Literatura| Ljudska prava| Nauka| Politika

ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Bojana Maljević RSS / 05.09.2010. u 04:52

 

Na ovom postu zabranjeno je komentarisati Rezoluciju o Kosovu. Takođe, ne bi se trebalo osvrtati ni na Rezoluciju 1244. Nema potrebe pominjati predsednika Republike Srbije, premijera, pa ni pojedine ministre. Ni bivše***, a ni sadašnje. Ustav, jasno, nije poželjan u komentarima. Međunarodne institucije i njihove skraćenice, podrazumeva se - zaobići. Zatim, Kumanovska bitka 1912,  sasvim je suvišna tema. A i Kumanovski sporazum 1999. Datum 28. juni se može pomenuti isključivo kao rođendan mog sina Luke. Naročito naglašavam da o SPC ne treba pisati ni pod tačkom "razno". Što znači da istorijske činjenice, poraze&podvige&ličnosti u potpunosti treba ostaviti po strani. Uključujući i one koji će uskoro ući u istoriju. 

*** sa izuzetkom bivše ministarke prosvete Ljiljane Čolić. Ako se neko seti izbacivanja Darvinove teorije evolucije iz udžbenika, slobodno neka piše. Eh, ne zna gospodin Tači šta je bizarnost!  

Jedino što mene zanima je: kako im je promakao Njegoš? 

Politika piše:

"Песма „Симонида“ Милана Ракића и драма Љубомира Симовића „Б*ј на К*с*ву“ проблематичног су садржаја, не промовишу принципе слободе и демократије, не позивају на мир и толеранцију, саопштила је Независна комисија за преглед наставног материјала на српском језику коју је оформила влада Косова и њено министарство образовања науке и технологије (МОНТ). Према налазу овог стручног органа, оба дела из читанке за седми разред основне школе Министарства просвете Србије потенцирају насиље, једна „у контексту фреске у манастиру Грачаница“, а друга „у контексту приказа Б*ја на К*с*ву“....." (neka mi ne zameri Politika, cenzurisala sam tekst, odmah)

Obavezno pročitati ceo tekst na:  http://www.politika.rs/rubrike/tema-dana/Nepodobna-istorija.sr.html

Dakle, na stranu sva "ogrešenja o mir i toleranciju", ali kada je o književnosti reč - Njegoš mora da ide OUT. Ako su čitali. Pa molim vas, jedna od najvećih dilema svetske književnosti, opevana u Gorskom Vijencu: da li se osvetiti poturicama ili ne - nikako ne širi versku i drugu trpeljivost u jednoj mladoj demokratiji na Kosovu. Postoji još niz primera, ne samo iz srpske književnosti (navoditi primere je dozvoljeno).

Recimo, šta će sa pretkosovskim ciklusom? Kraljević Marko se zaista skandalozno ponašao, o Šarcu da ne govorim. Takođe mislim da bi Banović Strahinju trebalo da izbace, iako je on baš pokazao toleranciju prema dervišu a i prema ženi. Jer ako se Srbima tamo ostavi za uzor junak koji je izgubio sve - a potom ipak sve dobio, neće na dobro izaći. Sve u svemu, ima puno toga da se uradi dok na red dođe i muzičko vaspitanje. Mora se znati koje pesme dolaze u obzir na časovima, velikim odmorima i vanškolskim aktivnostima. Možda će biti i neke koristi, recimo: ukidanje španskih serija - jer Španija nije priznala nezavisnost....

I tako dalje... možete da se smejete ili plačete, kako kome više godi, ove jeseni.

(sad se setih: "Kraljeva Jesen", Milutina Bojića, verovatno nije u lektiri - ali neizostavno je izbaciti iz biblioteka). 



Komentari (229)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jelica Greganović Jelica Greganović 12:36 05.09.2010

Spomoću tog

principa je ceo epski opus narodne poezije piši kući propalo, jerbo on tako vrvi klepetanjem buzdovanima, čerečenjem konjima, proburažavanjem, namerama ubijanja naslednika u kolevci, izdavanjem muževa, švaleranjem i puštanjem švalera da upadne u gajbu-tvrđavu i ubije dotadašnjeg bračnog partnera, milo rečeno surovim manikirskim mučenjima...Ne bi bolje prošla ni narodna proza u formi pripovedaka, u kojima takođe se promoviše takvo nasilje, od porodičnog do državnih udara, da je apsolutno neprihvatljivo sa stanovišta nenasilne komunikacije i političke tolerancije.
blogovatelj blogovatelj 05:07 05.09.2010

Prvi

Prvi sam...
A za Njegosa si se odlicno setila...
Ne znam kako im je promakla istraga poturica...
Valjda kad si ukljucen u atlanske integracije onda mozes da istragujes poturice...
Virtuelni Vasilije Virtuelni Vasilije 09:20 05.09.2010

Re: Prvi

Bojana

Jedino što mene zanima je: kako im je promakao Njegoš?


Hm, mozda ce im Njegos posluziti u nastavi za dokazivanje genetske genocidnosti Srba - preko njihovog odnosa prema onoj boljoj (i dugaciojoj) manjini medju njima samima: poturicama, kvislinzima i ostalim drugosrbijancima... Pa ce samim tim podmetanje bombi u kafice pune srpske mladezi i kasnije proterivanje svih nealbanaca (to su genocidni Srbi i njihovi simpatizeri) moci da bude slavljeno kao junacko delo ...
nestor92 nestor92 15:38 05.09.2010

Re: Prvi



Ne znam kako im je promakla istraga poturica...


Oni su Iljiri pa se ne osecaju prozvanima.

Mene ovo ne iznenađuje. Žalosti me pomalo i više nego pomalo, ali me ne iznenađuje.
Naravno da onaj ko je iskopao oči lepoj slici ne bi želeo da se o tome mnogo priča.

Biće toga još. Živeo drug Tito!
blogovatelj blogovatelj 17:23 05.09.2010

Re: Prvi

Spomoću tog


Kako to moze - ja ostavio sinoc prvi komentar, a Jelica danas ispred mene na top listi?
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:30 05.09.2010

Re: Prvi

Kako to moze - ja ostavio sinoc prvi komentar, a Jelica danas ispred mene na top listi?

blogovatelj blogovatelj 05:09 05.09.2010

Je li...

A sta ti radis u sest ujutro online?
blogovatelj blogovatelj 05:13 05.09.2010

Svi znaju...

Muziku si izabrala fenomenalno... Prva preporuka ti stize ovog momenta...

Everybody knows that the dice are loaded
Everybody rolls with their fingers crossed
Everybody knows the war is over
Everybody knows the good guys lost
Everybody knows the fight was fixed
The poor stay poor, the rich get rich
That's how it goes
Everybody knows
Everybody knows that the boat is leaking
Everybody knows that the captain lied
Everybody got this broken feeling
Like their father or their dog just died ...
Bojana Maljević Bojana Maljević 05:18 05.09.2010

Re: Svi znaju...

Muziku si izabrala fenomenalno... Prva preporuka ti stize ovog momenta...

hvala...
Ne znam kako im je promakla istraga poturica...
Valjda kad si ukljucen u atlanske integracije onda mozes da istragujes poturice...

Ma nisu čitali. Sad kad krene čitanje.....

Odoh malo da spavam, ipak.
pozz
blogovatelj blogovatelj 06:33 05.09.2010

Re: Svi znaju...

Odoh malo da spavam, ipak.
pozz


U sest si bila budna, a u pola osam ides da sovis...
Bice da radis trecu negde...
Sto jes' jes'...
Bolje raditi u proizvodnji nego u kulturi...
docsumann docsumann 07:13 05.09.2010

Re: Svi znaju...

Everybody knows that the boat is leaking
Everybody knows that the captain lied


cbronson cbronson 15:54 05.09.2010

Re: Svi znaju...

Odoh malo da spavam, ipak.
pozz

ala spava ova bojana.
znaci istina je da se glumci dugo i temeljno pripremaju za nastupe.
Bojana Maljević Bojana Maljević 20:20 05.09.2010

Re: Svi znaju...

ala spava ova bojana.
znaci istina je da se glumci dugo i temeljno pripremaju za nastupe.


Nije. Nego. Nedelja popodne, nogometni dan. Pa ručak, deca, kupovine....
Sad ću se potruditi da odgovorim makar na neke komentare... malo strpljenja
svbobo svbobo 23:27 08.09.2010

Re: Svi znaju...

Muziku si izabrala fenomenalno

blogovatelj blogovatelj 05:16 05.09.2010

Imam bolje resenje

sad se setih: "Kraljeva Jesen", Milutina Bojića, verovatno nije u lektiri - ali neizostavno je izbaciti iz biblioteka).


Mislim da je ipak sigurnije ako spale...
Bojana Maljević Bojana Maljević 05:21 05.09.2010

Re: Imam bolje resenje

Mislim da je ipak sigurnije ako spale...

Kakve to nedemokratske metode predlažeš?
Mirno. Demokratski. Za dobrobit naroda. Laku noć.
blogovatelj blogovatelj 06:34 05.09.2010

Re: Imam bolje resenje

Mirno. Demokratski. Za dobrobit naroda


Transparentno, iznad svega...
Ta rec transparentno u meni uvek budi asocijacije na transparent...
A transparent goni mozak da misli na socrealizam...
Kako god okrenes, opet je sve isto...
Lala iz Banata Lala iz Banata 16:14 05.09.2010

Re: Imam bolje resenje

Kao kod Bredberija: Farenhajt 451. :(
radulence radulence 06:02 05.09.2010

pa


Marka i Sharca izbaciti naglavachke.
ko josh pije iz iste chashe!? totalno nehigijenski.

a Njegosh je iz druge drzave molicu.
njegov pasosh je u redu i josh placa u devizama.
pa ko takvog turistu ne bi pozeleo?

draft.dodger draft.dodger 07:56 05.09.2010

!!!

Konsultovati Brižit...
Šarac, konj koji šljoka!
Šta konj zna, Marko je gad!
docsumann docsumann 07:59 05.09.2010

Junačenje

Banović Strahinja zvani Bane je skroz atipičan serbian hero, o čemu govori i početak narodne pjesme njemu posvećene

Neko bješe Strahiniću bane,
Bješe bane u malenoj Banjskoj,
U malenoj Banjskoj kraj Kosova,
Da takoga ne ima sokola.


koji je jedinstven u srpskoj narodnoj epici. Šire gledano on je atipičan Srbin, a još šire atipičan muškarac. A pošto se srpska politika prema Kosovu zasniva na insistiranju da se tamo radi o presedanu u međunarodnom pravu koji može imati pogubne i dalekosežne posljedice po mir i dobro u svijetu, jasno je da atipičnost nije naša opcija. Dakle - izbaciti!

Nekako mi se čini da lik Vlah Alije više imponuje prosječnom srpskom glasaču. Mislim ...

Al' da vidiš silna Vlah-Alije!
Svu noć ljubi Strahinovu ljubu
Na planini Turčin pod čadorom.


... čovjek može cijelu noć.

A i za izjavu - hašiša svima, nek se zna kad je Alija svoga brata na kolac nabio
bi pobr'o mnoge aplauze.

A za žene sve je to ionako stvar ukusa - crni vs. plavi/riđi...

draft.dodger draft.dodger 08:18 05.09.2010

Re: Junačenje

Ja i dalje o Marku...

"Arapin je junak na mejdanu;
Kad mi uzme sa ramena glavu,
Što će mene tri tovara blaga"

cbronson cbronson 09:07 05.09.2010

Re: Junačenje

Al' da vidiš silna Vlah-Alije!
Svu noć ljubi Strahinovu ljubu
Na planini Turčin pod čadorom.

... čovjek može cijelu noć.


bitan je i dozivljaj a ne samo celu noc, evo sta kaze vila ravijojla posle druzenja sa markom kraljevicem

Али вила међ' вилама каже:
"О чујете, виле другарице!
Не стрељајте по гори јунака
Док је гласа Краљевића Марка
И његова видовита Шарца
И његова шестопера златна!
Што сам, јадна, од њег' претрпила,
И једва сам и жива остала!"

... to je valjda zbog...

Достигни ми вилу Равијојлу!
Чистим ћу те сребром потковати,
Чистим сребром и жеженим златом;
Покрићу те свилом до колена,
Од колена ките до копита;
bojana maljevic
Eh, ne zna gospodin Tači šta je bizarnost!
... i pitanje - na osnovu cega ste zakljucili da je hasim taci gospodin?
bio bih vam jako zahvalan ako takvo iskustvo podelite sa nama.

lavandablue lavandablue 10:58 05.09.2010

Re: Junačenje

... čovjek može cijelu noć.



JJ Beba JJ Beba 13:58 05.09.2010

Re: Junačenje

A i za izjavu - hašiša svima, nek se zna kad je Alija svoga brata na kolac nabio
bi pobr'o mnoge aplauze.

hašiš agbar

Bojana Maljević Bojana Maljević 20:25 05.09.2010

Re: Junačenje

A pošto se srpska politika prema Kosovu zasniva na insistiranju da se tamo radi o presedanu u međunarodnom pravu koji može imati pogubne i dalekosežne posljedice po mir i dobro u svijetu, jasno je da atipičnost nije naša opcija. Dakle - izbaciti!

Pa dobro, nešto bih malo drugačije definisala ko baš insistira na presedanu, zašto i s kojim ciljem, no pošto je to teško bez nekih reči na koje sam stavila moratorijom, onda.... mi je samo drago da se slažemo da Banović Strahinju pod obavezno treba izbaciti. Da se te atipičnosti nekako svedu na najmanju moguću meru.
Bojana Maljević Bojana Maljević 22:26 05.09.2010

Re: Junačenje

... i pitanje - na osnovu cega ste zakljucili da je hasim taci gospodin?
bio bih vam jako zahvalan ako takvo iskustvo podelite sa nama.

To nije moj zaključak, nego moja prostojnost.
Gospođa svakako nije.
cbronson cbronson 22:47 05.09.2010

Re: Junačenje

To nije moj zaključak, nego moja prostojnost.
Gospođa svakako nije.

po toj analogiji u istom pasusu bi colicka bila gospodja, kako kazes da ti pristojnost nalaze, dok taci, koji nosi nadimak zmija, jednostavno nikad ne bi mogao da se nazove gospodinom, cak ni iz pristojnosti, zamisli - gospodin zmija!

nikad mi nije bila razumljiva ta osobina kod nasih ljudi da prema strancima osecaju neku vrstu snishodljivosti, a da prema svojima ispoljavaju prezir i nepostovanje.
ljuboten ljuboten 08:29 05.09.2010

ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Ovde gledam Srbi se zаjebavaju dok Albanci nas rade. Ništa novo. Apolitičari produžuju gde su srpski političari stali 1981.Potom peuzeli da nas spašavaju budale i ludaci, da bi sada natstavili da se s nama zabavljaju pismeni Srbi.
Ovo mi samo daje odgovor na moje čuđenje samom sebi, kada me je sestra sa četiri sina tri snahe i šest unučadi ujesen 1999. pitala:"Brate,šta će biti sa nama?!" a ja joj iz prve odgovrio:"Bićete Albanci."
docsumann docsumann 08:49 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Ovde gledam Srbi se zаjebavaju dok Albanci nas rade




Šta ti sad pa ovo znači?

(Auto)ironija nije smisao, ali svakako jeste ljekovito sredstvo. Naročito u situacijama koje oskuduju s perspektivnošću.

Po tebi bi (čini mi se) svi Srbi trebali da budu konstantno u stanju zabrinutosti i potištenosti, da nose crninu, pale svijeće i slušaju samo kamernu muziku, dok se Kosovo ne povrati pod okrilje Srbije!?

Permanentno podsjećanje na sve stradale, prognane i unesrećene, svakako bi doprinjelo jednoj takvoj atmosferi kolektivne paralize.

ljuboten ljuboten 09:08 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

(Auto)ironija nije smisao, ali svakako jeste ljekovito sredstvo. Naročito u situacijama koje oskuduju s perspektivnošću.


Znači, perspektve nemamo, pa zato uzimao "lekove" koliko da nam ovog časa bude dobro.
ljuboten ljuboten 09:16 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Po tebi bi (čini mi se) svi Srbi trebali da budu konstantno u stanju zabrinute potištenosti, da nose crninu, pale svijeće i slušaju samo kamernu muziku, dok se Kosovo ne povrati pod okrilje Srbije!?


Ne, nego da se razgovara kako smo to ispale budale da smo dospeli u stanje "konstantne zabrinutosti". Odnosno, da se pitamo gde smo to ovih žest decenija bili i šta smo radili kada smo dospeli u situciju da sada mogu da se sa nama poigrava daleko primitivnija nacija nego što je srpska.
ljuboten ljuboten 09:18 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Permanentno podsjećanje na sve stradale, prognane i unesrećene, svakako bi doprinjelo jednoj takvoj atmosferi kolektivne paralize.


Budite makar stpljivi ako nećete da pomažete dok sedite na obali, dok se neki dave.
mirelarado mirelarado 09:23 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

ljuboten
Ne, nego da se razgovara kako smo to ispale budale da smo dospeli u stanje "konstantne zabrinutosti". Odnosno, da se pitamo gde smo to ovih žest decenija bili i šta smo radili kada smo dospeli u situciju da sada mogu da se sa nama poigrava daleko primitivnija nacija nego što je srpska.


У овакву ситуацију доспели смо, између осталог, управо захваљујући предрасудама попут ове подвучене.
docsumann docsumann 09:24 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Znači, perspektve nemamo, pa zato uzimao "lekove" koliko da nam ovog časa bude dobro.


Rekao sam da oskudujemo s perspektivnošću, a ne da je nemamo.

Biti autoironičan znači ne doživljavati sebe preozbiljno, što u suprotnom, može biti ozbiljan problem.

ljuboten ljuboten 09:38 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

У овакву ситуацију доспели смо, између осталог, управо захваљујући предрасудама попут ове подвучене.


Ovo je već tema za diskusiju.Naravno da je ovo istina, gledano iz Beograda, odakle je diktirano kako da se rukovodi sa situacijom na Kosmetu. Bilo bi polezno za dalji razgovor ako malo podrobijne objasnite Vašu napisanu misao. Jer je istina da su Albanci u proseku primitvniji, kao što su Srbi u odnosu na Slovence, a bogami i na Hrvate.
ljuboten ljuboten 09:43 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Rekao sam da oskudujemo s perspektivnošću, a ne da je nemamo.

Biti autoironičan znači ne doživljavati sebe preozbiljno, što u suprotnom, može biti ozbiljan problem.


Lako mi je da zaljučim da ste Čovek dobre prirode i namere. Jedino očekujem da imate u vidu stanje moje svesti. Upravo sam se pre par dana vratio sa Kosova.
mirelarado mirelarado 10:03 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

ljuboten
Ovo je već tema za diskusiju.Naravno da je ovo istina, gledano iz Beograda, odakle je diktirano kako da se rukovodi sa situacijom na Kosmetu. Bilo bi polezno za dalji razgovor ako malo podrobijne objasnite Vašu napisanu misao. Jer je istina da su Albanci u proseku primitvniji, kao što su Srbi u odnosu na Slovence, a bogami i na Hrvate.


Предрасуде и уопштавања не могу бити предмет расправе, што се и из Вашег образложења сасвим лепо види.

А и нису тема поста. Тема је школски програм једне новопечене, тобоже демократске државне творевине и њене тобоже демократске извршне власти. А ту је материјала на претек и све сам уверенија да нема тог писца који ће задовољити високе, напредне и надасве демократске стандарде које таква извршна власт поставља. Најбоље би било да деца, осим споменутог демократског и напредног устава, ништа друго и не читају, како не би стекла погрешан свјетоназор.
docsumann docsumann 10:04 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Lako mi je da zaljučim da ste Čovek dobre prirode i namere. Jedino očekujem da imate u vidu stanje moje svesti. Upravo sam se pre par dana vratio sa Kosova.


Za to mogu da imam razumjevanja, iako su mi generalizovani sudovi o nacionalnim kolektivitetima, uključujući i sopstveni, neprihvatljivi.

Možda nije baš najmudrije ulaziti u diskusije sa tako pojačanim emotivnim odnosom.
antonacci antonacci 10:27 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Odnosno, da se pitamo gde smo to ovih žest decenija bili i šta smo radili kada smo dospeli u situciju da sada mogu da se sa nama poigrava daleko primitivnija nacija nego što je srpska.


Mene pre interesuje kako smo dospeli u situaciju da se ljudi ne ujedaju za jezik kada odvale ovakvu rasitičku glupost - "primitivnija nacija".

A kad se već pitate o prethodnim decenijama, zapitajte se i tome šta je bilo pre tih šest decenija, jer to nije nikako početak. Još Tucović piše da se o Albaniji i Albancima mora mnogo toga naučiti, jer "to je bilo u toliko potrebnije učiniti što je, prvo, naša štampa, u pogubnoj utakmici da pomogne jednu rđavo upućenu i rđavo izvođenu politiku, mesecima i godinama rasprostirala o albanskom narodu tendenciozna mišljenja, i što je, drugo, takvim mišljenjima i sama vlada pokušavala da opravda svoju zavojevačku politiku u Albaniji"
ljuboten ljuboten 11:50 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

У овакву ситуацију доспели смо, између осталог, управо захваљујући предрасудама попут ове подвучене

Предрасуде и уопштавања не могу бити предмет расправе, што се и из Вашег образложења сасвим лепо види


Ipak pokušajte da odgovorite, kako to smo dospeli u poražavajuću situaciju zbog naših predrauda, a ne da izbegnete, kao što pokušavate sa Vašim drugim optužićujućem zaključku.
ljuboten ljuboten 11:55 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Mene pre interesuje kako smo dospeli u situaciju da se ljudi ne ujedaju za jezik kada odvale ovakvu rasitičku glupost - "primitivnija nacija".


Lepo citirate mudrog Tucovića, ali bi trebalo da znate šta je to rasizam, de se ne izgorite vrelim rečima.
Kraja Kraja 11:59 05.09.2010

....a ti pogledaj...

...jos 6 decenija unazad...

...recimo moskopolje...

...sem slepe odanosti turcima, razvaljivanja bilo cega sto je tudja kulturna bastina...jebiga, ubice me bojana...

...citaj nusicevu sluzbenu postu http://www.srpskadijaspora.rs/vest.asp?id=13692...
ljuboten ljuboten 12:10 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Тема је школски програм једне новопечене, тобоже демократске државне творевине и њене тобоже демократске извршне власти.


Da li možete da zamislite da ste na mesto ministra prosvete u Tačijevoj vladi, koji se istim sredsvima koje su koristili balisti, oni koji su "iskopali oči Simonidi", dokopao cele Pokrakjine, kako bi se poneli prema perdmetu ovog posta?
Ili da odemo u manastir i da ponavljamo "Molitve ugnjetenog naroda za milost i pomoć", od koja za ovu priliku je od pod 7. "Oci naši zgrešiše, i nema ih,..."
ljuboten ljuboten 13:12 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Za to mogu da imam razumjevanja, iako su mi generalizovani sudovi o nacionalnim kolektivitetima, uključujući i sopstveni, neprihvatljivi.


Naravno nije diplomatski, ali sam izazvan sa ležernim, tačnije zabavnim toniom diskusije koja je vođena oko našeg poraza - Kosova.
Istina nas opamećuje,ma koliko bila bolna. Evo, da li ima neko da upozori naše fudbalere da mogu da budu poraženi od slovenačke reprezntacije, ne zato što njihovi igrači znaju više i bolje da igraju od srpskih, veće upravo iz razloga koji sam spomenuo - kurlturološki.
Jelica Greganović Jelica Greganović 13:22 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

da li ima neko da upozori naše fudbalere da mogu da budu poraženi od slovenačke reprezntacije, ne zato što njihovi igrači znaju više i bolje da igraju od srpskih, veće upravo iz razloga koji sam spomenuo - kurlturološki.


Graecia capta Romam cepit.




...Zlatna zora ustaje nad deželom
od Prekmurja do Pirana
od gora do Jadrana
suncem obajsana.

Srećan narod žuri na posao
u prirodi smo na travi
čak i kad imamo dosta
nismo razmetljivi.

Tuđe hoćemo, svoje ne damo
ni Evropi, niti Natu,
ni Talijanu, ni Ciganu
a kamoli Hrvatu.

Neka uzmu mi decu,
ženu, posao i još psa
dam im auto i bubreg
sve, samo Sloveniju ne dam nikome...


















Ribozom Ribozom 13:55 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

@Ljuboten
'Plakala sam komsija kada su spaljivali knjige na srpskom iz biblioteke. Te sam knjige i ja citala. Oni nikad nisu citali, pa im nisu ni trebale...'


Otprilike sam ovakav mejl dobio od bivse komsinice, Albanke.
Zato STIDI SE kada generalno nazivas albance 'primitivnim narodom'.
Primitivan je ministar, premijer ali ceo narod ne.
Koliko se secam, radio si i ziveo sa tim primitivcima u Kacaniku.
SRAM TE BILO KAO I ONE KOJE NISU NIKAD CITALI...
ljuboten ljuboten 14:18 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Zato STIDI SE kada generalno nazivas albance 'primitivnim narodom'.


Vi ste stali iza Vašeg plota pa bi da se karamo, kako mi Kosovci kažemo za svađu. Pa i Englezi su bili primtivniji nego što su sada u odnosu na one koji će živeti kroz sto godina. Nemaju isto značenje reči "primtivniji" i "primitivan".
blogovatelj blogovatelj 15:05 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

šta smo radili kada smo dospeli u situciju da sada mogu da se sa nama poigrava daleko primitivnija nacija nego što je srpska.


Divan i tipican primer balkanskog nacizma. Pocetak svih problema na Balkanu a i sire.
Jel mozes malo da elaboriras koji su to kriterijumi na osnovu kojih se odredjuje koja je nacija primitivnija a koja naprednija?
ljuboten ljuboten 16:13 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

blogovatelj
šta smo radili kada smo dospeli u situciju da sada mogu da se sa nama poigrava daleko primitivnija nacija nego što je srpska.Divan i tipican primer balkanskog nacizma. Pocetak svih problema na Balkanu a i sire.Jel mozes malo da elaboriras koji su to kriterijumi na osnovu kojih se odredjuje koja je nacija primitivnija a koja naprednija?


Nacizam ne može biti divan. Slažem se sa Albertom Kamijem:"Neznaje je osnovni porok".
intrepid intrepid 16:27 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Jer je istina da su Albanci u proseku primitvniji, kao što su Srbi u odnosu na Slovence, a bogami i na Hrvate.



To se naravno odnosi i na Nikolu Teslu, mislim ta srpska primitivna inferiornost u odnosu na slovence i hrvate... Ili je on ipak izuzetak? Koliko god da smo primitivni, ipak se u nasem glavnom gradu nikada nije okupilo 200 hiljada ljudi, na koncertu jednog deklarisanog fasiste. Rec je naravno o Marku Perkovicu zvanom Tompson, primitivcini iz sela Cavoglave, Hrvatska. Ja sam neizmerno ponosan zbog toga.
Unfuckable Unfuckable 18:33 05.09.2010

Re: Velkam bek, Oče!

i šta smo radili kada smo dospeli u situciju da sada mogu da se sa nama poigrava daleko primitivnija nacija nego što je srpska.

Dobrice, ti li si?
ljuboten ljuboten 18:52 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Tuđe hoćemo, svoje ne damo
ni Evropi, niti Natu,
ni Talijanu, ni Ciganu
a kamoli Hrvatu.


A na koga to misle kada kažu "Cigani"?
cbronson cbronson 20:25 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

A na koga to misle kada kažu "Cigani"?

Bojana Maljević Bojana Maljević 20:31 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Ovde gledam Srbi se zаjebavaju dok Albanci nas rade. Ništa novo. Apolitičari produžuju gde su srpski političari stali 1981.Potom peuzeli da nas spašavaju budale i ludaci, da bi sada natstavili da se s nama zabavljaju pismeni Srbi.
Ovo mi samo daje odgovor na moje čuđenje samom sebi, kada me je sestra sa četiri sina tri snahe i šest unučadi ujesen 1999. pitala:"Brate,šta će biti sa nama?!" a ja joj iz prve odgovrio:"Bićete Albanci."

Ja se ne zajebavam. Sasvim sam ozbiljna. Ako to nije jasno iz mog teksta, iskreno se izvinjavam.
Bojana Maljević Bojana Maljević 20:33 05.09.2010

Re: Velkam bek, Oče!

Dobrice, ti li si?

Bojana Maljević Bojana Maljević 20:36 05.09.2010

Re: ....a ti pogledaj...

jebiga, ubice me bojana...

Što, Krajo, ja da vas ubijem?
docsumann docsumann 20:36 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Ja se ne zajebavam. Sasvim sam ozbiljna


Ja se zajebav'o.
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:50 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

A na koga to misle kada kažu "Cigani"?

Na Rome.
blogovatelj blogovatelj 23:31 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

blogovatelj
šta smo radili kada smo dospeli u situciju da sada mogu da se sa nama poigrava daleko primitivnija nacija nego što je srpska.Divan i tipican primer balkanskog nacizma. Pocetak svih problema na Balkanu a i sire.Jel mozes malo da elaboriras koji su to kriterijumi na osnovu kojih se odredjuje koja je nacija primitivnija a koja naprednija?


Izvini, ovo nije nesto sto sam ja napisao.
Izmesao si dva komentara i mislim da to nije fer, da fasisticki citat kacis uz moje ime.
blogovatelj blogovatelj 23:40 05.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Jer je istina da su Albanci u proseku primitvniji, kao što su Srbi u odnosu na Slovence, a bogami i na Hrvate.


Pa ti imas top listu primitivnih nacija.
Ko je prvi na listi?
Ko zadnji?
Gde je Srbija na top listi?
Uostalom, ajde okaci celu listu pa da je komentarisemo.
Kako covece ne shvatas da samo prosipas nacisticka sranja po ovom blogu.
Goran Vučković Goran Vučković 00:30 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Kako covece ne shvatas da samo prosipas nacisticka sranja po ovom blogu.

George Orwel: What is fascism?
Milan Karagaća Milan Karagaća 09:54 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

To se naravno odnosi i na Nikolu Teslu, mislim ta srpska primitivna inferiornost u odnosu na slovence i hrvate... Ili je on ipak izuzetak?

Nikola Tesla je rekao da se ponosi svojim srpskim imenom i hrvatskom domovinom.
E sada mi treba svi da pričamo da smo Tesla, a oni nisu Ruđer Bošković već onaj idiot ustaša Perković.
Zar vam nije malo nacionalistički nategnuto da se aerodromu u Beogradu daje ime Nikole Tesle koji je u Beogradu boravio samo 72 sata, rođen u Hrvatskoj tu odrastao i onda otišao u Ameriku.Valjda je bilo i ima naučnika rođenih u Srbiji od Svertog Save do Pupina.
Očito nekima je bilo stalo da po svaku cenu beogradski aerodrom ne dobije ime "Zoran Đinđić" pa je Tesla bio najpogodniji da se ekspresno eliminiše Đinđić.
Inače, mislim da bi bilo najmormalnije da se aerodrom zove jednostavno "Beograd".
cbronson cbronson 10:03 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Zar vam nije malo nacionalistički nategnuto da se aerodromu u Beogradu daje ime Nikole Tesle koji je u Beogradu boravio samo 72 sata, rođen u Hrvatskoj tu odrastao i onda otišao u Ameriku.

pa sta? evo drago je takodje rodjen u hrvatskoj, nije otisao u ameriku nego u srbiju, pa vidi u kakvu je srbendu izrastao

Očito nekima je bilo stalo da po svaku cenu beogradski aerodrom ne dobije ime "Zoran Đinđić" pa je Tesla bio najpogodniji da se ekspresno eliminiše Đinđić.
Inače, mislim da bi bilo najmormalnije da se aerodrom zove jednostavno "Beograd".
milane, ne znam kako da vam to kazem na neki lep nacin i izbegnem da vas povredim ali jednom cete morati da se suocite sa tom cinjenicom - zoran djindjic nije voleo komuniste! on je voleo vredne ljude, ljude od akcije, brzine i umesnosti, a nije voleo ono sto su komunisti predstavljali - sastancenja, tapkanje u mestu, aljkavost, nerad, neproduktivnost...
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:52 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

zoran djindjic nije voleo komuniste

način na koji je Đinđić kritikovao komunizam se mnogo razlikuje od primitivnog kakav je sada u modi.Ja sam se složio sa skoro svim onim što je Đinđić zamerao komunizmu ali se ne slažem sa apriori glorifikacijom svega što se legitimiše kao antikomunističko, a iza toga se skriva primitivni nacionalizam i klerikalizam.Đinđićeva vizija države, nacije, spoljne politike, ekonomskog sistema, evropskih integracija, rasčušćavanje sa kriminalom, zločinima, zalaganje za rad, red i disciplinu i da svako na svom mestu pokaže maksimum.Najviše mi se svidelo što nije trpeo lenčine, mrsomude i mešetare. Njegovo shvatanje nacije, patriotizma i države je moderno i to mi se sviđalo kod njega.Posle njega i to je devalvirano i vraćeno u anahrone okvire.
on je voleo vredne ljude, ljude od akcije, brzine i umesnosti, a nije voleo ono sto su komunisti predstavljali - sastancenja, tapkanje u mestu, aljkavost, nerad, neproduktivnost...

Pa to su voleli i vole svi normalni ljudi i za vreme komunizma. Nisu ni onda svi sastančili, a što se tiče tapkanja u mestu, nerada, neproduktivnosti, aljkavosti mislim da toga sada ima više.
Kako vi objašnjavate da najžešći antikomunisti ne mogu da čuju Đinđićevo ime.
A kakav smo narod govori činjenica da je rejting Đinđića dok je bio živ bio vrlo nizak,a onda posle atentata kao porastao pa milion ljudi na sahrani i plaču.
Sada većina verovatno kaže da nisu ni bili na sahrani kao što kažu da nisu bili ni na sahrani Tita.
Koliko se sećam Đinđić je upravo najoštrije kritikovao one koji su veeeliki antikomunisti pa im je rekao da idu kući i da spavaju.
Prema tome za mene je Đinđić vizionar, a napuštanje njegove vizije dovela nas je ovde gde smo.

ljuboten ljuboten 12:25 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

To se naravno odnosi i na Nikolu Teslu, mislim ta srpska primitivna inferiornost u odnosu na slovence i hrvate... Ili je on ipak izuzetak?


Vaše nezanje je suviše duboko, pa možete biti vrlo poluplarni među Srbima, baš kao Slobo i Šešelj. Pa Vi ne razlikujete pojmove obdarenosti, intelegencije od zaostalosti, primitivizma. Da Srbi i Srbija nisu bili zaostali ne bi srpski genije Nikola Tesla morao da ode da radi, živi i umre u Americi.
ljuboten ljuboten 12:37 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Koliko god da smo primitivni, ipak se u nasem glavnom gradu nikada nije okupilo 200 hiljada ljudi, na koncertu jednog deklarisanog fasiste. Rec je naravno o Marku Perkovicu zvanom Tompson, primitivcini iz sela Cavoglave, Hrvatska. Ja sam neizmerno ponosan zbog toga.


Pored Boga Nikole, pominjete Sotonu Tomsona! No malo je Nikola među Srbima. A to što ima Hrvata tako ludih kao ludi Marko Perković to samo potvrđuje pravilo, da je uvek više bilo budala nego pametnih. Da osećaš mržnju ne treba ti da se naprežeš, da radiš, da učiš, tako si nečovek, pa ti jedini spas da mrziš druge. Jer za osećanje ljubavi treba ti veliko naprezanje, da bi tako prvo od sebe napravio čoveka, pa da možeš da osećaš ljubav prema drugima.
Goran Vučković Goran Vučković 12:39 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Jer za osećanje ljubavi treba ti veliko naprezanje,

Dosta zavisi i od poze
ljuboten ljuboten 12:45 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Ja se ne zajebavam. Sasvim sam ozbiljna. Ako to nije jasno iz mog teksta, iskreno se izvinjavam.


Odlično ste otvorili temu. Samo su vas zabavljači usmerili u tom pravcu da ste poželeli da odete na spavanje. A ja baš u to doba dana intezvno razmišljam.
ljuboten ljuboten 12:57 06.09.2010

Re: Velkam bek, Oče!

Dobrice, ti li si?


Da se razumete u poltiku, ne bi baš tako lako odbacivali Ćosića. Da Ve potsetim, kada je postao predsednik države, odmah su ga pozvali u London, a pravilo je da se prvo ode tamo da bi dobili odgovor iz Vašingtona. Da ga nije smenio 1993. onaj paranoik sve bi se drugojačije zavaršilo. Uzgred, ja nisam bio tih godina na njegovoj već na suprotonj strani, Ivana Stambolića i Dragiše Pavlovića. Kao što sam sedamdesetih godina bio na strani Marka Nikezića i Latinke Perović, a ne na, čuvaj me bože, na strani Draže Markovića i generala Ljubićića. Vi ste samo čitać i posmtrać pa će Vam biti teško da to shavite. No ima vreme.
ljuboten ljuboten 13:15 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

zoran djindjic nije voleo komuniste! on je voleo vredne ljude, ljude od akcije, brzine i umesnosti, a nije voleo ono sto su komunisti predstavljali - sastancenja, tapkanje u mestu, aljkavost, nerad, neproduktivnost...


A koliko ima hrišćana koji poštuju i žive onako kako je Isus propovedao? Komustička ideja je ideja božje pravde i blagostanja za sve ljude. Dok kapitalizam počiva na sedam smrtnih grehova, od kojih je ubiti protivnika ako ne možeš da mu oduzmeš da bi više imao, jedna od njih.
Od kada je sveta i veka zli ljudi su svaku dobru ideju kopromitovali, naravno prema pravilu više ranije kada je čovek bio primtivniji, nego sada. Inače, ne znam zašto ne znate da je SFRJ bio, i za vrema Ante Markovića dokazano, najbolji sistem politički i društvena ikada ranije stvoren na ovom prostoru i u takvim uslovijma.
ljuboten ljuboten 13:23 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Goran Vučković
Jer za osećanje ljubavi treba ti veliko naprezanje,Dosta zavisi i od poze


Vama pa ljubav i seksanje je jedno isto. Ili takvo neznaje je dozvoljeno na blogu?!
ljuboten ljuboten 13:26 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

A na koga to misle kada kažu "Cigani"?

Na Rome


Jel to pokušavate da sakrijte istinu ili mislite da mi ne znamo na koga misle?
master.dragi master.dragi 14:15 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Goran Vučković
Jer za osećanje ljubavi treba ti veliko naprezanje,
Dosta zavisi i od poze


... i od godina sinko, i od godina
docsumann docsumann 15:01 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

To se naravno odnosi i na Nikolu Teslu, mislim ta srpska primitivna inferiornost u odnosu na slovence i hrvate... Ili je on ipak izuzetak?

Tesla je atipičniji Srbin čak i od Banović Strahinje.
master.dragi master.dragi 15:44 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

Tesla je atipičniji Srbin čak i od Banović Strahinje.

da li ste vi bili savremenik nikole tesle ili banović strahinje i na osnovu ličnog poznanstva gradite njihov karakter tipičnih srba?

koliko tipičnih srba poznajete i na osnovu čega zaključujete koje su to tipično srpske osobine za određene periode?
docsumann docsumann 16:22 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

da li ste vi bili savremenik nikole tesle ili banović strahinje


da, ja sam Broj 1

docsumann docsumann 16:26 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

koliko tipičnih srba poznajete i na osnovu čega zaključujete koje su to tipično srpske osobine za određene periode?


A) sedam, osam ... možda još kojeg

B) na osnovu istih (osobina)
milisav68 milisav68 16:51 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

docsumann
da li ste vi bili savremenik nikole tesle ili banović strahinje


da, ja sam Broj 1


Osoba B
da, ja sam Broj 1
antioksidant antioksidant 16:56 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

milisav68
docsumann
da li ste vi bili savremenik nikole tesle ili banović strahinje


da, ja sam Broj 1


Osoba B
da, ja sam Broj 1

kranje neinteresantno. ko je sir oliver ovde? to je pravo pitanje
docsumann docsumann 17:10 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

kranje neinteresantno. ko je sir oliver ovde? to je pravo pitanje


Grunf!
antioksidant antioksidant 17:41 06.09.2010

Re: ČEKAJTE, A NJEGOŠ?

docsumann
kranje neinteresantno. ko je sir oliver ovde? to je pravo pitanje


Grunf!


e jesi vrag

a i u pravu si
jadni mi
G r o f G r o f 10:14 05.09.2010

svetlo...

Milan Rakić
Simonida

Iskopaše ti oči, lepa sliko!
Večeri jedne na kamenoj ploči,
Znajući da ga tad ne vidi niko,
Arbanas ti je nožem izbo oči.

Ali dirnuti rukom nije hteo
Ni otmeno ti lice, niti usta,
Ni zlatnu krunu, ni kraljevski veo,
Pod kojim leži kosa tvoja gusta.

I sad u crkvi, na kamenom stubu,
U iskićenom mozaik-odelu,
Dok mirno snosiš sudbu svoju grubu,
Gledam te tužnu, svečanu, i belu;

I kao zvezde ugašene, koje
Čoveku ipak šalju svetlost svoju,
Te čovek vidi sjaj, oblik, i boju
Dalekih zvezda što već ne postoje,

Tako na mene, sa mračnoga zida,
Na počađaloj i starinskoj ploči,
Sijaju sada, tužna Simonida, —
Tvoje već davno iskopane oči!




Pesma je puna ljubavi i uzvišenih osećanja.
Lepota koju izaziva u srcima čitalaca ravna je ekstazi.
Iskopane oči postaju svetlo na kraju tunela.
behemot123 behemot123 11:03 05.09.2010

Re: svetlo...

Pobednici pišu istoriju, ništa novo. Evo jedne skandalozne pjesme, sve se nešto na Kosovu vrti (eto kako deseterac lako uđe u jezik, pa Srbi podivljaju hahahaha). Moja omiljena SESTRA LEKE KAPETANA. Kao u pravom holivudskom blokbasteru, sve top A ekipa akcionih heroja se okupila boktemazo, Marko, MILOŠ, i Krilati Relja. I Rosanda nešto kenja. Te Marko je pridvorica turska, te Miloš kobilin sin, te Relja kopile. Razmažena sačuvaj me Bože, a momci su sve bolji od boljega. Miloš i Relja bi iskulirali, to su fini momci, ali cura valjda kapira da je među njima i budaletina Marko. Ne kapira. I eto belaja.
Obožavam ovu pjesmu, pre svega zato što je duhovita i što je, kako rekoh, okupila A ekipu. Inače, kao klinac od svih junaka stvarno sam voleo da kad porastem budem Banović Strahinja. Verujem da u pesmi Sestra Leke kapetana ima dovoljno materijala za podizanje optužnice zbog sakaćenja izvesne Rosande od strane genocidnih Srba.
Од како је свијет постануо,
Није веће чудо настануло,
Ни настало, ни се ђегођ чуло,
Што казује чудо у Призрену,
У некаква Леке капетана:
Кажу чудо Росанду ђевојку.
Ја каква је, јада не допала!
Што је земље на четири стране,
Бутун земље Турске и каурске,
Да јој друге у сву земљу није
Ни бијеле буле ни влахиње,
Нити има танане Латинке;
Ко ј' видио вилу на планини,
Ни вила јој, брате, друга није.
Ђевојка је у кавезу расла.
Кажу, расла петнаест година,
Ни виђела сунца ни мјесеца,
Данас чудо оде по свијету.
Оде хабер од уста до уста,
Док се зачу у Прилипа града,
Зачу јунак Краљевићу Марко.
То је Марку врло мило било,
Њу ми фале, а њега не куде,
Мисли Марко, била би му љуба,
А Лека је красан пријатељу,
Имао би с киме пити вино
И господску ријеч проговорит'.
Зове Марко сестру и призивље:
"Ну похитај, сестро, на чардаке,
"Те отвори сандук на чардаку,
"Извади ми господско ођело,
"Што сам, сестро, био припремио,
"Кад с' оженим, ја да се обучем;
"Мислим, сестро, данас полазити
"У Призрена под Шару планину,
"Да испросим у Леке ђевојку;
"Кад испросим, сестро, и доведем,
"И тебе ћу онда удомити."
Брже сестра трчи на чардаке,
Отвори му сандук на чардаку,
Разложи му господске хаљине.
Кад с' обуче Краљевићу Марко,
Уд'ри чоху и уд'ри кадифу,
И на главу калпак и челенку,
И на ноге ковче и чакшире,
Сваки чифти од дуката жута,
И опаса сабљу димискију,
Златне ките бију по земљици,
У злато је сабља обливена,
У острицу остра и угодна;
А слуге му коња изведоше,
Оседлали седлом од позлате,
Покрили га чохом до копита,
Поврх свега пули рисовина,
Зауздали ђемом од челика.
На походу Марко иштетио:
Викну слуте, трчи подрумџија,
Међу собом вино донијеше,
До два чабра црвенога вина:
Један даше коњу од мегдана,
Крвав коњиц до ушију дође,
Други попи на походу Марко,
Крвав Марко до очију дође;
А кад ала алу појахала,
Фатио се поља Прилипскога.
Прође поље и прође планине,
Стиже Марко близу до Косова,
Не шће Марко равној Дмитровици,
Но окрену првој раскрсници,
Оде право побратиму своме,
Побратиму војводи Милошу.
А кад био пољем испод града,
Виђе њега војвода Милошу,
Виђе њега са бијеле куле,
Те призивље своје млоге слуге:
"Слуге моје! отвор'те капију,
"Изидите пољу широкоме,
"Уфатите друма широкога,
"Капе, ђецо, тур'те под пазухе,
"Поклон'те се до земљице црне,
"Ето к мене побратима Марка;
"Немојте му скуту обискиват',
"Немојте му сабљу приватати,
"Ни ви к Марку близу прилазити;
"Може бити, да је љутит Марко,
"Може бити, да је пијан Марко,
"Па вас може с коњем прегазити
"И грднијех, ђецо, оставити;
"Док уиђе Марко у капију
"И са мном се у лице пољуби,
"Ондај Марку коња прифатите,
"А ја ћу га водит' на чардаке."
Брже слуге отвориш' капију,
И у пољу сусретоше Марка,
Али Марко слуге не гледаше,
Но мимо њих коња прогоњаше,
У капију коња пригоњаше,
У капији коња одјануо
А ишета војвода Милошу,
Срете Марка побратима свога,
Руке шире, те с' у лица љубе.
Позивље га Милош на чардаке,
Запе Марко, не ће на чардаке:
"Не ћу тебе, побро, на чардаке,
"Немам каде, побро, гостовати;
"Но ал' чујеш, али и не чујеш
"У Призрену у бијелу граду
"Поглавицу Лека капетана,
"И у Леке чудно чудо кажу,
"Чудно чудо, Росанду ђевојку,
"Што је земље на четири стране,
"Бутун земље Турске и каурске,
"Да јој друге у сву земљу нема
"Ни бијеле буле ни влахиње,
"Нити има танане Латинке;
"Ко ј' видио вилу на планини,
"Ни вила јој, брате друга није;
"А њу фале, а ни нас не куде,
"А данас смо оба побратими,
"Десили се оба нежењени;
"Гори нам се, брате, посмијаше,
"И гори се од нас иженише,
"Иженише и пород имаше,
"Ми остасмо, брате, за укора;
"Ми имамо трећег побратима,
"Крилатога Рељу у Пазару
"Више Рашке, више воде ладне,
"Ми смо браћа вјерна од постања;
"Но с' обуци, што се можеш љепше,
"И понеси блага неколико,
"Понес' златан прстен на ђевојку,
"Позваћемо Рељу Крилатога,
"Кад одемо здраво у Призрена,
"Нек нас види Лека и ђевојка,
"Нека пође, за кога јој драго:
"Један да је хитар ђувеглија,
"А двојица да су два ђевера,
"С Леком да смо главни пријатељи."
Зачу Милош, и мило му било,
Оставио у авлији Марка,
Милош оде на танке чардаке,
Те облачи дивно одијело:
Самур:калпак и чекрк:челенку,
А на себе три ката хаљина,
И пригрну коласту аздију,
Које данас ни у краља нема,
Отишло је тридест ћеса блага
Док изнутра уд'рио поставу,
А с лица јој ни хесапа нема,
Ту је млого благо сатрошено;
А слуге му ждрала изведоше,
Док с' обуче војвода Милошу,
Ал' се Марко вина напојио,
Попио је раван чабар вина,
Другим чабром коња напојио.
Ја да ти је оком погледати,
Погледати војводу Милоша!
Весео ти Марко ђувеглија
Код овога војводе Милоша
У висину да већега нема,
У плећима поширега нема,
Како ли је лице у јунака!
Каке ли су очи обадвије!
Какви ли су они мрки брци!
Танки брци пали на рамена;
Благо оној, која ће га узет'!
Добријих се коња дофатише,
Отидоше равној Дмитровици,
Спуштише се ка Јењи Пазару
Покрај Рашке под Рељине дворе.
Виђе Реља, срете побратиме,
Руке шире, у лица се љубе,
У капији коње разјахаше,
Хитре слуге коње прифатише;
Позивље их Реља на чардаке,
Не шће Марко, но Рељи бесједи:
"Ми Не ћемо, побро, на чардаке,
"Ни на чардак, ни на танку кулу,"
Све му каза, куд су походили:
"Хајде Реља, хајде побратиме,
"Ми ћемо те мало почекати,
"Ођени се, што се можеш љепше,
"Нек ти слуге коња оседлају."
Реља био једва дочекао.
Ја да ти је оком погледати,
Кад с' обуче један крилат јунак!
Но да видиш дивна ђувеглије,
Ђувеглије, Реље Крилатога!
Није шала један крилат јунак!
Није шала крила и окриље!
А јадан ти према њему Марко!
И јадан ти Милош војевода!
Виловита коња појахао;
Ударише пољем широкијем
Покрај Рашке, покрај воде ладне,
На бродове води ударише,
Пријеђоше воду Јошаницу,
Седамдесет и седам бродова,
Фатише се села Колашина,
Спуштише се равној Метохији,
На Сеновца села ударише,
На Сеновца и пак Ораховца,
Метохију равну пријеђоше,
Фатише се поља Призренскога
Испод Шаре високе планине.
Подалеко у пољу бијаху,
А виђе их Лека капетане,
Пак довати дурбин од биљура,
Да погледне, ко је и откуд је,
Ели види Лека капетане
Ваљаане коње и јунаке;
Како дурбин на око турио,
Позна Лека три Српске војводе,
Позна Лека, за чудо му било,
И мало се Лека препануо
Викну Лека из бијела грла,
Викну Лека и призивље слуге:
"Слуге моје! отвор'те капију,
"Слуге моје! пољу похитајте,
"Иду к мене три Српске војводе,
"Ништа не знам, шта је и како је,
"Ништа не знам, јел' нам земља мирна."
Брже слуге отвориш' капију,
Подалеко пољу излазише,
Поклонише с' до земљице црне,
Ал' војводе слуге не гледају,
У капију коње угонише,
Тада слуге њима допадоше,
Витезове коње прифатише;
А ишета Лека капетане,
У авлији три војводе срете,
Руке шире, те с' у лица љубе,
За јуначко питају се здравље,
За биле се руке уватише,
Иду, брате, на танке чардаке.
Кад дођоше врху на чардаке,
Кудгођ Марко земљу проходио,
Ни чему се није зачудио,
Ни се Марко од шта застидио,
Ту с' зачуди Марко и застиђе,
Кад у Леке сагледа чардаке
И Лекину виђе госпоштину.
Од шта бјеше на чардак' простирка?
Бјеше чоха чардаку до врата,
А по чоси лијепа кадифа.
Но каки су у Леке душеци!
Каки ли су под главу јастуци'
Све од суха злата исплетени.
По чардаку млоги чивилуци,
Ђе се вјеша господско оружје,
Чивилуци од бијела сребра;
Што бијаху на чардак' столови,
Столови су од бијела сребра,
А јабуке од сухога злата.
На чардаку на лијеву страну
Ту бијаше совра постављена,
Низа совру вино наточено,
У злаћане купе напуњено,
Уврх совре једна купа сједи,
Купа бере девет литар' вина,
Ал' је купа од сухога злата,
То је купа Леке капетана;
Томе се је Марко зачудио.
Позивље их Лека капетане,
Уврх совре мјесто начинио,
Војводе је једва дочекао.
Онда хитре допадоше слуге,
Те са совре купе подигоше,
У руке их даше војводама,
А најпрвом господару своме,
Господару Леки капетану.
Доста бјеше вина издобила
И у совру сваке госпоштине
И од млого руку ђаконије.
Пише вино па и зачамаше
Од неђеље опет до неђеље.
Марко често оком погледује,
Погледује оба побратима,
А који ће Леки поменути,
Проговорит' ријеч за ђевојку;
Како Марко у њих погледује,
Он' преда се у земљицу црну:
Није ласно Леки поменути,
Онакоме главноме јунаку!
Кад се Марко виђе на невољи,
За невољу ријеч проговори:
"Поглавице, Леко капетане!
"Ми сиђесмо и ми писмо вино,
"О свачему, Леко, бесједисмо,
"Све те гледам, све те ослушкујем,
"А кад ћеш ме Леко, приупитат',
"Што смо даљну земљу походили
"И ми наше коње уморили,
"А ти, Леко, не шће да упиташ."
Удари се јунак на јунака,
Удари се памет на памецу,
Те му Лека чудно одговара:
"О војводо, Краљевићу Марко!
"Како би те, брате, упитао,
"Кад си, Марко, давно иштетио,
"Што почешће к мени не идете,
"Да с' за лако здравље упитамо
"И ми рујна вина напојимо,
"И видимо, јел' нам земља мирна?
"Ви сте к мене, ја ћу сјутра к вама."
С ријечима дочекао Марка,
За дуго му Марко не мучао,
Но му другу Марко проговара:
"Све је тако, Леко капетане!
"Ал' ти другу хоћу бесједити,
"Бесједити, а доста је стидно:
"Нама тешки гласи досадише
"А у тебе чудо казујући,
"Чудно чудо, поноситу Росу,
"Што је земље на четири стране,
"Бутун Босне и Уруменлије,
"Што је Шама и што је Мисира,
"Аћолије и Анадолије,
"И влашкијех седам краљевина,
"Да јој друге у сву земљу није;
"А њу фале, а и нас не куде;
"Ми смо дошли, Леко капетане,
"Да у тебе просимо ђевојку.
"Сва тројица јесмо побратими,
"Сва тројица јутрос нежењени;
"Подај сестру за кога ти драго,
"Бирај зета, кога тебе драго:
"Једа да ' е хитар ђувеглија,
"А двојица до су два ђевера,
"С тобом да смо главни пријатељи."
Плану Лека, па се намрдио:
"Прођи ме се, војевода Марко!
"Немој прстен вадит' на ђевојку,
"Ни вадити просачку буклију:
"Што сам јунак у Бога желио,
"То сам данас једва дочекао,
"Да ја стечем таке пријатеље;
"Ал' да тебе једну муку кажем:
"Што си чуо, ти војвода Марко,
"Да. љепоте не има ђевојци,
"Истина је баш што људи кажу;
"Ал' је сестра моја самовољна,
"Не боји се ни кога до Бога,
"А за брата ни хабера нема:
"Седамдесет и четири просца
"Што су сестри дослен доходила,
"Сваком сестра находи махану,
"Код просаца брата застидила;
"Не смијем ти прстен приватити
"Ни попити просачку буклију,
"Ако сестра сјутра не шће поћи,
"Како ћу ти онда одговорит'?"
Грохотом се Марко насмијао,
Па ти Леки ријеч проговара:
"Авај Лека! весела ти мајка!
"А какав би био старјешина
"Те судити једном земљом равном,
"Па се тебе сестра не бојати!
"Кунем ти се и Богом и вјером,
"Да је моја у Прилипу моме,
"Па кад она не би послушала,
"Ја бих њене руке осјекао,
"Ил' њезине очи извадио.
"А чујеш ли, Леко капетане!
"Ако с' бојиш миле секе твоје,
"Молим ти се, као старијему,
"Ну отиди на бијелу кулу,
"Иди, Лека, ђе ти сједи сека,
"Те се моли, доведи је амо,
"Нека она сагледа војводе,
"Белћи досле није ни виђела;
"Твоју сестру, Лека, ослободи,
"Нека пође, за кога јој драго,
"А ми браћа кавге не имамо:
"Један да је ђувеглија њезин,
"А двојица да су два ђевера,
"С тобом да смо красни пријатељи."
Скочи Лека, ријеч не порече,
Оде Лека на високу кулу,
Те Росанди сестри казиваше:
"Хајде, селе, поносита Росо!
"Хајде, селе, на танке чардаке,
"Запало ти у вијеку твоме,
"Да обираш три Српске војводе,
"Што их данас у свијету нема,
"Да ти братац стече пријатеље,
"А ти, селе, да с' удомиш дивно."
Сестра брату ријеч проговара:
"Хајде, брале, на танке чардаке,
"Те пиј шњима вино и наздрављај,
"Ето сестре на танке чардаке."
Оде Лека одмах к војводама,
Те сјеђаху браћа на чардаку,
Стаде звека висока чардака,
Зазвечаше ситни басамаци,
Потковице ситне на папучам',
Ал' ето ти буљук ђевојака,
Међу њима Росанда ђевојка;
А кад Роса дође на чардаке,
Сину чардак на четири стране
Од њезина дивна одијела,
Од њезина стаса и образа.
Погледнуше три Српске војводе,
Погледнуше, па се застидише,
Заисто се Роси зачудише.
Млого Марко чуда сагледао,
И виђео виле на планини,
И имао виле посестриме,
Ни од шта се није препануо,
Ни с' ода шта Марко застидио;
Баш се Роси бјеше зачудио,
И од Леке с' мало застидише,
Погледнуше у земљицу црну.
А то гледа Лека капетане,
Гледа сестру, погледа војводе,
Не ће л' који јунак проговорит'
Јали шњиме, јал' с танком ђевојком;
А кад виђе, ђе војводе муче,
Он ти сестру разумљује своју:
"Бирај, селе, кога тебе драго
"А од ове три војводе младе:
"Ти ако си, сестро, наумила
"Узет', секо, доброга јунака,
"Који ће нам образ освјетлати,
"Освјетлати на сваком мегдану,
"На мегдана сваког излазити,
"Узми, селе, Краљевића Марка,
"Хајде шњиме у Прилипа града,
"Тамо тебе лоше бити не ће;
"Ако ли си, селе, наумила
"Узет', селе, дилбера јунака,
"Коме снаге и љепоте нема,
"Нити има стаса и образа
"У свој земљи на четири стране,
"Узми, селе, војводу Милоша,
"Хајде шњиме ка пољу Косову,
"Ни тамо ти лоше бити не ће;
"Ако ли си, сестро, наумила,
"Да ти узмеш крилата јунака,
"Да га грлиш, а да се поносиш,
"Узми, селе, Рељу Крилатога,
"Хајде шњиме ка Јењи Пазару,
"Ни тамо ти лоше бити не ће."
Ја кад зачу Росанда ђевојка,
По длану се дланом ошинула,
Звекну чардак на четири стране,
Грдну Роса ријеч започела:
"Фала богу, фала истиноме!
"Свакоме се могу дочудити
"И свакоме јаду досјетити,
"А не могу свој Призренској земљи,
"Ја на коме држи капетанство,
"На манитом Леки капетану!
"Камо памет? ти је не имао!
"А у што си, брате, преумио?
"На што си се данас преварио?
"Вољела бих с'једу косу плести
"У Призрену, нашој царевини,
"Но ја поћи у Прилипа града,
"Маркова се називати љуба;
"Јел је Марко Турска придворица,
"Са Турцима бије и сијече,
"Ни ће имат' гроба ни укопа,
"Ни ће с' Марку гроба опојати.
"Што ће мене код љепоте моје,
"Бидем љуба Турске придворице?
"Ни ту ти се не бих ражљутила,
"Ђе се вараш Марку рад' јунаштва,
"Но се на те јесам ражљутила,
"Шта с' видио, шта си смиловао
"А на томе војводи Милошу,
"Ђе је виђен, ђе је снажан јунак;
"Јеси л' чуо, ђе причају људи,
"Ђе ј' Милоша кобила родила,
"А некака сура бедевија,
"Бедевија, што ждријеби ждрале,
"Нашли су га јутру у ерђели,
"Кобила га сисом одојила,
"С тога снажан, с тога висок јесте?
"Ни ту ти се не бих ражљутила,
"Но се јесам, брате, ражљутила,
"Што ми кажеш Рељу Крилатога.
"Камо памет? ти је изгубио!
"Камо језик? њим не говорио!
"Што ти, брате, Рељу не упита,
"Од кога је ђела и кољена,
"Ко ли отац, ко л' његова мајка?
"Ја сам чула, ђе причају људи,
"Да је Реља Пазарско копиле,
"Нашли су га јутру на сокаку,
"Јеђупкиња њега одојила,
"С тога има крила и окриље.
"Не ћу томе поћи ни једноме."
То изрече, оде низ чардаке.
Запали се образ од образа,
А застиде јунак од јунака.
Плану Марко, као огањ живи,
Па поскочи на лагане ноге,
Фати бритку сабљу с чивилука,
Шћаше Леки главу да укине;
Милош скочи, те уфати Марка,
У руке му сабљу уфатио:
"К себе руке, Краљевићу Марко!
"Остав' сабљу, да је Бог убије!
"Би л' оваког брата иштетио,
"Који нас је красно дочекао,
"А са једне грдне копилице,
"И сву Леки земљу расплакао?"
Не да Милош Леки кидисати.
Виђе Марко, па се досјетио,
Не шће њему сабљу отимати,
Но погледну пињал за појасом,
Па потрча низ танке чардаке;
Кад се Марко земље доватио
И на земљи камене калдрме,
Али Роса близу куле била,
Опколиле Росанду ђевојке,
Држе скуте и држе рукаве,
Виђе Марко, па из грла викну:
"О ђевојко, поносита Росо!
"А тако ти те младости твоје!
"Ну одбаци од себе ђевојке,
"А обрни к мене твоје лице,
"Е се, Росо, јесам застидио
"На чардаку од брата твојега,
"Те те, Росо, добро не сагледах,
"А кад дођем у Прилипа града,
"Хоће мене сестра досадити
"Питајући: ""Каква бјеше Роса?""
"Обрни се, да ти виђу лице."
А ђевојка одћушну ђевојке,
Поврати се и обрну лице:
"Виђи, Марко, и сагледај Росу."
Љутит Марко, па се придрнуо,
Једном крочи и далеко скочи,
И за руку дофати ђевојку,
Остар пињал вади од појаса,
Те јој десну осијече руку,
Ос'јече јој руку до рамена,
Десну руку даде у лијеву,
А ,пињалом очи извадио,
Па их зави у свилени јаглук,
Па јој тури у десно њедарце,
Па јој Марко ријеч проговара:
"Бирај саде, Росанда ђевојко!
"Бирај саде, кога тебе драго:
"Ја ти драго Турску придворицу,
"Ја ти драго Кобилић-Милоша,
"Ја ти драго Рељу копилана."
Пишти Роса, далеко се чује,
Свога брата Леку помињаше:
"А мој брате, Лека капетане!
"Та л' не видиш, ђе погибох лудо
"Од силнога Краљевића Марка?"
Чује Лека на танке чардаке,
Мучи Лека, како камен студен,
Не смијаше ништа проговорит',
Јел и Лека може погинути.
Викну Марко, Не шће на чардаке,
Викну Марко оба побратима:
"Хајте, браћо, к земљи низ чардаке,
"Понес'те ми сабљу у рукама,
"Земан дође, да ми путујемо."
Побратими Марка послушаше,
Допадоше к земљи и калдрми,
Под чардаком Марко сабљу паше,
На добре се коње доватише,
Отидоше пољем широкијем;
Оста Лека, као камен студен,
Оста Роса грдна кукајући.
ljuboten ljuboten 13:00 05.09.2010

Re: svetlo...

Pesma je puna ljubavi i uzvišenih osećanja.
Lepota koju izaziva u srcima čitalaca ravna je ekstazi.
Iskopane oči postaju svetlo na kraju tunela.


Kakav odgovor bi predložili učiteljici kada je učenici pitaju:"Znači, to su joj Albanci iskoplai oči?"
Jelica Greganović Jelica Greganović 14:08 05.09.2010

Izvinjavaj grofe, ali

Te čovek vidi sjaj, oblik, i boju


ovo neće valjati, nema "te", nego i.
Dakle:

I kao zvezde ugašene, koje
Čoveku ipak šalju svetlost svoju
I čovek vidi sjaj, oblik i boju
Dalekih zvezda što već ne postoje.

Ovo je omiljena strofa mog Žmua, iz srpske poezije, recitujem je po narudžbini, svako malo.
Inače, moj Žmu se upravo zgrozio nad time da mu neko dira "Simonidu". Osetljivi ovi Slovenci, pa to ti je...
G r o f G r o f 15:30 05.09.2010

Re: svetlo...

Kakav odgovor bi predložili učiteljici kada je učenici pitaju:"Znači, to su joj Albanci iskoplai oči?"


Draga deco za tako nešto ne postoje materijalni dokazi. Znate ona je bila žrtva oranizovene pedofilije, udala se sa pet godina. U nekim vremenima neke stvari nisu strašne. Tako je i kopanje očiju oduvek bila omiljena igra u ovim krajevima.

G r o f G r o f 15:34 05.09.2010

Re: Izvinjavaj grofe, ali

Izvinjavaj grofe


Jelice Prepelice, majkemimile kriv je gospodin Google.
Lepo sam ga pitao, a on se glupira.
ljuboten ljuboten 15:54 05.09.2010

Re: svetlo...

Draga deco za tako nešto ne postoje materijalni dokazi. Znate ona je bila žrtva oranizovene pedofilije, udala se sa pet godina. U nekim vremenima neke stvari nisu strašne. Tako je i kopanje očiju oduvek bila omiljena igra u ovim krajevima.


Ovakav razmišljanja vode u progres. Deca nastavljaju sa pitanjima:"Valjda su je udali, nije moglo dete samo da se uda sa pet godina?!" Drugo dete iz obrazovanije i zdrave porodice glasno zaključuje: "Vidi bogati, pa ti su bili veći zločinci nego ovi što su slici iskopali oči.Tata mi je pričao da je mala Simonida nekoliko puta pokušala da pobegne sa dvora sa namerom da se vrati roditeljima, da ne bude udata za starog Milutina. A tada su bile samo šume pune vukova, dete bi odmah samo stradalo, da je nisu opet silom vraćali u dvor?!"
alselone alselone 16:04 05.09.2010

Re: svetlo...

behemot123


Da ni' bilo bolje da si postovao link?

(Apel moderaciji: uvesti ogranicenje na broj redova komentara)
Jelica Greganović Jelica Greganović 17:32 05.09.2010

Re: Izvinjavaj grofe, ali

kriv je gospodin Google.

Da mu se ne ponovi.
behemot123 behemot123 19:29 05.09.2010

Re: svetlo...

Da ni' bilo bolje da si postovao link?


Trebo sam. Sorry.
lavinia_amaldi lavinia_amaldi 19:37 05.09.2010

Re: svetlo...

G r o f
Pesma je puna ljubavi i uzvišenih osećanja.
Lepota koju izaziva u srcima čitalaca ravna je ekstazi.
Iskopane oči postaju svetlo na kraju tunela.


mda... bice da je paranoja cudo.
skoro ko bicikl, sto kazu..

osim ako nisu u pitanju bljesci uopste ne tako davnih secanja...
G r o f G r o f 20:19 05.09.2010

Re: svetlo...

mda... bice da je paranoja cudo.
skoro ko bicikl, sto kazu..



Ipak ću morati napisati šta stvarno mislim o pesmi. Ovaj put bez ironije.
Pesma se može uzeti kao primer tehnički dobro odradjenog dela. Ritam, rime, pesničke slike, sve je uradjeno besprekorno i na svome mestu..
Upravo to joj oduzima dušu. Pesniku kao da je bila bitnija forma od saržaja.
Pesnik ne piše o Simonidi nego o freski. Za patriotizam Simonida nije bitna.
Sve to pesmu čini sladunjavom, isforsiranom, tendecioznom i šlihtarskom.
Zabrana joj je više pomogla nego odmogla, jer pre nje niko nije obraćao pažnju na nju.
Bojana Maljević Bojana Maljević 22:52 05.09.2010

Re: svetlo...

"Vidi bogati, pa ti si bili veći zločinci nego ovi što su slici iskopali oči.

Na žalost verovatno i jesu.
Njena sudbina je jeziva. Izučavala sam je na drugoj godini fakulteta, trebalo je da igram Simonidu u filmu "Poslednji pohod", pokojni Predrag Golubović je pisao scenario i trebalo je da režira. Četiri meseca snimanja u Kazahstanu. Onda se dogodila ta nesreća, Predrag je umro, film se nije snimio i td. Ali ostalo mi je sećanje na jedan jako zanimljiv lik i strašnu sudbinu.
G r o f G r o f 23:23 05.09.2010

Re: svetlo...

Ali ostalo mi je sećanje na jedan jako zanimljiv lik i strašnu sudbinu.


O tome ti govorim. Priča o Simonidi je toliko jaka da priča o slici postaje bleda. Čak i toliko godina posle njene smrti opet se ponavlja isto, zloupotrebljavaju je.
Bojana Maljević Bojana Maljević 23:25 05.09.2010

Re: svetlo...

O tome ti govorim. Priča o Simonidi je toliko jaka da priča o slici postaje bleda. Čak i toliko godina posle njene smrti opet se ponavlja isto, zloupotrebljavaju je.

Nisam razumela šta si hteo da kažeš.
G r o f G r o f 23:46 05.09.2010

Re: svetlo...

Nisam razumela šta si hteo da kažeš.


Hteo sam da kažem da je patriotizam, ma koliko god se prodavao kao vreo, hladan kao stena. Neosetljiv na ljudske sudbine.
Srpski patriota piše o nožu i kamenu...Albanski patriota nožem odseca priču o nožu i kamenu, a negde u izmaglici nepreglednih vremenskih daljina, postoji tužna sudbina Simonide.
Svetlo te sudbine još uvek putuje kosmosom i njega vidim. Njegovo blještavilo zasenjuje svetlo izgrebanog kamena.


Dolazim u opasnost da ni sam sebe ne razumem...hahah
gordanac gordanac 10:36 06.09.2010

činjenice...

...o poslovici koja nam je od Vuka K. ostanula:
Subota - đačka bubota.
Naime, u to je vreme bio običaj da se đaci "bubotaju, lemaju, tuku i šamaraju" subotom popodne, redovno (valjda onako - za svaki slučaj, oni će već znati zašto), verovatno sa pogrešnom pretpostavkom da će usled tih subotnjih batina steći štovanje i za učitelje i za znanje. Jes`, paz` da neće.

Verovatno će biti sasvim nevažno dodati par činjenica (opštepoznatih) o "uklanjanju očiju sa fresaka", ali računam - ipak neće da se baci...nema bubotki, samo navođenja još jednog izvora o razlozima tog čina, a svako će sebi odabrati da li je (ili nije) izvor od poverenja i kredibiliteta.

Veselin Čajkanović "Mit i religija kod Srba"

(knjiga je zanimljiva za čitanje, može "download", nezavisno od toga kakvog smo stava o napisanom ili o autoru)

Na strani 13. je priča o "đačkoj poslovici", a na strani 16. se autor poziva na pesmu "Simonida" kao na ilustraciju običaja (zabeleženog i u vreme autora) :

"Причешће је, у ствари, овакво ритуално једење божанства; у нашем народу остао је још обичај ритуалног једења тотема о Бадњем дану(прасе), Ђурђевдану(јагње), Светом Илији (петао). Навешћу још један пример где примитиван човек покушава да кроз уста, једењем или пијењем, унесе у себе снагу божанства. За време бугарског рата видео сам у селу Конопница (близу Криве Паланке), у сасвим новој цркви, како су свима свецима брижљиво и готово неприметно састругане очи; сазнао сам да сељанке узимају прашину и пију је у води — имамо опет један леп случај теофагије. (Отуда су код нас, по старим црквама, често свецима уништене, састругане или извађене очи, и тако је постало веровање — за њега упор. Ракићеву песму о Симониди! — да су Турци и Арнаути вадили очи нашим иконама).

Има и другог начина да човек пренесе на себе демонску снагу, нпр. кад, за време грмљавине, легне на земљу (упор. Вук, Рјечн., s. v. грмљети), или кад провуче своје дете кроз вучји зев (упор. нпр. Караџић, 2, 1900, 217; 3, 1901, 175), или кад пусти да га свештеник, који је у овом случају експоненат божанства, згази ногом (упор. за ове случајеве уопште Otto Weinreich, Antike Heilungswunder, Giessen, 1909, Religionsgesch. Versi. u. Vorarb., 8, 1,с тр. 67 идд)
"

EDIT:
potpuno sam smetnula s uma da sam ustvari htela da postavim u komentar sledeću stvar :



< Simonidi u spomen i čast >
Bojana Maljević Bojana Maljević 12:46 06.09.2010

Re: činjenice...

potpuno sam smetnula s uma da sam ustvari htela da postavim u komentar sledeću stvar :

hvala, gordanac. Na linku, običaju i pesmi. :)

Meni je to predavao profesor iz istorije, bio je makedonac, predsednik istoricara srbije :)
Ali verujem da je drugima bilo jako zanimljivo (ovo sto si postavila)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana