Društvo| Gastronauti| Kultura| Planeta| Zdravlje

Hrana u Japanu (1) - Balans (a ne zvona i praporci)

little_radojica RSS / 31.08.2016. u 12:27

Овај текст (тј серија текстова) се дуго "кува", јербо је ствар крајње амбициозна ако се прича не заустави на уобичајеном синониму за јапански храну - сушију. Суши јесте аутентично јапанско јело које је освојило свет, међутим, Jапанци суши једу много ређе него што се генерално верује, а има их доста који живу рибу једноставно не могу ни да смисле. Па шта онда једу? Зашто су толико здрави? Хајде да видимо.

141893044.jpg

На слици: Гјуудон-шаке теишоку (донбури са говедином и лососом) - ланац ресторана Јошиноја, раширен по целој земљи. Што је цена хлеба за нас у смислу оријентира за инфлацију, то је гјуудон (без лососа) за Јапанце (прошле године поскупео за десет јена након двадесет пет година, са 280 на 290 јена)

 

Мит о здравој традиционалној храни у Јапану?

Постоји читав списак намирница које се у Јапану користе у исхрани којима се приписују разна „лековита" својства мада нема никаквих доказа да баш оне пресудно утичу на дуговечност људи у Јапану. Шиитаке, пиринач, зелени чај, црни пасуљ, мисо паста, сирова риба, натто и остало, усудићу се да кажем, највероватније имају миноран утицај на очекивано трајање живота,тј. доказано повољна дејства која произвде су пренаглашена. Далеко битнија а много мање романтична ствар је, на пример, годишњи број лекарских прегледа по глави становника који је отприлике дупло већи него у богатим земљама Западне Европе (са мање лекара). Уопште, прилично је тешко тврдити нешто о повезаности јапанске хране и јапанске дуговечности с обзиром да се храна у Јапану континуирано вестернизује (односно, све више западних јела и намирница улази у исхрану), а животни век континуирано расте, упркос томе.

Мит о посебној "здравости" јапанске хране је толико јак да и многи Јапанци поносно верују у то и доприносе заблуди. Видех у апотеци плакат зле фармацеутске компаније који упозорава да је јапанска храна једнако преслана као и западна, насупрот општеувреженом мишљењу. Можда се не посипа толико соли из руке, али мисо, соја сос, разне концентрисане супе као традиционална основа за сложенија јела су већ прилично слани и ствар у просеку долази на исто или чак мало сланије у Јапану. Један ручак садржи око 8 грама соли што превазилази дневне препоручене вредности! Иако конзумација соли благо опада, други трендови су негативни. Количина шећера у исхрани, иако још увек значајно нижа него на Западу континуирано расте од краја рата, док на Западу полако опада. Слично је и са мастима, али је ту комбинаторика још компликованија јер нису све масти исте, па не бих у то улазио. Конзумација рибе благо опада, конзумација црвеног меса благо расте. Једноставно, са толиким променама све је теже уопште говорити о некој чисто јапанској традиционалној храни, а нарочито о великом утицају здравих намирница као битног чиниоца општег здравља.

Добро, ако није сама храна, онда мора бити нешто универзалније, нешто што се није толико променило - онда је можда исхрана! Управо балансираност намирница и умереност у јелу и пићу (а не специфичне супстанце које одређена храна садржи) ствара добре услове за здраву нацију (при дну лествице по гојазности, између осталог). Наиме, ако се састав намирница и јесте значајно променио тј. проширио, онда удео протеина, масти, угљених хидрата можда и није толико! Другим речима, јапанска традиционалана исхрана је само један од начина да се задовољи "једначина", а увођење ширег спектра намирница може и да је побољша. Данас је познато да бели рафинирани пиринач има своје недостатке, па је комбиновање са неким другим изворима енергије вероватно боља идеја за правилан развој деце и сузбијање неких болести, али наравно ако се основни енергетски баланс задржи (видети под "златни пиринач").

Код остваривања баланса традиција има свог утицаја, али од седамдесетих њу полако мења већ свима добро позната пирамида исхране коју промовишу УН и СЗО, а коју је Јапан доследно проучио и применио (друге нико не спречава да закључе исто). Наиме, кроз институцију школског ручка препоруке министарства доследно се примењују у најширем могућем захвату младе популације, и та, слободно можемо рећи - индоктринираност, обликује читаву културу исхране која се прожима кроз све слојеве друштва, независно од социјалног статуса, узраста и материјалног стања, занимања итд.

 

„Традиционални" ручак у Јапану

Традиција (а и то је питање откад траје, с обзиром да је исхрана током Едо периода у просечној породици на селу била прилично једнолична и сиромашна) налаже да се уз супу служи још три јела, енергетски део (најчешће пиринач), протеински део и поврће. Све у посебним посудицама, аранжирано у складу са неколико принципа, као што су боја, сезонска заступљеност намирница, свакодневна промена и - баланс свега тога посебно и свега тога заједно. Број посуда, тј. додатака не мора нужно да се поклапа са ова четири дела, најчешће је поврћни део раштркан у неколико посебних посуда. На слици испод је „дневно променљиви ручак" (хигавари ранћи; хи=дан, кавару=мењати, ранћи=lunch) у једном ресторану близу моје куће. Мисо супа, мало „туршије", маринираног ђумбира, бареног поврћа и похована пилетина са доста тартар соса и преног купуса, те вишњичица одозго. Кинески улон чај, врућ, у сред лета.

h1YeGP9.jpg

Морам рећи да овакви ресторани нису баш толико чести у Јапану јер је ово ручак који спрема свака домаћица релативно брзо (комбинаторика и аранжирање је, уствари, оно што захтева време). Већина овде приказаних ствари се купује готова, нарочито поврћни прилози и то углавном маринирани/укисељени. Пиринач је увек спреман у кувалу, мисо паста, мало тофуа и алги се такође дода у супу за час. Нема кувања супе/пасуља/коленице цело преподне. Месо се продаје у ситним (или танким) комадима прилагођеним за веома брзу термичку обраду, тако да читав овај ручак може да буде готов за пола сата (ако и толико). Други разлог је то што је исти принцип примењен на бенто, ручак за понети који је доступан за мале паре у свакој продавници, од супермаркета до конбини-ја (од енг. „convenience store").

 78f65c63.jpg

Свежих готових јела има већ од 400 јена, избор је велики, никад не мора да се једе исто. Постоје и специјализоване продавнице које праве само бенто (бентоја; ја=радња), углавном немају простор да се у њима једе, ту се наручи телефоном и дође по ручак. Тих продавница опет има и локалних, али и великих ланаца који се протежу широм земље, попут Камадоја.(Menu >>>>LINK



Школски ручак у Јапану

Као што поменух, редован унос и баланс нутријената се у Јапану схватају веома озбиљно, па се томе придаје посебна пажња у школама. Грицкалице и слаткиши су строго забрањени, већина школа припрема свој ручак који је тачно у подне (као и у целом Јапану) и сви добијају исто, нема биркања (осим оних који имају алергију, њима се ручак нарочито прилагоди). Професори једу заједно са децом, у учионици, а деца помажу у припреми и сервирању ручка (сјајан јутјуб видео о школском ручку у Јапану>>>КЛИК). У школи у којој сам неколико пута био и остајао на ручку, редари су сваки дан имали обавезу да на табли напишу шта је дневни мени, којиј групи намирница то припада и која је улога тих нутријената у организму. Родитељима је доступно и више информација на дневно ажурираном блогу школе. Сви морају да поједу све, нема бацања хране, па је тако релативно лако водити рачуна о исхрани и градити добре навике. На слици је редар јавне основне школе у Минимаигаока, Цу, Мие префектура.

cJOyqtS.jpg

Нажалост нисам усликао шта сам тада тамо јео, а битно је јер изгледом нимало не подсећа на гореприказана „дизајнирана" јела. Све оно што држава плаћа тако и изгледа - крајње социјално (обратити пажњу на школу у видео клипу линкованом горе, такве су све до једне јавне школе у Јапану), али тако је за сву децу. Добар увид у то како изгледа школски ручак у Јапану дао је један амерички блогер који је десет дана за редом сликао школски ручак >>>>КЛИК. Осим основног распореда у посебне посуде, нема ту пуно ослањања на традиционалне намирнице. Пиринач је често замењен хлебом или резанцима, на менију су и кинеска и индијска јела (кари и нан!), супа није увек на бази мисоа, месо је заступљеније него печена риба, а главно је да се млеко служи сваки дан. Млеко и црвено месо уопште не постоје у јапанској традицији, почело да се конзумира тек након Меиђи ресторације (крај деветнаестог века). Хлеб/пециво је такође „новотарија". О сиревима да не причамо. Главни извор калцијума и протеина за Јапанце ( а и то тек од негде 18. века) је био тофу, тј. „сир" од сојиног млека, сад је тај избор проширен.

Након година такве „индоктринације" просечан Јапанац (а и прехрамбена индустрија и угоститељство), једноставно уђе у машину и сваки дан му је ручак око подне, а вечера у 6 увече. Увек фиксна порција, никад постављено на столу да се једе до засићења (добро, има изузетака, о томе неком другом приликом).


Да поменем и доручак који је на истим принципима конципиран, уз мало варијација - чинија пиринча, мисо супа, протеински део (јаје/парче рибе/натто*) и евентуално мало укисељеног поврћа (нешто као слана туршија). Толико је тривијалан да о њему нико никад и не прича.


И, то је то!?

Па не, ту прича о јапанској храни тек почиње. Далеко од тога да је горе приказани шаблон оброка свуда и увек исти. Постоје многобројне варијације и комбинације, мада принцип избалансираности остаје непромењен. Једна од основа је пиринач, али су резанци неоправдано потцењени као извор угљених хидрата и основа за оброк с обзиром на своју праву заступљеност. Ту су и оброци са наглашено социјалним карактером где су супа и месо главни, где се крка као на Балкану итд.

Да набројим само неколико група јела које ћу детаљно обрадити у наредним блоговима:
-јела на бази пиринча (донбури, онигири)
-јела на бази резанаца (мен)
-пржена на уљу, похована (аге, кара-аге)
-јапански котлић (набе)
-сирова риба (суши, сашими)
-јела на грилу (месо, риба)
-западњачка храна (јошоку)
-азијска храна прилагођена јапанском укусу (кинеска, индијска, корејска кухиња)
-вашарска храна
-специјална храна (осећи - новогодишња храна)
-слаткиши
Пре него што пређем на то шта се једе, писаћу мало и о томе како се једе, економски и социјални аспект ручавања/вечеравања и припремања хране, зашто је мрежа ресторана толико развијена и уопште о култури у вези са храном у Јапану.

*натто је ферментисани сојин пасуљ, врло непријатног мириса и текстуре, и за 99% странаца нејестив годинама. Треба ли рећи, лечи сиду и туморе и шта све не. Мисо је такође ферментисана соја, али се на њега много лакше и брже навикне. Јапанци кад хоће да те товаре, поруче ти натто и онда чекају реакцију која је неминовна.

 



Komentari (256)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

svarog svarog 12:41 31.08.2016

odličan 5

Super tekst. A kako stoje sa GMO jel dozvoljena u Japanu? Ja kapiram da nonGMO soja više ni ne postoji
little_radojica little_radojica 13:29 31.08.2016

Re: odličan 5

svarog
Super tekst. A kako stoje sa GMO jel dozvoljena u Japanu? Ja kapiram da nonGMO soja više ni ne postoji


хвала.

ГМО је у принципу дозвољен у Јапану, али мислим да је ствар веома компликована и да се нигде не гаји због отпора јавности. Сељаци су овде малобројни, али имају диспропорционално велики утицај на парламент и локалне органе власти, јер реално нема ко да их замени. ГМО храна се увози, тако вероватно и соја, само ту су сигурно огромне тарифе (опет исти лоби).
octopus octopus 13:21 31.08.2016

japan

Kakav dobar tekst! Bame zanima da pročitam još neki, možda nešto primenim za mene kao maratonca i biciklistu dugoprugaša.

Suši sam jeo često i ovde i u SAD, meni se baš dopada a i miso supa.

Mada nisam baš nikakav poznavalac japanske kuhinje ili načina i stila ishrane.

Jedna napomena, na fakultetu sam učio kako je u japanu najveća incidenca karcinoma želudca, povezivano je sa ishranom ali niko nije umeo da objasni konkretno. Šta su radili, napravili su fantastičan screening gde je stanovništvo u određenim vremenskim intervalima pregledano odnosno rađena je gastroskopija i sa sumnjivog mesta ako ga ima, a to je tzv. grizlica ili ulceracija sluzokože želudca uzimana ciljana bipsija sa oko 8 mesta po obodu promene. Navodno su skoro iskorenili smrtnost od karcinoma želudca.

Voleo bih da se raspitate o ovome ako imate gde i vremena, kažem to sam učio na faksu pre sto godina, pa bih želeo da proverim. Ovo u prilog vaše opaske kako oni češće idu na preglede.

little_radojica little_radojica 13:59 31.08.2016

Re: japan

Хвала, биће још текстова.

Voleo bih da se raspitate o ovome ako imate gde i vremena, kažem to sam učio na faksu pre sto godina, pa bih želeo da proverim. Ovo u prilog vaše opaske kako oni češće idu na preglede.


Неам благе везе, искрено, не знам ни кога бих питао а да је релевантан. Сад сам мало гуглао и изгледа да је висока инциденца још увек случај, али за све азијске земље (Кореја, Монголија, Кина, Јапан,...) Сад ме заинтригирало...


mariopan mariopan 14:06 31.08.2016

Re: japan



Оддушевљена сам што ћу сазнати штогод о јапанској храни и култури храњења.
Свиђа ми се што имају навику да поједу цео оброк и да се не преједају.
little_radojica little_radojica 14:26 31.08.2016

Re: japan

mariopan


Оддушевљена сам што ћу сазнати штогод о јапанској храни и култури храњења.
Свиђа ми се што имају навику да поједу цео оброк и да се не преједају.



Е једном ми ручали код пријатеља Албанаца (они се селили, ми помагали и по балкански, зна се, мора ручак) и ту били и њихови пријатељи Јапанци (пар у пемзији). И свако имао по један бенто из продавнице, али је Албанац купио и велики пакет сушија, јер му то ваљда деловало недомаћински, бемлига. Ми смазали бенто и прелазимо на суши, да се дорадимо, а Јапанка само што није пала у несвест. Па као, јао, како ћемо, па већ смо јели, не, ми никад не додајемо, то се не ради. А суши је уствари сасвим фино калоричан, пет-шест комада и то је као још један ручак да си појео. Ми иначе кад посећујемо једни друге, то све спада са столова, немаш где чашу ставити од силне хране, онда пакујемо једни другима за сутра (и прексутра)...
mariopan mariopan 14:42 31.08.2016

Re: japan

little_radojica
mariopan


Оддушевљена сам што ћу сазнати штогод о јапанској храни и култури храњења.
Свиђа ми се што имају навику да поједу цео оброк и да се не преједају.



Е једном ми ручали код пријатеља Албанаца (они се селили, ми помагали и по балкански, зна се, мора ручак) и ту били и њихови пријатељи Јапанци (пар у пемзији). И свако имао по један бенто из продавнице, али је Албанац купио и велики пакет сушија, јер му то ваљда деловало недомаћински, бемлига. Ми смазали бенто и прелазимо на суши, да се дорадимо, а Јапанка само што није пала у несвест. Па као, јао, како ћемо, па већ смо јели, не, ми никад не додајемо, то се не ради. А суши је уствари сасвим фино калоричан, пет-шест комада и то је као још један ручак да си појео. Ми иначе кад посећујемо једни друге, то све спада са столова, немаш где чашу ставити од силне хране, онда пакујемо једни другима за сутра (и прексутра)...


Мени су сва јела од рибе слабо заситна и убрзо после оброка могу опет да једем али нешто "озбиљно".

Пољаци кажу да пиле није месо. Французи баш не обожавају ону супу од лука коју нама толико хвале светски кувари. Помодно је да ссе поједе нешто необично па онда рекламирају а ми мислимо како је то супер...па није.

Наша супа од коке их оборила с ногу. А и Французи једу мало по количини и избалансирано. Нико није успео да поједе цео ручак оним редом и количоном како се код нас кува и једе ( супа, ринфлајш, главно јело, неколико салата, колачи).

Ми и Албанци имамо сличан начин, то да столови морају бити пуни. Ми смо једну нову годину у Атини прославили са комшијама Албанцима из Албаније. Прво они код нас на српску вечеру па онда ми код њих на њихову вечеру и слаткише
И онда недељу дана то варимо и нико не може да зине на било коју храну, макар је позлатили.

То смори човека и баш ми се свиђа идеја да се деци од детињства усађује здрав начин исхране. Нема облапорно, халапљиво, него скромно и довољно, ни превише ни премало.
little_radojica little_radojica 14:50 31.08.2016

Re: japan

( супа, ринфлајш, главно јело, неколико салата, колачи).


Јао иди бре Мариопан, сад сам се сетио покојне баке, царице кухиње од Баварске до Срема и како никад нисам могао да је испоштујем и стигнем до краја без да нешто прескочим, јер се још супе налочем као во, колико је то добра супа била. А тек салата од вишања како је ишла са бечком, па фантАзија
svarog svarog 14:57 31.08.2016

Re: japan

Мени су сва јела од рибе слабо заситна и убрзо после оброка могу опет да једем али нешто "озбиљно".


I ja preferiram plodove tora u odnosu na plodove mora
(mada su lignje na vrhu)
little_radojica little_radojica 15:11 31.08.2016

Re: japan

I ja preferiram plodove tora u odnosu na plodove mora
(mada su lignje na vrhu)


Што мој брат каже - да је риба добра и вук би ронио. ту се он и ја разликујемо, ја сам толерантни сваштојед, не дискриминишем животиње ич.

Поред лигњи и хоботница обожавам и шкампе и шкољке, ракове, јастоге, пужеве, а нарочито поховане каки шкољке, све осим морских јежева таманим у сласт. Једно ипак још увек важи, морска риба (осим јегуље) није ни принети речној риби и нема наде да ће се ту код мене нешто променити. Речна риба овде може да се нађе само ако се оде мало у планине, па мале речне пастрмке на жару, ммм.

Сад ми паде на памет, Снежа би могла ладно да упеца себи вечеру свако вече. За то овде не треба ни дозвола, а гризе ко лудо.
rade.radumilo rade.radumilo 15:39 31.08.2016

Re: japan

little_radojica
( супа, ринфлајш, главно јело, неколико салата, колачи).


Јао иди бре Мариопан, сад сам се сетио покојне баке, царице кухиње од Баварске до Срема и како никад нисам могао да је испоштујем и стигнем до краја без да нешто прескочим, јер се још супе налочем као во, колико је то добра супа била. А тек салата од вишања како је ишла са бечком, па фантАзија


Ovde mora doć:

mariopan mariopan 18:34 31.08.2016

Re: japan

little_radojica
( супа, ринфлајш, главно јело, неколико салата, колачи).


Јао иди бре Мариопан, сад сам се сетио покојне баке, царице кухиње од Баварске до Срема и како никад нисам могао да је испоштујем и стигнем до краја без да нешто прескочим, јер се још супе налочем као во, колико је то добра супа била. А тек салата од вишања како је ишла са бечком, па фантАзија



Е, после супе мало одмориш. А вишњеее за салату...сад си ме подсетио
Jukie Jukie 19:55 31.08.2016

Re: japan

mariopan
А и Французи једу мало по количини и избалансирано.

Gledajući one njihove filmove, čini mi se da su Francuzi uglavnom sitni i mršavi i nemaju puno naših neandertalskih dinarskih alela (a Japanci koji su isto sitni i mršavi dokazano nemaju). Dočim mi smo svi ili dvometraši ili građeni kao medvedi, pa naravno da ćemo da pojedemo ogromne porcije
mariopan mariopan 20:07 31.08.2016

Re: japan

Jukie
mariopan
А и Французи једу мало по количини и избалансирано.

Gledajući one njihove filmove, čini mi se da su Francuzi uglavnom sitni i mršavi i nemaju puno naših neandertalskih dinarskih alela (a Japanci koji su isto sitni i mršavi dokazano nemaju). Dočim mi smo svi ili dvometraši ili građeni kao medvedi, pa naravno da ćemo da pojedemo ogromne porcije

Па мој брат има два метра и два сантиметра а за вечеру поједе 12 пужева, малих, и словима дванаест.

Она снајка Францускиња сасвим га превела на њихову страну. Он само супу од коке и наручи ксд долази у домовину, и само до супе и стигне у оном ручку. А ја се баш потрудим да их дочекам (знаш шта то значи у Банату?)

Зато мислим да није у питању тип него навике у исхрани..он је Француз 50 година а Србин је био једва двадесетак којих се више и не сећа јер је већим делом био у пеленама ил основној школи
emsiemsi emsiemsi 13:33 06.09.2016

Re: japan

mariopan


Оддушевљена сам што ћу сазнати штогод о јапанској храни и култури храњења.
Свиђа ми се што имају навику да поједу цео оброк и да се не преједају.

Мене јапанска исхрана уопште не занима.
Ribozom Ribozom 14:09 31.08.2016

volim saki, cepam sushi

Meni zena kad pretera sa azijskim jelima, a to znaci i pirincem pitam je:
- A kad ces ono sutlijas da pravis?
little_radojica little_radojica 14:32 31.08.2016

Re: volim saki, cepam sushi

Ribozom
Meni zena kad pretera sa azijskim jelima, a to znaci i pirincem pitam je:
- A kad ces ono sutlijas da pravis?


Жена ти Јапанка? Јесам укапирао иронију?

Ми правили једном мојим колегама у лабу сутлијаш, да пробају (они то зову милхраису, по немачки, и то само ретки који уопште знају шта је то). Знаш већ како они све хвале, макар и на силу, али ово нису могли. Њима је то било бљутаво као што је мени овај њихов зашећерени хлеб.
highshalfbooze highshalfbooze 17:08 31.08.2016

Re: volim saki, cepam sushi

little_radojica
Њима је то било бљутаво као што је мени овај њихов зашећерени хлеб.

Pa kad nisu posolili sa cimetom

Sjajan blog, i onaj klip sa jutjuba posebno.
Ribozom Ribozom 18:40 31.08.2016

Re: volim saki, cepam sushi

Zaboravio sam da te pohvalim sto razbijas predrasude.
Slicni problem imam i ja kad na pr. kazem da jedem salatu za rucak, a salata ovde podrzumeva i sunku, jaja, sir i pastu i razno povrce i semenke. Tako da misle da se nesto zdravo hranimo, a ono 100.000 kalorija.

Druzio sam se sa jednim netipicnim japancem pre 10 godina, igrali basket i skijali. Posto je studirao arhitekturu u Americi, skroz se odrodio od japanske hrane, pa nista nisi od njega mogao da naucis. Za sushi sam glavni u kuci i pravim ga sa avokadom, prazilukom (gastarbajterski sushi) i dimljenim lososom fermentiranim u pirincanom sircetu.
Sluzimo ga kao predjelo, kada imamo goste ili kao laku veceru.

Za ostalu azijsku hranu nisam siguran iz koje je zemlje, tj. od koga je zena pokupila recept - tako da sigurno ima jos toga.

Vidim puno slicnosti u kulturi ishrane kao i kod nas (recimo da deca ne smeju slatikise u skolu nositi od kuce), ili o stednji, ili o balansu u ishrani, ili o indoktrinaciji ishrane. Zabrinjava me da smo u cenama pretekli i Japan, zato sto su kod nas gotova jela duplo skuplja.

edit: cuo sam da japanski turisti posecuju sever norveske jer veruju da polarna svetlost poboljsava potenciju.
edit2: seticu se vec...
little_radojica little_radojica 05:50 01.09.2016

Re: volim saki, cepam sushi

Za sushi sam glavni u kuci i pravim ga sa avokadom, prazilukom (gastarbajterski sushi) i dimljenim lososom fermentiranim u pirincanom sircetu.


То је и мени врхунска комбинација. Може и обичан лук и мало мајонеза одгоре. Наравно неки Ђиро би нас за ова признања истерао из радње

cuo sam da japanski turisti posecuju sever norveske jer veruju da polarna svetlost poboljsava potenciju.


Не знам, али не чуди ме. Овде се сад једе плацента да се буде леп, а једном давно сам прочитао (не знам да ли је истина) да је неки лик продавао Јапанцима овце подшишане као пудлице. Продаде човек 150 комата пре него што су га скембали. Јапанци, нит су икад видели пудлицу нит овцу, још ако је било скупо, вероватно су у реду стајали да их зајебу.
nim_opet nim_opet 14:50 31.08.2016

Kontrast

Svaki obrok, od onih u mini Udon restoranima do cele kaiseki vecere u Hinokizaki, mi je bio pravo uzivanje - sto zato sto nicega nije bilo previse, sto zato sto je sve, pa i najobicnija tempura, izgledalo kao da je neko proveo celo pre podne pazeci da samo savrseni komadi zavrse na tanjiru. A sa druge strane, u svakoj prodavnici i u automatima - proizvoda, za koje sam se pitao: kako nekome uopste pada na pamet da lanisira, a onda i da kupi recimo sladoled od konjetine: [url=http://www.toptenz.net/top-10-weirdest-japanese-snacks-and-drinks.php][/url]
little_radojica little_radojica 15:00 31.08.2016

Re: Kontrast

A sa druge strane, u svakoj prodavnici i u automatima - proizvoda, za koje sam se pitao: kako nekome uopste pada na pamet da lanisira, a onda i da kupi recimo sladoled od konjetine: http://www.toptenz.net/top-10-weirdest-japanese-snacks-and-drinks.php




Јебига, мора све да се проба, како би се другачије примио газирани јогурт-вода (карупису сода)

tess tess 15:06 31.08.2016

Balans i Jazz

Ne znam, nešto je tako kul u elegantnoj ćirilici (kao iz Politike, nekad), kad pišeš o Japanu..
..ali, ja ću da idem u taj Japan.

:)

p.s. Preporuka i hvala.
little_radojica little_radojica 15:14 31.08.2016

Re: Balans i Jazz

Ne znam, nešto je tako kul u elegantnoj ćirilici (kao iz Politike, nekad), kad pišeš o Japanu..


Е ћирилицом сам почео да куцкам кад сам почео да учим јапански. Па рекох, ако могу да научим 2000 слова и да се дрндам с њима, могу вала и да инсталирам ћириличну тастатуру

Хвала и теби Тес
nim_opet nim_opet 17:58 31.08.2016

Re: Balans i Jazz

tess
Ne znam, nešto je tako kul u elegantnoj ćirilici (kao iz Politike, nekad), kad pišeš o Japanu..
..ali, ja ću da idem u taj Japan.

:)

p.s. Preporuka i hvala.


Doci do Japana uopste nije nesto preterano tesko ili skupo - mene iz NY, zavisi kad kupujem karte, obicno kosta isto leteo do Beograda ili do Tokija (dobro, sad sa Air Serbia nisam jos poredio cene karata). Evo sad gledam, nadjoh kartu na Emiratima za $445 (1-8 Oktobar). Turkish je $606.
bocvena bocvena 19:25 31.08.2016

Re: Balans i Jazz

meni na netu iskoči reklama jedne domaće agencije, kao - popust za porodično putovanje za četvoro u japan. super neki program, oduševim se, 9 dana...cena - oko 5000 eura?!

gde je neki smajli što neutešno plače?

radujem se ovom serijalu!
tess tess 19:27 31.08.2016

Re: Balans i Jazz

ако могу да научим 2000 слова

Respekt. :)
tess tess 19:29 31.08.2016

Re: Balans i Jazz

n_o
Doci do Japana

Pročitam "Dođi do Japana" i oči mi zasuziše..

:))
maksa83 maksa83 19:29 31.08.2016

Re: Balans i Jazz

Е ћирилицом сам почео да куцкам кад сам почео да учим јапански. Па рекох, ако могу да научим 2000 слова и да се дрндам с њима, могу вала и да инсталирам ћириличну тастатуру

Alal vera, ovde je nekima još uvek problem i latinična sa svim našim slovima. (Ko o čemu baba o uštipcima.)
tess tess 21:25 31.08.2016

Re: Balans i Jazz

Od sinoć imam Reddit - kad smo kod uštipaka - pametnjakoviću.
:)
Kraja Kraja 15:46 31.08.2016

...u to ime...

nsarski nsarski 16:04 31.08.2016

Odlicna tema i jos bolji tekst!

Moje ograniceno iskustvo sa japanskom hranom je izvanredno. Tokom mesec dana boravka u Tokiju, sa prijateljem vodicem, rodjenim Tokijcem, koji me je svakog dana vodio da probamo razne weird foods (npr supu od jeguljine jetre u Nariti), imao sam priliku da svasta probam. E sad, verujem da to sto sam probao nije nesto sto Japanci bas svakodnevno konzumiraju. Ali, skoro sve mi se svidelo.
Ne bih da prosirujem ovaj komentar, ali imam jedno pitanje.

Naime, bio sam - negde oko Nove Godine - u nekom velikom hramu u Tokiju, nesto nalik na vasar kod nas, gde ljudi idu da se zapahnu onim dimom, i gde ima raznih kioska/prodavnica gde su prodavali suvenire (cak neke sa slikom Piksija!), raznu hranu, i slicno. E, na jednom mestu sam probao neke puzeve pravljene na rostilju. Puz, velicine pakle cigareta, se stavi na rostilj i povremeno zaliva soja sosom. Ima ono stopalo, tvrdo kao kost (koje se, naravno, odstrani), i veoma su ukusni. Ja sam smazao 5 komada s uzivanjem.
Nesto nalik ovima (koje sam pre par dana sam pravio u Crnoj Gori):
little_radojica little_radojica 16:13 31.08.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

Ne bih da prosirujem ovaj komentar, ali imam jedno pitanje.


Хвала професоре, само, не видим питање

Ако питаш како се зову, немам појма, али могу да изгуглам. Ја сам их јео једном у Тоба-Исе регији где су их израњале оне Ама, жене-рониоци. Сад ћу да видим
nsarski nsarski 16:21 31.08.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

Ако питаш како се зову, немам појма, али могу да изгуглам. Ја сам их јео једном у Тоба-Исе регији где су их израњале оне Ама, жене-рониоци. Сад ћу да видим


E, to pitam (izvini, nabacio sam neki virus u CG pa sam malo nekoherentan), kako se zovu. To je, koliko kapiram, popularno jelo u Japanu. Mislim, valja se na sajmovima, a to je neki pokazatelj.
Iskren da budem, ne znam ni kako se ovi iz CG zovu. :( Ali, dobri su sa pastom, recimo.
little_radojica little_radojica 16:40 31.08.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

nsarski
Ако питаш како се зову, немам појма, али могу да изгуглам. Ја сам их јео једном у Тоба-Исе регији где су их израњале оне Ама, жене-рониоци. Сад ћу да видим


E, to pitam (izvini, nabacio sam neki virus u CG pa sam malo nekoherentan), kako se zovu. To je, koliko kapiram, popularno jelo u Japanu. Mislim, valja se na sajmovima, a to je neki pokazatelj.
Iskren da budem, ne znam ni kako se ovi iz CG zovu. :( Ali, dobri su sa pastom, recimo.




Sazae се зову. Ено их на роштиљу код Ама-баке, вероватно си на те мислио. Има их и по супермаркетима.

nsarski nsarski 17:01 31.08.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

Sazae се зову. Ено их на роштиљу код Ама-баке, вероватно си на те мислио. Има их и по супермаркетима.

E, bas ti! Hvala ti, onoliko.
little_radojica little_radojica 17:13 31.08.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

nsarski
Sazae се зову. Ено их на роштиљу код Ама-баке, вероватно си на те мислио. Има их и по супермаркетима.

E, bas ti! Hvala ti, onoliko.


Нема на чему! Хвала теби, добро си ме подсетио, морам негде да углавим и причу о овим женама и тој клопи која је ту пала.
nim_opet nim_opet 18:01 31.08.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

little_radojica
Ne bih da prosirujem ovaj komentar, ali imam jedno pitanje.


Хвала професоре, само, не видим питање

Ако питаш како се зову, немам појма, али могу да изгуглам. Ја сам их јео једном у Тоба-Исе регији где су их израњале оне Ама, жене-рониоци. Сад ћу да видим

Abalone.
nsarski nsarski 19:19 31.08.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

Abalone.

Ne, abalone je ono sto mi zovemo "Petrovo uvo" i on je izvanredan, ali je zasticena vrsta skoro svugde u svetu. Pa i u Japanu, verujem. U poslednje vreme su popularne farme ovih skoljki.
nim_opet nim_opet 14:26 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

nsarski
Abalone.

Ne, abalone je ono sto mi zovemo "Petrovo uvo" i on je izvanredan, ali je zasticena vrsta skoro svugde u svetu. Pa i u Japanu, verujem. U poslednje vreme su popularne farme ovih skoljki.

U severnoj Kaliforniji je mozda zasticen, ali ga imas u svakom restoranu u Monterey-u :)
nsarski nsarski 18:23 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

Ali, dobri su sa pastom, recimo.


Evo mojih kreacija od pre neki dan. Nije japanski, ali ima elemenata:
Puzevi i slicno
little_radojica little_radojica 18:29 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

nsarski
Ali, dobri su sa pastom, recimo.


Evo mojih kreacija od pre neki dan. Nije japanski, ali ima elemenata:
Puzevi i slicno


Не ради линак
nsarski nsarski 18:36 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

Probaj OVAKO
nsarski nsarski 18:39 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

U severnoj Kaliforniji je mozda zasticen, ali ga imas u svakom restoranu u Monterey-u :)


Good to know. Hvala. Kad sledeci put navratim...
little_radojica little_radojica 18:50 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

nsarski
Probaj OVAKO


Неће ни тако, грешка 404 (и малопре је била иста грешка)
nsarski nsarski 19:14 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

little_radojica
nsarski
Probaj OVAKO


Неће ни тако, грешка 404 (и малопре је била иста грешка)

Bemliga. Sve sto mogu da kazem idi na google+ i nadji Nenad Svrakic, moj polsednji post.
freehand freehand 19:39 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

nsarski
little_radojica
nsarski
Probaj OVAKO


Неће ни тако, грешка 404 (и малопре је била иста грешка)

Bemliga. Sve sto mogu da kazem idi na google+ i nadji Nenad Svrakic, moj polsednji post.

Jebiga, profo, da barataš jezicima znao bi i šta je i kako se zove i đe se naboljesprema vrhunski.

nsarski nsarski 20:26 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

freehand
nsarski
little_radojica
nsarski
Probaj OVAKO


Неће ни тако, грешка 404 (и малопре је била иста грешка)

Bemliga. Sve sto mogu da kazem idi na google+ i nadji Nenad Svrakic, moj polsednji post.

Jebiga, profo, da barataš jezicima znao bi i šta je i kako se zove i đe se naboljesprema vrhunski.


Ih, tek sad videh! Da, kad su u pitanju imena riba (kako morskih, tako i recnih), tu sam prilicno dobar. Dakle scorpio fish, anglerfish, i tutti-frutti kombinacija koje si okacio, to znamo. Ne znam sta je poenta.
Ja sam ovo prikazano na g+, skromno, spremio svojim minornim znanjem (uz malu pomoc znalaca). Nemam nikakve globalne pretenzije, iskreno.
freehand freehand 20:37 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

nsarski
freehand
nsarski
little_radojica
nsarski
Probaj OVAKO


Неће ни тако, грешка 404 (и малопре је била иста грешка)

Bemliga. Sve sto mogu da kazem idi na google+ i nadji Nenad Svrakic, moj polsednji post.

Jebiga, profo, da barataš jezicima znao bi i šta je i kako se zove i đe se naboljesprema vrhunski.


Ih, tek sad videh! Da, kad su u pitanju imena riba (kako morskih, tako i recnih), tu sam prilicno dobar. Dakle scorpio fish, anglerfish, i tutti-frutti kombinacija koje si okacio, to znamo. Ne znam sta je poenta.
Ja sam ovo prikazano na g+, skromno, spremio svojim minornim znanjem (uz malu pomoc znalaca). Nemam nikakve globalne pretenzije, iskreno.

Ama vide li prevod za Grdobu čistu?
nsarski nsarski 20:42 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

Ama vide li prevod za Grdobinu čiustu?


Ah, pa to je posebna tema (!), ali neka se linvgisti njom bave. Ja se ludo zabavljam citajuci riblje jelovnike na raznim meridijanima. Neko bi mogao da napise sjajan blog o tome.

EDIT: Da, Ameri je (grdobu) zovu monkfish. Prosto.
freehand freehand 20:48 01.09.2016

Re: Odlicna tema i jos bolji tekst!

EDIT: Da, Ameri je (grdobu) zovu monkfish. Prosto.

To je sjajno, no ja pokušavam sebi da predstavim Amera koji u restoranu u Budvi naročuje Deformity i teško mi ide.
alselone alselone 17:27 31.08.2016

Super tema i lepo obradjeno

Jedva cekam da procitam taj uvod o socijalnom aspektu rucavanja. Moje veoma ograniceno iskustvo iz Azije (sto kada sam isao tamo, sto kada su nama dolazili gosti) je da oni mnogo vise paznje i postovanja posvecuju obrocima, dok mi* njima verovatno licimo kao gomila majmuna koja se dere i jede u isto vreme.

*zapadnjaci, pogotovo talijani. Imamo jednog talijana u firmi, pre nas je radio za neku italijansku ali su ga ovi iznajmili nekim japanjerosima. Uglavnom, covek je isao u 7 uvece kuci, ubedljivo prvi, i jos su kasnije japanci zvali maticnu firmu da se zale kako rano ide sa posla. On se malo osusio i propo tamo na poslu pa se vratio.
little_radojica little_radojica 17:51 31.08.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Moje veoma ograniceno iskustvo iz Azije (sto kada sam isao tamo, sto kada su nama dolazili gosti) je da oni mnogo vise paznje i postovanja posvecuju obrocima, dok mi* njima verovatno licimo kao gomila majmuna koja se dere i jede u isto vreme.


Дада, осим кад је укључено алкохолисање. Е онда се опусте па почну да брљаве, а ми* се само смешкамо и ватамо их да не падну на носеве Мислим, у Јапану, можда и Кореји, Кинези већ можда мање/другачије лочу?

*Европљани, Словени

Uglavnom, covek je isao u 7 uvece kuci, ubedljivo prvi, i jos su kasnije japanci zvali maticnu firmu da se zale kako rano ide sa posla. On se malo osusio i propo tamo na poslu pa se vratio.


Обрнут проблем кад је колега мог пријатеља, Јапанац, ишао у Сиднеј да нешто набуџи. У пет никог нема, он остаје до 11 (њему само да што пре заврши па да иде кући). Онда се жалили ови из Сиднеја том мом пријатељу (он је овом Јапанцу био шеф уствари) па је он морао да му објасни да покупи прње у 5 и ради у хотелу, јер ће га Аустралијанци сматрати глупим што остаје дуже. У Јапану не идеш кући пре шефа, чак и кад то убија продуктивност. Сад нешто Абе покреће ту тему, али проћи ће деценије док се ту нешто не промени.
alselone alselone 18:08 31.08.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Кинези већ можда мање/другачије лочу?


Ma kakvi, zderu i oni kvalitetno, samo im manji kapacitet. Nas 4, preko cetir metera zajedno, i oni seli sa nama da se mere. Kaze ovaj jedan krkan "ajde jos jednu turu da narucimo, da ih poizvrcemo pa da idemo u hotel", kaze drugi "aj jos dve pa da spajamo kleme". Tako i bilo.

Обрнут проблем кад је колега мог пријатеља, Јапанац, ишао у Сиднеј да нешто набуџи. У пет никог нема, он остаје до 11 (њему само да што пре заврши па да иде кући). Онда се жалили ови из Сиднеја том мом пријатељу (он је овом Јапанцу био шеф уствари) па је он морао да му објасни да покупи прње у 5 и ради у хотелу, јер ће га Аустралијанци сматрати глупим што остаје дуже. У Јапану не идеш кући пре шефа, чак и кад то убија продуктивност. Сад нешто Абе покреће ту тему, али проћи ће деценије док се ту нешто не промени.

Mi smo imali situacije da kada odemo na projekte i kada radimo dok ne zavrsimo bez radnog vremena imamo veliki otpor klijentske firme jer se radnici bune zbog prekovremenih sati (koji se naravno debelo placaju, al je njima vaznije slobodno vreme) koje moraju da provedu sa nama u firmi dok mi ne zavrsimo posao. Onda se to najcesce svede na neki kompromis, tipa ostajemo do 7, 8 na poslu, Iako bi oni da odemo u 5 a mi bi smo radili u tri smene dok ne zavrsimo.
maksa83 maksa83 18:12 31.08.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

dok mi* njima verovatno licimo kao gomila majmuna koja se dere i jede u isto vreme.

Da, oni imaju fore u vezi sa jelom. Npr. jesti bilo šta u hodu - čak i sladoled - je veliki faux pas, to je nezamislivo. Tako da imaš scenu sladoledžijnice oko koje su načičkani ljudi koji tu srču i ližu i dok ne pojedu ne mrdaju dalje.
principessa_etrusca principessa_etrusca 18:47 31.08.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

dok mi* njima verovatno licimo kao gomila majmuna koja se dere i jede u isto vreme.

*zapadnjaci, pogotovo talijani.

Баш ми је данас један Талијан оговарао Енглезе. Каже да су енглеске навике у вези са јелом сасвим нецивилизоване: ко је још видео да се кафа пије са сендвичем или салатом, већ треба прво да се руча, па се онда пије еспресо.
mariopan mariopan 18:50 31.08.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Питање у вези посла

Негде сам читала да нерадо користе годишње одморе? Сматрају да им не треба или шта?

Иначе, видела сам у некој емисији како спремају своја возила за јавни превоз, одбројава секундара на екрану а екипа улази у возило и само пролази...једни скупе папириће (којих нема) други за њима бришу седишта, трећи чисте и сви само прођу кроз возило и оно је чисто. Мислим да је био метро. Нико није журио, нико није трчао а оно почишћено за минут.

Каква организација, дисциплина...да им човек скине капу.
Atomski mrav Atomski mrav 20:00 31.08.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Uglavnom, covek je isao u 7 uvece kuci, ubedljivo prvi, i jos su kasnije japanci zvali maticnu firmu da se zale kako rano ide sa posla. On se malo osusio i propo tamo na poslu pa se vratio.



Pre par godina je jedan Švajcarac na privremenom radu u Norveškoj zakazao sastanak u 5 popodne. Niko se nije pojavio na sastanku a lik je posle izaš'o u novinama (i to u norveškoj Politici) u stilu - vid' budale.
blogovatelj blogovatelj 04:35 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

dok mi* njima verovatno licimo kao gomila majmuna koja se dere i jede u isto vreme.


Na pojedinim mestima gde sam radio imao sam rituale sa koleginicama i kolegama da razmenjujemo hranu koju donesemo za ručak. Tako sam upoznao čari kuhinja dalekog istoka i podkontinenta.
Jednom prilikom uspeo sam da zgrozim koleginicu Kineskinju kad sam je ponudio perfektnom dimljenom slaninom. Bila je šokirana kako mogu da jedem živo meso. Džaba je bilo svo moje objašnjavanje da meso nije živo nego dimljeno.
Od te iste koleginice sam recimo probao kolač pravljen od graška. Kinezi, kao i Japanci, skoro uopšte ne koriste mleko i mlečne proizvode u ishrani, pa samim tim nemaju nikakvu vrstu slatkiša u koje se oni dodaju. Ali im je zato osnova za poslastice pasulj, a kao što rekoh, od te koleginice sam naučio da to može biti i grašak.
Da, još i pitanje za Radojicu vezano za Japansku ishranu. Moj prijatelj, Srbin, oženjen je Japankom iz Osake. Ona sva u čudu gleda nas zapadnjake kad jedemo trešnje. Valjda se to kod njih ne jede, šta li.
little_radojica little_radojica 06:10 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Негде сам читала да нерадо користе годишње одморе? Сматрају да им не треба или шта?


Веома компликовано. Пази, има једна ствар, они имају јако пуно слобдних дана, дупло више него Немци и Французи, мислим 22. Тако да је пуно продужених викенда. Три пута годишње се ти нерадни дани нагурају један за другим тако да се споји 5-7 дана слободно (Златна недеља у мају, Обон у августу, и око Нове године). Тад искористе да скокну кући на село или оду негде на камповање, обалу, на скијање и којекуде.
Тојота рецимо има свој календар где кад погледаш има плаћених слободних дана као Немац годишњег одмора. Пропадају само годишњи одмори који су плус (око две недеље), односно то се искористи исцепкано и не баш све (тако испадне да они користе 5-7 дана годишњег одмора и та вест обиђе свет седамнаест пута док кажеш кекс). Оно што нема је да се спајају одмори и да те нема у фирми три недеље. То је просто као да те не интересује фирма, као да си непотребан тамо. Ако могу без тебе три недеље, месец дана, који ћеш им онда, такав неки трип. И није то сасвим без разлога зато што пуно значи кад ти клијенту увек можеш да изађеш у сусрет без да га оптерећујеш својим кадровским проблемима ("човек који ради на вашем предмету је на одмору, молимо вас јеб'те се месец дана док се он не врати..."
Наравно, највише најебавају они што раде по великим фирмама, корпорацијама, они су под великим притиском, али су ипак мањина. Они што раде по фабрикама и мањим фирмама имају флексибилније услове, као и свуда.
alselone alselone 07:11 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

аже да су енглеске навике у вези са јелом сасвим нецивилизоване


Engleske higijenske navike i navike u vezi sa jelom i picem su potpuno necivilizovane, tu se skroz slazem.
alselone alselone 07:13 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Pre par godina je jedan Švajcarac na privremenom radu u Norveškoj zakazao sastanak u 5 popodne. Niko se nije pojavio na sastanku a lik je posle izaš'o u novinama (i to u norveškoj Politici) u stilu - vid' budale.


Bio moj drugar na nekom seminaru tamo kod vas u Skandinaviji i u 4 se zavrsavaju predavnja, profa se pakuje, on strcava dole u amfiteatru i:

- Izvinite profesore, da li moze 5 minuta, samo jedno kratko pitanje.
- Ne, vidimo se sutra.

alselone alselone 07:14 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Od te iste koleginice sam recimo probao kolač pravljen od graška. Kinezi, kao i Japanci, skoro uopšte ne koriste mleko i mlečne proizvode u ishrani, pa samim tim nemaju nikakvu vrstu slatkiša u koje se oni dodaju.


Kinezima je paradajz voce, tako da komotno mozes da nadjes kolac sa kriskom ceri paradajza na vrhu. A sto kazes jos sve bez mleka - kuku majko kakvi su im slatkisi.
little_radojica little_radojica 07:16 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Jednom prilikom uspeo sam da zgrozim koleginicu Kineskinju kad sam je ponudio perfektnom dimljenom slaninom.


Одакле ли је та, из које ли је пандојебине? Ја сам једину сланину и то праву, не панчету/барену/сапуњару, купио у кинеској продавници. И кад сам је видео очи ми се обрадовале, реко сад жена думеси правог хлеба па кад замезим, сланине, лука, парадаиза... А Кинез ме упозорава (пошто је скупо било), пита јесам ли сигуран да хоћу то да купим, не могу после да вратим. Једино што је та кинеска сланина баш преслана и ретко је имају у продавници.
little_radojica little_radojica 07:24 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Da, još i pitanje za Radojicu vezano za Japansku ishranu. Moj prijatelj, Srbin, oženjen je Japankom iz Osake. Ona sva u čudu gleda nas zapadnjake kad jedemo trešnje. Valjda se to kod njih ne jede, šta li.


Па то је ретко и скупо и нису ни близу укусне и крупне као наш врушт. Метну једну одозго на пудинг или тако нешто. Или кад купе, купе шаку за 400-500 јена, поделе са друштвом, свако поједе по пар комада и то је то. Генерално се воће много мање једе и скупо је. Она се вероватно чуди како их једете. У чинију па пред себе, па док не потера
little_radojica little_radojica 07:28 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Kinezima je paradajz voce, tako da komotno mozes da nadjes kolac sa kriskom ceri paradajza na vrhu. A sto kazes jos sve bez mleka - kuku majko kakvi su im slatkisi.


Парадајз ваљда и јесте воће, као што је лубеница званично поврће. Кинези имају варијанту да пошећере парадајз, оставе у фрижидеру и касније једу као слаткиш.
Јапанци лубеницу посоле па онда једу. Био сам скептичан док нисам пробао.
alselone alselone 08:08 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Парадајз ваљда и јесте воће, као што је лубеница званично поврће. Кинези имају варијанту да пошећере парадајз, оставе у фрижидеру и касније једу као слаткиш.
Јапанци лубеницу посоле па онда једу. Био сам скептичан док нисам пробао.


Da, da, znam, nego se na zapadu odomacila suprotna praksa, pa ti je malo cudno kad vidis ljude kako jedu kolac sa paradajzom ili kad ga jedu kao jabuku na ulici.
svarog svarog 10:14 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

pa ti je malo cudno kad vidis ljude kako jedu kolac sa paradajzom ili kad ga jedu kao jabuku na ulici.


Pa ovo je malo nezgodno ako je paradajz zreo kako treba, jedino sa portiklom
mada ja volem tako da ga uberem u bašti i pojedem i kad mi je klinac ima godinu i po, dve naučio i njega, ali posle tog leta više nije hteo da okusi paradajz. nemam pojma što
Milan Novković Milan Novković 10:26 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Engleske higijenske navike i navike u vezi sa jelom i picem su potpuno necivilizovane, tu se skroz slazem.

Jes haos, dok se ne navikneš - može polako, a može i šok terapija: u sitne sate subotnje vidiš lads i laddetes kako se valjau po ulicama pijani, u onome što su pre toga jeli i pili, i sinhronizovao si se sa Englezima

I tako naviknuti mi odemo u Atami (deo dvonedeljnog godišnjeg u Japanu), na putu od Tokija do Kjotoa, tamo neki bolji inn uzmemo još iz samurajskih dana stil, kada od drveta, okna na vratima od pirinčanog papira (Radojice?!) ... - stave nam kimona, daju papuče i nauče kad obuvamo papuče, kad izujemo - ja mislim da sam ženi tamo što je pazila na nas skratio život par godina grešeći, pokušavajući da u papučama u kojima sam bio u kupatilu uđem u dnevni boravak
maksa83 maksa83 12:01 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

alselone
аже да су енглеске навике у вези са јелом сасвим нецивилизоване


Engleske higijenske navike i navike u vezi sa jelom i picem su potpuno necivilizovane, tu se skroz slazem.

Samo da se notira šta radi japanski seljak - How A Japanese Cucumber Farmer is Using Deep Learning and Tensorflow. Pa ti vidi...
maksa83 maksa83 12:05 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Каква организација, дисциплина...да им човек скине капу.

A posvećenost...

Ovaj tip hteo da bude Kamikaza, rekli mu "ne može, imaš ženu i dvoje dece" i onda žena udavila obe ćerke pa sebe da ispoštuje njegovu odluku, i njega onda prime da bude Kamikaza.

Džapen, men...
mariopan mariopan 12:39 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

little_radojica
Kinezima je paradajz voce, tako da komotno mozes da nadjes kolac sa kriskom ceri paradajza na vrhu. A sto kazes jos sve bez mleka - kuku majko kakvi su im slatkisi.


Парадајз ваљда и јесте воће, као што је лубеница званично поврће. Кинези имају варијанту да пошећере парадајз, оставе у фрижидеру и касније једу као слаткиш.
Јапанци лубеницу посоле па онда једу. Био сам скептичан док нисам пробао.

Грци једу лубеницу са фета сиром. Страшно.
tyson tyson 13:13 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Јапанци лубеницу посоле па онда једу. Био сам скептичан док нисам пробао.

Isto i na američkom jugu; moguće da su od njih pokupili, da li kao skorojevići, da li od okupacionih vojnika.

Mene jedna Južnjakinja i dan danji pokušava da prevede na tu tamnu stranu; bio sam skeptičan i ja dok nisam probao, a onda je skepsa prešla u iskreno gađenje


vladimir petrovic vladimir petrovic 13:32 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Maksa 83
A posvećenost...

Ovaj tip hteo da bude Kamikaza, rekli mu "ne može, imaš ženu i dvoje dece" i onda žena udavila obe ćerke pa sebe da ispoštuje njegovu odluku, i njega onda prime da bude Kamikaza.

Džapen, men...


Posvećenost, kažeš.

Da to nisi pomenuo. Makso, ne bih se javio, mada je Radojičin blog – dobar.

Mene, naravno, reč posvećenost podseća na Jukija Mišimu i na njegovu novelu „Patriotizam“. Tamo poručnik jedne elitne carske jedinice, vrši hara-kiri (sepuku), jer ne može da strelja nekolicinu bivših kolega koji su se pobunili protiv cara. On ima podeljenu lojalnost prema caru i svojim bivšim kolegama-buntovnicima, pa se odlučuje da sačuva čast na samurajski način – vršenjem ritualnog samoubistva. U tom uzvišenom činu pridružuje mu se mlada supruga, jer shvata da njen muž ne treba da živi duže od svojih bivših kolega, te se njih dvoje odlučuju na zajedničko samoubistvo. Supruga Reiko odlučuje, dakle, da prati svog muža u smrt i nijednog trenutka se ne koleba u tome. U dubini svoje čedne duše ona jednostavno oseća da mora sebe pridodati velikom moralnom principu u koji njen muž-oficir tako čvrsto veruje. Stoga je sporedno da li ona stvarno shvata tragediju svog čina, jer sve što shvata jeste da se mora pridružiti mužu koga voli. Treba još reći da je mužu bilo trideset, a ženi dvadeset tri godine, a beše prošlo samo pola godine od njihovog venčanja.

Sâm Mišima snimio je istoimeni film po toj noveli (premijeru imao u Parizu), tako što se u filmu pojavljuju samo poručnik i njegova supruga, a radnja filma događa se u polupraznoj sobi sa belim zidovima na kojima jedino stoji parola “Šisei”, u značenju “potpune posvećenosti”.


little_radojica little_radojica 15:20 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

А ту су и оне средњошколке што су се побацале са стена у море да не падну у руке окупатору...
blogovatelj blogovatelj 18:11 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Bio moj drugar na nekom seminaru tamo kod vas u Skandinaviji i u 4 se zavrsavaju predavnja, profa se pakuje, on strcava dole u amfiteatru i:

- Izvinite profesore, da li moze 5 minuta, samo jedno kratko pitanje.
- Ne, vidimo se sutra.


To je meni profesor Vujanovic rekao, od slova do slova isto. I istim povodom.
Da bre, podseti me sad, on mi je predavao mehaniku 2 na trecoj godini, ali sam na cetvrtoj imao predmete metode optimizacije 1 i 2 i ucio iz njegove knjige. Majstor je knjigu napisao dok je radio u Japanu. Predavao optimizaciju Japancima, znaci da je bio mag.

PS. Nije od slova do slova isto. rekao mi je sledece nedelje, posto smo kod njega imali predavanja jednom nedeljno.
blogovatelj blogovatelj 18:16 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Kinezima je paradajz voce, tako da komotno mozes da nadjes kolac sa kriskom ceri paradajza na vrhu.


Paradajz i jeste voce.
Kad sam se tek doselio u Kanadu kupio sam teglu kiselih krastavaca, pravljenu za kineske musterije. Ja mlad i neiskusan, procitam sweet na tegli i racunam da to znaci da krastavci nisu mnogo kiseli, a lepo su mi napisali da su slatki. Da vidis divote kad sam probao! Oni zasecereni do bola.

PS. Sto mi poteraste secanja. Kad sam ziveo u Torontu vodio sam bio sefa Kineza na burek i jogurt. Umalo nije povratio od jogurta, a on savrsen, kao moja baba sto je pravila u selu u Makedoniji. Kaze da je ocekivao da bude sladak, iako mu to ni u ludilu nisam napomenuo.
Burek mu se svideo onako.
blogovatelj blogovatelj 18:20 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Одакле ли је та, из које ли је пандојебине?


Onaj deo ispod Pekinga sto izlazi na more.
little_radojica little_radojica 18:39 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Kaze da je ocekivao da bude sladak, iako mu to ni u ludilu nisam napomenuo.

Овде је исто сладак, тај што се пије... Баш сам данас купио један након неколико година, замафијао ми Фри са оном његовом причицом. Купио да проверим да се нису опаметили и нааправили несладак јогурт. Ама јок. Страшно је то што ми сад није изазвао никакво гађење као кад сам га први пут пробао, само благо разочарање.
Главни бренд је Булгариа (немојте рећи Драгољубу). Има и несладак, као кисело млеко, али није то то...
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:41 01.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Ovaj tip hteo da bude Kamikaza, rekli mu "ne može, imaš ženu i dvoje dece" i onda žena udavila obe ćerke pa sebe da ispoštuje njegovu odluku, i njega onda prime da bude Kamikaza.

Какав фокус...
vcucko vcucko 07:05 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

blogovatelj


PS. Sto mi poteraste secanja. Kad sam ziveo u Torontu vodio sam bio sefa Kineza na burek i jogurt. Umalo nije povratio od jogurta, a on savrsen, kao moja baba sto je pravila u selu u Makedoniji. Kaze da je ocekivao da bude sladak, iako mu to ni u ludilu nisam napomenuo.
Burek mu se svideo onako.

Kinezi (valjda i Japanci) nisu za konzumiranje mleka i mlečnih proizvoda. Inače jedu sve što na zemlji raste, gamiže, hoda, leti, u vodi pliva itd. ali jedina materija (uz med?) koja postoji i služi samo za jelo - mleko sisara - po njima to odrastao čovek ne treba da uzima.
Možda i i ma istine u tome, ne znam, samo znam da život bez sira i nema mnogo smisla
nikvet pn nikvet pn 10:17 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

vcucko
Kinezi (valjda i Japanci) nisu za konzumiranje mleka i mlečnih proizvoda.


То је делимично тачно. Одрасли немају желудачни фермент лактазу која вари лактозу и свеже млеко им је несварљиво. То је разлика од осталих људских раса које (већином) и у одраслом добу располажу лактазом па стога и могућношћу варења млека. Управо зато је у остатку света млечно говедарство развијено.

Пример: теле је сисар, јелтакотакоје. Кад се отели доји мајку и то му је једина храна. После месец дана почиње полако да узима и кабасту храну, желудац се постепено трансформише у четвороделни (четворотактни) и са отприлике три-четири месеца старости више не може да вари млеко већ само кабасту биљну храну.

Вратимо се на жуту расу. Свеже млеко и млечни производи нису исто. Млечни производи који прерадом изгубе лактозу итекако су им сварљиви. Управо зато сада Кина креће са масовним узгојем млечних говеда. А зашто? Па замислите тржиште од пар милијарди јогурта на дан, ето зато.
little_radojica little_radojica 11:09 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Е хвала ти Никвете, као брату! Знам да због нечега одраслима млеко не треба, али нисам могао да се сетим зашто.

Да ли исто/слично важи и за остале расе? (нису ваљда само Јапанци слични телићима :) ) Мислим, можда не изгубимо тај фермент сасвим???
apacherosepeacock apacherosepeacock 11:15 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

nikvet pn
vcucko
Kinezi (valjda i Japanci) nisu za konzumiranje mleka i mlečnih proizvoda.


То је делимично тачно. Одрасли немају желудачни фермент лактазу која вари лактозу и свеже млеко им је несварљиво. То је разлика од осталих људских раса које (већином) и у одраслом добу располажу лактазом па стога и могућношћу варења млека. Управо зато је у остатку света млечно говедарство развијено.

Пример: теле је сисар, јелтакотакоје. Кад се отели доји мајку и то му је једина храна. После месец дана почиње полако да узима и кабасту храну, желудац се постепено трансформише у четвороделни (четворотактни) и са отприлике три-четири месеца старости више не може да вари млеко већ само кабасту биљну храну.

Вратимо се на жуту расу. Свеже млеко и млечни производи нису исто. Млечни производи који прерадом изгубе лактозу итекако су им сварљиви. Управо зато сада Кина креће са масовним узгојем млечних говеда. А зашто? Па замислите тржиште од пар милијарди јогурта на дан, ето зато.



E, zasto samo azijati imaju taj problem (nedostatak) u odnosu na sve druge rase kad je mleko u pitanju?

Ja (mislim svi mi) sam se naslusala u poslednje vreme 'teorija' (koje potraju dok ih ne zamene neke druge) sta treba jesti a sta ne treba, pa odjednom cujem od raznih kako mleko nikako ne treba piti jer ne sluzi nicemu osim bebama.

Ja pijem mleko (i sve mlecne proizvode obozavam) kad mi se pije, kravlje, kozije, soja ponekad i ne primecujem da mi skodi, mislim, sadrzi kalcijum i kako je to sad odjednom steti odraslima?
cassiopeia cassiopeia 12:20 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

apacherosepeacock

E, zasto samo azijati imaju taj problem (nedostatak) u odnosu na sve druge rase kad je mleko u pitanju?

Ja (mislim svi mi) sam se naslusala u poslednje vreme 'teorija' (koje potraju dok ih ne zamene neke druge) sta treba jesti a sta ne treba, pa odjednom cujem od raznih kako mleko nikako ne treba piti jer ne sluzi nicemu osim bebama.

Ja pijem mleko (i sve mlecne proizvode obozavam) kad mi se pije, kravlje, kozije, soja ponekad i ne primecujem da mi skodi, mislim, sadrzi kalcijum i kako je to sad odjednom steti odraslima?


Postalo je sluđujuće kakvih sve informacija ima o tome šta da se jede, pije da budeš zdrav i umreš mator.

Jedna od teorija kaže da mleko i mlečni proizvodi nikako nisu dobri.
First, dairy is hardly the only source of dietary calcium out there. Second, the calcium from other food sources is actually more absorbable than the calcium in dairy. Third, bone health is determined by a whole lot more than just calcium.

Imaš ovde detaljnije o mleku The Great Dairy Debate
nikvet pn nikvet pn 12:56 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

little_radojica
Знам да због нечега одраслима млеко не треба, али нисам могао да се сетим зашто.

Да ли исто/слично важи и за остале расе?


Свим сисарима, па и бебама жуте расе млеко је прва храна, неопходни старт. Надаље - како ко.

Биљоједи сисари брзо губе потребу и могућност да варе млеко (производња фермента лактазе престаје, развија се лучење других ензима) и лако се прештелују на биљну храну.

Код месоједа то није случај, фермент лактаза остаје активан и у адултном добу; дакле варење млека није проблем.

Сваштоједи, омниворе, где и ми припадамо већином могу да варе млеко. Мањина, где припада и жута раса људи одрастањем губи ту привилегију. Зато је у њиховој култури производња млека безначајна. Преостају неке егзоте као кобиље, јаково, бивоље али махом као прерађевине. Имају они говедарство какво-такво али месно, не млечно. Такође и егзибиције са телади предуго на млеку па је то месо као најнај (нисам пробао па не могу да судим).

apacherosepeacock
E, zasto samo azijati imaju taj problem (nedostatak) u odnosu na sve druge rase kad je mleko u pitanju?


То стварно немам појма зашто.

Ja pijem mleko (i sve mlecne proizvode obozavam) kad mi se pije, kravlje, kozije, soja ponekad i ne primecujem da mi skodi, mislim, sadrzi kalcijum i kako je to sad odjednom steti odraslima?


Само настави и не осврћи се на пропаганду и лобирање.
apacherosepeacock apacherosepeacock 13:31 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

nikvet


Hvala na odgovoru, da, nemam nameru da se odreknem mleka i mlecnih proizvoda ni pod razno..apsolutno nema nikakvog razloga za to.

cass


Hvala za link, da to me je interesovalo - zena samo kaze da i druga hrana osim mleka i mlecnih je izvor kalcijuma sto naravno svi znamo.

Odnosno, nema pomena o tome da je odrasloj osobi mleko nepotrebno ili nekorisno, samo govori onima (zabrinutima za nedovoljno unosenje kalcijuma) koji smatraju da mleko treba konzumirati iskljucivo kao najveceg snabdevaca kalcijuma.

Ja sam prvenstveno to pomenula zato sto cujem da mnogi tvrde da mleko odrasli ne treba uopste da konzumiraju (kazu ne koristi nicemu) tako da je ispalo da je mal ne stetno, sto smatram potpuno neutemeljeno, da ne kazem blesavo (naravno minus onima ciji organizam ne tolerise ili jednostavno ne prija ukus).

To sa netolerancijom kod azijata, pretpostavljam da je doslo nekad davno do neke mutacije, sta li?




nim_opet nim_opet 13:50 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

vcucko
blogovatelj


PS. Sto mi poteraste secanja. Kad sam ziveo u Torontu vodio sam bio sefa Kineza na burek i jogurt. Umalo nije povratio od jogurta, a on savrsen, kao moja baba sto je pravila u selu u Makedoniji. Kaze da je ocekivao da bude sladak, iako mu to ni u ludilu nisam napomenuo.
Burek mu se svideo onako.

Kinezi (valjda i Japanci) nisu za konzumiranje mleka i mlečnih proizvoda. Inače jedu sve što na zemlji raste, gamiže, hoda, leti, u vodi pliva itd. ali jedina materija (uz med?) koja postoji i služi samo za jelo - mleko sisara - po njima to odrastao čovek ne treba da uzima.
Možda i i ma istine u tome, ne znam, samo znam da život bez sira i nema mnogo smisla


Pre nekih 6000 godina, na podrucju Evrope, taman kada su se lednici povlacili se pojavila mutacija medju lokalnom populacijom, na genu koji iskljucuje proizvodnju laktaze pri odrastanju. Pa su ti pra-evropljani, postali, jedini medju sisarima, koji su mogli da razlazu laktozu, dakle secer u mleku, i u odraslom dobu. U Istocnoj Aziji, cak do 90% populacije ima originalni gen, dakle ima netolerancju na laktozu, tako da sa te strane, sasvim ima smisla sto ne piju mleko. A kad ne pijes mleko, onda ti ni ne pada na pamet da ga evoluiras u druge proizvode...
nim_opet nim_opet 13:53 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

E, zasto samo azijati imaju taj problem (nedostatak) u odnosu na sve druge rase kad je mleko u pitanju?



Nemaju samo Azijati, evo detalja: https://en.wikipedia.org/wiki/Lactase_persistence

a i mape netoleratnosti (tj. % populacije bez mutacije)
apacherosepeacock apacherosepeacock 14:12 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

nim_opet

Ok u stvari belci su mutirali a ne obrnuto

A ovi sa Karibskih ostrva (poreklom Afrikanci) se kunu u pijenje mleka - kazu zato imaju blistavo bele i zdrave zube zato sto ga piju ko vodu..(mapa kaze suprotno)

U Istocnoj Aziji, cak do 90% populacije ima originalni gen, dakle ima netolerancju na laktozu, tako da sa te strane, sasvim ima smisla sto ne piju mleko. A kad ne pijes mleko, onda ti ni ne pada na pamet da ga evoluiras u druge proizvode...


Pa ne, naravno da ima smisla kad im organizam ne preradjuje.
nim_opet nim_opet 14:22 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

A ovi sa Karibskih ostrva (poreklom Afrikanci) se kunu u pijenje mleka - kazu zato imaju blistavo bele i zdrave zube zato sto ga piju ko vodu..(mapa kaze suprotno)

Eh, postoje stepeni intolerancije - a i tradicija je cudo: "ima da pijes mleko, i ja sam pio mleko kad sam bio mali i vidis kako sam porastao" argument :)

A belcima je odgovaralo - u Evropi malo sunca, led se tek povukao, ovi sa mutacijom su imali dodatni izvor vitamina D; oni bez su izumrli :)

apacherosepeacock apacherosepeacock 14:41 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

A belcima je odgovaralo - u Evropi malo sunca, led se tek povukao, ovi sa mutacijom su imali dodatni izvor vitamina D; oni bez su izumrli :)


(koliko mleka pijem) ja sam mutant na kvadrat
cassiopeia cassiopeia 14:58 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Ja sam prvenstveno to pomenula zato sto cujem da mnogi tvrde da mleko odrasli ne treba uopste da konzumiraju (kazu ne koristi nicemu) tako da je ispalo da je mal ne stetno, sto smatram potpuno neutemeljeno, da ne kazem blesavo (naravno minus onima ciji organizam ne tolerise ili jednostavno ne prija ukus).


Različite teorije postoje. Ja sam sklona da verujem da domaće, sirovo, nepasterizovano mleko od krava koje u proleće i leto pasu travu i biljke, a zimi se hrane senom i silažom, jeste vredna namirnica. Pasterizacija ubija vredne sastojke u mleku, menja strukturu mleka i čini ga lošom namirnicom. Ne bih sad da davim detaljima.

Hrvatska je prepoznala značaj sirovog mleka direktno nabavljenog od farmera i imaju mlekomate. Ubaciš par kuna i voila, eto ga sveže mleko u flaši. Sećam se da smo kod bake pili sveže, tek pomuženo mleko i nikad nikom ništa loše od toga.

Jesenas sam imala priliku da svojoj ćerci dam sveže, domaće mleko, i znaš šta je rekla mojoj tetki. Kako bi mi mogli da organizujemo da njoj stiže mleko autobusom :) Kaže taj ukus je nemerljiv sa kupovnim mlekom.
svarog svarog 14:59 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Mleko valjda sprečava vezivanje gvožđa u krvi. Ja sam morao skoro da skinem sina sa mleka kada je imao godinu-godinu i po, pošto je bio malokrvan, ali je i preterivao sa mlekom (naravno nisam ja to sam smislio, pedijatar mi je rekao)
freehand freehand 15:02 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Hrvatska je prepoznala značaj sirovog mleka direktno nabavljenog od farmera i imaju mlekomate. Ubaciš par kuna i voila, eto ga sveže mleko u flaši. Sećam se da smo kod bake pili sveže, tek pomuženo mleko i nikad nikom ništa loše od toga.

Hm... Kolkiko su meni pričali - proizvodnja mleka u Hrvatskoj je desetkovana.
A zimus mi u Rumuniji pričaju kako, kad hoće da piju pravo mleko i jedu pravi sir dođu u Srbiju da kupe.
EU, po svojo prilici, nije baš najsrećnije mesto za domicilnu poljoprivrednu proizvodnju rukija koji u nju ulaze.
cassiopeia cassiopeia 15:12 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

Hm... Kolkiko su meni pričali - proizvodnja mleka u Hrvatskoj je desetkovana.
A zimus mi u Rumuniji pričaju kako, kad hoće da piju pravo mleko i jedu pravi sir dođu u Srbiju da kupe.
EU, po svojo prilici, nije baš najsrećnije mesto za domicilnu poljoprivrednu proizvodnju rukija koji u nju ulaze.


Ne znam detalje u kom pravcu ide proizvodnja mleka koje ide u otkup za preradu u mlekarama. Ovo što sam napisala sam čula od više osoba iz Hrvatske, da mali proizvođači, OPG-ovi kako ih oni zovu, otvaraju mlekomate pri pijacama, nekim marketima, i prodaju svoje mleko. Mlekomat je jasno označen imenom proizvođača. Dakle, jedan proizvođač. Cena je nešto veća od cene mleka u prodavnici, ali ima ljudi koji prepoznaju kvalitet i izdvoje novac.

Mreža mlekomata u Hrvatskoj
cassiopeia cassiopeia 15:19 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

svarog
Mleko valjda sprečava vezivanje gvožđa u krvi. Ja sam morao skoro da skinem sina sa mleka kada je imao godinu-godinu i po, pošto je bio malokrvan, ali je i preterivao sa mlekom (naravno nisam ja to sam smislio, pedijatar mi je rekao)


Ne mleko kao takvo, već protein kazein u mleku i mlečnim proizvodima utiče na smanjenu apsorpciju gvožđa iz hrane. Nizak nivo serumskog gvožđa, feritina, je usko povezan sa povećanom upotrebom mleka i mlečnih proizvoda. To sam našla na pubmed u nekom članku kad sam lečila anemiju.
blogovatelj blogovatelj 15:42 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

A ovi sa Karibskih ostrva (poreklom Afrikanci) se kunu u pijenje mleka - kazu zato imaju blistavo bele i zdrave zube zato sto ga piju ko vodu


To je kokosovo mleko
Jukie Jukie 17:41 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

blogovatelj
A ovi sa Karibskih ostrva (poreklom Afrikanci) se kunu u pijenje mleka - kazu zato imaju blistavo bele i zdrave zube zato sto ga piju ko vodu


To je kokosovo mleko


Pa da, na tim ostrvima i nema hrane za goveda
Jukie Jukie 17:49 02.09.2016

Re: Super tema i lepo obradjeno

nikvet pn
теле је сисар, јелтакотакоје. Кад се отели доји мајку.

Da li se u veterini stvarno kaže da mladunče doji majku? Mi biolozi kažemo da mladunče sisa a da majka doji mladunče.
(sem monotremata koji srču mleko iz udubljenja jer nemaju usne pa ne bi mogli da cuclaju bladavicu)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana