislav Stojković
nsarski
o trileru njegovog nestanka znam koliko i svi drugi koji su zainteresovani. Nemam nikakve insajderske informacije.

Kvaka je u tome što niko ne zna ništa, a to je pravi izazov.


Možemo i dalje da sumnjamo, ali, što se rimskog tužilaštva tiče, enigma Majorana je uspešno razrešena i konačno arhivirana. Inače, Majoranin nestanak presedan je i u sudskoj praksi. Naime, istraga misterije Majorana ponovo je pokrenuta 2011. godine, pune 73 godine nakon njegovog nestanka.

Posle mnogobrojnih knjiga, studija, nagađanja, iskonstruisanih legendi o Majoraninom nestanku, kao i literarnih i filmskih obrada ovog događaja, tužilaštvo se oglasilo nakon jedne TV emisije (Chi l'ha visto, posvećene traženju nestalih osoba). Javio se izvesni Frančesko Fazani koji je pedesetih godina prošlog veka upoznao Majoranu u Venecueli, u Valensiji. Naučnik je, prema njegovom svedočenju, živeo povučeno i skromno, pod imenom Bini. Pošto je bio u besparici, Frančesko mu je pozajmio neku sumu, pod uslovom da se fotografišu zajedno.



Sudski veštaci su, kompjuterskom analizom lica na fotografiji i poređenjem s fotografijom Majoraninog oca kada mu je bilo 50 godina, utvrdili da je zbilja reč o Etoreu. Sud je, 2015. zaključio da je Majorana 1938. izbegao u Argentinu i potom Venecuelu, gde je živeo 1955-59.


mirelarado mirelarado 14:17 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

nsarski
Scientist, Spy, Genius: Who Was Bruno Pontecorvo?


Mislim da je upravo Brunovo bekstvo u SSSR doprinelo zataškavanju Majoraninog nestanka. Fermijeva grupa pribojavala se otkrivanja još jednog eventualnog zavrbovanog špijuna u svojim redovima. I Fermijeva opaska o Majorani, koju je Vojislav naveo, kao da to potvrđuje.
nsarski nsarski 14:17 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Sud je, 2015. zaključio da je Majorana 1938. izbegao u Argentinu i potom Venecuelu, gde je živeo 1955-59.


Eto! A mi dole žvaćemo o vanzemaljcima.
mirelarado mirelarado 14:38 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

nsarski
Sud je, 2015. zaključio da je Majorana 1938. izbegao u Argentinu i potom Venecuelu, gde je živeo 1955-59.


Eto! A mi dole žvaćemo o vanzemaljcima.


Majorana (navodno desno na fotografiji) ostao je zagonetan i neuhvatljiv... gotovo kao (njegovi) fermioni.


tetris tetris 15:15 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Ah, da, dugujem ti referencu za Bruna. Ovo je napisao Freeman Dyson u New York Review of Books:

Scientist, Spy, Genius: Who Was Bruno Pontecorvo?

Samo jedan citat: Hoću da umrem kao veliki naučnik, a ne kao jebeni špijun (B. Pontecorvo).


Imao sam priliku da uživo slušam autora knjige, profesor Frank Close sa Oksforda, o Brunu. Tokom 60-ak minuta njegovog govora osećao sam se kao da gledam i slušam najuzbudljivju dramu sa History kanala iz najboljih dana .

Knjiga Half Life je za preporučiti.
amika amika 15:55 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije





Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:10 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

mirelarado
Možemo i dalje da sumnjamo, ali, što se rimskog tužilaštva tiče, enigma Majorana je uspešno razrešena i konačno arhivirana. Inače, Majoranin nestanak presedan je i u sudskoj praksi. Naime, istraga misterije Majorana ponovo je pokrenuta 2011. godine, pune 73 godine nakon njegovog nestanka.

Posle mnogobrojnih knjiga, studija, nagađanja, iskonstruisanih legendi o Majoraninom nestanku, kao i literarnih i filmskih obrada ovog događaja, tužilaštvo se oglasilo nakon jedne TV emisije (Chi l'ha visto, posvećene traženju nestalih osoba). Javio se izvesni Frančesko Fazani koji je pedesetih godina prošlog veka upoznao Majoranu u Venecueli, u Valensiji. Naučnik je, prema njegovom svedočenju, živeo povučeno i skromno, pod imenom Bini. Pošto je bio u besparici, Frančesko mu je pozajmio neku sumu, pod uslovom da se fotografišu zajedno.Sudski veštaci su, kompjuterskom analizom lica na fotografiji i poređenjem s fotografijom Majoraninog oca kada mu je bilo 50 godina, utvrdili da je zbilja reč o Etoreu. Sud je, 2015. zaključio da je Majorana 1938. izbegao u Argentinu i potom Venecuelu, gde je živeo 1955-59.

Ne priznajem ni jedan sud, već samo sud nauke (da parafraziram najvećeg sina, oca i svetog duha bivših nam naroda i narodnosti).

Sve su to posredni dokazi: te video ga izvesni Franćesko, te liči na oca... Verovao bih recimo da ga je nsarski propitao gradivo iz fizike, pa ako zna bar za sedmicu, onda je možda Etore.

Uostalom, zar nije lepša istina da je Majorana u paralelnom kvantnom svetu i da češka Šredingerovu mačku, a ona mu zadovoljno prede.
Atomski mrav Atomski mrav 16:12 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Uostalom, zar nije lepša istina da je Majorana u paralelnom kvantnom svetu i da češka Šredingerovu mačku, a ona mu zadovoljno prede.

Tako nekako sam ja zamislio da se ta priča završila. :)
A možda se Majorana zapravo nalazio u isto vreme u manastiru, SSSR-u, Venecueli i Argentini i svi oni koji tvrde da se nalazio baš tamo su - u pravu?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:26 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Atomski mrav
Tako nekako sam ja zamislio da se ta priča završila. :)

Tako je trebalo da se završi na ovom blogu... da nije blo Mirele.
Ali, evo, ti si čak i njoj i rimskom sudu doskočio:
Atomski mrav
A možda se Majorana zapravo nalazio u isto vreme u manastiru, SSSR-u, Venecueli i Argentini i svi oni koji tvrde da se nalazio baš tamo su - u pravu?

To je, također, lep kraj i, što je važnije, kompatibilan sa Everetovom interpretacijom kvantne mehanike.

I, naravno, to je još jedan dokaz da taj Franćesko laže, jer: Paralelni svetovi su jedan drugom nedostupni i ne mogu delovati jedan na drugi.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:02 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

amika

A koji je Etore, onaj u košulji ili onaj u sakou?
mirelarado mirelarado 17:08 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Tako je trebalo da se završi na ovom blogu... da nije blo Mirele.



Amicus Plato, sed...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:08 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije


tetris
Imao sam priliku da uživo slušam autora knjige, profesor Frank Close sa Oksforda, o Brunu. Tokom 60-ak minuta njegovog govora osećao sam se kao da gledam i slušam najuzbudljivju dramu sa History kanala iz najboljih dana .
Knjiga Half Life je za preporučiti.



Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:14 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

mirelarado
Amicus Plato, sed...

Eh, mirela, i ti i ja znamo da je istina višeznačan pojam, kako u životu, tako u folozofiji pa čak i u nauci.... a kamoli na blogu.
mirelarado mirelarado 17:34 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Vojislav Stojković
mirelarado
Amicus Plato, sed...

Eh, mirela, i ti i ja znamo da je istina višeznačan pojam, kako u životu, tako u folozofiji pa čak i u nauci.


Naravno. I ja nekako volim da zamišljam da je Etore odlučio da ode pravo u legendu i batali nauku zato što je sagledao kuda njegova otkrića vode, pogotovo ako uzmemo u obzir da je to bilo u sam osvit Drugog svetskog rata. Ionako je već bio napustio Fermijevu grupu i predavao u Napulju. Nije se uklapao u imidž momaka iz ulice Panisperna, kako su savremenici nazivali tu grupu mladih naučnika (šmekera i kicoša), iz instituta u otmenoj rimskoj četvrti Parioli.

O toj temi vredi pogledati i ovaj film iz 1990.

Klik na slik:


nask nask 18:13 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Uostalom, zar nije lepša istina da je Majorana u paralelnom kvantnom svetu i da češka Šredingerovu mačku, a ona mu zadovoljno prede.


Kako sad Šredingerova, pa do juče bila Hildina mačka.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:22 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Hildin mačak je, kao što smo tamo videli, ustvari Šredingerova mačka. I u tome je, između ostalog, paradoks tog misaonog eksperimenta.
amika amika 18:35 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

mirelarado

Majorana (navodno desno na fotografiji) ostao je zagonetan i neuhvatljiv... gotovo kao (njegovi) fermioni.


nsarski nsarski 18:37 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Vojislav Stojković
Hildin mačak je, kao što smo tamo videli, ustvari Šredingerova mačka. I u tome je, između ostalog, paradoks tog misaonog eksperimenta.


Aha, dupla zavrzlama! Takorekuć second quantization. Istovemeno i živa i mrtav (živ i mrtva), istovremeno i mačak i mačka.
People, QM is serious science - you are having too much fun with it!
nask nask 18:50 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Hildin mačak je, kao što smo tamo videli, ustvari Šredingerova mačka. I u tome je, između ostalog, paradoks tog misaonog eksperimenta.


Aha, dupla zavrzlama! Takorekuć second quantization. Istovemeno i živa i mrtav (živ i mrtva), istovremeno i mačak i mačka.


Ma sve su to samo naučne izmišljotine, zaluđujete ovde poštene ljude.

Nego, Nenade 2012. je ovo bila u NL velika vest, naravno zbog Kauvenhofena (Kouwenhoven). Pa jesu li je našli ili nisu? Ako ti nije teško da prokomentarišeš ili tačnije rečeno objasniš.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:43 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

nsarski
People, QM is serious science - you are having too much fun with it!

Pa, baš zato, što je ozbiljna i teško shvatljiva čak i fizičarima, treba razbiijati strah.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 19:47 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

amika
Majorana (navodno desno na fotografiji) ostao je zagonetan i neuhvatljiv... gotovo kao (njegovi) fermioni.


Taj na fotografiji (desno) na Fabia Majoranu možda i liči, a li na Etorea nimalo.
Kazezoze Kazezoze 20:19 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Vojislav Stojković
Hildin mačak je, kao što smo tamo videli, ustvari Šredingerova mačka. I u tome je, između ostalog, paradoks tog misaonog eksperimenta.

Pa jeste, u tome je i draž eksperimenta: uđe u kutiju kao Šredingerova mačka, a izađe kao Hildin mačak.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:23 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Ne, obrnuto je. Ervin je bio zagledan u Hildinog mačka, a u svom dubokom gedankeeksperimentisanju, u kutiji je video mačku.
nsarski nsarski 23:57 02.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Nego, Nenade 2012. je ovo bila u NL velika vest, naravno zbog Kauvenhofena (Kouwenhoven). Pa jesu li je našli ili nisu? Ako ti nije teško da prokomentarišeš ili tačnije rečeno objasniš.

Izvini što sa zakašnjenjem odgovaram.
Pa, ti eksperimenti u material sciences su interesantni sami po sebi. Ideja je da su razne pojave koje se u toj oblasti proučavaju ekvivalentne sa "istinskim" kosmičkim događjajima, da je analogija direktna. Tako su, na primer, postojale analogije sa "kosmičkom crvotočinom" ili (wormholes), koje omogućavaju putovanje kroz vreme, pa sa Majorana fermionima, itd. U pitanju su analogije, i to dobre analogije, ali kosmolozi i čestičari su nedovoljno zadovolji, ili nedovoljno ubeđeni, doklegod ne napave "pravi" eksperimentalni dokaz za postojanje "originalnih" crvotočina ili Majorana neutrina.
I ja mislim da je to dobar, oprezan prilaz. Analogije su jedna stvar, direktan dokaz je druga. I jedno i drugo su korisni, ali ne i presudni.
Ah, da, objašnjenje. Cela kvantna fizika čvrstog stanja se bavi "elementarnim česticama" kao što su fononi, magnoni, solitoni, etc. Oni, najpre, nisu čestice u standardnom smislu, već elementarne ekscitacije nekog polja, kao što su vibracije (fononi) ili magnetskog polja (magnoni), itd. U tom smislu analogija postoji, ali te elementarne čestice nisu one na koje smo mi obično navikli (kvarkovi, gluoni, mezoni, elektroni,etc.) i koje nas istinski zanimaju.
Ukratko, razni fenomeni u solid state physics su samo analogije (metafore), koje su možda sasvim precizne, ali i dalje ostaju u domenu metafora.

P.S. Inače, svi holandski teorijski fizičari koje sam upoznao su bili definitivno briljantni - ljudi koje slušaš otvorenih usta. Neverovatni, nestvarni ljudi.
nask nask 20:45 03.10.2017

Re: sad jeste sad nije

Analogija znači. Hvala puno za odgovor.

Fononi, magnoni, solitoni, moraću pod hitno da se ekscitujem na potreban nivo, ne radi obnove starog gradiva već savladavanja novog.

P.S. Inače, svi holandski teorijski fizičari koje sam upoznao su bili definitivno briljantni - ljudi koje slušaš otvorenih usta. Neverovatni, nestvarni ljudi.


Ima već preko 10 godina kad sam ja onako nadobudno objašnjavao mom Kumu (fizika+ekonomija) koliko je NL dala nobelovaca (ima malo niže), te ko je sve profesorovao ovde, pa koje sve astronome/astrofizičare/kosmologe su dali, pa ... A Kum će: e moj Kume a koliko dugo oni imaju škole, a koliko mi.

Evo jedne od najboljih rock selekcija ikad na večeri povodom proslave 50. godišnjice Lorencovog doktorata iz 1925.



Inače je večera bila u Harlemu, na pet minuta biciklom od mene.

Disklejmer: Slika jeste sa Imgura ali nije moja, što je valjda očigledno, no ipak.
mariopan mariopan 20:24 08.10.2017

Re: sad jeste sad nije

nsarski
Pravod da ti kažem, nadao sam se da ćeš o biti ti. verujem da bi tvoja koja reč mnogo bolje razjasnila enigmu.


Pa, ja bih se možda usudio da pišem o njegovoj fizici, ali o trileru njegovog nestanka znam koliko i svi drugi koji su zainteresovani.


Jednostavno, udružite se.

Ne bi bilo prvi put da se pisac osloni na pomoć stručnjaka oko nekih delova koji su uverljiviji ako ih napiše stručnjak, a pisac neka se brine o mašti i zapletu?
Черевићан Черевићан 14:01 02.10.2017

eripitur persona,manet res

Etore ........и посебности
(такви главом нису сами)
гласно себе... па нестао ?
недорек је који .... маами,

(ил' манастир, за јавност брана,
крије ...... тајну Majorana)

p.s.
Monsinjier Ricieri, tadašnji biskup, rekao je da se Majorana ispovedio nekoliko dana pre nestanka i da je bio u stanju verske krize, kao i da je samoubistvo isključeno kao objašnjenje. Zbog ovoga .... misli se da je otišao u manastir da se zamonaši.


Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:16 02.10.2017

Re: eripitur persona,manet res

Черевићан
(такви главом нису сами)

Bez sumnje - po glavama se takvima svašta mota. Doduše, za Šredingererove rezultate u nauci, za razliku od Etorea, ona druga glava je bila zaslužnija.
jinks jinks 15:10 02.10.2017

...

Da li postoji analiza o tome koliko određene države proporcionalno broju stanovništva, ekonomiji ili čemu već, gledano istorijski imaju udela u kulturi, nauci, umetnosti, religiji sveta.

Čini se, kada bi se bar relativni procenti gledali, da Italija prilično u mnogo čemu prednjači.

Koliko je samo genijalnih ljudi iz te zemlje pomenuto kako u tekstu bloga, tako i u svim komentarima.
mirelarado mirelarado 15:52 02.10.2017

Re: ...

Čini se, kada bi se bar relativni procenti gledali, da Italija prilično u mnogo čemu prednjači.

Koliko je samo genijalnih ljudi iz te zemlje pomenuto kako u tekstu bloga, tako i u svim komentarima.


O tome imam laičku i verovatno subjektivnu teoriju da je presudnu ulogu odigrao razvoj italijanskih gradova-državica u zrelom i poznom srednjem veku, ali je to duga priča. :)
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:02 02.10.2017

Re: ...

jinks
Da li postoji analiza o tome koliko određene države proporcionalno broju stanovništva, ekonomiji ili čemu već, gledano istorijski imaju udela u kulturi, nauci, umetnosti, religiji sveta.

Čini se, kada bi se bar relativni procenti gledali, da Italija prilično u mnogo čemu prednjači.

Koliko je samo genijalnih ljudi iz te zemlje pomenuto kako u tekstu bloga, tako i u svim komentarima.

Bez ikakvih analiza & statistike kladim se da najviše udela u svetskoj nauci i umetnosti imaju Jevreji, kao nacija. Zato postoje za njih značajni istorijski razlozi. Naime, nikakvu imovinu, novac, dijamante i zlato, u silnim progonima tokom istorije, nisu mogli sačuvati i poneti sa sobom, samo svoje znanje.
nask nask 18:19 02.10.2017

Re: ...

Da li postoji analiza


Pa evo mi Nizozemci dali 19 (u najgorem slučaju 17) nobelovaca, znači 1,1 (1,0) nobelovac na 1 milion sadašnjih stanovnika. Nismo imali samo Andrića.
Atomski mrav Atomski mrav 16:48 02.10.2017

Gospodo draga, on je nestao bez traga...

Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:00 02.10.2017

Re: Gospodo draga, on je nestao bez traga...

nsarski nsarski 11:12 03.10.2017

YESSSS!!!


PRE 20 MINUTA JE DODELJENA NOBELOVA NAGRADA IZ FIZIKE ZA 2017. GODINU.
NAGRADU SU DOBILI LJUDI IZ LIGO/VIRGO KOLABORACIJE KOJA JE PRVI PUT U ISTORIJI DETEKTOVALA GRAVITACIONE TALASE.

ZANIMLJIVO DA JE POSLEDNJE MERENJE NAPRAVLJENO PRE PAR MESECI - I OBJAVLJENO PRE PAR DANA - KADA SU SVA TRI DETEKTORA, DVA U AMERICI I JEDAN U ITALIJI, USAGLAŠENO USTANOVILI PROLAZAK GRAVITACIONOG TALASA KOD NAS.

ZA ONE KOJE ZANIMAJU DETALJI PREPORUČUJEM MOJ BLOG OF PRE GODINU I PO DANA. JA SAM SE NADAO DA ĆE IM NAGRADA BITI DODELJENA PROŠLE GODINE, ALI NIJE. OVE GODINE SU ISPRAVILI GREŠKU.

A MATTER OF GRAVITY<------LINK
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:07 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Ne znam kakvi su kriterijumi za fiziku, ali ako ima imalo sličnosti sa kriterijumima za odličje iz književnosti, onda hvala lepo.
... Bob Dilan, Svetlana Aleksijevič, Patrik Modiljano, Tomas Transtremer, Herta Miler, le Klezio... sve su to pisci velikih književnih dela... samo ako bi se zajebavali.
nsarski nsarski 12:08 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Ne znam kakvi su kriterijumi za fiziku


Za fiziku su bolji, mnogo bolji, mada ne idealni.

P.S. U gornjem spisku si zaboravio Elfridu Jelinek.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:21 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Ajd, da ti verujem na reč ...Ipak, u sve treba sumnjati. A zašto?
Pa, zato, što se svi mi pomalo razumemo u književnost, ali veoma malo u fiziku.

Za većinu neprosvećenog sveta vi fizičari ste danas, ono što su alhemičari bili nekada. Nešto mutite, nešto duminate, pa našta izađe. Recimo teorija struna i slična vam dostignuća.
nsarski nsarski 12:24 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Za većinu neprosvećenog sveta vi fizičari ste danas, ono što su alhemičari bili nekada. Nešto mutite, nešto duminate, pa našta izađe. Recimo teorija struna i slična vam dostignuća.


Pa, teorija struna je, za sada, mambo-džambo nauka. Ima pravo Peđa Brajović kad kaže da je savremena teorijska fizika (posebno kosmologija) bliža poeziji nego nauci. A poeziju će svi pisati.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:25 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

nsarski
P.S. U gornjem spisku si zaboravio Elfridu Jelinek.

Nisam je zaboravio, ona je Nobela zaslužila:


Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:33 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

nsarski
Ima pravo Peđa Brajović

Mene što se tiče, taj tvoj Peđa je retko kad u pravu, kao uostalom i u ovm slučaju.
Jer, savremena teorijska fizika vratila se filozofiji, svom izvorištu. A poezije što se tiče, ona ima veze sa fizikom samo preko filozofije:

"Kud će vjekovi, kuda snovi dugi
Mačeva što su Tatari ih snili?
Kud će bedemi koje su sravnili,
Kud Adamovo stablo i Plod drugi?
Sadašnjost sama stoji, a sjećanje
Podiže vrijeme. Taj slijed pun obmana
Samo je posao sata. Godina dana
Od prazne povijesti nije prazna manje.
Put od svitaja u noć ponor krije
Pun umiranja, svjetlosti i bijeda,
A lice što se u trošnim ogleda
Zrcalima noći nije kao prije.
Krhko danas je kratko i bez kraja.
Ne čekaj drugog Pakla ni drugog Raja."
nsarski nsarski 12:37 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Jer, savremena teorijska fizika vratila se filozofiji, svom izvorištu.


Pa, filozofija nije nauka - mnogo je bliža poeziji. Fizika je nauka o fizičkim (merljivim) veličinama. Kosmologija se zasniva na astronomskim podacima, ali, u nedostatku dovoljnog broja podataka, ili suočena sa "neusklađenim" podacima, prelazi na špekulaciju i uverljivi narativ. Čista književnost i mašta.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:46 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Odnos nauke prema filozofiji, tipičan je primer oceubustva.
Čim matematika krene dalje od prostih računskih radnji, ili fizika od Njutnovih zakona, srljaju u naručje filozofije. A ona ih, kao majka zabludelu decu, željno čeka u topli zagrljaj.
nsarski nsarski 12:53 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

A ona ih, kao majka zabludelu decu, željno čeka u topli zagrljaj.

Neizlečiv si, Džeremaja! Neizlečiv.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 12:57 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

"Jedna strašna bolest po meni će se zvati..."
nsarski nsarski 13:04 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Vojislav Stojković
"Jedna strašna bolest po meni će se zvati..."


"Ima mnogo stvari pod kapom nebeskom, dragi moj, no što može stati u bilo koju filozofiju" (nsarski)

Filozofija samo ume da postavlja pitanja, a ne zna nijedan odgovor.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 14:05 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

nsarski
Filozofija samo ume da postavlja pitanja, a ne zna nijedan odgovor.

Osetljivost za problem, postavljanje pitanja i hipoteza početak je traženja odgovora, kako filozofskog, tako i naučnog.
Ali, manimo se filozofije, da vidimo šta je sa fizikom i matematikom.

Fizika realnog sveta i njene teorije, odnosno naša saznanja o relanom svetu, u potpunom su haosu, u mračnom ćorsokaku iz koga niko ne vidi izlaz. Fizika je u drugu polovinu dvadesetog veka ušla sa dve fundamentalne teorije: Ajnštajnovom opštom teorijom relativiteta koja opisuje makrokosmičko uređenje, i kvantnom teorijom, koja je usredsređena na mikrokosmos. Prema Ajnštajnovoj teoriji u makrokosmosu deluju gravitacione sile i održavaju primeran, gotovo božanski red u čitavoj vasioni. Prema kvantnoj teoriji u mikrokosmosu deluju elektromagnetne sile i u njemu vlada slučajnost. One su nesaglasne, suprostavljene jedna drugoj i ne mogu obe biti ispravne.

Ajnštajnu prvom nije uspelo da objedini fenomene elektomagnetizma i gravitacije u jednu opštu teoriju, a ni plejadi fizičara posle njega. Umesto jedne velike ujedinjavajuće teorije, fizika danas pokušava da objedini međusobno udaljene teorijske koncepte.

U stalnim pokušajima da se međusobno udaljeni, pa i suprotstavljeni teorijski koncepti fizike objedine, pribegava se novom matematičkom opisu prirode. Matematika ide ka sve višim nivoima apstrakcije do ekstremno egzotičnih područja. Stvorena je prašuma nerazgovetne matematike u kojoj se retko ko snalazi.

U tu prašumu teorijske fizike i apstraktne matematike uranjaju fizičari i matematičari, a izranjaju filozofi.



nsarski nsarski 14:17 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Prema Ajnštajnovoj teoriji u makrokosmosu deluju gravitacione sile i održavaju primeran, gotovo božanski red u čitavoj vasioni. Prema kvantnoj teoriji u mikrokosmosu deluju elektromagnetne sile i u njemu vlada slučajnost. One su nesaglasne, suprostavljene jedna drugoj i ne mogu obe biti ispravne.

Nisu one "suprotstavljene" na bilo koji način. Za sada se ne zna kako ujediniti gravitacione sile sa ostale tri fundamentalne. Prvo, možda takva jedinstvena teorija i ne postoji, ali potraga za njom traje već decenijama.
Teorija struna pruža mogućnost takvog ujedinjenja, ali matematika je ekstremno komplikovana i nepotpuna. Za sada postoje i druge "poetske" ideje, ali nijedna nije razrađena ili dovedena do krajnjih konsekvenci. Radi se...

A šta filozofi tu rade, nemam pojma. Ja ne znam za strogo filozofske pokušaje objašnjenja kosmosa. Govorim o ozbiljnim pokušajima, ne o glasinama i magijama.

Bez obzira, Džeremaja, ti si meni omiljen bloger.

Milan Novković Milan Novković 14:41 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Vojislav Stojković
Ajd, da ti verujem na reč ...Ipak, u sve treba sumnjati. A zašto?
Pa, zato, što se svi mi pomalo razumemo u književnost, ali veoma malo u fiziku.

Za većinu neprosvećenog sveta vi fizičari ste danas, ono što su alhemičari bili nekada. Nešto mutite, nešto duminate, pa našta izađe. Recimo teorija struna i slična vam dostignuća.

I meni su dosta sumnjivi, pogotovo ako ne umeju ni dobar pasulj sa dimljenom kolenicom da naprave

Tu i tamo se provuče poneki - recimo ako uz njihovu pomoć napravimo neki spintronics device pa unutra napišemo "Danas sam video Jovanku", dođemo sutra a ono i dalje u memoriji piše "Danas sam video Jovanku" ... e ti su nešto bolji, njima bih ja dao prelaznu ocenu, iako još uvek nisu idealni pošto treba da piše "Juče sam video Jovanku".

Onda dođu neki drugi pa naprave poluprovodnik sa mnogo miliona tranzistora i sutra stvarno piše sve kako treba - njima možda neka trojka.

Ovima što dodaju nešto malo relativističke mehanike pa nam GPS daje poziciju do u metar preciznu, ošišali travu u travnjaku ili ne, tri plus maksimalno, pošto treba svu tu skalameriju i popeti gore na nebo.

Četvorku nikome ko ne ume sa scanning tunneling microscopeom da na nekom substratu napiše SRBIJA, koristeći pojedinačne atome kao pixele.

A peticu bih za sada davao samo IT ljudima što programiraju u C++ jeziku, osim ako ne kupuju iPhones i slično

Šalim se - fizičari, matematičari (to je u stvari isto, iako se mora boriti za ovakva "mišljenja" su najdublje otišli u spoznaji "objektivne realnosti" oko nas - to je jedna dimenzija. (zamisli samo kako je to duboka i provokativna tema "dokazivati" da su matematičari masters of objective reality)

Filozofija je neminovno druga, potpuno ravnopravna, u stvari, pošto su svi kreativci značajni filozofi, po mom mišljenju, naj-fizičari su poprilično meta-fizičari, a bez filozofije nemaš pisca, pesnika, arhitektu, rokera - imaš samo "mašinu" ...

Pa svest, proces kreacije, egzistencija - samo reći nešto novo i interesantno mnogima na temu, recimo, egzistencije, mnogih fenomena, je work of art ...

... me thinks


nsarski nsarski 14:49 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Četvorku nikome ko ne ume sa scanning tunneling microscopeom da na nekom substratu napiše SRBIJA, koristeći pojedinačne atome kao pixele.


Koji će ti scanning tunneling microscope, ako imaš dovoljno love i dovoljno pustinjskog real estate-a da napišeš ovo što se vidi iz satelita (malo im je voda presušila na kraju).



Mnogo košta, ali vanzemaljci ima da se zbune.

Filozofija je neminovno druga, potpuno ravnopravna, u stvari, pošto su svi kreativci značajni filozofi, po mom mišljenju, naj-fizičari su poprilično meta-fizičari, a bez filozofije nemaš pisca, pesnika, arhitektu, rokera - imaš samo "mašinu" ...


Ma, fizičari pređu na filozofiju kad ne znaju šta dalje.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:04 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

nsarski
Bez obzira, Džeremaja, ti si meni omiljen bloger.


I ti meni!


maksa83 maksa83 15:13 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

A peticu bih za sada davao samo IT ljudima što programiraju u C++ jeziku

Ja bih im davao bensedine bez recepta i beneficirani radni staž.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:32 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Milan Novković
Filozofija je neminovno druga, potpuno ravnopravna, u stvari, pošto su svi kreativci značajni filozofi, po mom mišljenju, naj-fizičari su poprilično meta-fizičari, a bez filozofije nemaš pisca, pesnika, arhitektu, rokera - imaš samo "mašinu" ...

Postoji razlika između teorijskih i eksperimentalnih fizičara. Većina pomenutnih ovde su teorijski fizičari. Oni najvišeg ranga, iz Fermijeve podele, vrhunske rezultate postižu u ranoj mladosti, a vremenom postaju ili "fizičari državnici" (Ajnštajn, npr) ili fizičari filozofi (Šredinger, npr). Za razliku od njih eksperimentalni fizičari rmbače čitav život kako bi potvrdili ili opovrgli teorije svojih kolega teoretičara.
nask nask 21:42 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Dobro si predvideo.

OVE GODINE SU ISPRAVILI GREŠKU


Pa nije bila baš greška nego su "zakasnili" jedno nedelju dana sa objavljivanjem definitivnih rezultata, tako da ih Nobelov komitet i nije mogao obradovati prošle godine. A šta je godina dana naspram 1,3 milijarde godina koliko je talasu trebalo da dođe do nas. I sva trojica su još uvek živi i zdravi.

BTW Kip na nizozemskom znači pile/kokoška.
Atomski mrav Atomski mrav 21:46 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Ja bih im davao bensedine bez recepta i beneficirani radni staž.


Ulazi lik (C++ programer) u apoteku.
- Dobar dan!
- Dobar dan.
- Imate li bensedin?
- A imate li vi recept za to?
- Eh, da imam recept za bensedin, sam bih ga pravio kod kuće!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 22:02 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

nsarski
Ma, fizičari pređu na filozofiju kad ne znaju šta dalje.


Koji god fizičar piše ili priča kako je rođena Vaseljena, on je na području filozofije i izmišlja. O tome ne zna ništa i nema ni jedan podatak. Nula.
O tome bi fizičarima nešto mogao reći samo Bog, ukoliko u njega veruju, ali neće. Ćuti.


nsarski nsarski 23:14 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

O tome bi fizičarima nešto mogao reći samo Bog

Bog nije fizički pojam niti fizička veličina, pa se, prema tome, tretira kao obična fantazija ili neodredjeni pojam o kome fizičari čak ni ne razmišljaju. Bog - to ti je kao besmisleni pojmovi tipa pravda, ljubav, strast...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 23:45 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Naravno, naravno... ali samo za one koji u njega ne veruju. A ja sam čitko napisao: "... ukoliko u njega veruju".
Ne znam pouzdano da li i koliko ima savremenih fizičara koje iskreno veruju u Boga. Doduše, pretpostavljam da im sa stanovišta nauke kojom se bave nije bitno da li veruju ili ne veruju.
Naime, kad je Laplas napisao svoju Nebesku mehaniku, Napoleon ga je pozvao i pitao kako to da on u svojoj knjizi ni jednom nije spomenuo autora, misleći na Tvorca. Laplas je odgovorio Napoleonu, da njemu «ta hipoteza» nije potrebna. Drugim rečima, fizičarima nije neophodan Bog da bi naučno objasnili zakonitosti materije i vasione.
nsarski nsarski 23:54 03.10.2017

Re: YESSSS!!!

Drugim rečima, fizičarima nije neophodan Bog da bi naučno objasnili zakonitosti materije i vasione.


Dakle, dogovorili smo se najzad.

Verovanje je irelevantna koncepcija kada je u pitanju nauka. Ja, na primer, verujem u sledeće: gledaj, u mnogim supermarketima, prodavnicama svih vrsta, šoping molovima, itd., mušterije često razmeštaju predmete, ne vrate robu na mesto ako se predomisle, ili je stave na pogrešno mesto. Ukratko, naprave priličan nered.

E, ja verujem da, kad se te prodavnice zatvore, na scenu stupaju patuljci s roze prstima koji sve to dovedu u red, vrate stvari gde treba da budu i ujutru, kada nove mušterije dođu, sve je sređeno i uredno. Ja verujem u da postoje ti patuljci sa roze prstima. Da li sam time diskvalifikovan iz nauke?
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:03 04.10.2017

Re: YESSSS!!!

Naravno da nisi, mada je to pomalo čudno za jednog naučnika.
nsarski nsarski 00:09 04.10.2017

Re: YESSSS!!!

Naravno da nisi, mada je to pomalo čudno za jednog naučnika


Jbg, ne mogu da se toga oslobodim. Tražio sam stručnu pomoć, lekari me ismevali - "no, no, nemojmo verovati u takve stvari!" (kao da i on u to veruje, majke mu ga) i slična objašnjenja, sveta lica (ne vidiš me sada, ali ja se krstim) počeli priču o nekim razapetima na krstu i grehovima - ja pobegao, naučnici, uštirkani znanjem i titulama, kažu: "to je glupost", i onda sam prestao da se raspitujem. Ali, ti patuljci sa roze prstima mi ne daju mira i danas.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:17 04.10.2017

Re: YESSSS!!!

Ali, ti patuljci sa roze prstima mi ne daju mira i danas.


Ma, sve je OK, dok ne počnu da ti šapuću šta i kako da radiš, a ti ih poslušaš.
amika amika 20:11 03.10.2017

Препорука...

... за текст, а посебна за дискусију.

Ово може да послужи као скрипта за основе квантне физике.

Мене посебно интересује ово:

Војислав

Ukratko: Kada se kvant suoči s izborom prolaska kroz dva ili više otvora, njegova talasna funkcija nije u superpoziciji stanja nego se celi svemir tada razdvaja na onoliko stvarnosti koliko kvant ima opcija na raspolaganju. U jednom od tih svetova čestica (ovaj put zaista čestica) prolazi kroz jedan otvor, a u drugom paralelnom svetu ona će proći kroz drugi otvor. Paralelni svetovi ne mogu delovati jedan na drugi.

Šta se događa sa Šredingerovom mačkom prema Everetovoj interpretaciji kvantne mehanike?
Onog trenutka kada se kutija otvori, svet se razdvaja na dve paralelne stvarnosti. U jednu od njih odlazi živa mačka zajedno s posmatračem, dok u drugoj završi mrtva mačka zajedno s kopijom posmatrača.

Велика тема, за роман, али би морала да страда физика да би он био читљив...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 21:02 03.10.2017

Re: Препорука...

amika
Велика тема, за роман, али би морала да страда физика да би он био читљив...

Stradava ona i na ovom blogu. Za sada je ni živa, ni mrtva.

U svakom slučaju, hvala na preporukama.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana