Obrazovanje

Protest studenata Filološkog fakulteta

Krugolina Borup RSS / 06.10.2011. u 18:19

Šalje maca22: vest za blogojavnost

"Mi, studentkinje i studenti Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu, današnjim protestom hoćemo da pokrenemo talas otpora uništavanju visokoobrazovnog sistema koje država sprovodi pod maskom bolonjskih reformi.

Zakon, koji se pod izgovorom reforme obrazovanja sprovodi sada već šestu godinu, samo pruža izgovor državi da iz godine u godinu ulaže sve manje budžetskog novca u naše školovanje. Dok se ministri hvale izgradnjom „ekonomije znanja" sav teret troškova prebacuju na nas i naše porodice.

Oko polovine studenata u nekom trenutku napušta fakultete: zato što ne možemo da plaćamo i školovanje i troškove života, ili zato što smo svesni da će retko ko od nas pronaći posao u struci - a samo diploma Filološkog košta preko pola miliona dinara!

Tretiranje visokog obrazovanja kao elitne usluge koju će koristiti oni koji za nju imaju novca vraća nas vek unazad, u doba bogatih knezova i trgovaca koji su svoju decu slali u Beč da bi ih posle zapošljavali u državnoj upravi i postavljali na upravljačka mesta u svojim preduzećima. Mi nismo upisali fakultet zbog toga. Na desetine hiljada mladih ljudi u Srbiji zbog toga ne može ni da razmišlja o studiranju. Obrazovanje mora da služi napretku društva, a ne „elite"!

Uvođenjem rangiranja pokušali su da nas okrenu jedne protiv drugih, da se tokom čitave godine međusobno borimo za sve manji broj budžetskih mesta, a samofinasiranje postaje neizdrživo. To su godine stresa i neizvesnosti tokom kojih od nas prave suparnike, a ne kolege. Zato je naš prvi zahtev da svi koji su ostvarili 48 ESPB bodova automatski budu upisani na budžet. Naš protest se obraća svim našim koleginicama i kolegama sa drugih fakulteta i univerziteta - krenite sa nama u borbu za ukidanje rangiranja i školarina!

Vodeći takozvani „studentski predstavnici" su nas svih ovih godina vukli za nos, koristeći našu borbu za ličnu promociju i napredak u karijeri. Kontrolisani od strane političkih partija i onih koji sprovode „reformu" protiv koje se borimo, navodili su nas na pogubne metode borbe, zbog čega su mnogi studenti danas demotivisani. Zato smo odlučili da se samoorganizujemo i uzmemo stvari u svoje ruke.

Kada smo saznali nove uslove upisa nije nam bio problem da se organizujemo. Napravili smo Fejsbuk grupu, obavestili koleginice i kolege i dogovorili se o datumu plenuma - sastanka otvorenog za sve studente, na kom svi imaju jednako pravo učešća, reči i glasa. Tu smo utvrdili dnevni red, diskutovali o problemima i bez muke izglasali naše zahteve i metode kojima ćemo se za njih boriti. Ovaj proces traje kraće i svakako je mnogo uspešniji od sednica Studentskog parlamenta Beogradskog Univerziteta koji služi za međupartijske razmirice i izgradnju karijera budućih foteljaša iz DS-a i drugih tajkunskih partija. Pozivamo sve da organizuju plenume na svojim fakultetima i kontaktiraju nas da uspostavimo saradnju i dogovorimo dalje akcije!

Mi smo svesni toga da je država zadužena i da nema novca - ali odbijamo da zbog neodgovorne politike vlasti ispaštamo mi i buduće generacije! Svesni smo i toga da nismo jedini koji trpe zbog ekonomske krize - trpe svi samo ne političari i njihovi finansijeri. Oni svoju decu školuju u inosranstvu, naše roditelje otpuštaju, a nama ne obezbeđuju ni obrazovanje, kamo li radna mesta! Zato pozivamo sve one koji su se našli na udaru krize da nas podrže i pridruže nam se u borbi za prava koja nam pripadaju! Nećemo da plaćamo njihovu krizu!

Znanje nije roba! Znanje je pravo svih, a ne samo bogatih!

Plenum studentkinja i studenata Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu"


 

Macina beleška na marginama:

Studente može pratiti ovde:  http://plenumfiloloskog.blogspot.com/

Na fotografiji  se vidi akcija na prijemu brucoša na Filološkom fakultetu 1. oktobra sada.

Očekujem u javnosti niz tekstova o tome kako su u organizaciji večiti studenti, a to po bolonji ne postoji, te kako su neradnici u pitanju, i kako njih usmeravaju razne cije-snajka-cije. Nije tako. Ne znam gde će se moći pročitati ovo saopštnje, a molim za podršku (da li mogu da molim u ime naroda?). Kakvu god. Hvala. J

Tu sam za pitanja.

http://imageshack.us/photo/my-images/191/skolovanje.jpg/

 



Komentari (171)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

maca22 maca22 21:35 07.10.2011

Re: Džabe krečite...

stopalo
tako da i pored blagih primesa raznih budalesanja u ovom proglasu (izvini maco )

Nemoguće!


Ali nisam ja ovo sastavljala.
maca22 maca22 03:25 08.10.2011

Re: Džabe krečite...

golubica.bg
Besplatno obrazovanje nazalost, ne postoji. Cast izuzecima poput Austrije (gde se i dalje placa, doduse simbolicno) ili Finske,

Besplatno obrazovanje postoji, tih drzava-izuzetaka je malo vise. A tek sto ima gotovo besplatnog obrazovanja (sa solidarnom godisnjom skolarinom od recimo 300 evra, a ne 1500 evra koliko je bilo na Filoloskom).

Ne videh ovaj deo...
ivana23 ivana23 00:19 07.10.2011

***

Nije bas da negde nema para. Moja opstina je u ovoj godini izdvojila novac za 338 zgrada radi uredjenja ulaza, stepenista, prostora oko zgrada...

U mojoj zgradi su stavljene plocice na zidove u ulazu, postavljen niklovan rukohvat (6 stepenika), na plafonu izvedeni gipsarski radovi, stavljene 4 ukrasne zidne lampe i plafonjera - sve u istom stilu.

To je kostalo 180.000 dinara. Nije bilo neophodno.

Novac za sminkanje 338 zgrada mogao je biti dodeljen studentima sa solidnim prosekom i slabijim materijalnim stanjem i uciniti dobro delo. Ionako je jedna lampa vec razbijena prilikom zamene sijalice, a plocice se sa jednog zida odvaljuju.

Spisak zgrada i sredstva izdvojena za svaku pojedinacno.
tyson tyson 07:09 07.10.2011

Re: ***

Nije bas da negde nema para. Moja opstina je u ovoj godini izdvojila novac za 338 zgrada radi uredjenja ulaza, stepenista, prostora oko zgrada...

U mojoj zgradi su stavljene plocice na zidove u ulazu, postavljen niklovan rukohvat (6 stepenika), na plafonu izvedeni gipsarski radovi, stavljene 4 ukrasne zidne lampe i plafonjera - sve u istom stilu.

To je kostalo 180.000 dinara. Nije bilo neophodno.

Kakva je uloga opštine u finansiranju visokog školstva?



alselone alselone 07:51 07.10.2011

Re: ***

tyson

Kakva je uloga opštine u finansiranju visokog školstva?


Pa moglo je, na primer, da se manje sredstava dodeli opstinama pa vise da ostane u budzetu. I onda se to nameni za ubogu studentariju.
tyson tyson 08:39 07.10.2011

Re: ***

Pa moglo je, na primer, da se manje sredstava dodeli opstinama

Misliš, da se vrati opštinama?

Dole decentralizacija, živelo centralno planiranje, a, taj rad...?






ivana23 ivana23 09:39 07.10.2011

Re: ***

alselone
tyson

Kakva je uloga opštine u finansiranju visokog školstva?


Pa moglo je, na primer, da se manje sredstava dodeli opstinama pa vise da ostane u budzetu. I onda se to nameni za ubogu studentariju.


Nije nista dodeljeno opstini, to su njena sredstva.

Moje razmisljanje je bilo u pravcu, jesu li nam prece plocice i ukrasne lampe na ulazima u ruinirane zgrade (sminka koja nicim ne poboljsava uslove stanovanja) ili dodela sredstava mladima - uz odredjeni kriterijum, naravno.
maca22 maca22 16:35 07.10.2011

Re: ***

A ima za vikende na Kopaoniku studentskih legitmnih predstavnika* iz cele Srbije sa sve žurakma od nekoliko hiljada evra?

(* za blogere: studentskih legitmnih predstavnika = četnici = oni koji su dobri u flimu)
tyson tyson 20:00 07.10.2011

Re: ***

Moje razmisljanje je bilo u pravcu, jesu li nam prece plocice i ukrasne lampe na ulazima u ruinirane zgrade (sminka koja nicim ne poboljsava uslove stanovanja) ili dodela sredstava mladima - uz odredjeni kriterijum, naravno.

Jedna od skoro potpuno neiskorišćenih mogućnosti u Srbiji je stipendiranje studenata od strane lokalnih samouprava, pod određenim uslovima naravno (uspeh; povratak u opštinu uz dalju razradu koncepta stimulisanja zapošljavanja).

Kod nas je nekako normalno da student, završio fakultet ili ne, teži da ostane u Beogradu što neretko i biva, i to se uzima zdravo za gotovo. Ne znam kako je sa drugim univerzitetskim centrima.

Ako neka opština i dodeljuje stipendije, to uglavnom čine kao nepovratnu pomoć bez ikakvih drugih uslova i koncepta, da ne kažem smisla.


mlekac mlekac 01:13 07.10.2011

Pozdrav mom faksu!

Istrajte!
maca22 maca22 01:44 07.10.2011

Re: Pozdrav mom faksu!

tyson tyson 07:51 07.10.2011

O-ruk!

Naš protest se obraća svim našim koleginicama i kolegama sa drugih fakulteta i univerziteta - krenite sa nama u borbu za ukidanje rangiranja i školarina!

Ako sam dobro razumeo, vi biste da ne plaćate ništa?


Vodeći takozvani „studentski predstavnici" su nas svih ovih godina vukli za nos, koristeći našu borbu za ličnu promociju i napredak u karijeri. Kontrolisani od strane političkih partija i onih koji sprovode „reformu" protiv koje se borimo, navodili su nas na pogubne metode borbe, zbog čega su mnogi studenti danas demotivisani.

Kako se postaje studentski predstavnik? Da li su definisane odgovornosti studentskih predstavnika (prema studentima), i postoje li mehanizmi kontrole da li se ponašaju u skladu sa odgovornostima? Postoji li mogućnost opoziva?

Zato smo odlučili da se samoorganizujemo i uzmemo stvari u svoje ruke.

Napravili smo Fejsbuk grupu, obavestili koleginice i kolege i dogovorili se o datumu plenuma - sastanka otvorenog za sve studente, na kom svi imaju jednako pravo učešća, reči i glasa. Tu smo utvrdili dnevni red, diskutovali o problemima i bez muke izglasali naše zahteve i metode kojima ćemo se za njih boriti. Ovaj proces traje kraće i svakako je mnogo uspešniji od sednica Studentskog parlamenta Beogradskog Univerziteta koji služi za međupartijske razmirice i izgradnju karijera budućih foteljaša iz DS-a i drugih tajkunskih partija.

Ah, pa da; stranke su zlo i najlakši oblik defamacije je prilepiti nekome etiketu stranački opredeljenog - to samo po sebi znači da je u pitanju ultimativni zlikovac sa najnižim porivima i podlim namerama, budući foteljaši jer šta drugo mogu biti. Neke stvari među srpskim studentima su večne.

Kako ste samo praktični; šta kažeš, proces traje kraće i uspešniji je od sednica Studentskog Parlamenta?

Pa, sazovite još jedan plenum i napravite fejsbuk grupu, i izglasajte onda i besplatno školovanje, jer verujem da taj proces traje kraće i uspešniji je od sednica Nastavno-naučnog Veća BU, Prosvetnog Saveta, i svakako sednica Vlade koje služe za međupartijske razmirice i izgradnju karijera ostvarenih foteljaša iz DS-s i ostalih odvratnih stranaka.

Da ukinemo mi lepo i zle stranke, lokalne i nacionalni parlament, i da uvedemo kozačke skupštine i fejsbuk grupe.

Lepo je to što ste se organizovali i to pravo niko ne sme da vam ospori, ali ako želite od države da vam plaća školovanje onda nema selektivnog poštovanja procedura ui institucija države od koje tražite pare. Mogu i zborovi studenata (plenumi), i šetnje, blokade saobraćaja, peticije, obustave nastave, bilo kakvi drugi oblici ostvarivanja pritiska, ali za status predstavnika studenata i legitimnih odluka zna se procedura, pa ako vam se ne sviđa uvrstite u zahteve i promenu načina izbora predstavnika u Studentskom Parlamentu.

Ako mene pitaš, umesto para na lepe oči bolje bi vam bilo da naterate prostvetne, univerzitetske i fakultetske vlasti da sprovedu reformu po bolonji do kraja i kako treba, a ne parcijalno i po sopstvenom nahođenju, na štetu kvaliteta studija. Potpuna reforma bi trebalo da ostavi studentu dovoljno vremena i za studiranje i za posao kojim može da dopuni sopstveni budžet.

Takođe bi vam bolje bilo da tražite godišnje detaljne izveštaje uprave fakulteta o rashodima, i stavljanje predloga godišnjeg budžeta u javni domen. Tražite redovne godišnje nezavisne finansijske provere poslovanja/revizije.

Ponižavajuće plaćanje usluga fakulteta, svega živoga, pored plaćanja školarine (od strane studenta ili države nebitno), je majka svih uslova protesta. Ništa nema da se plaća, nikakve potvrde, papiri, ispiti i diplome; fakulteti i nadležne službe ima da rade svoj posao za platu a ne za harač.

Tražite delimično oslobađanje od poreza firmi koje daju stipendije studentima (odbijanje od poreza).

Tražite delimično učešće države u otplaćivanju studentskih kredita, ili formiranje državne institucije koja će time da se bavi, kao što postoji za kupovinu stana.

Za sve dotirane od strane države ima da postoje i uslovi koje svršeni student mora da ispuni, a ne da zapali preko granice po diplomiranju. Isto tako, ima da se vrate sve državne pare ako se ne završe studije, a ne kao sad samo gubljenje "budžetskog" statusa.

Dakle, bolje bi vam bilo da tražite da se uvede neki red, a ne samo da vam se daju pare, moji studenti, avangardo, ljubitelji drvenih klupa (to je valjda suprotno od omrznute fotelje).

Za to sadašnje "dajte pare nama" od mene biste dobili đoku. Ako hoćete komunizam, idite na Kubu, u Laos ili u Severnu Koreju; čuo sam da je tamo studiranje besplatno. Visoko školstvo ne treba da bude uređeno po principu liberalnog kapitalizma, ali ne treba da se ide ni u drugi ekstrem, naročito ne u Srbiji gde para nema, i naročito ne pre nego što se univerziteti dovedu u red u svakom smislu i pre nego što se uspostave neka minimalna pravila. Ne postoji besplatni ručak; te pare od nekud dolaze.



stopalo stopalo 14:52 07.10.2011

Re: O-ruk!

tyson
Naš protest se obraća svim našim koleginicama i kolegama sa drugih fakulteta i univerziteta - krenite sa nama u borbu za ukidanje rangiranja i školarina!

Ako sam dobro razumeo, vi biste da ne plaćate ništa?




Za sve dotirane od strane države ima da postoje i uslovi koje svršeni student mora da ispuni, a ne da zapali preko granice po diplomiranju. Isto tako, ima da se vrate sve državne pare ako se ne završe studije, a ne kao sad samo gubljenje "budžetskog" statusa.





sto bi rek'o sofronije - gresis sinko, silno gresis

mnogo te najedila ova studentarija

trenutno nas najbolji izvozni proizvod je pamet koja svake godine doznakama salje pare familiji u srbiju

hebo us steel, fiat, ajvar i duvan cvarke

na brzaka google
[url=http://www.serbianunity.com/serbianunitycongress/pdf/Sosevic_study_-Dijaspora_jaca_od_MMFa_final.pdf][/url]
tyson tyson 08:22 07.10.2011

CUKM

Zakon, koji se pod izgovorom reforme obrazovanja sprovodi sada već šestu godinu, samo pruža izgovor državi da iz godine u godinu ulaže sve manje budžetskog novca u naše školovanje.

Koliko budžetskog novca ulaže u obrazovanje država SAD, gde decenijama univerziteti pružaju najkvalitetnije znanje na svetu?

Oko polovine studenata u nekom trenutku napušta fakultete: zato što ne možemo da plaćamo i školovanje i troškove života, ili zato što smo svesni da će retko ko od nas pronaći posao u struci - a samo diploma Filološkog košta preko pola miliona dinara!

Pa što ste onda uopšte upisivali fakultet? Da biste dobili potvrdu onoga što ste i pre znali - da posao u struci nećete naći jer potrebe za stručnjacima vašeg profila nema, i da studiranje nije besplatno?
Studiranje je pre svega ulaganje u sebe da bi se uloženi novac, vreme, i ostali resursi u dogledno vreme vratili. Odluka da se studira nije i ne treba da bude jednostavna, a na studiranje se ne ide jer je lepo biti student. Vrlo dobro ste znali kakva su pravila igre, i što se sada čudite?

Obrazovanje mora da služi napretku društva, a ne „elite"!

Obrazovanje služi ličnom napretku. Nije te društvo dekretom poslalo na studiranje, već si tu sopstvenom odlukom.

Uvođenjem rangiranja pokušali su da nas okrenu jedne protiv drugih, da se tokom čitave godine međusobno borimo za sve manji broj budžetskih mesta, a samofinasiranje postaje neizdrživo.

Uravnilovka je svojstvena komunizmu. Nismo svi isti. Si vi imate jednake šanse i polazite sa iste polazne tačke; ko rezultatima zasluži da mu se plati školovanje - biće mu plaćeno. Ostali koji se ne kvalifikuju moraće da se snađu.

To su godine stresa i neizvesnosti tokom kojih od nas prave suparnike, a ne kolege.

Treba da ste im zahvalni što vas pripremaju za život.

Vodeći takozvani „studentski predstavnici" su nas svih ovih godina vukli za nos, koristeći našu borbu za ličnu promociju i napredak u karijeri.

Ko ih je birao? Što ih ne smenite? Što ih ne porazite na izborima, sad kad ste se lepo organizovali? Što se niste organizovali i ranije, pa ih pobeđivali na izborima?

Kontrolisani od strane političkih partija i onih koji sprovode „reformu" protiv koje se borimo,

Protiv koje i kakve reforme se borite?

navodili su nas na pogubne metode borbe, zbog čega su mnogi studenti danas demotivisani.

Baš ste naivni. Najlakše je kriviti druge, narolito nedefinisane "moćne sile zla", za sopstvenu indolentnost, probleme i neuspehe.

Zato smo odlučili da se samoorganizujemo i uzmemo stvari u svoje ruke.
(...)
Pozivamo sve da organizuju plenume na svojim fakultetima i kontaktiraju nas da uspostavimo saradnju i dogovorimo dalje akcije!

Svaka vrsta nedestruktivnog aktivizma zaslužuje podršku i poštovanje.

Ovaj proces traje kraće i svakako je mnogo uspešniji od sednica Studentskog parlamenta Beogradskog Univerziteta koji služi za međupartijske razmirice i izgradnju karijera budućih foteljaša iz DS-a i drugih tajkunskih partija

Svaka vrsta kozačke skupštine i negiranja sistema koji suštinski nije loš od mene može da očekuje samo duboki prezir.

Mi smo svesni toga da je država zadužena i da nema novca - ali odbijamo da zbog neodgovorne politike vlasti ispaštamo mi i buduće generacije! Svesni smo i toga da nismo jedini koji trpe zbog ekonomske krize - trpe svi samo ne političari i njihovi finansijeri. Oni svoju decu školuju u inosranstvu, naše roditelje otpuštaju, a nama ne obezbeđuju ni obrazovanje, kamo li radna mesta!
(...)
Nećemo da plaćamo njihovu krizu!

Najplića demagogija zukorlićevskog tipa, ili najobičniji sebičluk.

Zato pozivamo sve one koji su se našli na udaru krize da nas podrže i pridruže nam se u borbi za prava koja nam pripadaju!

Na koja prava tačno mislite?

Znanje nije roba! Znanje je pravo svih, a ne samo bogatih!

Pa da, sramota je biti bogat, jer ako si bogat onda mora da si nekom nešto ukrao ili eksploatišeš nekog ubogog radnika. Uz ovakve stavove i nije čudno što smo tu gde smo. Parole od pre 43 godine izgleda izbijaju ispod slojeva kreča u toj zgradi.



maca22 maca22 08:45 07.10.2011

Re: CUKM

Tysone, ti nisi dobro razumeo napisano i na napisano jedno, raspravljas nesto drugo.
Ne znam kako na to da repliciram.

Takođe bi vam bolje bilo da tražite godišnje detaljne izveštaje uprave fakulteta o rashodima, i stavljanje predloga godišnjeg budžeta u javni domen. Tražite redovne godišnje nezavisne finansijske provere poslovanja/revizije.


Jesmo. Hvala :)
Krugolina Borup Krugolina Borup 09:16 07.10.2011

Re: CUKM

Jesmo. Hvala :)


Jesu vam dali?!
maca22 maca22 09:35 07.10.2011

Re: CUKM

Ne, ali jos uvek nije isteklo onih 15 dana kao rok.
Krugolina Borup Krugolina Borup 09:55 07.10.2011

Re: CUKM

Ne, ali jos uvek nije isteklo onih 15 dana kao rok.


Uzgred: završni račun trebao bi da bude sastavni deo Informatora o radu, a Informator o radu je obavezan da postoji za svaku javnu instituciju/ustanovu, i to na njihovom vebsajtu.

Ako ga nema, možete da ih tužite kancelariji Poverenika za slobodan pristup informacijama od javnog značaja.
maca22 maca22 10:07 07.10.2011

Re: CUKM

Bez ikakvog cekanja?

Ima neki zakon gde bas to mogu naci i przentovati?
Hvala

Krugolina Borup Krugolina Borup 11:12 07.10.2011

Re: CUKM

Ima neki zakon gde bas to mogu naci i przentovati?


Član 39. Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, "Obaveza objavljivanja Informatora".

Ceo zakon imaš kod poverenika na sajtu, mislim da je www.poverenik.rs.
Zguglaj.
djosko djosko 15:31 07.10.2011

Re: CUKM

Jesmo. Hvala :)

E ovu inicijativu podržavam!
maca22 maca22 16:31 07.10.2011

Re: CUKM

Samo da odgovorim na par zabluda koje tako blude Srbijom.

Kako je u Americi? U Americi od nastanka države veliku važnost pridaju obrazovanju, Amerika ne bi poostala ovo što jeste da Amerika u doba svog nastanka nije imala NEOBIČNO veliki broj obrazovanih ljudi. U Americi su državni fakulteti često besplatni.

Još jednom, u Americi su državni fakulteti često besplatni.

I nije mi teško da ponovim: u Americi su državni fakulteti često besplatni.

A to ponavljam jer ljudi pojma nemaju, čudli za neki privatni Harvard gde je školarina 22.000$, pa mogu, budući zlonamerni, da to podmeću kao primer da školarine trebaju biti skupe.

Sve priče da je školovanje besplatno (tj. na teret budžeta) samo u komunizmu su neistina. Dalje, po zemljeme zapadne Evrope, školarine su gotovo po pravilu manje nego u Srbiji.

Sve libertarijanske priče plati pa klati, koliko para, toliko muzike su pogrešne.

Zašto? Zato što je obrazovanje prvo ljudsko pravo, a drugo, to je od nacionalnog značaja.
Te zato sve ideje kako je fakultetsko obrazovanje tek neka napredna zantaska škola, a ne nešto više od toga, kao i da je fakultetko obrazovanje samo privatan interes onoga ko bi studirao (temu niko ne duguje nikakvu pomoć, sebičnjak nijedan) su netačne.
maca22 maca22 16:37 07.10.2011

Re: CUKM

A jedini problem sa kozačkim skupštinama je što ne umeju svi da misle, al' što voluuu...
al' to nam je, što nam je.
scabies scabies 17:07 07.10.2011

Re: CUKM

Maco, sve je tačno što pričaš, samo se ja ne slažem sa tobom
Tamo gde se znanje ceni, ono nema samo tu fiktivnu vrednost, več ima i materijalnu vrednost. Dobro, postoje te državne besplatne škole, ali daleko od toga da one mogu da se mere sa Harvardom.
Na Zapadu najbolje škole jesu najskuplje, i najčešće jesu upravo privatne. Oni koji uspeju da ih upišu mogu to da finansiraju iz svog džepa ili da nađu način da im to neko drugi finansira. I tamo se zna da će oni platiti znanje, a diploma je posle samo papir koji garantuje da su to znanje stekli. I oni posle sa diplomom, npr. baš tog Harvarda (tj. znanjem koje je plaćeno desetinama hiljada dolara) naravno da mogu da računaju na poslove koji će im to isplatiti u kratkom vremenskom periodu.

Kod nas je sve postavljeno naglavačke, ovde privatni fakultet garantuje diplomu bez mnogo truda i rada, a to su mnogi spremni da plate. Jer u krajnjem slučaju, do posla se stiže rođačko-prijateljsko-političkim linijama, samo treba imati još i papir. Nema znanja u toj priči.

A ono što mene brine je to što su i državni fakulteti u Srbiji često izbor ljudi zbog toga što manje koštaju, a ne zato što više pružaju. I brine me što verujem da najvećem broju srpskih studenata ustvari znanje ne vredi, i samo hoće da dobiju taj papir koji se možda može unovčiti. Jer da im znanje vredi bili bi spremni da ga plate da imaju novac. Ovako nije problem (samo to) što nemaju novac, već to što na znanje nikada ne bi taj novac potrošili.
maca22 maca22 17:21 07.10.2011

Re: CUKM

Nije tacno da su "na zapadu najbolje skole najskuplje".

Nije tacno da su privatni fakulteti u Srbiji skuplji od državnih.

I ko se to meri sa Harvardom? BU? Pa on bi trebalo da placa da ga neko upisuje, po tim kriterijumima.
golubica.bg golubica.bg 17:26 07.10.2011

Re: CUKM

maca22
Zašto? Zato što je obrazovanje prvo ljudsko pravo, a drugo, to je od nacionalnog značaja.
Te zato sve ideje kako je fakultetsko obrazovanje tek neka napredna zantaska škola, a ne nešto više od toga, kao i da je fakultetko obrazovanje samo privatan interes onoga ko bi studirao (temu niko ne duguje nikakvu pomoć, sebičnjak nijedan) su netačne.


Obrazovanje jeste ljudsko pravo, ali niko tu ne govori o fakultetskom obrazovanju. Evo i samog izvora:

"Article 26.

(1) Everyone has the right to education. Education shall be free, at least in the elementary and fundamental stages. Elementary education shall be compulsory. Technical and professional education shall be made generally available and higher education shall be equally accessible to all on the basis of merit.
(2) Education shall be directed to the full development of the human personality and to the strengthening of respect for human rights and fundamental freedoms. It shall promote understanding, tolerance and friendship among all nations, racial or religious groups, and shall further the activities of the United Nations for the maintenance of peace.
(3) Parents have a prior right to choose the kind of education that shall be given to their children."

Dakle, svako ima pravo da se obrazuje ali na nivou osnovnog/osnovnog i srednjeg skolstva koje bi trebalo da bude obavezno i besplatno. Univerzitetsko obrazovanje je iskljucivo pitanje licnog izbora, sto dalje znaci da drzava nije duzna da obezbedjuje besplatno obrazovanje za sve. Mislim, kad se vec pozivas na ljudska prava, cisto da razjasnimo o cemu je zapravo rec.
maca22 maca22 17:30 07.10.2011

Re: CUKM

Nije tacno da ne obuhvata visoko obrazovanje.

"at least" ga nikako ne iskljucuje.
golubica.bg golubica.bg 17:58 07.10.2011

Re: CUKM

Ne iskljucuje ga naravno, ali kriterijum je jasan:

higher education shall be equally accessible to all on the basis of merit.


Equally accessible = bez diskriminacije
on the basis of merit = mora da se zasluzi

Ti i ja izgleda imamo samo razlicite ideja onoga sto bi "merit" trebalo da predstavlja, ali sta god to bilo, ne znaci da visoko obrazovanje treba da bude besplatno za sve kao jedno od ljudskih prava, sto ti izgleda sugerises (ako sam pogresno protumacila, izvinjavam se).


tyson tyson 18:08 07.10.2011

Re: CUKM

A jedini problem sa kozačkim skupštinama je što ne umeju svi da misle, al' što voluuu...
al' to nam je, što nam je.

Problem sa studentskim kozačkim skupštinama je što svako može da ih sazove po sopstvenom nahođenju (što nije problem), proglasi ih reprezentativnim i legitimnim (što je problem), i zahteva u ime studenata šta god poželi (što je takođe problem).

Problem artikulisanja mišljenja i stava takvog jednog skupa - studentskog naročito - je ipak problem organizatora.


tyson tyson 18:14 07.10.2011

Re: CUKM

I nije mi teško da ponovim: u Americi su državni fakulteti često besplatni.

Često besplatni za koga i pod kojim uslovima? Ko to na kraju plaća, t.j. odakle dolaze pare?


maca22 maca22 18:22 07.10.2011

Re: CUKM

Placa se iz budzeta local community, ili state. :) Za stanovnike te state ili community.
maca22 maca22 18:24 07.10.2011

Re: CUKM

golubica.bg
Ti i ja izgleda imamo samo razlicite ideja onoga sto bi "merit" trebalo da predstavlja,

Da.

golubica.bg
ali sta god to bilo, ne znaci da visoko obrazovanje treba da bude besplatno za sve kao jedno od ljudskih prava, sto ti izgleda sugerises (ako sam pogresno protumacila, izvinjavam se).

Besplatno je cilj ka kojem se ide.

A da je priustivo svakom, TO je pravo.
Zato se u zahtevima nalazi da se skolarina veze za minimalnu cenu rada.
maca22 maca22 18:27 07.10.2011

Re: CUKM

tyson
A jedini problem sa kozačkim skupštinama je što ne umeju svi da misle, al' što voluuu...
al' to nam je, što nam je.

Problem sa studentskim kozačkim skupštinama je što svako može da ih sazove po sopstvenom nahođenju (što nije problem), proglasi ih reprezentativnim i legitimnim (što je problem), i zahteva u ime studenata šta god poželi (što je takođe problem).

Problem artikulisanja mišljenja i stava takvog jednog skupa - studentskog naročito - je ipak problem organizatora.

Slazem se.
Ali mogu i sebe da predstavljaju, nista to ne menja.
srdjazlopogledja srdjazlopogledja 18:31 07.10.2011

Re: CUKM

@Tyson
Слажем се са свиме што сте написали, али један од проблема је и начин доношења буџета, а још више начин ребаланса.
scabies scabies 18:38 07.10.2011

Re: CUKM

Volela bih i ja da ovo postane zemlja u kojoj će svima biti dostupno besplatno kvalitetno školovanje, besplatno vrhunsko lečenje, svima garantovane slobode... ma raj jedan na zemlji. I uopšte neću da ulazim da li je to moguće, eto samo hoću da želim. Ali druga je stvar što za početak moramo biti realni kada je sadašnjost u pitanju. Da li je sve to moguće sada? Nažalost nije. Ali hajde da vidimo šta možemo da uradimo da sadašnjost bude bolja i da budemo korak bliže tom idealu.

Gde ja vidim problem? U neorganizovanoj državi koja počiva na principu krpi dupe, seci uši, ekonomiji koja presipajući iz šupljeg u prazno pokušava da napravi taman koliko je potrebno da preživimo danas, o čitavom jednom sistemu koji niti može da se izbori sa problemima sadašnjosti, niti ima viziju, ni kapacitete da stvara bolje sutra.
Problem je u tome što država nema strategiju. Sada im trebaju pare, i naplaćivanje studiranja vide kao dobro rešenje. Ponovo su izmislili samofinansiranje na državnim fakultetima (a na nekim to nikada nisu ni ukidali), ponovo nerazumno povećavaju upisne kvote, u svakom novoupisanom vide potencijalnih hiljadu-dve eura godišnje. I onda fabrikuju veliki broj ljudi kojima nemaju ništa da ponude sem obaveznog javljanja u Nacionalnu službu za zapošljavanje (koja možda zaposli tek svakog 50-og).

Eto na Medicinskom fakultetu u Beogradu su odlučili da ove godine upišu 580 ljudi. Baš ih briga što ne znaju šta će ni sa ovim hiljadama nezaposlenih lekara. Valjda računaju na porast potrebe za lekarima u Nemačkoj i Švajcarskoj. Treći je problem što sada novi ministar zdravlja priča kako ima 30% prekobrojnih lekara.


Rešenja postoje. Samo ne postoji niko ko ima dovoljno interesa i pameti da ih se doseti, i niko ko ima računicu i snagu da to realizuje.
mrale54 mrale54 18:57 07.10.2011

Re: CUKM


tyson

Koliko budžetskog novca ulaže u obrazovanje država SAD, gde decenijama univerziteti pružaju najkvalitetnije znanje na svetu?




Čitajući tvoje komentare od maja na ovamo (od kad sam se registrovao) hoću da verujem
da je ovo - "pružaju najkvalitetnjije znanje..." - greška u kucanju!!??
Pade mi na pamet Tesla, Pupin, Markoni, Anštajn, Verner fon Braun a ima i nekih srba koji su pravili programa za navođenje "tomahavka", i nešto oko stelta...
Da nisi hteo da napišeš "kupuju"?? (umesto - pružaju?)
A, koliko plaćaju, to je već...
ivana23 ivana23 19:13 07.10.2011

Re: CUKM

scabies
Rešenja postoje. Samo ne postoji niko ko ima dovoljno interesa i pameti da ih se doseti, i niko ko ima računicu i snagu da to realizuje.


tyson tyson 19:19 07.10.2011

Re: CUKM

Čitajući tvoje komentare od maja na ovamo (od kad sam se registrovao) hoću da verujem
da je ovo - "pružaju najkvalitetnjije znanje..." - greška u kucanju!!??

Znam da ih mrzimo, mislim Amerikance, ali nije da sam baš izmislio to rangiranje; vidi ovde.


Pade mi na pamet Tesla, Pupin, Markoni, Anštajn, Verner fon Braun a ima i nekih srba koji su pravili programa za navođenje "tomahavka", i nešto oko stelta...

To što su američki univerziteti godinama u vrhu najboljih na svetu ne znači da drugi univerziteti proizvode krš kadar, daleko od toga.



maca22 maca22 19:23 07.10.2011

Re: CUKM

Ima štošta da se kaže i rangiranju i o tome ko ga je izmislio i recepciji tog rangiranja u Srbalja... u svakom slučaju, to ne menja ništa u vezi sa time da cilje treba biti besplatno obrazovanje.
scabies scabies 19:36 07.10.2011

Re: CUKM

cilje treba biti besplatno obrazovanje
Ja mislim da cilj za početak treba da bude da obrazovanje za promenu postane sigurno isplativo. Nećete imati ništa od toga što besplatno dobijete nešto sa čim nemate šta da uradite. Ali razumem da jeste problem što to pokušavaju još da vam naplate.
maca22 maca22 19:37 07.10.2011

Re: CUKM

Obrazovanje se ne može srozati na profit.
golubica.bg golubica.bg 20:04 07.10.2011

Re: CUKM

maca22
Obrazovanje se ne može srozati na profit.


Znas, bilo bi daleko intelektualno postenije da si od samog pocetka nastupila sa stavom "ja zasluzujem da studiram dzaba i ne zanima me ko ce to da plati i odakle", umesto da prosipas suplju pricu o ljudskim pravima i znanju koje se ne moze srozati na profit. Tu se slazemo, ali kao sto drzava ne bi trebalo da bog zna kako profitira od visokog obrazovanja, isto tako ne bi trebalo ni da bude na gubitku. A na primer skolovanje desetina medicinara o trosku budzeta dok ih je gomila na birou vec godinama je upravo to, cist gubitak. Ti si sebi uvrtela u glavu da svi treba da studiraju o trosku drzave i uopste se ne obazires na argumente o ekonomskoj neodrzivosti. Vec je ovde pomenuto, ali su ipak ponoviti, zao mi je, ali besplatan rucak i besplatno obrazovanje ne postoje. Neko to uvek odnekle mora da plati. A nije obaveza drzave da tebi obezbedjuje nesto sto je ionako opciono. Da se razumemo, bilo bi lepo kad bi stvari funkcionisale onako kako ti zamisljas, ali stvaran zivot je nesto drugaciji...
stopalo stopalo 20:21 07.10.2011

Re: CUKM

golubica.bg
maca22
Obrazovanje se ne može srozati na profit.


Znas, bilo bi daleko intelektualno postenije da si od samog pocetka nastupila sa stavom "ja zasluzujem da studiram dzaba i ne zanima me ko ce to da plati i odakle", umesto da prosipas suplju pricu o ljudskim pravima i znanju koje se ne moze srozati na profit. Tu se slazemo, ali kao sto drzava ne bi trebalo da bog zna kako profitira od visokog obrazovanja, isto tako ne bi trebalo ni da bude na gubitku. A na primer skolovanje desetina medicinara o trosku budzeta dok ih je gomila na birou vec godinama je upravo to, cist gubitak. Ti si sebi uvrtela u glavu da svi treba da studiraju o trosku drzave i uopste se ne obazires na argumente o ekonomskoj neodrzivosti. Vec je ovde pomenuto, ali su ipak ponoviti, zao mi je, ali besplatan rucak i besplatno obrazovanje ne postoje. Neko to uvek odnekle mora da plati. A nije obaveza drzave da tebi obezbedjuje nesto sto je ionako opciono. Da se razumemo, bilo bi lepo kad bi stvari funkcionisale onako kako ti zamisljas, ali stvaran zivot je nesto drugaciji...


izvini sto se mesam u dijalog ali moram makar malo da te ispravim

1. to jeste odluka drzave da li obrazovanje obezbediti svima ali ne garantovati posao ili skolovati samo kadrove koji joj trebaju. mislim da je druga opcija daleko stetnija od prve jer mi uopste nemamo dovolan broj fakultetski obrazovanih.takodje, hocemo li onda da ukinemo filozofski jer to ne donosi pare?

2. studenti su u potpunosti u pravu da su im ugrozena ljudska prava. ovo mislim ne zbog toga sto je fakultetsko obrazovanje osnovno ljudsko pravo, nego zato sto su diskriminisani u odnosu na druge delove drustva. vlada se obavezala da ce smanjiti broj zaposlenih u javnom sektoru a sad odjednom ima ih 5000 vise. malinari.... pa i taj miladin kovacevic,
NIS je imao 200 miliona evra gubitka kad je "dat" rusima. za 18 meseci je napravio 350 miliona dobiti. prema tome - ocigledno je da para ima

3. kao sto sam vec napisao, cak i kada odu ti skolovani, oni i dalje salju pare familiji koja je ostala

evo kompromisne ideje za kraj:
na roditelje dobijete 5 dodatnih poena
na rodjene bracu i sestre 10 poena
na tetku ne dobijete nista (pitajte princa aleksandra i tetku mu jelisavetu)
golubica.bg golubica.bg 20:39 07.10.2011

Re: CUKM

1. Koja drzava uopste "garantuje" posao bilo kome? Postoje samo osnovni podaci o tome koje su struke deficitarne a gde ima i previse kadrova, te na pojedincu je da donese odluku cime ce se baviti na osnovu kojih god kriterijuma mu drago.

2. Po ko zna koji put, fakultetsko obrazovanje nije osnovno ljudsko pravo. Isto tako bih ja mogla da tvrdim da je moje osnovno ljudsko pravo kurs kineskog, jer eto nije obavezan, ali meni licno omogucava da napredujem u struci. Za ostatak se slazem, korupcija vlada i u izboru jebenih popisivaca, a ne na nekim odgovornijim zanimanjima, u tom smislu moze se smatrati da su strucnjaci u relevantnim oblastima diskriminisani.

3. Upravo, kad bi se priliv tih para zaustavio na par godina, Srbija bi gladovala. Ali nije poenta da oni rade negde tamo a da salju pare ovde, zar ne?
maca22 maca22 20:49 07.10.2011

Re: CUKM

golubica.bg
maca22
Obrazovanje se ne može srozati na profit.


Znas, bilo bi daleko intelektualno postenije da si od samog pocetka nastupila sa stavom "ja zasluzujem da studiram dzaba i ne zanima me ko ce to da plati i odakle", umesto da prosipas suplju pricu o ljudskim pravima i znanju koje se ne moze srozati na profit. Tu se slazemo, ali kao sto drzava ne bi trebalo da bog zna kako profitira od visokog obrazovanja, isto tako ne bi trebalo ni da bude na gubitku. A na primer skolovanje desetina medicinara o trosku budzeta dok ih je gomila na birou vec godinama je upravo to, cist gubitak. Ti si sebi uvrtela u glavu da svi treba da studiraju o trosku drzave i uopste se ne obazires na argumente o ekonomskoj neodrzivosti. Vec je ovde pomenuto, ali su ipak ponoviti, zao mi je, ali besplatan rucak i besplatno obrazovanje ne postoje. Neko to uvek odnekle mora da plati. A nije obaveza drzave da tebi obezbedjuje nesto sto je ionako opciono. Da se razumemo, bilo bi lepo kad bi stvari funkcionisale onako kako ti zamisljas, ali stvaran zivot je nesto drugaciji...

stopalo stopalo 20:51 07.10.2011

Re: CUKM

1. skolovanje samo kadrova za deficitarne struke jeste nekakva "garancija". onda ga "gasimo" arheologiju ili bibliotekarstvo? tek za te stvari nemamo para, pa sta ce nam i kadrovi?

2. ocigledno se nisam dobro izrazio ni ja ne mislim da je fakultetsko obrazovanje osnovno ljudsko pravo ali kazem da mogu da razumem da se studenti osecaju diskriminisano.

3. poenta je da rade negde drugde neke bolje poslove od mekposlova ako vec ovde ne mogu da rade uopste. krajnje cinicno, kao inzenjeri i sl. ce slati vise para zar ne?
maca22 maca22 20:53 07.10.2011

Re: CUKM

2. Niko nije rekao osnovno (to nam intelektulano nepostena golubica podmece, i ne samo to), vec da je ljudsko pravo. A to jeste, sama je citirala.
Držte koncentraciju.
golubica.bg golubica.bg 21:06 07.10.2011

Re: CUKM

maca22
2. Niko nije rekao osnovno (to nam intelektulano nepostena golubica podmece, i ne samo to), vec da je ljudsko pravo. A to jeste, sama je citirala.
Držte koncentraciju.


Hm...

stopalo

2. studenti su u potpunosti u pravu da su im ugrozena ljudska prava. ovo mislim ne zbog toga sto je fakultetsko obrazovanje osnovno ljudsko pravo, nego zato sto su diskriminisani u odnosu na druge delove drustva.


2.
stopalo
ocigledno se nisam dobro izrazio ni ja ne mislim da je fakultetsko obrazovanje osnovno ljudsko pravo ali kazem da mogu da razumem da se studenti osecaju diskriminisano.


Ako se komentator sam ispravio, zasto uskaces kao advokat? :) A to sto citat koji sam postavila uopste ne podrazumeva fakultet kada govori o ljudskom pravu na obrazovanje, je druga prica. Objasnjeno ti je i zasto, no uporno insistiras na sopstvenom tumacenju. Jbg, nisam ga ja smisljala, granica je povucena na osnovnom obrazovanju i to je to sto se ljudskih prava tice. Na svakoj je drzavi pojedinacno da nastoji da svojim gradjanima pruzi sto vise i sto povoljnije.
maca22 maca22 21:09 07.10.2011

Re: CUKM

Ne, "tebi je objašenjeno". A tvoja reakcija je tvoj problem. Najdalje može biti problem moderacije...
stopalo stopalo 21:23 07.10.2011

Re: CUKM

golubica.bg
maca22
2.
Držte koncentraciju.


Ako se komentator sam ispravio, zasto uskaces kao advokat? :)


evo ja se svima izvinjavam sto mi tastatura ne prati misao

ono sto sam 'teo da kazem:

obezbedjenje besplatnog fakultetskog skolovanja nije krsenje osnovnih ljudskih prava. golubice, da li je to ok?

a ponavljam, u ovakvom drustvu, potpuno mogu da razumem da se studenti osecaju diskriminisano. golubice, valjda je OK da mogu da se tako osecaju?
golubica.bg golubica.bg 21:37 07.10.2011

Re: CUKM

Uh, ne volim da cepidlacim i hvatam se za svaku rec ali zaista mi nije jasno kako ne razumes da visoko obrazovanje u kontekstu ljudskog prava na obrazovanje ne postoji. Tacnije, svako ima pravo najmanje na osnovno obrazovanje, i to je to. E sad neke drzave nude i osnovno i srednje, neke cak i osnovno i srednje i visoko, ali samo ako ti drzava ne omogucava da ides u osnovnu skolu, mozes smatrati da su ti ljudska prava ugrozena. Da li se bar ovde slazemo? E sad, u teoriji, mozda bi bilo lepo prosiriti domen ljudskih prava i na univerzitetsko obrazovanje koje bi onda bilo besplatno, ali trenutno to nije slucaj. Mislim, i sama si rekla u jednom od prethodnih postova "besplatno je cilj ka kojem se ide" sto moze samo znaciti da jos nismo dotle stigli.

edit: da odgovorim i stopalu o istom trosku: nedostatak besplatnog univerzitetskog obrazovanja nije krsenje ljudskog prava na obrazovanje (to vazi samo za osnovno). A ako ga ima, odlicno, zasto bi to bio problem? I naravno, nije na meni da odredjujem ko se kako oseca, samo kazem da u ovom kontekstu fraza krsenje ljudskih prava ne stoji.
ivana23 ivana23 00:28 08.10.2011

Re: CUKM

maca22
Visoko obrazovanje je ljudsko pravo:

http://www.veraznanjemir.bos.rs/index.php


Bojim se da sva ova prava vise nisu aktuelna, odnosno da ih ni jedna zemlja u celosti ili delimicno ne postuje.

Na zalost.
maca22 maca22 00:29 08.10.2011

Re: CUKM

Kršenje prava ne čini taj dokument nevalidnim. On stoji.
ivana23 ivana23 00:31 08.10.2011

Re: CUKM

maca22
Kršenje prava ne čini taj dokument nevalidnim.


Nisam to ni rekla.
maca22 maca22 00:34 08.10.2011

Re: CUKM

Znam da nisi, ali ima ljudi koji ne čitaju dobro, pa da preciziram.
maca22 maca22 16:10 08.10.2011

Re: CUKM

scabies
Ali hajde da vidimo šta možemo da uradimo da sadašnjost bude bolja i da budemo korak bliže tom idealu.

Sta predlažeš?
maca22 maca22 22:04 07.10.2011

Malo literature...

MEĐUNARODNI INSTRUMENTI ZA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA
Međunarodni pakt o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima (UN,1966)

MEĐUNARODNI PAKT O EKONOMSKIM, SOCIJALNIM I KULTURNIM PRAVIMA

Usvojen i otvoren za potpisivanje Rezolucijom 2200A (XXI)
Generalne skupštine Ujedinjenih nacija
16. decembra 1966.


Član 13.

1. Države ugovornice ovog Pakta priznaju pravo svakog lica na obrazovanje. One su saglasne da obrazovanje ima da bude usmereno ka punom procvatu ljudske ličnosti i osećanju njenog dostojanstva kao i da će jačati poštovanje ljudskih prava i osnovnih sloboda. One su takođe saglasne da obrazovanje mora da omogući svakome da igra korisnu ulogu u slobodnom društvu, da unapredi razumevanje, trpeljivosti prijateljstvo među svim nacijama i svim rasnim, etničkim ili verskim grupama i da pomogne razvoj delatnosti Ujedinjenih nacija za očuvanje mira.

2. Države ugovornice ovog Pakta priznaju da u cilju postizanja potpunog ostvarivanja ovog prava:

a) osnovno obrazovanje mora biti obavezno i besplatno dostupno svima;

b) srednje obrazovanje u svojim raznim oblicima, uključujuči tu i srednju, tehničku i stručnu nastavu, mora se učiniti opštim i dostupnim svakome putem svih odgovarajućih sredstava, a posebno postepenim uvođenjem besplatne nastave;

c) više obrazovanje ima se učiniti podjednako dostupnim svakome prema njegovim sposobnostima putem svih odgovarajućih sredstava, a naročito postepenim uvođenjem besplatne nastave;

d) osnovno obrazovanje treba da se podstiče ili pojača koliko je god moguće za ona lica koja nisu uopšte dobila osnovno obrazovanje ili ga nisu u potpunosti dovršila;

e) aktivno će se nastojati na razvoju školske mreže na svim stupnjevima, ustanovljavati podesan sistem stipendija i neposredno poboljšati materijalni uslovi nastavnog osoblja.

....itd.

=================================================================================
edit: ovo sam bolodovala, jer unesrećeni Srbi veruju da nekom moraju da se izvinjavaju ako žele da studiraju i da smeju studirati samo u svrhu boljeg profita u nekom S.T.R.-u ili kao državni ćata.
golubica.bg golubica.bg 22:16 07.10.2011

Re: Malo literature...

I kao sto vidis, jedino osnovno obrazovanje MORA biti besplatno i dostupno svima, kad je vise obrazovanje u pitanju, sve se svodi na jako nastojanje "prema sposobnostima" i "svim dostupnim sredstvima", ali ne i eksplicitnu obavezu zemlje potpisnice pakta.

Thanks for providing further proof for my point

Da li je pametnije utrositi budzetski novac na stipendije studentima nego na Miladine Kovacevice i sredjivanje relativno sredjenih zgrada u centru Beograda? Da, ali sve ima svoje granice, a besplatno fakultetsko obrazovanje za apsolutno sve je prosto neizvodljivo.
maca22 maca22 22:43 07.10.2011

Re: Malo literature...

"Obrazovanje jeste ljudsko pravo, ali niko tu ne govori o fakultetskom obrazovanju. (...) Univerzitetsko obrazovanje je iskljucivo pitanje licnog izbora, sto dalje znaci da drzava nije duzna da obezbedjuje besplatno obrazovanje za sve. Mislim, kad se vec pozivas na ljudska prava, cisto da razjasnimo o cemu je zapravo rec."
u 18.26 tvrdiš da visoko obrazovanje nije ljudsko pravo

"Po ko zna koji put, fakultetsko obrazovanje nije osnovno ljudsko pravo. Isto tako bih ja mogla da tvrdim da je moje osnovno ljudsko pravo kurs kineskog, jer eto nije obavezan, ali meni licno omogucava da napredujem u struci."
u 21.39 nastavljaš...

- a šta sad kažeš?
I kao sto vidis, jedino osnovno obrazovanje MORA biti besplatno i dostupno svima, kad je vise obrazovanje u pitanju, sve se svodi na jako nastojanje "prema sposobnostima" i "svim dostupnim sredstvima", ali ne i eksplicitnu obavezu zemlje potpisnice pakta.

Beziš na teren plaćanja. Praviš se kao da si jedino govorila o tome kako samo visoko obrazovanje ne mora da bude besplatno.
golubica.bg golubica.bg 23:07 07.10.2011

Re: Malo literature...

maca22
"Obrazovanje jeste ljudsko pravo, ali niko tu ne govori o fakultetskom obrazovanju. (...) Univerzitetsko obrazovanje je iskljucivo pitanje licnog izbora, sto dalje znaci da drzava nije duzna da obezbedjuje besplatno obrazovanje za sve. Mislim, kad se vec pozivas na ljudska prava, cisto da razjasnimo o cemu je zapravo rec." u 18.26 tvrdiš da visoko obrazovanje nije ljudsko pravo


Ne, vec tvrdim ono sto pise i sto je boldovano. Ja bih ipak rekla da se i ovde i te kako pominje placanje, a ti?

maca22
"Po ko zna koji put, fakultetsko obrazovanje nije osnovno ljudsko pravo. Isto tako bih ja mogla da tvrdim da je moje osnovno ljudsko pravo kurs kineskog, jer eto nije obavezan, ali meni licno omogucava da napredujem u struci." u 21.39 nastavljaš...


Fakultetsko obrazovanje i nije osnovno ljudsko pravo.

maca22
- a šta sad kažeš?
I kao sto vidis, jedino osnovno obrazovanje MORA biti besplatno i dostupno svima, kad je vise obrazovanje u pitanju, sve se svodi na jako nastojanje "prema sposobnostima" i "svim dostupnim sredstvima", ali ne i eksplicitnu obavezu zemlje potpisnice pakta.
Beziš na teren plaćanja. Praviš se kao da si jedino govorila kako samo visoko obrazovanje ne mora da bude besplatno.


Ja sve vreme o tome i govorim. Nema poente pravdati besplatno visoko obrazovanje ljudskim pravom na obrazovanje, jer samo je osnovno obrazovanje prihvaceno kao ljudsko pravo sto ga u svim drzavama potpisnicama cini obaveznim i besplatnim. Kao sto vidis, placanje se pominje i u prvom odlomku koji si citirala, ispod koga navodis da pricam o ljudskim pravim, a posle "bezim na teren placanja". Oprosti, ali od studenta Filoloskog (pretpostavljam?) ne bih nikad ocekivala da bude funkcionalno nepismen. Mislim da cu ovim i zavrsiti raspravu, ovo tvoje citiranje samo dokazuje koliko je besmislena. Ako nakon ovih silnih postova i dalje insistiras na branjenju neodbranjivog, samo napred.

maca22 maca22 23:34 07.10.2011

Re: Malo literature...

Auh, ja se bojim da ti nisi u stanju da ispratiš argument.

golubica.bg
Fakultetsko obrazovanje i nije osnovno ljudsko pravo.

Opet ti beže argumetni iz uvida, pa ćemo, samo za tebe da ponovimo:
1. Države ugovornice ovog Pakta priznaju pravo svakog lica na obrazovanje.
Kao što vidiš, jasno piše, nema ograničenja da važi samo za niže obrazovanje.

golubica.bg
Nema poente pravdati besplatno visoko obrazovanje ljudskim pravom na obrazovanje, jer samo je osnovno obrazovanje prihvaceno kao ljudsko pravo sto ga u svim drzavama potpisnicama cini obaveznim i besplatnim.

...a zapravo za pismene jasno piše:

c) više obrazovanje ima se učiniti podjednako dostupnim svakome prema njegovim sposobnostima putem svih odgovarajućih sredstava, a naročito postepenim uvođenjem besplatne nastave;

golubica.bg
Oprosti, ali od studenta Filoloskog (pretpostavljam?) ne bih nikad ocekivala da bude funkcionalno nepismen. Mislim da cu ovim i zavrsiti raspravu, ovo tvoje citiranje samo dokazuje koliko je besmislena. Ako nakon ovih silnih postova i dalje insistiras na branjenju neodbranjivog, samo napred.

Hvala što si ovo napisala, jer se zapravo odnosi na tebe.
jaca19 jaca19 23:19 07.10.2011

rangiranje

Koliko ja znam, kada je sistem u "stacionarnom" stanju (tj. nije godina kada se nesto drastično menja u pravilima) važe neka pravila oko broja budžetskih mesta.
Ako se na prvu godinu moglo upisati x studenata u statusu budžetskih, onda se u sledeću može upisati (1+y)*x studenata na budžet. Tj. nešto malo više nego na prvu. To daje mogućnost onima koji su prvu godinu upisali kao samofinansirajuci da trudom i radom ostvare budžet u narednoj godini. Studenti se ponovo rangiraju svake godine. I mislim da to nije sporno, država, ako odvaja neke pare, želi da finansira najbolje u tom trenutku. Četvrto mesto je super, ali se za njega ne dobija medalja.

Šta je, po meni, sporno.
Može biti sporan sam način rangiranja koji odredjuje fakultetska uprava. Trebalo bi da studenti mogu da utiču na to preko svojih predstavnika. Zasto studenti ne koriste na neki bolji način tu opciju to ne znam. Na raznim izborima za studentske predstavnike pravo glasa imaju svi.
Mislim da je, "po Bolonji" drastično "pokvarena" raspodela prosečne ocene i da se sada prosečna ocena gomila ka jako velikim brojkama (student s prosekom preko 9 nije vise retkost) sto je loče jer visok prosek ne znači ništa ako ga svi imaju. Na primer, zbog skupljana bodova tokom semestra, postoje predmeti i fakulteti na kojima je praktično nemoguce dobiti 6 (najmanja ocena je 7) što smanjuje raspon pozitivnih ocena. (Zapadni način opisa kvaliteta studenta je da se navede u kojih je on prvih posto u svojoj generaciji, na primer, spada u 10% najboljih, dakle RANGIRA se i tamo i mislim znatno surovije nego ovde).

Tako se u javnosti (i kod roditelja) stvara slika da postoje jako dobri studenti (s prosekom preko 9 koji je nekada stvarno nešto značio) koji nemaju pravo na budžet. A realnost je da je taj konkretan student u tekućoj godini studija pokvario svoj relativan rang u odnosu na kolege s godine i ispao iz prvih (1+y)*x najboljih.

Zvuči surovo, i zvuči kao da se studenti stalno takmiče medjusobno, ali to je realnost i to je tako.

Ono na cemu studenti treba da insistiraju su pravila igre koja im moraju biti saopštena na pocetku studiranja (makar u formi da ce se pravila menjati u skladu s promenama zakona).

Priča o tome kako fakulteti rasipaju novac je pomalo uvredljiva. Fakulteti uglavnom krpe razne rupe kako znaju i umeju. Država finansira fakultete isto kao što finansira i sve drugo, dakle, polovično i neredovno.
maca22 maca22 23:44 07.10.2011

Re: rangiranje

jaca19
Priča o tome kako fakulteti rasipaju novac je pomalo uvredljiva. Fakulteti uglavnom krpe razne rupe kako znaju i umeju. Država finansira fakultete isto kao što finansira i sve drugo, dakle, polovično i neredovno.

Na osnovu čega ovo pričate? Imate uvide u finansijske izveštaje?

Realnost je da je stvaranje konkurencije i rangiranja štetno, i to nije tako na zapadu što god se podrazumevalo pod tim zapadom.
ivana23 ivana23 23:52 07.10.2011

Re: rangiranje

jaca19
Koliko ja znam, kada je sistem u "stacionarnom" stanju (tj. nije godina kada se nesto drastično menja u pravilima) važe neka pravila oko broja budžetskih mesta.


Izvini, mozda nisi citala sve komentare:

Trenutno je u izradi Strategija razvoja visokog obrazovanja, postoji podstrategija koja se tiče finansiranja, koja će možda umnogome promeniti situaciju na terenu, moguće da se potpuno promeni i sistem uslova i finansiranja i to će biti gotovo u ovih mesec dana. Za dve nedelje studentski predstavnici iz cele zemlje okupiće se u Novom Sadu i dati svoje predloge i komentare – kaže Živić.

Ovde je kompletan komentar od juce. - Molim te pogledaj.
maca22 maca22 10:10 08.10.2011

Greska

Oko polovine studenata u nekom trenutku napušta fakultete: zato što ne možemo da plaćamo i školovanje i troškove života, ili zato što smo svesni da će retko ko od nas pronaći posao u struci - a samo diploma Filološkog košta preko pola miliona dinara!


Sad tek vidim koliko je sastavljac izvestaja promasio.

Niko ne protestuje zbog retkog posla u struci, to se valjda unapred zna.
Niko ne protestuje jer u "nekom trenutku" napusta fakultet.


Fakultet se napusta jer ljudi i ovom trenutku NEMAJU da plate, a cene skacu kao zecevi. A to je problem jer obrazovanje treba da bude dostupno svima.

Iako je besplatno obrazovanje cilje kojem treba ici, to niko ne trazi, vec da je MOGUCE platiti, i da se veze za cenu minimalne zarade.

I samo to se nalazi u zahtevima vladi. A ne kukmavcenje "jao, naknadno sam shvatio da nemam posla". :)))
javascript:;

Zahtevi vladi:

Strana 1

Strana 2
fantomatsicna fantomatsicna 10:52 08.10.2011

Bravo

I svaka podrska studentima.Da bar neko nesto trazi na ovaj nacin..vec me je cudilo da se niko ne buni ni za sta..a svi se na nesto zale..Na mladjima svet ostaje..
maca22 maca22 11:27 08.10.2011

Re: Bravo

fantomatsicna
Da bar neko nesto trazi na ovaj nacin..vec me je cudilo da se niko ne buni ni za sta..a svi se na nesto zale..

nemanja.glisic nemanja.glisic 12:26 08.10.2011

SKOLSTVO

Nikako ne bi bio u kozi klinaca koji su sad upisali. Ceka ih pakao, nestrucnost, zastarele knjige, lazna bolonja, i hiljadu evra skolarine!!!
maca22 maca22 15:31 08.10.2011

Čime još pune uši Srbima

Na grupi Elektrotehnickog fakulteta bio je postavljen poziv na saradnju i sledeci protest, ispod koga se zatim povela diskusija o opravdanosti studentskih zahteva, i koja je zatim obrisana zajedno sa tim pozivom, kada je onima koji su objasnjavali kako ako nemas para da platis nisi ni obavezan da studiras i da nam je bolje da ucimo nego sto protestujemo ponestalo takvih genijalnih argumenata

javise mi, eto tek da znate :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana