In memoriam

Zašto se kaže "o mrtvima sve najbolje?"

Dejan Tiago Stanković RSS / 19.05.2014. u 02:01

Godinama sam živeo u dolini reke Doura. Skoro svake druge godine imali smo poplave. Velike poplave. Digne se reka do nezamislivih visina, preplavi čitavo mesto preko krovova, odseče ga od sveta, nastupi očaj, borba na život i smrt s prirodom. A onda, odjednom, grane sunce, voda se polako provuče i život nastavi dalje. Posle se teško i prisetiš koliko je strašno bilo. Naša je kuća bila na brdu, za svake poplave smo imali zbeg da o njemu brinemo. Kuvalo se za kazanom. Kao iz Na Drini ćuprije, ako se sećate Andrićevih opisa višegradskih "velikih povodanja".

Prirodne nepogode načine veliku materijalnu štetu, ali ne i moralnu, naprotiv. One iz ljudi uspeju izvuku ono najhumanije. Dakle to je dobra vest: sve prođe, pa će proći i ove poplave.

Danas je umro Dobrica Ćosić. Čitam, sad kada je pravi trenutak za to, njegovu biografiju i shvatam da u njoj sve lepo piše, crno na belo:

Dobrica Ćosić je pre svega bio jedan čvrst i dosledan čovek.

Još kao mladić postao je komunista, i to ne običan, nego komesar! To je ostao, svim srcem, dok su komunisti sprovodili teror među narodom, pa jedni nad drugima za gologa otoka, kada su streljali neistomišljenike i otimali šta im se otimalo.(1)

Čim su se nove vlasti malo civilizovale i postale koliko-toliko prihvatljive, počele da nalikuju pristojnom svetu, on im je okrenuo leđa. Postao je disident, ali ne progresivni, već staromodan, reakcionaran, ponesen zastarelom idejom nacije. Idejom koja veli da je sreća pojedinca manje važna od iteresa plemena.

Usput je pisao nekakve knige. Kako je po profesiji bio kalemar, zli jezici tvrde da su mu ih pisale pismenije kolege po partijskoj dužnosti. Bilo kako bilo, mi smo morali da čitamo ta njegova pisanija u školi. I bilo je teško, nepodnošljivo.

Onda je došlo vreme najveće sramote i propasti za Srbe i Srbiju. Dobrica je stao uz Miloševića, učestvovao u podizanju nacionalističkih pokreta i stranaka u Srbiji i okolini. Krvavi barjak je nosio. Prozvali su ga, (to me je sramota i da napišem), "Otac nacije". I to moje nacije. Tad sam shvatio da je i sam pojam nacije velika glupost.
Istorija ga je ubrzo bacila u zapećak odakle je delovao poskrivećki, i preko drugih izlapotina indokrtinirao neodlučnog i nemudrog predsednika republike i uticao na njegove nerazumne odluke koje su nas dodatno zaglibile i dovele tu gde smo. Statistički smo na dnu po skoro svim kriterijumima. A onda je otišao i ostavio nas.

Lako je njemu bilo da bude trvdoglav, da se inati kada je znao da mu nije više mnogo preostalo.

Ukratko, alal mu vera, čiča-Dobrici - dosledan čovek, čvrst. Kao neki zli šaman nekog plemena iz džungle: uvek na strani zla, prošlosti i mržnje. I uvek prost čovek, jednostavnog i nazadnog razmišljanja.

Toliko on ništa nije znao o svetu da je u jednom trenutku, mučenik, čak i poverovao da je dobio Nobelovu nagradu. 

Za njega imam da kažem jedni lepu stvar. Sada je bezopasan. Ne radujem se, samo primećujem da je to što je napokon otišao sasvim ok. To što nas je ostavio na miru da živimo u veku koji je naš a, po njegovoj tvrdnji nije bio njegov, to mu je najbolje što je uradio u životu. 

 

(1) Umro je politicki komesar Rasinskog partizanskog odreda koji je odgovoran za velika stradanja ljudi Aleksandrovca i Krusevca posle drugog rata. On je proveo neko vreme u kuci mog pradede Milosa Stambolica iz koje je moj deda odveden i koji je streljan na Bagdali posle laziranog i neverovatno brzog sudskog postupka. Iz te kuce je izbacena moja prababa i petoro dece. Politicki komesar je mnogo voleo kupatilo u toj kuci. Bilo mu lepo tamo. Zvao se Dobrica Cosic. Zelim mu da mu zemlja bude jednako laka koliko je i mom prededi bilo lako bagdalsko blato u kome je umro u strasnim mukama, polunag i vezan zicom. Zlocinci umiru mirno, a da ni ne znamo koliki su zlocinci bili. Otvorite dosijee. 



Komentari (41)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

tyson tyson 02:40 19.05.2014

Ua Dobrica!


Eto, umre a nije ni jedan džak s peskom napunio...

Uzgred, nije baš da je "postao opozicija kad se vlast malo unormalila", a nije ni odmah otišao u nacionaliste. Svakakav se svet oko njega okupljao sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka.

A ako ćemo malo da razgibavamo mozak, možemo njegove svjetonazore da probamo da posmatramo iz drugog ugla - pa da kažemo da je Ćosić pre drugih shvatio da je teza da su nacije "zastarela ideja" čista utopija među balkansim plemenima, te je stoga i počeo da tumači balkansku zbilju kroz prizmu nacionalnog u vreme dok je mainstream opozicija i dalje bila na liniji "Crvenog univerziteta Karl Marks" jer je jednostavno razumeo običan narod i većinsko razmišljanje plebsa.

Pa je tako, na primer, predložio podelu Kosova u vreme kada je bilo tabu predložiti tako nešto u Srbiji, jer je razumeo da je ideja nadnacionalnog bratstva i jedinstva radnog naroda i građana tamo odavno zauvek propala. Da ga se poslušalo, umesto medijskog linča (i političkog smaknuća), danas bi nekoliko hiljada ljudi bilo živo a zemlja pošteđena divljačkog uništavanja.

Eto, čisto za razmišljanje

Inače, nikada nisam razumeo fiksaciju određenih ljudi u Srbiji na Ćosića - mislim na one koji ga patološki mrze, i zašto mu pridaju toliki, nadnaravni, mitski značaj.





timotije timotije 10:21 19.05.2014

Re: Ua Dobrica!


Pa je tako, na primer, predložio podelu Kosova u vreme kada je bilo tabu predložiti tako nešto u Srbiji, jer je razumeo da je ideja nadnacionalnog bratstva i jedinstva radnog naroda i građana tamo odavno zauvek propala. Da ga se poslušalo, umesto medijskog linča (i političkog smaknuća), danas bi nekoliko hiljada ljudi bilo živo a zemlja pošteđena divljačkog uništava


Kada je neko izopačen, on koristi nastranost i onoga protiv koga da je politiučki bio. Antikomunisti, a to je isto biti protiv Isusa kao prvog komunite, nisu u satanju da vide najveću izopačenost Srba, megalomanstvo koje nas je uništilo u Drugom svetskom ratu. Kada su došljaci iz Crne Gora, Petroviči, poznati kao Karađorđevići, zajedno sa došljakom Vlahom iz Makedonije, poznatim Nikolom Pašićem, poželeli da stvore veliku državu u kojoj će svi biti Srbi, ako nusu postaće, kada su to postali, kako su se oni ponadli, Crnogorci i Makedonci. „Srbi su progutali Hrvate i Slovence, ali nusu uspeli da ih svare“, napisaće u jednoj od svojih knjiga mudri dramaturg Slobodan Selenić.
Iako je komesar Ćosić bio protiv Karađorđevića i Pašića, od njih je nasledio želju da posrbi Hrvate i Slovence, pa će potom lako izaći na kraj sa Šiptarima. U danima disidenstva oharbrio se da pita svog kolegu akademika Kemanurea. „Kada ćete vi Slovenci da postanete Srbi?“ Nije imao pameti da shvati zašto su ga neki ugledni Slovenci cenili, dok ga nusu dobro upoznavali, zbog njegovog poltičlkog disdidentsva, misieći da je on na njihovom nivou, a ne da je bio i ostao izopačeni staljinistički apartčik.
Da se vratim na temu. Pa upravo njegov predlog o podeli Kosova je jedna od njegovih najglupljih ideja. Za one koji ne znaju, veći deo severno od Mitrovice, koji bi rebalo da pripadne Srbiji, je svojvremno pridodat Pokrajini da bi mogao da koristi donacije za nerazvijena područja. Ako ostavite Metohiju, tj. crkvene posede od Prizrena do Peći, o kakvoj to „srpskoj duši“ na Kosovu treba da govorimo. Čak i Gračanica bi pripala Albancima.
Iz ovoga može da se zaključi da sam pripadao liberalima sedamdesetih godina, što znači da sam znao da se Jugoslavija mora konfederalizovati. Jedino tako bi moj pokojni otac produžio da živi sa Alnacima, kao što su živeli njegovi preci, a ja i moja braća imali bi vile na albanskog obali Jadrana, kao što sada najviše ima Rusa, pa tek na drugome mestu su Britanci.
Sepulturero Sepulturero 13:01 19.05.2014

Re: Ua Dobrica!

tyson



Inače, nikada nisam razumeo fiksaciju određenih ljudi u Srbiji na Ćosića - mislim na one koji ga patološki mrze, i zašto mu pridaju toliki, nadnaravni, mitski značaj.







Мишеви...
Inner Party Inner Party 21:59 19.05.2014

Re: Ua Dobrica!

tyson


Inače, nikada nisam razumeo fiksaciju određenih ljudi u Srbiji na Ćosića - mislim na one koji ga patološki mrze, i zašto mu pridaju toliki, nadnaravni, mitski značaj.



Ovo je poenta, Cosic je veliki samo u očima njegovih - potpuno iracionalnih i dozlaboga upornih - mrzitelja.

PS

Inače, na stranu morbidnost potrebe za ovim tekstom, ovo je izrazito glup tekst, jer sadrži zaista providne i lako proverljive neistine. Autor sam sebi puca u nogu sasvim nepotrebno, ovako se ubija čitanost.
jkt2010 jkt2010 04:14 19.05.2014

(c) Freehand

Poštovani kolega... Govoriti na način na koji ti govoriš, pretendovati na istinu a porediti sebe takvog sa Volterom blago je pretenciozno. Govoreći latinski.
Ali, čoveku o kome je ovaj blog a koji je danas umro na razgovor i savetovanje su odlazili Ivan Stambolić, Slobodan Milošević, Vuk Drašković, Vojislav Šešelj, Zoran Đinđić, Vojislav Koštunica, Boris Tadić, a ima indicija da je primao i Tomislava Nikolića.
Takođe je hranio, oblačio i branio i sve što se u Srbiji i Jugoslaviji zvalo disidentom i intelektualcem, i pozivalo na slobodu misli i govora. Uključujući i one na koje bi se i ti pozvao a pojma nemaš ni o njima ni o njemu. I naročito oni koje je štitio, branio, hranio a koji su kasnije pokušavali da mu zubima nogavice pocepaju.
Jebiga, kolega, ti mu ne možeš ni kamašne domašiti.
Ne zato što je on bio nešto visok.
I čak ni sad dok leži.
Ali ne sekiraj se: vaš čas dolazi kad drvo počne da truli.

(c) Freehand
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 11:12 19.05.2014

Re: (c) Freehand

Ali, čoveku o kome je ovaj blog a koji je danas umro na razgovor i savetovanje su odlazili Ivan Stambolić, Slobodan Milošević, Vuk Drašković, Vojislav Šešelj, Zoran Đinđić, Vojislav Koštunica, Boris Tadić, a ima indicija da je primao i Tomislava Nikolića.


Ovakvoga "spuštanja" Dobrici ne beše odavno, a mogao bi mu pozavideti i Šekspriov Marko Antonije sa svojim Friends, Romans, Countrymen...jer častan je Brut, I svi su, svi su oni časni ☻
martin_krpan martin_krpan 08:03 19.05.2014

Bacio sam ih u đubre

Prije dvije godine sam bacio Čosićeva sabrana djela u đubre. Umro je zao aparatčik iz mračne istorije i to je to.
alselone alselone 08:13 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

Prije dvije godine sam bacio Čosićeva sabrana djela u đubre. Umro je zao aparatčik iz mračne istorije i to je to.


Ti si malo sporiji?
Cosic nije politicki aktivan preko 10, 15 godina a ti si se setio pre dve godine da "reagujes"?
looping looping 08:20 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

alselone
Prije dvije godine sam bacio Čosićeva sabrana djela u đubre. Umro je zao aparatčik iz mračne istorije i to je to.


Ti si malo sporiji?
Cosic nije politicki aktivan preko 10, 15 godina a ti si se setio pre dve godine da "reagujes"?

Tek je tada kupio njegova sabrana dela koja je rešio da baci.
martin_krpan martin_krpan 08:24 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

Trunule su prašnjave na policama. Iz njih mi je samo ostala sintagma: "Glogovog mi koca sa kojega su psi lizali krv moga oca", ili tako nešto. Ode narodni čovjek iz pakla, a lektire će na žalost ostati.
alselone alselone 08:27 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

Trunule su prašnjave na policama.

Da ti dam par saveta:
- Prasinu moras redovno da brises.
- Da bi smanjio vlagu u kuci od koje trunu stvari mozes ili da kupis klimu ili odvlazivac vazduha.
martin_krpan martin_krpan 08:33 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

alselone
Trunule su prašnjave na policama.

Da ti dam par saveta:
- Prasinu moras redovno da brises.
- Da bi smanjio vlagu u kuci od koje trunu stvari mozes ili ka kupis klimu ili odvlazivac vazduha.


Ok hvala. Evo i za tebe jedan par savjeta:
- Čuvaj se lošeg vina;
- Čuvaj se još više besplatnih savjeta.

alselone alselone 08:36 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

- Čuvaj se lošeg vina;

Je l' protrulilo?

- Čuvaj se još više besplatnih savjeta.

Mogu ja tebi ovo i da naplacujem nego mi zao jer si sporiji.
looping looping 08:41 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

martin_krpan
Trunule su prašnjave na policama. Iz njih mi je samo ostala sintagma: "Glogovog mi koca sa kojega su psi lizali krv moga oca", ili tako nešto. Ode narodni čovjek iz pakla, a lektire će na žalost ostati.

Pa ko je navukao tolike knjige pa ih držao tolike godine? Jel' to neki "Compulsive hoarding"?

martin_krpan martin_krpan 08:43 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

Mogu ja tebi ovo i da naplacujem nego mi zao jer si sporiji.


U ćosićevskom duhu: Žao ti je onih koji su sporiji. A na kraju si im i oprostio.
alselone alselone 08:46 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

A na kraju si im i oprostio.

Sta sam ja tebi "na kraju" oprostio?
martin_krpan martin_krpan 09:03 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

alselone
A na kraju si im i oprostio.

Sta sam ja tebi "na kraju" oprostio?


Jel ti to praviš neki dijalektički zaokret? Jel i to naplaćuješ?
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 10:56 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

Umro je zao aparatčik iz mračne istorije i to je to.


Da je bio zao, bilo bi mnogo bolje - barem znaš zašto. A da l' je bio banalan ili ne, to se raspravljalo i raspravljaće se (ubr, velika pogreška Arendtice an general, zlo nikako i nikada nije banalno, čak dapače).

A ne znam da l to hoćeš da ga "sniziš" (pa time i banalizuješ ☻) ali apartčici su niži ešaloni. Jeste dosta komesara (pa i Dobrica u početcima?) su bili baš apartčici, ali je on svakako bio Nomenklatura.
martin_krpan martin_krpan 11:55 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

ubr, velika pogreška Arendtice an general, zlo nikako i nikada nije banalno, čak dapače).


Misliš na Hanu Arendt i njenog "Eichmanna u Jerusalemu". Da, to je dobra referenca. Ja mislim da je ipak ćosićevsko zlo bilo banalno u tom smislu, što je on slično kao i Eichmann radio samo ono što je znao i umio i bio vjerovatno dobar komšija. Njemačko-fašističko zlo je bilo racionalno, dok je Srpsko zlo mistično, uz rakiju, poeziju i gusle...lebdilo je, i dalje lebdi, u jednom amorfnom obliku (subjekat ne zna ni da li je zlo ni da li je dobro).



looping looping 12:14 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

Njemačko-fašističko zlo je bilo racionalno, dok je Srpsko zlo mistično, uz rakiju, poeziju i gusle...lebdilo je, i dalje lebdi, u jednom amorfnom obliku (subjekat ne zna ni da li je zlo ni da li je dobro).

Stani malo, tema je bila DĆ a ti si ga ispinovao na "Srpsko zlo" i uporedio ga sa "nemačko-fašističkim zlom"?
Mislim, nemcima si bar dao fore da se ograde od onog "fašističkog" pa da ne budu više zli.
martin_krpan martin_krpan 17:41 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

looping
Njemačko-fašističko zlo je bilo racionalno, dok je Srpsko zlo mistično, uz rakiju, poeziju i gusle...lebdilo je, i dalje lebdi, u jednom amorfnom obliku (subjekat ne zna ni da li je zlo ni da li je dobro).

Stani malo, tema je bila DĆ a ti si ga ispinovao na "Srpsko zlo" i uporedio ga sa "nemačko-fašističkim zlom"?
Mislim, nemcima si bar dao fore da se ograde od onog "fašističkog" pa da ne budu više zli.


Tvoja primjedba je na mjestu kada kažeš da sam Srbima izostavio prefiks kojim bi se narod ogradio od zla koje je u njegovo ime počinjeno. Ali rekao bih samo u logičkom smislu. U formalnom smislu mislim da griješiš.

Kada je jedno društvo vodilo pogrešnu politiku (a zna se da je politika pogrešna kada je percepcija spoljnog svijeta da je ona pogrešna), da bi to društvo nastavilo da bude dio istorijske cijeline (ako to želi naravno), neophodno je da takvo društvo preuzme odgovornost i da prihvati uputstva (od spoljnog svijeta) kako i šta dalje. Tako rade velike sile, ne u militarnom smislu velike, nego u duhovnom. Tako je uradio Japan, Njemačka, Engleska (nakon dekolonizacije) a i SSSR. Takva društva su se čistila "odozdo prema gore". Dakle priznanje zločina i zabrane za stare partije, mijenjanje ustava, mijenjanje školskih knjiga, mijenjanje razmišljanja, Lenjin rauss,...itd. Takva društva su bila u stanju da odvoje istorijske zločine od svoje nacije i omogućavala su dostojanstven i pravedan razvoj novim generacijama koje su dolazile.

Srbija nije mogla to da uradi zato što je duhovno nerazvijena, zato što je jadna. Za Srbiju se primenjivao metod "odozgo prema dole". "Odozgo prema dole" se primjenjivao za postkomunizam (oplakaše na državnom nivou Jovanku Broz), za demokratiju (5. Okt.), za ratne zločine (Hag), za EU (saradnja sa Hagom a onda Kosovo)... Takav metod je uvijek kontraverzan i on ima velike izglede da propadne na srednjoročnom nivou.

SPS i otvoreno hvaljenje druga Miloševića uz namještanje tezgi za pjevaljku ljubavnicu (Mrkonjić); dočekivanje frau Mengele na aerodromu i vožnja državnim avionom (Dodik); skrivanje notornih krvoloka Mladića i Karadžića a onda cijenkanje sa EU ; gradonačelnici iz Arkanove jedinice (Palma, Pelević); rehabilitacija notornog zlikovca Draže, itd,itd..., zaslužuje samo prostu sintagmu "srpsko zlo".

Ćosić je samo prilika da malograđani pokažu pristojnost i da kažu "o pokojniku sve najbolje".
looping looping 17:59 19.05.2014

Re: Bacio sam ih u đubre

Tvoja primjedba je na mjestu kada kažeš da sam Srbima izostavio prefiks kojim bi se narod ogradio od zla koje je u njegovo ime počinjeno. Ali rekao bih samo u logičkom smislu. U formalnom smislu mislim da griješiš.

Kada je jedno društvo vodilo pogrešnu politiku (a zna se da je politika pogrešna kada je percepcija spoljnog svijeta da je ona pogrešna), da bi to društvo nastavilo da bude dio istorijske cijeline (ako to želi naravno), neophodno je da takvo društvo preuzme odgovornost i da prihvati uputstva (od spoljnog svijeta) kako i šta dalje. Tako rade velike sile, ne u militarnom smislu velike, nego u duhovnom. Tako je uradio Japan, Njemačka, Engleska (nakon dekolonizacije) a i SSSR. Takva društva su se čistila "odozdo prema gore". Dakle priznanje zločina i zabrane za stare partije, mijenjanje ustava, mijenjanje školskih knjiga, mijenjanje razmišljanja, Lenjin rauss,...itd. Takva društva su bila u stanju da odvoje istorijske zločine od svoje nacije i omogućavala su dostojanstven i pravedan razvoj novim generacijama koje su dolazile.

Ja mislim da ti grešiš i živiš u jednoj velikoj zabludi. Možda se i probudiš jednog dana i shvatiš da pogrešno doživljavaš srbe, hrvate, muslimane, engleze, (you name it)... ko je kriv, ko je zao... itd, itd.
Mada, čini mi se da si duboko zabrazdio, tj. čini mi se da misliš da si upravo ti deo tvog imaginarnog "spoljnog sveta" i deo "istorijske celine" šta god to značilo u formalnom smislu.

skrivanje notornih krvoloka

Onaj ko je za tebe krvolok, za nekoga je narodni heroj. Tako da trebaš da shvatiš da je to samo tvoj ugao posmatranja.
Takav metod je uvijek kontraverzan i on ima velike izglede da propadne na srednjoročnom nivou.

Stvarno se ne razumeš u politiku ako misliš da od takvih stvari zavisi uspeh ili propadanje.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:33 19.05.2014

...

Има један стари и познати комад, зове се АНТИГОНА. Написао га је грчки трагичар Софокле у 5. веку пре нове ере.

Заплет у њему је и следећи: у грађанском рату, борећи се на супротним странама, страдају два рођена брата -- Полиник и Етеокло. Како би био осрамоћен, овај први, као кривац и нападач брањеног града, не бива прописно сахрањен, већ је његов леш остављен да труне на бојном пољу, да га поједу птице или звери. Њихова сестра, Антигона, одлучује да свако, па и њен брат Полиник, има право на достојну сахрану, и да тај морални принцип јесте изнад других: постоје неписани, вајкадашњи божји закони о праву на ваљани погреб. Она, насупрот званичне забране, посувши кришом брата прахом земље и ритуалним течношћу, симболички изврши тај обред, и доцније у комаду због тога страда.

Текст ове драме може се, у преводу Хрвата Коломана Раца, ишчитати ОВДЕ.
Domazet Domazet 06:11 20.05.2014

Zevzeci neoipevani...

martin_krpan
Prije dvije godine sam bacio Čosićeva sabrana djela u đubre. Umro je zao aparatčik iz mračne istorije i to je to.

Umesto da ga zhebavam zbog citirane pompezne budalastine i da ga priupitam ko ga je naterao da u kucu uopste pusti sabrana dela Olicenja Srpskog Zla i zasto je toliko dugo cekao da se sa njime obracuna ja opet dobijam nervni napad zbog cuvenog japanskog Pokajanja. Ali ne mogu da se uzdrzim, izludjuje me njihova neukost i mir sa kojim daju ocene o stvarima koje su na tronedeljnom Kursu Napredne Demokraticnosti pogresno i nepotpuno culi. Diletantizam kao nacin zivljenja!
alselone alselone 08:52 20.05.2014

Re: Zevzeci neoipevani...

Umesto da ga zhebavam zbog citirane pompezne budalastine i da ga priupitam ko ga je naterao da u kucu uopste pusti sabrana dela Olicenja Srpskog Zla i zasto je toliko dugo cekao da se sa njime obracuna ja opet dobijam nervni napad zbog cuvenog japanskog Pokajanja. Ali ne mogu da se uzdrzim, izludjuje me njihova neukost i mir sa kojim daju ocene o stvarima koje su na tronedeljnom Kursu Napredne Demokraticnosti pogresno i nepotpuno culi. Diletantizam kao nacin zivljenja!


Oprosti "njima" "na kraju" i ti.
Tica44 Tica44 08:29 19.05.2014

J#$ni Ezop...

"Idejom koja veli da je sreća pojedinca manje važna od iteresa plemena."

Ovo nas ubija decenijama. Proizilazi iz stare Ezopove price o ocu na samrti i braci koja se svadjaju. Pa im otac da svezanj stapova koji ne mogu da polome, a pojedinacne mogu. Zakljucak: "sloga radja snagu", "samo sloga Srbina spasava". Iz nekog razloga smo beskrajno fascinirani tom laznom idejom.
Sta ako umesto lomljave potpalimo vatru ispod jednog stapa? Spojeni stapovi ce svi izgoreti dok ce odvojeni preziveti. Spojili smo se pod njegovim uticajem u zastereloj ideji drzave i nacije dok je svet otisao dalje i potpalio vatru.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:01 19.05.2014

O kritici i kritičarima D. Ćosića

Напади на Добрицу Ћосића стизали су из сасвим супротних праваца. Оптуживали су га да је српски националиста који је покренуо косовске Србе, али и да је издајник косовског завета, да је антикомуниста и комунистички фанатик, да је југословенски унитариста и разбијач Југославије.

Какав мрзитељ Албанаца са Есадом Мекулијем оснива албанске културне установе по Косову? Какав анти-Хрват и анти-муслиман бесомучно пише апеле да се осамдесетих година прекине кршење људских права Фрање Туђмана и Алије Изетбеговића? Какав ратни хушкач се залаже за мир одмах и по сваку цену? Неки данашњи миротворци су га онда збацивали као председника.

Код великог броја политичара и интелектуалацa, често и код оних које је штитио, хранио и подржавао, се испољио за психоaнализу занимљив порив да своје каријере граде унижавањем Ћосића. Није ту посреди само ритуално оцеубиство. У питању је можда обична људска завист. Клеветници Добрице Ћосића нису никада успевали да досегну његов утицај и значај. Мора да их је пекла та неправда, да они живе мишјим егзистенцијама, да су њихова дела трајна у употреби колико и новински листови на којима су написана. Добрића Ћосић се међутим, читавог живота до маја 2014 године налазио усред сваке политичке, културне и уметничке буре. Чак и онда када није својевољно трагао за средиштем историјских вирова- они би га налазили. izvor
elis elis 10:07 19.05.2014

Re: O kritici i kritičarima D. Ćosića

Vojislave, samo se na ovaj dio moram osvrnuti

Какав анти-Хрват и анти-муслиман бесомучно пише апеле да се осамдесетих година прекине кршење људских права Фрање Туђмана и Алије Изетбеговића?


upravo raskošan i punokrvni antihrvat i antimusliman mogao je podržavati narečeni dvojac, kao prijeko potreban radni dio nove političke mašinerije na Balkanu
timotije timotije 10:39 19.05.2014

Re: O kritici i kritičarima D. Ćosića

O kritici i kritičarima D. Ćosića
Напади на Добрицу Ћосића стизали су из сасвим супротних праваца. Оптуживали су га да је српски националиста који је покренуо косовске Србе, али и да је издајник косовског завета, да је антикомуниста и комунистички фанатик, да је југословенски унитариста и разбијач Југославије.

Какав мрзитељ Албанаца са Есадом Мекулијем оснива албанске културне установе по Косову? Какав анти-Хрват и анти-муслиман бесомучно пише апеле да се осамдесетих година прекине кршење људских права Фрање Туђмана и Алије Изетбеговића? Какав ратни хушкач се залаже за мир одмах и по сваку цену? Неки данашњи миротворци су га онда збацивали као председника.

Код великог броја политичара и интелектуалацa, често и код оних које је штитио, хранио и подржавао, се испољио за психоaнализу занимљив порив да своје каријере граде унижавањем Ћосића. Није ту посреди само ритуално оцеубиство. У питању је можда обична људска завист. Клеветници Добрице Ћосића нису никада успевали да досегну његов утицај и значај. Мора да их је пекла та неправда, да они живе мишјим егзистенцијама, да су њихова дела трајна у употреби колико и новински листови на којима су написана. Добрића Ћосић се међутим, читавог живота до маја 2014 године налазио усред сваке политичке, културне и уметничке буре. Чак и онда када није својевољно трагао за средиштем историјских вирова- они би га налазили. izvor


Dao sam ti preporuku. Ovo je istina što si napisao. Kao što verujem da je on preuzeo da vodi Srbiju, što nije mogao od Miloiševića, Srbija možda ne bi imala Republiku Srpsku, ali bi ostala Srpska Krajina u Hrvatsko. Sve bi se završilo sa daleko manje žrtava, bez bombadovanja i ne bi Srbi bili osramoćeni. Ćocić je imao uma da se brzo prilagodi situciji, pa bi sa svima razgovorao i pregovarao, bio bi daleko pomirljiviji i uljudniji od od onih koji su zaglavili u Hagu. Njega je održvala u životu žarka želja da bude u centru pažnje.
Dont Fear The Reaper Dont Fear The Reaper 10:49 19.05.2014

Re: O kritici i kritičarima D. Ćosića

elis
Vojislave, samo se na ovaj dio moram osvrnuti

Какав анти-Хрват и анти-муслиман бесомучно пише апеле да се осамдесетих година прекине кршење људских права Фрање Туђмана и Алије Изетбеговића?


upravo raskošan i punokrvni antihrvat i antimusliman mogao je podržavati narečeni dvojac, kao prijeko potreban radni dio nove političke mašinerije na Balkanu



Što reče jedna od retkih poslovica koja je "pitkija" u prevodu, nego na original latinskom Vrana, Vrani, oči ne kopa.
tasadebeli tasadebeli 10:01 19.05.2014

"Драги Фриц..."

Видим, џабе сам се радовао још као бруцош половином осамдесетих када је званично саопштено из централне комитеје да се у јавном дискурсу укида морално-политичка подобност као призма кроз коју се вреднује нечији рад у књижевности, уметности, науци,...

Зато, рецимо, Александра Берчека, вероватно најбољег глумца у Србији у последњих три или четири деценије, који је тада по својим годинама био на врхунцу својих уметничких моћи, ниси могао да видиш нигде после 5. октобра 2000. Све до филма Шешир професора Косте Вујића...

И Марко Ристић је такође 1945. ишао са оном својом поштарском торбом под мишком по Београду и прстом показивао новим револуционарним властима кога то треба ухапсити... А онда је због својих револуционарних заслуга постао амбасадор у Паризу... И нико данас не оспорава његова достигнућа у књижевности...

А за то време је један Црњански седео у изгнанству у Лондону и после повратка у Србију половином шездесетих до смрти је стрепео да ће га УДБА ипак убити на улицама Београда.


Изгледа да у српској књижевности још увек важи правило: Ко не вири Крлежи из дупета, тај је неподобан...


"Драги Фриц..."


Дошло, чини ми се, време да у школске читанке вратимо сукоб на српској књижевној левици...


Еј, кумровачка политичка школо... Шта нам направи! Нећемо се ми ослободити те индоктринације још најмање 50 година...
dr.wagner dr.wagner 13:37 19.05.2014

Re: "Драги Фриц..."

...dan

tasadebeli

Изгледа да у српској књижевности још увек важи правило: Ко не вири Крлежи из дупета, тај је неподобан...

"Драги Фриц..."

Дошло, чини ми се, време да у школске читанке вратимо сукоб на српској књижевној левици...


-Možda nisam dobro shvatio poruku ... ali ne znam što ljevica ima sa Ćosićem ...
-Čudno mi i za Crnjanskog ... iako bi se mogli složiti da je njegovo pisanje bitno
odredila i nacionalna pripadnost , Ćosić je za razliku od Crnjanskog bio puno veći
Srbin nego pisac ... (a složiti ćete se ... biti samo Srbin i nije bog zna što ... )

-Na kraju ..., što sa prvim , drugim i sa cijelom srpskom književnošću ima "Fritz"
-Krležu obilježava samo njegova književnost ... opus je nastao (onaj relevantni dio)
prije rata i to onda kada nije baš bilo oporuno biti na ljevici ...
... isto tako do države (Hrvatske ili YU ) Krleži je stalo kao do lanjskog snijega
za razliku od gore navadenih ...

-O "Kumrovečkoj školi" u književnoti nisam do sada čuo ... , ali znam da postoje
oni kojima je ta navodna škola kriva za svo zlo na ovom svijetu ....


Wagner
alselone alselone 13:58 19.05.2014

Re: "Драги Фриц..."

(a složiti ćete se ... biti samo Srbin i nije bog zna što ... )


Kako si ti saljiv jedan dekica.
dr.wagner dr.wagner 14:13 19.05.2014

Re: "Драги Фриц..."

Pozdrav A
alselone

... jedan dekica.


-Čuj nju ...
... a što se ti miješaš u muške razgovore ...


W
alselone alselone 15:33 19.05.2014

Re: "Драги Фриц..."

-Čuj nju ...
... a što se ti miješaš u muške razgovore ...


Ccccc, kakva je ovo mizoginija od strane jednog starijeg gospodina. Nisu te naucili tamo?
tasadebeli tasadebeli 07:57 20.05.2014

Re: "Драги Фриц..."

alselone


Не наседај на провокације, Алселоне!


Шјор дотур ти је стара кумровачка школа дуго, врло дуго милована очинском хабсбуршком аристократском Фрицовом руком...



dr.wagner

Krležu obilježava samo njegova književnost ...

isto tako do države (Hrvatske ili YU ) Krleži je stalo kao do lanjskog snijega



Па нећемо се сада овде лагати, мој шјор дотуре. И лагати ове млађе који не памте оне дане...

Ако је тако како ви кажете, објасните ми онда, молим вас, оно што мене као језичару највише и занима...

Како то да је Југославенски лексикографски завод смештен у Загребу, а не у Београду који је био пријестолница ондашње нам заједничке државе?

Последица тога је да ја и дан-данас, када хоћу да набавим квалитетан речник (једнојезични, двојезични, вишејезични, небитно) или енциклопедију, морам ићи у Загреб. А то ми у ових последњих пар деценија баш тешко пада...

И није то била једина Фрицова улога и заслуга учињена у корист неке будуће хрватске државе. Било је ту још доста тога...

Прилично необично за некога кога држава уопће не занима...


SANOBORSKA

Tri fertala na cušpajz
celu noč je brundal bajs,
Stepihlep scufanih gač
plel se je kak peti ketač.

Posudiček je zgubiček,
a peharček pak fkanjiček.
Slanine nigdar nebu s pesa
niti povratka iz lesa.

Prasica je znesla jajce
kak roktavo kokodajce.
Babi v ruke procval ključ
z guskom pečenom iduč.

Zablejala se želva v jajce,
zakukuriknul mali pajcek.
Lešnak je skočil kak fačuk,
na Gradu je zapeval čuk.



dr.wagner dr.wagner 12:23 20.05.2014

Re: "Драги Фриц..."

Pozdrav gospodine T

tasadebeli

Не наседај на провокације, Алселоне!


-Nisu to provokacije , to je šala .... razumjeti će to dječačić ...
-Pomislio je kako mu je prednost (i kod ženskog svijeta) to što je koju godinu
mlađi , pa će samim tim i biti uspješniji ...
... ali nije to tako , no ne bih dijelio savjete , iako vidim da su potrebni
, naučiti će s vremenom što dame "boduju" ...


tasadebeli

Како то да је Југославенски лексикографски завод смештен у Загребу, а не у Београду који је био пријестолница ондашње нам заједничке државе?


-Pa to ste nam vi podmetnuli ... mi nismo imali ni svoju akademiju , već je
postojala samo JAZU ... dok ste vi sasvim normalno imali SANU ...

-Krleža je u "zavodu" samo figurirao kao gazda .... glavnu riječ su vodili
opet neki "vaši" , tako bar danas tvrde neki "moji" ...

-Od "Novosadskog dogovora" Fritz je za ove "moje" prekrižen ... pa je želeći
se malo "posuti pepelom" potpisao i "Deklaraciju" šezdesetih ... ali sve to
njega ne određuje kao pisca ...
-Čak ni odnos sa onim kome su Slovenci nogu otkinuli , Krleži nije donio
ništa na književnom polju ... već je samo "uglavljen" na mjesto šefa JLZ-a
da bi se mogao opravdati prihod , auto , i vila ...

-E sada ... jasno je da možemo pretpostaviti da su neki "vaši" i neki "moji"
obilazili starca i mahali njegovim imenom kao zaštitom ili kao blagoslovom za
ono što rade ... pa ste Vi zaključili da tu Fritz nešto arbitrira ... ali ja
ne vjerujem u to ...

-Bilo kako bilo ... Ćosića bih kao književnika prije uspoređivao sa Tuđmanom
(to mu svakako nije kompliment) ... ne zbog njihovog suptilnog odnosa , već
zato što mi je to prihvatljivije nego dovođenje u ravninu sa Crnjanskim ...
-Naravno , ja sam ipak samo zubar , ti fragmenti na osnovu kojih zauzimam
stav ne mogu se uspoređivati sa zaključcima pravih poznavatelja djela , pa će
mi biti oproštene zablude ...


W


alselone alselone 12:37 20.05.2014

Re: "Драги Фриц..."

Не наседај на провокације, Алселоне!


Daleko bilo. Ja se samo salim sa nasim W-om. Malo ga bocnem i onda on talasa sledecih 5 komentara. A meni zanimljivo da posmatram.

djovica djovica 08:43 21.05.2014

Re: "Драги Фриц..."

Blasfemija je staviti u istu rečenicu Miroslava Krležu i Dobricu Ćosića. Dobrica Ćosić se jedino može meriti sa Milom Budakom. A možda i Ivanom Aralicom.
hajkula1 hajkula1 10:05 19.05.2014

Složna braća


Složna braća kuću grade.


Sta ako umesto lomljave potpalimo vatru ispod jednog stapa? Spojeni stapovi ce svi izgoreti dok ce odvojeni preziveti.





Pa neće stajati da izgore Blago tebi
nowhereman nowhereman 11:38 22.05.2014

Ćosić, njim samim


"Mi, Srbi, konačno više nemamo razloge da verujemo u Evropu kao poredak duhovnih i moralnih vrednosti. U ovom veku Evropa je izazvala dva svetska rata; ona je postojbina militantnih ideologija i revolucija; Evropa je postojbina rasizma i nacionalizma. Evropa je, sa Britanijom, najveći i najduži kolonizator na planeti. Evropa je danas satrap američkog hegemonizma, policajstva i kontrole nad malim i nerazvijenim narodima."

"Kakav treba da bude stav srpskog naroda prema Evropi? Od njene agresije, potčinjavanja i eksploatacije, možemo se spasavati, ali ne i spasti, samo podređivanjem njenim ciljevima i njenim interesima. Moramo postati evropski vazali. Moramo kao Bugari, to jest kao vazali da preživimo ofanzivu Amerike na Balkan i satrapsku politiku Evrope."

"Ja mrzim Evropu jer je namerna da uništi moj narod. I mrzeću je sve dok ubija Srbiju i Crnu Goru. Evropa nije na raskršću, kako misli Istorijski institut SANU. Evropa ima svoj jasno postavljeni cilj: da satrapstvom Americi potčini Rusiju, a da bi potčinila Rusiju i osvojila njene sirovine i energente, mora da osvoji i potčini Balkan i Srbiju. Tom potčinjavanju suprotstavio se srpski narod uz snažnu moralnu podršku grčkog naroda i dela makedonskog. Ostali su se predali i ponudili se da pomažu agresiju na Srbiju."

"Srbofobija je nova globalna ideologija mržnje."

"Mi smo simbol zla; mi smo sotona sveta. Nas svet mrzi iz plemenitih pobuda; iz sažaljenja prema stradalnicima i paćenicima od našeg zločinjenja. Nas mrze oni ‘obični ljudi’ i oni koji nikome nisu učinili zlo. Mrze nas pravednici. Slobodoljupci. Istinoljupci. Mi smo, prosto, zemaljske sotone. Sličnih zabludnih mržnji bilo je oduvek, ali nikad u razmerama sadašnje srbofobije."

"Vreme", 9. april 2009.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana