Budućnost| Društvo| In memoriam| Region| Život

Tišine

nurudin RSS / 11.07.2015. u 16:23

Бојим се да не наиђе немир. Могли би да га роде мрак и ово гужвање сјенки свуда око нас, туђи гласови што живе сами...

М. Селимовић:Тишине

 

 

 

 

 

 

 

 

П. С. На данашњи дан, у Београду 1982, умро је Мехмед Меша Селимовић.  

Atačmenti



Komentari (37)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

docsumann docsumann 16:49 11.07.2015

vid stvarno


tišina, jbt
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:58 11.07.2015

Re: vid stvarno

тешко је сада концентрисати се на било шта услед душевне боли због напада на Ацу, али и несносно сексипилне енглеске, холандске, јужноафричкорепубликанске, али и домаће и словачке, пољске, чешке, хрватске, бугарске, македонске и разне пилетине која се тренутно провокативно обнажена шетка под нашим, новосадским пенџерима...

али, био Деда Меша кул писац, и дозлабога тежак мислилац... да ли га је окорели материјализам времена у којем је живео спутавао? данас би сигурно био још занимљивији као аутор... почивао у миру.
docsumann docsumann 17:10 11.07.2015

Re: vid stvarno

али, био Деда Меша кул писац, и дозлабога тежак мислилац.


težak u smislu...?

meni se upravo činio jednim od onih koji ukazuju na životom sakrivene očiglednosti.

onih koji razgrću nataložene slojeve prašine sa površine suštine.
nurudin nurudin 17:29 11.07.2015

Re: vid stvarno

težak u smislu...?


Слојевитости.

Поготову када говоримо о његовом роману Дервиш и смрт, он се и наводи као пример романа палимпсеста у српској књижевности друге половине 20. века.

Он пише наизглед једноставним стилом, читљив је а дубок и продоран.
Никад се нисам усудио да напишем које слово о Селимовићевом делу, иако ми је најдражи приповедач у српској књижевности 20. века. Међутим, ово јесте најкраће и најтачније слово о Селимовићу:

meni se upravo činio jednim od onih koji ukazuju na životom sakrivene očiglednosti

docsumann docsumann 17:34 11.07.2015

Re: vid stvarno

Никад се нисам усудио да напишем које слово о Селимовићевом делу, иако ми је најдражи приповедач у српској књижевности 20. века.


Meša objasnio!
nurudin nurudin 17:36 11.07.2015

Re: vid stvarno

да ли га је окорели материјализам времена у којем је живео спутавао?


Без сумње -- јесте. Међутим, колико га је спутавао, толико му је био и рана која му је осветлила пут и друге људе.

данас би сигурно био још занимљивији као аутор...


Селимовић је почео да пише прилично касно; таложило се у њему много горчине и бола. Данас би, вероватно, ћутао.


тренутно провокативно обнажена шетка под нашим


На ово би Селимовић рекао -- не буде страст, већ сећање.
emsiemsi emsiemsi 20:04 11.07.2015

Re: vid stvarno

Srđan Fuchs
тешко је сада концентрисати се на било шта услед душевне боли због напада на Ацу, али и несносно сексипилне енглеске, холандске, јужноафричкорепубликанске, али и домаће и словачке, пољске, чешке, хрватске, бугарске, македонске и разне пилетине која се тренутно провокативно обнажена шетка под нашим, новосадским пенџерима...

али, био Деда Меша кул писац, и дозлабога тежак мислилац... да ли га је окорели материјализам времена у којем је живео спутавао? данас би сигурно био још занимљивији као аутор... почивао у миру.

КРУГ
nurudin nurudin 20:36 11.07.2015

Re: vid stvarno

КРУГ


Прича о двојици браће.

Механика флуида
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:02 12.07.2015

весеља!

nurudin
На ово би Селимовић рекао -- не буде страст, већ сећање.



simpa Deda bio svakako... inace, juce jos Irska, Portugalija, Espanha od zemalja u prolazu kroz NS... Manu Chao genijalan, 52 soma ljudi na mejnu, svi lepi do jednog, neverovatna energija, fenomenalno, istorijsko vece!

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 12:27 12.07.2015

Re: vid stvarno

nurudin
Механика флуида


то је баш хорор био, да. сећам се да када смо супруга и ја преводили неке документе за неки јуридички случај, да када смо преводили један документ, сведочанство из угла једног Србина, који ноћ масакра проматра кроз прорез на стаји...
nurudin nurudin 14:58 12.07.2015

Re: vid stvarno

то је баш хорор био


Приче из Непричаве...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:36 12.07.2015

Re: vid stvarno

da, mada i svest o počinjenom zlu ne može da dođe na takav način kakvim pokušavaju pojedine strukture to da urade. ona dolazi sama od sebe, kod dobronamernih ljudi, ja recimo nisam toliko krahirao oko Srebrenice na nekom unutrašnjem planu - bio je ratni sukob, i u ratu, posebno na prvim linijama fronta ima žestokih pizdarija. međutim, neko lično pokajanje mi je došlo kada sam, radivši kao radnik u univerzitetskoj biblioteci u Jerusalimu, naleteo u jednoj knjizi na fotografije o uništenju Sarajeva. tu sam se potpuno izlomio i došao do nove svesti, ili kako Grci to zovu meta-noious, nad-um, mi zovemo tikun hanefesh, popravka duše. ali to je retko, i do toga dolaze stvarno samo izuzetni ljudi, i to ne kroz spooky performanse već kroz temeljitu introspekciju.
nurudin nurudin 18:07 12.07.2015

Re: vid stvarno

Srđan Fuchs
da, mada i svest o počinjenom zlu ne može da dođe na takav način kakvim pokušavaju pojedine strukture to da urade. ona dolazi sama od sebe, kod dobronamernih ljudi, ja recimo nisam toliko krahirao oko Srebrenice na nekom unutrašnjem planu - bio je ratni sukob, i u ratu, posebno na prvim linijama fronta ima žestokih pizdarija. međutim, neko lično pokajanje mi je došlo kada sam, radivši kao radnik u univerzitetskoj biblioteci u Jerusalimu, naleteo u jednoj knjizi na fotografije o uništenju Sarajeva. tu sam se potpuno izlomio i došao do nove svesti, ili kako Grci to zovu meta-noious, nad-um, mi zovemo tikun hanefesh, popravka duše. ali to je retko, i do toga dolaze stvarno samo izuzetni ljudi, i to ne kroz spooky performanse već kroz temeljitu introspekciju.


Имам утисак да се попут Хане Арент сви ломимо: од радикалног зла до баналног. Изаберемо да је банално, често, да бисмо, као и Хана, могли лакше да утонемо у сан.
Текст Механика флуида у једној својој реченици открива притајеност зла: сви су веровали да Сребреница неће пасти, она је била заштићена зона, ту су били припадници УН, у поређењу са осталим местима -- жељени рај, и онда...
docsumann docsumann 18:14 12.07.2015

Re: vid stvarno

Имам утисак да се попут Хане Арент сви ломимо: од радикалног зла до баналног.


zlo je epifenomen ljudskog viđenja svijeta.

ustvari, zlo je epifenomen ljudskog prisustva u kosmosu.

gorran2 gorran2 18:25 12.07.2015

Re: vid stvarno

Da parafraziram jednog Nemca, Zlo ne samo što je supstancija, nego je takođe i subjekt.

Poznata je arhetipska priča o dva brata, Kainu i Avelju. Kain je ubio Avelja, i svi se slažemo da je to prisutnost i delotvornost zla.

Međutim, svi potičemo od Kaina. Od dobrog Avelja - niko.

I tako se ta priča ponavljala kroz istoriju, jedno milijardu puta.

Proces destilacije Zla.

Zlo je ono što jesmo, i ono što činimo.
Dobro, pravda, iskupljenje, istina, moral, lepota - to je naš PR.
Poslednje što smo skinuli sa svojih žrtava.
docsumann docsumann 18:39 12.07.2015

Re: vid stvarno

Poznata je arhetipska priča o dva brata, Kainu i Avelju. Kain je ubio Avelja, i svi se slažemo da je to prisutnost i delotvornost zla.


vrlo moguće da ta biblijska legenda odslikava violentnost prvih zemljoradnika među ljudima.



izvod iz knjige Yuval Noah Harari - "Sapiens"
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 19:11 12.07.2015

Re: vid stvarno

da, to su neke kontroverze koje nikada, verovatno, neće naći odgovora. no, kako ulazimo u doba kada se bude, kako si napisao u uvodnom postu, različite senke, važno je naći neki ključ za mirnu i razumnu diskusiju, da se ne ponovi više. mada, više deluje kao da smo u dobu mača, a ne reči.
nurudin nurudin 22:35 12.07.2015

Re: vid stvarno

Srđan Fuchs
da, to su neke kontroverze koje nikada, verovatno, neće naći odgovora. no, kako ulazimo u doba kada se bude, kako si napisao u uvodnom postu, različite senke, važno je naći neki ključ za mirnu i razumnu diskusiju, da se ne ponovi više. mada, više deluje kao da smo u dobu mača, a ne reči.


Управо тако.
Селимовићев јунак у даљем приповедном току каже, да парафразирам -- призивам немир (Призивајући немир, он се припрема за могући немир, припрема себе -- покушава да буде стихијнији од саме стихије). Дакле, можда не шкоди да немир у неком фантазмагоричном свету призовемо, да нас уплаши, да изазове у нама осећање страха, да преиспитамо себе, и саосећања -- да бисмо се окренули другима.
(Мада, ми смо немире имали; да их не призивамо, само да их се сећамо -- и да трагамо за миром.)
nurudin nurudin 22:43 12.07.2015

Re: vid stvarno

docsumann
Имам утисак да се попут Хане Арент сви ломимо: од радикалног зла до баналног.


zlo je epifenomen ljudskog viđenja svijeta.

ustvari, zlo je epifenomen ljudskog prisustva u kosmosu.



Јесте, иманентно је. Недељиви део људске природе.
(Да не улазимо у анализу појама -- људска природа, и детерминистичко схватање исте.)
nurudin nurudin 22:49 12.07.2015

Re: vid stvarno

izvod iz knjige Yuval Noah Harari - "Sapiens"


Хвала!

Кад смо већ код књига, бавећи се Књигом о Јову прочитао са доста о феномену зла, недавно сам наишао на одличну књигу Лаша Свенсена Филозофија зла, па је срдачно препоручујем.

nurudin nurudin 22:57 12.07.2015

Re: vid stvarno

Međutim, svi potičemo od Kaina. Od dobrog Avelja - niko.


Занимљива теза, али и сувише детерминистичка...Ако ћемо тако, сви смо потекли од непресушног извора Добра, па и сам Каин.

Зар само зло не настаје када се одговорност удаљи од појединца?!

gorran2 gorran2 00:59 13.07.2015

Re: vid stvarno

*
docsumann docsumann 04:58 13.07.2015

Re: vid stvarno

недавно сам наишао на одличну књигу Лаша Свенсена Филозофија зла, па је срдачно препоручујем.


zabilježeno, hvala


a da dodam i

Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:44 13.07.2015

Re: vid stvarno

nurudin

Управо тако.
Селимовићев јунак у даљем приповедном току каже, да парафразирам -- призивам немир (Призивајући немир, он се припрема за могући немир, припрема себе -- покушава да буде стихијнији од саме стихије). Дакле, можда не шкоди да немир у неком фантазмагоричном свету призовемо, да нас уплаши, да изазове у нама осећање страха, да преиспитамо себе, и саосећања -- да бисмо се окренули другима.
(Мада, ми смо немире имали; да их не призивамо, само да их се сећамо -- и да трагамо за миром.)


pošto smo se svi preterano uozbiljili, pa čak i Doksu, da kažem da ja, evo, već četvrt veka živim u nemirima raznoraznim! penzioner praktično! ići ću kod Svetog Petra ispred vrata Edena, i tražiti da mi se isplati zaslužena penzija, za moj profesionalni i životni nemirluk! ne može više ovako, braćo! prvi radnički protesti ispred vrata institucije Božjeg Carstva
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:49 13.07.2015

Re: vid stvarno

inače, meni kada je bilo najteže kada sam odrastao u kapitalizmu, radio neke teške poslove - najteži sam radio u svojoj poslednjoj godini pred diplomu, uvek su mi snagu ulivali Jov, i posle Nole kada se pojavio! razmišljao sam, ako su mogli oni s dna na vrh, mogu i ja! i onda sam nastavljao da vučem svoj preteški jaram i okove, dalje, još jedan krug, još jedan. i još jedan - dok nisu spali!
nurudin nurudin 21:44 13.07.2015

Re: vid stvarno

Srđan Fuchs
nurudin

Управо тако.
Селимовићев јунак у даљем приповедном току каже, да парафразирам -- призивам немир (Призивајући немир, он се припрема за могући немир, припрема себе -- покушава да буде стихијнији од саме стихије). Дакле, можда не шкоди да немир у неком фантазмагоричном свету призовемо, да нас уплаши, да изазове у нама осећање страха, да преиспитамо себе, и саосећања -- да бисмо се окренули другима.
(Мада, ми смо немире имали; да их не призивамо, само да их се сећамо -- и да трагамо за миром.)


pošto smo se svi preterano uozbiljili, pa čak i Doksu, da kažem da ja, evo, već četvrt veka živim u nemirima raznoraznim! penzioner praktično! ići ću kod Svetog Petra ispred vrata Edena, i tražiti da mi se isplati zaslužena penzija, za moj profesionalni i životni nemirluk! ne može više ovako, braćo! prvi radnički protesti ispred vrata institucije Božjeg Carstva


E, па сад -- не може тек тако лако код Светог Петра. ;-)
angie01 angie01 17:34 11.07.2015

,

vrabac_u_steni vrabac_u_steni 19:52 11.07.2015

Kako je nastao roman Derviš i smrt

Kako je nastao roman Derviš i smrt

intervju koji je mene svojeveremeno baš prodrmao
docsumann docsumann 20:07 11.07.2015

Re: Kako je nastao roman Derviš i smrt

intervju koji je mene svojeveremeno baš prodrmao


tnx za ovo.

nurudin nurudin 20:33 11.07.2015

Re: Kako je nastao roman Derviš i smrt

vrabac_u_steni
Kako je nastao roman Derviš i smrt

intervju koji je mene svojeveremeno baš prodrmao


Да, да, аутобиографска прича инспирисана личном трагедијом Меше Селимовића. Тачније, трагичном судбином његовг брата Шефкије Селимовића. Селимовић је годинама покушавао да деперсонализује причу, да је учини свевременом и савременом. Каже се да су му драгоцени били и савети И. Андрића.
nurudin nurudin 20:48 11.07.2015

Re: Kako je nastao roman Derviš i smrt

Ево још једне занимљивости.

Меша Селимовић и Чиков упитник.

Шта вас највише нервира?
-- Активна глупост!
horheakimov horheakimov 21:52 11.07.2015

B

tasadebeli tasadebeli 08:47 13.07.2015

Искуство тишине и таштина празнине

И гле! Ђаво нам је опет прднуо у лице док смо му дували у дупе! Ко би то очекивао...



Srđan Fuchs Srđan Fuchs 08:54 13.07.2015

Re: Искуство тишине и таштина празнине

lakše je kamili proći kroz iglene uši, nego marksisti ući u carstvo nebesko.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 09:02 13.07.2015

Искуство тишине и таштина празнине

ej, Taso, aj' da te prođe osećaj praznine - btw, kako Tebe može prazina pohoditi, kada si ti Debo Tasa?!

tasadebeli
ry cooder, paris texas




'ladno nam je duša sazdana izgleda od istog komada šumadijske crnice zemlje. 'esi gledao Vimа, Kraj Nasilja, čoveče, kada je Vim još nagovestio masovni nadzor, koliko pre Snoudena i kako se njegov lik kool nosi s time?! taj lik je jedan od likova kojih se takođe rado sećam kada me preplavi nemirluk!
tasadebeli tasadebeli 09:03 13.07.2015

Re: Искуство тишине и таштина празнине

Srđan Fuchs
lakše je kamili proći kroz iglene uši, nego marksisti ući u carstvo nebesko.



Рекох већ, искуство тишине и таштина празнине...



tasadebeli tasadebeli 09:29 13.07.2015

Re: Искуство тишине и таштина празнине

Srđan Fuchs

btw, kako Tebe može prazina pohoditi, kada si ti Debo Tasa?!


Не волим да причам о себи, али узмите мој случај... Волумен не подразумева увек и неки садржај...


Али да ти одговорим озбиљно...


aj' da te prođe osećaj praznine


kada me preplavi nemirluk!



Ма какви, Срђане, грешиш... Ни празнина, ни немирлук... Далеко од тога...

Спокојан сам као Дунав што се ваља, само каткад тек благо заталасан као Шумадија...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana