Sport| Život

Sistem

Colin_bgd RSS / 24.03.2010. u 14:00

Pisem ovaj blog pomalo neplanski. Nisam planirao da stavljam nista ovih dana, ali jedna vest od sinoc me je prakticno naterala da se latim plajvaza.

Naime, pretpostavljam da vecina ljudi zna, juce je moj voljeni Partizan, kosarkaski klub, igrao prvu utakmicu cetvrtfinala Evrolige u Tel Avivu protiv Makabija. Ko ne zna, Makabi je jedan od klubova sa najvecim budzetom, kako se to popularno kaze, domaci teren im je prilicno "vruc", sto znaci, ne gube utakmice tamo lako, i jedan je od favorita svake godine maltene za osvajanje trofeja najboljeg kosarkaskog tima Evrope. E sad, sta je juce bilo, Partizan gubi sa 21 poen razlike, vec je prezaljen, ali onda maestralnim potezima trenera Vujosevica menja nacin odbrane, stil igre, taktiku i nadoknadjuje zaostatak i gotovo rutinski pobedjuje.

Dosta se ovih meseci, sad vec i godina, pise o fenomenu KK Partizan. Svake godine rasprodamo ceo tim, svake godine krpimo kraj sa krajem, svake godine postizemo sve bolje rezultate u takmicenju sa mnogo bogatijim, mocnijim, uticajnijim, jednostavno jacim protivnicima. Nebitno je u ovom trenutku da li ce Partizan da prodje Makabi i plasira se na "fajnal for". Bitno je malo se zamisliti nad ovom pojavom. Kako je moguce da se to desava u Srbiji, zemlji gde se najblaze receno ne zna ko pije ko placa, a bolje receno, ne zna se nikad (javno i otvoreno) ko vuce konce, i ko je gospodar zivota i smrti tih 7-8 miliona gradjana.

Nije ovo samo navijacko razmisljanje. Meni neopisivo gode i prijaju svi ovi uspesi, ali ipak je nelogicno da klub, koji cak nije ni miljenik drzave, publike, javnosti, toliko moze da gura, da se razvija, da postize uspehe. Podmecu mu prepreke na svakom koraku, morao je da menja halu (o izgradnji svoje sopstvene nema ni govora), da se potuca po ligama (hocemo jadransku, necemo jadransku), da trenira u hladnoci, da mu prete, i sve ostalo sto ide u rok sluzbe zivota u Srbiji, ali KK Partizan ne samo da opstaje, nego i napreduje, svakoga dana, u svakom pogledu, sve vise i vise. Znaci ipak, nesto tu ima.

Ja licno cak nisam pristalica teorije da je sve iskljucivo zbog toga sto je gospodin Dusko Vujosevic kosarkaski genije. On to jeste, ali je po meni znacajnije sto je on mozda i najbolji primer kako treba raditi i pristupati svom poslu. On je klasican putokaz kako se moze, treba, i mora uciti na svojim greskama. Ko se ne seca, pre 20 godina igrali su nekoliko serija finala plejofa bivse SFRJ lige Jugoplastika i Partizan. Splicani su glatko, ubedljivo pobedjivali, i vrlo jasno se videlo tada (barem po meni) kako je trenerski uticaj bio presudan na ishod duela dve igracki manje-vise izjednacene ekipe. Vujosevic je izgubio te bitke, ali nije i rat. Pravilno je, pretpostavljam, uocio ono u cemu je gresio, suocio se sa svojim nedostacima i time ih prevazisao i sada mirno ubire plodove svog razvitka.

Ali nije stvar samo u tome. Pretpostavljam da tu logiku, koju japanci u industriji i biznisu nazivaju "kaizen" (iliti kontinualno i stalno usavrsavanje) primenjuje na svoje igrace, da od njih zahteva da misle o tome sta rade, da uocavaju svoje greske, koje onda lako ispravljaju. Lako je popraviti ono cega si svestan da ne valja. Naravno, samo ako hoces. Jedino tako se moze objasniti da ove sezone igraci koji su u svojim prethodnim klubovima bili u najboljem slucaju prosecni (Maric, Roberts...), ove godine pod Duletovom palicom briljiraju. Ne daju oni 200% svojih mogucnosti, samo im je omoguceno da daju sto blize 100% svojih sposobnosti.

I u tome lezi poenta. Nije nikakva mudrost poboljsati samog sebe u bilo cemu. Neophodan je voljni faktor, ali jos vise je neophodno sici sa "naj, naj, naj" pedestala, jer niko nije savrsen, i svako moze da bude bolji. Kad i u ostalim sportovima i u zivotu shvatimo, da nismo mi "evropski brazilci", da nismo nista "prirodno talentovaniji" od bilo koje druge nacije ili grupe ljudi, da nismo nikakav "lider u regionu", "na strateski najvaznijem polozaju u Evropi", itd, vec da samo rad, upornost i svesnost sopstvenih trenutnih mogucnosti i spremnost na prevazilazenje istih, definitivno donose rezultate na duzi rok, moze da se govori o tome da ce u Srbiji sutra biti bolje.

Na kraju, bitan je sistem, nisu bitni pojedinci. KK Partizan je mozda najbolji srpski primer toga. Da, neko ce reci, ali ako ode Dule, sve ce propasti, znaci Dule je bitan. Ali ja mislim da ako bilo ko drugi (uz pretpostavku da je strucan, naravno), nastavi da radi na isti nacin, nece se sve srusiti kao kula od karata. Zalivajte travnjak 300 godina, pa cete imati englesku travu. Sve je u sustini stvar proseka. Kao sto sam vec rekao, ova pobeda ne garantuje prolaz na F4 u Parizu, ali je Partizan definitivno visestruko podigao svoju prosek lestvicu. Trenutni bljesci i pojedine laste ne cine prolece, ali KK Partizan (i mi svi koji pevamo zajedno sa njim) definitivno uziva u suncevim zracima svog mukotrpnog i konstantnog rada. Trebao bi da bude pravilo a ne izuzetak, ali to na zalost jos uvek u Srbiji nije dozvoljeno...



Komentari (24)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

blogovatelj blogovatelj 14:19 24.03.2010

Sta je Kaizen?

Sta Japanci znaju?
Znaju da postoje samo tri sile u svemiru.

1. Sila maca - Ako se dva coveka sukobe i ako jedan od njih ima mac a drugi nema, onda onaj sa macem pobedjuje.

2. Sila dragulja - Ova sila jaca je od sile maca. Ako se dva coveka sukobe i ako jedan od njih ima para a drugi nema, onda onaj sa parama pobedjuje.

3. Sila ogledala - Najjaca sila u svemiru, jaca od prve dve. Posmatrati sam sebe i konstantno uocavati greske i ispravljati ih, bivati sve bolji i bolji.

Na osnovu ove filozofije Tojota je razvila kaizen. Svaki problem koji imas rasclani na vise manjih problema, a onda probaj da resis svaki od njih ponaosob. Ako je neki od njih neresiv, onda probaj taj podproblem da rasclanis na vise novih i manjih problema.

I sve ovo provereno funkcionise.

Colin_bgd Colin_bgd 15:14 24.03.2010

Re: Sta je Kaizen?

I sve ovo provereno funkcionise.

Uglavnom, ali bolje nego nista. Nisam znao za ove sile...
irvington irvington 04:38 31.03.2010

2:1 :)

Dobismo drugu utakmicu. Jos korak do Pariza :)

Biljana 77 Biljana 77 14:31 24.03.2010

Dug je put..

ali i on počinje prvim korakom, kao i onja najkraći.

Kad i u ostalim sportovima i u zivotu shvatimo, da nismo mi "evropski brazilci", da nismo nista "prirodno talentovaniji" od bilo koje druge nacije ili grupe ljudi, da nismo nikakav "lider u regionu", "na strateski najvaznijem polozaju u Evropi", itd, vec da samo rad, upornost i svesnost sopstvenih trenutnih mogucnosti i spremnost na prevazilazenje istih, definitivno donose rezultate na duzi rok, moze da se govori o tome da ce u Srbiji sutra biti bolje.


I da... obradovali su me momci sinoć, baš.. jer su malo po malo prevazilazili sebe.
Colin_bgd Colin_bgd 15:16 24.03.2010

Re: Dug je put..

obradovali su me momci sinoć, baš..

i mene isto...
margos margos 14:36 24.03.2010

Iako nisi planirao,

dobro je da si napisao.
Da, Vujošević je uspeo da nametne sistem kontinualnih malih samopoljšanja, koji je rezultirao uspehom celog tima. Svaka mu čast i sve čestitke.:)
Colin_bgd Colin_bgd 15:17 24.03.2010

Re: Iako nisi planirao,

dobro je da si napisao

i ja se samopoboljsavam...
miloradkakmar miloradkakmar 15:46 24.03.2010

Vujošević

je pokazao kako se utakmica dobija u poslednjih, čini mi se , 28 skeundi.
Naravno, trebalo je stići do te mogućnosti.
Dobar blog.
Milutin Milošević Milutin Milošević 17:54 24.03.2010

Komentar

Lepa pobeda, lep blog
marija.mt marija.mt 18:10 24.03.2010

Najvise volim...

...da citam komentare posle jedne ovakve utakmice.

I mene su momci obradovali sinoc, po ko zna koji put.
Lepo je sto si ih pomenuo i na ovom blogu.
freehand freehand 19:00 24.03.2010

Pošto Pariz?

Sam ću sebe citirati sa jednog drugog bloga:
Vujošević za Predsednika, Premijera i Guvernera!
Pod uslovom da ne napušta "Partizan".
Hoću da kažem da je čovek Crnogorac, ne Japanac. A malo mi teškjo da zamislim crnogorski kaizen.
A u poslednjh deset i više godina i u klubu se sve menjalo. I situacija i rukovodstva, o igračima da ne govorimo. Samo je jedna konstanta: Vujošević. Nisam neki sportski pa ni navijački zaluđenik. Kult ličnosti mi je omiljena tema za ruganje i izrugivanje. ali kad je ovaj čovek (ako je uopšte čovek?!) u pitanju - počeo sam da maltretiram ženu da sa mnom lgeda utakmice!
Sinoć na pet minuta pred kraj zovem kuma da ga pitam jel gleda. On, nesrećnik (inače mnogo napaljeniji na "Partizan" od mene) isključio na kraju prve četvrtine. Ubeđujem ga da uključi ponovo, ne veruje mi... Da nisam stavio slušalicu na zvučnik televizora ne bi ni uključio...
Ma čudo, ljudi, kakav Japan!
Kako nepovezano pišem... Al to je zato što mi je i tok misli takav.
Bravo Dule!

Unfuckable Unfuckable 19:09 24.03.2010

spomenuo si

duele s Jugoplastikom, osamdesetih: to jesu bile izjednačene ekipe, samo je Jugoplastika bila jača za jednog nenadmašnog, neverovatnog i nerešivog Kukoča - ali poenta tog poređenja stoji - na greškama se učilo.

Da pare nisu sve, ili nisu baš sve, Partizan dokazuje Evropi već godinama, čime gradi prepoznatljivu auru bezobrazluka i svojevrsne pozitivne drskosti, tako neophodne za postizanje "nemogućeg" u sred nemogućih uslova.
Colin_bgd Colin_bgd 21:12 24.03.2010

Re: spomenuo si

duele s Jugoplastikom, osamdesetih:

Secam se kad se prvenstvena utakmica Partizan - Jugoplastika neke od sezona krajem osamdesetih igrala u dvorani Pinki u Zemunu. Hala Sportova se dal' renovirala, dal' su prali one zavese sto su bile iza koseva, u svakom slucaju, igralo se u Pinkiju i cak mislim da su tada Kukoc i Radja prvi put gostovali u Beogradu. Elem, Jugoplastika je nadigrala Partizan, zasluzeno pobedila, a cela dvorana prilicno dugim aplauzom nagradila i ispratila Splicane. Ubrzo posle smo poceli da se bavimo DNK analizama...
dj dj 14:20 25.03.2010

Re: spomenuo si

Hala Sportova se dal' renovirala, dal' su prali one zavese sto su bile iza koseva,


mayo1 mayo1 22:18 24.03.2010

Čestitka

Susjedski bravo za Partizan!
Stvarno je nevjerojatno godinama biti u vrhu europske košarke, pobjeđivati klubove za koje je Partizanov proračun vjerojatno samo džeparac, prodavati najbolje igrače i opet ostati na istom visokom nivou.
Mislim da je Partizan uspio u onome što imaju najveći sportski klubovi: uspostaviti sistem u koji igrači "upadaju", i uklapaju se, neovisno o iskustvu i starosti.
Nešto slično što imaju najveći engleski nogometni klubovi: dugovječne menagere i prepoznatljivu igru u koju se uklapa svaki novopridošli igrač.
Čestitke i sretno u daljnjem takmičenju.
Colin_bgd Colin_bgd 22:31 24.03.2010

Re: Čestitka

Mislim da je Partizan uspio u onome što imaju najveći sportski klubovi: uspostaviti sistem u koji igrači "upadaju", i uklapaju se, neovisno o iskustvu i starosti.

Upravo tako.
Hvala na lepim recima.
reanimator reanimator 12:35 25.03.2010

...

da klub, koji cak nije ni miljenik drzave


Inače, sve čestitke za ovo prekjuče, kao i za, najblaže rečeno fenomen podizanja svake godine.
I moram da dodam (jer krv teče moja, crveno belih boja..)...kao ključni trenutak pobede u Tel Avivu vidim momenat kada Roberts prodaje loptu, nekih par minuta pred kraj, a Anderson maši, skoro, pa čisto polaganje :)
Ali neka..sreća prati hrabre
Milutin Milošević Milutin Milošević 10:00 26.03.2010

Re: ...

sreća prati hrabre

Zato sam malo iznenadjen što su se juče nekako predali, igrali bezvoljno. Mislim: lepo je pobediti u gostima, ali da bi se to potvrdilo treba pobediti obe kući, ili još jednu u gostima. Nema opuštanja!
dmx-89 dmx-89 23:14 25.03.2010

dule kralj

Sta da ti kazem brate,svaka cast,jako si to lepo opisao,svi znamo ko je makabi i koliko je puta bio prvak evrope...dok sa druge strane,koliki je partizanov budzet i koliko najboljih igraca prodaju svake godine.....Jeste partizan sada postao jedna masinerija koja neiskusne,mlade igrace pretvara u lidere ekipe i pravi veoma dobre rezultate....Ali ja se ne slazem sa tobom da bi to funkcionisalo i bez vujosevica....ipak treba imati coveka koji ume da namirise kvalitetnog igraca...ja se samo svake godine pitam odakle ih covek samo vadi,gde ih nalazi...dobar blog...i pozzdrav za tebe od velikog GROBARA...!!!
Milutin Milošević Milutin Milošević 09:48 26.03.2010

Domaćine...

... a možemo li ovde da se bavimo nekošarkaškim temama? Mislim: imao bih komentar na tragikomediju Junevtusa sinoć, a bliže se i drugi sportski dogadjaji. Kako vidim da je ovde široko sportsko društvo, rekoh, možda se ne ljutiš ako trolujemo. A?
Colin_bgd Colin_bgd 10:18 26.03.2010

Re: Domaćine...

a možemo li ovde da se bavimo nekošarkaškim temama?

Samo pisi. Moja polisa kad objavim blog je da to vise nije (samo) moje vlasnistvo, nego neka vodi sopstveni zivot...
Milutin Milošević Milutin Milošević 11:24 26.03.2010

Re: Domaćine...

OK, onda. Ako neko prati.

Sinoćna utakmica Napoli - Juventus pokazala je svu propost "Stare dame". Pošteno, radujem se - nikada ih nisam voleo.

Posle nedelju u kojoj su najpre od 3:0 dozvolili Sijeni da dodje do 3:3, u kojoj su izgubili od Fulama 4:1 posle 3:1 u prvom susretu i tako ispali iz evropskog kupa, u kojoj su izgubili na jednom gostovanju u nedelju, juče su vodili 1:0 u prvom poluvremenu, a onda skrivili penal (promašen), pa dobili još tri gola. Za to vreme, nesrećni Zakaroni na 1:1 uvodi odbrambenog igrača umesto Del Pjera, i onda dobija još 2 gola. A na klupi sve vreme drži Trezegea.

Katastrofa i tuga jedna.
Colin_bgd Colin_bgd 12:46 26.03.2010

Re: Domaćine...

Katastrofa i tuga jedna.

Italijanski fudbal je prilicno propao. Dok ne izgrade nove stadione, nema nista od njih, a slicno je i sa Srbijom. Jedino Murinjo nesto jos kao muva...
reanimator reanimator 10:31 29.03.2010

sportsko-kolekcionarski trol

Izašao Panini album. Danas se na svim kioscima poklanja u Novosti, a uz album se dobije i šest sličica. Osim ako prodavačica ne pokuša da ukrade, što ne da nije isključeno, nego ja lično doživeo.
Dalje..kesica sa 5 sličica košta 40 dinara, a Novosti sa albumom i 6 sličica koštaju 30 dinara.
Izvući zaključke i bez blama kupiti 10 novina.

PS
Inicijalni utisci : sličice su šlj kvaliteta..ni album nije mnogo bolji (kriza?)..nema mojih omiljenih "dva u jedan" sličica, rezervisanih za minorne reprezentacije..ukupno za skupljanje 638 sličica + dve obeležene brojevima 00 i 000 (???), minus broj 5, koji je u albumu odštampan (??) = 639.

PS2
Prva sličica : Floran Maluda
U istoj kesici Ivanović i Žigić

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana