Društvo| Filozofija| Istorija| Literatura

Slepe ulice istorije - drugi deo

Neven Cvetićanin RSS / 25.10.2018. u 16:23

O višestrukim društvenim i mentalnim podelama unutar srpskog društva (Istok-Zapad, patriote-izdajnici, tradicionalisti-modernisti, itd.) su na duhovit način pisali književnici, literarno prevodeći naše tragične istorijske činjenice u komičnu literaturu, dobijajući efekat „smeha pod vešalima", dok mi želimo da zađemo u sociološko-istorijske uzroke tih podela obrađujući ovu temu na naučni način.

Moramo napomenuti da unutar svakog društva postoje podele i da su sva društva manje ili više podeljena po različitim ideološkim, ekonomskim, klasnim i drugim parametrima, te je, shodno tome, potpuno jedinstveno i jednodušno društvo više romantični ideal negoli realna sociološka činjenica.

No, problem sa srpskim društvom je što su njegovi društveni rascepi toliki da onemogućuju normalno funkcionisanje društva, dok su njegove tradicije toliko međusobno protivrečne da (p)ostaju permanentnim izvorištem unutrašnjih sukoba i sporova. Jednostavno govoreći, nijedno društvo unutar sebe nije potpuno koherentno i svako je manje ili više podeljeno po različitim paramentrima, ali je srpsko društvo izloženo takvim unutrašnjim rascepima i međusobno protivrečnim tendencijama da se može postaviti razložno pitanje da li se uopšte može govoriti o jedinstvenom društvu, odnosno naciji, u smislu postojanja bazičnog i minimalnog konsenzusa o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti društva, odnosno nacije, ili se pak može govoriti o nekoliko „društava" i „nacija" koje pod istim imenom egzistiraju jedne pored drugih ne dotičući se suviše u vrednostima i shvatanju prošlosti, sadašnjosti i budućnosti.

Teze o „dve Srbije" ili čak „nekoliko Srbija" koje žive jedne pored drugih, ne dotičući se suviše u vrednosnom smislu, nisu nikakva novost. No, ukoliko je za jedno društvo raznolikost mišljenja pozitivna stvar koja ga prevodi iz statičnosti u dinamiku, utoliko je bilo koje društvo u opasnosti da se raspadne po šavovima ukoliko je raznolikost mišljenja tolika da ju je nemoguće, ili prilično teško, svesti na najmanji mogući imenitelj uspostavljajući minimalni konsenzus između različitih i divergentnih delova društva.

 

(Odlomak iz knjige Nevena Cvetićanina „Slepe ulice istorije. Elita, (dis)kontinuitet i legitimitet", Arhipelag-Institut društvenih nauka, Beograd, 2018. Tekst knjige je dat bez referenci, fus-nota i referirajuće literature koji se nalaze u štampanoj verziji knjige.)

 



Komentari (30)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

tasadebeli tasadebeli 16:58 25.10.2018

Гробари и цигани?

O višestrukim društvenim i mentalnim podelama unutar srpskog društva (Istok-Zapad, patriote-izdajnici, tradicionalisti-modernisti, itd.) su na duhovit način pisali književnici, literarno prevodeći naše tragične istorijske činjenice u komičnu literaturu, dobijajući efekat „smeha pod vešalima", dok mi želimo da zađemo u sociološko-istorijske uzroke tih podela obrađujući ovu temu na naučni način.



Звезда и Партизан, БСК и Југославија, ђокисти и микисти, обреновићевци и карађорђевићевци, верници и атеисти, партизани и четници, штангличари и ваниличари, артиљерци и пешадинци, Црна рука и Бела рука, пречани и непречани, Срби и Србијанци, смаковци и дугмићи-дугметаре, Титови и Ранковићеви, Титови и инфомбироовци, Титови и Слобини, Иванови и Слобини, Слобини и Вукови, Слобини и Ђинђићеви, Тадићеви и Вучићеви, аустрофили и русофили, глобалисти и националисти, купусари и пасуљари, мастиљари и сапуњари (XIII бг. гимназија и Хемијска школа), Брђани и Жарковци, Косовари сами против свих, Босанци сами против свих, Црногорци сами против свих, Личани сами против свих, Војвођани сами против свих, Херцеговци сами против свих, другосрбијанци и они крезуби, примитивни и неписмени патриЈоти, тозовци и шабани ( "Иза сваког угла вреба Драган Којић Кеба" ), хипици и панкери, сврстани и несврстани,...

(Наставите списак по нахођењу.)

А ја се питам, мајку му, читав живот ко ли само изазива сасвим намерно те поделе?






(1939)


Србија

Ја сам био у Србији,
Србија је на робији!
Срби седе у кафани
Што пијани, што поклани,
Срби леже покрај друма,
Из глава им ниче шума,
А из сваке српске главе
Теку мутне три Мораве.
Српског вођу Карађорђа
Убио је други вођа,
Место где је било клање
Срби зову Радовање.
Убијеном и убици
Дигнути су споменици,
Сад се сваки Србин бије
Са две своје историје.
Србин само из ината
Секирчетом млатне брата,
Док на гробље брат се сели
Србин се сав сневесели,
Празно му у родној кући,
Не може се ни с ким тући!
Жао му је брата, свега,
А досада изједе га.
Мучни Србин досети се,
Узме штрањку — обеси се!
Све су српске оранице
Саме као удовице.
Нит се оре, нит се жање,
Србије је стално мање!
Лети јато црних птица
Преко српских ораница.
И гробови небом лете,
Пошли Срби да се свете!
Из детињства видим слику:
Лисица на дрвљанику.
Прелаз, забран и брвине,
Србија од храстовине.
Дувар пуко са свих страна,
А унутра сама Нана.
Нано моја ти нас спаси,
Не дај ватри да се гаси.
Под земљом сам ти видео лице
Србијо, земљо небеснице,
Под земљом теку твоје Бистрице,
Под земљом звоне Грачанице.
Под земљом мач твој и штит се сија,
Под земљом — цела земља Србија.


(1983)


(Петар Пајић)



Балада о Стојковићимa

Бије батинаш, богме својски распалио
пуца нам кожа, лете мрвице меса;
бије сат, бије два, бије три,
откуд му толико штапова и беса?
Удара богато, удара од свег срца,
већ му се лице од напoра криви,
губи дах, застаје, предише, више не може,
и пада мртав уморан,
а ми живи.

Поређају нас везане уза зид,
пуцају у нас – прска нам лобања,
прска цеваница, подлактица, коска,
отежасмо од олова у телу.
Дође и вече. Уморили се стрелци.
Одвезују нас, псују нам Бога и мајку.
Са стрељања се враћамо кући
ко с посла,
и док се у кујни подгрева вечера
жене нам крпе рупе у оделу.

После вечере прегледам домазлук:
закрпим кров, подупрем ограду,
накупим кишницу у каце и араније.
Уто и спавању време. Пре но заспим
кажем жени: вешаће ме у пет,
гледај да ме пробудиш нешто раније.

Ујутру вешала, нова новцата, чврста,
ужад јака, џелати обучени,
- руку на срце, ничему замерке нема.
Вешају нас брзо, вешто и лако.
Висимо тако обешени до мрака,
време је вечери, скидају нас, - ми живи,
сви нас туку и псују; али ако.

Сутрадан зором довуку грања и дрва,
наслажу ломачу, за њу нас голе вежу,
принесу шибицу, потпале,
и гори тако, гори недељу дана,
цела варош од пепела посиви.
Кад све догори, ми изађемо из дима,
краљица пада у несвест, а краљ
трља очи и гледа нас запрепашћен:
Сунце вам ваше, па ви опет живи!

Растржу нас коњма на репове, распињу нас на точку,
секу нам главе, руке и ноге – страшно!
Стрељане нас вешају, поклане нас гуше,
не знамо зашто, а није ни важно.

Судијама је већ свега тога доста!
Смењују стрелце, отпуштају војнике,
џелате вешају – они им као криви.
Па опет на нас: те топузином, те топом,
те вешај, те сеци, те кољи!
А ми живи.

Није ту нешто у реду, шапће народ,
то неко штити судије од греха!

А и нас каткад хвата зебња пред сан:
нисмо бесмртни, неће то дуго овако,
доћи ће једном и нама крај,
нећемо издржати,
и умрећемо
од смеха.



(Љубомир Симовић)
zemljanin zemljanin 17:23 25.10.2018

Re: Гробари и цигани?

А ја се питам, мајку му, читав живот ко ли само изазива сасвим намерно те поделе?

podele su neminovne i normalne jer su ljudi razlciti ... suceljavanje argumenata je nepoznata disciplina medju vecinom ljudi ... i naravno postoje benigne i maligne podele ... moze neko imati *viziju* o nevakcinisanju dece ali to vise nije samo njgovo pravo da misli, cime god, vec utice na sve ostale ... ta podela ja zlocudna kao i neke koju necu da navodim jer cemo otici u xyz pravcu ...
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 18:19 25.10.2018

Re: Гробари и цигани?

Да, још плус трип зап. цивилизације Ego sum где мој властити его није никада и ни за шта нити одговоран нити крив. Па мало идеолошко и постидеолошко пеглање да некога или нешто мрзиш а да не знаш ни зашто - ствара једно озбиљну лузерску ситуацију у српском народу што се оличује у патолошким сумњама, неповерењу, нетрпељи, општем нихилизму и тоталној негативности.



PS. Да не причамо сада о нафураности квазиелитизма који не уме да се објасни обичном приземном човеку с четир' разреда основне шта 'оће.
tasadebeli tasadebeli 08:15 26.10.2018

Re: Гробари и цигани?

А тек да не причамо о неутаживој жељи која се лажно представља као насушна потреба да се припада (и допада) чопору, било каквом чопору само нека је чопор, по сваку цену.
Neven Cvetićanin Neven Cvetićanin 08:24 26.10.2018

Re: Гробари и цигани?

U citatu koji ste odvojili sam mislio na knjigu Dušana Kovačevića "20 srpskih podela (Srbe na Srbe)" koju sam citirao u fus-noti, koju sam obrisao zbog formata bloga. Ali ovo što ste vi naveli još i bolje potkrepljuje navedenu misao iz moje knjige.

Naposletku, ovo su prvi pasusi knjige iz uvoda koji su sivi, ali knjiga završava sa svetlijim zaključkom i nikako ne predstavlja lament, već predstavlja spoj realne analitike i normativne nade, sa preciziranjem mogućih i korisnih koraka ka postepenom jačanju društva, bez iluzija da se to može postići čarobnim štapićem i preko noći. Pozdrav.
tasadebeli tasadebeli 17:39 26.10.2018

Re: Гробари и цигани?

Neven Cvetićanin

U citatu koji ste odvojili sam mislio na knjigu Dušana Kovačevića "20 srpskih podela (Srbe na Srbe)" koju sam citirao u fus-noti, koju sam obrisao zbog formata bloga. Ali ovo što ste vi naveli još i bolje potkrepljuje navedenu misao iz moje knjige.



Да, претпоставио сам да је Ковачевић био најпре на уму за тај хумор под вешалима српских подела...
Bili Piton Bili Piton 17:27 25.10.2018

...

ili se pak može govoriti o nekoliko „društava" i „nacija" koje pod istim imenom egzistiraju


Tavore. There, I fixed that for you.
adviser adviser 19:29 25.10.2018

Podela.

Ti - ja.
zoja444 zoja444 19:31 25.10.2018

tuzna vest

nebojsa cehranov fixer je preminuo. ispracaj za kremaciju obavice se 26.10.2018.god u 14h na novom groblju. bio je najoriginalniji, najkreativniji, poseban. jedini stvarno zanimljiv covek koga sam upoznala u virtuelnom svetu. spontan, autentican, kontraverzan. neponovljiv. mir mu dusi.

p.s. molba za nekog od vipovaca da objavi ovo kao posebnu vest. hvala.
djuro.vilovic djuro.vilovic 21:01 25.10.2018

etatisti

sve sve samo libertarijanaca nema svi misle da država treba duradi nešto

najbolji su mi prozapadnjaci euroatlantisti koji se identificiraju sa zapadnom supkulturom. to je vr
nsarski nsarski 22:47 25.10.2018

Dva komentara

Upadljiva mi je ova konstatacija:

No, problem sa srpskim društvom je što su njegovi društveni rascepi toliki da onemogućuju normalno funkcionisanje društva, dok su njegove tradicije toliko međusobno protivrečne da (p)ostaju permanentnim izvorištem unutrašnjih sukoba i sporova.

Da li zaista tako da smo mi u terminalnom stadijumu raskola i da je nemoguće naći nekakav nacionalni koncenzus oko najvažnijih pitanja? Ja nisam nikakav stručnjak da na to pitanje odgovorim, i jasno mi je da raskol postoji, ali me zanima tvoje mišljenje.

U ovom kontekstu pada mi na pamet knjiga Džareda Dajmonda "Kolaps" u kojoj on opisuje propast relativno naprednih društava do koga dolazi zbog uskogrudih i kratkovidih odluka društva. Za primer je uzeo "civilizaciju" Uskršnjih Ostrva koja su bila izolovana i nikakva pretnja spolja nije postojala. Jednostavno, sami sebe su "kolapsirali" zahvaljujući sopstvenoj gluposti oko eksploatacije palminog drveta. Kad je palmi ostalo sve manje, formirale su se grupe koje su zaratile oko vlasništva nad tim bogatstvom. Najzad su nestali kao iole organizovano društvo. Idealan model za Teoriju Igara!

Drugo, ozbiljni raskoli unutar društva postoje i drugde. Pomislimo na Ukrajinu, na primer. Međutim, u mnogim takvim društvima postoji prećutni koncenzus (Kosovo, Hrvatska) oko nacionalnih pitanja i oko toga unutrašnjih sukoba skoro da i nema. Mogu samo da zamislim sudbinu nekog hrvatskog Filipa Mladenovića koji bi u Zagrebu zagovarao obnovu titoizma i jugoslovenstva!

U svakom slučaju, zanimljiva i važna tema. Knjigu sam nabavio i čestitam ti na trudu! (to sam i juče lično učinio na Sajmu).
Neven Cvetićanin Neven Cvetićanin 08:45 26.10.2018

Re: Dva komentara

Upadljiva mi je ova konstatacija:

No, problem sa srpskim društvom je što su njegovi društveni rascepi toliki da onemogućuju normalno funkcionisanje društva, dok su njegove tradicije toliko međusobno protivrečne da (p)ostaju permanentnim izvorištem unutrašnjih sukoba i sporova.


Da li zaista tako da smo mi u terminalnom stadijumu raskola i da je nemoguće naći nekakav nacionalni koncenzus oko najvažnijih pitanja? Ja nisam nikakav stručnjak da na to pitanje odgovorim, i jasno mi je da raskol postoji, ali me zanima tvoje mišljenje.



Upravo ste apostrofirali ključnu temu i ključno pitanje knjige, koji se u njoj često ponavljaju kao u nekoj fugi. Knjiga zapravo predstavlja poziv na minimalni društveni, državni i nacionalni konsenzus i predlaže način da se do njega dođe, što ćete videti čitajući knjigu.




Međutim, u mnogim takvim društvima postoji prećutni koncenzus (Kosovo, Hrvatska) oko nacionalnih pitanja i oko toga unutrašnjih sukoba skoro da i nema.


Upravo to, knjiga je pokušaj da se predloži način postizanja minimalnog društvenog, nacionalnog i državnog konsenzusa i unutar srpskog društva, i to na bolji, funkcionalniji i realniji način nego što je to slučaj u navedenim društvima gde je taj konsenzus umnogome veštački i hiperdimenzioniram u odnosu na realne kapacitete.



U svakom slučaju, zanimljiva i važna tema. Knjigu sam nabavio i čestitam ti na trudu! (to sam i juče lično učinio na Sajmu).



Hvala. Drago mi je što smo se susreli na Sajmu i što ima ljudi koji razumeju ovo što pišem. Pozdrav


jinks jinks 09:03 26.10.2018

...

Moramo napomenuti da unutar svakog društva postoje podele i da su sva društva manje ili više podeljena po različitim ideološkim, ekonomskim, klasnim i drugim parametrima

Jedan od onih ko je kako u naučnom tako i u svakom drugom smislu ostavio neke od najdubljih tragova u priči o ljudima i ljudskoj prirodi rekao je da su različiti pogledi i nesuglasice među ljudima, ne samo na nivou ideoloških, političkih, ekonomskih i drugih pitanja unutar nekog društva, već i mnogo šire, oko svih mogućih krupnica i sitnica u svakodnevnom životu u stvari na određeni način i neophodni kako bi svet uopšte i funkcionisao.
nsarski nsarski 10:39 26.10.2018

Re: ...

Jedan od onih koji je kako u naučnom tako i u svakom drugom smislu ostavio neke od najdubljih tragova u priči o ljudima i ljudskoj prirodi rekao je da su različiti pogledi i nesuglasice među ljudima, ne samo na nivou ideoloških, političkih, ekonomskih i drugih pitanja unutar nekog društva, već i mnogo šire, oko svih mogućih krupnica i sitnica u svakodnevnom životu u stvari na određeni način i neophodni kako bi svet uopšte i funkcionisao.


Ma, i Gete je jednom rekao da se društvo razvija i napreduje baš zahvaljujući onima koji mu se suprotstavljaju.

Naravno, ali ako su nesuglasice tolike da potpuno parališu sve, onda ni to ne može biti dobro, zar ne? Za ključna nacionalna pitanja neophodno je imati koncenzus, inače nastaje haos.
Donja slika ilustruje zabunu oko jednog minimalnog društvenog dogovora. Zamisli ako bi se oko pravila vožnje slučajnim procesom odlučivalo na kojoj strani ulice voziti zato što postoje "interesne grupe" od kojih jedna vuče na jednu stranu, a druga na suprotnu, i ne mogu da se dogovore. I tako svakih par nedelja. Interesne grupe se svađaju, a trajni kolaps saobraćaja otežava život svima.

jinks jinks 11:06 26.10.2018

Re: ...

Naravno, ali ako su nesuglasice tolike da potpuno parališu sve, onda ni to ne može biti dobro, zar ne?

Naravno ... tada društvo neretko verovatno i ulazi u one nezgodne režime funkcionisanja tipa građanski rat, revolucija, ...

Na kraju krajeva, zar jedna od osnovnih funkcija politike i nije u tome da na neki način usaglasi sukobljene interese koji postoje u društvu, i da kroz neki manje ili više realan kompromis ili odluku spreči, kako kažete, paralizu društva.
Ribozom Ribozom 17:40 26.10.2018

Re: ...

(Istok-Zapad, patriote-izdajnici, tradicionalisti-modernisti, itd.)

Levicari-desnicari
adviser adviser 19:42 26.10.2018

Re: ...

Ribozom
(Istok-Zapad, patriote-izdajnici, tradicionalisti-modernisti, itd.)

Levicari-desnicari

Kurci - palci.
Ribozom Ribozom 23:08 26.10.2018

Re: ...

Nisam siguran zasto je izostavljena ova, po meni, vazna podela.

Pazi ovog dole, 50 godina na budzetu i izmislja toplu vodu, ljudi se dele na dobre i lose. Pa onda ideologija, diskvalifikovanje, osuda i kao zakljucak pitanje sbbkbb.

Eh, dobro smo i prosli.
Milan Karagaća Milan Karagaća 09:28 27.10.2018

Re: ...

Ribozom
Nisam siguran zasto je izostavljena ova, po meni, vazna podela.

Pazi ovog dole, 50 godina na budzetu i izmislja toplu vodu, ljudi se dele na dobre i lose. Pa onda ideologija, diskvalifikovanje, osuda i kao zakljucak pitanje sbbkbb.

Eh, dobro smo i prosli.

Ovo nisam ja napisao,a ti pročitaj pa vidi ko izmišlja toplu vodu i to mutnu i njome prekraja istoriju i kalja obraz.

OVDE
apostata apostata 09:59 27.10.2018

Re: ...

Ribozom
Nisam siguran zasto je izostavljena ova, po meni, vazna podela.

Pazi ovog dole, 50 godina na budzetu i izmislja toplu vodu, ljudi se dele na dobre i lose. Pa onda ideologija, diskvalifikovanje, osuda i kao zakljucak pitanje sbbkbb.

Eh, dobro smo i prosli.

Ja ... i idemo mi nepokolebljivo dalje.
Eto sada imamo podjelu na budzetlije i one koje se hrabro i svakodnevno bore sa fucking nevidljivom rukom tržišta.

A nešto prije toga podjelilo nas na libertarijance i etatiste .., sve u svemu, situacija je normalna.
milisav68 milisav68 10:38 28.10.2018

Re: ...

Da, neko među nama nije naš!
Milan Karagaća Milan Karagaća 10:48 26.10.2018

Srpske podele

"O višestrukim društvenim i mentalnim podelama unutar srpskog društva (Istok-Zapad, patriote-izdajnici, tradicionalisti-modernisti, itd.) su na duhovit način pisali književnici, literarno prevodeći naše tragične istorijske činjenice u komičnu literaturu, dobijajući efekat „smeha pod vešalima", dok mi želimo da zađemo u sociološko-istorijske uzroke tih podela obrađujući ovu temu na naučni način."
Sve podele kod svih naroda se uvek svode isključivo na podele na ljude i neljude, na one koji svoje stavove baziraju na istini bilo da se njome ponose ili stide i one koji
interpretiraju istinu kako im treba da bi zadovoljili svoje nečovještvo, nedostatak obraza i morala i prikrili sramotu svoju ili svojih predaka. To je razlika između istorije i revizionističke istorije.Što neko reče,ti novokomponovani i dobro plaćeni revizionisti nisu u deficitu sa znanjem i intelektom već u ogromnom deficitu ljudskosti.Nažalost, i srpska istorija je satkana i složena na interpretacijama činjenica uključujući i "korisne laži" kako je to Dobrica Ćosić formulisao opisujući kako Srbi lažu.A u tome danas prednjače političari, intelektualci, istoričari, pisci i raznorazni tzv. analitičarski kurvari istinom. Pa uzmite samo interpretacije 2. svetskog rata i ratova 90-ih, pa čak i uključivanje države u reviziju istorije tako što rehabilituje one koje ni jedna normalna država u Evropi i svetu ne bi rehabilitovala.Pa nam je herojski otpor srpske vojske u 1.svetskom ratu okupatoru i čak napuštanje teritorije i naroda u čemu je učestvovao i mladi "najodlikovaniji oficir"/što je laž sa odlikovanjima/ Draža, da bi u 2. svetskom ratu njegova odluka da se ne bori protiv okupatora i da saradjuje sa njim bila uzdizana sada na pijedestal izmišljenog junaštba cara Lazara. Pa što nije i on sa svojom vojskom napustio Srbiju i otišao u NDH i tamo rasturao ustaško-fašističke horde koje su činile zločin nad Srbima. Kaže on je spasavao Srbski narod jer su Nemci uveli odmazdu 100 za jednoga, pa kao da i u 1.svetskom ratu nije bilo mnooogo strašnije odmazde neprijatelja.Ima li neki od tih novopečenih palamuda istorije predstavu šta bi Mišić rekao Draži da mu je došao nakon napada A/U i predložio da se ne bore nego da čekaju.
romi.daba romi.daba 11:04 26.10.2018

Re: Srpske podele

Revolucije, genocidi i menjanje identiteta zajednice su trajno izmenile Srbe. Pitanje je kako voditi društvo dalje, da li pravoslavljem ili levim liberalizmom.
zemljanin zemljanin 14:09 26.10.2018

Re: Srpske podele

romi.daba
Revolucije, genocidi i menjanje identiteta zajednice su trajno izmenile Srbe. Pitanje je kako voditi društvo dalje, da li pravoslavljem ili levim liberalizmom.

kakve veze imaju religijski *pokreti i stranke* sa vodjenjem drustva

PS. cak i ironicno je van svake smislenosti
djuro.vilovic djuro.vilovic 20:44 26.10.2018

Re: Srpske podele

ono kad KNOJevci rade podjele na ljude i neljude
e to je podjela
Milan Karagaća Milan Karagaća 22:39 26.10.2018

Re: Srpske podele

djuro.vilovic
ono kad KNOJevci rade podjele na ljude i neljude
e to je podjela

Misliš na ove današnje koji dele stanovnike Srbije na patriJote i izdajnike i strane plaćenike koji "višeslojno" špijuniraju.
Neven Cvetićanin Neven Cvetićanin 09:29 27.10.2018

Re: Srpske podele

Pitanje je kako voditi društvo dalje, da li pravoslavljem ili levim liberalizmom.



Mogući odgovor na ovo pitanje sam dao upravo u ovoj knjizi što je bila i glavna svrha njenog pisanja. Ne kažem da je taj odgovor nepogrešiv i jedini ispravan, nisam po prirodi tip koji pljuje po tuđim stanovištma, ali sam u knjizi rekao precizno i jasno šta mislim o ovom pitanju. Zato preporučujem da se knjiga pročita.
djuro.vilovic djuro.vilovic 18:25 31.10.2018

Re: Srpske podele

Pitanje je kako voditi društvo dalje, da li pravoslavljem ili levim liberalizmom.
sama podjela je idiotska i navlakuša
podjela može biti samo na konzervativno liberalnu i ljevo etatističku.
kao dobar primjer ta dva pola su prvi ministri HRM Elizabethe II . Baronesa Thatcher i ovaj sadašnji kanadski ašišar, ne mogu mu se sjetit imena . pravoslavlje kao ni katolicizam nema zaokruženu neku političku doktrinu ( kao protestanti recimo) , zbog infekcije brozizmom mnogi pravoslavci ( uključujući klir i monaštvo) imaju prikrivene socijalističko etatističke ideje ,,, sa druge strane žvaka o liberalizmu ljevice svodi se na dve opskurne slobode na glorificiranju sodomije i legalizaciji drogiranja "unutar granica razuma i napretka " dok se ustvari gase sve slobode, slobodu govora PC, slobodu imovine redistribucijom, slobodu političkog udruživanja ljeplenjem medijskih etiketa populist ili fašist i ekskomunikacijom sa fejsbuka i jutubeta što je gore od izgona iz polisa jer izvan polisa ima svjeta i drugih polisa izvan fejsbuka teško da ima socijalne stvarnosti) sloboda odgoja vlastite djece , kroz prisilni državni kurikulum i teror ngo inkvizitora ( bez ikakve izborne legitimacije ) nad odgojem . ljevo ne može biti liberalno osim u teškoj orvelovskoj političkoj alkemiji
romi.daba romi.daba 10:54 26.10.2018

Preambula

"Коначно, са Костићевом управом, као и под управом претходника Хајдина, очигледно постаје усмеравање САНУ ка идеолошким позицијама левог либерализма, односно популарног „другосрбијанства”. То је иначе јасан мотив који на јубилејима и перформансима пре свега промовише преумљени академик Симовић који је од писца сценарија за „Бој на Косову” и учесника у националном буђењу с краја деведесетих стигао до позиција Пешчаника.

Занимљиво је, узгред, да сам Костић уводи у све ово и причу о слободном зидарству. " Miša Djurković, Politika 25 okt 2018
Bili Piton Bili Piton 16:04 26.10.2018

Re: Preambula

romi.daba
и учесника у националном буђењу с краја деведесетих стигао до позиција Пешчаника.


Sine kakvo bi to nacionalno budjenje bilo, ko Pepeljugu kad bude ptičice, samo da nije tog Peščanika što sreću kvari.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana