B92 Blog    Članovi    Goran Nikolić    Zablude o opasnostima usled negativnog prirodnog priraštaja u S

Goran Nikolić
20:42
SRE
22
AVG

Zablude o opasnostima usled negativnog prirodnog priraštaja u Srbiji

by Goran(che), uz nesebičnu pomoć Gordane Ninković

Konzervativne snage u Srbiji dižu već duže vreme buku oko ''bele kuge'', odnosno ''umiranja'' nacije i skorom nestanku Srba, ako se nešto ne preduzme. Kažu: postaćemo nacionalna manjina u sopstvenoj zemlji i na kraju će se ostvariti čuveno tarabićevsko proročanstvo o danu kada će sav Srbalj stati pod jednu šljivu. Oni više skloni ''naučnom'' pristupu naglašavaju negativne ekonomske reperkusije pada nataliteta, dok se ''geopolitičari'' bave značajnom smanjenju odbrambene moći usled mogućeg populacionog ''debakla''.

Predlažu se brojne mere: od revitalizacije materinstva, kreiranja ''kulta deteta'' umesto ''kulta žene'', ''vraćanja'' selu, osporava se pravo na abortus, predlaže su uvođenje poreza na neženje i bračne drugove bez dece i čak i reforma naslednog prava.[1]

Referentne demografske projekcije (Penev, 2006[2]) predviđaju da će Srbija za dve decenije izgubiti oko pola miliona stanovnika (imaće oko 7 miliona, kao i 1970, što je pad od oko 7%). Prirodni priraštaj u Srbiji je u padu već od 50-tih da bi od početka 90-tih postao negativan i početkom 21. veka iznosi nešto više od -3 promila[3]. Međutim, broj stanovnika se u poslednjih pet godina nije bitnije promenio, jer je prosečni godišnji mehanički neto priliv pupulacije (iz BIH, Hrvatske, Crne Gore, Kosova) bio otprilike na skoro istom nivou (a slično je bilo i devedesetih). Vršene su brojne projekcije i nije realno očekivati da bi se broj stanovnika Srbije mogao povećati, ili barem ostati nepromenjen, u narednih dve ili pet decenija, čak i sa snažnim povećanjem stope fertiliteta, koja je trenutno nešto ispod 1,6 (broj rođene dece po majci).[4] U studiji se predviđa starenje domaće populacije, i to sa današnjih šest stanovnika sa preko 65 godina na četiri sredinom ovoga veka (spadamo u ''starija'' društva u svetu, ali ipak nismo ''šampioni'', kao se to, često, tvrdi).[5] Ipak, teško je verovati da bi silazni populacioni trend mogao biti nastavljen u nedogled (demografska kretanja nisu lako predvidiva; koje npr. mogao očekivati da ćemo od 400 000 stanovnika Centralne Srbije s početka 19. veka danas ''stići'' do 5,5 miliona).

Realne posledice negativnog prirodnog priraštaja

Šta su zaista posledice ovih, čini se, dosta realnih prognoza u poslednjem pasosu? Da li će Srbi zaista postati manjina u sopstvenoj državi, da li ćemo postati lak plen za ''neprijatelje koji ne spavaju'' i da li će domaća ekonomija ostati bez radne snage? I ono što je najvažnije da li se, zbog holističkih doktrina, tako olako mogu predlagati i radikalni modaliteti za društvo, čije se političke elite (da li samo deklarativno?) zalažu za liberalne vrednosti?

Naravno treba razumeti emotivni odnos mnogih prema ovom problemu; npr. fakat je da će u narednoj deceniji i po čak četvrtina srpskih sela, praktično, ostati bez stanovnika.[6] Valja imati u vidu da čin rođenja ima za većinu ljudi neprocenjivu simboličnu važnost, i onda sa te referentne tačke treba posmatrati podatak da u oko 25% naselja u Srbiji u 2004. g. nije rođeno nijedno dete.

Drugo, važi i pravilo da kvantitet proizvodi kvalitet: tako da je manja verovatnoća da će se nrp. ingeniozni ili, za neke oblasti, vrlo talentovani ljudi, pojaviti u geografskim područjima sa manjim brojem stanovnika (ali, opet, manje, uglavnom evropske, nacije postižu zavidne rezultate na polju nauke, umetnosti, sporta....). U tom slučaju nije čudno da uglavnom najmogoljudnije zemlje dobijaju najviše medalja na olimpijadama; npr. SFRJ je osvajala i preko pet puta medalja više od Srbije (i Crne Gore), i bila je daleko uspešnija na Mundijalima (što za muški deo populacije nije, nikako, beznačajna stvar). I civilizacijska dostignuća, odnosno bogat kulturni život trebalo bi da korelira sa državama sa većim brojem stanovnika; međutim, u stvarnosti nije tako, jer upravo najviše ulaganja u kulturu i najveće domete na tom planu imaju bogate, industrijalizovane zemlje (naravno postoje i izuzeci, kao npr. ''iranski film'').      

Ali, krenimo da demistifikujemo problem. Prvo, nismo uopšte specifikum. Pad broja stanovnika je već problem s kojim se sučava trećina naseljenog dela planete od Centralne i Istočne Evrope (uključujući i Nemačku), preko Rusije do Japana i Južne Koreje (i dela severnog Mediterana). I SAD i zemlje zapadne Evrope su već pre deceniju, dve imale pad populacije, ali je opet došlo do rasta i to ne zahvaljujući samo imigraciji, već i snažnom natalitetu nedomicilnog (ili manjinskog) stanovništva, kao i znatnom padu mortaliteta.

Pojekcije Svetske banke ukazuju da će, praktično, sve zemlje Centralne i Istočne Evrope do 2025. (u odnosu na 2000.) znatno smanjiti broj stanovnika, neke kao Ukrajina i Bugarska za čak 26%, odnosno 18% (Hrvatska i Češka za po 6%, Rumunija za 10%, Rusija za 12%, Slovenija i Poljska za po 4%, npr. Bugarska 1995-2006 ima negativni prirodni prirastaj od 5 promila prosecno). Problem ovih zemalja, pa i Srbije, se može objasniti sve manjom ''zainteresovanošću'' žena za rađanje sa rastom standarda; naime ''real-socijalizam'' je kreirao slučajnu kombinaciju žena obrazovanih prema zapadnim uzusima, koje su živele u osiromašenim privredama. Ipak reforme daju rezultate; Estonija je produžila porodiljsko odsustvo i dala olakšice za veštačku oplodnju, što je rezultiralo znatnim usporanjem pada populacije.        

Međutim, postoje i mnoge prednosti država koje imaju manje ljudi i koje stoga, nikako, neće doživeti fiskalnu ili sicijalnu katastrofu ili, pak, nestanak. Ekonomisti su već osporili mit da je povećanje stanovništva esencijalno za ekonomski rast. Ključni pokazatelj je GDP po stanovniku (a ne ukupan GDP), jer on čini pojedinca bogatijim. Ako je cilj zemlje da poveća svoju radnu snagu, i time ostvareni dohodak, postoje  mnogo lakši načini od forsiranja porasta ukupnog broja stanovnika. U tom smislu, indikativan je primer Japana, koji, usled depopulacije (radna snaga će opasti za jednu petinu u sledećoj dekadi[7]) sprovodi reforme u naporu da produži radni staž ljudi, poveća udeo žena u radnoj snazi, privuče imigrante i robotizuje industriju. [8]

Fakat je da zemlje sa malom i stagnantnom, ili čak opadajućom, populacijom, mogu da imaju visok ekonomski rast i to, naravno, u korist snage i uticaja države i individualnog prosperiteta. Ako bi zaista rast GDP-a bio u tolikoj meri korelisan sa porastom populacije, onda bi Afrika, Latinska Amerika, Indonezija i Filipini bili prosperitna mesta danas.

Studije ukazuju da je od Venecije, odnosno 11. veka, ostvarena veoma mala korelacija između ekonomskog rasta i povećanja broja stanovnika i da su najvažnije bile inovacije i specijalizacija.[9] Empirijska je činjenica da više ljudi i veća stopa prirodnog priraštaja znače više siromaštva, a ne više bogatstva. Ideja da treba da nas ima što više jeste bila racionalna za tradicionalna društva.[10] Sve se promenilo sa usponom nauke i tehnologije, i ključno pitanje danas je kako ljudi žive; ekonomija je, faktički, transcendirala demografiju.

Čak i za Kinu, gde je rast populacije odigrao veliku ulogu u ukupnom rastu GDP-a, istraživanja ukazuju da je veći značaj imalo snažno povećanje ulaganja u socijalni kapital (od početka reforme 1979). Dakle, rast populacije ne vodi porastu bogastva, već  stvaranje bogatstva dovodi do stagnacije ili, pak, opadanja broja stanovnika, i to je neizbežni sled, čak i dobar (nije čudo što Tokio i Hong Kong, koji spadaju u najbogatija i najgušće naseljena mesta u svetu, imaju jednu od najnižih stopa nataliteta u svetu).

Ironično je da opsesija naučnika: produžetak životnog veka, koji je u dobroj meri ostvaren[11], jedino smeta makro-ekonomistima, koji to tumače kao tragediju za fiskalnu politiku. U autorskom tekstu ''Cheer up about long life and low interest rate'' S. Brittan (koluminista Financial Timesa) podvlači da bi, u stvari, trebalo da se zahvalimo medicini i da nam neizbežna reforma penzionog sistema i sve veća davanja za zdravstvo budu stvari koje ćemo ''egzaltirano'' sprovoditi.[12]

Neka žene odluče!

Srbi neće postati manjina u Srbiji, naprotiv, nizak natalitet u proseku više pogađa nacionalne manjine (nekoliko od retkih izuzetaka su Bošnjaci i Romi, koji čine 1,8%, odnosno 1,4% populacije), te će se udeo većinske nacije u perspektivi povećavati.[13]

Dakle, država ne bi trebalo da, praktično, ''gura'' ljude da imaju bebe, ako oni to ne žele. Da li će žene odlučiti da svoje vreme troše izlazeći po klubovima ili podižući decu, odnosno trošiti pare na šminku ili pak na pelene njihov je izbor, i svaki pokušaj da im se na neadekvatan način ukaže na ''poziv nacije'' tj. ''pravi put'' može biti i kršenje elementarnih ljudskih prava. Ako žele da imaju decu neka to bude njihov racionalni i emotivni izbor, a ne ''vraćanje duga'' otadžbini.

Srbija će, svakako, opstati, kao i skoro sve druge evropske zemlje, koje se sučavaju sa, praktično, identičnim problemom. Ovo, naravno, ne znači da socijalne kontribucije ljudima nižeg nivoa prihoda sa novorenčadima ne treba i dalje davati[14] i konstantno povećavati ta davanja (to je, uostalom, evropska praksa), kao i snažnije pomagati lečenja steriliteta.

U svakom slučaju, neizbežna tranzicija ka nižem broju stanovnika može biti teška za zemlje i na Vladi je da je olakša. Postoji mnogo načina da se to učini i većina podrazumeva promene u socijalnom sistemu. Kada je u pitanju Srbija, trenutno krucijalni problem je visok broj penzionera, uz blago smanjivanje zaposlenih, i reforme koji su učinjene (uz i savete i monitoring MMF-a) već daju efekte. Zbog visokog broja nezaposlenih, pitanje  upošljavanja ljudi u dobu za penziju nije od većeg ekonomskog značaja, ali bi bilo dobro da, sa (optimističnim) padom nezaposlenosti u narednim godinama, ovo postane (sladak) problem[15], s kojim ćemo se suočavati.  

Najbolji način da se ublaži (neizbežni) pad populacije u dolazećim godinama je da se prvo poveća zaposlenost (što je jedan od ključnih prioriteta sadašnje Vlade), čime bi se i teret budžetskih, odnosno penzionih davanja ublažio. Tek u narednoj dekadi na red dolazi dodatno  produženje radnog veka (nešto je već na tom planu učinjeno pomenutom reformom penzionog sistema), odnosno eliminišu barijere ljudima da rade u poznijim godinama. U tom smislu prag za obavezni odlazak u penziju mogao bi porasti (ili bi, čak, obavezan odlazak u penziju mogao biti i ukinut). Ovo ne bi bilo dobro samo za društvo, koje ne bi plaćalo penzije najčešće potpuno radno sposobnim ljudima, već i za preduzeća koja bi ostvarivala veći profit koristeći već obučene ljude. Danas u Srbiji, koje je po tome jedan od neslavnih svetskih rekordera, dva čoveka (i to zajedno sa agrarnom radnom snagom) rade na jednog koji prima penziju (u svetu je to obično oko duplo više). Rigidnu struktura plata, koje rastu zajedno sa stažom, takođe, bi trebalo učiniti fleksibilnijim. Pored toga, više žena u radnoj snazi, čini se, razumnom solucijom, uz koju bi mogle ići veće nadoknade za plaćanje brige o deci. Još jedna mera koja daje dobre rezultate su porodične fabrike, jer zajednički rad i život podstiču produktivnost.

Kada je u pitanju strateški aspekt problema, današnja konstelacija na regionalnom ili globalnom planu je takva da našoj zemlji ne bi bilo od značaja da raspolaže i duplo većim brojem stanovnika. Neke zemlje su nuklearne sile iako imaju manju populaciju od Srbije; druge, sa preko 200 miliona stanovnika, skoro da ne igraju relevantnu političku ulogu. 

..............................................................

Globalna slika

Stopa po kojoj se povećava broj ljudi u svetu počinje da se usporava.[16] U mnogim zemljama žene imaju manje dece nego što je dovoljno da se održi stabilan broj stanovnika.[17] Po projekcijama OUN (iz 2006.) već 2025. godine prosečna stopa fertilnosti u svetu će pasti ispod tzv. kritičnog racia. Demografi predviđaju da svetska populacija dostići oko 10 milijardi ljudi sredinom ovog veka (trenutno je 6,5). U svakom slučaju, ne postoji opravdana bojazan za ''maltuzijansku katastrofu''. Naime, čovečanstvo troši oko četvrtinu neto primarne proizvodnje zemlje, što jeste puno, ali je još uvek daleko od tačke iscrpljivanja. Cene sirovina su značajno porasle poslednjih godina, ali posmatrajući poslednji vek realne cene primarnih proizvoda su snažno opale. Nije sporna važnost problema zagađivanje planete, ali rešenje je u potrošnji manje fosilnih goriva, a ne u smanjivanju broja ljudi. Ne postoji ni opozitni problem; da će svetska populacija snažno opasti ili čak nestati. Naime, projekcije ukazuju da će sredinom veka broj ljudi biti relativno stabilan, da bi kroz nekoliko decenija počeo vrlo lagano da opada.

..................................................................


 

[1] Zbornik radova udruženja ''Opstanak'', 11-12. 10. 2006. Beograd.

[2] Goran Penev (deomograf-istraživač Instituta društvenih nauka u Beogradu), Demografska slika Srbije i perspektive Srbije do sredine 21. veka (tekst u zborniku radova udruženja ''Opstanak'', 11-12. 10. 2006. Beograd). Nalazi se odnose na period 2002-2052. i 2002-2027. (uzeta je u obzir srednja varijanta, mada ni ostale, ne-ekstremne, varijante ne odstupaju mnogo).

[3] Npr. 2004 prirodni priraštaj za Srbiju (bez Kosova) je bio 3,3 promila, natalitet je bio 10,4 promila, a mortalitet 13,7 promila. Inače, posle 2000. dolazi do blagog rasta nataliteta u Srbiji (npr. 1999. bio 9,6 promila).

Za period 2002-52. Srbija bi prema datim procenama trebalo da ima neto migracioni saldo od prosečno 1,6 promila, ali bi negativni prirodni priraštaj (3,7 promila) dovodio do pada ukupnog broja stanovnika, od preko 700 000 stanovnika.

[4] Što je blago ispod evropskog proseka; naime praktično sve evropske zemlje imaju stopu fertiliteta ispod 2 (prosek za visoko razvijene zemlje je 1,7, a za ZUR 2,8), a za održavanje nepromenjenog broja stanovnika potreban je racio od 2,1. Od 2000. beleži se blag rast stope fertiliteta u Srbiji.

[5]  Japan je posle Drugog svetskog rata imao samo 5% stanovnika sa preko 65 godina (očekivano trajanje života bilo je 50 godina, a sada je 82 godine) a danas ih je petina (procene govore da će ih, sa ''dolaskom'' ''baby-bum'' generacije 2015. biti skoro trećina). Sličan nivo starih imaju i SAD, Britanija i Francuska.

[6] Koji će poumirati ili otići u gradove i predgrađa, ali se uvek postavlja pitanje šta je isplativije: fianansirati neproduktivnu ekstenzivnu agrarnu proizvodnju ili, praktično, pasivno stimulisati odlazak ljudi iz sela (ovde treba reći da Srbija ima vrlo visok udeo ruralnog stanovništva u evropskim razmerama).

[7] Penzioni sistem Japana se sučava sa problemom; danas četiri čoveka rade na jednog koji prima penziju. Već 2030. Japan i Italija će imati dva čoveka, koji rade na jednog koji prima penziju, a još dvadeet godina kasnije radiće trojica na dva penzionera.

[8] U Japanu će odlazak u penziju biti pomeren sa sadašnjih 62 na 65 godina, mada se mnogi eksperti za tu oblast već zalažu i za 70 godina, jer bi se na taj način prepolovio pad radne snage u Japanu. Povećanje udela žena u radnoj snazi na 63% (SAD i Zapadna Evropa imaju 68%), takođe, bi dodatno smanjio pad radne snage (dodatni problemi kod žena su što one rade povremene poslove koji su plaćeni 60% manje od regularnih poslova, kao i to da je za žene mnogo teže da postignu prekovremeni rad zbog brige o deci). Japanske firme još uvek nisu učinile mnogo i većina njih penzioniše ljude sa 60 godina, jer su im stari radnici skupi zbog većeg plaćanja po stažu. Neke su, ipak, napravili pomake, kao Kawasaki, koji će do 2009. pomeriti obavezni odlazak u penziju na 63 godine.

[9] Whelan S, 2006, Power without people: Rising to the challenge.

[10] Više sinova značilo je više ruku koje će raditi na njivi, a više ćerki značilo je više "ljudskih resursa" za razmenu sa drugim domaćinstvima; za državu, više stanovnika značilo je više topovskog mesa, i samim tim više šansi da se pobedi u ratu.

[11] U većini zemalja sveta, posebno na ''zapadu'' prosečni životni vek dostiže, i prestiže 80 godina.

[12] S. Brittan, Financial Times, January 27 2006.

[13] Ovde, naravno, treba imati u vidu, da kakav god da bude ishod pregovora o Kosmetu, da će, i ako platforma naše Vlade bude u dobroj mori usvojena, to, svakako, biti stvarno dve odvojene populacione celine.

[14] Država od 2002. vodi pro-natalitetnu politiku i jednokratno finansijski pomaže porodicama sa novorođenčetom.

[15] Kakav je tokom druge polovine 2006. bio sterilizacija visokog priliva kapitala za NBS.

[16] Hiljadama godina broj stanovnika u svetu se lagano povećavao (prenaseljenost i nedostatak resursa sprečava da se broj stanovnika enormno poveća na određenoj terotoriji), da bi se rast snažno ubrzao sa industrijskom revolucijom i samo tokom 20. veka broj ljudi u svetu se skoro učetvorostručio.

[17] Trenutno četvoro od devet ljudi živi u zemljama u kojima stopa fertiliteta nije dovoljna da bi se broj stanovnika održao nepromenjen (odnosno nije dostignut tzv. ''replacement racio'' koji iznosi 2,1).





Komentari (93)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

ervetor  21:27 22.08.2007
Preporuka: 21

SMARANJE

#Link  Replika: 0
Procitao sam do pola i smorio se...
Verovatno spadam u one konzervativne sa pocetka teksta. Sta ces godine cine svoje...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nikson  21:32 22.08.2007
Preporuka: 0

....

#Link  Replika: 1
pa nije valjda osnovno pitanje koliko kosta dete i da li cu stici da zaradjujem ako budem imao dete i da li zbog deteta necu moci da kupim sminku. znaci da li ce zena kupiti pelene za dete ili sminku , to je stvar izbora. neka dete sere gde hoce...

drzava ne moze da te natera ni da radjas, ali nece valda da podstice da ne radjas? nece valda reci zeni: ti imas prava, radi sta hoces, nemoj da radjas decu - ili u prevodu budite sebicni i neizivljeni.

naravno sve ovo se odnosi i na muskrace i naravno nisu zane masine za radjanje - ovo sam napisao cisto zbog onih koji vole da bilo sta napisu
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  23:04 22.08.2007
Preporuka: 0

Re: ....

Radi se samo o
osnovnim ljudskim,
odnosno rodnim pravima
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  22:04 22.08.2007
Preporuka: 7

Srpski gastarbajteri u Hrvatskoj

#Link  Replika: 1
Goran
Konzervativne snage u Srbiji dižu već duže vreme buku oko ''bele kuge'', odnosno ''umiranja'' nacije i skorom nestanku Srba, ako se nešto ne preduzme.


Nisam ekonomista, ali sam slušao raspravu u kojoj se ističe da se u svakoj zemlji koja je meta "bele kuge" statističari plaše njenih posledica po ekonomiju (dakle, ne po opstanak nasledne loze). Kako se navodi, trend "starenja stanovništva" vodi smanjivanju broja zaposlenih ljudi i povećavanju broja penzionera i izdržavanih lica, što prostom računicom vodi ka ekonomskom kolapsu. Razvijenije zemlje problem rešavaju uvozom radne snage iz manje srećnih delova sveta, ali i odgovarajućom politikom ohrabrivanja rasta prirodnog priraštaja (koja uglavnom nije previše uspešna).

Čak sam čuo da Hrvatska, suočena sa ovim problemom, dugoročno planira na radnu snagu iz Srbije, BiH, Crne Gore i Makedonije, odnosno iz zemalja koji će prema njihovim projekcijama biti znatno nerazvijenije od Hrvatske u narednim godinama. Ove zemlje su pogodne i zato što njihov jezik, obrazovni sistem i kulturno-istorijska pozadina omogućavaju laku integraciju njihovih građana-Gastarbeitera u hrvatsko tržište rada.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  23:03 22.08.2007
Preporuka: 0

Re: Srpski gastarbajteri u Hrvatskoj

Ja upravo i navodim sve te momente

zanimljivo je da je Srbija tokom poslednja dva vek bila zemlja regiona sposobna
da privuce najvishe imigranata
i da je tako bilo
i za vreme Jugoslavije,
nadajmo se da ce tako biti i ubuduce

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
gordanac  23:59 22.08.2007
Preporuka: 14

o, još

#Link  Replika: 1
...jedan za "my favourites" :))
Jedina sugestija promene je korišćenje izraza "bela kuga", odnosno - nekorišćenje istog. Znam da je uobičajeno i da se utemeljilo. ali - svejedno, bar da kažem.
I -pitanje:
Malo dece se (po pravilu) rađa u društvima koja ubrajamo u vrlo i srednje razvijena (po svim makroekonomskim parametrima), a veliki broj dece rađa se , naprotiv u društvima koja imaju veoma nizak standard (kvalitet života) ili u celini spadaju u "nerazvijene" ekonomije. Sa nekoliko izuzetaka siromašnih društava sa GDP i PPP koji tek streme sredini lestvice poput Srbije, Makedonije, BiH, ..(verovatno ima još) gde je stopa prirodnog priraštaja niska (ili niža) kao i u visoko ekonomskim razvijenim društvima. Kad sam tražila razloge za ovu "anomaliju" predlagalo mi je ili kulturne ili verske obrasce ili (najčešće) optuživalo žene (otud moja nelagoda za upotrebu izraza "bela kuga"). I što se tiče manjinskih zajednica u Srbiji - isto ste u pravu. Prečesto se zaboravlja da je u Srbiji (bez Kosova) svako peti "neko drugi", a u Vojvodini je svako treći "neko drugi", a da je odnos prema "imanju dece" identičan u svim zajednicama.
I skroz sam saglasna sa Vašim procenama. Kada bi mogli i umeli da merimo entropiju ljudskog društva, ona bi davala upravo percepciju o kojoj govorite.
To, naravno, nije razlog da se ne napravi (i sprovede) jasna strategija "odgovornog roditeljstva" i budžetiranje sa "target" socijalnim populacionim merama, naprotiv. Ali u Vašem tekstu ustvari nije o tome reč, to je logična posledica akcije javne administracije ako i kada se naprave "what if" scenariji za sledećih 20-40 godina.
Možemo mi to.

Elem, na kraju i pitanje:
Zašto, po Vama, postoje izuzeci koje u relaciji ekonomski razvoj-prirodni priraštaj možemo jasno videti?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  08:34 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: o, još

Ne odnosi se problem na Srbiju, Makedoniju, BiH, već prakticno na sve bivse real-socijalisticke zemlje.
Izuzeci na samom zapadu Evrope i SAD su, najvećim delom uzrokovani visokim prirastajem rasnih, verskih i ostalih manjina, kao i rastucim zivotnim vekom . Ostalih izuzetaka nema mnogo, cini mi se.
Dakle, nismo mi ni po ovome izuzetak, kao sto nismo, skoro, ni po cemu, s cime se i Vi verovatno slazete.

Inace, hvala Vam na sugestijama.

p.s.
izraz ''bela kuga'' stavio sam na samom kraju oblikovanja teksta, prosto nadjoh ga negde (odomacio se),
ali eto, zamalo, bez njega.


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
sladja82  00:11 23.08.2007
Preporuka: 0

natalitet

#Link  Replika: 1
hm,
nisam bash sigurna da je odluka
na zenama
u ovom patrijahalnom drustvu



   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  08:29 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: natalitet

mislio sam
simbolicno
da je odluka
samo na zenama

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
hercule poirot  00:35 23.08.2007
Preporuka: 0

El moze ovo malo krace

#Link  Replika: 1
30%. Smorih se citajuci. a obecavalo je.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  08:55 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: El moze ovo malo krace

pokusacu,
nego uvek zelim da obradim temu
sto je moguce
kompletnije
i tako smorim citaoce,

ali vi biratje podnaslove ili delove teksta,
koje cete citati

pozdrav
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jaglika  02:42 23.08.2007
Preporuka: 21

Cemu frka?

#Link  Replika: 3
Nije mi bas jasno - drzava se plasi da ce joj opasti broj stanovnika ili broj Srba?
Ja se nekako laicki nadam da ce se moja deca, sa padom nataliteta, lakse zaposliti. Pa pogledajte kolika je stopa nezaposlenosti. Zamislite da nas je vise!
Restriktivne mere koje drzava ima na pameti, mogu samo iritirati - s pravom.
Ne treba da nas bude vise, vec treba bolje da se organizujemo
Nece Srba biti za pod sljivu zbog niskog nataliteta, vec pre zbog visokog broja mladih koji je napustaju.
Nece Srbija propasti i nestati zbog razmazenosti zena, vec pre zbog glupih i neproduktivnih odluka.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:22 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Cemu frka?

ideja o propasti Srbije, stara je koliko i Srbija
i zaista je cinjenica da se u nekim istorijskim razdobljima
(npr. 10. vek-knez caslav, 15. vek Despot Djuradj sa naslednicima,
pa sve do pocetka 19. veka, mozda i 1941)
takva solucija cinila i mogucom i bila je realna

danas to apsolutno nije realna solucija
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
gordanac  14:39 23.08.2007
Preporuka: 0

o, fala ti...

...Gorane, već sam bila sklona da poverujem da knjige i literaturu čitaju samo ljudi koje lično poznajem! :)))
Nahranio si mi optimizam, trepn`o nisi!
Neko veče sam (skoro pa iz bezveze) upala u citiranje tekstova crkva vs Đurađ Slepi i vs Dositej i vs Svetozar Miletić, a jedno lice mi je reklo "to je zapadna propaganda". Eh?!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  13:13 24.08.2007
Preporuka: 0

Re: o, fala ti...

hvala Vam puno
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dilan Dog  08:07 23.08.2007
Preporuka: 0

Tekst mi je bio jako zanimljiv

#Link  Replika: 4
Tekst mi je bio jako zanimljiv.

Ja sam isto mislio da su veći broj stanovnika i bogatstvo direktno povezani. Izgleda da je to nekako
ugrađeno u svest...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  08:38 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Tekst mi je bio jako zanimljiv

drago mi je ako sam
uticao na vase misljenje

pozdrav
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  08:40 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Cemu frka?

sto se tice neto-emigracije,
ona bi, po odredjenim projekcijama,
mogla da bude
prisutna u narednoj dekadi,
a potom sledi neto imigracija
do polovine veka
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Черевићан  09:39 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Tekst mi je bio jako zanimljiv

Сиротињска забава ( или ) наталитету медицина

Ево ми и данас а прошло 55 августа отад ко да наслућујем накисели ( одвина) глас комшије Мике док ми, чопор деце, посеоском дворишту жмуре се сиграмо
- Анђо, ајд мећи децу у леегу па да се инасдвое изврћемо налеђа треба зором се дизати.а могли би и малко сиротињске забаве, а шта каш ?
- Та ћути одеце ,срамото, ти би самосе забављо

Напомена . . . изроди поменута Анђа ком. шес све једном другом исподува.четврти по реду је био слоба, мој нераздвојни другар .
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Jelena Milić  09:59 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Tekst mi je bio jako zanimljiv

evo vam, na zalost, afrika kao primer da uopste nije tako.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Laudanum  09:00 23.08.2007
Preporuka: 0

Ne me zanima

#Link  Replika: 1
Sve i da nestanemo k’o beloglavi sup. Ne razmnozavam se dok je zivota u radikalima i Kostunici.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
beli  10:44 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Ne me zanima

bogami
ipak se vi
razmozavajte
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Drago Kovacevic  09:59 23.08.2007
Preporuka: 7

Mene zanima...

#Link  Replika: 3
Mene zanima ko su za vas konzervativne snage..
Inače slažem se sa većinom konstatacija u tekstu.
P.S. Konzervativci vole "srpsto" što god to značilo ali ne vole pojedinačne Srbe..o))
Primer iz izbegličkog naselja Busije. Tamo se svake godine rodi dece za dva školska razreda. Naselje postoji već 12 godina. Svi stanovnici su izbegli Srbi iz Hrvatske i BIH. Nema tamo ni škole ni obdaništa. Ali crkva je napravljena odmah.
I stotine te dece ide u školu i vrtić u Batajnicu, udaljenu više od 5 kilometara. A zemunsku opštinu drže radikale dok ministarstvo prosvete DSS. Gde ćeš večih konzervativaca i žešćih Srba...o)))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:18 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Mene zanima...

cini mi se da je pitanje retorsko

pozdrav
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Drago Kovacevic  15:46 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Mene zanima...

Goran Nikolić
cini mi se da je pitanje retorsko

pozdrav

Naravno da je retorsko, iako ga nije loše uvek postavljati..o))
pozz
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  13:14 24.08.2007
Preporuka: 0

Re: Mene zanima...

otpozdravljam
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Black Adder  10:07 23.08.2007
Preporuka: 0

Odlican post

#Link  Replika: 1
Nazalost, glasovi razuma ne mogu da dopru do šire javnosti. Propagnadna medijska mašinerija koju kontroliše ksenofobična vlast je ipak mnogo glasnija, a narod obično zapamti ono što čuje na televiziji i bezrezervno veruje u to i ponavlja. U glave ljudi uvrtela se misao da će nas "prepaviti Kinezi", ili da će "Srbija opusteti pa će nas okupirati Albanci". I vlast i crkva, kao i mnoge druge organizacije i institucije sistematski povećavaju ksenofobiju, zastrašuju mlade mogućim katastrofalnim scenarijima za budućnost "otadžbine" i slično.
Najsmešnija mi je ona fraza "povratak mladih na selo". Pitam se da li neko može da poveruje u tako neku ortodosknu glupost. Činjenica je da su nam sela prazna, i da će vremenom potpuno opusteti, ali to je neizbežno. Pravljanje puta i telefona u nekoj vukojebini za dve babe je uzaludna investicija. Tim putem se niko neće vraćati... To je možda nekome tužno ili nije, ali to je činjenica. Ljudi idu tamo gde im je bolje, da rade i normalno žive.
Zašto bi neko bio prisiljen protiv svoje volje da rađa decu ili da živi u nekoj nedođiji i uzgaja svinje. Ne verujem da će to poboljšati mnogo ekonomiju Srbije.
Ako Kinezi vide Srbiju kao zemlju u kojoj mogu da žive i rade, ja tu ne vidim ništa sporno. Neka ih. Ova planeta pripada svima. A Srbija neće tek tako nestati.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:04 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Odlican post

ta prica o broju Kineza je
bila naduvana, svega ih je
nekoliko hiljada u Srbiji
i njihov boravak ovde
je legitiman i najcesce lagalan.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Altea  10:23 23.08.2007
Preporuka: 0

projekcije

#Link  Replika: 2
Pitanje je koliko su ove projekcije koje ste naveli tacne. Nisam specijalista za iste, ali nesto nisam sigurna u njihovu pouzdanost. Takodje podatak u vezi iscrpljivanja prirodnih resursa (na osnovu vaseg teksta zakljucuje se da su oni jos uvek daleko od kriticne granice) je veoma diskutabilan. Primera radi navescu samo da je Independent nedavno na naslovnoj strani objavio jednu nezavisnu studiju po kojoj ce kriticna tacka izmedju potrosnje i postojecih rezervi nafte biti dostignuta za 4 godine (a ne za nekoliko decenija, kako se veoma cesto cuje pogotovu od strane velikih naftnih kompanija). Gubljenje ovog prirodnog resursa povlaci za sobom gotovo apokalipticni scenario, itd. Takodje, postoje mnoge druge projekcije podjednako katastroficnog sadrzaja u vezi nestanka veceg dela postojece flore i faune.
Ne mislim da su sve realisticne, ali mi se cini da je to samo po sebi dovoljan faktor koji moze da ospori bilo koju demografsku projekciju, buduci da je dovoljno da se jedan od ovih scenarija zaista i odigra te da presudno utice na promenu demografske slike.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:17 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: projekcije

ubedjen sam da je ta prica jedna od alternativnih
slicna onim iz zute stampe,

navescu vam jedan zanimlji primer iz izvestaja za cuveni
Rimski klub
(Granice rasta),
sa kraja 60-tih, koji su inace bili dosta pesimisticni

naime, da je neko krajem 19. veka, ekstrapolirao rast broja zaprega na ulicama
tada populaciono brzo rastuceg Londona,
koji je pocetkom 20. veka imao cak 7 miliona stanovnika,
utvrdio bi da ce se ljudi pogushiti od balege za sto godina

naravno,.nije uzet u obzir napredak tehnologije, oodnosno automobilizacija

tako, i danas, cesto se ne uzimaju u obzir dometi nauke tj. tehnologije,
s kojim ce mnogi danasnji problemi biti lako prevazidjeni
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Drago Kovacevic  15:57 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: projekcije

Goran Nikolić
ubedjen sam da je ta prica jedna od alternativnih
slicna onim iz zute stampe,

navescu vam jedan zanimlji primer iz izvestaja za cuveni
Rimski klub
(Granice rasta),
sa kraja 60-tih, koji su inace bili dosta pesimisticni

naime, da je neko krajem 19. veka, ekstrapolirao rast broja zaprega na ulicama
tada populaciono brzo rastuceg Londona,
koji je pocetkom 20. veka imao cak 7 miliona stanovnika,
utvrdio bi da ce se ljudi pogushiti od balege za sto godina

naravno,.nije uzet u obzir napredak tehnologije, oodnosno automobilizacija

tako, i danas, cesto se ne uzimaju u obzir dometi nauke tj. tehnologije,
s kojim ce mnogi danasnji problemi biti lako prevazidjeni

Da, šou su projekcije Rimskoga kluba..o))
Sedamdesetih godina su prognozirali da će na zemlji, čini mi se, 2050. biti 15 milijardi ljudi i pravili dosetku da je to pretpostavka koja eliminiše mogućnost da svi sedeći ručaju u isto vreme....već da bi to mogli obaviti samo stojećki...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
beli  10:42 23.08.2007
Preporuka: 0

natalitet

#Link  Replika: 0
ako je vec tako stanje u
skoro citavom
severnom delu
sveta,
onda i situacija nije drasticna

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Micos  11:41 23.08.2007
Preporuka: 0

Odlicno

#Link  Replika: 4
Dobar tekst !
Ali sa malim greskicama:
Prvo, penziju niko nikome ne daje , to je izdvojen novac koji se sada samo vraca ljudima koji su radili ! Znaci to nikako nije trosak za drzavu ! Problem je u nasoj zemlji sto su penzioni fondovi potroseni i sto penzije dobijali ljudi koji nisu izdvajali sredstva za njih, pa sada postoji problem njihovog obezbedjenja !
Drugi propust je tvoje izostavljanje nauke o pripodnom prirastaju i natalitetu kroz razvoj covecanstva. Vrlo dobro se zna kroz koje je faze proslo covecanstvo . Od faze visokog nataliteta i visokog mortaliteta, pa do sadasnje faze niskog nataliteta i niskog mortaliteta !
To su sasvim prirodni procesi kroz koje prolazi covecanstvo i da li neko moze da zamosli zemlju da se zadrzao nivo nataliteta iz srednjg veka , ali da se mortalitet smanjio na sadasnji nivo ?
Nestalo bi zivota na zemlji tj. prestala bi da postoji ljudska civilizacija ! Zasto ? pre svega broj ljudi bi se povecao na npr. 50 milijardi ! Nastao bi problem gladi, izazvali bi se ratovi...... i da ne pricam dalje o crnom scenariju koji bi se odigrao. Sve bi ouklo na kraju !

Ovako postoji prirodan tok postepenog msmanjivanja stopa nataliteta i mortaliteta na nivo koji obezbedjuje optimalan broj ljudi na zemlji ! Bar je tako za sada , jer nauka obezbedjuje da vecina tih ljudi moze da se prehrani, stanuje , radi i ostavlja potomstvo !

U potpunosti se slazem da treba ostro kritikovati ove neznalice koje pozivaju na radjanje ! Zalosno je da takve neznalice kreiraju javno mnjenje ! Uz male zamerke, svaka cast za tekst !
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:10 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Odlicno

po nekim poracunima danasnji nivo tehnologije bi omogucio
planeti zemlji da hrani 30 milijardi ljudi
s cim se vi verovatno necete sloziti

vozdra
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
suki@phy  11:15 24.08.2007
Preporuka: 0

Re: Odlicno


po nekim poracunima danasnji nivo tehnologije bi omogucio
planeti zemlji da hrani 30 milijardi ljudi
s cim se vi verovatno necete sloziti


Pa po toj logici posto smo dostigli taj nivo tehnologije, ne bi trebalo ni da ova sacica od 6 milijardi gladuje. Isto tako trebali bi da vec odavno imamo kolonije na mesecu, a ne da se ogromna sredstva ulazu u rat. Nije stvar u tehnologiji koja ovde predstavlja samo mogucnost da se nesto uradi, vec u ljudskoj prirodi koja to ne dozvoljava. Mada ima nesto u toj prici sa hranom. Naime, od 1900 do 2000 godine mozemo primetiti ogroman porast populacije na planeti (sa 1,650m na 5,978m) [Wikipedia], koji nije primecen u ostalim vekovima. Razlog je bas napredak tehnologije i time veca proizvodnja hrane. Podseca po malo na bakterije, stavite ih na hranljivu podlogu i one se razmnoze dok ima sta da se jede. Na velikoj skali se ne razlikujemo puno od njih izgleda, no to je ako nista drugo prirodno - koliko god jezivo zvucalo.

U svakom slucaju, tekst mi se mnogo svideo. Hvala.
Suki
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  13:20 24.08.2007
Preporuka: 0

Re: Odlicno

To sto ljudi gladuju posledica je lose distribucije hrane
na planeti

inace , necete verovati
trenutno je tehnologija na relativno niskom nivou
tako da bi
kolonije na Mesecu jedva bile ostvarive,
vrlo skupe i potpuno neilsplative

mislim da ljudi, ipak, nemaju realnu sliku od dometima
tehnike i tehnologije,
tj misle da mnogo dalje ostislo nego sto stvarno jeste
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
suki@phy  16:32 24.08.2007
Preporuka: 0

Re: Odlicno

Pa jeste losa distribucija, no i dalje stoji to sto je Micos rekao, tj zamislite koliko bi tek losa distribucija bila da nas ima 50 milijardi i sta bi to uzrokovalo. No, nije hrana jedina stvar koja bi u tom slucaju bila problem.

Sto se tice ostvarljivosti baze na Mesecu, niste u pravu. Ja kao fizicar vam odgovorno tvrdim da je tehnoloski veoma ostvarljiva. A to sto bi bile vrlo skupe i potpuno neisplative, to je vec ekonomski problem ili ti problem vec pomenute ljudske prirode, a ne mogucnosti koju tehnologija pruza.

Ono sto sam prethodnim postom zeleo je da napravim paralelu. Tehnologija nudi mogucnost baze na mesecu, ljudska priroda (odslikana u ekonomiji) ne zeli (pre ratuje). Isto tako, tehnologija nudi mogucnost da svi budemo siti, ljudska priroda (kroz ekonomiju) kaze da je ipak neisplativo da svi jedemo.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Milan M. Ćirković  13:24 23.08.2007
Preporuka: 14

Pola problema...

#Link  Replika: 4
Dobar tekst, sa vecinom tvrdnji je tesko ne sloziti se. Medjutim, cini mi se da on predstavlja samo polovinu problema (onu "kvantitativnu") - podjednako je bitna i druga polovina ("kvalitativna") problema, a to je cinjenica da se kvalifikaciona i obrazovna struktura naseg stanovnistva ne poboljsava, a verovatno se i pogorsava usled sinergije nekoliko losih trendova: opadanja kvaliteta i standarda skolstva, abnormalno visokog odliva mozgova, itd. Ako uzmemo oba trenda u obzir: i opadanje populacije i opadanje ili u najboljem slucaju stagnacija obrazovne strukture, onda oni *zajedno* daju prilicno sumornu sliku buducnosti ovih krajeva.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:09 23.08.2007
Preporuka: 0

Re: Pola problema...

ne bih se slozio,
kvalitativna, odnosno obazovna struktura nase populacije
se radikalno poboljsava, ali ne brzinom kojom bi mi to zeleli,
npr. udeo visoko obrazovanih
je vise nego dupliran posmatrajuci popise 1991 i 2002.

pored otga, sa padom socijalizma
obrazovanje je de-ideologizovano i time znatno unapredjeno,
danas su u primeni i evropski standardi,
dakle, idemo napred
ali mozda nedovoljno brzo

i prica sa odlivom mozgova je sigurno prenaduvana,
ali zaista nemam podatke
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
DejanOz  02:58 24.08.2007
Preporuka: 0

Re: Pola problema...

posmatrajuci popise 1991 i 2002.
Moze biti, ali koliko je za verovati rezultatima popisa u vreme kad su se ljudi krili po tavanima, podrumima i tetkama (1991) da ne bi bili mobilisani. Mozda su se oni jednostavno vratili od tetaka (2002). Inace, bilo bi dobro ako je to tacno, tj. ako su ti podaci verodostojni. Moguce je da je dezideologizacija (ako je sprovedena, a ne jedna ideologija zamenjena drugom, pri cemu su obe kontra progresa?) dobra stvar, ali je odlazak stotina (ako ne i hiljada) univerzitetskih nastavnika u najmanju ruku doveo taj napredak u pitanje. I u starom sistemu, kao i u novom, nastavljena je negativna selekcija (prva po partijskoj liniji, a druga odlaskom najsposobnijih). Istina je da tacnih podataka nema (sto je sramota za tu drzavu i nadlezno Ministarstvo dijaspore), ali je za neki uvid o tom odlivu najboljih dovoljno prosetati kroz web sajtove svetskih univerziteta i videti koliko nastavnog i istrazivackog osoblja ima prezime koje se zavrsava na "ic". (Mnogo).
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  13:32 24.08.2007
Preporuka: 0

Re: Pola problema...

Prvo, rat je poceo kasnije, ul eto 1991, tako su rezultati popisa
verovatno validni
Drugo,
i pored tih prica o nashim profesorima po svetu,
mislim da ih, relativno posmatrano, ima jako malo,
a nazalost najvishe je peracha sudova,
odnosno, ljudi koji rado najteze poslove,
prema nekim indikacijama
situacija se ipak, polako menja nabolje poslednjih goinda, na srecu

pozdrav
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
DejanOz  13:34 24.08.2007
Preporuka: 7

Re: Pola problema...

i pored tih prica o nashim profesorima po svetu,
mislim da ih, relativno posmatrano, ima jako malo,
a nazalost najvishe je peracha sudova,
A ti to znas, kako?

(Usput, u vecini razvijenih zemalja sudovi se uglavnom peru u masinama za pranje sudova).
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Svilanović  15:10 23.08.2007
Preporuka: 35

cestitam!

#Link  Replika: 1
Od srca. Opet me Vas tekst zainteresuje upravo tom spremnoscu da probate da demistifikujete (opste) prihvacene istine.

Nasuprot onome o cemu Vi pisete, ipak, poneki analiticari i dalje pridaju ogroman znacaj natalitetu, rastu populacije. Tako sam imao priliku da citam analize prema kojima ce, ipak, Indija biti sledeca "mega power", a ne Kina, i u zakljucku kazu da je to zato sto, za razliku od Kine, nema politiku 1 deteta, nego stanovnistvo i dalje raste po visoj stopi. Dakle, veruju da rast stanovnka odlucujuce utice. Slicno sledi i iz jednog od skorasnjih Putinovih obracanja naciji u kojima kao jedan od najvecih problema ruskog drustva pominje pad broja stanovnika...

Dakle, za razliku od ovakvih misljenja, iznosite argumente druge vrste i zato mi je bilo vazno da ih procitam. Nadam se da ce i drugima koristiti.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  13:33 24.08.2007
Preporuka: 0

Re: cestitam!

Zahvaljujem Vam
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Građanče  10:36 24.08.2007
Preporuka: 7

zablude

#Link  Replika: 0
Volim tekstove u kojima se drugacija razmisljanja nazivaju zabludama. narocito kad je njihova pogresnost vrlo kontroverzna kao sa mnogim ovde obradjenim pitanjima. Takodje volim tekstove uu kojima se argumenti izlazu pod nazivom FAKAT, ne samo zato sto ne postoji rec FAKAT, osim kod Zabranjenog pusenja, nego i zato sto argumenti treba da govore svojom snagom, a ne time kako ih autor naziva.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
soman  11:46 24.08.2007
Preporuka: 0

Ima li lepsih stvari u zivotu

#Link  Replika: 2
Deca se ne radjaju zato da bi povecali broj Srba, mislio sam da je to deo prirodnog nagona za opstanak vrste.
Ima li lepsih stvari u zivotu od klinaca, strasno mi je zao ljudi koji ne mogu da imaju decu. Razmislite koji su vam to najsrecniji trenuci u zivotu.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
DejanOz  12:16 24.08.2007
Preporuka: 0

Re: Ima li lepsih stvari u zivotu

Da, zaista je neophodno o tome duboko razmisljati. Ne moze to svako (sto objasnjava zasto se ljudska vrsta nalazi pred izumiranjem, samo nas je 6 milijardi, zaboga).
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:05 24.08.2007
Preporuka: 0

Re: Ima li lepsih stvari u zivotu

slazem se
i ja sam zaista u tekst stavio
i taj emotivni aspekt
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
milosib  12:57 24.08.2007
Preporuka: 0

Zablude o opasnostima usled negativnog pri

#Link  Replika: 15
Hajde da probamo da rezimiramo ovaj tekst. Nema problema sto se broj stanovnika Srbije smanjuje, jer iskustvo pokazuje da time raste drustveno bogastvo zemlje , a sve to na racun produzenja radnog veka visoko obucenih i motivisanih radnika sa vise od 65 godina. Mnogo price bez realnog pokrica i posmatrano uskogrudo. Sta ako se postavi teza da su USA postale tako dominantne u svakom pogledu u odnosu na Evropu, na racun dvostruko veceg nataliteta ne uzimajuci u obzir druge cinioce npr. I i II svetski rat?

Tacno je da mi nismo nikakav specifikum u Evropi, ali taj isti razvijeni svet pokusava na sve nacine da poveca natalitet. Imamo primer Francuske koja je veoma ponosna na uspeh koji je u tom domenu postigla.

Rodjenje deteta ne moze nikako imati neprocenjivu simbolicku vrednost. To je prioritet svakog zivog bica, pa i coveka. Mozda nisam u pravu, ali sta ostaje iza nas, ako nismo neko izuzetan kao Tesla i sl.

Ne razumem tu podelu na konzervativce i liberale. Da li to sto smatram da svaka porodica, koja to fizicki moze, treba da ima bar troje dece, znaci i da sam zatucan, neobrazovan i da je zeni mesto u kuhinji bez prava glasa? Nisam primetio da su savremeni moralni nazori doveli do boljeg polozaja zene i do pada prostitucije, narkomanije, kriminala... Naprotiv, svakim danom se sve vise mozemo uveriti da se ljudi pretvaraju u egoiste, koje niko drugi ne interesuje.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
DejanOz  13:07 24.08.2007
Preporuka: 7

Re: Zablude o opasnostima usled negativnog

Da li to sto smatram da svaka porodica, koja to fizicki moze, treba da ima bar troje dece, znaci i da sam zatucan

Pa, cini te svakako nekim ko se mesa u tudja posla. Sta se tebe tice da li ce se neko drugi razmnozavati?
   
Molimo vas da se