Društvo| Zdravlje

Zdravstveno i seksualno obrazovanje - da ili ne ?

sentinel26 RSS / 24.11.2009. u 19:01

Treba li savremena škola da se bavi ovim pitanjem ? Možda „DA“, možda „NE“ ali dok ne postane savremena morala bi.

Pošto to od škole ne zavisi, a skoro ništa od nje ne zavisi, pa čak i realizacija onog propisanog programa u velikoj meri ne zavisi od škole, tako je i ovo pitanje daleko i od škole i od njenih sposobnosti.

Na ovu temu me podstaklo pismo koje je objavio list »Danas» pod naslovom «Seksualno vaspitanje u školi» koje je uputio Miroslav Mladenović, nastavnik matematike OŠ „Braća Milenković“, selo Šišava, Vlasotince.

Iz tog pisma bih najprije izdvojio tri pasusa :

Žalosno je što nam deca umesto sticanja znanja o zdravim odnosima među polovima - stiču još u vremenu pretpuberteta i puberteta „prva seksualna saznanja“ od pornografsko perverzivnih video snimaka sa televizija koje nam „truju“ decu i omladinu u pogledu formiranja zdrave ličnosti za jedan normalan život u budućoj bračnoj zajednici.”

“Seksualno i zdravstveno vaspitanje je uvedeno u nekim zemljama zapada još u trećem razredu osnovne škole - a kod nas i dalje je to pitanje tabu tema - jer smo mi još u jednoj patrijarhalnoj zajednici života u Srbiji.”

“Dobro su poznati podaci da sve veći broj mladih stupa u seksualni odnos pre 15. godine - a godišnje abortira čak 7.000 maloletnica u Srbiji. Pred ovaj problem još zvanično na organizovan i pravi način niko nije stao u školama i porodicama. Za sada škola ne nudi nikakvo seksualno obrazovanje, a roditelji ćute.”

U pismu nema ništa novo, što apsolutno svima u Srbiji nije poznato i ovo nije ni prvo a ni poslednje koje ministar prosvete neće ni pročitati niti će kogod na njega odgovoriti.

Posle uvodjenja veronauke u škole se veoma stidljivo ili sa strahom daju predlozi za uvodjenje  nekog novog predmeta.

Zašto ?

Strah od neuspeha ili saznanje da je veronauka dovoljna da nadoknadi sve rupe u obrazovnom sistemu u poslednjih 50 godina.

Uz  podršku za uvodjenje takvog predmeta u plan i program osnovne škole, ne bih se složio da se govori samo o seksualnom obrazovanju i bilo bi pretenciozno da se zove  «vaspitanje» već samo «obrazovanje».

 sexeducation.jpg

 

Osim toga što vaspitanje pripada porodici, njega više nije ni moguće realizovati u školi.

 

 



Komentari (68)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

sentinel26 sentinel26 19:02 24.11.2009

Prvo pitanje ..

Da sada upotrebim Mladenovićevo pitanje, šta ćete uraditi ako vas dete upita :
- " Šta je to seks ? "
Vi ćete :
- citirati Čkalju i reći « seks, pa to je keks ».
- Uzvratiti kontrapitanjem, “Zašto te to interesuje” ?
- Reći : “Idi pitaj majku (oca ), što mene pitaš”.
- Zabraniti gledanje televizije posle dnevnika u 19,30.
- Zalepiti detetu šamar ?
- Reći mu “Ne znam”.
- Dati neki nemušti odgovor.
- Dati pravi odgovor bez laganja.
- Poslati ga na savetovanje kod psihologa (lekara, seksologa, … ).
- Poslati ga kod babe i dede na selo.
-
-

ccrvenabanda ccrvenabanda 19:10 24.11.2009

Re: Prvo pitanje ..

šta ćete uraditi ako vas dete upita :
- " Šta je to seks ? "

А шта на то кажу милови црногорци?
sentinel26 sentinel26 19:12 24.11.2009

Re: Prvo pitanje ..

ccrvenabanda
šta ćete uraditi ako vas dete upita :
- " Šta je to seks ? "
А шта на то кажу милови црногорци?

Ne bih znao reći šta kažu Milovi, ali ovaj odavde kaže da si se danas registrovao da bi Dragu ometao i trolovao blog pa ne razumije šta tražiš ovdje.
Bili Piton Bili Piton 19:30 24.11.2009

Re: Prvo pitanje ..

sentinel26

- " Šta je to seks ? "


U moje vreme popularan odgovor je bio "to nema kod nas, ima da se kupi u inostranstvu"
miloseng miloseng 21:45 24.11.2009

Re: Prvo pitanje ..

baš zbog toga treba uvesti sex obr.! i roditelje oslobađa neugodnih pitanja na koje oni nisu spremili odgovor! bavite se Keksom!
Jelica Greganović Jelica Greganović 22:02 24.11.2009

Re: Prvo pitanje ..

bavite se Keksom!

Čokoladnim?
miloseng miloseng 22:19 24.11.2009

Re: Prvo pitanje ..

pa da.... slatkim....
adam weisphaut adam weisphaut 19:19 24.11.2009

Seksualno obrazovanje...

Bili Piton Bili Piton 19:29 24.11.2009

Re: Seksualno obrazovanje...

Samo sto sam posao da okacim isto....
angie01 angie01 19:50 24.11.2009

Re: Seksualno obrazovanje...

Bili Piton
Samo sto sam posao da okacim isto....


:))))))))))))))),.i ja!
antioksidant antioksidant 19:23 24.11.2009

ne znam da li je u temi...

... ali slika je prelepa

sentinel26 sentinel26 21:06 24.11.2009

Re: ne znam da li je u temi...

antioksidant
... ali slika je prelepa

Misliš na tablu i globus ?

Jelica Greganović Jelica Greganović 21:59 24.11.2009

Re: ne znam da li je u temi...

Misliš na tablu i globus ?

Na jabuku.
antioksidant antioksidant 22:05 24.11.2009

Re: ne znam da li je u temi...

tabla, globus, jabuka...
o cemu pricate vi?
sentinel26 sentinel26 22:45 24.11.2009

Re: ne znam da li je u temi...

Jelica Greganović
Misliš na tablu i globus ?
Na jabuku.
Pazi bogati, jabuku nisam ni primetio.
I zmija (šarka ) je tu, za svaki slučaj.

angie01 angie01 22:48 24.11.2009

Re: ne znam da li je u temi...

Pazi bogati, jabuku nisam ni primetio.


a sada?


Jelica Greganović Jelica Greganović 22:58 24.11.2009

Re: ne znam da li je u temi...

Dupla šarka.
sentinel26 sentinel26 23:03 24.11.2009

Re: ne znam da li je u temi...

angie01
Pazi bogati, jabuku nisam ni primetio.
a sada?

Ih, što je stegla, kao da će da otpadne dolje.
Da li ova predaje u nekoj školi, da odem bar na roditeljski ?

antioksidant antioksidant 10:26 25.11.2009

Re: ne znam da li je u temi...

Jelica Greganović
Dupla šarka.

zmije (2) vidim i ja
bas su lepe
Filip2412 Filip2412 19:26 24.11.2009

...

DA
filantrop filantrop 19:35 24.11.2009

Slazem se

Uz podršku za uvodjenje takvog predmeta u plan i program osnovne škole, ne bih se složio da se govori samo o seksualnom obrazovanju i bilo bi pretenciozno da se zove «vaspitanje» već samo «obrazovanje»

gde bi klinci pored informisanja o (kontra)koncepciji i std bili informisani i da homoseksualnost nije bolest niti nastranost.
vlatko_makedonec vlatko_makedonec 20:46 24.11.2009

Neka uče deca napamet

Nije problem u tome da li nama u školi treba ovaj tip obrazovanja, nego ko će ga realizovati. Verujem da će se mnogi složiti da treba, ako uzmemo u obzir, na primer, podatak da je naša zemlja na čelu liste zemalja sa izvršenim brojem legalnih abortusa (za ove druge, Bog te pitaj šta ih je).

Teško mogu da zamislim učiteljicu pred penzijom, ili profesora u ozbiljnim godinama koji sa decom realizuje nastavu seksualnog obrazovanja. Kako je prošla gotovo decenija od kada sam zavšio sa formalnim obrazovanjem, moguće je da grešim, možda o tome sada učenici i nastavnici sasvim normalno i ravnopravno razgovaraju.

Pre bih rekao da je problem u tome što mi ni sa ovim naučno-nastavnim programom ne znamo šta ćemo ni kako ćemo. A još manje znaju siroti učenici koji sa prostom reprodukcijom nabiflanog gradiva mogu samo da se nadaju da će ono što su naučili u školi negde i primeniti. Pa ništa... neka i ovo gradivo uče napamet, i onako praktične nastave na ovu temu nikada u školama neće biti
sentinel26 sentinel26 20:58 24.11.2009

Re: Neka uče deca napamet

vlatko_makedonec
Nije problem u tome da li nama u školi treba ovaj tip obrazovanja, nego ko će ga realizovati. Verujem da će se mnogi složiti da treba, ako uzmemo u obzir, na primer, podatak da je naša zemlja na čelu liste zemalja sa izvršenim brojem legalnih abortusa (za ove druge, Bog te pitaj šta ih je).

Teško mogu da zamislim učiteljicu pred penzijom, ili profesora u ozbiljnim godinama koji sa decom realizuje nastavu seksualnog obrazovanja. Kako je prošla gotovo decenija od kada sam zavšio sa formalnim obrazovanjem, moguće je da grešim, možda o tome sada učenici i nastavnici sasvim normalno i ravnopravno razgovaraju.

Pre bih rekao da je problem u tome što mi ni sa ovim naučno-nastavnim programom ne znamo šta ćemo ni kako ćemo. A još manje znaju siroti učenici koji sa prostom reprodukcijom nabiflanog gradiva mogu samo da se nadaju da će ono što su naučili u školi negde i primeniti. Pa ništa... neka i ovo gradivo uče napamet, i onako praktične nastave na ovu temu nikada u školama neće biti

Vlatko, možda nijesam dobro postavio predlog, ne samo seksualno nego prvenstveno zdravstveno obrazovanje je neophodno.
Broj abortusa (legalnih i ilegalnih zajedno ) je zastrašujući, a imamo i pojavu čedomorstva.

Nažalost ovakvi predlozi nikada ne stignu na krajnje odredište.. izgube se negde usput.

nimrod88 nimrod88 21:25 24.11.2009

Re: Neka uče deca napamet

Na zalost, isti oni koji nam decu uce svemu ostalome - tamo, prve polovine devedesetih je nas profesor biologije imao jedan cas (!) seksualnog obrazovanja. Profesor je tada bio u recimo srednjim pedesetim, a predavanja su mu bila prosecna, ne preterano involvirana, ali ne ni tragicna. Veci deo predavanja o seksualnom obrazovanju se sastojao od price o seksualno prenosivim bolestima (sto i nije toliko lose, ali uopste nije bilo reci o recimo kontracepciji.....malo suludo), ali interesantan je bio nacin prenosenja informacija: "Vecinu ovih bolesti - pa ja ne znam sta da vam kazem - zna se kako se prenose. Vi devojke nema sta da brinete, ali vi muski, kad idete u provod, pazite sa kim i sta, svasta mozete da zakacite od tih zena" A onda - "U stvari i vi devojke mozete da zakacite, ako vas muz donese nesto kuci". (Da ne ulazim u razne rodne stereotipe :) ) A onda: "A sida, sidu izaziva virus i mozete da zakacite virus, samo bolje vi brinite o necemu drugome, jer sidu,ovim recima : "to obicno oni muskarci koji imaju seks sa muskarcima zakace, u stvari to oni koji primaju zakace, ovi drugi se ne brinu mnogo...." I naravno tad smo se svi cerekali, a onda pomislis kako ajde kako taj covek to predaje, ali interesantno je kako u tih nekoliko recenica uspe da prenese gomilu pogresnih informacija koje onda deca koja nemaju nikakav drugi izbor krenu da usvajaju...Ako se ne varam, do 18te, iz te grupe je bilo jedno 10% trudnih devojaka.....
sentinel26 sentinel26 21:34 24.11.2009

Re: Neka uče deca napamet

nimrod88
Na zalost, isti oni koji nam decu uce svemu ostalome - tamo, prve polovine devedesetih je nas profesor biologije imao jedan cas (!) seksualnog obrazovanja. Profesor je tada bio u recimo srednjim pedesetim, a predavanja su mu bila prosecna, ne preterano involvirana, ali ne ni tragicna. Veci deo predavanja o seksualnom obrazovanju se sastojao od price o seksualno prenosivim bolestima (sto i nije toliko lose, ali uopste nije bilo reci o recimo kontracepciji.....malo suludo), ali interesantan je bio nacin prenosenja informacija: "Vecinu ovih bolesti - pa ja ne znam sta da vam kazem - zna se kako se prenose. Vi devojke nema sta da brinete, ali vi muski, kad idete u provod, pazite sa kim i sta, svasta mozete da zakacite od tih zena" A onda - "U stvari i vi devojke mozete da zakacite, ako vas muz donese nesto kuci". (Da ne ulazim u razne rodne stereotipe :) ) A onda: "A sida, sidu izaziva virus i mozete da zakacite virus, samo bolje vi brinite o necemu drugome, jer sidu,ovim recima : "to obicno oni muskarci koji imaju seks sa muskarcima zakace, u stvari to oni koji primaju zakace, ovi drugi se ne brinu mnogo...." I naravno tad smo se svi cerekali, a onda pomislis kako ajde kako taj covek to predaje, ali interesantno je kako u tih nekoliko recenica uspe da prenese gomilu pogresnih informacija koje onda deca koja nemaju nikakav drugi izbor krenu da usvajaju...Ako se ne varam, do 18te, iz te grupe je bilo jedno 10% trudnih devojaka.....
Interesantno.

Moguće da o kontracepciji nije hteo da govori zato što je morao malo da zaviri u knjige, tj.da se i sam edukuje a za to nije bio raspoložen jer njemu (više ) nije trebalo.
ivana23 ivana23 21:37 24.11.2009

Re: Neka uče deca napamet

sentinel26
Moguće da o kontracepciji nije hteo da govori zato što je morao malo da zaviri u knjige, tj.da se i sam edukuje a za to nije bio raspoložen jer njemu (više ) nije trebalo.

Profesor je tada bio u recimo srednjim pedesetim

veliot veliot 21:41 24.11.2009

Re: Neka uče deca napamet

"A sida, sidu izaziva virus i mozete da zakacite virus, samo bolje vi brinite o necemu drugome, jer sidu,ovim recima : "to obicno oni muskarci koji imaju seks sa muskarcima zakace, u stvari to oni koji primaju zakace, ovi drugi se ne brinu mnogo...."


Ako se ne varam, do 18te, iz te grupe je bilo jedno 10% trudnih devojaka.....


Jos jedan dokaz da sopstvenim predrasudama ustvari cesto skacemo sami sebi u stomak.

A tek onaj primer iz udzbenika stampanog 1999, dakle na samom pragu 21. veka: Rizicne grupe su te i te i te...i homoseksualci. Homoseksualci su i inace promiskuitetni pa su podlozniji polno prenosivim bolestima!

Meni licno je bilo smesno kada sam procitao, ali klinac od 15 godina kada to procita i usvoji naravno da mu ne pada na pamet da kupi kondom, jer zaboga, nisam ja peder, nece to na mene. Da ne pricam da sam morao da vodim drugaricu, koja je tada imala 20 godina i uveliko se sodomisala i gomorisala, u apoteku jer je bilo blam da trazi kondom.
sentinel26 sentinel26 22:03 24.11.2009

Re: Neka uče deca napamet

ivana23
sentinel26
Moguće da o kontracepciji nije hteo da govori zato što je morao malo da zaviri u knjige, tj.da se i sam edukuje a za to nije bio raspoložen jer njemu (više ) nije trebalo.
Profesor je tada bio u recimo srednjim pedesetim
Stručno usavršavanje je profesorima (1 čas ili ? ) uračunato u nedeljni fond časova, pored efektivne nastave, časova za pripremu i ostalo.

To što je imao 50 (ili više ) godina je njegova "privatna" stvar.
Ovaj profesor o kome kolega piše, se čak nije pripremao ni minuta (misleći valjda da mu je titula profesora biologije dovoljna ), jer je djeci prenosio i pogrešne informacije, a o njegovom stručnom usavršavanju da se šalimo..
Kladio bih se da je na seminarima spavao.
angie01 angie01 22:43 24.11.2009

Re: Neka uče deca napamet

(misleći valjda da mu je titula profesora bilogije dovoljna )


Deco, svi znamo da postoje pchele i da postoji cvece,khm,..e sada, pshela radi shta-leti!
leti leti pchela i trazi svoj cvet, koji radi shta- cveta!! khm,.. i kada ga nadje-ona radi shta?-sleti!
Samo sam to hteo da vam obNjasnim!


Jelica Greganović Jelica Greganović 22:46 24.11.2009

Re: Neka uče deca napamet

antonacci antonacci 11:09 25.11.2009

Re: Neka uče deca napamet

Jos jedan dokaz da sopstvenim predrasudama ustvari cesto skacemo sami sebi u stomak.

A tek onaj primer iz udzbenika stampanog 1999, dakle na samom pragu 21. veka: Rizicne grupe su te i te i te...i homoseksualci. Homoseksualci su i inace promiskuitetni pa su podlozniji polno prenosivim bolestima!

Meni licno je bilo smesno kada sam procitao, ali klinac od 15 godina kada to procita i usvoji naravno da mu ne pada na pamet da kupi kondom, jer zaboga, nisam ja peder, nece to na mene.


Na ovo sam prvo pomislio kad sam pročitao naslov.

Moj odgovor je nedvosmisleno - da!
Seksualno obrazovanje da bude obavezan predmet, jer ako roditelji neće da obrazuju svoju decu o ovome, neko mora.

Uhvati me neka panika, međutim, kad pomislim kako bi to moglo izgledati.

Lekarska komora je jedva pre par godina izgovorila "gej je ok", recimo, tako da ne mogu ni da zamislim kakve bi monstruozne homofobične gluposti deca mogla čuti od nastavnika (i kakvo bi to mučenje bilo za gej klince u razredu); a ako se kao nastavnica zatekne i neka novopečena 'rišćanka (od onih koji se u GSP-u krste kad prođu pored crkve, a da Bibliji prišli nisu), ima da deca misle da je abortus lobotomija, da je kondom od đavola, da je menstruacija božja kazna, da je masturbacija put u pakao, i da sa decom seks smeju da imaju samo popovi.

vlatko_makedonec vlatko_makedonec 14:44 25.11.2009

Re: Neka uče deca napamet

Da li je moguce? Jedino što mi pada na pamet je da je Vlada i tada branila dodatna zapošljavanja, pa je mesto profesora biologije u tvojo školi popunjeno iz redova zaposlenih. I na kolektivu je odlučeno da ovu neprijatnu obavezu profesora biologije, do popunjavanja uslova za penziju, preuzme domar ili higijeničar (uz svo uvažavanje važnosti oba ova zanimanja)
branek branek 21:37 24.11.2009

Kratko i jasno

DA i samo DA!
lyssa lyssa 22:44 24.11.2009

Malo li je?

Deca već sada imaju 31 čas nedeljno i 15 predmeta ( u osnovnoj). Da li škola o svemu mora da uči, poučava, obrazuje, vaspitava...
sentinel26 sentinel26 22:59 24.11.2009

Re: Malo li je?

lyssa
Deca već sada imaju 31 čas nedeljno i 15 predmeta ( u osnovnoj). Da li škola o svemu mora da uči, poučava, obrazuje, vaspitava...
Od tih 31, nekoliko časova je tu samo da bi neko primio platu a ne radi djece.

Zato zdravstveno obrazovanje, koje je uvedeno u nekoliko evropskih zemalja, ovdje nema šanse da ugleda školske klupe.
audrey92 audrey92 23:27 24.11.2009

DA!

Odavno je trebalo, ali malogradjanski sram i patrijarhalno drustvo...
Pre svega iz zdravstvenih razloga. Bas bi me zanimala anketa medju srednjoskolcima sa sasvim obicnim pitanjima: kada su plodni dani u ciklusu, kako se desava oplodnja itd. To bi MORALI da znaju, pa nek se onda seksaju koliko hoce. A ne da veruju u kojekakve mitove, masovno se plase kontraceptivnih pilula (to mi je najveci trip u Srbiji, kako zene horski odgovaraju kako je to stetno, a abortusi su, kao, sasvim regularna vrsta kontracepcije), i da ne redjam dalje.

Kod mene (Novi Sad) je nastavnica fizickog u osnovnoj samoinicijativno uzela devojke i jedan cas pricala o polnoj biologiji, higijeni itd. , onako kako je sama mislila da je ispravno. U srednjoj, gimnaziji, bilo je samo usputnih komentara profesora: nema sta da vam pricam, to vi znate sve bolje od mene...

Super vazna tema, Sentinel!
Predrag Azdejković Predrag Azdejković 23:30 24.11.2009

NE u Srbiji

Dovoljna nam je veronauka, ne treba nam još jedan predmet koji će da širi homofobiju.

Ova rečenica je dobar pokazatelj kakvo ćemo seksualno obrazovanje da dobijemo:

„Žalosno je što nam deca umesto sticanja znanja o zdravim odnosima među polovima - stiču još u vremenu pretpuberteta i puberteta „prva seksualna saznanja“ od pornografsko perverzivnih video snimaka sa televizija koje nam „truju“ decu i omladinu u pogledu formiranja zdrave ličnosti za jedan normalan život u budućoj bračnoj zajednici.”
sentinel26 sentinel26 00:05 25.11.2009

Re: NE u Srbiji

Predrag Azdejković
Dovoljna nam je veronauka, ne treba nam još jedan predmet koji će da širi homofobiju.
Ova rečenica je dobar pokazatelj kakvo ćemo seksualno obrazovanje da dobijemo:
„Žalosno je što nam deca umesto sticanja znanja o zdravim odnosima među polovima - stiču još u vremenu pretpuberteta i puberteta „prva seksualna saznanja“ od pornografsko perverzivnih video snimaka sa televizija koje nam „truju“ decu i omladinu u pogledu formiranja zdrave ličnosti za jedan normalan život u budućoj bračnoj zajednici.”
Pedja, ova rečenica može nekome da izgleda sumnjivo, ali iz preostalog dijela pisma (koje sam pažljivo čitao ) se ne vidi da se on zalaže za homofobiju..
Da sam ja stekao takav utisak ja bih je izostavio.

Što se veronauke tiče, moj stav je poznat, ne bih da sada dovlačimo veroblogopazitelje ovde, ovo je ipak veoma ozbiljna tema.

Uvodjenje zdravstvenog obrazovanja (vaspitanja ) bi za nekoliko godina znatno popravilno zdravstveno stanje čitavog naroda, pogotovu mlade generacije.
Seksualno obrazovanje bi svakako bilo samo jedan dio tog programa.

Broj abortusa stravično opominje ovo društvo.

4krofnica 4krofnica 08:44 25.11.2009

Re: NE u Srbiji

pa Pedja ce odmah da gleda sta mu je sumnjivo... ja uopste nisam pomislila na to, nego da se deca na taj nacin uce seksu na pogresan nacin, u smislu da to treba da bude jedan intiman odnos, (da ne kazem civilizovan), a ne da bude sljapkanje po guzici, udjes izadjes- gotovo, razno divljanje u 600 poza, sa 4 ucesnika, mozda i neki kucni ljubimac...
Uvodjenje zdravstvenog obrazovanja (vaspitanja ) bi za nekoliko godina znatno popravilno zdravstveno stanje čitavog naroda, pogotovu mlade generacije.
Seksualno obrazovanje bi svakako bilo samo jedan dio tog programa.

slazem se!
antonacci antonacci 11:11 25.11.2009

Re: NE u Srbiji

razno divljanje u 600 poza, sa 4 ucesnika,


A što da ne?

4krofnica 4krofnica 12:54 25.11.2009

Re: NE u Srbiji

sa iskustvom idu varijacije na temu,
a ovde, tema je seksualno obrazovanje mladih...
(a sigurno ima vaznijih lekcija od svingovanja..)
antonacci antonacci 12:57 25.11.2009

Re: NE u Srbiji

4krofnica
sa iskustvom idu varijacije na temu,
a ovde, tema je seksualno obrazovanje mladih...
(a sigurno ima vaznijih lekcija od svingovanja..)


Na primer, lekcija da se tuđe seksualne aktivnosti ne osuđuju, ukoliko su dobrovoljne. To je najteža lekcija koju, eto, ni odrasli ne mogu da savladaju.
4krofnica 4krofnica 13:24 25.11.2009

Re: NE u Srbiji

aha, najteza lekcija, zaista, ako ides u smeru gde si ti krenuo...

ja mislim da gledanje pornica nije lekcija deci o seksualnom obrazovanju, ne zato sto osudjujem nego zato sto su oni mulci kojima treba objasniti stvari da ne bi dobili neku bolest, da ne bi zatrudneli, da mogu da kazu ne, da je normalno da se interesuju za seks a ne da kriju od svih to, da dobiju informacije koje ce moci da upotrebe...
a ti gde ode, ja ne znam...
miloradkakmar miloradkakmar 23:40 24.11.2009

Da li

je nas neko učio !?
Mislim da bi prvo roditelji, čast izuzecima, trebali da idu na popravni.
sentinel26 sentinel26 23:55 24.11.2009

Re: Da li

miloradkakmar
je nas neko učio !?
Mislim da bi prvo roditelji, čast izuzecima, trebali da idu na popravni.

Milorade, svi znamo da mnogi roditelji ne bi položili "popravni" - šta ćemo onda ?
miloradkakmar miloradkakmar 01:05 25.11.2009

Re: Da li

sentinel26
miloradkakmar
je nas neko učio !?
Mislim da bi prvo roditelji, čast izuzecima, trebali da idu na popravni.

Milorade, svi znamo da mnogi roditelji ne bi položili "popravni" - šta ćemo onda ?

U večernju školu.
dunja73 dunja73 23:46 24.11.2009

--

Naravno da je potrebno ..
Sta ovo sve pisu , te iz zdravstvenih te iz nekih neznamkojih razloga , pa ko ce izvoditi predavanja...
Kao da smo u 19 . veku ..
Seksualno vaspitanje postoji zbog Vaspitanja , i to je to .
sentinel26 sentinel26 00:10 25.11.2009

Re: --

dunja73
Naravno da je potrebno ..
Sta ovo sve pisu , te iz zdravstvenih te iz nekih neznamkojih razloga , pa ko ce izvoditi predavanja...
Kao da smo u 19 . veku ..
Seksualno vaspitanje postoji zbog Vaspitanja , i to je to .
Odlično !
Seksualno vaspitanje jeste dio opšteg vaspitanja.

Kadar ne bi bio problem. Ima dosta lekara koji bi prihvatili taj (bilo kao redovan ili dopunski ) posao.

Milena Mitic Milena Mitic 01:06 25.11.2009

Naravno!

ali da casu prisustvuju i budu 'prisiljeni' da aktivno ucestvuju i roditelji (moze i odvojeni cas za roditelje, gde ce se oni upoznati sa onim sto ce nastava ovog predmeta prezentovati deci, svejedno)
a ne da deca sa casa odu kuci i kazu roditeljima sta su naucili na casu pa ovi ubiju boga u njima da im izbace iz glave te ideje koje 'nicu za njihove godine'...
jednatanja jednatanja 01:10 25.11.2009

Da!

u 6 ili 7 razredu, dovoljno da traje 1 skolsku godinu. Pod temu "zdravstveno vaspitanje" osim seksa valjalo bi uvrstiti i nutricionizam jer u Evropi (i Zapadnoj i Istocnoj) gojaznosti i nepravilna ishrana dece i omladine poprima oblike epidemije. Ministarstvo za zdravlje BRD je nedavno u Berlinu pokrenulo pilot projekat "kuvanje u skoli", 2010 bi trebalo da se prosiri na celu Nemacku.
dunja73 dunja73 10:22 25.11.2009

Re: Da!

kuvanje u skoli", 2010 bi trebalo da se prosiri na celu Nemacku.
*novo


E , nek´ su i u Nemackoj konacno ..
Ali kod njih (vecine) je sve kuvanje ..
Daj Boze da stvarno , nauce tu omladinu o "Kuvanju" jer je kod njih kuvanje i
kuvanje caja , i supe iz kesice i pudinga ..sve je "kuvanje"
Mis.im , da to ne bude kurs , naprimer ... kako mesati puding da vam ne zagori mleko ili koliko
kljuca voda pre ubacivanja instanta ..
jednatanja jednatanja 14:46 25.11.2009

Re: Da!

Ali kod njih (vecine) je sve kuvanje ..


Znam!!
Ovo u Berlinu vodi Tim Mälzer, profesionalni kuvar, on stvarno secka sve, povrće, voće, ništa gotovo iz kesice ili konzerve...E sad kako će biti kad zaživi i u drugim gradovima, iskreno se nadam da će angažovati nutricioniste i prof.kuvare...

Re: Da!

pa imali smo i mi domacinstvo u osnovnoj. zar toga vise nema?
jednatanja jednatanja 19:55 25.11.2009

Re: Da!

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
pa imali smo i mi domacinstvo u osnovnoj. zar toga vise nema?


Mi smo isto imali domaćinstvo, ali uglavnom se svodilo na diktiranje materije u svesku i posle reciklaža-odgovaranje, ništa praksa, ništa fun. Lično, mislim da nisam ništa dobila tim predmetom, možda naučila nešto u globalu o vitaminima, ali primena nula.

Re: Da!

pa pretpostavljam da bi to mogli da kazemo za veci deo naseg skolovanja.
ako se dobro secam na domacinstvu smo sastavljali balansiran jelovnik, da ukupan zbir kalorija bude jednak potrebama za nas uzrast. ucili koliko dugo npr meso moze da stoji u zmrzivacu, zasto je blansiranje bolje od przenja...
dunja73 dunja73 14:05 26.11.2009

Re: Da!

ucili koliko dugo npr meso moze da stoji u zmrzivacu, zasto je blansiranje bolje od przenja...
*novo


Tacno .
U Nemackoj , vise puta sam insistirala da mi neko od "moje generacije "
poznanika , njihove programe ucenja i na sta se stavljao akcenat , medjutim
imam utisak , da se to kod njih zanemarivalo ..

Nase skolstvo , je ranije bilo ( ja laik kada poredim , nesto i svasta ..
ili jesi ili nisi ....
Filip Mladenović Filip Mladenović 12:10 25.11.2009

INICIJATIVA BEOGRADA 202

Uskoro će "Dvestadvojka" krenuti sa inicijativom za uvodjenje seksualnog obrazovanja u osnovne i srednje škole Srbije!
Inicijativa će biti ponudjena na potpisivanje svim vladinim i nevladinim organizacijama u Srbiji, slušaocima, učenicima, njihovim profesorima, stručnim udruženjima, sindikatima itd. Više nije pitanje da ili ne, već KADA!!!!
sentinel26 sentinel26 12:46 25.11.2009

Re: INICIJATIVA BEOGRADA 202

Filip Mladenović
Uskoro će "Dvestadvojka" krenuti sa inicijativom za uvodjenje seksualnog obrazovanja u osnovne i srednje škole Srbije!
Inicijativa će biti ponudjena na potpisivanje svim vladinim i nevladinim organizacijama u Srbiji, slušaocima, učenicima, njihovim profesorima, stručnim udruženjima, sindikatima itd. Više nije pitanje da ili ne, već KADA!!!!

Odlično !

Evo prilike da ih pozdravimo, da ih pomognemo podrškom uz molbu da nikako ne odustaju od ideje, pa makar morali da zovemo taksiste "da zajedno blokiramo Beograd". :))

Ne bi bilo pametno da se ograničimo samo na seksualno obrazovanje, već za zdravstveno i seksualno obrazovanje (vaspitanje ) u kompletu.
Isti je trošak.
Mnogo veći rezultati i šire je polje djelovanja.
Mnogo veća ozbiljnost i odgovornost se postavlja pred zdravstvene i prosvetne organe.

Hvala na informacijama.

Alava Alava 14:32 25.11.2009

***

http://www.policy.hu/hodzic/sexedhrv.htm
Na kraju teksta nalazi se tabela vezana sa seksualnu edukaciju u školama u različitim zemljama Evrope.
sentinel26 sentinel26 14:57 25.11.2009

Re: ***

Alava
http://www.policy.hu/hodzic/sexedhrv.htm
Na kraju teksta nalazi se tabela vezana sa seksualnu edukaciju u školama u različitim zemljama Evrope.
Hvala Alava za link.
Ovo je veoma korisno. Ubacio bih ga u osnovni tekst da je malo novijeg datuma.

Austrija :
Prema odluci Ministarstva obrazovanja iz 1970. godine, SE je ukljucena u školski program (poglavito kroz predmete biologiju i vjeronauk); posebnog predmeta nema. U praksi, ravnateljima i nastavnicima je ostavljena mogucnost da organiziraju izvodenje specificnog programa u koji nude ekspertne institucije. Razvijeno je nekoliko programa koji se besplatno nude školama.

Belgija :
Lokalna regulacija SE; programi su prisutni u vecini škola, osobito u flamanskom dijelu.

Bugarska :
Organizirani program ne postoji; sporadicna predavanja o HIV/AIDS-u iskljuciva su posljedica entuzijazma pojedinih nastavnika.

Češka :
SE je inkorporirana u biologiju i zdravstvenu kulturu, te predmet Obiteljski život.

Danska :
Obvezatni školski predmet od 1970. godine.

Finska :
Prvi program SE pojavio se 1948. godine. SE je dio kurikuluma od 1970.; ucenici sudjeluju u programu od 11-te godine. Od 1987. godine, Ministarstvo zdravstva šalje brošuru s informacijama o ljudskoj spolnosti i HIV/AIDS-u svakom gradaninu koji je navršio 16 godina. Uz brošuru, u paketu se nalazi kondom i pismo upuceno roditeljima.

Francuska :
SE je inkorporirana u nastavu iz biologije.

Grcka :
Inicijative za uvodenje SE do sada nisu urodile plodom.

R. Irska :
Od 1987. postoji preporuka Ministarstva, no inicijativa i snalaženje je prepušteno školama.

Italija :
Do 1999. godine, kada ih je Ministarstvo službeno podržalo, na djelu su iskljucivo usamljene inicijative u pojedinim školama.

Island :
SE postoji od 1950. godine. Krajem 80-tih, Ministarstvo obrazovanja uvodi SE u od 1 do 9 razreda; dvije godine kasnije izlazi prvi standardni prirucnik SE. Godine 1999. Ministarstvo propisuje SE u razredima 1-10, ostavljajuci slobodu odredivanja nastavnog plana školama i nastavnicima.

Srbija i Crna Gora :
SE ne postoji. Inicijativom nastavnika, neki se sadržaji pojavljuju u nastavi biologije ili u formi gostujucih (ekspertnih) predavanja.

Madjarska :
SE je integrirana u biologiju; postoji poseban program za predadolescentnu djecu.

Nizozemska :
SE je obvezatna i prisutna je na svim obrazovnim razinama; izbor programa ostavljen je na izbor lokalnoj samoupravi.

Norveška :
Program SE je najopsežniji u 10 razredu; neki su sadržaji inkorporirani u nastavu i u nižim razredima.

Njemacka :
Zakon iz 1991. godine nalaže federalnim i lokalnim vlastima da "unaprijede SE"; škole iniciraju HIV/AIDS edukaciju. Nema posebnog predmeta, no SE je od 1. razreda osnovne integrirana u postojecu nastavu (osobito biologije).

Poljska :
Godine 1989. školske programi koji su imali veze sa SE izbaceni su iz uporabe. U škole je uvedena vjerska nastava. Pet godina kasnije, novi zakon obvezuje vladu na uvodenje odredenih sadržaja SE u škole; u njihovom oblikovanju crkva ima velik utjecaj.

Portugal :
Zakon iz 1984. godine propisuje pravo na SE i dužnost njezinog uvrštavanja u kurikulum. U praksi, to je pravo slabo zašticeno; elementi SE pojavljuju se iskljucivo zahvaljujuci privatnoj inicijativi nastavnika. Godine 1998. nekoliko je ministarstava formiralo zajednicku komisiju koja je predložila novi plan akcije na podrucju SE i planiranje obitelji.

Rumunjska :
SE je izbacena iz školskih programa pocetkom 80-tih.

Rusija :
Sporadicni pokušaji tijekom 80-tih; uvodenje nacionalnog programa, koji je 1995. godine izraden u suradnji s nizozemskim strucnjacima, onemogucen je zajednickom akcijom crkvenih krugova i "anti-zapadnih" politickih
skupina.

Slovacka :
SE je ukljucena u predmet Obiteljski život; program je izrazito restriktivnih obilježja.

Slovenija :
Kao poseban predmet, SE je postojala do 1980. godine. Danas se odredeni sadržaji predaju u okviru nastave biologije i Zdravstvenog obrazovanja, no njihov udio nije specificiran.

Španjolska :
SE je ukljucena u nastavni program; zakon iz 1991. godine propisuje da SE mora biti dio obrazovnog procesa. Školama i nastavnicima je ostavljena sloboda izbora gdje ce, kada i kako izvoditi sadržaje vezane uz SE.

Švedska :
Obvezatni predmet of 1956. godine; pocinje u dobi od 7 godina (15 sati godišnje); satnica varira od škole do škole.

Ukrajina :
Inicijativa je pokrenuta kroz Nacionalni program planiranja obitelji; postoji i prijedlog programa SE izraden u suradnji s inozemnim strucnjacima.

Velika Britanija :
Godine 1988. uvedena je obaveza ukljucivanja nekih tema SE u program nastave biologije. Pet godina kasnije, prema Zakonu o obrazovanju svaka srednja škola u Engleskoj i Velsu mora imati program koji informira o HIV/AIDS-u (ali roditelji imaju pravo izuzeti svoju djecu iz SE). U Škotskoj je odluka na lokalnim vlastima, a u Sjevernoj Irskoj nema zakonske specifikacije.
nstamara nstamara 14:59 25.11.2009

iz osnovne skole

ovde devojcice od V osnovne imaju jednom u polugodistu ili u godini predavanje na temu seksualnog vaspitanja koje drze iz ne znam koje firme tj lekari saradnici
da ne reklamiram
za decake je od VII??? tj u ocekivanju smo da se desi
zasad bilo samo sto bi rekli :" o DROZI"
bilo i o pushenju
sa zadovoljstvom menjam casove gradjanskog (to se kod nas slusa x3 deteta) za seksualno vaspitanje od strane lekara cisto da ono sto cuju od nas cuju bar jos jednom mozda malo strucnije ili s druge strane
mi smo ipak roditelji pa to ponekad i zakoci i pored najbolje namere ali podrze nas oni redovno

sentinel26 sentinel26 15:15 25.11.2009

Re: iz osnovne skole

nstamara
ovde devojcice od V osnovne imaju jednom u polugodistu ili u godini predavanje na temu seksualnog vaspitanja koje drze iz ne znam koje firme tj lekari saradnici
da ne reklamiram
za decake je od VII??? tj u ocekivanju smo da se desi
zasad bilo samo sto bi rekli :" o DROZI"
bilo i o pushenju
sa zadovoljstvom menjam casove gradjanskog (to se kod nas slusa x3 deteta) za seksualno vaspitanje od strane lekara cisto da ono sto cuju od nas cuju bar jos jednom mozda malo strucnije ili s druge strane
mi smo ipak roditelji pa to ponekad i zakoci i pored najbolje namere ali podrze nas oni redovno

Svakako u okviru te nastave mora da se nadje mesto i za priču o drogama i pušenju.
Zato ja insistiram da se ne ide samo na seksualno obrazovanje (vaspitanje ) nego i zdravstveno.


nevolja nevolja 15:28 25.11.2009

Osnove mog seksualnog obrazovanja

Kao dete,bila sam veoma (veoma,veeeeoma) radoznala.Cesto sam ,,ubijala vreme" kod komsinice koja se godinama lecila od steriliteta i veoma zelela decu.S obzirom da sam polovinu dana provodila kod nje, i slusala o cemu prica sa prijateljicama( u opticaju su bili termini poput ,,ovulacija,spermogram,jajna celija,vagina",itd...), i znajuci da jarko zeli decu i da je stalno u iscekivanju, poceh da je smaram pitanjima kako se u stvari prave deca i zasto ona ne napravi jedno svoje.Zeni je na kraju pukao film, i objasnila mi je recima ,,muskarac treba da stavi penis(ono cime piski i sto ima oblik stapica). u zeninu vaginu (ono iz cega zena piski) ,iz p. izadje spermatozoid koji udje u jajnu celiju i onda oni zajedno udju u matericu i rastu,rastu i na kraju porastu u dete." Ja sam pitala kako onda to dete izadje,jel iz pupka,na sta mi je ona odgovorila da je v. (tamo gde zene piske) u stvari tunel koji vodi do materice i kroz taj kanal dete izadje.Ja,naravno,nisam poverovala u to Zatim sam je pitala kako muskarac stavi svoj p. u zeninu v. i kako spermatozoid nadje jajnu celiju.Na to mi je odgovorila da se to desava kad muskarac i zena legnu da ,,spavaju zajedno".Ja sam zatim otisla kuci,i pocela da insistiram da moji roditelji legnu u popodnevnu dremku.Nije im uopste bilo jasno zbog cega ih ,,napinjem" da spavaju.Videvsi da im ne pada na pamet da legnu,dreknula sam majci: ,,Lezite vec jednom pa da tata stavi p. u tvoju vaginu i posle da mi rodis bebu!!!:"
Moji roditelji su bili zapanjeni Zatim su krenuli da iskoriscavaju to sto sam ,,naucila" pa,cim legnu da spavaju preko dana a ja galamim i igram se loptom,kazu ,,Budi mirna,moramo da spavamo,ako lupas necemo moci da ti napravimo brata ili sestru".Cim to kazu,ja sednem i netremice piljim u njih i cekam...videvsi da se nista ne desava,strgla sam pokrivac sa njih i pocela da placem zasto me lazu jer ne vidim da otac bilo sta stavlja u majku
Smirili su me recima da su vec ,,stavljali" i da cu uskoro dobiti brata ili sestru
Posle dve godine sam zaista dobila sestru (i bila grdno razocarana,jer sam ocekivala da mi mama iz bolnice donese plavokosu,loknastu bebu plavih ociju ,sa par prednjih zubica-tad je bila aktuelna reklama za ,,bekutan" kremu koje se jasno secam,jer sam BAS TAKVU bebu u kuci zelela-a dobila sam ljubicasto-bordo,celavu,vristavu i bezzubu kreaturu)
I dan danas moji roditelji prepricavaju i vriste od smeha kad se sete te epizode mog odrastanja.U to vreme sam imala nesto preko 5 godina
sentinel26 sentinel26 16:40 25.11.2009

Re: Osnove mog seksualnog obrazovanja

,,Lezite vec jednom ...

Sjajno napisano, ovo je bilo dovoljno za jedan post (blog ).
lula953 lula953 17:09 25.11.2009

Iz osnovne skole.


Prva je OBAVEZA roditelja. Pa uciteljice kroz predmet poznavanje prirode, onda se ukljucuje nastavnik fizickog, u visim razredima osnovne skole (5. i 6.) lekar, razredni staresina, ponovo lekar, stalno roditelj, profesori higijene, biologije, psihologije, gradjanskog i veronauke. Svaka kockica ce dati mozaik. Predavac je onaj sa autoritetom da se ne napravi cas edukacije u smejuriju. To nema veze sa godinama. Problem je definitivno u nasoj deci. Kroz jedno uvo prime, kroz drugo puste. Njihov najveci ucitelj je, nazalost, TV, razni erotski casopisi, filmovi... Ko od roditelja postuje oznaku kada pocinje neka emisija, zabranjeno za decu ispod 12 ili 14 godina?
zackk zackk 20:54 25.11.2009

moje iskustvo

Radila sam kao profesor biologije jedno kratko vreme i na sopstvenu inicijativu uvela tzv-seksualno obrazovanje iliti nekoliko casova na tu temu. Prvo sam morala da dobijem odobrenje direktora-i dobila sam ali samo za treci i cetvrti razred (radi se o gimnaziji). Bilo je reci i o seksualnim odnosima i o ciklusu i naravno o kontracepciji. Kada se samo setim te apsolutne tisine i usredsredjenosti da sve cuju i zapisu. Na kraju su fotokopirali i moje beleske...
I imali su hiljadu pitanja...
Seks i sve sto uz njega ide ("All the good things and the bad things..." ne treba da bude tabu i mora biti uvrsten u sve nivoe obrazovanja uz oblike nastave koje govore o zivotu i prirodi, ili kao poseban predmet ili kao fakultativna nastava.
Bitno je da deca imaju kome da postave pitanje i da dobiju pravi odgovor.
selica_nena selica_nena 03:20 27.11.2009

Da!

Samo... Nešto mislim kako bi to stvarno izgledalo, bar u početku, po manjim mestima.

Varijanta1: Profesor/ka u poznim godinama, dopunjuje normu časovima seksualnog vaspitanja. Faca smrknuta, predavanja izrecitovana i "Nemoj neko da bi zapitkivao, jer će odma' da leti kod direktora, pa nek mu on objašnjava do mile volje!"

Varijanta2: Mlada profesorka, puna entuzijazma i potpuno svesna značaja seksualnog vaspitanja ulazi posle časa u zbornicu i sudara se sa komentarima tipa: "A je li, koleginice, kako bi bilo da prvo nama pokažeš to što učiš decu?" I tako jedno 100 puta, dok joj ne pukne film i nekog otera u tri lepe.

Varijanta3: Mlađi profesor. Posle kolektivnog zaljubljivanja učenica od I do IV godine, roditelji pišu peticiju da se dotični smeni, jer se uveliko šuška da na tim časovima priča s decom o seksu.


sentinel26 sentinel26 13:14 27.11.2009

Re: Da!

selica_nena
Samo... Nešto mislim kako bi to stvarno izgledalo, bar u početku, po manjim mestima.

Varijanta1: Profesor/ka u poznim godinama, dopunjuje normu časovima seksualnog vaspitanja. Faca smrknuta, predavanja izrecitovana i "Nemoj neko da bi zapitkivao, jer će odma' da leti kod direktora, pa nek mu on objašnjava do mile volje!"

Varijanta2: Mlada profesorka, puna entuzijazma i potpuno svesna značaja seksualnog vaspitanja ulazi posle časa u zbornicu i sudara se sa komentarima tipa: "A je li, koleginice, kako bi bilo da prvo nama pokažeš to što učiš decu?" I tako jedno 100 puta, dok joj ne pukne film i nekog otera u tri lepe.

Varijanta3: Mlađi profesor. Posle kolektivnog zaljubljivanja učenica od I do IV godine, roditelji pišu peticiju da se dotični smeni, jer se uveliko šuška da na tim časovima priča s decom o seksu.

Neno,
pa sve ovo ti nije iz "bliske budućnosti" već iz žive sadašnjosti.

1) Veliki je broj profesora u "poznim godinama" koji otaljavaju posao, nezadovoljni platom, mrzovoljni su, nijesu spremni za stručno usavršavanje (koje je obavezno ) i jedva čekaju da ih prime u udruženje "Krkobaciš", pa da se onda raduju samo poštaru..

2) Ovo je najlakše rešivo. Ne mogu sada ovde da prikazujem praktično rješenje problema. Za početak može i ovako - jednostavno im kaže: - "Prvo položite prijemni kod kuće, pa se javite"..

3) Ovakva "smeštanja" ljudima su i sada česta i ne zavise od predmeta koji neko predaje. Davno, davno, prije 40-tak godina jedan mladi profesor dobije pisanu poruku (16-godišnje učenice ) o zaljubljivanju. On je uzeo tu poruku i pokazao je cijelom odeljenju odmah. Pokvarenjacima iz lokalne sredine više nije palo napamet ni da probaju to "smeštanje"..

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana