Budućnost| Gost autor| Politika

Srbija i Rusija, ljubav ili interes

srdjan.pajic RSS / 09.12.2022. u 01:52

Gost autor, hučikučimen, a.k.a. Gvozden

 ?u=https%3A%2F%2Fwallpapercave.com%2Fwp%2Fwp6766141.jpg&f=1&nofb=1&ipt=ba9b78ad4599acbdb73e53c733a0ef0273f7d02d55c8f8df5de4bf60fd813a0e&ipo=images

Najpre dva važna srpska političara, koji se ne mogu svrstati u nekritičke rusofile, i njihova viđenja Rusije iz srpskih opanaka.

Prvi, Jovan Ristić, jedan od najznačajnijih srpskih prvaka, vođa srpske delegacije na Berlinskom kongresu, uveravao i uverio Austrougarsku da je Srbija promenila kurs i da od proruske prelazi na proAU politiku.

On za Rusiju kaže:

"Teško je Srbiji sa Rusijom, ali joj je teže bez nje."

Drugi političar, Ristićev saradnik i član prve vlade posle Berlinskog kongresa, čiji je predsednik bio Milan Piroćanac , vrlo oprezan kad se o odnosu Rusije prema Srbiji radilo, a čiji je član takođe bio otvoreni i žestoki rusofob Čedomilj Mijatović, dakle može se reći član antiruske vlade, prve srpske SNS (Srpska Napredna Stranka) vlade, a radi se o Stojanu Novakoviću, on je za Rusiju govorio

"Bez Rusije Srbije ne bi bilo."

Dakle to su stavovi dvojice nespornih poznavalaca prilika, a koji se ne mogu zvati rusofilima, posebno ne Novaković.

Ako su oni tako govorili, da li je moguće da su u pravu današnji rusofobi u Srbiji, i ne samo u Srbiji, koji tvrde da Rusija nikad ništa za Srbiju nije uradila, i da je uvek bila protiv srpskih interesa?

Takvi uglavnom kao argument navode Sansrefanski mir i veliku Bugarsku, umesto očekivanog srpskog proširenja, što je Rusija zaista pokušala da ostvari.

Kao dokaz austrougarske naklonosti prema Srbiji navode Berlinski kongres, koji je poništio odluke sanstefanskog ugovora, poništio veliku Bugarsku, i obezbedio srpsko proširenje, koje je Beč zaista omogućio Srbiji.

Ali zaključiti samo na osnovu ta dva, tačna, podatka je površno, a samim tim pogrešno.
I to vrlo pogrešno.

Najpre, otkud velika Bugarska, a ne velika Srbija.

Da bi se to razumelo mora se imati u vidu makar malo širi kontekst.

Istočnim pitanjem se zvao splet međunarodnih odnosa, međunarodne konstelacije snaga, interesa, težnji, u situaciji kad je postalo jasno da tursko carstvo, i pored skupih pokušaja, ne može da se reformiše, da ne može da uspostavi kontrolu nad svojim podanicima, čak ni nad svim svojim nameštenicima, pa ni nad celom svojom vojskom, zapravo, kad se shvatilo da to carstvo ne može da opstane, i postavljalo se pitanje šta će biti na tim teritorijama kad turskog carstva nestane.

Na tom pitanju su se sudarili interesi.
Austrougarska, Engleska posebno, su imali interes da Osmanlije što duže, pa i uz njihovu pomoć, opstanu.

Engleska, jer bi u slučaju nestanka turske carevine postojala velika mogućnost da tim prostorima zavlada rusko carstvo, što njima nikako nije odgovaralo, pošto su, dok su Turci držali te prostore, imali nesmetan prolaz na istok, AU uz to i dodatni motiv da u osmanskom carstvu bude mir, jer bi se bune i nacionalni pokreti iz turskog mogli preliti i u njihovo carstvo.

Rusiji pak, je životno važno bilo da izađe na Bosfor i Dardanele, to joj je bio jedini put kojim njena flota, ratna i trgovačka, može da uplovi u topla mora, a to je mogla samo ako Tursku potisne.

Ali odnos snaga je bio takav da niko nije hteo da direktno udari na onog drugog, već su tražili način da se dogovaraju kako bi izbegli međusobne sukobe, što je pospešeno i time da je postojala objektivna mogućnost da se podelom Balkana na sfere uticaja zadovolje i ruski i bečki interesi. (budimpeštanska konvencija, rajhštatski ugovor...)

A pored te zvanične diplomatije je vođena i nezvanična, koja je podrazumevala rusko podržavanje pokreta koji su slabili Tursku, i zapadno podržavanje što daljeg opstanka Turske.

Srbija, kao država (de jure bez nazavisnosti, ali de facto nezavisna) je, u toj konstelaciji, bila bitan politički faktor na Balkanu.

Upravo to što je nadalje otišla u osamostaljenju se nije uklapalo u ruske, a videćemo, ni u bečke interese.

Još jedan osvrt, Velika istočna kriza.
To je pokret ustanaka na teritoriji osmanskog carstva, a najznačajniji je bio ustanak Srba u Hercegovini, Nevesinjska puška.

Raspoloženje u Srbiji je bilo takvo da su svi bili spremni da krenu u rat.
Niko nije sumnjao u srpsku pobedu, a pobedom se smatralo oslobađanje od turske vlasti i prisajedinjenje Srbiji, to je bila podrazumevana stvar, jer tada srpstvo nije deljeno na Srbijance i neke druge, svi su bili samo Srbi.

To nije bio baš sasvim slučaj sa Srbima podanicima bečke krune, uglavnom se odnosilo na Srbe pod osmanskom vlašću.

Knez Milan se tom ratu opirao, nije rado ušao u njega, ali pošto je u Srbiji stanje bilo uzavrelo, raspoloženje za rat ogromno, a baš tad se javljaju i neke republikanske ideje (crveno barjače) on nevoljno, ali ipak ulazi u rat.
I gubi ga.

Za rat nije bila ni zvanična Rusija, ona je Milana savetovala da u rat ne ulazi, ali nezvanična Rusija, uticajni, ali ne krugovi na vlasti, su ohrabrivali Srbiju da u rat uđe.

Srbija nije mnogo izgubila tim porazom jer je Rusija naložila Turcima da ne oduzimaju nikakve već stečene beneficije Srbiji zbog poraza.

E sledeći rat dovodi do velike Bugarske.

Sledeće godine 1877. Rusija ulazi u rat sa Turskom, i zove Srbiju u rat, da udari na Turke s boka.
Naročito joj je pomoć trebala u situaciji kad je naišla na neočekivano jak otpor Turaka kod Plevne.

Milan, međutim, tek izašao iz jednog rata, i to poražen, je ponovo oklevao da uđe, i ušao je tek kad je Plevna pala i kad je bilo jasno da Rusija izlazi kao pobednik iz tog rata.

Srpska vojska zauzima dosta teritorije, dolazi čak do Gračanice, Rusija i Turska potpisuju mir u San Stefan(o?)u, i odatle stiže vest koja odjekuje kao bomba.

Srbija koja je učestvovala u ratu, čija je vojska oslobodila teritorije, mora odatle da se povuče, jer je to Rusija namenila Bugarima, koji praktično to dobijaju na poklon, i Bugarska se porstire na ogromnoj teritoriji , od Crnog pa skoro do Jadranskog mora, ostavljajući samo neprohodne arnautske planine (koje Rusiju nisu zanimale) van Bugarske.

Tako gledano jeste strašno, ali ako pogledamo iz ruske perspektive to izgleda malo drugačije.

Jer, treba se podsetiti šta je ruski cilj, preseći put preko Balkana za istok , i izolovati i zauzeti Carigrad.


Da li im je bolje sredstvo za to Srbija, koja je već odmakla u stvaranju svoje, suverene, države, koja gleda prvenstveno svoje pa tek onda ruske interese, koja zna i da ne posluša (ušla u rat i protiv stava Rusije da ne ulazi, nije htela da pošalje vojsku kad je Rusiji bila najpotrebnija) ili Bugarska koja nema snage da se odupre Rusiji, i koja mora da izvršava njena naređenja, jer ju je ona i oslobodila i napravila?

Logično, više joj odgovara Bugarska, koja je, nije nebitno, bliže osnovnom ruskom cilju, Carigradu.

I drugi razlog, stvaranjem velike Srbije, Rusija bi morala direktno da se suprotstavi Austrougarskoj, jer bi takva Srbija morala da zahvati i teritorije u neposrednom kontaktu sa austrougarskom granicom, a Bugarska ne, pa je tako mogla da svoj potez objašnjava kao potez koji nije usmeren protiv interesa Beča.

Sve to nikako nije povezano sa onim što mnogi, koji Rusiji osporavaju bilo šta pozitivno kad se o odnosu prema Srbiji radi, a to je navodno veća ljubav prema Bugarskoj nego prema Srbiji, jer, najpre, ljubavi u politici nema, a drugo, ona je pravila veliku Bugarsku zbog sebe, Rusije, a ne zbog Bugarske.

Da joj je više odgovarala Srbija, pravila bi veliku Srbiju.

I još jedan pokazatelj, Rusija je u San Stefanu Srbiji dala nezavisnost, a Bugarskoj nije.
Bugarsku je ostavila pod formalnom vlašću Turske, a kako je ona potukla Tursku u ratu, to znači da je suštinsku vlast imala ona, Rusija.

U tim okolnostima Milan, Ristić, Novaković... Srbija zapravo, se okreću Beču, kome je velika Bugarska, tj ruska dominacija na Balkanu, smetala više nego i Srbiji, i šta dobijaju?

Nezavisnost - to su dobili i u San Stefanu.

Teritoriju - u San Stefanu su dobili skoro identičnu teritoriju po površini.

Proširenje na jug - u San Stefanu su dobili proširenje na zapad, u pravcu Hercegovine, Bosne, Crne Gore.

I da se zapitamo, koji je danas pravac mogućeg i poželjnog širenja Srbije, onaj koji je bio predviđen ruskim projektom, dakle na zapad, na Hercegovinu, Bosnu, današnju Republiku Srpsku, ili onaj koji je predviđen AU projektom, na jug, na Staru Srbiju, današnju Severnu Makedoniju?

Jasno je da je "ruski" pravac širenja Srbije bio po Srbiju korisniji, jer je i danas aktuelan, a austrougarski se pokazao kao ćorsokak, jer je vreme pokazalo da Srba na tom pravcu nema u meri da se može razmišljati o uticaju Srbije na to područje u bilo kom obliku.
To je, ipak, više u sferi bugarskog nego srpskog interesa, i otuda danas problemi između Bugarske i Severne Makedonije.


I ovde treba naglasiti da Rusija nije izabrala povoljniji pravac širenja Srbije zbog dalekovidosti ili ljubavi prema Srbiji, već se samo desilo da su se njeni interesi poklopili sa po Srbiju boljom opcijom.

Poklapanje, ili, češće, mogućnost usklađivanja interesa određuje odnose između država, a nikako ne ljubav.

Srbija i Rusija su uglavnom imali slične interese, ili, tačnije, srpski su mogli da se usklade sa ruskim, ne uvek, ali često i po važnim pitanjima da, i otud skladni, ili makar odnosi bez direktnog sukobljavanja, naprotiv.


Posle turbulentnog dvadesetog veka i za Srbiju i za Rusiju, moguće je, a čini se i da jeste, ponovo nastupio period kad te dve države ulaze u fazu poklapanja interesa.



Komentari (1274)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

angie01 angie01 18:54 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Jel ti uopšte znaš zašto se Atelje tako zove, koliko je odigrano predstava, i kada je bila premijera?


mora da se salis,...hoces da kazes, da je 212 sedista malo, pa je taj uzorak lajavaca suvise mali i ne pokriva cinjenicu da se ipak moglo lajati.

premijera je bila 73....ja sam odgledala jedno desetak puta...pa i onu na Zoranov rodjendan.

Radovan III Radmilovic
angie01 angie01 19:00 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

ti zeno, popi lekic i ne prilazi mi, ne mesaj se ni u sta sto ima veze sa mnom, ne pominji me svakomalo i svoje histericne ispade prostiri nekom drugom, rekoh ti vec, nemam nista s tobom...niti ti mogu pomoci...a raspala ti ona koja te nije vaspitala.
literatesa literatesa 19:01 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

ti zeno, popi lekic i ne prilazi mi, ne mesaj se ni u sta sto ima veze sa mnom, ne pominji me svakomalo i svoje histericne ispade prostiri nekom drugom, rekoh ti vec, nemam nista s tobom...niti ti mogu pomoci.

Cc, al kad ona nekom nudi lekić, bože sačuvaj.


S-č-vaj
angie01 angie01 19:11 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

ja stavrno ne znam sta ti hoces, zasto se opsesivno lepis, uopste ti se ne obracam, koga bre zabole za tvoja prenmaganja, koja se posle obavezno pretvore u padavicu sa ovakvim ispadima,...samo se skloni od mene, ja ti niti sta radim, niti me briga.
literatesa literatesa 19:17 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

90% Srba koje znam bi na tebe reagovali kao ja, izuzeci su predatortz i Tadejus, ili, oni su dobar primjer da smo mi Srbi iz Bosne blag narod..

Samo rekoh, ako će banovati Emsija neka ovaj put banuje i mene, nemaš ti kapacitete (kapaciteti naskakanja i skičanja?) da to shvatiš, nastavi vrtiti svoje frustracije i konfuzije dok ne uvučeš po milioniti put u manijačenje nekog Srbina iz Bosne jer kako bi drugačije dokazala svoje previše gracko porijeklo?, ili šta već, kako je sve bilo leepo kad si bila mala?
angie01 angie01 19:22 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

vidi, mene tvoja bulaznjenja ne zanimaju, rekoh ti sta sam imala, samo se skloni od mene, ne vidim ni jedan razlog za tvoje osesivno lepljenje.
literatesa literatesa 19:23 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

vidi, mene tvoja bulaznjenja ne zanimaju, rekoh ti sta sam imala, samo se skloni od mene, ne vidim ni jedan razlog za tvoje osesivno lepljenje.

Eno sad, jedan dan si carica, drugi dan bi malo prostora dok piškiš?
milisav68 milisav68 19:25 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

angie01

premijera je bila 73....ja sam odgledala jedno desetak puta...

Pa eto, sama priznaješ da su ga gledali isti ljudi više puta.

Nego prećuta ovo za neodigranu predstavu.
angie01 angie01 19:30 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

ma ne, nego ne bih bespotrebne i uzaludne tlapnje sa manijacima u neizdrzu, koji vrebaju, jer nemaju druga posla i moraju negde da gnoje, jer tako jedino funkcionisu, inace nisu zivi.

toliko.
literatesa literatesa 19:34 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

ma ne, nego ne bih bespotrebne i uzaludne tlapnje sa manijacima u neizdrzu, koji vrebaju, jer nemaju druga posla i moraju negde da gnoje, jer tako jedino funkcionisu, inace nisu zivi.

toliko.

:)

Da nisam 100% sigurna da si ustaška džukela, bilo bi mi te malo žao jer ti i tim traljavim pisanjem, živjeći u prošlosti i itd daješ razloga da te čovjek pokuša razumjeti. Čovjek, ali ne i ja. Prema takvima biti čovjek, luksuz je.
angie01 angie01 19:37 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Nego prećuta ovo za neodigranu predstavu.


ako mislis na onu pricu dusana Kovacevica o tome da Zoran nije bio na spisku za dobijanje stana i da je ziveo u nekom suterenu- mogu da ti pokazem zgradu na Vracaru u Save kovacevica u kojoj je godinama ziveo- tu je valjda postavljena i spomen tabla,..isto mi se cini da je Ana pricala, kako su imali neku kucu na moru-Stjepan bi to bolje znao- a u Zajecaru sigurno,..mislim da ti je ovo los primer.
angie01 angie01 19:47 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

i ustaška džukela

ti je ona koja te nije vaspitala...a ocigledno i ti,...jer sta to tacno znaci u tvojoj bolesnoj glavi, to-ustaska kurva, ustaska dzukela, je l imas ti uopste neku svest i savest da razlucis stvari ili samo neartikulisano blebeces neke izvitoperene bedastoce nekome koga ne poznajes, jer ono, ne zna sta ces.

ajde bre cao, koga bre zabole sta si ti sto posto sigura i slicne halucinacije...idi bre smilimbogom, nadji nekog drugog da smaras. od mene se odlepi.
literatesa literatesa 19:52 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

i je ona koja te nije vaspitala...a ocigledno i ti,...jer sta to tacno znaci u tvojoj bolesnoj glavi,...ustaska kurvo, ustaska dzukelo, je l imas ti uopste neku svest i savest da razlucis stvari ili samo neartikulisano blebeces neke izvitoperene bedastoce nekome koga ne poznajes, jer ono, ne zna sta ces.

ajde bre cao, koga bre zabole sta si ti sto posto sigura i slicne halucinacije...idi bre smilimbogom, nadji nekog drugog da smaras. od mene se odlepi.

Userem se od tebe, beograckog finog kućnog vaspitanja, bosankog mahalarenja, i potuljenog ustaštva. U-se-re-m.
angie01 angie01 19:54 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Milisave, evo nasla sam na netu, Ana na otvaranju spomen poce,

ZGRADA U KOJOJ JE ZIVEO ZORAN RADMILOVIC

sada se ulica zove Milesevska i mislim da je ta zgrada broj 38, slobodno proveri, ako budes dolazio.


”Sećam ga se kako stoji na terasi i maše u zelenom bademantilu. Sećanja na njega su mi neozbiljna, ne mnogo analitična i dečija. Imao je autoritet zato što je bio dobar, zato što je bio fer i zato što je bio ispravan”, seća se Ana.

iz suterena, nije mogao da mase sa terase...baska sto u tim zgradama i nema suterena.
milisav68 milisav68 20:17 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

angie01

ako mislis na onu pricu dusana Kovacevica o tome da Zoran nije bio na spisku za dobijanje stana

Nije Kovačević to pričao, već da je bio na spisku, i da su ga uredno preskakali, pa kad su ga preskočili deseti put, onda je došao kod njega i pitao da li ima nešto protiv da ne odigra predstavu, i ovaj je rekao da nema, pa predstava nije odigrana, iako je sala već bila puna.Posle toga su reagovali direktor Ateljea i još neki ljudi, pa je Zoran dobio stan.

I to je tako funkcionisalo na svim nivoima.Ko god je lajao, bio preskočen ili bi dobio otkaz, premeštaj na lošiju poziciju.
angie01 angie01 20:39 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

I to je tako funkcionisalo na svim nivoima.Ko god je lajao, bio preskočen ili bi dobio otkaz, premeštaj na lošiju poziciju.


ma ovo je potpuna improvizacija,..ta zgrada gde je Radmilovic ziveo je recimo iz sezdesetih, on je diplomirao sezdeset i neke,...ne verujem da su stambeni fondovi u kulturi bas bili jaki, nisu ni posle, narocito ti vezani za pozorista, jer su oni zavisili od budzeta, nije ni posle bilo bolje, neki umetnici zive u potkrovljima koje su adaptirali, neki su kupili placeve, pa zidali, razne price,...a otkad ja znam, on je ziveo u Save Kovacevica, znaci nije kratko, a umro je 85...
angie01 angie01 20:45 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

e da, nekada su i likovnjaci dobijali ateljea-sad mogu samo sipak...sedamdesetih, su se skoro u svakoj zgradi koja se zidala pravili prostori za ateljea, ono stan/atelje i to se dodeljivalo umetnicima.
freehand freehand 22:25 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

to je tako funkcionisalo na svim nivoima.Ko god je lajao, bio preskočen ili bi dobio otkaz, premeštaj na lošiju poziciju.
Dabre, odličan si primer odabrao. Radmilović lajao, preskakali ga, on napravio štrajk i prebacili na na lošiju poziciju. Nastavio da igra u Ateljeu iste predstave,sem što je dobio stan na Vračaru i nadobijao se nagrada, što pozorišnih što društvenih.
Katastrofa.
Ili si hteo nešto drugo da kažeš?
gvozden1 gvozden1 22:43 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Radmilović lajao,

Uuu al je lajao u pm.

Da nije slučajno govorio da je komunizam diktatura, da nije tražio izbore....?

Neke daleke iluzije, koje su mogle da se tumače i ovako i onako, i kao, evo dokaza da je smelo da se priča.


freehand freehand 22:49 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

gvozden1
Radmilović lajao,

Uuu al je lajao u pm.

Da nije slučajno govorio da je komunizam diktatura, da nije tražio izbore....?

Neke daleke iluzije, koje su mogle da se tumače i ovako i onako, i kao, evo dokaza da je smelo da se priča.



Dabre, nije on imao hrabrost pravog sledbenika Nikole Kalabića da u ŠRO laže regrutepo dnevnoj zapovesti za taj dan.
milisav68 milisav68 22:51 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

freehand

Ili si hteo nešto drugo da kažeš?

Hteo sam da kažem da žuto ide napred, a braon pozadi.
freehand freehand 22:54 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

milisav68
freehand

Ili si hteo nešto drugo da kažeš?

Hteo sam da kažem da žuto ide napred, a braon pozadi.

Pretpostavljam da je tvoje braon napred neki vid protesta ili tvoje borbe, u svakom slučaju nešto pametno i hrabro.
gvozden1 gvozden1 22:57 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

freehand
gvozden1
Radmilović lajao,

Uuu al je lajao u pm.

Da nije slučajno govorio da je komunizam diktatura, da nije tražio izbore....?

Neke daleke iluzije, koje su mogle da se tumače i ovako i onako, i kao, evo dokaza da je smelo da se priča.



Dabre, nije on imao hrabrost pravog sledbenika Nikole Kalabića da u ŠRO laže regrutepo dnevnoj zapovesti za taj dan.


Ne radi se o nedostatku hrabrosti, nego o diktatorskom sistemu.

Biti javno protiv diktature, kad jedini efekat toga može da bude samo robija, nije hrabrost nego glupost.

A još veća glupost je tvrditi da je sloboda postojala, jer je možda negde neka aluzija prošla nekažnjeno.
predatortz predatortz 23:06 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

izuzeci su predatortz i Tadejus, ili, oni su dobar primjer da smo mi Srbi iz Bosne blag narod..


Moja i tvoja pozicija nisu iste. Ja Anđi nikada ne mogu reći stvari koje joj ti kao žena možeš.
Mislim, mogu!
Ali, ne ide!
Inače, sve češće zanemarujem potrebu da se nekom ovde nagovorim u odgovoru.
Moj jezik ume da bude jako pogan, umem da svašta kažem, ali se nakon toga nikad nisam lepo osećao. Ni u RL, ni ovde.

Sad sam to sveo na situacije u kojim je neko baš uporan i insistira.
angie01 angie01 23:25 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...


Moja i tvoja pozicija nisu iste. Ja Anđi nikada ne mogu reći stvari koje joj ti kao žena možeš.


mislis, to ide,..ja se ovoj zeni uopste ne obracam, ...ona uskace svakomalo sa nekim halucinacijama, stalno me spominje, pa to nije normalno.

kakve ona veze ima sa mnom?...sto smo registrovane na istom mestu?

ne slaze sa onim sto ja mislim u razgovoru sa drugima, pa je ok da mi kaze da sam ustaska kurva i kojesta takvo, jel to?...pa da li si ti normalan.


Mislim, mogu!
Ali, ne ide!


pa bogami, islo ti je vise puta,..al je ona nezadovoljna sto nisi odvratniji, kao ona,..znaci zena zeni kaze da je ustaska kurva, jer nemaju iste poglede na razne teme i ko zna zbog kakvog kvrca u glavi, bez obzira sto je uredno preskacem i ni jedna moja izjava nema nikakve veze s njom i podrzava blogovskog manijaka u nudjenju onoga sto stalno spominje, a visi mu izmedju nogu,..pa kakvo je to dno, molim te, cak nebitno sto se to desava na javnom portalu, nego bilo gde,...dok, kada isti taj kreten krene nju da maltretira, onda urla na svim blogovima do sudjnjeg dana...zar to sve skupa nije najgora moguca bolestina.


Sad sam to sveo na situacije u kojim je neko baš uporan i insistira.



kada sam vec dovde, ajde i ovo cu,..da li si ti svestan, koliko si upravo ti uporan, a sa izjavama, ciji sadrzaj nije bas, ne samo neprihvatljiv, nego je prosto morbidan i koji vredja i zive i mrtve.
angie01 angie01 23:29 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Hteo sam da kažem


sad sam se setila, da je u toj zgradi ziveo i Pera Kralj i da su Milica i Ana bile najbolje drugarice od detinjstva.
literatesa literatesa 23:43 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Moja i tvoja pozicija nisu iste.

Stavljala je ona iza tebe zelene smajlije i dok si bio normalan. Bljuckala. Prezire, posprdava se, ponižava, zapišava i nikad ništa nije kriva, uvijek na pravoj strani i bez mane. I ne izgovara psovke, kad vidim ono hebote, a ti jebem Boga, ne izgovara psovke ali ljudima piše podrobne analize stanja duha i karaktera da to pas s maslom ne bi pojeo. I o ratu zna više sa YouTube.

Monopol ima uvijek sa prave strane života iako je taj život samo njena nostalgična verzija prošlosti godinama karikirana. Ali ti to voliš, da te prezir, podmećeš se, nešto se s njom nadgovaraš i itd, pomislim da ti je stalo da te primi u društvo, zavoli takvog fuj kakanog ubicu izBosne (serem vam se u društvo, posebno ono previše gradsko koje definiše somnabulna i deluzirana sličica sa Neta, vrijeme njene mladosti kad su se drogirala deca iz mešovitih brakova.. ja sam samo idiot dok to prepričavam).

Poenta je bila, i već sam poentirala, ti i Tadejus niste idealni predstavnici Srba iz Bosne koji su njoj potrebni na drugoj strani da ona projektuje svoju jugoslovensku (ali fašistkinja par excellence) kvazi antiratnu, uvijek nevinu stranu.. ja sam. Mislim, perfektna sam druga strana da joj pokažem naše pravo lice, previše srpsko lice. I samo je stjerati u lijepi pičku materinu prije nego što krene da davi kao zmija žabu jer si sa njom i na početku i na kraju uvijek na istom pokazalo je vrijeme, ako te proguta kao žabu a ti ne porasteš kao onaj aligator u zmiji da se raspukne od prekrupnog zalogaja, e pa jbg, donji si, Srbine.
angie01 angie01 23:50 13.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

A još veća glupost je tvrditi da je sloboda postojala, jer je možda negde neka aluzija prošla nekažnjeno.


pa vidi, to sto insistirate da je bilo nesto sto nije, onda smanjuje prostor za kritiku onoga sto jeste bilo.

na primer, te predstave Radovana su bile kao prve stend ap komedije, jer je Zoran menjao tekst u odnosu na aktuelna desavanja, cesto su glumci sedeli okolo na sceni, kada Radovan padne u insprativni trip i samo su se cerekali-Maja Cuckovic, koja je igrala Radovanovu zenu, se gusila od smeha-, a on drzi pola vremena monolog i provlaci kroz ironicno podsmevanje, nesto sto se nedavno desilo, prosto je imao taj dar,..moje misljenje je, da ta predstava ne bi postala popularna bez njega, niti bi taj tekst imao takav ekspresivni znacaj, da ga on nije interpretirao sa tim svojim izmenama i nacinom kazivanja,...sto se i pokazalo pokusajem da se ona obnovi sa Branimirom Brstinom, koji je sjajan glumac, al nije prosto mogao da tu ulogu iznese ni priblizno kao Zoran.
predatortz predatortz 08:40 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Stavljala je ona iza tebe zelene smajlije i dok si bio normalan. Bljuckala. Prezire, posprdava se, ponižava, zapišava i nikad ništa nije kriva, uvijek na pravoj strani i bez mane. I


Paz' vako... Od 14. maja 1992., kad sam poslednji put bio u svom stanu u Tuzli, dakle od tog dana gde god dođem ja nisam odavle. I gde god da sam boravio, kraće ili duže, bile to neke pripizdine ili Beograd, uvek je bilo kompleksaša koji su mi to zamerali.
Pravilnost je lako uočljiva - što je neko gluplji, sujetniji, manje obrazovan, prostiji, jadniji i nezadovoljniji svojim životom, to je verovatnoća da će ti zameriti takvu stvar i smatrati da ga mesto rođenja čini boljim od tebe znatno veća.

Stoga, boli me qratz šta takvi misle.
freehand freehand 08:48 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Pravilnost je lako uočljiva - što je neko gluplji, sujetniji, manje obrazovan, prostiji, jadniji i nezadovoljniji svojim životom, to je verovatnoća da će ti zameriti takvu stvar i smatrati da ga mesto rođenja čini boljim od tebe znatno veća.

Prilično precizan opis ovdašnjih domaćina-srbomera. Kad nema ništa tuđe pod rukom oni krenu da mere ko je među njima veći.
literatesa literatesa 08:55 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Stoga, boli me qratz šta takvi misle.

Hebote, družila se ona sa decom podstanarima u Beogradu i celom YU, doduše, njeni podstanari nisu nosili skakavce kao u Tuzli jer je Beograd čika Joža izgradio sigurnim samu za nju i njenu baku.

I bila je u Jasenovcu, pa šta hoćete više? Lepo se sve obilazilo, videla je tamo hrpice neke zemlje, niko joj nije branio da vidi, ni-ko. I vratila se u Beograd jer tamo svi dobijaju i atelje uz stan, nekad, dobijali su, o mokrim čvorovima Južne Srbije ona ne zna ništa, kamoli o Bosni dalje od granica glavnog grada Bosne i Hercegovine Sarajeva u kojem žive Bosanci i za kojeg je vezana jako kao i Zagreb (naseljen Evropljanima), Dubrovnik, sve naše divne jugoslovenske gradove širom otvorene za jugoslovenske građane i umetnike. Antifasiste jugoslovenske, cistokrvnih Srba nije bilo među njima, nije bilo preživelih da ona zna.

I itd.

gvozden1 gvozden1 08:58 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

pa vidi, to sto insistirate da je bilo nesto sto nije, onda smanjuje prostor za kritiku onoga sto jeste bilo.

na primer, te predstave Radovana su bile kao prve stend ap komedije, jer je Zoran menjao tekst u odnosu na aktuelna desavanja, cesto su glumci sedeli okolo na sceni, kada Radovan padne u isprativni trip i samo su se cerekali-maja Cuckovic, koja je igrala radovanovu zenu, se gusila od smeha-, a on drzi pola vremena monolog i provlaci kroz ironicno podsmevanje, nesto sto se nedavno desilo, prosto je imao taj dar,..moje misljenje je, da ta predstava ne bi postala popularna bez njega, niti bi taj tekst imao takav ekspresivni znacaj, da ga on nije interpretirao sa tim svojim izmenama i nacinom kazivanja,...sto se i pokazalo pokusajem da se ona obnovi sa Branimirom Brstinom, koji je sjajan glumac, al nije prosto mogao da tu ulogu iznese ni priblizno kao Zoran.


Dobro, evo sad si se ishvalila.
Jeste da si ispisala ono što se može pročitati na još hiljadu mesta, i što je pročitao svako koga makar malo to zanima, ali i potreba da se pohvališ je razumnjiva.


Ali to samo potvrđuje da nije bilo slobode u sistemu koji braniš, i za koga kažeš da je bio slobodan a ne diktatura.

Ustvari, postoje i oni kojima je sloboda na kašičicu dovoljna,kojima ne smeta uzica oko vrata, ako vam je gazda malo popusti da možete trčkarate na toj malo dužoj uzici.
Da odete do Trsta po pantalone, do ateljea na predstavu, da se aluzijama zadovoljite, a kad gazda komanduje k nozi, bi poslušno izvršite komandu.

I srećni, i vi i gazda.
Vi što vam je uzica malo propuštena, gazda što ste poslušni, i cveta ljubav.

A sloboda, ne znate vi šta je to, zato vam i ne treba.
predatortz predatortz 09:05 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

freehand
Pravilnost je lako uočljiva - što je neko gluplji, sujetniji, manje obrazovan, prostiji, jadniji i nezadovoljniji svojim životom, to je verovatnoća da će ti zameriti takvu stvar i smatrati da ga mesto rođenja čini boljim od tebe znatno veća.

Prilično precizan opis ovdašnjih domaćina-srbomera. Kad nema ništa tuđe pod rukom oni krenu da mere ko je među njima veći.


Ja odgovaram na stavove. Ako je nečiji stav konstantno, ali nepogrešivo, protiv svega što su uradili Srbi, a pritom se taj ni u šali ne osvrne na gore stvari koje su činjene Srbima, takvim kažem u lice ono što mislim o njima - da su srbomrsci i da su im stavovi antisrpski, proustaški, promuslimanski...
Ako je neko toliko glup ili zao da građanski rat u SFRJ vidi kao rat za frižidere i drugu belu tehniku, ne uvažavajući činjenicu kompleksnosti međunacionalnih i međuverskih odnosa u Bosni, bazirajući viđenje na svom iskustvu pojedenog bureka na ekskurziji u Sarajevu, kažem mu da je glup. Ako insistira na tome, onda i da je govno.

Dakle, nema tu srbomera nikakvog. A i za to merenje... Pa ne mere li oni moje srpstvo gurajući me u jugoslovenstvo, bosanstvo i sve drugo čemu oni misle da bih trebao da pripadam? Ne glume li malo Benjamina Kalaja nada mnom?
Nije li i to neka vrsta "srbomera" na moju štetu?
Ono kad ti neko kaže ti si Bosanac jer je uvek tako bilo? A taj Bosanac, to gde te oni guraju, ne postoji ni u popisima BiH, a kamo li u krštenicama tvoje porodice, od kojih prve sežu do manastira Morača?

literatesa literatesa 09:25 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Pa ne mere li oni moje srpstvo gurajući me u jugoslovenstvo, bosanstvo i sve drugo čemu oni misle da bih trebao da pripadam? Ne glume li malo Benjamina Kalaja nada mnom?
Nije li i to neka vrsta "srbomera" na moju štetu?
Ono kad ti neko kaže ti si Bosanac jer je uvek tako bilo? A taj Bosanac, to gde te oni guraju, ne postoji ni u popisima BiH, a kamo li u krštenicama tvoje porodice, od kojih prve sežu do manastira Morača?


Ma sjajno, raspala se Jugoslavija, raspala se i ona, i dok postojimo mi Bosanci, ona će uvijek biti moralna i nevina carica, pazi, mi smo oduvek Bosanci?, i zvali smo oca babo… razobliči nas da bi se hranila nama, hrani se svojom deluzijom, i YU u njenim očima je deluzija, a ne mi tri naroda u Bosni sa istorijom koju ograničenih sposobnosti čovjeka ako želi poveže i ne morat birati stranu (moj Kinez je znao više od nje o ratu u Jugoslaviji i vremenu prije, nevjerovatno s kakvim podacima objektivno je čovjek vladao, dobro, on nije bio ograničen gracki antifasista zarobljen u par decenija već tad tihog raspada YU, čovjek je genijalac).
literatesa literatesa 09:27 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Nego, dobar dan radni narode, šta bi sa mojim čovjekom Čerčilom? Samo Čerčil. :)


angie01 angie01 10:38 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Dobro, evo sad si se ishvalila.


sta je tu hvalisanje?

sta moze da se procita, a ja rekla, pa sam se time hvalila?...malo mi ovo nerazumljivo...i paranoicno.
Da odete do Trsta po pantalone, do ateljea na predstavu, da se aluzijama zadovoljite, a kad gazda komanduje k nozi, bi poslušno izvršite komandu.


i ovo ne znam cemu sluzi, ja sam bila u to vreme klinka, nista od toga sto insinuiras nema nikakve veze sa zivotom,...ne znam na koji nacin je trebalo da me bilo sta od toga sto se desavalo, lisava slobode-ono sto je bio fokus mog interesovanja je bilo dostupno i niko me ni na koji nacin nije bulingovao da nesto ne smem,...niti sam imala gazdu i njega slusala,...mozda ti jesi, pa pricas iz licnog iskustva.

al me sada vec opasno mrzi da vrtim u krug iste price, smesno je i dalje to ucitavanje da bi se nesto dokazivalo, al dobro, kad ne moze drugacije.


angie01 angie01 10:49 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Ja odgovaram na stavove. Ako je nečiji stav konstantno, ali nepogrešivo, protiv svega što su uradili Srbi, a pritom se taj ni u šali ne osvrne na gore stvari koje su činjene Srbima, takvim kažem u lice ono što mislim o njima - da su srbomrsci i da su im stavovi antisrpski, proustaški, promuslimanski...


ma nije valjda, a da nije mozda da ovde laprdas preko svake mere ukusa i pristojnosti o nekim stvarima koje su mnoge zavili u crno sa odusevljenjem i hvalisanjem, pa se onda na to reaguje, s tim sto meni kazes svasta, isto istrcavas sa ustaskinjo i slicnim nebuloznim izrazima, a deckima bas i ne smes, toliko si paziljiv,

ili seres po necemu gde si dosao i povracas po domorocima, pa se onda reaguje na tu bedastocu, nekako tako obicno ide prica,

zar ne zaskaces svaki blog koji ima temu o necemu sto tebi nije blisko i dozivljavas to neprijateljski-jer tacno sta bi trebalo da te ugrozava u prici o Milanu, Sonji, Balasevicu,...sem da ona agenda koju odradjujes ne daje bas tacne podatke.

znaci tebe ugrozavaju neciji tudji zivoti, koji nikakve veze s tobom nemaju,...tako nekako.

kako god, svako svojim pisanjem predstavlja sebe i toliko o tome.
predatortz predatortz 10:56 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...


ma nije valjda, a da nije mozda da ovde laprdas preko svake mere ukusa i pristojnosti o nekim stvarima koje su mnoge zavili u crno sa odusevljenjem


Ako ćemo razgovor početi sa laprdaš, logičan nasrtavak je:

Ćurko, svaki rat je nekoga zavio u crno, ali vi to crnilo pripisujete samo jednoj strani i to onoj koja ga nije ni počela ni želela.


ili seres po necemu gde si dosao i povracas po domorocima, pa se onda reaguje na tu bedastocu, nekako tako obicno ide prica,


Kada stičem pravo da kažem da je grad prljav, a da mi se neke stvari koje sam u njemu zatekao nikad nisu dopale? Na tvoju žalost, ja sam punopravan stanovnik ovog grada.


zar ne zaskaces


Zaskaču kerovi! Ljudi to ne rade. Ekvivalent bi bio da ja sad tebi kažem da si kuja, kučka, kučkica... Neću! Ćurka je sasvim dovoljno!

kako god, svako svojim pisanjem predstavlja sebe i toliko o tome.


Tako je! Sudeći po načinu na koji vodiš ovu konverzaciju, ti si evidentno prostakuša.
angie01 angie01 11:20 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Ćurko, svaki rat je nekoga zavio u crno, ali vi to crnilo pripisujete samo jednoj strani i to onoj koja ga nije ni počela ni želela.


curka te nije vaspitala, a laprdas, jer lazes najstrasnije,..ajde ti sad jos napujdan od ove bolesnice-sto je posebna komedija i ponizenje- pokazi kakav si ti Bosanac od onih 99%, koji bi meni rekli svasta-pa jesi li ti covece uopste normalan,...ja o ratu nikada nisam progovorila, ti si taj koji se stalno grozotama hvali i na to reagujem, a ti onda kazes, da drzim jednu stranu- koju stranu drzim, gde sam ja ikada pokazala afinitet prema nekoj strani, ja pisem o desavanju, to sto si ti zabetonirani mrzilac svega drugog je tvoj problem, ja nisam i kojim pravom me nazivas ustaskinjom?

ti si hardkor desnicar, ja nisam i ucemu je problem, da su svi koji se ne slazu s tobom neprijatelji, pa znas gde tu seseljevstinu mozes da stavis.


Kada stičem pravo da kažem da je grad prljav,


ajd, ne prenemazi se, i ja kazem da je grad pljav i svasta neto drugo, nego ti kazes, kako je uvek bio prljav i da nisi mogao da se navines na lose navike onih koje si zatekao, jer si dosao iz cistijeg, uljudnijeg, gradskijeg, ...a posle padas u fras na blogove o Milanu i Sonji, je l kapiras razliku.

Zaskaču kerovi! Ljudi to ne rade. Ekvivalent bi bio da ja sad tebi kažem da si kuja, kučka, kučkica... Neću! Ćurka je sasvim dovoljno!


kako te taj tvoj nevidjeni prof Srpskog nije naucio, da naskakati izmedjuostalog znaci grubo prepadanje,...tako da curkom i dalje nazivaj onu koja te nije vaspitala.


Tako je! Sudeći po načinu na koji vodiš ovu konverzaciju, ti si evidentno prostakuša.


zanimljivo, neko me bez razloga napada njgorim prostaklucima, a ja sam prostakusa,...a btw, nisi razumeo, ti pises o sebi, ne o meni, svim tim nacinima kako mi se obracas.

edit-nisi ti predatore, ispravna mera razmisljanja i stavova, pa da po sebi odredjujes druge i vredjas ih, etiketiras, stavise, tvoji stavovi su se vec pokazali poraznim.
literatesa literatesa 11:31 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Prva vijest:


13.12.2022.


SARAJEVO – Pripadnici Državne agencije za istrage i zaštitu (SIPA) uhapsili su danas na području Sarajeva i Goražda šest osoba zbog sumnje da su počinili ratni zločin.

"Šest uhapšenih na području Sarajeva i Goražda pod istragom su zbog ratnog zločina počinjenog u selu Jošanica kod Foče u decembru 1992. godine, kada je ubijeno 56 žrtava srpske nacionalnosti, pretežno civila, među kojima je bilo i žena i djece", saopštilo je Tužilaštvo BiH.

Osumnjičeni se terete da su kao komandanti i pripadnici Višegradske brigade Armije RBiH učestvovali u napadu na selo i počinjenju zločina nad stanovništvom.

"Tokom napada izvršeno je paljenje i uništavanje kuća i imovine. Žrtve su nakon zločina pronađene i identifikovane", navode iz Tužilaštva BiH.

Dodaju da je u predmetu izvršena opsežna istraga Tužilaštva sa više partnerskih policijskih agencija i institucija, kao i prikupljanje velikog broja dokaza o počinjenom zločinu i izvršiocima.

"Nakon kriminalističke obrade, osumnjičeni će biti dovedeni postupajućem tužiocu, koji će ispitati osumnjičene i nakon toga donijeti oduku o daljim aktivnostima u predmetu", navode iz Tužilaštva BiH.



Decembar 1992, pobili na Nikoljdan 56 Srba, žrtve su sakaćene i paljene, bilo je i djece.



Druga vijest:


14.12.2022.

SARAJEVO - Prvi svjedok Tužilaštva BiH u predmetu protiv Ejupa Ganića i još devetorice optuženih za zločin nad vojnicima JNA u Dobrovoljačkoj ulici 3. maja 1992. godine, danas bi trebalo da svjedoči pred Sudom BiH, potvrdio je advokat u ovom predmetu Asim Crnalić.

Na početku glavnog pretresa, tužilac Tužilaštva BiH Mladen Vukojčić rekao je da će dokazati da su optuženi počinili ratni zločin nad vojnicima JNA u Dobrovoljačkoj ulici koji su se pod pratnjom UNPROFOR-a iseljavali iz kasarne "Bistrik" u Sarajevu, da je veliki broj vojnika ubijen i ranjen, a oni koji su zarobljeni preživjeli su veliku torturu. On je napomenuo da su u koloni, koja nije bila legitiman vojni cilj, ubijeni i civili.

Osim Ganića, optužnica tereti i Zaima Backovića, Hamida Bahtu, Hasana Efendića, Fikreta Muslimovića, Jusufa Pušinu, Bakira Alispahića, Enesa Bezdroba, Ismeta Dahića i Mahira Žišku da su 3. maja 1992. godine u Sarajevu napali nebranjenu mješovitu kolonu vojnika i civila zaposlenih u bivšoj JNA, koja je bila pod pratnjom mirovnih snaga UN.

Oni su, kako prenosi Srna, optuženi da su u okviru svojih funkcija i ovlaštenja u vojnim, policijskim i civilnim strukturama, zajedno sa podređenima planirali, podstrekavali i izvršili ovaj napad.

Optužnica ih tereti i da nisu spriječili ubistva i ranjavanja vojnika i civila, da su propustili da kazne izvršioce ubistava i ranjavanja, mučili i nečovječno postupali prema zarobljenim vojnicima, da nisu spriječili niti kaznili izvršioce, te da su pomagali počiniocima nakon izvršenog zločina.


Pobili nam mladu vojsku, maj 1992.
literatesa literatesa 11:33 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

Obe vijesti od danas i juče, kao raja u Sarajevu ih hapsi. Zamisli.
literatesa literatesa 11:33 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

A ko ne bi opsovao, cistokrvan Srbin bi, tvrdim.
predatortz predatortz 11:48 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

ajde ti sad jos napujdan


napujdan je paćenik koju te takvu izabrao.

da skratim - iš ćurko!
softelectronics_e softelectronics_e 11:48 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

gvozden1
Radmilović lajao,

Uuu al je lajao u pm.

Da nije slučajno govorio da je komunizam diktatura, da nije tražio izbore....?

Neke daleke iluzije, koje su mogle da se tumače i ovako i onako, i kao, evo dokaza da je smelo da se priča.



Ma!
Bilo humano društvo u pizdu materinu.
Vidiš da ga nisu poslali u zatvor.
Što znači da je društvo bilo jednako demokratsko kao i sva ostala društva koja su imala redovan višepartijskisistem, slobodne izbore.
Šta ima veze što je na vlasti bio doživotni faraon.
Koji je komuniste zajebao pa krepao, a oni bili nespremni na to.
Vidiš koliko je to nabilo u glavu budalama, da ga i sada vole i smatraju da tom uređenju ništa nije falilo.
softelectronics_e softelectronics_e 11:51 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

angie01

Moja i tvoja pozicija nisu iste. Ja Anđi nikada ne mogu reći stvari koje joj ti kao žena možeš.


mislis, to ide,..ja se ovoj zeni uopste ne obracam, ...ona uskace svakomalo sa nekim halucinacijama, stalno me spominje, pa to nije normalno.

kakve ona veze ima sa mnom?...sto smo registrovane na istom mestu?

ne slaze sa onim sto ja mislim u razgovoru sa drugima, pa je ok da mi kaze da sam ustaska kurva i kojesta takvo, jel to?...pa da li si ti normalan.


Mislim, mogu!
Ali, ne ide!


pa bogami, islo ti je vise puta,..al je ona nezadovoljna sto nisi odvratniji, kao ona,..znaci zena zeni kaze da je ustaska kurva, jer nemaju iste poglede na razne teme i ko zna zbog kakvog kvrca u glavi, bez obzira sto je uredno preskacem i ni jedna moja izjava nema nikakve veze s njom i podrzava blogovskog manijaka u nudjenju onoga sto stalno spominje, a visi mu izmedju nogu,..pa kakvo je to dno, molim te, cak nebitno sto se to desava na javnom portalu, nego bilo gde,...dok, kada isti taj kreten krene nju da maltretira, onda urla na svim blogovima do sudjnjeg dana...zar to sve skupa nije najgora moguca bolestina.


Sad sam to sveo na situacije u kojim je neko baš uporan i insistira.



kada sam vec dovde, ajde i ovo cu,..da li si ti svestan, koliko si upravo ti uporan, a sa izjavama, ciji sadrzaj nije bas, ne samo neprihvatljiv, nego je prosto morbidan i koji vredja i zive i mrtve.

Nije mi jasno ovo tvoje ... ja se ne obraćam itd....?
Šta to, uopšte, znači?
Kako se ne obraćaš?
Obraćaš se svima nama, pa i toj ženi.
Čim si nešto napisala što svi mogu da pročitaju, ti se obraćaš i njemu.
angie01 angie01 11:53 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

napujdan je paćenik koju te takvu izabrao.

da skratim - iš ćurko!


sta sam rekla-stvarno ponizavajuce, al sta ces, svako onako kakav je.


milisav68 milisav68 19:54 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

freehand
Pretpostavljam da je tvoje braon napred neki vid protesta ili tvoje borbe, u svakom slučaju nešto pametno i hrabro.

Oćeš skrinšot tvog braon napred?
dogodinedragosevac dogodinedragosevac 20:35 14.12.2022

Re: DRUGOVI I DRUGARICE KNJIGE U RUKE...

ali da vidiš kako ćeš te pare da namakneš s obzirom da ti je gorepomenuta država propisala da imovinu više ne treba da imaš..


zar upravo to ne propagira i davos crowd ('nista necete imati ali cete biti srecni').

kamilo_emericki kamilo_emericki 01:06 13.12.2022

Neues aus der Nachbarschaft

Hvala za citate iz ovih novinskih članaka kao i za ovu statistiku o stanogradnji u SFRJ.
Ja bih volio sada prelistati NIN-ove iz 70-ih i 80-ih, pročitati tekstove koje su u tome periodu pisali Jug Grizelj, Jelena Lovrić, Veselko Tenžera, Piroćanac, za kojeg nisam 90-ih mogao vjerovati da je to isti novinar koji je pisao za Studen ili Start.
Bacio si malo svjetla na (ne)aktivnost službe, koja je kao sve kontrolisala, i tvrdnje o diktaturi u kojoj se ništa nije smjelo kritikovati.
Mislim da je Fri već rekao kako su bila dva zabrana u koja se nije smjelo dirati. Tito i bratstvo-jedinstvo.
Već sam par puta napisao da je SFRJ bila šareno društvo, vrlo neujednačeno od samog početka ali i društvo koje je stalno bilo u prilgođavanju i traženju što optimalnijih riješenja.
Čak i hibrid zvani društveno vlasništvo je pokušaj davanje veće odgovornosti i zainteresovanosti zaposlenima u za sudbinu preduzeća.
Preduzeća nisu bila državno vlasništvoi, država nije postavljala rukovodstvo i odlučivala o poslovnoj politici preduzeća. Za to su se brinuli samoupravni organi, birani i postavljnani po zakonu koji je uređivao tu materiju.
Kad sam rekao da je SFRJ bila šareno društvo, mislio sam u prvom redu na neujednačenost.
Prvo između samih republika i pokrajina, pa onda i u samim republikama i pokrajinama. Razlika je, često značajna, bila i u samim opštinama a zavisilo je u kojoj je braši preduzeće djelovalo.
Polovinu stanova, koji su izgrađeni do 1990. u Prijedoru, izgradio je RŽR Ljubija i rijetki su bili radnici rudnika koji nisu imali stan ili dobili kredit za kuću.
U mnogim drugim preduzećima nisu imali ni približno takve mogućnosti, ali su postojali fondovi solidarnosti na nivou opštine u koje su svi ulagali i iz tih fondova gradili stanove za potrebe siromašnijih firmi. Tako je nastao sevap siti.
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 09:00 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Ja bih volio sada prelistati NIN-ove iz 70-ih i 80-ih, pročitati tekstove koje su u tome periodu pisali Jug Grizelj, Jelena Lovrić, Veselko Tenžera, Piroćanac, za kojeg nisam 90-ih mogao vjerovati da je to isti novinar koji je pisao za Studen ili Start.


Kad te put navede u BG svrati u Fond periodike na Studentskom trgu. Tamo ces to sigurno naci.

https://bgb.rs/sr/biblioteke/fond-periodike/

Bacio si malo svjetla na (ne)aktivnost službe, koja je kao sve kontrolisala, i tvrdnje o diktaturi u kojoj se ništa nije smjelo kritikovati.
Mislim da je Fri već rekao kako su bila dva zabrana u koja se nije smjelo dirati. Tito i bratstvo-jedinstvo.
Već sam par puta napisao da je SFRJ bila šareno društvo, vrlo neujednačeno od samog početka ali i društvo koje je stalno bilo u prilgođavanju i traženju što optimalnijih riješenja.



Ja mislim da je glavni problem nesposobnost tog sistema da se liberalizuje. Postojala su najmanje tri sanse da se sistem promeni izunutra (spolja svakako nije moglo): Djilasova verzija socijalizma sa ljudskim licem (koji je makar doveo do odmaka od staljinistickog modela ali dobro tu je i Kardelj imao bitnu ulogu), srpski liberali (sto je bilo potpuno uguseno) i kraj osamdesetih i uvodjenje politickog pluralizma. Na pocetku su revolucionari jos bili u punoj snazi pa im je godila sva ta moc i privilegije. Na kraju smo imali gerontologiju koja je bila izgubljena u prevodu, sto su iskoristili 'mladi' nacionalisticki lavovi pa smo gledali sta smo gledali. I jos gledamo.

To je mojih pet centi.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 13:43 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Neues aus der Nachbarschaft

Ja mislim da je glavni problem nesposobnost tog sistema da se liberalizuje.

Na kraju smo imali gerontologiju koja je bila izgubljena u prevodu, sto su iskoristili 'mladi' nacionalisticki lavovi pa smo gledali sta smo gledali. I jos gledamo.

To je mojih pet centi.


ja nemam osjećaj da se nije liberalizovao..
kad pogledaš odakle je krenuo (ubijanja neistomišljenika i oduzimanja imovine) a kuda je stigao (da si već imao i neku solidniju privatnu incijativu i dosta elemenata tržišne privrede i pride solidno razvijeno kritičko mišljenje) je dosta solidan stepen liberalizacije..
čak i sam nacionalizam nije morao biti poguban da smo se okrenuli konstruktivnoj saradnji umjesto klanju..
zašto se tačno zapatilo klanje umjesto saradnje ne znam..
a nisam ni našla nikakav iole suvisao izvor koji bi bar pokušao da objasni (moguće i da je random outcome, prosto shitty luck, realizovao se najgluplji i najgori od svih scenaria)..
no nešto sam drugo tela..
ja sam komentarisala isključivo iz ugla sloboda (prije svega slobode govora ali i svih ostalih)..
iz ugla privredne uspješnosti taj sistem je fenomenalno radio u početku pa onda sve više kašljucao kako je vrijeme odmicalo (jer u principu je uvijek najlakše podići sa niske osnovice, kako je osnovica viša tako je rast teži)..
s tim u vezi takođe ne smatram da je sistem bio nepravedan prema slabima i nezainteresovan za njihovu dobrobit..
naprotiv..
moj porodični primjer tako kaže pa ajde nek sam i obojena ali u principu je uravnilovka bila baš baš jaka..
razlika životnog iskustva mene i djece čiji su roditelji radili poslove sa završenom srednjom školom je bila minimalna..
ja sam naučila da skijam i to je bilo to..
istu smo hranu jeli, isto se oblačili, na isti način provodili vrijeme, imali i čitali iste knjige i slušali istu muziku.. imali skoro na dlaku iste te neke uređaje po kući, pride su mnogi od nas imali i veći stan (al smo mi istina imali vikendicu i bolji auto)..
bilo je i djece koja su propala kroz rupe sistema, pa živjela u nekim drvenim barakama i generalno nemala ni dovoljno hrane ni odjeće.. takvih je bilo možda 1 od 30 (po jedno dijete u razredu) ali ostalih 30 bukvalno nisi mogao da razlikuješ po imovinskom statusu roditelja..
istina, vidjela se veza obrazovani roditelji - djeca dobri đaci..
i to je jedino što su oni uspjeli svojoj djeci da ostave, a nije malo, slažem se..

uporedi današnji sistem i tamo i tu gdje si..
hrana je postala privilegija..
siromašni mahom jedu hranu do te mjere nekvalitetnu da im naruši zdravlje već do kasnih dvadesetih.. pride životne navike (spavanje prije svega) od siromašnih napravi ruine već u tridesetima..
ti možeš da vidiš koliko ko zarađuje već po tome kako mu u tridesetima izgleda koža i kosa.. nokti..
u socijalizmu govora o tome nije bilo..
danas moraš da dobaciš bar do nekog 60og percentila da bi mogao da obezbjediš minimum hranu, vodu, živtone navike da sačuvaš zdravlje..
dobro vjerovatno ne u Austriji i Njemačkoj al u UK svakako a tek u US..

e šta htjedoh, ne mislim da je problem bio kao elite nezainteresovane.. naprotiv.. mislim da je solidna većina zaista vjerovala u taj sistem i radila nesebično za dobrobit svih ali ne možeš da stvoriš te stanove, škole, bolnice baš out of thin air..
to što oni jesu napravili je već bilo impresivno i bez sumnje stvoreno dobrom voljom tih ljudi da rade za daleko manje nego što su zaslužili (i mogli da zarade u nekoj Njemačkoj) ali i da volontiraju (sjeti se samo radnih akcija)..
ali ti imaš tu neki fizički limit..
nije samo problem cement, koji ti moraš da znaš da napraviš, pa ako ne znaš ili nemaš sve komponente moraš da trguješ da akumuliraš dovoljno a to traje..
imaš i limit znanja.. koliko građevinaca si imao koji umiju da urade šta treba, pa koliko drugih inžinjera, pa koliko zanatlija..
u svemu udariš u neki limit..
mislim da je taj elan radnih akcija gurao dosta dugo do samog limita al onda kad je i to splaslo prirodno je da ćeš usporiti..
tako da mislim da nisu na nekom super tragu te terije o propasti socijalizma zbog pohlepe elita..
moji roditelji su iz komunizma izašli sa stanom od 50 kvadrata u bezveznoj zgradi.. za 30 godina rada..
i onda za narednih 20 napravili 50 puta toliko..
njihovi prijatelji su mahom prošli vrlo slično.. bilo je i koji su nastavili da tavore u državnoj službi do penzije ali mahom su ljudi daleko popravili svoj imovinski status jednom kad je to bilo moguće..
sigurno da je bilo i secikesa u samoj eliti ali ne stičem utisak da ih je bilo više nego u generalnoj populaciji..
no rado ću čuti drugu teoriju..
po meni je zanimljivo pitanje kako društvo stvori elan da napravi iskorak u smislu rasta i prosperiteta (dal se to evnetualno može ponoviti bez diktature)..
i šta nas je tačno odvelo u rat..
sklona sam da vjerujem glupost i loša sreća

kamilo_emericki kamilo_emericki 14:30 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Neues aus der Nachbarschaft


Kad te put navede u BG svrati u Fond periodike na Studentskom trgu. Tamo ces to sigurno naci.

https://bgb.rs/sr/biblioteke/fond-periodike/


Hvala za informaciju.
Nisam se baš najpreciznije izjasnio. Sjećam se ja, još, šta sam čitao tada, na čijim i kakvim informacijama se razvijao moj odnos prema politici. Sjedenje u takvoj ustanovi i čitanje starih novina je za ozbiljne istraživače koji bi htjeli pošteno osvjetliti jedno vrijeme da sadašnje, i buduće, generacije imaju što jasniji osvrt na prošlost.
Ja bih, ponekad, volio imati te novine pri ruci, kad se povedu ovakve, kafanske, diskusije o našoj prošlosti. Ja svoj odnos i mišljenje o stanogradnji SFRJ ne znam formulisati ovako dobro, kao što si ti uradio sa citatima ovih novina.
Mislim da sam na Maksinom blogu, gdje smo razgovarali o kućama, i napisao kakko mi je želju da napravim i imam drvenu kuću dala jedna TV emisije (Kino oko) u kojoj se ozbiljno i kritički raspravljalo o stanogradnji u SFRJ.
Ja mislim da je glavni problem nesposobnost tog sistema da se liberalizuje.

Ako je politika vještina mogućeg, a jest, onda bi trebalo uzeti u obzir što više faktora koji su odlučujući za političke odluke.
Lako je sa distance od 30,40, 50 i više godina govoriti da nije bilo slobode i da je trebalo više. Slobode nikad nije previše ali je glavno pitanje koliko je moguće imati slobode u određenom trenutku i na određenom mjestu.
Nadam se da nije sporno da nije isti nivo sloboda, u zemljama koje uzimamo kao primjer, danas i prije 40-50 godina.
Mislim da u ovim našim "diskusijama" rijetko uzimamo u obzir realne okolnosti koje su vladale u knkretnom vremenu.
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 14:53 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

ja nemam osjećaj da se nije liberalizovao..




Jeste donekle - ovo sto je pomenuo i Kamilo. Ali meni se cini da je bitan faktor i uzrok onoga sto se posle desilo propustanje sansi da se to promeni u pravcu u kome su to recimo Cesi pokusali svojim Ceskim prolecem. Kad pogledas ideoloska prica koja je legitimisala sistem (NOR, interpretacija prethodne istorije, itd) se nije znacajnije promenio nego se to na kraju samo raspalo. A kroz te price je drustvo stalno drzano u nekom polumilitarizovanom grcu (prim. prvo slovo je 'g' a ne 'q') - kao neki stari deda koji odlucuje o svemu a kome samo iza ledja smes da pricas sta hoces.


Iskustvo otvorene demokratije nije postojalo ni u SHS nego stalno neka pickaranja. I tu su se samo gomilala pitanja o kojima se ne prica a dominantna tema je 'kako zastititi drzavu'. Neprijatelj vreba. Ista prica 150 godina.

Turci su slicni po ovome sa svojim jakim desnim nacionalizmom i zamrznutim kemalizmom koji je vojska svako malo branila pucevima. Ali cak je i kemalizam poceo da menja formu. Doduse posle 100 godina. I doduse u nekom ne bas najpozeljnijem pravcu, ali dobro.


e šta htjedoh, ne mislim da je problem bio kao elite nezainteresovane.. naprotiv.. mislim da je solidna većina zaista vjerovala u taj sistem i radila nesebično za dobrobit svih ali ne možeš da stvoriš te stanove, škole, bolnice baš out of thin air..


Ne negiram napredak i na mnogo nivoa je postojala ravnopravnost ali korupcija + cuvanje privilegija + nesposobnost su napravili opasne pukotine - to se onda 90ih kad je dosla kriza dobro videlo u tome ko kako moze da prezivi. Da je drustvo imalo demokratsku tranziciju to bi se dalje drugacije razvilo. Cime dolazimo do:

i šta nas je tačno odvelo u rat..
sklona sam da vjerujem glupost i loša sreća


Verovatno. Ti koji su onda odlucivali nisu bukvalno znali da medjusobo razgovaraju i uvazavaju drugacije misljenje. Lose istrenirani. Nego sve dogmatski i puna usta epskih parola. Tako neki 'banalni' razlog.

To je tako ostalo i danas u Srbiji. Zatvoreno drustvo koje nema iskustvo demokratije i kome politicka elita i dalje prica veliku pricu kako negde postoji neko ko stalno vreba priliku da ih unisti. A taj neko nisu Rusi.


Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 15:42 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Hvala za informaciju.
Nisam se baš najpreciznije izjasnio. Sjećam se ja, još, šta sam čitao tada, na čijim i kakvim informacijama se razvijao moj odnos prema politici. Sjedenje u takvoj ustanovi i čitanje starih novina je za ozbiljne istraživače koji bi htjeli pošteno osvjetliti jedno vrijeme da sadašnje, i buduće, generacije imaju što jasniji osvrt na prošlost.
Ja bih, ponekad, volio imati te novine pri ruci, kad se povedu ovakve, kafanske, diskusije o našoj prošlosti. Ja svoj odnos i mišljenje o stanogradnji SFRJ ne znam formulisati ovako dobro, kao što si ti uradio sa citatima ovih novina.
Mislim da sam na Maksinom blogu, gdje smo razgovarali o kućama, i napisao kakko mi je želju da napravim i imam drvenu kuću dala jedna TV emisije (Kino oko) u kojoj se ozbiljno i kritički raspravljalo o stanogradnji u SFRJ.


Hvala na pojasnjenju.

Mislim da u ovim našim "diskusijama" rijetko uzimamo u obzir realne okolnosti koje su vladale u knkretnom vremenu.


Vrlo moguce.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:47 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Neues aus der Nachbarschaft

Ne negiram napredak i na mnogo nivoa je postojala ravnopravnost ali korupcija + cuvanje privilegija + nesposobnost su napravili opasne pukotine - to se onda 90ih kad je dosla kriza dobro videlo u tome ko kako moze da prezivi. Da je drustvo imalo demokratsku tranziciju to bi se dalje drugacije razvilo. Cime dolazimo do:


nije to, to se vama u BG/Srbiji možda tako činilo ali recimo u Hrvatskoj, BiH, imao si 100% smjenu elita i vlasti i opet smo slično prošli..
u CRO je recimo (znaš i sam) Tuđman bio politički bog a privredni bog je dugo bio stanoviti Rajić, vlasnik DUkata i povezanih preduzeća a po profesiji vozač kamiona koji je rat dočekao u nekim ranim tridesetim..
bilo je nekih špekulacija da je navodno prevozio keš pri famoznom upadu u monetarni sistem YU al to je vrv nonsense..
u BiH bilo još izraćenije.. politčka elita su bili Karadžić i Krajišnik (plus par profana) koji u starom ssitemu nikakvu moć imali nisu a privredna elita je bukvalno bila nepismena, od Dušanića naftnog magnata koji je završio u nekom izbadanju nožem s nekim svojim radnikom do tipa koji je firmu nazvao peti neplan (po petom djetetu koje on i žena nisu planirali)..
to je da ne vjeruješ kakvih je tu priča bilo a mogao si pride da se zabaviš na lokalnom tv kanalu tako što bi dotična privredna elita zakupila termin da predstavi svoju imperiju (sa sve familijom).. kakav je to kemp bio..

tu si dakle imao 100% smjenu elita a epilog je opet bio sličan..
porazan..
JNA je svakako igrala ulogu al ipak ne objašnjava nivo ludila ni blizu pa time ni ishod
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 16:12 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

newimprovedtadejus
nivo ludila ni blizu pa time ni ishod


e i da primjetim (kad niko neće), nije da smo bili jedinstveni po tome..
Rusi imaju bogat repertoar na temu tranzicije (i smjene elita), ima i kod braće Poljaka zanimljivog štiva ali šampion po sličnosti je bata Bugarin Alek Popov i njegov roman London..
ako nisi čitao obavezno..
jedno što je hilarious a drugo što smo toliko slični da smo sličniji bili bi isti..
al opet uspješe svi da se ne sjebu baš tako kao mi
softelectronics_e softelectronics_e 17:12 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

newimprovedtadejus
Neues aus der Nachbarschaft

Ja mislim da je glavni problem nesposobnost tog sistema da se liberalizuje.

Na kraju smo imali gerontologiju koja je bila izgubljena u prevodu, sto su iskoristili 'mladi' nacionalisticki lavovi pa smo gledali sta smo gledali. I jos gledamo.

To je mojih pet centi.


ja nemam osjećaj da se nije liberalizovao..
kad pogledaš odakle je krenuo (ubijanja neistomišljenika i oduzimanja imovine) a kuda je stigao (da si već imao i neku solidniju privatnu incijativu i dosta elemenata tržišne privrede i pride solidno razvijeno kritičko mišljenje) je dosta solidan stepen liberalizacije..
čak i sam nacionalizam nije morao biti poguban da smo se okrenuli konstruktivnoj saradnji umjesto klanju..
zašto se tačno zapatilo klanje umjesto saradnje ne znam..
a nisam ni našla nikakav iole suvisao izvor koji bi bar pokušao da objasni (moguće i da je random outcome, prosto shitty luck, realizovao se najgluplji i najgori od svih scenaria)..
no nešto sam drugo tela..
ja sam komentarisala isključivo iz ugla sloboda (prije svega slobode govora ali i svih ostalih)..
iz ugla privredne uspješnosti taj sistem je fenomenalno radio u početku pa onda sve više kašljucao kako je vrijeme odmicalo (jer u principu je uvijek najlakše podići sa niske osnovice, kako je osnovica viša tako je rast teži)..
s tim u vezi takođe ne smatram da je sistem bio nepravedan prema slabima i nezainteresovan za njihovu dobrobit..
naprotiv..
moj porodični primjer tako kaže pa ajde nek sam i obojena ali u principu je uravnilovka bila baš baš jaka..
razlika životnog iskustva mene i djece čiji su roditelji radili poslove sa završenom srednjom školom je bila minimalna..
ja sam naučila da skijam i to je bilo to..
istu smo hranu jeli, isto se oblačili, na isti način provodili vrijeme, imali i čitali iste knjige i slušali istu muziku.. imali skoro na dlaku iste te neke uređaje po kući, pride su mnogi od nas imali i veći stan (al smo mi istina imali vikendicu i bolji auto)..
bilo je i djece koja su propala kroz rupe sistema, pa živjela u nekim drvenim barakama i generalno nemala ni dovoljno hrane ni odjeće.. takvih je bilo možda 1 od 30 (po jedno dijete u razredu) ali ostalih 30 bukvalno nisi mogao da razlikuješ po imovinskom statusu roditelja..
istina, vidjela se veza obrazovani roditelji - djeca dobri đaci..
i to je jedino što su oni uspjeli svojoj djeci da ostave, a nije malo, slažem se..

uporedi današnji sistem i tamo i tu gdje si..
hrana je postala privilegija..
siromašni mahom jedu hranu do te mjere nekvalitetnu da im naruši zdravlje već do kasnih dvadesetih.. pride životne navike (spavanje prije svega) od siromašnih napravi ruine već u tridesetima..
ti možeš da vidiš koliko ko zarađuje već po tome kako mu u tridesetima izgleda koža i kosa.. nokti..
u socijalizmu govora o tome nije bilo..
danas moraš da dobaciš bar do nekog 60og percentila da bi mogao da obezbjediš minimum hranu, vodu, živtone navike da sačuvaš zdravlje..
dobro vjerovatno ne u Austriji i Njemačkoj al u UK svakako a tek u US..

e šta htjedoh, ne mislim da je problem bio kao elite nezainteresovane.. naprotiv.. mislim da je solidna većina zaista vjerovala u taj sistem i radila nesebično za dobrobit svih ali ne možeš da stvoriš te stanove, škole, bolnice baš out of thin air..
to što oni jesu napravili je već bilo impresivno i bez sumnje stvoreno dobrom voljom tih ljudi da rade za daleko manje nego što su zaslužili (i mogli da zarade u nekoj Njemačkoj) ali i da volontiraju (sjeti se samo radnih akcija)..
ali ti imaš tu neki fizički limit..
nije samo problem cement, koji ti moraš da znaš da napraviš, pa ako ne znaš ili nemaš sve komponente moraš da trguješ da akumuliraš dovoljno a to traje..
imaš i limit znanja.. koliko građevinaca si imao koji umiju da urade šta treba, pa koliko drugih inžinjera, pa koliko zanatlija..
u svemu udariš u neki limit..
mislim da je taj elan radnih akcija gurao dosta dugo do samog limita al onda kad je i to splaslo prirodno je da ćeš usporiti..
tako da mislim da nisu na nekom super tragu te terije o propasti socijalizma zbog pohlepe elita..
moji roditelji su iz komunizma izašli sa stanom od 50 kvadrata u bezveznoj zgradi.. za 30 godina rada..
i onda za narednih 20 napravili 50 puta toliko..
njihovi prijatelji su mahom prošli vrlo slično.. bilo je i koji su nastavili da tavore u državnoj službi do penzije ali mahom su ljudi daleko popravili svoj imovinski status jednom kad je to bilo moguće..
sigurno da je bilo i secikesa u samoj eliti ali ne stičem utisak da ih je bilo više nego u generalnoj populaciji..
no rado ću čuti drugu teoriju..
po meni je zanimljivo pitanje kako društvo stvori elan da napravi iskorak u smislu rasta i prosperiteta (dal se to evnetualno može ponoviti bez diktature)..
i šta nas je tačno odvelo u rat..
sklona sam da vjerujem glupost i loša sreća


Mudro zboriš Nojes!
Mada si se na ovom blogu poprilično zamerio komunjarama i njihovim simpatizerima.
No, taman kada od tebe očekujem da zakucaš, ti se vratiš u mod 'niti smrdi niti miriše'.
softelectronics_e softelectronics_e 17:15 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

kamilo_emericki
Neues aus der Nachbarschaft


Kad te put navede u BG svrati u Fond periodike na Studentskom trgu. Tamo ces to sigurno naci.

https://bgb.rs/sr/biblioteke/fond-periodike/


Hvala za informaciju.
Nisam se baš najpreciznije izjasnio. Sjećam se ja, još, šta sam čitao tada, na čijim i kakvim informacijama se razvijao moj odnos prema politici. Sjedenje u takvoj ustanovi i čitanje starih novina je za ozbiljne istraživače koji bi htjeli pošteno osvjetliti jedno vrijeme da sadašnje, i buduće, generacije imaju što jasniji osvrt na prošlost.
Ja bih, ponekad, volio imati te novine pri ruci, kad se povedu ovakve, kafanske, diskusije o našoj prošlosti. Ja svoj odnos i mišljenje o stanogradnji SFRJ ne znam formulisati ovako dobro, kao što si ti uradio sa citatima ovih novina.
Mislim da sam na Maksinom blogu, gdje smo razgovarali o kućama, i napisao kakko mi je želju da napravim i imam drvenu kuću dala jedna TV emisije (Kino oko) u kojoj se ozbiljno i kritički raspravljalo o stanogradnji u SFRJ.
Ja mislim da je glavni problem nesposobnost tog sistema da se liberalizuje.

Ako je politika vještina mogućeg, a jest, onda bi trebalo uzeti u obzir što više faktora koji su odlučujući za političke odluke.
Lako je sa distance od 30,40, 50 i više godina govoriti da nije bilo slobode i da je trebalo više. Slobode nikad nije previše ali je glavno pitanje koliko je moguće imati slobode u određenom trenutku i na određenom mjestu.
Nadam se da nije sporno da nije isti nivo sloboda, u zemljama koje uzimamo kao primjer, danas i prije 40-50 godina.
Mislim da u ovim našim "diskusijama" rijetko uzimamo u obzir realne okolnosti koje su vladale u knkretnom vremenu.

Kamilo!
Da li si ti pijan?
O kakvoj slobodi može da bude govora u zemlji koja ima jednopartijski sistem sa doživotnim faraonom, predsednikom i komandantom svega!
Neko se proglasi doživotnim predsednikom i ti imaš razumevanja za ograničene slobode, jer pre 50 ili 60 godina .....
Pa u normalnim zemljama se izbori odvijaju svako malo, a ne nikada.

zilikaka zilikaka 18:07 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

koliko građevinaca si imao koji umiju da urade šta treba, pa koliko drugih inžinjera, pa koliko zanatlija..

Ako išta znači, i ako uzmemo Srbiju za primer, dobra ti stojim da je tehnika onog vremena, u odnosu na druge, bila neuporedivo jača nego danas.
To jer se mora učiti na konkretnim poslovima, ne može baš sve u teoriji. Upravo ta silna gradnja je iznedrila ljude koji su zanate dobro ispekli.
U mojoj struci je danas problem naći ljude u Srbiji da urade posao koji se nekad samo u mom gradu rutinski radio na tri mesta. A nije prestala potreba za takvim poslovima, niti će prestati.
E, to je ono survavanje koje mene stvarno plaši.
Možda je lakše kad svojim očima ne možeš da pratiš taj pad. Tehnika je neumoljiva i traži konačan i jasan rezultat - il znaš il ne znaš nešto da napraviš.
Možemo mi da se razvlačimo objašnjenjima, opružbama i pravdanjima, al smo opet tu gde smo.
freehand freehand 18:10 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

zilikaka
koliko građevinaca si imao koji umiju da urade šta treba, pa koliko drugih inžinjera, pa koliko zanatlija..

Ako išta znači, i ako uzmemo Srbiju za primer, dobra ti stojim da je tehnika onog vremena, u odnosu na druge, bila neuporedivo jača nego danas.
To jer se mora učiti na konkretnim poslovima, ne može baš sve u teoriji. Upravo ta silna gradnja je iznedrila ljude koji su zanate dobro ispekli.
U mojoj struci je danas problem naći ljude u Srbiji da urade posao koji se nekad samo u mom gradu rutinski radio na tri mesta. A nije prestala potreba za takvim poslovima, niti će prestati.
E, to je ono survavanje koje mene stvarno plaši.
Možda je lakše kad svojim očima ne možeš da pratiš taj pad. Tehnika je neumoljiva i traži konačan i jasan rezultat - il znaš il ne znaš nešto da napraviš.
Možemo mi da se razvlačimo objašnjenjima, opružbama i pravdanjima, al smo opet tu gde smo.

E jeste, ti znaš.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:26 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

zilikaka
koliko građevinaca si imao koji umiju da urade šta treba, pa koliko drugih inžinjera, pa koliko zanatlija..

Ako išta znači, i ako uzmemo Srbiju za primer, dobra ti stojim da je tehnika onog vremena, u odnosu na druge, bila neuporedivo jača nego danas.
To jer se mora učiti na konkretnim poslovima, ne može baš sve u teoriji. Upravo ta silna gradnja je iznedrila ljude koji su zanate dobro ispekli.
U mojoj struci je danas problem naći ljude u Srbiji da urade posao koji se nekad samo u mom gradu rutinski radio na tri mesta. A nije prestala potreba za takvim poslovima, niti će prestati.
E, to je ono survavanje koje mene stvarno plaši.
Možda je lakše kad svojim očima ne možeš da pratiš taj pad. Tehnika je neumoljiva i traži konačan i jasan rezultat - il znaš il ne znaš nešto da napraviš.
Možemo mi da se razvlačimo objašnjenjima, opružbama i pravdanjima, al smo opet tu gde smo.


Sigurna Sam da jeste..
Ali SU I potrebe bile vece, pogotovo poslije rata pa SU limiti bili skoro sigurno veci problem nego danas (mada tesko da bi se to dalo iole precizno ocjeniti)..
Ipak, kad uzmes porast stanovnistva, pa migraciju, pa koje SU to potrebe za grqdnjom a koje danas, to je moralo biti ozbiljniji problem tada
freehand freehand 18:31 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

newimprovedtadejus
zilikaka
koliko građevinaca si imao koji umiju da urade šta treba, pa koliko drugih inžinjera, pa koliko zanatlija..

Ako išta znači, i ako uzmemo Srbiju za primer, dobra ti stojim da je tehnika onog vremena, u odnosu na druge, bila neuporedivo jača nego danas.
To jer se mora učiti na konkretnim poslovima, ne može baš sve u teoriji. Upravo ta silna gradnja je iznedrila ljude koji su zanate dobro ispekli.
U mojoj struci je danas problem naći ljude u Srbiji da urade posao koji se nekad samo u mom gradu rutinski radio na tri mesta. A nije prestala potreba za takvim poslovima, niti će prestati.
E, to je ono survavanje koje mene stvarno plaši.
Možda je lakše kad svojim očima ne možeš da pratiš taj pad. Tehnika je neumoljiva i traži konačan i jasan rezultat - il znaš il ne znaš nešto da napraviš.
Možemo mi da se razvlačimo objašnjenjima, opružbama i pravdanjima, al smo opet tu gde smo.



Sigurna Sam da jeste..
Ali SU I potrebe bile vece, pogotovo poslije rata pa SU limiti bili skoro sigurno veci problem nego danas (mada tesko da bi se to dalo iole precizno ocjeniti)..
Ipak, kad uzmes porast stanovnistva, pa migraciju, pa koje SU to potrebe za grqdnjom a koje danas, to je moralo biti ozbiljniji problem tada

Pa da.
Jeste, ali i nije.
Mada možda.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:57 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Za kognitivno limitirane: mozda SU inzinjeri bili bolji Al je potreba za njima bila veca
nikvet pn nikvet pn 19:09 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

zilikaka
E, to je ono survavanje koje mene stvarno plaši.


Не само техника. Медицинске струке су тек да се најежиш. Миленијалци се лако приме на нове технологије али тешко им иду старе вештине.

Стварно зебем ко ће да нас лечи.

(Управо сам испратио пекинезерку, млади колега ултразвуком нашао гравидитет августа, људи чекају штенце али Георгина...)
kamilo_emericki kamilo_emericki 19:48 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

zilikaka
Tehnika je neumoljiva i traži konačan i jasan rezultat - il znaš il ne znaš nešto da napraviš.
Možemo mi da se razvlačimo objašnjenjima, opružbama i pravdanjima, al smo opet tu gde smo.

Gospođo, sjajan komentar.
Svaki put kad uletiš sa svojim komentarom, posle ispraznih naguravanja na blogu, osjećaj je uporediv sa tuširanjem poslije vršidbe.
Hvala lijepo.
maksa83 maksa83 19:49 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Ipak, kad uzmes porast stanovnistva, pa migraciju, pa koje SU to potrebe za grqdnjom a koje danas, to je moralo biti ozbiljniji problem tada

Ja b' rekao da je potreba za gradnjom rasla, a ne smanjivala se, onom infrastrukturnom ponajpre.

Naša mreža puteva je sirota (uporedi je sa Italijom npr.), naše železinice su go k.. Takav smo qrtz da tamo u mom pičkovcu (koji je teorietski opština Voždovac, a praktično 5km od Ralje) imaš mt:s optiku (jer je bitno do svakog sprovesti neometanu propagandu SNS kartela) ali ne i regularan vodovod i kanalizaciju. Gledajte Vučića i serite u rupe, umivanje i pranje ruku je ionako za pedere (koji neće šetati).

Od države koja je na celoj planeti gradila šta hoćeš gde hoćeš došli smo do države koja ne ume da poploča trg, a kad proba da napravi autoput iz trećeg pokušaja karabudžom spreči brdo da pada na njega.
kamilo_emericki kamilo_emericki 19:57 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

newimprovedtadejus

do tipa koji je firmu nazvao peti neplan (po petom djetetu koje on i žena nisu planirali)..


Ako je dopuštena mala ispravka u komentaru koji je odličan pregled stanja poslije zadnjeg rata.
Dotični gospodin je peto, neplanirano dijete. Ima 4 starija brata.
"Imperiju" je počeo praviti kad je Milenko Vračar bio finansijska vlast u Republici Srpskoj. Valjda je ujak tom petom, neplaniranom.
Gospodin je dobijao kredite u markama a vraćao u dinarima Srpske Republike Bosne i Hercegovine.
Kako je i kakav kurs obračunavan vjerovatno samo alahovica zna.
freehand freehand 19:57 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Od države koja je na celoj planeti gradila šta hoćeš gde hoćeš došli smo do države koja ne ume da poploča trg, a kad proba da napravi autoput iz trećeg pokušaja karabudžom spreči brdo da pada na njega.

Bogami, izgleda da je opet krenulo.
Brdo.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 19:57 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Dobro onda moramo definisati sta poredimo..
Ja poredim recimo 1946-1986 u odnosu na recimo 1990-2022...
Dakle period komunizam u naponu naspram nazovimo GA post-kominizma
I ne poredim zelje nego realne potrebe koje je moguce finansirati I to da kazem
Pa cjenim tada je trebalo vise inzinjera, veci izaziv bilo namaci ih
maksa83 maksa83 19:59 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Bogami, izgleda da je opet krenulo.
Brdo.

Grdelica? Jope? Kuku mene.

Kada sam prolazio tamo poslednja 2x gledam ono Marina Abramovič ankerisanje, mislim se "čekaj da prođemo pa idi gde hoćeš".
maksa83 maksa83 20:00 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Pa cjenim tada je trebalo vise inzinjera, veci izaziv bilo namaci ih

Znam da mogu da pišem šta hoću i koliko hoću ali ću da skratim - skroz pogrešno ceniš.

Sada je problem sve.

P.S. Pre meseci i nešto mi je crkao lift. Nešto što je ranije bilo nedelju dana deranžmana sada se pretvorilo u neznane mesecee čekanja.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 20:01 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

kamilo_emericki
newimprovedtadejus

do tipa koji je firmu nazvao peti neplan (po petom djetetu koje on i žena nisu planirali)..


Ako je dopuštena mala ispravka u komentaru koji je odličan pregled stanja poslije zadnjeg rata.
Dotični gospodin je peto, neplanirano dijete. Ima 4 starija brata.
"Imperiju" je počeo praviti kad je Milenko Vračar bio finansijska vlast u Republici Srpskoj. Valjda je ujak tom petom, neplaniranom.
Gospodin je dobijao kredite u markama a vraćao u dinarima Srpske Republike Bosne i Hercegovine.
Kako je i kakav kurs obračunavan vjerovatno samo alahovica zna.


Jesi to siguran u to?
Ja se sjecam ladno te emisije I djece mada skroz moguce da Sam izmastala, kakva je to sve skupa kosmar bio
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 20:03 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

maksa83
Pa cjenim tada je trebalo vise inzinjera, veci izaziv bilo namaci ih

Znam da mogu da pišem šta hoću i koliko hoću ali ću da skratim - skroz pogrešno ceniš.

Sada je problem sve.


U smislu sad se gradi vise? To bi mozda moglo da se uporedi, Al pazi ne samo broj km I KVM nego koliko I tehnologija to olaksa..
A broj inzinjera I potrebe..
Pa jedino ako SE drasticno promjenilo zadnjih 5 godina
Prije 5 Jos bilo inzinjera nezaposlenih iha
freehand freehand 20:04 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

maksa83
Bogami, izgleda da je opet krenulo.
Brdo.

Grdelica? Jope? Kuku mene.

Kada sam prolazio tamo poslednja 2x gledam ono Marina Abramovič ankerisanje, mislim se "čekaj da prođemo pa idi gde hoćeš".

Da, skoro da sam 100% siguran da je neko pre možda desetak dana kačio sliku na tviteru, gde se brdo opet promalja kroz onaj jadni beton.
predatortz predatortz 20:12 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

freehand
maksa83
Bogami, izgleda da je opet krenulo.
Brdo.

Grdelica? Jope? Kuku mene.

Kada sam prolazio tamo poslednja 2x gledam ono Marina Abramovič ankerisanje, mislim se "čekaj da prođemo pa idi gde hoćeš".

Da, skoro da sam 100% siguran da je neko pre možda desetak dana kačio sliku na tviteru, gde se brdo opet promalja kroz onaj jadni beton.



To ti je završeno!
Nabacili cement malter, sad se ne vidi.
freehand freehand 20:15 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

predatortz
freehand
maksa83
Bogami, izgleda da je opet krenulo.
Brdo.

Grdelica? Jope? Kuku mene.

Kada sam prolazio tamo poslednja 2x gledam ono Marina Abramovič ankerisanje, mislim se "čekaj da prođemo pa idi gde hoćeš".

Da, skoro da sam 100% siguran da je neko pre možda desetak dana kačio sliku na tviteru, gde se brdo opet promalja kroz onaj jadni beton.



To ti je završeno!
Nabacili cement malter, sad se ne vidi.


Evo ga: KLIK

Ali no panic!
Kažu ovi vučićevi da to takotreba:


predatortz predatortz 20:18 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft


Ali no panic!


Čitao sam da su to ludaci stvarno zamazali cement malterom radi novinara.
Otprilike:
Koja rupa? Gde?


kamilo_emericki kamilo_emericki 20:25 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

newimprovedtadejus

i šta nas je tačno odvelo u rat..
sklona sam da vjerujem glupost i loša sreća


Jedno jutro, kad je demokratski izabrana šestorka krenula u "demokratsko" i "pravedno" preuređenje sistema, kupim novine i uđem u standardni bistro na kavu. Ulazi i poznanik koji je volio istoriju i valjda je čitao smo istorijske knjige. Gleda u one novine i sumorno kaže: "Jebiga, eto rata".
Pitam ga otkud mu to, a on pokazuje na naslov da je lord Karington, ako se dobro sjećam, odabran za medijatora pregovora.
Tad sam prvi put čuo za izreku koja se pripisuje Gandiju: "Ako vidiš dvije ribice da se svađaju uokeanu pogledaj okolo i vidjećeš u blizini nekog Engleza".
kamilo_emericki kamilo_emericki 21:20 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

newimprovedtadejus

Jesi to siguran u to?
Ja se sjecam ladno te emisije I djece mada skroz moguce da Sam izmastala, kakva je to sve skupa kosmar bio

Znam čovjeka. Ima 4 brata.
srdjan.pajic srdjan.pajic 22:05 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

predatortz

Ali no panic!


Čitao sam da su to ludaci stvarno zamazali cement malterom radi novinara.
Otprilike:
Koja rupa? Gde?





Jesu, video sam slike. Ali struka kaže da je to samo kozmetička pukotina. Isuse gospode bože.
zilikaka zilikaka 22:34 13.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

Ali struka kaže da je to samo kozmetička pukotina

Oma se vidi da je kozmetika. Prelomilo stub za ojačanje al to radi asimetrije. Onako bilo mnogo klot.

kamilo_emericki kamilo_emericki 09:53 14.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

newimprovedtadejus
Dobro onda moramo definisati sta poredimo..
Ja poredim recimo 1946-1986 u odnosu na recimo 1990-2022...
Dakle period komunizam u naponu naspram nazovimo GA post-kominizma
I ne poredim zelje nego realne potrebe koje je moguce finansirati I to da kazem
Pa cjenim tada je trebalo vise inzinjera, veci izaziv bilo namaci ih


Konačno, uz jutarnju kavu nađoh jedan članak koji sam davno čitao i koji bi mogao biti mala ilustracija teme o kojoj pričamao.
Nekad i sad, tranzicija i njeni rezultati.
No, je li zaista prije bilo bolje, i kakav standard smo u usporedbi s današnjim imali daleke 1978., nedavno je, primjerice, analizirao dr. Josip Tica, profesor Zagrebačkog ekonomskog fakulteta. On je, naime, utvrdio da danas imamo niži standard nego 1978.

Neispunjena očekivanja
Uz konstataciju da nam je BDP na istoj razini kao i 1980. godine, što nitko razuman ne osporava, te kako je hrvatsko gospodarstvo – osim u nekim kraćim periodima – kontinuirano stagniralo, profesor Tica je napravio zgodnu usporedbu kupovne moći 1978. godine i danas prema indeksu potrošačkih cijena i konstatirao: „Te daleke 1978. godine, sa prosječnim čistim osobnim dohotkom od 5.437 dinara moglo se kupiti proizvoda i usluga koji bi po današnjim cijenama koštali 7.271 kunu ( 970 eura). Imamo li na umu kako je prema DZS-u prosječna mjesečna neto plaća u 2015. iznosila 5.710 kuna (761 euro), iz računice proizlazi kako je kupovna moć plaća od 1978. do danas pala za 1.460 kuna (195 eura) mjereno današnjim cijenama. Iskazano u postocima, kupovna moć prosječne neto plaće u 2015. godini bila je 27 posto niža od prosječne neto plaće iz 1978. godine.“

Laički rečeno; plaća nam je sve veća, ali za taj iznos možemo kupiti sve manje. Jer iznos prosječne plaće nije isto što i kupovna moć.

Ostatak članka o tranziciji u Hrvatsko, koja je dosta slična i tranziciji u zemljama južno od njenih granica.

newimprovedtadejus newimprovedtadejus 11:12 14.12.2022

Re: Neues aus der Nachbarschaft

kamilo_emericki
newimprovedtadejus
Dobro onda moramo definisati sta poredimo..
Ja poredim recimo 1946-1986 u odnosu na recimo 1990-2022...
Dakle period komunizam u naponu naspram nazovimo GA post-kominizma
I ne poredim zelje nego realne potrebe koje je moguce finansirati I to da kazem
Pa cjenim tada je trebalo vise inzinjera, veci izaziv bilo namaci ih


Konačno, uz jutarnju kavu nađoh jedan članak koji sam davno čitao i koji bi mogao biti mala ilustracija teme o kojoj pričamao.
Nekad i sad, tranzicija i njeni rezultati.
No, je li zaista prije bilo bolje, i kakav standard smo u usporedbi s današnjim imali daleke 1978., nedavno je, primjerice, analizirao dr. Josip Tica, profesor Zagrebačkog ekonomskog fakulteta. On je, naime, utvrdio da danas imamo niži standard nego 1978.

Neispunjena očekivanja
Uz konstataciju da nam je BDP na istoj razini kao i 1980. godine, što nitko razuman ne osporava, te kako je hrvatsko gospodarstvo – osim u nekim kraćim periodima – kontinuirano stagniralo, profesor Tica je napravio zgodnu usporedbu kupovne moći 1978. godine i danas prema indeksu potrošačkih cijena i konstatirao: „Te daleke 1978. godine, sa prosječnim čistim osobnim dohotkom od 5.437 dinara moglo se kupiti proizvoda i usluga koji bi po današnjim cijenama koštali 7.271 kunu ( 970 eura). Imamo li na umu kako je prema DZS-u prosječna mjesečna neto plaća u 2015. iznosila 5.710 kuna (761 euro), iz računice proizlazi kako je kupovna moć plaća od 1978. do danas pala za 1.460 kuna (195 eura) mjereno današnjim cijenama. Iskazano u postocima, kupovna moć prosječne neto plaće u 2015. godini bila je 27 posto niža od prosječne neto plaće iz 1978. godine.“

Laički rečeno; plaća nam je sve veća, ali za taj iznos možemo kupiti sve manje. Jer iznos prosječne plaće nije isto što i kupovna moć.

Ostatak članka o tranziciji u Hrvatsko, koja je dosta slična i tranziciji u zemljama južno od njenih granica.



nismo o tome ovde pričali, pričali smo prije nekog vremena i tu nema nikakve sumnje.. nama je danas u prosjeku relativno gore u odnosu na to kako nam je bilo osamdesetih..
bila sam kačila i ona poređenja BDP po glavi stanovnika, YU je bila 24. u svijetu (tamo je danas Island, odmah ispred Austrije) a Srbija je danas devedeset i neka (bila je i u debelim stotim al se popravila ipak od devedesetih)..
temporasta poslijeratnog perioda nikad nismo dostigli, skoro sigurno i nećemo, to su bili specifični uslovi (velika razaranja, mlado stanovništvo, gomila love od Amera)..
raspodjela je takođe danas drastično drugačija, pa se zato nekome danas čini kako nema šanse da je onda bilo bolje a nekome je opet YU zlatno doba, nikad nedosanjan san..
a onda imaš i to pitanje sloboda, tu se većina već potpuno utiltuje i svaka mogućnost razlučivanja i poređenja pada u vodu
literatesa literatesa 09:02 13.12.2022

...

Nisam čitala komentare, pravo da vam kažem ne interesuju me: niti pamtim taj period tihog raspada Jugoslavije ili svijet odraslih (poslije sam na teži način saznala kako stvari stoje, dobro, ni prije toga nisam mislila da su YU stvorile tri vile i čarobni štapić) niti je to danas bitno (ni mojim roditeljima, njihovoj djeci i unučućima), tj samo se sjećam da je moj tata na "imaš kuću, vrati stan" govorio da će sve minirati. Otprilike sam i ja te filozofije: tjeraj sve u pm. Dobro, to znate i sami. :)

Bilo bi mi žao ako je neko od vas među ovim nepročitanim komentarima otkrio da li je Tito bio engleski ili ruski tajni agent?

I tri, imala bih jedan blog ali tek za 7 dana, nemam sad vremena, pa pitam ko bi me ugostio? Neko novi, ovi što su sa mnom prošli vatrena krštenja, ostanimo jedni drugima u lijepom sjećanju. :)


I da, neće biti banovanja, ma ne. Osim Emilije ako bude bacao kosku i zlu krv među ljude ovim kopiranim tekstovima. I trikovima.

freehand freehand 09:20 13.12.2022

Re: ...

I tri, imala bih jedan blog ali tek za 7 dana, nemam sad vremena, pa pitam ko bi me ugostio? Neko novi, ovi što su sa mnom prošli vatrena krštenja, ostanimo jedni drugima u lijepom sjećanju. :)


I da, neće biti banovanja, ma ne. Osim Emilije ako bude bacao kosku i zlu krv među ljude ovim kopiranim tekstovima. I trikovima.

Javi se kad budeš spremna, ali banovanja neće biti bez obzira na tvoje eventualne zahteve, to možeš unapred da precrtaš.
gedza.73 gedza.73 09:27 13.12.2022

Re: ...

samo se sjećam da je moj tata na "imaš kuću, vrati stan" govorio da će sve minirati

'Imaš kuću, imaš stan, vrati šator'

Ta kampanja je takođe odličan primer kako je funkcionisalo društvo. Oni koji su na bilo koji način bili uključeni u tako ustrojen državni sistem su opstruirali ceo proces dok oni koji su možda hteli nešto da promene nisu mogli da se izbore jer je vlast preko zakonodavne i sudske vlasti kontrolisala sve odluke.

Na primeru stanogradnje se vidi sva nefuncionalnost. Divlja gradnja, urbanistički planovi koji na sve liče osim na planove, veze, korupcija, interesi i odsustvo bilo koje javne rasprave. Prebacivanje krivice na 'objektivne' okolnosti, 'strani faktor', 'četnike', 'nacionaliste' je smešno imajući u vidu represivni, totalitarni, jednopartijski sistem.
literatesa literatesa 09:28 13.12.2022

Re: ...

Javi se kad budeš spremna, ali banovanja neće biti bez obzira na tvoje eventualne zahteve, to možeš unapred da precrtaš.

E, hvala. :))

Ali ipak neko manje politički korektan i spreman maketi kilometarski kopiran tekst ako ga Emilija ili jedan od njegova dva-tri naloga ovde, podmetne, posebno kao gore na početku bloga, iživljavanje trola.
Ne, ne, ipak neko ko je spreman sa mnom minirati sve kad dođe vrijeme. :)
literatesa literatesa 10:52 13.12.2022

Re: ...

'Imaš kuću, imaš stan, vrati šator'

A i to miniranje sam povezala tad sa kaubojcima koje je čitao, logično, i u kaubojcima problem rješavaju dinamitom na prugama, u bankama, Milwaukee Saloonima. :)
literatesa literatesa 10:53 13.12.2022

Re: ...

millioke je indijanska riječ za dobru zemlju kraj vode
gedza.73 gedza.73 11:27 13.12.2022

Re: ...

millioke je indijanska riječ za dobru zemlju kraj vode

Jok. Za alate.


literatesa literatesa 11:30 13.12.2022

Re: ...

Jok. Za alate.

Da, da, imaju alati. Kul. :))
literatesa literatesa 13:20 13.12.2022

Re: ...

Proljetos, il je to bila prošla zima, bože, kako se zovu ljudi kao ja? meteoropati? sociopati? ljudi koji ne raznaju godišnja doba, prostor, vrijeme, ništa, cijeli godina u kutiji šibica, stisla se, dani kao palidrvce, mali drveni štapić i na njemu mala sumporna crvena glava :), gdje sam stala?, a da, pročitam dvije knjige o Čerčilu, nekoliko tekstova, i dva dokumentarca, što bi se reklo ne idem grlom u jagode* (o Sir Winstonu se zna sve, i dobro i loše, ovo drugo za one koji pažljivo čitaju i razmišljaju o onom šta čitaj, taj sam prokletnik što bi rekli u kaubojcu :), više lošeg rečeno nego dobrog), i tad sam planirala napisati blog (da me Taso nije preduhitrio jer se takmiči sa mnom ko je kraljica drame), ali danas sam ne mogu reći dosta toga zaboravila nego je prvotna ideja, da ne kažem strast, malo opustila..

Ukratko: blog je o Čerčilu, nisam sigurna koji dio iz njegove bogate, bogate životne priče izdvojiti (mislim da će to biti jedan događaj sa kojim bi se odlično napravila paralela između čovjeka koji se nađe u pravo vrijeme na pravom mjestu i kako to nastaju države od pamtivjeka), i mislila sam napisati kratku (u mom maniru:) rekapitaluciju 2022.



*) jel grlom u jagode nešto vezano za sex, da prostite? :)


Kažem, za ove koji ne znaju šta se sprema, da, biće Rusa. Rusa i Engleza. :)


Elona i raketa. Zezam se. :)
solo solo 17:19 13.12.2022

Re: ...

blog je o Čerčilu, nisam sigurna koji dio iz njegove bogate, bogate životne priče izdvojiti (mislim da će to biti jedan događaj sa kojim bi se odlično napravila paralela između čovjeka koji se nađe u pravo vrijeme na pravom mjestu


freehand freehand 17:24 13.12.2022

Re: ...

literatesa
Javi se kad budeš spremna, ali banovanja neće biti bez obzira na tvoje eventualne zahteve, to možeš unapred da precrtaš.

E, hvala. :))

Ali ipak neko manje politički korektan i spreman maketi kilometarski kopiran tekst ako ga Emilija ili jedan od njegova dva-tri naloga ovde, podmetne, posebno kao gore na početku bloga, iživljavanje trola.
Ne, ne, ipak neko ko je spreman sa mnom minirati sve kad dođe vrijeme. :)

Ponuđena ko počašćena.
literatesa literatesa 17:25 13.12.2022

Re: ...

Solo, sad tek ne mogu dočekati moj blog o Čerčilu, ako me opet ne banuju. :)


Ne Tito ali ima veze sa ovom Jugoslavijom koju im je ćaća napravio da se zezaju bezbrižno od Vardara pa do Triglava, ne srpske žrtve i zločini nad Srbima.
literatesa literatesa 17:25 13.12.2022

Re: ...

Ponuđena ko počašćena.

Vala, hvala još jednom. :)
gvozden1 gvozden1 17:45 13.12.2022

Re: ...

Ne Tito ali ima veze sa ovom Jugoslavijom

Onda nije ni kralj Milan u pitanju, a nije ni Voja Tankosić :)

Zezam se malo, vezano za one priče (malo verovatne) sa je Milan Čerčilov otac, a da ga je Voja šamarao)
literatesa literatesa 17:57 13.12.2022

Re: ...

Bože sačuvaj, crkoh od smijeha. :))


Ne bukvalno ćaća Čerčil da ih je pravio, to se tako kaže kao ono ćaća za zob kupio. :)

I molim vas da sve te pikanterije sačuvate za blog, ko je koga, čije dijete, posebno da li je Tito englesko ili rusko ubačeno strano teelo (ozbiljno, šta će tajni agent stranac 50 god u Srbiji, pazi, ili YU, zemlje naroda i narodnosti za koju su u Dva svjetska rata izginuli koliko Srba?, kako godine prolaze meni je to sve neprirodnije, jbt Joža neki ko fol iz Kumrovca ustoličio se u Bogradu, dobro, dobro, kao Bosanci na vlasti, u čemu je razlika? :)
literatesa literatesa 17:57 13.12.2022

Re: ...

Čerčil je moj ćaća u nekom od mojih života. :)
srdjan.pajic srdjan.pajic 21:51 13.12.2022

Re: ...

gedza.73
millioke je indijanska riječ za dobru zemlju kraj vode

Jok. Za alate.




Gedžilo, (ovo je od Godzilla, a tadejus da spremi klineks), imam neku testeru, i ne mogu da se setim prvo kako se to zove na srpskom. Jeste trakasta, ali je na onom pomičnom delu koji spustiš na metal (obično se koristi za metal, jelte) i on polako pada i prolazi kroz komad kako ga traka seče dok ti radiš nešto drugo ili drkaš mobilni, siguran sam da znaš o čemu pričam. Nju mi je dao moj majstor mašinac kod koga sam učio bravarski zanat. Na prvi pogled u dosta lošem stanju, i nameravao sam da je restauriram. Mislim da joj motor radi, ali su žice pokidane i fali preklopnik, pa nisam još probao, i koliko vidim treba samo da se odmasti to jest uriba, da se malo tuti tamo strugne neka rđa i da se lepo podmaže šta treba, i dodaju neki šrafovi koji su poispadali i izgubili se. Dobro, treba i nova testera i novi remenovi za prenos. Posle treba da nađem neki benč za nju, to jest da sastavm jedan koji sam odavno kupio.

Ali dok samo tako gledao šta ću i kako ću, zahvati me neka tuga, i žal za mlados', osećaj prolaznosti života, poimanje njegove ograničenosti trajanja, te besmisao arčenja vremena na opravljanje krša, i po prvi put me je prošla volja da se sa tom testerom bakćem, siguran znak starenja. Te sedoh na internet i kupih si alternativu, ovde to zovemo cutoff saw. 14", sa sve rezervnim karbidnim točkom da mogu da sečem aluminijum i bakar. Neka firma, Evolution, za koju nika nisam čuo, ali vidim da je dobro rangirana i sam proizvod deluje prilično solidno.

Sa ovom starom ne znam šta da radim, poklon od majstora, ne mogu da je bacim ili prodam u staro gvožđe iz sentimentalnih razloga, a skupo mi da ti je pošaljem, a i znam da si ko lud bez još jedne testere.

Na kraju ću je verovatno srediti, kao što sam prvobitno planirao, samo da me prođe ova neka depresija.


Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana