Nauka| Planeta| Tehnologija

Turbulencija

nsarski RSS / 05.02.2011. u 23:22

 

12turbulence.600.1.jpg

Kada se povede reč o još nerešenim problemima u fizici, ljudi najčešće pominju nekompletnost našeg razumevanja elementarnih čestica, prirodu gravitacije i nesimetriju materije i antimaterije, brzinu širenja svemira i ulogu tamne materije, usmerenost strelice vremena, itd. Ukratko, govori se o fenomenima koji se dešavaju na ekstremno malim ili ekstremno velikim rastojanjima, fenomenima koje obično proučavaju kvantna mehanika i teorija gravitacije, a koje savremena fizika tek treba detaljno da objasni. Medjutim, problem turbulencije je težak i nerešen problem u klasičnoj fizici, koji su mnogi veliki naučnici u nekom trenutku svoje karijere pokušavali bezuspešno da reše.

Prilikom jednog predavanja, 1936. godine, Sir Horace Lamb je rekao: Ja sam star čovek, i kada odem na nebo očekujem da dobijem odgovore na dva pitanja: pitanja  formulacije kvantne elektrodinamike i pitanja  prirode  i mehanizma turbulencije. Što se prvog pitanja tiče, imam optimistička očekivanja. Oko 20 godina kasnije, problem kvantne elektrodinamike je rešen – Fejnman, Švinger i Tomonaga su dobili Nobelovu nagradu za to rešenje - ali problem turbulencije je i danas ostao nerešen i misteriozan. Za njega je Fejnman rekao da je to verovatno najznačajniji nerešen problem u klasičnoj fizici, a Clay matematički institut nudi nagradu od milion dolara za njegovo rešenje. Šta je to problem turbulencije i zašto je on tako težak? O tome je ovaj blog.

Fenomen turbulencije, ili neravnomernog i uzburkanog toka fluida, svi mi svakodnevno vidimo. Ako polako puštamo vodu iz česme, tok je ravnomeran (ili laminaran, kako se to tehnički kaže), ali kada dovoljno pojačamo mlaz, tj. brzinu toka vode, tok postane uzburkan i nestalan. Za takav tok se kaže da je uznemiren, ili turbulentan. Često se dešava da nas, tokom vožnje avionom, pilot upozori da se pred nama nalazi turbulencija i da je potrebno da se vežemo. Kad naidje na turbulenciju u atmosferi, avion počinje da poskakuje i da se trese kao da ide po krupnoj kaldrmi. Ponekad se dešava da putnici budu povredjeni tokom takve vožnje.

Turbulentni tok fluida (tečnosti i gasova) može da se dešava na malim skalama (tok iz česme, recimo) ili na veoma velikim skalama (atmosferske pa i kosmičke dimenzije)  - postoje turbulencije opsega veličina od manjeg vihora do uragana. Turbulentan tok se pojavljuje ne samo na otvorenim prostorima (u potocima ili rekama, na primer), već i u cevima (kod naftovoda, recimo), krvnim sudovima, itd. Prelazak iz laminarnog u turbulentan tok se lepo vidi na ovoj slici

Humphrey_Bogart_by_Karsh_%28Library_and_Archives_Canada%29.jpg

Medju prvima koji su proučavali ovaj fenomen je Leonardo Da Vinči koji je naslikao oblik protoka vode pored različito postavljenih prepreka u odnosu na pravac kretanja tečnosti

445721a-f1.2.jpg

On je razumeo da se iza široko postavljene prepreke stvaraju vrtlozi koji karakterišu turbulentni tok i to je predstavio na gornjem delu slike. Tačan mehanizam i trenutak nastajanja ovih vrtloga, njihova veličina, energija koja se u njima nalazi i statističke osobine takvog toka je upravo problem turbulencije na koji klasična fizika za sada nema precizne odgovore.

Osnovni uslov za nastanak turbulencije je dovoljno brz tok fluida. Naime, pri sporom kretanju tečnosti tok je laminaran (ravnomeran), a onda se, pri povećanju brzine toka, počinju da se stvaraju vrtlozi i priroda toka se menja. Objašnjenje za ovu pojavu je relativno jednostavno: osnovne sile koje deluju prilikom strujanja tečnosti su inercijalna sila i sila unutrašnjeg trenja (viskoznosti) izmedju slojeva u kretanju. Kada je brzina toka relativno mala, jačina viskoznih sila je dovoljna da stabilizuje i priguši fluktuacije brzine u tečnosti, i tok je laminaran. Kada se brzina poveća, inercijalne sile dominiraju nad viskoznim, i nestabilnosti u tečenju fluida se ne mogu prigušiti, fluktuacije se amplificiraju, i tok postane turbulentan. Odnos izmedju inercijalnih i viskoznih sila je bezdimenziona veličina koja se zove Rejnoldsov (Reynolds) broj - ovaj broj je, grubo uzevši, srazmeran brzini toka fluida.  Na osnovu svega gore rečenog sledi da pri malim vrednostima Rejnoldsovog broja tok fluida je ravnomeran, a kad Rejnoldsov broj premaši neku odredjenu vrednost, i tok postaje turbulentan.

Koja tačno treba da bude vrednost Rejnoldsovog broja da bi nastala turbulencija u nekom toku? Odgovor na ovo zavisi od prirode fluida (njegove viskoznosti, na primer), oblika, veličine i geometrije suda kroz koji se protok odvija, veličine predmeta koji se kreće kroz fluid, itd. Tipične vrednosti Rejnoldsovog broja su izmedju 100 i 1000 kod protoka krvi kroz krvne sudove, oko 100,000 kod leta teniske loptice, oko 4 miliona u blizini plivača, i oko 100 miliona kod leta putničkog aviona. Sledstveno, i kritična vrednost Rejnoldsovog broja (ona vrednost pri kojoj turbulencija počinje) je različita kod različitih fluida i pri različitim vrstama toka. Ovo nije ništa posebno neobično u fizici: recimo ključanje  tečnosti može da se dešava u rasponu temperatura od  –270 stepeni (tečni helijum) do nekoliko hiljada stepeni (razni metali, na primer), sve u zavisnosti od toga koja je tečnost u pitanju i na kojem pritisku se ključanje dešava.

Značaj Rejnoldsovog broja se ogleda još u sledećem. Početak turbulentnog toka karakteriše pojava nestabilnosti na većim prostornom skalama (gubo rečeno, pojavljuje se prvo talas nestabilnosti na većoj talasnoj dužini). Energija ove fluktuacije se širi tako što se od ovog talasa odvajaju manji talasi i vrtlozi, od njih se dalje formiraju još manji vrtlozi, i tako se raspodela energije kaskadno propagira sve do sasvim malih skala, gde se, kroz unutrašnje trenje (viskoznost), ova mehanička energija najzad eliminiše. Ili, kako je to u stihu izrazio Richardson:

Big whirls have little whirls that feed on their velocity, and little whirls have lesser whirls and so on to viscosity

(Veliki vrtlozi imaju male vrtloge koji se njihovom brzinom hrane,

I mali vrtlozi imaju manje vrtloge i tako dalje, sve do viskoznosti)

 

Kod razvijene turbulencije, Rejnoldsov broj nam približno daje opseg skala na kojima dolazi do vrtložnosti, tj., daje nam razmere dimenzija vrtloga koji se formiraju. Drugim rečima, prilikom trubulentnog toka, pojavljuju se vrtlozi čije se dimenzije razlikuju do na faktor od mnogo hiljada ili miliona puta. I upravo ovo je razlog zašto je rešenje problema turbulencije tako teško.

Najteži problemi (fenomeni) u fizici su oni kod koji ne postoji dominantna skala energija, već su sve skale podjednako važne za potpuno razumevanje. Jednostavno, ništa se ne sme zanemariti. Takva situacija je 1936. godine postojala i u kvantnoj elektrodinamici, ali su pomenuti Fejnman, Švinger i Tomonaga našli način da sistematski uzmu u obzir sve skale (za zaljubljenike – oni su pokazali renormalizabilnost kvantne elektrodinamike i eliminisali divergencije u njoj). Kod problema turbulencije za sada nije poznato kako bi se ta procedura obavila. Iako je u pitanju fenomen klasične fizike – amlifikacija početne mehaničke nestabilnosti toka putem raspodele te nestabilnosti sve do mikroskopskih skala – za sada niko ne zna precizne detalje ovog procesa.

Istraživanja u oblasti turbulencije su mahom eksperimentalna. Zbog važnosti ove pojave u tehnologiji, avio industriji, medicini, astronomiji, itd., postoji mnogo istraživačkih instituta koji se ovom pojavom bave. Na primer, prilikom dizajna avionskog krila, ili čak celog aviona, važno je znati brzinu optoka fluida pri kojoj turbulencija nastaje, ali se, pored numeričkih simulacija, ovde uglavnom koriste vazdušni tuneli u kojima se direktno mere potrebni parametri.

Postoje servisi koji objavljuju podatke o atmosferskim turbulencijama kako bi upozorili avione koji se u tim oblastima nalaze. Ovo je, na primer, prognoza atmosferskih turbulencija na visinama komercijalnih letova  za 06. feb. 2011:

21OWS_ATLANTIC-EUROPE_FITL_LL-TURBULENCE-STANDARD_30.gif 

Standardni prilaz rešenju problema turbulencije je jednostavno postaviti. Pošto je u pitanju problem iz klasične fizike, napišu se jednačine kretanja fluida, tzv., Navier-Stokes jednačine i onda rešavaju pri zadatim početnim i graničnim uslovima. (Ove jednačine su, prosto rečeno, klasične jednacine Njutnove mehanike – silajednakomasaputaubrzanje – samo ovog puta zapisane za kretanje fluida). Medjutim, za sada nije poznato da li ove jednačine (u pitanju je parcijalna diferencijalna jednačina) daju turbulentna rešenja ili ne, u opštem slučaju. I za rešenje ovih jednačina, ili dokaz postojanja turbulentnih rešenja,  Clay matematički institut nudi nagradu od milion dolara.

Razvojem kompjuterske tehnologije, veliki broj numeričkih pristupa je razvijen, ali mnogi realni problemi su isuviše komplikovani za moći današnjih računara. Problem turbulencije, klasičnog fenomena koji se dešava i u čaši vode i u svemiru, i na svim skalama izmedju, ostaje i dalje nerešen.

 

 

 



Komentari (150)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

freehand freehand 17:39 06.02.2011

Re: ...

tako što se oštećena područja premazuju specijalnim keramičkim namazima koji kad otvrdnu imaju veliku tvrdoću.

Ima li toga za ličnu upotrebu?
docsumann docsumann 17:45 06.02.2011

Re: ...

freehand
tako što se oštećena područja premazuju specijalnim keramičkim namazima koji kad otvrdnu imaju veliku tvrdoću.

Ima li toga za ličnu upotrebu?


za zube ?

edit: problem je jedino što sam dosad gledao te premaze samo u plavoj boji
krkar krkar 18:08 06.02.2011

Re: ...

Propeleri u pomorstvu su solids, strukture iz jednog dela, dok je kod nekih turbina lopatica pokretna u odnosu na osnovu turbine (preko polozaja lopatica se vrsi jedan od stepena regulacije turbine), pa je tu problem kavitacije mozda jos i izrazeniji.


Postoje i propeleri sa zakretnim i prekretnim lopaticama, što dodatno usložnjava situaciju...

Kod turbne je problem izraženiji zbog brzine okretanja a često i visokih temperatura i korozivnih gasova
docsumann docsumann 18:24 06.02.2011

Re: ...

Propeleri u pomorstvu su solids, strukture iz jednog dela, dok je kod nekih turbina lopatica pokretna u odnosu na osnovu turbine (preko polozaja lopatica se vrsi jedan od stepena regulacije turbine), pa je tu problem kavitacije mozda jos i izrazeniji.

Postoje i propeleri sa zakretnim i prekretnim lopaticama, što dodatno usložnjava situaciju...


Što je površina krila propelera veće opasnost od kavitacije se smanjuje, sila potiska se raspoređuje na veću površinu i pritisak je manji.
Međutim ovim se narušava stepen korisnog dejstva propelera, te se pri proračunu uvijek vrši optimizacija između ova dva kriterijuma.

Generalno, rijetko se dešava da se krila propelera toliko oštete između dva remonta broda da bi ozbiljnije mogla da ugroze bilo koji element osovinskog voda ili motora.
krkar krkar 18:40 06.02.2011

Re: ...

Generalno, rijetko se dešava da se krila propelera toliko oštete između dva remonta broda da bi ozbiljnije mogla da ugroze bilo koji element osovinskog voda ili motora.


Reci to Francuzima kojima je loš proračun kavitacije uz istovremeni fušeraj u livenju doveo do otpadanja jednog krila propelera na nuklearnom nosaču aviona Charles de Gaulle, asimetričnih vibracija koje su dovele do otpadanja celog propelera i iskrivljenja osovine.

Rezultat: nekoliko meseci remonta i nova osovina uz izmenu propelera i privremeno postavljanje starih propelera sa otpisanog nosača Clemanceau, 2 godine za izradu novih propelera, jedna mala afera koja je dovela do bankrota firme koja je tako kvalitetno izlila propelere da je početna kavitacija koja je skinula sloj sa površine krila i doprla do šupljine veličine teniske loptice - koju ni jedan snimak pokazivao nije - i tako do otpadanja.

Doduše, bio je srpasti propeler, ne sećam se napamet petolopatični ili sedmolopatični, radi smanjenja hidroakustičkog potpisa. Ali opet!!!

Mada, propeler je i dalje najveća nepoznanica u pomorstvu. Znam desetine slučajeva loših proračuna i zamene propelera. Ja sam sa tim imao sreće, posebno kod preklopnog propelera. Majstor dobro izabrao
freehand freehand 18:49 06.02.2011

Re: ...

krkar
Generalno, rijetko se dešava da se krila propelera toliko oštete između dva remonta broda da bi ozbiljnije mogla da ugroze bilo koji element osovinskog voda ili motora.


Reci to Francuzima kojima je loš proračun kavitacije uz istovremeni fušeraj u livenju doveo do otpadanja jednog krila propelera na nuklearnom nosaču aviona Charles de Gaulle, asimetričnih vibracija koje su dovele do otpadanja celog propelera i iskrivljenja osovine.

Rezultat: nekoliko meseci remonta i nova osovina uz izmenu propelera i privremeno postavljanje starih propelera sa otpisanog nosača Clemanceau, 2 godine za izradu novih propelera, jedna mala afera koja je dovela do bankrota firme koja je tako kvalitetno izlila propelere da je početna kavitacija koja je skinula sloj sa površine krila i doprla do šupljine veličine teniske loptice - koju ni jedan snimak pokazivao nije - i tako do otpadanja.

Doduše, bio je srpasti propeler, ne sećam se napamet petolopatični ili sedmolopatični, radi smanjenja hidroakustičkog potpisa. Ali opet!!!

Mada, propeler je i dalje najveća nepoznanica u pomorstvu. Znam desetine slučajeva loših proračuna i zamene propelera. Ja sam sa tim imao sreće, posebno kod preklopnog propelera. Majstor dobro izabrao

A kad smo kod propelera, setih se i ovoga.
Sovjeti, Tošiba, i tihi propeleri.
docsumann docsumann 18:51 06.02.2011

Re: ...

Reci to Francuzima kojima je loš proračun kavitacije uz istovremeni fušeraj u livenju doveo do otpadanja jednog krila propelera na nuklearnom nosaču aviona Charles de Gaulle, asimetričnih vibracija koje su dovele do otpadanja celog propelera i iskrivljenja osovine.


Da se naknadno ogradim da sam govorio o trgovačkim i putničkim brodovima.

Koliko sam upoznat vojni brodovi se ne prave prema međunarodnim standardima koje propisuju klasifikaciona društva (loyd, DNV, RINA, RMR i dr.) i koja su međusobno prilično slična i usaglašena već prema zasebnim vojnim kriterijumima svake države.

Inače, mogućnost kavitacije kod malih propelera za privatne čamce i brodice je znatno manja nego kod velikih brodova. Mnogo je veća vjerovatnoća da se promaši u pogledu stepena iskorišćenja snage.
freehand freehand 19:09 06.02.2011

Re: ...

edit: problem je jedino što sam dosad gledao te premaze samo u plavoj boji

Mislim da bi plava prošla kod moje tenderske komisije.
Ako je kakvoća tvrdoće odgovarajuća, naravno.
krkar krkar 19:18 06.02.2011

Re: ...

Da se naknadno ogradim da sam govorio o trgovačkim i putničkim brodovima.


Vidim ja da se ti baviš velikim sporovrtećim propelerima.

Svake godine vidim i čujem po nekoga sa problemom kavitacije na gliserima. Ima tu svega, od lošeg proračuna kod konstruktora (neverovatno ali i dalje često), do lošeg opterećenja, trimovanja, promeni elise po savetu 'stručnjaka'...

Kod proračuna stepena iskorišćenja propelera na malim brodovima puno je više nagađanja. A rezultat uvek mora da bude kompromis. Moj motor ima redline na 3500 o/min, sa mojim preklopnim propelerom pod normalnim opterećenjem postiže najviše 3200 iako je sa fiksnim za probu bez problema postizao 3500. Na 2800 okretaja fiksni postiže 0,6 čv više. Ali ja sam napravio kompromis koji sam hteo i dobio ono što sam hteo.

Kavitacija kod malih propelera

Teorija:



Praksa:



Ovo često viđam:



I ovo:




jinks jinks 19:51 06.02.2011

Re: ...

Krkar
Postoje i propeleri sa zakretnim i prekretnim lopaticama, što dodatno usložnjava situaciju...


Jeli to neki evivalent vektorskog pogona u avionima na brodovima :), ili se radi o povecanju stepena korisnog dejstva pomocu kontrole zakretanja lopatica propelera.
krkar krkar 21:07 06.02.2011

Re: ...

jinks
Krkar
Postoje i propeleri sa zakretnim i prekretnim lopaticama, što dodatno usložnjava situaciju...


Jeli to neki evivalent vektorskog pogona u avionima na brodovima :), ili se radi o povecanju stepena korisnog dejstva pomocu kontrole zakretanja lopatica propelera.


Vektorski pogon bi bio azipod (en: pod thruster), dizel-električni pogon gde je propeler (koji može biti i fiksnih i zakretnih lopatica) kruto spregnut sa elektromotorom a sve to zajedno na vertikalnoj osovini tako da može da se zakrene.

Kod običnih pomičnih lopatica elise na krutoj osovini postoje dva tipa: promenljivog koraka, koje služe za optimizaciju prema brzini i opterećenju, i zakretne koje služe za brzo manevrisanje odnodno eliminisanje mehaničke slabe tačke - kopče (brodsko 'kvačilo i rikverc'). Česte su i pokretno-prekretne lopatice koje ovo kombinuju.

Ko se seća predratnih Jadrolinijinih brodova klase P: Perast, Postira, Porozina, Punat? Oni imaju dve osovine sa pokretno-prekretnim elisama i mnogi ih dan-danas smatraju najboljim brodovima na Jadranu za lokalne pruge ikad. Nažalost samo još Postira na liniji Dubrovnik-Koločep-Lopud-Sugjuragj-Luka Šipanska.



Elisa promenljivog koraka






Azipod



jinks jinks 21:22 06.02.2011

Re: ...

promenljivog koraka, koje služe za optimizaciju prema brzini i opterećenju, i zakretne koje služe za brzo manevrisanje odnodno eliminisanje mehaničke slabe tačke - kopče (brodsko 'kvačilo i rikverc').


Da li se kod zakretne varijante pojedine lopatice zakrecu za razliciti ugao u odnosu na druge lopatice (odnosno da se prave neki spregnuti profili polozaja lopatica, gde je svaka zakrenuta za neki zasebno definisani ugao u zavisnosti od karakteristika izabranog profila i njemu odgovarajuceg rezima pogona) ... pa se tako omogucava brzo manevrisanje.
krkar krkar 21:27 06.02.2011

Re: ...

Da li se kod zakretne varijante pojedine lopatice zakrecu za razliciti ugao u odnosu na druge lopatice (odnosno da se prave neki spregnuti profili polozaja lopatica, gde je svaka zakrenuta za neki zasebno definisani ugao u zavisnosti od karakteristika izabranog profila i njemu odgovarajuceg rezima pogona) ... pa se tako omogucava brzo manevrisanje.


Ne. Sve se zakreću zajedno i spregnuto. Nema potrebe za posebnim zakretanjem. I zakretanje je praktično kontinualno, tj. moguće je u bilo kom koraku (finoća koraka reguliše se komandama, elektronikom ili mehanički)
Bojan Budimac Bojan Budimac 23:36 06.02.2011

Re: ...

Ko se seća predratnih Jadrolinijinih brodova klase P: Perast, Postira, Porozina, Punat?

Ja! Kad sam bio klinac Perast je vozio Split - Lastovo (dva puta nedeljno čini mi se).

Hvala Krki na šansi da ostavim komentar na blogu u kome sam beskrajno uživao (kako tekst, tako komentari).
krkar krkar 23:46 06.02.2011

Re: ...

Ja! Kad sam bio klinac Perast je vozio Split - Lastovo (dva puta nedeljno čini mi se).


Mnogo si odavno bio klinac


Kraja Kraja 00:04 07.02.2011

...ostecenje..

...prouzrokovano kavitacijom na lopatici agregata he...oblika ljudskog stopala, velicine ~ 46...

princi princi 02:57 07.02.2011

Re: ...ostecenje..

Овде се стиче утисак да неки људи (потпуно погрешно) узрок кавитације виде искључиво у турбуленцији. Кавитација и турбуленција су 2 потпуно различите појаве, које могу (и најчешће) утичу једна на другу, али се уопште не морају појављивати заједно. Кавитацију (која поред пропелера, између осталог, 'мучи' и пумпе и турбине) је могуће имати у скоро савршено статичким условима, кад се вода скоро не креће.
49 41 49 41 15:20 06.02.2011

Turbulencija

- prvi deo
- drugi deo
jasnaz jasnaz 18:19 06.02.2011

--

Olga Medenica Olga Medenica 20:20 06.02.2011

Ja uzivam

da citam nsarskog.
cult cult 21:04 06.02.2011

Re: Ja uzivam

Olga Medenica
da citam nsarskog.


takodje.
nsarski nsarski 21:08 06.02.2011

Re: Ja uzivam

Olga Medenica
da citam nsarskog.



cult
takodje.


Hvala vam, dobri ljudi
Kazezoze Kazezoze 21:10 06.02.2011

Re: Ja uzivam

Olga Medenica
da citam nsarskog.

pa kad uspije čak i da haotičnu turbulenciju dovede u red i sve stavi pod konac:)))
freehand freehand 21:48 06.02.2011

Re: Ja uzivam

cult
Olga Medenica
da citam nsarskog.


takodje.

Taj je šarlatan odavno pročitan!
shansona shansona 22:00 06.02.2011

ljubomora

freehand
cult
Olga Medenica
da citam nsarskog.


takodje.

Taj je šarlatan odavno pročitan!


ali oduševljava
freehand freehand 22:02 06.02.2011

Re: ljubomora

shansona
freehand
cult
Olga Medenica
da citam nsarskog.


takodje.

Taj je šarlatan odavno pročitan!


ali oduševljava

I mene.
Iako nume da sračuna turbulenciju.
49 41 49 41 22:47 08.02.2011

Re: Ja uzivam

cult
Olga Medenica
da citam nsarskog.


takodje.

Potpisujem, elektronski.
alselone alselone 21:55 06.02.2011

Turbulencija

Odlican tekst, preporuka!

Turbulencije u atmosferi moze da dovede do toga da crvena boja izgleda kao plava boja. Ovaj efekat se povecava kada je zvezda na zalasku ili izlasku, kada je blizu horizonta. Efekat sintilacije, kada atmosfera ima ulogu prizme koja razbija svetlost posebno se vidi na primeru Sirijusa - svetlucave zvezde.



Milan Novković Milan Novković 23:46 06.02.2011

Re: Turbulencija

Turbulencije u atmosferi moze da dovede do toga da crvena boja izgleda kao plava boja

Ovde se, možda, radi o tome da crvena boja ostaje crvena, a plava ostaje plava.

Nego, bez turbulencije je atmosfera "prosta" prizma pa, ako vidimo crveno, se crvene talasne dužine više prelome i dobace nam do oka, za razliku od plavih koje imaju veću energiju pa nam prelete preko glave.

Za vreme turbulencije bi, nagađam, onda atmosfera bila kompleksnija, kompozitna prizma koja više, ili "zbrkano" prelama sve ili poneke talasne dužine.
nsarski nsarski 00:31 07.02.2011

Re: Turbulencija

Nego, bez turbulencije je atmosfera "prosta" prizma pa, ako vidimo crveno, se crvene talasne dužine više prelome i dobace nam do oka, za razliku od plavih koje imaju veću energiju pa nam prelete preko glave.

Mislis na Rayleigh scattering i omega^4 zakon?
Milan Novković Milan Novković 02:24 07.02.2011

Re: Turbulencija

Mislis na Rayleigh scattering i omega^4 zakon?

Ne, ja sam to sebi, deci i ostalima poprilično pogrešno "objašnjavao", bez scatteringa, sorry :)

Iako, verovatno, ima donekle i "običnog" prelamanja, što ovaj Wiki članak ne pominje, bar na nižim talasnim dužinama, zato što nam sunce na horizontu izgleda veće nego kad je visoko iznad horizonta - atmosfera bi "morala" da se ponaša donekle i kao sočivo.
vishnja92 vishnja92 06:43 07.02.2011

Re: Turbulencija

sebi, deci i ostalima

alselone alselone 08:32 07.02.2011

Re: Turbulencija

Milan Novković
Turbulencije u atmosferi moze da dovede do toga da crvena boja izgleda kao plava boja

Ovde se, možda, radi o tome da crvena boja ostaje crvena, a plava ostaje plava.



Mislio sam na efekat Scintilacije koji moze da dovede to toga da se Sirius opaza kao crven kada je blizu horizonta.
Milan Novković Milan Novković 09:39 07.02.2011

Re: Turbulencija

Mislio sam na efekat Scintilacije koji moze da dovede to toga da se Sirius opaza kao crven kada je blizu horizonta.

Znam, znam, sorry, nego sam komentar počeo da pišem iz drugog razloga, pa do kraja komentara zaboravio

Setio se "izvlačenja signala iz šuma" i nobelovca Joseph Hooton Taylor, Jr-a.

Meni je fascinantno iz kakvog šuma ljudi umeju da izvuku signale i koliko se proces poslednjih decenija pomerio ka DSP-u. Pričaju mi ortaci radio-amateri (Joseph nam je legenda pošto je i on radioamater) kako se radio prijemnik "pomerio" od skupe, specijalizovane naprave od pre nekoliko decenija do proste naprave, jeftine naprave na koju se nakači parče žice pa kompjutera.

Ono što mi je interesantno kod tvog komentara (slično interesovanju kod mog poslednjeg bloga, ili "činjenici", ne znam koliko je proverena, da lisica može da "vidi" senke u magnetnom polju zemlje pa tako uspešnije prati plen kroz šipražje koji, u stvari, ne vidi na duge momente):

- da bi se iz šuma izvačile neke vrste signala gde i do pre nekoliko godina nismo mogli ni znati da signal uopšte postoji potrebno je jako dobro poznavati statističke karakteristike šuma.

- Nagađam, u delovima atmosfere se te karakteristike menjaju, ali bi baš scintilacija mogla da pomogne da se karakteristike izračunaju iz poređenja raznih snimaka jednih te istih zvezda.

Ništa specijalno, pretpostavljam, i ljudi već svašta rade na tu temu, ali bi jednog dana, možda, mogli da imamo situaciju, gde su atmosferska istraživanja velikim delom pomerena ka "prostijoj" operativi gde imamo sve više prostih, jeftinih kamera, umreženih na zemlji, pa sve više softwarea u sve bržim i sve jeftinijim računarima.

A ako nema dovoljno zvezda uvek mogu da se dodaju i prosti, dedicated, sinhronizovani radio predajnici, "svetionici".

Tj fascinantno mi je koliko informacija stiže do nas bez da se posebno trudimo, nego nam često fali neka mala tehnološka ili analitička karika da bismo mogli da ih prepoznamo i upotrebimo.
Goran Vučković Goran Vučković 23:24 07.02.2011

131

bauer. bauer. 04:55 08.02.2011

Re: 131

Vučko, uozbilji se !

Meni je prva asocijacija na turbulrnciju ovaj film...

Unfuckable Unfuckable 14:53 08.02.2011

Re: 131

Meni je prva asocijacija na turbulrnciju

a meni će još dugo, dugo asocijacija na turbulenciju biti blogokoleza krkar sa svojim više nego temeljitim i kompetentnim komentarima, svakačast i kapa dole.
Sad može troll, mada je skoro pa u temi: skoro se vodila diskusija o padu onog poljskog precjedničkog aviona i kako se ispostavilo da je precjednik lično hteo malo da vozi tj požurivao pilote. Ja nekako i dalje mislim (tj "želim da verujem" ) da je uzrok pada tog aviona taj što se u njemu nalazila i tada već čuvena ministarka zdravlja. To vam je ona tetka što je onako efektno razbucala ceo onaj spin oko h1n1 manije i nekom izbila jako mnogo kinte iz džepa.
nsarski nsarski 23:04 08.02.2011

Re: 131

a meni će još dugo, dugo asocijacija na turbulenciju biti blogokoleza krkar sa svojim više nego temeljitim i kompetentnim komentarima, svakačast i kapa dole.

koleza krkar je napravio totalni darmar ovde i naucio me gomili stvari o kojima nisam imao pojma. aferim!
bauer. bauer. 07:38 09.02.2011

Re: 131

a meni će još dugo, dugo asocijacija na turbulenciju biti blogokoleza krkar sa svojim više nego temeljitim i kompetentnim komentarima, svakačast i kapa dole.

pa, jeste, krki se u sve razume... izgleda mi, meni, kao laiku. kako li to tek izgleda onima koji ništa od svega ne razumeju? Mora da seku vene

Troll: uvežbao sam servis u tenisu do perfekcije! Jedva čekam da se negde nađemo (ako je neko zainteresovan) pa da vas odeljam ko Filip Višnjič strunu na gudalu...
Unfuckable Unfuckable 11:06 09.02.2011

Re: 131

ok, čekamo te na sledećem Srbija openu sa sve banerom "Džeče - tvoji smo!" od jedno pola hektara

Inače to (mali troll, pravi je momenat da razgalimo atmosferu) "...tvoji smo" potiče od jednog pomalo surovog običaja s kraja '70 i početka '80 kada je izlazak na dejt ("sudar", kakogod) za moju generaciju tek počinjalo da se uglavljuje u dnevnu (pre će biti nedeljnu) rutinu, ali je još uvek bilo isuviše retko da se ne bi tretiralo kao istinska vrednost.
S obzirom da tada nije bilo ne znam koliko mesta za izlazak i samo "nalaženje" (a i zbog toga što su mnoge od tih devojaka dolazile ko zna iz kog kraja) logika je nalagala da se kandidatkinja obično dočekuje na nekom opštepoznatom mestu čitaj: zadnja leva noga Konjanika (to je onaj Džekov Časni Knjaz) pošto je to bilo najprometnije i opštepoznato mesto. A i sasvim zgodno i pregledno da ostatak ekipe iskusnim okom dijagnosticira potencijal i kvalitete dotične.
Keč se uglavljivao u okolnost da je oko Spomenika uvek (pa i sada je tako) bilo na gomile vrednih Roma (ovo radi politkorektnosti, da me ne brišu kao kod Krla što peru patos sa mnom, kad se već ovoliko trudim kucajući) koji su vreme ubijali kamčeći na sve moguće i nemoguće načine po koju kintu gostima obližnjih bašti ili slučajnim prolaznicima. Ili nekom nesretnom tremarošu koji čeka svoj dejt, svejedno. Štos se sastojao u tome da se grupici od nekoliko maleckih Roma (od ove korektnosti može da se rikne) podari određena kinta i objasni šta treba da urade - dakle, kada cica dođe na spojku, oni bi opkolili Baju, sve kačeći mu se o garderobu i skačući u naručje, uz gromoglasno (da ceo svet čuje i razume) "Tato, tvoji smo! Tato, ne daj nas!" što je obično rezultiralo neminovnom doplatom da ga se ostavi na miru te extrabonusom u vidu blama pred cicom, kao i sasvim solidnom zabavom za dokono pederbal društvo negde u ćošku dakle sasvim isplativa kombinacija skoro za sve strane, ili bar za većinu.
nsarski nsarski 11:21 09.02.2011

Kako umiriti turbulentnu decu

oni bi opkolili Baju, sve kačeći mu se o garderobu i skačući u naručje, uz gromoglasno (da ceo svet čuje i razume) "Tato, tvoji smo! Tato, ne daj nas!"



Unfuckable Unfuckable 11:39 09.02.2011

Re: Kako umiriti turbulentnu decu

da, hbt: kad ne pomogne ništa drugo - pročitaj uputstvo
freehand freehand 21:01 09.02.2011

Re: 131

Unfuckable
ok, čekamo te na sledećem Srbija openu sa sve banerom "Džeče - tvoji smo!" od jedno pola hektara

Inače to (mali troll, pravi je momenat da razgalimo atmosferu) "...tvoji smo" potiče od jednog pomalo surovog običaja s kraja '70 i početka '80 kada je izlazak na dejt ("sudar", kakogod) za moju generaciju tek počinjalo da se uglavljuje u dnevnu (pre će biti nedeljnu) rutinu, ali je još uvek bilo isuviše retko da se ne bi tretiralo kao istinska vrednost.
S obzirom da tada nije bilo ne znam koliko mesta za izlazak i samo "nalaženje" (a i zbog toga što su mnoge od tih devojaka dolazile ko zna iz kog kraja) logika je nalagala da se kandidatkinja obično dočekuje na nekom opštepoznatom mestu čitaj: zadnja leva noga Konjanika (to je onaj Džekov Časni Knjaz) pošto je to bilo najprometnije i opštepoznato mesto. A i sasvim zgodno i pregledno da ostatak ekipe iskusnim okom dijagnosticira potencijal i kvalitete dotične.
Keč se uglavljivao u okolnost da je oko Spomenika uvek (pa i sada je tako) bilo na gomile vrednih Roma (ovo radi politkorektnosti, da me ne brišu kao kod Krla što peru patos sa mnom, kad se već ovoliko trudim kucajući) koji su vreme ubijali kamčeći na sve moguće i nemoguće načine po koju kintu gostima obližnjih bašti ili slučajnim prolaznicima. Ili nekom nesretnom tremarošu koji čeka svoj dejt, svejedno. Štos se sastojao u tome da se grupici od nekoliko maleckih Roma (od ove korektnosti može da se rikne) podari određena kinta i objasni šta treba da urade - dakle, kada cica dođe na spojku, oni bi opkolili Baju, sve kačeći mu se o garderobu i skačući u naručje, uz gromoglasno (da ceo svet čuje i razume) "Tato, tvoji smo! Tato, ne daj nas!" što je obično rezultiralo neminovnom doplatom da ga se ostavi na miru te extrabonusom u vidu blama pred cicom, kao i sasvim solidnom zabavom za dokono pederbal društvo negde u ćošku dakle sasvim isplativa kombinacija skoro za sve strane, ili bar za većinu.

Ma da... Kad se setim samo!
Najslađe sam pare zaradio maskiran u malog Roma!
vishnja92 vishnja92 21:41 09.02.2011

150

49 41 49 41 23:19 08.02.2011

Najvece

turbulencije su preko Yellow Stones.

stari, koji bio vuk-pilot i koji je nedavno pokusao da preleti sam samcit u balonu zemljinu kuglu; zavrsio je u Arizoni na kamenjaru.

Tri, mozda i svih 6 meseci nisu mogli da ga nadju.

Simulacija vazdusnih "vodopada", kaskada, reflektujucih - snaznih udarnih talasa o tlo-ziva jeza.

Od 40-tih naovamo, mnogi avioni su se "zalepili o stenje", a da se dugo nije znalo o uzroku nesrece.

Leteti preko i oko yellow stones, prilicno rizicno, posebno sa male avione i u nizem letu.

Mnogi se zahebu-plavo nebo bog te hebo; a vidljost ko sa Triglava, kad gledas Veneciju i kvrc.

nsarski nsarski 23:35 08.02.2011

Re: Najvece

stari, koji bio vuk-pilot i koji je nedavno pokusao da preleti sam samcit u balonu zemljinu kuglu; zavrsio je u Arizoni na kamenjaru.

U pitanju je Steve Fossett, prvi covek koji je obleteo Zemlju, sam, u balonu. Znam to dobro jer je bio sa mog Univerziteta (Washington University in St. Louis) pa su mu drzali komemoraciju. Nestao je 3. septembra 2007., u Nevadi tek neko vreme (oko godinu dana) kasnije su mu nasli par kostiju pomocu kojih je identifikovan. Taj let u Nevadi je bio onako, malo da se provoza. I onda je nestao.
49 41 49 41 04:50 09.02.2011

Re: Najvece

nsarski
stari, koji bio vuk-pilot i koji je nedavno pokusao da preleti sam samcit u balonu zemljinu kuglu; zavrsio je u Arizoni na kamenjaru.

U pitanju je Steve Fossett, prvi covek koji je obleteo Zemlju, sam, u balonu. Znam to dobro jer je bio sa mog Univerziteta (Washington University in St. Louis) pa su mu drzali komemoraciju. Nestao je 3. septembra 2007., u Nevadi tek neko vreme (oko godinu dana) kasnije su mu nasli par kostiju pomocu kojih je identifikovan. Taj let u Nevadi je bio onako, malo da se provoza. I onda je nestao.

Zar ima toliko od njegovog nestanka, iznenadjen sam.
Znam da su mediji pisali i trubili svasta, pabegao,zapao u finasijske teskoce & trla baba lan.

Statistika (gruba):
- 96% avio nesreca se desava zbog ljutskog faktora (greska pilota).
- 98% avio nesreca se desava prilikom sletanja i poletanja.
- windshirm najopasniji 10-100 m iznad piste, posebno gde je i najjaci uticaj - gravitacije zemlje.

Dubrovnik i Rijeka (blizina Ucke) najpoznatiji po teskim turbulencijama.
Tivat, najtezi aerodrom konfiguracijski, sva sreca za redjim turbulencijama.
U Rijeci su engleski turisti platili glavom zbog turbulencija. Nakon toga godinama nisu mogli da povrate reputaciju kao aerodrom.

Svojevremeno, za dlaku nisam otisao na let za Ajaccio; bio bih 183. koji bi zavrsio na stenama Korzike.
Greska pilota + vidljivost + turbulencije.

Greske i nepovoljnosti, retko idu pojedinacno; udruzuju se.
gordanac gordanac 08:30 09.02.2011

troll...

...metaforične upotrebe reči "turbulencija" - kao u "turbulencije istorija i civlizacija", ili kao u "turbulentno zahvačeni vrtlogom vremena", ili kao u "nerešiva turbulencija mesta rođenja" ...

Istinita priča o "Grand Hotel", Beira, Mozambik



p.s.
pa kad ne mogu da odolim ovakvom trolu! davno u tako malo minuta ne videh tako - puno...turbulentna stvar, eto
vishnja92 vishnja92 09:31 09.02.2011

Re: troll...

tako - puno



jinks jinks 09:35 09.02.2011

Re: troll...




Edit: Grand Hotel su najverovatnije izgradili Portugalci, kako bi uzivali u lepotama Mozambika, posto je Mozambik bio portugalska kolonija.

A u spotu Portugalka, u pesmi sa africkom potkom, peva o tamnoputoj Mozambikinji kojoj majka sa dlana cita pricu o ljubavi, u Lisabonu.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana