B92 Blog    Članovi    Glas Amerike    Ubistvo u muzeju holokausta

Glas Amerike
06:04
PET
12
JUN

Ubistvo u muzeju holokausta

Muzej holokausta u Vašingtonu je mesto iz kojeg, posle obilaska moćne postavke koja kao da vas fizički uvlači u stravični svet koncentracionih logora, izlazite ispunjeni osećanjem teskobe, tuge, užasa i neverice zbog svesti o tome šta je jedno ljudsko biće u stanju da učini drugom. Narednih nekoliko sati cenite ne samo svoju slobodu, već i život u najobičnijim aspektima - svež vazduh, čistu odeću, hranu i vodu, posetljinu u kojoj ćete ležati te večeri... Ideja o tome da užasi i zverstva nisu nestali, da ratovi i logori postoje i danas, potpuno vam je nepodnošljiva. Muzej holokausta je poslednje mesto gde biste očekivali novo ubistvo iz stare mržnje, poslednje mesto gde biste očekivali da ušeta ostareli antisemita i otvori vatru i ubije mladog čuvara - crnca. Pa ipak, 88-godišnji Džejms Veneker von Bran, osvedočeni rasista i antisemita, parkirao je svoj automobil ispred muzeja, i ušetao u njega sa automatskom puškom u nameri da „pobije što više Jevreja", a vrata mu je otvorio upravo čuvar Stiven Džons - njegova jedina žrtva.

Von Branovi susedi i površni poznanici bili su šokirani ubistvom, ali ne i vešću o tome ko ga je počinio. Kažu da su mogli da osete mržnju koja je ključala u Von Branu, koju je ispoljavao u povremenim incidentima, i, sasvim otvoreno, na svom vebsajtu. Divio se Adolfu Hitleru a još u mladosti smatrao da ga Jevreji sprečavaju da napreduje u karijeri (bivši mornarički oficir kasnije se bavio nekretninama). Napisao je knjigu „Kill the best Gentiles", u kojoj tvrdi da je holokaust - prevara. FBI navodi da je policiji Von Bran bio poznat davno pre pucnjave u muzeju, ali nije bilo pravne osnove za istragu.

U Americi, inače, u poslednje vreme raste broj organizacija čiji su pripadnici Von Branove srodne duše (iako je on više primer „usamljenog, poludelog osvetnika" nego aktivni član neke organizacije). Ako nisu rasisti, onda su ostrašćeni protivnici homoseksualnih brakova, ili pak abortusa (pre manje od dve nedelje, jedan takav čovek dao je sebi za pravo da oduzme život lekaru Džordžu Tileru iz Kanzasa, koji je obavljao abortuse u svojoj kilinici). Stručnjaci fenomen jačanja takozvanih „hate groups" objašnjavaju izborom prvog crnačkog predsednika, i ekonomskom recesijom. Pripadnici Nacionalnog socijalističkog pokreta, najveće američke neonacističke grupe, nedavno su proslavili svoju 35-godišnjicu, marširajući u crnoj odeći, sa zastavama sa svastikom, uz pokliče „Sieg Heil". Pokret američkih „arijevaca", medjutim, drastično se promenio od 90-ih godina. „Harizmatični lideri najvećih grupa su uhapšeni ili umrli proteklih godina, što je dovelo do rasta broja samostalnih aktivista, i stvaranja manjih ćelija koje regrutuju nove članove putem Interneta" - kaže za Vašington Post kriminolog Džek Levin. Na Internetu, rasističke i neonacističke organizacije se otvoreno oglašavaju ali vešto koriste pravo na slobodu govora da se zaštite od policije.

Ubistvo u Muzeju holokausta obnovilo je debatu o tome kako pristupati problemu ekstremnih grupa u Americi. Mišljenja pravnih stručnjaka su podeljena kada je reč o tome da li bi bilo produktivno pooštriti kontrolu i zatvaranje Internet sajtova sa takvim sadržajima. Mnogi misle da nije neophodno ulagati veće resurse u suzbijanje takvih grupa, s obzirom da mali broj njihovih pripadnika ili simpatizera svoju mržnju ikada pretvori u konkretnu akciju. Neki od nas, običnih gradjana, bi možda voleli da ekstremističke organizacije budu potpuno zabranjene umesto što šire svoje ideje udobno zaštićene pravima koja im garantuju američki i evropski ustavi. No, majka ubijenog čuvara izjavila je da ne želi da podleže mržnji koja „cepa Ameriku", i da utehu nalazi u svojoj veri. Ekstremna mržnja naišla je na ekstremno praštanje, što je možda jedini pravi odgovor na zlo.





Komentari (24)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

debela.hladovina  08:36 12.06.2009
Preporuka: 12

...

#Link  Replika: 3
Strašno je što postoje ljudi kao pomenuti von Bran; fascinantno je, međutim, kako u nekim zemljama takvi događaji budu tretirani - kao izolovani incidenti, što u svojoj suštini i jesu. Kod nas bi to imalo političku konotaciju; mogu da zamislim na koje bi sve načine razne Kandićke, Biserko i njima slične osobe pokušale da zloupotrebe takvu situaciju.

Sa druge strane, svi naši Obrazi, Dveri i slični mogu od majke ubijenog čuvara da se uče veri, umesto što u ime vere propagiraju nešto sa čim ona nema veze...


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
blue rider  08:55 12.06.2009
Preporuka: 2

Re: ...

A kako ti znas kako ovaj incident tretiraju u americi? po ovom postu? da li je moguce da odmah uvlacis druge ljude u ovu pricu? sta ti bre znas o njima i o tome kako bi one posmatrale situaciju...

e, muka mi je od takvih...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
debela.hladovina  09:00 12.06.2009
Preporuka: 5

Re: ...

blue rider
A kako ti znas kako ovaj incident tretiraju u americi? po ovom postu? da li je moguce da odmah uvlacis druge ljude u ovu pricu? sta ti bre znas o njima i o tome kako bi one posmatrale situaciju...

e, muka mi je od takvih...


I von Branu je bilo muka od Jevreja, crnaca i ko zna koga sve već...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
blue rider  10:46 12.06.2009
Preporuka: 1

Re: ...

koji spin jbte

bravo

debela hladovina nego sta
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
loader  08:40 12.06.2009
Preporuka: 0

Čistunstvo po cenu prljavštine

#Link  Replika: 4
Pripadnici pomenutih pokreta, i nekad, i sad, drže se priče o potrebi da se svet počisti od "ovih", ili "onih" etničkih, ili rasnih grupa. I, naravno, propagirajući i sprovodeći to svoje čistunstvo, čine najgoru prljavštinu.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mariopan  09:54 12.06.2009
Preporuka: 2

Re: Čistunstvo po cenu prljavštine

Najezila sam se.

Ne bih ja mogla da tako oprostim kao ta majka.

Zabranjivati zakonom, kaznjavati po tom zakonu i uterati u red.

To se ne dogadja zato sto je izbran predsednik koji je Crnac, to se dogadja oduvek i postoji jos od KKK............(kju-kluks-klan), dakle izgovori koji se nalaze za ove pojave su smesni, pokusavaju da ih opravdaju?
Ako pokusavaju da ih opravdaju kako se meni cini onda nije cudo da ih ima u tajko velikom broju.
Usli su u parlamente nekih evropskih zemalja, povampireni fasizam se nece lako odstraniti iz svesti l;judi, pre svega zato sto nije adekvatno kaznjen od Nirnberga pa do danas.
Imaju sva ljudska prava, da govore, da mrze, da pisu sta hoce ( i tako oduzimaju drugima pravo na miran zivot) i na kraju sami sebi uzmu pravo i da ubiju koga oni hoce. Ne bi bila steta da im se oduzmlje ljudsko pravo koje zlouipotrebvljavaju - mediji preko kojih sire mrznju i da i za to budu kaznajvani kao pedofili, recimo, koji preko Mreze imaju kontakte.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dusanovaiivanovamama  22:29 12.06.2009
Preporuka: 2

Re: Čistunstvo po cenu prljavštine

Boraveci u Vasingtonu, bila sam iznenadjena raznim vrstama muzeja, te deciji, te muzej holokausta, ali ovo sto ludacima padne na pamet, i nacin na koji skrenu paznju, nekad stvarno bilo preko bare, ali toga na zalost ima I ovde. Neki dan mladji sin otisao na maturu, veliku, ispratili ga lepo, slikali se, dosle deke, bake nazalost nemamo, sve po propisu, ujutru, na svim vestima njihovo matursko vece. Nasle se dve skole na splavu i kao dve vojske ratovali. Sad da ne pricam sta ce oni tamo posle matruske veceri i zasto splavovi u 3 sata ujutru primaju starije maloletnike i one koji su tek skoro napunili 18, koji su vec tad pripiti, ali jedno dete je ni krivo ni duzno jos uvek na maxiof.klinici, vilica slomljena, pitanje da li ce ogluveti na jedno uvo, tako da na ovaj uzasni dogadjaj, tamo daleko, na zalost ima i ovde pitanje, teritorije, stanovanja, skola, navijackih grupa, a to da li si veci Srbin, ako si iz Krajina, ili iz Sumadije, da ne pricam... Navukla me mariopan
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
loader  23:17 12.06.2009
Preporuka: 2

Re: Čistunstvo po cenu prljavštine

Mariopan je opasna :)
Radi na procenat. Što više nesigurnih duša navuče na taj teren... :))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mariopan  15:18 13.06.2009
Preporuka: 1

Re: Čistunstvo po cenu prljavštine

loader
Mariopan je opasna :)
Radi na procenat. Što više nesigurnih duša navuče na taj teren... :))

Ma ja sam nevinasce
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  12:12 12.06.2009
Preporuka: 1

Evo komentara

#Link  Replika: 12
ispod koga bih se i ja potpisao
The Big Hate
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srđan Fuchs  14:22 12.06.2009
Preporuka: 0

Re: Evo komentara

And when Jon Voight, the actor, told the audience at a Republican fund-raiser this week that the president is a “false prophet” and that “we and we alone are the right frame of mind to free this nation from this Obama oppression,”


he, Vojt izgleda da nije shaban samo u filmovima, vec i u dushi... sirota Andja Dzoli s takvim caletom....

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Filip2412  15:07 12.06.2009
Preporuka: 1

Re: Evo komentara

Ma sve bi ja te organizacije zabranio, kakva sloboda govora ako pozivas na nasilje?!

A zasto ih puštaju da rade nije mi jasno, Internet pun tih sranja. Kao da su nekome potrebni, ti ekstremisti pa ih namerno neguju, i sad umesto da se razgovara o pravim problemima mi cemo da diskutujemo o fashizmu i rasizmu u 21 veku.

Onolike ljude držali u Gvatanamo bez dokaza a problem je da se pohapse maloumni fashisti?! Obama je sam rekao de ce zadrzati u zatvrou one protiv kojih NEMA DOKAZE da su pocinili krivicno dela ali SMATRA SE da su opasni po bezbednost zemlje. Epa eto mu prilike da primeni isti arshin na neonaciste.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
nsarski  15:55 12.06.2009
Preporuka: 0

Re: Evo komentara

Vojt izgleda da nije shaban samo u filmovima, vec i u dushi... sirota Andja Dzoli s takvim caletom...

Nisam imao pojma da je toliko udesno otisao - na dva koraka od Atile Bica Bozjeg.

@Filip2412

Ako bi takve organizacije zabranio, onda bi i mnogi TV kanali morali da se zatvore. O TV evandjelistima, sto manje receno, to bolje.

P.S. Zar se Holokaust ne pise velikim slovom?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Filip2412  16:23 12.06.2009
Preporuka: 1

Re: Evo komentara

Vojt izgleda da nije shaban samo u filmovima, vec i u dushi... sirota Andja Dzoli s takvim caletom...
beverly hillbilly

jadan Bred Pit sa sve Džoli & tazbinu, prestade da pravi čovek dobre filmove otkad se uvatio s Andži
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Blade Runner  16:32 12.06.2009
Preporuka: 1

Re: Evo komentara

prestade da pravi čovek dobre filmove otkad se uvatio s Andži

ima pune ruke posla
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Domazet  16:46 12.06.2009
Preporuka: 1

Odlichan tekst...

nsarski
ispod koga bih se i ja potpisao
The Big Hate
...moram da kazem da mi je postalo neprijatno, ali stvarno, da gledam Hanity-ja na Foxy. Za njega i njegove goste moja zena kaze da se ponashaju kao cornered animals. Ja se i dalje nadam da je demokratski potencijal ove zemlje dovoljno veliki da sprechi ekscese, recimo to da jedan talk show clown postane Predsednik, ali if they come back they will come with the vengeance...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
drug.clan  17:41 12.06.2009
Preporuka: 1

Re: Odlichan tekst...

demokratski potencijal


kada demokratski sistem spadne na demokratski potencijal onda je to vec beznadnezno!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
topcat  20:13 12.06.2009
Preporuka: 0

Re: Evo komentara

Filip2412

a problem je da se pohapse maloumni fashisti?!


Nije problem, ali je "maloumni fašist" dosta širok pojam.

Ako se zabrane ekstremno desne i ultra konzervativne organizacije to bi trebalo povući zabranu onih ekstremno lijevih, ultra liberalnih - no hoće li se to dogoditi?
Činjenica je da FEMA logori postoje. Samo još nije jasno kome su namijenjeni.
Možda Glas Amerike zna više?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Filip2412  21:18 12.06.2009
Preporuka: 1

Re: Evo komentara

Nije problem, ali je "maloumni fašist" dosta širok pojam.
Slazem se, ali ipak na Internetu mozes naci na tim sajtovima i pretnje smrcu i slicno, to valjda ne bi trebalo da prolazi kao freedom of speach.

Nego verujem da ima previse tih ludaka, ne bi bilo dovoljno zatvora za njih.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
topcat  21:35 12.06.2009
Preporuka: 2

Re: Evo komentara

Filip2412
Nije problem, ali je "maloumni fašist" dosta širok pojam. Slazem se, ali ipak na Internetu mozes naci na tim sajtovima i pretnje smrcu i slicno, to valjda ne bi trebalo da prolazi kao freedom of speach.

Nego verujem da ima previse tih ludaka, ne bi bilo dovoljno zatvora za njih.


Luđaka ima koliko hoćeš: danas je vrlo tanka ili bar nejasno definirana granica gdje "freedom (of speach)" postaje fašizam.

Čini se da podmećemo rješenje za posljedice, a da se ne bavimo uzrokom - zašto te organizacije postoje i kome/čemu služe? S druge strane vidim da propaganda Glasne Amerike nije propustila sve koji se ne slažu s novim "liberalnim" tekovinama izjednačiti s von Branom.
Ako nisu rasisti, onda su ostrašćeni protivnici homoseksualnih brakova, ili pak abortusa

Ja nisam rasist, ali sam protivnik homoseksualnih brakova i mislim da nitko nema pravo na ubojstvo.
Da li se i meni sprema mjesto u tim logorima, pa da se riješim ove dosadne stanarine?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Domazet  02:51 13.06.2009
Preporuka: 1

Re: Evo komentara

topcat

...ali sam protivnik homoseksualnih brakova i mislim da nitko nema pravo na ubojstvo.
Da li se i meni sprema mjesto u tim logorima, pa da se riješim ove dosadne stanarine?

Da li bi bio ljubazan(a?) da nam kazhesh zashto si protiv homoseksualnih brakova? I jos jedno pitanjce, ti FEMA logori, koja je administracija odgovorna za njihovo formiranje?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
topcat  03:32 13.06.2009
Preporuka: 2

Re: Evo komentara

Ne bi bila ljubazna ponovo objašnjavati da već sam izgled muškarčeva i ženina tijela odaje da su namijenjeni jedno drugom, da je obitelj osnova društva i da je njen krajnji cilj potomstvo što je u gay zajednici nemoguće prirodnim putem (i ne da mi se objašnjavati da to nema veze sa parovima koji ne mogu imati djece, pa posežu za drugim metodama), da dijete treba oba roditelja i da mu se u gay zajednici u startu uskraćuje jedan (što opet nema veze sa situacijama gdje su roditelji rastavljeni i slično), da je nekada u psihijatrijskoj literaturi homoseksualnost bila na popisu poremećaja i da je s tog popisa misteriozno nestala, a da nitko ništa nikad nije dokazao ni pokazao. Ne da mi se objašnjavati da se ljudi ne dijele prema seksualnim afintetima, a kamo li da netko treba imati status zaštićene vrste zbog svoje perverzije. Zašto privatna stvar mora biti društvena kategorija? Ne da mi se objašnjavati da parade nisu ništa drugo nego maltretiranje ostatka građana (sitnih 90-ak posto nehomoseksualne populacije), da aktivizam nije donio ništa dobroga nego povećao promiskuitet kod omladine. Ako je nešto postalo uobičajeno to još uvijek ne znači da je to normalno i samim time poželjno. Ne da mi se ponovo objašnjavati da svatko ima pravo izabrati kao i misliti da je izbor onog drugog loš. Još manje da ne želim da se djeci u školi nameću priče o "dva zaljubljena princa" ili matematički zadaci sa "dvije mame".
Skraćena verzija - što se homoseksualaca tiče - ne da mi se objašnjavati da je car gol, ali smo mu izmislili odjeću da zadovoljimo kriterije fiktivne "političke korektnosti".

Protiv sam svakog oblika nasilja, pa i onog mentalnog, pa mi stoga nije jasno zašto me se smješta uz bok monstrumu iz glavnog teksta.

Kad se o FEMA logorima radi - bez obzira koja ih je administracija postavila - još uvijek ne vidim da ih ova ima namjeru uništiti ili prenamijeniti.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
BebaOdLonchara  12:58 12.06.2009
Preporuka: 0

...

#Link  Replika: 0
jezivo. prosto je neverovatno da se desilo u DC-u i to na tom mestu i da niko nije predvideo situaciju.

Muzej holokausta je poslednje mesto gde biste očekivali novo ubistvo iz stare mržnje, poslednje mesto gde biste očekivali da ušeta ostareli antisemita i otvori vatru i ubije mladog čuvara - crnca.

ja sam zaprepascena kratkovidoscu! usred krize u Izraelu, GM koji je pripao drzavi a bio je simbol prosperiteta US, i prvog crnca za predsednika?! pa takva mesta su prva na spisku! ne mogu da verujem da ameri ne racunaju na tu vrstu napada i da nisu ozbiljno analizirali situaciju. nema opustanja. ovo je tek pocetak (tako se meni, nazalost, cini).

ps. ne mogu da odolim ali naslov posta zvuci kao ime neke nove opere...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
NNN  16:13 12.06.2009
Preporuka: 4

Idiot

#Link  Replika: 0
"Od ranije poznat policiji"
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  

Autorove teme
Najnovije - VIP blogeri
Najnovije - blogeri
Najčitanije (48h)

INFO

SPORT

KULTURA

BIZ

ENGLISH NEWS

AUTOMOBILI

ZIVOT

PUTOVANJA