Astronomija

Gde je centar univerzuma?

Saša Zorkić RSS / 22.05.2017. u 23:06

svemir2.jpg

Ovo pitanje spada u ona na koja kao po nekom pravilu obično dobijete krajnje iritirajući odgovor koji uopšte ne shvatate. Obično on glasi ovako nekako:

- Znate, univerzum je nastao u Velikom prasku, ali taj prasak nije bio u nekom već postojećem prostoru, nego je to eksplozija samog prostora i sve je u početku bilo tačkica i sve što postoji bilo je u toj tačkici, tako da smo sada zapravo svi centar univerzuma, jer svi potičemo iz te jedne tačkice...». I tako dalje.

Zatim se pomene balon.

- Zamislite da na balonu nalepite male flekice koje predstavljaju galaksije, pa kada duvate, duvate, duvate u balon - vidite da da on raste, a prostor između flekica-galaksija se povećava i tako se univerzum širi, širi i sve flekice-galaksije se udaljavaju od nas.

- Dobro, pitate vi, a gde je centar tog balona?

- Nema centra, svi smo u centru, bla, bla, bla.

Bar sam ja dobijao takve odgovore kada sam se raspitivao za centar univerzuma. Naravno, sve me je to samo nerviralo. Ipak, moram priznati da je taj odgovor u neku ruku zapravo tačan, jer u kom god pravcu da pogledate vidite da se galaksije zaista udaljavaju od nas (uz neke opravdane izuzetke) pa po tome i jesmo u centru.

Ali, problem je što isti doživljaj imaju i Andromeđani iz Andromedine galaksije. I oni vide da su u centru. A i oni koji su još dalje od Andromedine galaksije, pa i oni iza njih. Zapravo svi, pa i oni koji su od nas udaljeni 10 milijardi svetlosnih godina. Svi u svemiru vide da su u centru! To je zbilja zbunjujuće.

Ali dobro, da skratimo, ovako ide priča o centru univerzuma.

Bila tačkica (ne pitajte otkud ona, ne pričamo o tome) i buum! Zapravo nije bilo nikakvog buuma jer je eksplozija bila nema, ali shvatate šta hoću da kažem. E sad dolazi interesantan deo. Odmah nakon praska svemir se proširio, ali strahovito, nezamislivo i besmisleno mnogo: 10.000.000.000.000.000.000.000.000.000 puta (ako sam dobro ukucao sve nule, treba da ih je 28). I to najmanje toliko, kaže Alan Gut autor teorije inflacije po kojoj se svemir u prvim delićima sekunde naduvao neverovatno mnogo - toliko da se većina univerzuma našla iza horizonta do koga možemo da vidimo. Mi možemo da vidimo samo onu svetlost koja je putovala najviše 13,8 milijardi godina jer je toliko svemir star. Ne možemo da vidimo svetlost koja je duže putovala kao što ne možemo da se setimo nečeg što je bilo pre našeg rođenja. Drugim rečima neki delovi univerzuma su toliko daleko da svetlost njihovih galaksija još nije stigla do nas. (Za one koji će primetiti da se svemir širio nadsvetlosnom brzinom napomenućemo da ograničenje u brzini važi za materiju koja ima masu - prostor nema masu i može da se širi kojom hoće brzinom).

pogled.jpg 

To opet znači da postoji deo univerzuma oko nas koji vidimo i to je vidljivi ili opservabilni univerzum. A postoji i ostali univerzum, iza horizonta, koji ne vidimo jer je suviše daleko. Koliko je velik taj ostali univerzum? Pa to niko ne zna. Moguće je čak i da je beskonačno velik, što zavisi od količine ukupne materije u svemiru, a što je druga priča.

Kako vreme prolazi naš horizont se povećava i svake godine vidimo sve više od univerzuma (iako zapravo sve manje galaksija jer se svemir sve više širi i galaksije beže jedna od druge, ali ako počnemo sad i o tome nikad nećemo završiti ovaj članak). Za milijardu godina od ukupnog svemira ćemo videti ne 13,8, nego 14,8 milijardi svetlosnih godina daleko...

Dobro, već čujem da neko viče: da, da ali balon ima svoj centar pa je logično da i univerzum ima neki centar iz koga je krenuo Veliki prasak! Gde je, do đavola, on!?

Da, okej, fino, ali vidite, mi vidimo mnooogo manje.... Ne možemo da vidimo centar. Ako on negde postoji toliko je daleko da ne znamo ništa o njemu. Ne znamo gde je, pojma nemamo. Vidljivi univerzum je kao mehur u tamnoj dubini beskrajnog okeana; u njemu vidimo samo nešto malo oko sebe (13,8 milijardi svetlosnih godina) i to je sve. Gde je centar tog okeana, to niko ne zna.

 gdejecentar.jpg

Svi u univerzumu imaju svoj vidljivi svemir. Gde je centar iz koga je sve nastalo? To niko ne zna.

I to je to. Možda ni ovo nije odgovor koji ste očekivali, ali je u neku ruku pošteniji nego onaj s početka teksta. Ne znamo! Jednostavno ne znamo, niti vidimo ikakvu šansu da to saznamo.

 

 



Komentari (148)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

anonymous anonymous 23:37 22.05.2017

A ja i da pitam ...

Da li se kretanjem u prostoru na Zemlji, udaljavamo od početne tačke ili joj se približavamo ?

Da li se protokom vremena u povesti razvijamo progresivno - evolucijom ili je reč o regresiji i involuciji ?

Euklidovsko ili neeuklidovsko razumevanje prostora daje i različite odgovore.

Da li na ova pitanja uopšte možemo egzaktno da odgovorimo ?

Ako se živi svet na Planeti u svakom pojedinačnom obliku radja i umire, da li i kompletno Čovečanstvo -ljudska vrsta i Zemlja imaju svoj kraj ?

Imamo li ekvivalent koji bi nam omogućio saznanje ?

Ako ga nemamo , šta nam ostaje ?

Ako ne znamo da li nešto ima kraj i kakav, ili ne, ili se radi o beskonačnoj pravolinijskoj putanji i ako u pogledu toga ne postoji mogućnost provere, nije li besmislena svaka teza bilo o progresu ili regresu, evoluciji ili involuciji ?





docsumann docsumann 06:57 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

Da li se kretanjem u prostoru na Zemlji, udaljavamo od početne tačke ili joj se približavamo ?


ovo pitanje se može razložiti na dva osnovna slučaja.

a) zemlja se širi
b) ostaje takva kakva je

u prvom slučaju, idući (u krug) mi se u početku udaljavamo od polazna tačke, a onda kad pređemo pola kruga, počinjemo da joj se približavamo.
u drugom slučaju, i pod uslovom da je brzina širenja zemlje veća od najbrže brzine kojom se mi možemo kretati, nećemo nikad početi da se približavamo početnoj tačci. štaviše nećemo nikad doći ni do prevojne tačke.

što se evolucije tiče, nije smisleno pričati o njenim ciljevim/težnjama/smjernicama.
jedino što možemo u vezi nje zapaziti je da se povećava bio-diverzifikacija, kao i da vremeno počinju da se pojavljuju sve složeniji (kompleksniji) organizmi.
takođe, potrebno je razdvojiti biološku evoluciju u užem smislu i razvoj čovjeka kao društvenog bića, koje i samo utiče na faktore koji ga povratno uobličavaju.
transhumanizam i evoluciono-tehnološki singularitete je najdrastičniji momenat te priče.


glede zakrivljenosti, odnosno ispravljenosti prostora izgleda da ipak živimo u Euklidskom svemiru



anonymous anonymous 07:34 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...


docsumann
07:57 23.05.2017

u prvom slučaju, idući (u krug) mi se u početku udaljavamo od polazna tačke, a onda kad pređemo pola kruga, počinjemo da joj se približavamo.


Ne bih baš bio sklon ovako decidiranom odgovoru.

Zar se već prvim korakom/pokretom kojim smo se udaljili od početne tačke i ne počinjemo njoj ponovo približavati ?

Odgovor zavisi od stava i pozicije upitanog.

I ne može se pronaći samo u okvirima fizike.

Ako nam je cilj/svrha/smisao da se posle prvog pokreta vratimo na početnu tačku, onda se svakim sledećim pokretom njoj približavamo,a ako nam je cilj da odemo što dalje od prve tačke onda bi trebalo da se - udaljavamo.

A ako samo besciljno krenemo i tumaramo prostorom , možemo li bilo mi, bilo posmatrač sa strane da pruži jasan odgovor.

Dakle - više od fizike.

Naravno, sve imajući u vidu kretanje ili ne, putanjom koja pravi krug i vraća se u početnu tačku.

Da li je čaša polupuna ili poluprazna ?

Po Viktoru Segalenu, istovremeno se i udaljavamo i približavamo.

Ili udaljavanjem-približavamo.

Paradoks ?


Usput

Da li su sve složeniji/kompleksniji organizmi i savršeniji od onih manje kompleksnih ?

Da li je majmun savršeniji od psa ?

Superiorniji ?

Da li su neki ljudi složeniji/kompleksniji od drugih, u ljudskom smislu - civilizovaniji od drugih ?

I da li im to daje neka veća prava u odnosu na druge ?

Saša Zorkić Saša Zorkić 08:38 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

anonymous
Da li se kretanjem u prostoru na Zemlji, udaljavamo od početne tačke ili joj se približavamo ?
Da li se protokom vremena u povesti razvijamo progresivno - evolucijom ili je reč o regresiji i involuciji ?
Euklidovsko ili neeuklidovsko razumevanje prostora daje i različite odgovore.
Da li na ova pitanja uopšte možemo egzaktno da odgovorimo ?
Ako se živi svet na Planeti u svakom pojedinačnom obliku radja i umire, da li i kompletno Čovečanstvo -ljudska vrsta i Zemlja imaju svoj kraj ?
Imamo li ekvivalent koji bi nam omogućio saznanje ?
Ako ga nemamo , šta nam ostaje ?
Ako ne znamo da li nešto ima kraj i kakav, ili ne, ili se radi o beskonačnoj pravolinijskoj putanji i ako u pogledu toga ne postoji mogućnost provere, nije li besmislena svaka teza bilo o progresu ili regresu, evoluciji ili involuciji ?

Ukratko i ugrubo: sve jeste relativno. Ne postoji kosmička pravda, kosmička logika itd, bar ne ona koju možemo da shvatimo. Da bismo zaključili da li je nešto progresivno ili ne, treba prvo da utvrdimo šta to "progresivno " jeste i za koga jeste. Za šume koje sečemo povećanje naše sposobnosti da ih uništavamo svakako nije progresivno.
O euklidskom i neeuklidskom prostoru govore Ajnštajnove teorije relativnosti. Zapravo radi se o Njutnovom i Ajnštajnovom shvatanju prostora. Po prvom vreme i prostor su apsolutni, po drugom nisu i zavise od brzine i mase. Fizika smatra da je to dokazano. Prostor izobličuju i krive velike mase. Zbir uglova u trouglu u takvom prostoru nije 180 stepeni.
Ljudska vrsta i Zemlja, svakako imaju svoj kraj. Sadašnji modeli pokazuju da će Zemlja skončati na Suncu.
Ekvivalent? Ako sam dobro shvatio pitanje - nemamo. Imamo samo svoje stavove koji se menjaju.
U filozofskom smilu sve jeste besmisleno :) Uostalom to su u nekim varijantama tvrdili stari grčki filozofi.
Saša Zorkić Saša Zorkić 08:42 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

zemlja se širi

Ne razumem, zašto bi se širila? Naprotiv, ona se sužava (kako se njeno jezgro hladi).
nsarski nsarski 08:58 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

Saša Zorkić
zemlja se širi

Ne razumem, zašto bi se širila? Naprotiv, ona se sužava (kako se njeno jezgro hladi).


Iz Vudi Alena (u slobodnom prevodu):

Majka: idi napiši domaći zadatak.
Sin: Nema smisla, pročitao sam u knjizi.
Majka: Šta si pročitao?
Sin: Kosmos se širi i jednog dana će da se raspadne. Ništa nema smisla.
Majka: Mi smo u Bruklinu, a Bruklin se ne širi. Idi uradi domaći zadatak!
anonymous anonymous 09:15 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...


Saša Zorkić
09:38 23.05.2


Ljudska vrsta i Zemlja, svakako imaju svoj kraj. Sadašnji modeli pokazuju da će Zemlja skončati na Suncu.


U filozofskom smilu sve jeste besmisleno :) Uostalom to su u nekim varijantama tvrdili stari grčki filozofi.


Ako ljudska vrsta ima kraj i ako je sve besmisleno , u filozofskom smislu, dakle, ako istorija nije beskonačno pravolinijsko kretanje , ili pravolinijsko kretanje koje se završava u apsolutno Dobrom, kako se onda sa bilo koje stajne tačke može ono vremenski prethodno ili drugačije proglašavati manje savršenim/kompleksnim/dobrim ?

Naravno, svaki odgovor donosi i određene političke konsekvence.






Saša Zorkić Saša Zorkić 09:21 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

Iz Vudi Alena (u slobodnom prevodu):

Da, gldao :) Dečko je bio sasvim deprimiran :)
Saša Zorkić Saša Zorkić 09:27 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

kako se onda sa bilo koje stajne tačke može ono vremenski prethodno ili drugačije proglašavati manje savršenim/kompleksnim/dobrim ?

Pa odgovorio sam. Nema apsolutne istine, apsolutne logike. Zato je za odgovor potrebno prvo utvrditi šta "dobro" jeste. Tek nakon toga možemo procenjivati da li nešto jeste dobro ili ne. Ono što za nas jeste dobro, nije dobro za Klingonce
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:05 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

Imamo li ekvivalent koji bi nam omogućio saznanje ?

Ako ga nemamo , šta nam ostaje ?

Ako ne znamo da li nešto ima kraj i kakav, ili ne, ili se radi o beskonačnoj pravolinijskoj putanji i ako u pogledu toga ne postoji mogućnost provere, nije li besmislena svaka teza bilo o progresu ili regresu, evoluciji ili involuciji ?



besmislena je u svetu bez ljubavi.



learn to luv thy W oman and your mind will set you free
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 10:11 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

nsarski

Majka: Mi smo u Bruklinu, a Bruklin se ne širi. Idi uradi domaći zadatak!




docsumann docsumann 10:17 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

Saša Zorkić
zemlja se širi

Ne razumem, zašto bi se širila? Naprotiv, ona se sužava (kako se njeno jezgro hladi).


Saša, ne radi se o Zemlji kao Zemlji, već zemlji kao... sferi.
Oću reći nije poenta u konkretnom nebeskom tijelu, već kretanju kroz fizički prostor
docsumann docsumann 10:29 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

Da li je čaša polupuna ili poluprazna ?




Ako nam je cilj/svrha/smisao da se posle prvog pokreta vratimo na početnu tačku, onda se svakim sledećim pokretom njoj približavamo,a ako nam je cilj da odemo što dalje od prve tačke onda bi trebalo da se - udaljavamo.


ako nam je cilj da se vratimo u početnu tačku, najbolje (i najbrže) je uopšte je ne napuštati

kuda ide klatno? tamo ili vamo?

mislim, uplićati intenciju i svrhu u problematiku mehanike kretanja komplikuje slučaj na ne baš razumljiv način (kako-zašto-čemu)

Da li su sve složeniji/kompleksniji organizmi i savršeniji od onih manje kompleksnih ?

Da li je majmun savršeniji od psa ?

Superiorniji ?

Da li su neki ljudi složeniji/kompleksniji od drugih, u ljudskom smislu - civilizovaniji od drugih ?

I da li im to daje neka veća prava u odnosu na druge ?



ta pitanja proističu iz našeg antropocentričnog pogleda na stvari. priroda ne funkcioniše u tim kategorijama.
superiornost?
Galaktus vs. Supermen

šta reći o kvalitativnoj komparaciji ljudskih zajednica ... sem - Levi Štros

mirelarado mirelarado 10:52 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...

ta pitanja proističu iz našeg antropocentričnog pogleda na stvari. priroda ne funkcioniše u tim kategorijama.


BolE prirodu uvo da nam otkrije kosmos-štasmos-odaklesmos.
anonymous anonymous 11:26 23.05.2017

Re: A ja i da pitam ...


šta reći o kvalitativnoj komparaciji ljudskih zajednica ... sem - Levi Štros


Da,samo njegova saznanja o(p)staju skoro isključivo u okviru akademskih krugova i debata.

I ne znače orjentir za procenu svakodnevne politike i primenu u svakodnevnim životnim relacijama.

Ne tretira li USA svojom politikom, sve druge kao manje "civilizovane" ne smatra li birokratija EU "Balkance" manje vrednim "neevropskim" ?

Gde je tu Levi Štros ?

U razumevanju sveta pod uticajem Moći, još uvek dominiraju geometrije kruga i piramide hijerarhijski utemeljene.

A postoje i drugi oblici.

Na primer nehijerarhijski



nask nask 00:59 23.05.2017

Posmatrač

Problem vizualizacija nevizuelnog.



Svaki posmatrač je u centru. Figurativno i bukvalno.


Edit

Saša nema te, pa onda double strike? Za neke je Apple tačka oko koje se ceo univerzum kreće.

looping looping 08:02 23.05.2017

1

Problem centra je beskonačnost (štagod značila beskonačnost).
Ako nešto nema početak i kraj verovatno da nema ni centar.

Iz ljudskog ugla posmatranja sve bi trebalo da ima početak i kraj, pa i centar. To je zato što mi imamo ove karakteristike, i to nas ograničava u načinu razmišljanja.

Prostor i vreme su beskonačni.
Saša Zorkić Saša Zorkić 08:50 23.05.2017

Re: 1

Oko ovoga se vode večne bitke. Još uvek se ne zna pouzdano kolika je Hablova konstanta, koliko u svemiru ima materije i koliko je širenje prostora ubrzano. A od toga zavisi kakav je svemir.
anonymous anonymous 09:39 23.05.2017

Re: 1

looping
Problem centra je beskonačnost (štagod značila beskonačnost).
Ako nešto nema početak i kraj verovatno da nema ni centar.

Iz ljudskog ugla posmatranja sve bi trebalo da ima početak i kraj, pa i centar. To je zato što mi imamo ove karakteristike, i to nas ograničava u načinu razmišljanja.

Prostor i vreme su beskonačni.


A ljudska vrsta ? Ima li kraj ?

Po Zorkiću ima .

Ako su prostor i vreme beskonačni, ljudska vrsta nema kraj, a nema ni Boga kao metafizičkog konstrukta, u odnosu na koga su, kao projekciju, svi ljudi manje ili više bili grešni / nesavršeni,nisu li onda svi ljudi jednaki u svojoj savršenosti ?

Ne gubi li se ovakvim pristupom distinktivni momenat i ne razoružava li se subjektivni , instrumentalni um koji je razliku tumačio u svoju korist i koristio za dominaciju nad Drugim i njegovo potčinjavanje. ?


docsumann docsumann 10:35 23.05.2017

Re: 1

Ako su prostor i vreme beskonačni, ljudska vrsta nema kraj, a nema ni Boga kao metafizičkog konstrukta, u odnosu na koga su, kao projekciju, svi ljudi manje ili više bili grešni / nesavršeni,nisu li onda svi ljudi jednaki u svojoj savršenosti ?


grešnost u odnosu na boga ljudima spočitava religija, a ne bog.

bog se savršeno uklapa u naše nerazumjevanja vječnih pitanja (ko smoS, što smo, odosmo...)

njegovim "uvođenjem" u igru ta se pitanja neće razrješti, kao što ni njegovim iključivcanjem ona neće prestati da nas kopkaju.
narcis narcis 10:40 23.05.2017

Re: 1

docsumann
Ako su prostor i vreme beskonačni, ljudska vrsta nema kraj, a nema ni Boga kao metafizičkog konstrukta, u odnosu na koga su, kao projekciju, svi ljudi manje ili više bili grešni / nesavršeni,nisu li onda svi ljudi jednaki u svojoj savršenosti ?


grešnost u odnosu na boga ljudima spočitava religija, a ne bog.

bog se savršeno uklapa u naše nerazumjevanja vječnih pitanja (ko smoS, što smoS, odosmoS...)

njegovim "uvođenjem" u igru ta se pitanja neće razrješti, kao što ni njegovim iključivcanjem ona neće prestati da nas kopkaju.

looping looping 11:44 23.05.2017

Re: 1

Ako su prostor i vreme beskonačni, ljudska vrsta nema kraj, a nema ni Boga kao metafizičkog konstrukta, u odnosu na koga su, kao projekciju, svi ljudi manje ili više bili grešni / nesavršeni,nisu li onda svi ljudi jednaki u svojoj savršenosti ?

grešnost u odnosu na boga ljudima spočitava religija, a ne bog.

Ono što ja mislim da je greška je povezivanje nauke i religije. Nauka i religija apsolutno nemaju veze jedno sa drugim. Možda u nekom filozofskom smislu, ali onda nauka prestaje da bude nauka.

Ja verujem u boga ali nikad ne bih povezivao ove dve stvari čak i da se poklapaju.

Nauka je nedovoljno razvijena a mi smo kao neke bakterije (ili gljivice) na lopti u svemiru koje pokušavaju nešto da objasne. Kao buđ na hlebu koja pokušava da objasni šta se nalazi u drugoj sobi ili na ulici.

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 11:56 23.05.2017

Re: 1

narcis


grešnost u odnosu na boga ljudima spočitava religija, a ne bog.

bog se savršeno uklapa u naše nerazumjevanja vječnih pitanja (ko smoS, što smoS, odosmoS...)






spočitava Crkva, less or more, 'fataju ljuctvo na stra', a ne Drug Boža.
predatortz predatortz 12:04 23.05.2017

Re: 1

spočitava Crkva, less or more, 'fataju ljuctvo na stra', a ne Drug Boža.


Strah od Boga, kad malo bolje razmisliš, je jedna od najkorisnijih ljudskih izmišljotina.
Stvari uvek treba posmatrati kroz istorijski kontekst. Ono što ja nama danas besmisleno, nekad je itekako imalo smisla.

Uzmi za primer srednji vek. Imaš neku teritoriju, naseljenu ljudima koje ne možeš efikasno kontrolisati, niti efikasno održavati poredak i red. Nemaš sredstva za komunikaciju, nemaš dovoljno mobilne vojnike koji bi u kratkom vremenu došli i smirili neke nerede, zaustavili pljačke, silovanja, ubistva...

Onda se dosetiš da bi priča o Bogu, koji je prisutan u svako doba, u bilo kom mestu, koji nas gleda i sve beleži, mogla da pripomogne u očuvanju ne samo vlasti, nego i reda i mira generalno.

I danas priličan broj ljudi ne čini neke nepodobštine iz tog straha, a ne od straha od države, zakona...

Korisna stvarčica taj strah od Boga...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 14:08 23.05.2017

Re: 1

Bo'me danas, sudeći po Mančesteru, vlada veći strah od ID nego od B-a.

mnenadic mnenadic 08:47 28.05.2017

Re: 1

Ja verujem u boga ali nikad ne bih povezivao ove dve stvari čak i da se poklapaju.


Prirodu uopšte ne zanima čovek, koji je samo usputna pojava. Religija, Bog, ..., filozofija, nauka... su ljudske izmišljotine, koje je ljudska vrsta stvorila. To su sve pojmovi i alati potrebni čoveku za opis sebe i svog okruženja. Za prirodu te stvari su irelevantne.
nsarski nsarski 08:51 28.05.2017

Re: 1

Religija, Bog, ..., filozofija, nauka... su ljudske izmišljotine, koje je ljudska vrsta stvorila


I believe in God, but I spell it NATURE. (Huxley)
looping looping 10:25 28.05.2017

Re: 1

mnenadic
Ja verujem u boga ali nikad ne bih povezivao ove dve stvari čak i da se poklapaju.


Prirodu uopšte ne zanima čovek, koji je samo usputna pojava. Religija, Bog, ..., filozofija, nauka... su ljudske izmišljotine, koje je ljudska vrsta stvorila. To su sve pojmovi i alati potrebni čoveku za opis sebe i svog okruženja. Za prirodu te stvari su irelevantne.

Pa onda je i prirodu stvorio čovek? Mislim šta je to priroda?
Ono što nas okružuje? Onda je i čovek deo te prirode koja nešto stvara. Tako da je sve ono što čovek stvori - stvorila priroda.
Ups. Ovo iznad je filozofija a nju je isto stvorio čovek.
looping looping 10:30 28.05.2017

Re: 1

nsarski
Religija, Bog, ..., filozofija, nauka... su ljudske izmišljotine, koje je ljudska vrsta stvorila


I believe in God, but I spell it NATURE. (Huxley)

No problem. A name is just a formality. Link.
jinks jinks 08:33 23.05.2017

...

Možda bi deo odgovora mogao da se pronađe i u pitanju šta uopšte i znači biti u centru ičega. Na koje se sve načine tako nešto manifestuje, i po čemu bi trebalo centar Univerzuma kao i njegovo okruženje da se razlikuju od ostatka svemira.

Ne znam, da li bi u njemu razne sile trebalo da su na određeni način u ravnoteži, ili šta već treće na sličnu temu.
narcis narcis 08:44 23.05.2017

ma jade begaj

centar svemira je u onoj tački odakle je sve počelo, daklem tamo gde se dogodila explozija,što svaki matematičar može lako da izračuna.
Saša Zorkić Saša Zorkić 08:53 23.05.2017

Re: ma jade begaj

narcis
centar svemira je u onoj tački odakle je sve počelo, daklem tamo gde se dogodila explozija,što svaki matematičar može lako da izračuna.

Problem je što baš matematičati to ne mogu da izračunaju . A i kako bi kada za račun nemaju pouzdane podatke.
narcis narcis 09:39 23.05.2017

Re: ma jade begaj

Saša Zorkić
narcis
centar svemira je u onoj tački odakle je sve počelo, daklem tamo gde se dogodila explozija,što svaki matematičar može lako da izračuna.

Problem je što baš matematičati to ne mogu da izračunaju . A i kako bi kada za račun nemaju pouzdane podatke.

pa ne bi bilo prvi put da se nešto izračuna odokativno, nači cenrar je tu, palac gore dole.
predatortz predatortz 08:51 23.05.2017

Kako gde?

Pa u Strahinića Bana, majku mu!
anonymous anonymous 10:12 23.05.2017

Odgovor na pitanje ....

...gde je centar svemira ...

...upućen od strane jednog pripadnika ljudske vrste drugom pripadniku ljudske vrste, mora biti pogrešan.

Zato što ne uzima u obzir mogući odgovor Drugog koji nije pripadnik ljudske vrste,a pod uslovom da takav Drugi postoji i da sa njim delimo Univerzum.

Stajna tačka prvog i njegova misaona sposobnost determinišu odgovor.

Iz perspektive evropskog čoveka i njegovog evrocentričnog razumevanja sveta, Kolumbo i španski osvajači su " otkrivali " Amerike i manje "civilizovane" narode koji su tamo živeli.

Iz perspektive strosedelaca Amerika, Evropljani su agresivni kolonizatori koji su uništili njihov narod, kulturu, tradiciju...

Evropski čovek je iz svog centra Univerzuma, otkrivao nešto što je već bilo otkriveno i tome pridavao svoje tumačenje,koje danas prepoznajemo kao eksluzivno i pogrešno.

Da bismo razumeli gde je centar Univerzuma i da li uopšte postoji, bilo bi neophodno u proces davanja odgovora uključiti i sve nama nepoznate Druge kojih bi se eventualni odgovor ticao.

Tek tada bi on bio ispravan.





Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:02 23.05.2017

Re: Odgovor na pitanje ....

Iz perspektive evropskog čoveka i njegovog evrocentričnog razumevanja sveta


tada je bio - vatikanocentričan čovek.
narcis narcis 12:08 23.05.2017

Re: Odgovor na pitanje ....

Srđan Fuchs
Iz perspektive evropskog čoveka i njegovog evrocentričnog razumevanja sveta


tada je bio - vatikanocentričan čovek.

taj film je kod mene zaokrenuo mišljenje o jezuitima za 180 stepeni. od negativnog ka pozitivnom.
anonymous anonymous 12:58 23.05.2017

Re: Odgovor na pitanje ....

Srđan Fuchs
Iz perspektive evropskog čoveka i njegovog evrocentričnog razumevanja sveta


tada je bio - vatikanocentričan čovek.


U pravu si.
Stanovništvo tadašnje Evrope svoj identitet je izvodilo iz katolicizma kao vere koja ih je sve objedinjavala.
Smatrali su sebe hrišćanima, tek kasnije Evropljanima.
mesan mesan 13:41 23.05.2017

Re: Odgovor na pitanje ....

narcis
Srđan Fuchs
Iz perspektive evropskog čoveka i njegovog evrocentričnog razumevanja sveta


tada je bio - vatikanocentričan čovek.

taj film je kod mene zaokrenuo mišljenje o jezuitima za 180 stepeni. od negativnog ka pozitivnom.

Bio sam jedno vreme u školi koju su osnovali Jezuiti. Vrla posvećena siromašnima, lokalu, široj odgovornosti, diskusiji. Zbog novostečenog poštovanja prema njihovoj edukatorskoj misiji čak sam pročitao i par primeraka "propagandnih" novina ("Crkva u 21. veku" sa presmešnim savetima: kako izdržati apstinenciju kad se na nju čovek odluči
jinks jinks 14:37 23.05.2017

Re: Odgovor na pitanje ....

.
stefan.hauzer stefan.hauzer 10:58 23.05.2017

.

Gde je centar iz koga je sve nastalo? To niko ne zna.


Zar nije sve nastalo iz čovekove misli?



anonymous anonymous 11:31 23.05.2017

Re: .

stefan.hauzer
Gde je centar iz koga je sve nastalo? To niko ne zna.


Zar nije sve nastalo iz čovekove misli?



Jeste, jer takvo pitanje može doći samo od strane biće koje misli i pojmovno komunicira.

Iz perspektive životinje takvo pitanje nema smisla .


mladic mladic 10:59 23.05.2017

Univerzum je ziv

Univerzum je zivi organizam, kao i svaki organizam ON je nastao u velikom prasku
Ljudski organizam nastaje celijskom diobom koja se siri gotovo geometrijskom progresiojom, kada zametak dodje do kriticne tacke dogadja se nesto cudesno
Nauka ne zna kako, celije u centru zametka pocinju da se kontrakuju i nastsaje prasak zivota
Razvoj zametka (Coveka ili Univerzuma) vodjen je informacjom ili kodom (DNK), u suprotnom bi taj prasak detonirao u NIŠTA, ovako imamo savrseni poredak...
sasaminijature sasaminijature 11:19 23.05.2017

Др Илија Лакићевић

Просветљени физичар

nsarski nsarski 13:54 23.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

sasaminijature
Просветљени физичар


Auuu, ja poznajem ovog lika! On zna da je u njemu centar univerzuma.
sasaminijature sasaminijature 17:35 23.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

И, каав је дојам? Да чујемо из прве руке.

Ја сам га слушао на Радио Београду у некој документарној емисији, свашта је измешао у тој својој теорији коју пропагира.
nsarski nsarski 17:41 23.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

sasaminijature
И, каав је дојам? Да чујемо из прве руке.

Ја сам га слушао на Радио Београду у некој документарној емисији, свашта је измешао у тој својој теорији коју пропагира.

Pa, ja sam sa njim radio u istoj "firmi". Imao neku laboratoriju sa laserima. Valjda je pogledao direktno u laserski zrak i tu se prosvetlio. Posle je otišao u "slobodne umetnike". Ovo će, verujem, biti dosta: I LOVE MYSELF AS I LOVE GOD !!!
sasaminijature sasaminijature 17:52 23.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

I LOVE MYSELF AS I LOVE GOD !!!






То је то!

Ако ништа, пронашао се човек . Шири се и ван Балкана, гостује по белом свету.


Saša Zorkić Saša Zorkić 19:16 23.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

sasaminijature
Просветљени физичар


Sad sam pogledao, zbilja se prosvetlio. Ništa ga nisam shvatio.
Saša Zorkić Saša Zorkić 19:20 23.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

I LOVE MYSELF AS I LOVE GOD !!!

Evo vidim da kaže i ovo: "I am God, also!"
anonymous anonymous 20:15 23.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

Saša Zorkić
sasaminijature
Просветљени физичар


Sad sam pogledao, zbilja se prosvetlio. Ništa ga nisam shvatio.


Ali ne može da se kaže da nema inspirušućih akcenata.
Saša Zorkić Saša Zorkić 22:53 23.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

Ali ne može da se kaže da nema inspirušućih akcenata.

Pa sad, mudar čovek može da nađe inspirišuće akcente čak i u domaćem fudbalu, pa onda valda može i ovde. :)
anonymous anonymous 00:35 24.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

Saša Zorkić
Ali ne može da se kaže da nema inspirušućih akcenata.

Pa sad, mudar čovek može da nađe inspirišuće akcente čak i u domaćem fudbalu, pa onda valda može i ovde. :)

Ne bih baš rekao da je adekvatno poređenje.

Ovaj čovek se ipak poziva i na neke nesporne naučne teorije.
sasaminijature sasaminijature 06:04 24.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић


Ali ne može da se kaže da nema inspirušućih akcenata.


Пази човек је доктор физике, интилигентан начитан. Није наивно оно што спомиње, свега је он ту укрстио.
Saša Zorkić Saša Zorkić 12:03 24.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

Ne bih baš rekao da je adekvatno poređenje.

Pa ja nisam poredio. Samo sam na jednom primeru hteo da pokažem kako je uvek moguće izvući nešto vredno, poučno itd. Dostojevski je proveo više godina u sibirskom zatvoru i - napisao o tome Zapise iz mrtvog doma, dakle jednu dobru knjigu.
Ne poznajem rad rečenog fizičara pa ne mogu o njemu da govorim (jedino što mi i površno prelistavanje njegovog sajta ne uliva neko povrenje).

docsumann docsumann 12:39 24.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

Ovaj čovek se ipak poziva i na neke nesporne naučne teorije.


recimo kao ono da atom ne sadrži protone, neutrone, elektrone...
anonymous anonymous 21:49 24.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

docsumann
Ovaj čovek se ipak poziva i na neke nesporne naučne teorije.


recimo kao ono da atom ne sadrži protone, neutrone, elektrone...


I Vilhelma Rajha su zatvorili u ludnicu , gde je i skončao.

Pa ipak, ubedjen sam da on nije bio ludak...
narcis narcis 22:37 24.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

anonymous
docsumann
Ovaj čovek se ipak poziva i na neke nesporne naučne teorije.


recimo kao ono da atom ne sadrži protone, neutrone, elektrone...


I Vilhelma Rajha su zatvorili u ludnicu , gde je i skončao.

Pa ipak, ubedjen sam da on nije bio ludak...

što opet ne znači da je i svaki ludaku ludnici rajh.
anonymous anonymous 08:40 25.05.2017

Re: Др Илија Лакићевић

narcis
anonymous
docsumann
Ovaj čovek se ipak poziva i na neke nesporne naučne teorije.


recimo kao ono da atom ne sadrži protone, neutrone, elektrone...


I Vilhelma Rajha su zatvorili u ludnicu , gde je i skončao.

Pa ipak, ubedjen sam da on nije bio ludak...

što opet ne znači da je i svaki ludaku ludnici rajh.

Naravno.
babmilos babmilos 14:23 23.05.2017

.

Gde je centar univerzuma?

Pa... Po logici stvari, da se nauka i religija slučajno ne bi sukobile, centar univerzuma mora biti na istom onom mestu koje okupiraju svi bogovi posle Zevsa: svuda.
jinks jinks 14:34 23.05.2017

Re: .

istom onom mestu koje okupiraju svi bogovi posle Zevsa

Pošto je Zevs sa Krita (a zamislite tu koincidenciju da je i prva evropska civilizacija, Minojska, nastala na Kritu) onda bi i centar Univerzuma trebalo da je negde na Kritu :)

U stvari, tačnije možda baš u Arheološkom muzeju Herakliona, u centru diska iz Festosa, još uvek nedokučenog značenja :)

Kazezoze Kazezoze 14:57 23.05.2017

Centar Univerz(alnog)uma

Pošto se u Univerzumu, kao i u našem umu sve kreće, centar možemo odrediti na mestu gde to kretanje dostiže najveću brzinu. A u fizici je poznato da se najveća brzina kretanja postiže u tačci mirovanja (primer klatna), onda možemo sa sigurnošću utvrditi da ukoliko nađemo tačku mirovanja u našem umu, naći ćemo i centar univerzuma.
tasadebeli tasadebeli 23:55 23.05.2017

Од трача до истине

А мени причала уз кафицу комшика, баба Деса, да је један луди Рус доказао математички да је свемир сферног облика.

И, каже баба Деса, луди Рус одбио милионе које му нудили Американци, поставио тај свој рад на нет, живео још неко време с мајком у малом стану у Санкт Петрсбургу, па онда отишао у Сибир и више нико ништа није чуо о њему.

Е сад, питам ја баба Десу, а ди је ондак центар те сфере лудог Руса?

(У преводу, да простиш Зоркићу, центар тог балона, да не кажем нешто још горе, са закрпама који си ти поменуо. Не можемо ми сиротиња сваки час да купујемо нове те балоне, него користимо једно те исте више пута, па су од коришћења умели и да пукну, те зато имају закрпе.)


Како где, чуди се баба Деса мом питању. Па то сви знају. У центру за културну деконтаминацију. Ту је центар свега, и комитета, и реона, па и свемира...



Saša Zorkić Saša Zorkić 12:05 24.05.2017

Re: Од трача до истине

Ту је центар свега, и комитета, и реона, па и свемира...

Pa ako to kaže baba Desa, onda mora da je tako
tasadebeli tasadebeli 16:28 24.05.2017

Re: Од трача до истине

Saša Zorkić
Ту је центар свега, и комитета, и реона, па и свемира...

Pa ako to kaže baba Desa, onda mora da je tako



Баба Деса је увек у праву... Јер је сферног облика и нема центар.
nsarski nsarski 13:13 25.05.2017

Re: Од трача до истине

И, каже баба Деса, луди Рус одбио милионе које му нудили Американци, поставио тај свој рад на нет, живео још неко време с мајком у малом стану у Санкт Петрсбургу, па онда отишао у Сибир и више нико ништа није чуо о њему.


Pa, baba Desa me impresionira što je uopšte čula za "ludog Rusa", ali informacije koje ti je dala su samo "delimično tačne", kako su govorili u vreme druga Kobe. Naime, ludi rus je Grigorij Pereljman koji je dokazao Poenkareovu pretpostavku, i odbio da primi nagradu, ali svakako nije otišao u Sibir i da više "niko ništa nije čuo o njemu".
On živi u St. Peterburgu, čak ima kancelariju na čuvenom Steklov institutu, ali se tamo retko pojavljuje. Uglavnom po okolnim šumama šeta i skuplja pečurke. Evo ti detaljnije: Vagabunde među nama
tasadebeli tasadebeli 14:41 25.05.2017

Re: Од трача до истине

nsarski
И, каже баба Деса, луди Рус одбио милионе које му нудили Американци, поставио тај свој рад на нет, живео још неко време с мајком у малом стану у Санкт Петрсбургу, па онда отишао у Сибир и више нико ништа није чуо о њему.


Pa, baba Desa me impresionira što je uopšte čula za "ludog Rusa", ali informacije koje ti je dala su samo "delimično tačne", kako su govorili u vreme druga Kobe. Naime, ludi rus je Grigorij Pereljman koji je dokazao Poenkareovu pretpostavku, i odbio da primi nagradu, ali svakako nije otišao u Sibir i da više "niko ništa nije čuo o njemu".
On živi u St. Peterburgu, čak ima kancelariju na čuvenom Steklov institutu, ali se tamo retko pojavljuje. Uglavnom po okolnim šumama šeta i skuplja pečurke. Evo ti detaljnije: Vagabunde među nama



Вратио се Гриша кући?


Значи, неће бити рата!
sima2000 sima2000 12:36 24.05.2017

odličan tekst

Samo jedna mala ispravka.

Nije se svemir rodio iz jedne tačke nego iz stanja beskonačne gustine i temperature. U tom stanju nije postojalo vreme, ni prostor, niti su važili zakoni fizike. Tako da možemo slobodno reći da je nastao ni iz čega. Ili iz svačega. Pominjanje tačke samo unosi zabunu, kao i poređenje sa balonom.
Saša Zorkić Saša Zorkić 20:27 24.05.2017

Re: odličan tekst

Nije se svemir rodio iz jedne tačke nego iz stanja beskonačne gustine i temperature

Koliki je bio prečnik tog stanja?

Balon dobro prikazuje širenje prostora i udaljavanje galaksija jedne od druge. Mi smo na površini, a centar balona je u funkciji vremena. Itd.

Hvala!
alselone alselone 21:51 24.05.2017

Re: odličan tekst

Saša Zorkić
Nije se svemir rodio iz jedne tačke nego iz stanja beskonačne gustine i temperature

Koliki je bio prečnik tog stanja?

Balon dobro prikazuje širenje prostora i udaljavanje galaksij5a jedne od druge. Mi smo na površini, a centar balona je u funkciji vremena. Itd.

Hvala!

Precnik bi trebalo da tezi nuli zbog mase a samim tim i gravitacije koje teze beskonacnosti.
Saša Zorkić Saša Zorkić 22:51 24.05.2017

Re: odličan tekst

Precnik bi trebalo da tezi nuli

Pa o tome se i radi, u pitanju je tačka.
alselone alselone 08:07 25.05.2017

Re: odličan tekst

Balon dobro prikazuje širenje prostora i udaljavanje galaksija jedne od druge. Mi smo na površini, a centar balona je u funkciji vremena. Itd.


Ovde bi samo trebalo naznaciti ljudima koji ne znaju da se ceo nas 3D prostor u ovom primeru aproksimira 2D prostorom povrsine balona. Da fali treca dimenzija prostora.

Unutrasnjost balona nije prostor, nego kako je Sasa vec rekao vreme.
nsarski nsarski 08:39 25.05.2017

Re: odličan tekst

alselone
Balon dobro prikazuje širenje prostora i udaljavanje galaksija jedne od druge. Mi smo na površini, a centar balona je u funkciji vremena. Itd.


Ovde bi samo trebalo naznaciti ljudima koji ne znaju da se ceo nas 3D prostor u ovom primeru aproksimira 2D prostorom povrsine balona. Da fali treca dimenzija prostora.

Unutrasnjost balona nije prostor, nego kako je Sasa vec rekao vreme.


Mislim da to može da se vizualizuje ovako. Zagovornici ravne Zemlje predstavljaju je ovako (zanimljivo da je ista reprezentacija uzeta za zastavu UN!):



Naravno, mi znamo da realna Zemlja tako ne izgleda, ali, s razumevanjem da je ovo neka priručna projekcija, možemo u ovoj reprezentaciji da se snađemo. Naravno, uz obavezno razumevanje, da je ceo obod ovog kruga - ona bela ivica - u realnosti zapravo samo jedna tačka, zvana Južni pol. Mislim da ovo ljudi lako prepoznaju. Takodje, centar realne Zemlje, tj. njene površine, ne može u ovoj reprezentaciji da se prikaže.

E, u narednoj, trodimenzionalnoj, reprezentaciji Zemljine površine, možemo analogno da rezonujemo i steknemo ideju kao izgleda 3 dimenziona sfera.
Ako je, dakle, ovo reprezentacija 3d sfere


onda, ako zamislimo da je cela površina ove lopte sažeta u jednu tačku, dobili bi predstavu kako izgleda 3d "sfera". Ni njen "centar" nije moguće predstaviti u ovoj slici.


docsumann docsumann 08:42 25.05.2017

Re: odličan tekst

alselone
Balon dobro prikazuje širenje prostora i udaljavanje galaksija jedne od druge. Mi smo na površini, a centar balona je u funkciji vremena. Itd.


Ovde bi samo trebalo naznaciti ljudima koji ne znaju da se ceo nas 3D prostor u ovom primeru aproksimira 2D prostorom povrsine balona. Da fali treca dimenzija prostora.

Unutrasnjost balona nije prostor, nego kako je Sasa vec rekao vreme.


kompletni model te analogije (balon, njegovo širenje, prostor unutar i oko njegove površine) upravo je ono što sam svojevremeno pisao u weird shit blogovima o sopstvenim mi "vizijama" apsolutnog vremena.

radi jednostavnije prezenjtacije, usvojićemo da je naš svijet trodimenzionalan (a ne 4D, tj. kao dio prostorno-vremenskog kontuinuma).

zamisli da taj prostor nije prazan (ne u smislu da tu ima vazduha ) veća on predstavlja četvrtu dimenziju, koja nama ostaje nedostupna.
površina balona koji se širi je u stvari sadašnji trenutak (bezdiumenzionalne debljine, koja čini to SADA tako neuhvatljivim) koji pri tom širenju konstantno pravi sukcesivne presjeke sa 4D tijelima.
ti presjeci nisu ništa drugo do naša svakidašnja 3D obličja.
nsarski nsarski 09:06 25.05.2017

Re: odličan tekst

zamisli da taj prostor nije prazan (ne u smislu da tu ima vazduha ) veća on predstavlja četvrtu dimenziju, koja nama ostaje nedostupna.


To je, u suštini, poenta one reprezentacije koju sam ja pokušao da skiciram u gornjem komentaru.

Da se razumemo: x^2+y^2=1 je jednacina jednodimenzione sfere, tj. kruznice jedinicnog poluprecnika. Drugim recima, u pitanju je skup tacaka koji je podjednako udaljen (udaljenje=1) od centra, koji se uopste ne nalazi na kruznici, tj 1d sferi.
Sfera u 2d je skup tacaka x^2+y^2+z^2=1, slicno kao gore. Sve tacke u 3d (x,y,z) koje zadovoljavaju ovu jednacinu su podjednako udaljene od centra, koji se, sam za sebe, uopste ne nalazi na 2d "sferi".
Najzad, 3d sfera je skup tacaka x^2+y^2+z^2+t^2=1, na isti nacin kao gore. Piktorijalna reprezentacija takve sfere je bas onakva kakvu sam opisao gore - da se cela povrsina globusa smatra za jednu tacku. A centar te sfere uopste se ne nalazi na toj sferi.
alselone alselone 09:08 25.05.2017

Re: odličan tekst

zamisli da taj prostor nije prazan (ne u smislu da tu ima vazduha ) veća on predstavlja četvrtu dimenziju, koja nama ostaje nedostupna.


Tako ja i zamisljam vise dimenzije, kako dodatni "prostor" koji nama nije dostupan. MI sada svi ovde delimo zajednicke sve vise dimenzije, nase vrednosti u njima su konstantne. Kada bi mogao da se kreces po njima, mogao bi nako nindza da nestanes nekom pred ocima. :)
docsumann docsumann 09:21 25.05.2017

Re: odličan tekst

alselone
zamisli da taj prostor nije prazan (ne u smislu da tu ima vazduha ) veća on predstavlja četvrtu dimenziju, koja nama ostaje nedostupna.


Tako ja i zamisljam vise dimenzije, kako dodatni "prostor" koji nama nije dostupan. MI sada svi ovde delimo zajednicke sve vise dimenzije, nase vrednosti u njima su konstantne. Kada bi mogao da se kreces po njima, mogao bi nako nindza da nestanes nekom pred ocima. :)


ajd, da ga još malo izmetafiziramo...

uslovno rečeno vertikalna tranzicija (u pravcu normalnom na površinu balona) predstavlja iskorak u 4D.
al istovremeno (bar ja to tad tako zamjetih ) u horizontalnoj "ravni", praleno sa nama teku (stoje) svi naši mogući tokovi, tj. istorije.

inače, tijela u višim dimenzijama konstruišu se iz njihovih 3D modela dodavanjem te extra dimenzije upravno na njihovu (3D) površinu

recimo hiper kocka



tako da se sve uklapa
nsarski nsarski 09:39 25.05.2017

Re: odličan tekst

recimo hipe kocka


Aha, tesseract! Charles Howard Hinton, inače zet čuvenog matematičara George Boole-a po kome su poznate i Bulove algebre, je zagovarao posmatranje tesseracta kao put ka prosvetljenju, a i ludilu.

Zanimljivo je da je jedan drugi zet G. Boole-a (Boole je imao više ćerki), antkivar Vilfrid Vojnič, "otkrio" Vojničev rukopis, Čuveni misteriozni spis koji i danas izluđuje narod.
alselone alselone 09:40 25.05.2017

Re: odličan tekst

Vojničev

Da nije VojniĆev, iz Korduna?



alselone alselone 09:42 25.05.2017

Re: odličan tekst

inače, tijela u višim dimenzijama konstruišu se iz njihovih 3D modela upravno dodavanjem te extra dimenzije na njihovu (3D) površinu


Mislim da svi objekti oko nas, pa i mi sami, imamo vise dimenzije, da mi postojimo u svima njima, samo su nama neke nedostupe i po njima se krecemo samo u konstantnom pravcu i smeru.
nsarski nsarski 09:47 25.05.2017

Re: odličan tekst

Mislim da svi objekti oko nas, pa i mi sami, imamo vise dimenzije, da mi postojimo u svima njima, samo su nama neke nedostupe i po njima se krecemo samo u konstantnom pravcu i smeru.


In your dreams, Alse, in your dreams.
alselone alselone 09:49 25.05.2017

Re: odličan tekst

In your dreams, Alse, in your dreams.

docsumann docsumann 10:04 25.05.2017

Re: odličan tekst

nsarski
recimo hipe kocka


Aha, tesseract! Charles Howard Hinton, inače zet čuvenog matematičara George Boole-a po kome su poznate i Bulove algebre, je zagovarao posmatranje tesseracta kao put ka prosvetljenju, a i ludilu.

Zanimljivo je da je jedan drugi zet G. Boole-a (Boole je imao više ćerki), antkivar Vilfrid Vojnič, "otkrio" Vojničev rukopis, Čuveni misteriozni spis koji i danas izluđuje narod.


heh, da. poznati likovi iz naših prijašnjih diskusija... Uspenski& co.

čudi me da o Vojničevom manuskriptu još niko (pa ni ja ) nije napisao blog na B92.

dok me ta tema baš baš interesovala, nekako mi je na krtaju najlogičnije dijelovala pretpostavka da jga je sam Vojnič izradio.
docsumann docsumann 10:05 25.05.2017

Re: odličan tekst

alselone
inače, tijela u višim dimenzijama konstruišu se iz njihovih 3D modela upravno dodavanjem te extra dimenzije na njihovu (3D) površinu


Mislim da svi objekti oko nas, pa i mi sami, imamo vise dimenzije, da mi postojimo u svima njima, samo su nama neke nedostupe i po njima se krecemo samo u konstantnom pravcu i smeru.


malo sam loše sročio tu citiranu rečenicu.

eno, gore je izeditovah..

inače, tijela u višim dimenzijama konstruišu se iz njihovih 3D modela dodavanjem te extra dimenzije upravno na njihovu (3D) površinu

nsarski nsarski 10:28 25.05.2017

Re: odličan tekst

čudi me da o Vojničevom manuskriptu još niko (pa ni ja ) nije napisao blog na B92.


Eh, vi ljudi slabe vere...Tajanstveni rukopis antikvara Vojniča
maksa83 maksa83 11:49 25.05.2017

Re: odličan tekst

Vas trojica d'uznete ovaj SF da čitate: Three Body Problem, će vam se svidi 100%. Ima momenata kad razmotaju proton iz 11 dimenzija u 3D prostor i okolo + svašta nešto još, a nije gušenje. Dodatno, osećaš da ga je pisao neko iz sasvim druge kulture i to je zanimljivo.

Edit: nemojte mnogo da čitate sa ovog wikipedia linka zbog spojlera, čitajte ga neokaljani predznanjem.
docsumann docsumann 12:28 25.05.2017

Re: odličan tekst

nsarski
čudi me da o Vojničevom manuskriptu još niko (pa ni ja ) nije napisao blog na B92.


Eh, vi ljudi slabe vere...Tajanstveni rukopis antikvara Vojniča


e, jbg! tad (2008.) još nisam bio posjetilac ovog opskurnog mjesta.

Saša Zorkić Saša Zorkić 12:34 25.05.2017

Re: odličan tekst

Ovde bi samo trebalo naznaciti ljudima koji ne znaju da se ceo nas 3D prostor

Da, treba i to naznačiti i stalno naznačavati (i ne samo ovo o čemu je reč, već uopšte sve iz nauke) jer se to lako zapboravi, lako pogrešno shvati itd.
Saša Zorkić Saša Zorkić 12:36 25.05.2017

Re: odličan tekst

zanimljivo da je ista reprezentacija uzeta za zastavu UN!

Šta više drštvo "Rava Zemlja" zastavu UN uzimaju kao jedan od dokaza da je Zemlja - ravna :)
nsarski nsarski 13:22 25.05.2017

Re: odličan tekst

čudi me da o Vojničevom manuskriptu još niko (pa ni ja ) nije napisao blog na B92.


Docs, evo ti zanimljiva tema (mislim da će ti biti zanimljiva): ima osnova da se kaže da je paukova mreža zapravo produžetak svesti pauka. To jest, da je pauk neke funkcije nervnog sistema "preselio" u svoju mrežu, tj. van svog tela. Loodo, burazeru, loodo. Nešto slično važi i za hobotnice (cudesna bića!) kojima je, čini se, deo nervnih funkcija preseljen u pipke.*

Misli paukove mreže

*Kad sam nedavno bio u CG, odem kod nekog ribara da kupim hobotnicu, ali on je imao samo jednu od 4kg. Ogromna! Ja mu kažem da mi je to preveliko, on me ubeđuje da je hobotnica pečena s krompirom super stvar (znamo, Sibine, znaaamo), i da Rusi polude kad vide tolikog осмонога - odmah ga kupe.
maksa83 maksa83 13:29 25.05.2017

Re: odličan tekst

Nešto slično važi i za hobotnice (cudesna bića!) kojima je, čini se, deo nervnih funkcija preseljen u pipke.*

... i ti "samosvesni" pipci mogu da ubiju tj. zadave delfina i kad ih otkine od glave, zato delfin prvo lupa hobotnicu o površinu vode i baca je u vazduh da je omami.
tadejus tadejus 13:30 25.05.2017

Re: odličan tekst

maksa83
Vas trojica d'uznete ovaj SF da čitate: Three Body Problem, će vam se svidi 100%. Ima momenata kad razmotaju proton iz 11 dimenzija u 3D prostor i okolo + svašta nešto još, a nije gušenje. Dodatno, osećaš da ga je pisao neko iz sasvim druge kulture i to je zanimljivo.

Edit: nemojte mnogo da čitate sa ovog wikipedia linka zbog spojlera, čitajte ga neokaljani predznanjem.


nemojte to da uznete u ruke nipošto .. Obama preporučio.. oće od toga globalitis da ti se zapati..
ja sam već obolila od njega pa pročitah mirne duše.. fakat super zanimljivo štivo
nsarski nsarski 13:59 25.05.2017

Re: odličan tekst

maksa83
Nešto slično važi i za hobotnice (cudesna bića!) kojima je, čini se, deo nervnih funkcija preseljen u pipke.*

... i ti "samosvesni" pipci mogu da ubiju tj. zadave delfina i kad ih otkine od glave, zato delfin prvo lupa hobotnicu o površinu vode i baca je u vazduh da je omami.


Pravi distributed processes. Ovo je klasika za psihologe koja ne zastareva.

alselone alselone 14:04 25.05.2017

Re: odličan tekst

Vas trojica d'uznete ovaj SF da čitate: Three Body Problem, će vam se svidi 100%. Ima momenata kad razmotaju proton iz 11 dimenzija u 3D prostor i okolo + svašta nešto još, a nije gušenje. Dodatno, osećaš da ga je pisao neko iz sasvim druge kulture i to je zanimljivo.


Hvala vi. Ubukmarkovano.
alselone alselone 14:06 25.05.2017

Re: odličan tekst

distributed processes


To ti je Makso kao kod iPhone, gomila ljudi pravi aplikacije ali posto je Apple zakljucao (prakticno) telefon za slobodno instaliranje aplikacija onda njima paralelno pada lova sa milion strana kako ljudi kupuju aplikacije.
docsumann docsumann 14:09 25.05.2017

Re: odličan tekst

maksa83
Nešto slično važi i za hobotnice (cudesna bića!) kojima je, čini se, deo nervnih funkcija preseljen u pipke.*

... i ti "samosvesni" pipci mogu da ubiju tj. zadave delfina i kad ih otkine od glave, zato delfin prvo lupa hobotnicu o površinu vode i baca je u vazduh da je omami.


hobotnice su višestruko fascinantna stvorenja.

nemaju jedan, dominantni, centralni nervni sistem, već više njih razastrtih po cijelom tijelu (čitaj pipcima)
ovo itekako ima osnova (misim, ne bi priroda ništa činjela bzvz) pošto hobotnice nemaju čvrstu noseću strukturu (skelet) onda bi joj u slučaju da imaju neki vid centralizovanog NS (kao kod sisara) bilo teško da odrešuje poziciju djelova svog tijela.

recimo nama je to jednostavno preko fiksnih tačaka na tijelu, u odnosu na koje mozak određujemo dalje pozicioniranje pokretnih dijelova.
konkretno - rame je jedna fiksan reperna tačka (čije koordinate mozak ima unešene u svoj siftver), pomjeranje lakta u odnosu na rame uvijek je na istom odstojanju (za dužinu nadlaktične kosti); za njegovo pozicioniranje potrebna mu je samo informacija o polarnoj koordinati; slično određuje položaj šake u odnosu na lakat... itd.

tako naš mozak (prenosno-posredno) proračunava gdje da dovede vrhove prstiju da bi nešto dohvatili, pritisli, takli...

e, pošto se tjelo hobotnico svo rasteže, pretače, talasa...njoj je pokretni dio ujedno i sopstveni procesor. sam proračunava svoje pozicioniranje.

kao podrška ovom sistemu tjelesne orjentacije, hobotnica je u stanju da teleskopira svoje oko (izbaci-uvlači) što doprinosi preciznijem navođenju.


takođe, hobotnica posjeduje inteligenciju karakterističniju za nekie razvijenije vrste sisara nego za mekušce...



a sem što je prirodno pametna, voli i da uči...



nsarski nsarski 14:13 25.05.2017

Re: odličan tekst

maksa83
Vas trojica d'uznete ovaj SF da čitate: Three Body Problem, će vam se svidi 100%. Ima momenata kad razmotaju proton iz 11 dimenzija u 3D prostor i okolo + svašta nešto još, a nije gušenje. Dodatno, osećaš da ga je pisao neko iz sasvim druge kulture i to je zanimljivo.

Edit: nemojte mnogo da čitate sa ovog wikipedia linka zbog spojlera, čitajte ga neokaljani predznanjem.


Jbg, moj kolega Šuvakov sa svojim saradnikom je pre pet godina otkrio nova rešenja, još od Eulera nepoznata. I ovo je spojler.

Physicists Discover a Whopping 13 New Solutions to Three-Body Problem

maksa83 maksa83 14:21 25.05.2017

Re: odličan tekst

Jbg, moj kolega Šuvakov .

Milovan je pljunuti Boškić iz Državnog Posla!

(alselone daj neku dobru epizodu, nisam skoro gledao)
alselone alselone 14:41 25.05.2017

Re: odličan tekst

(alselone daj neku dobru epizodu, nisam skoro gledao)




Opali su u poslednje vreme. Probaj ovaj klasik ako nisi gledao.
docsumann docsumann 14:54 25.05.2017

Re: odličan tekst

Opali su u poslednje vreme.


jbg, danak hiperprodukcije



PS izumrle vrste su im neprevaziđena epizoda

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana